forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Voigtlanger 15mm f4.5 vs Zeiss Touit 12mm f2.8 vs Samyang 12

simmin - Sro 03 Wrz, 2014
Temat postu: Voigtlanger 15mm f4.5 vs Zeiss Touit 12mm f2.8 vs Samyang 12
Witam,

Przeszukałem forum pod tym kątem i nic takiego nie znalazłem, dlatego zakładam temat.
Chciałbym krótko i konkretnie.

1. Muszę kupić aparat, tutaj jestem praktycznie zdecydowany: A6000 lub A5100 (jak już będzie).
2. Do tego muszę dokupić obiektyw: Voigtlander 15mm f4.5, Samyang 12mm f2.0 lub ostatnio polecony Zeiss Touit 12mm f2.8

Drażni mnie to, że nie znam się na fotografii, ale myślę - kuźnia - na wszystkim nie można się znać a i nawet się nie da. Stąd moja prośba o pomoc kolegów, którzy znają się znacznie lepiej.

Moje pytania i problemy:

1. Voigt i Samyang mają MF, Zeiss posiada AF - dla mnie to kompletna abstrakcja i miałbym prośbę, czy możecie, bo w necie nie znalazłem prostej odpowiedzi powiedzieć o co chodzi? zawsze myślałem, że AF to funkcja aparatu, a obiektyw to tylko optyka.
2. Generalnie potrzebuję aparatu z obiektywem, bo będę miał latający bezzałogowiec i z góry będę robił zdjęcia. Zdjęcia będą robione bardzo często, dlatego wybrałem A6000 lub A5100 bo mają szybki AF. To tak na moją logikę. Znam system latający, który ma NEX 5T (czy R, teraz nie pamiętam, który którego wyparł i jest następcą) z obiektywem właśnie Voigtlander 15mm f4.5. Zdjęcia wychodzą fachowo, są bardzo dobrej jakości, dlatego wiem, że taki system się sparwdza. Gorsze jednak, że oni połączyli to jakimś "specjalnym" adapterem, który nie jest seryjnym typu Novoflex ani Voigtlander. Bo generalnie Voigt ma mocowanie typu M (typ Leica).
3. System będzie latał na wysokości 60-250m, w porywach 500m, choć nie przewiduję.

No i pytanie, co wybrać, czy moglibyście mi coś podpowiedzieć? Czytałem testy Samyanga i Zeissa, niestety testu Voigtlandera nie ma.

Ach, no i jeśli znam system z NEX5T i Voigtlanderem, to dlaczego nie chcę takiego samego? bo chciałbym lepszy. Wiem, że system z NEX może latać na 75m i jest to najniższy pułap, być może ze względu na zdjęcia, choć nie jestem tu do końca przekonany. I przy tej wysokości otrzymują GSD (piksel terenowy) wielkości 2.4cm, a ja bym chciał lepiej, dlatego pomyślałem o A6000, a skoro oni używają dodatkowego adaptera i muszą podobno to kalibrować, to ja bym chciał wtedy bez adaptera, choć jeśli wyjdzie, że Voigt jest najlepszy, to taki sobie załatwię, nie jest to problem dziś.

Także z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi i chęć udzielenia się, czy na maila czy na forum.
Dziękuję!
Pozdrawiam,
:-)

Wojmistrz - Sro 03 Wrz, 2014

AF to skrót od Auto Focus czyli ostrzenie automatyczne, a MF to skrót od Manual Focus czyli ostrzenie ręczne.
Nie łatwiej i prościej zapuścić tam SONY RX100 albo GoPro Hero3? Jaki ma udźwig ta jednostka? Jakie ma to mieć przeznaczenie?

simmin - Sro 03 Wrz, 2014

Wojmistrz napisał/a:
AF to skrót od Auto Focus czyli ostrzenie automatyczne, a MF to skrót od Manual Focus czyli ostrzenie ręczne.
Nie łatwiej i prościej zapuścić tam SONY RX100 albo GoPro Hero3? Jaki ma udźwig ta jednostka? Jakie ma to mieć przeznaczenie?


Dziękuję za odpowiedź. Że AF oznacza Auto Focus i MF Manual Focus, tyle doczytałem na google, nie zwracałbym naprawdę głowy gdyby o to chodziło. Pierwszy raz spotykam się z obiektywem, który ma AF, po prostu nie rozumiem działania, co też pisałem w swoim poście - że zawsze sądziłem, że AF to funkcja aparatu a obiektyw to tylko optyka. Może zadam jeszcze pytanie, jaka korelacja zachodzi np. między AF obiektywu takiego jak Zeiss Touit 12mm f2.8 a np. AF kamery A6000? czy ma to jakieś znaczenie? :-)

Być może łatwiej i prościej, ale tak jak wspominałem, chodzi o osiągnięcie z poziomu np. 75 metrów rozdzielczości piksela terenowego ok. 2.4cm lub lepiej. Stąd wybrałem dobry aparat i jeszcze lepszy obiektyw. GoPro jest fajne, ale do lotów FPV (First Person Vision) i do filmowania gości, którzy jeżdżą deskorolkami :-) do filmików z imprez okolicznościowych, ale jeśli chodzi o fotogrametrię, to przydałoby się mieć dobry aparat i jeszcze lepszy obiektyw. Oczywiście najlepiej byłoby mieć aparat 20kg i swój samolot i wtedy robić loty, ale to już jest Msza Święta śpiewana, a nie o to chodzi :-)

Pomóżcie, proszę :-)

komor - Sro 03 Wrz, 2014

simmin, autofocus, czyli ustawianie ostrości, polega na przesuwaniu grupy soczewek (lub całego układu optycznego), czyli zasadniczo odbywa się wewnątrz obiektywu. Sterowanie (czyli decyzje, w którą stronę i o ile przesuwać) pochodzą z aparatu, a przekazywane mogą być albo elektronicznie (silnik AF znajduje się wtedy w obiektywie) lub poprzez mechaniczne sprzężenie aparatu z obiektywem (silnik AF znajduje się wtedy w aparacie). Konkretne rozwiązanie zależy przyjętego przez producenta systemu, w przypadku wszystkich bezlusterkowców Sony silnik AF znajduje się w obiektywie.
Obiektywy manualne nie mają elektryki ani mechaniki odpowiedzialnej za ustawianie ostrości przez silnik, tylko ręczny, mechaniczny pierścień. Nie mam doświadczenia z dronami, ale jestem przekonany, że w większości zastosowań ostrość ustawia się raz, na hiperfokalną, lub na zaplanowaną odległość od ziemi, co w połączeniu z odpowiednio dużą przysłoną (dla zapewnienia odpowiedniej głębi ostrości) pozwala zapomnieć o regulowaniu ostrości podczas lotu. Ale może się mylę.

Nadal pozostaje kwestia nośności, simmin, masz pewność, że zamówiony/posiadany dron udźwignie zestaw typu bezlusterkowiec wraz z niezbyt lekkim obiektywem szerokokątnym?

Wojmistrz - Sro 03 Wrz, 2014

Dlatego pytałem o końcowe przeznaczenie tej fotografii.
Co do GoPro, jego jakość jest wystarczająca do większości zastosowań np telewizyjnych. Na samolotach i helikopterach montowało się głowice gimbalowe klasy cyklopy, ale dziś już się od nich odchodz.
Większość fotek z dronów robi się tak jak opisał komor, przez co AF nie jest wymagany, ale jeśli dziś ma się pełne radiowe sterowanie aparatem do tego z podglądem, to może być to dobra opcja.

simmin - Sro 03 Wrz, 2014

Hej,

Dzięki za odpowiedź! :-) . Dzięki za wyjaśnienie co do tego AF. W fotogrametrii czyli w tym, do czego zamierzam używać drona, ustawia się parametry obiektywu raz, przed nalotem. W znanym mi zestawie (NEX5 i Voigtlander), jedyne czym się manipuluje, to czas migawki, ustawiany wg pogody. F4.5 i "nieskończoność", bo przeważnie lata się na wysokości 70m i wyżej są ustawiane "na sztywno". Dlatego moje wątpliwości powstają w przypadku super obiektywu Zeissa, który ma wbudowany AF. Nie do końca wiem jak jego szybkość będzie korespondowała z szybkością AF kamery A6000 lub A5100.

Więc z dronami jest dokładnie tak jak opisał komor :-)

Co do udźwigu, doskonałości skrzydła (bo będzie to latające skrzydło) zostawmy, na tym trochę się znam, dam sobie radę. Moje skrzydło udźwignie wiele więcej niż kamera z obiektywem.

Jeśli nie napisałem w którymś wcześniejszym poście do czego zamierzam tego używać, przepraszam. Założenie jest takie, że system będzie latał np. godzinę i robił fotki, aparat będzie wyzwalany przez diodę na podczerwień, sterowaną autopilotem. Moim zdaniem tutaj nie ma co się wdawać w szczegóły, najważniejsze, że system będzie latał na np. 70 metrach i będzie robił fotki, z pokryciem np. 80%, podłużnym i poprzecznym. To ja już sobie ogarnę, ale mam duży problem z tym obiektywem.

A czy właśnie, w tym Zeissie jest możliwość przejścia na MF? to chyba by mi najbardziej odpowiadało, bo obiektyw pod tym względem odpowiadałby Voigtlanderowi, który jest sprawdzony i naprawdę robi świetne foty, wielu ludzi go chwali (optykę robi Cosina).

Co do GoPro, jakość jest świetna, widziałem obraz z DJI Phantom Vision czy jakoś tak. No jest to świetne, ale nie nadaje się do moich celów. To bardziej jak piszesz, branża filmowa, telewizyjna, są świetne gimbale, 2-3 osiowe, firma DJI robi np. świetne ramie Ronin, czy jakoś tak, no że tak powiem miecie, zobaczcie sobie na YT. Ale to nie do moich celów.

A jak myślicie? bo Sony A6000 ma piekielnie szybki ten AF, czy np. Zeiss nadąży ze swoim AF? czy ten AF w Zeissie nie będzie przeszkadzał mi tylko? może właśnie dlatego wybrali Voigtlandera, bo ma MF i ustawia się wszystko raz?.

Docelowo będę używał kamery RGB, czasem NIR, a czasem multispektralnej, do kilku innych zastosowań, ale najpierw muszę się uporać z pierwszym i najważniejszym problemem :-)
Będę wdzięczni jak jeszcze coś popiszemy, na coś może zwrócicie uwagę, zawsze z tego coś się wynosi.

Dzięki!
:-)

Wojmistrz - Sro 03 Wrz, 2014

simmin napisał/a:
Dlatego moje wątpliwości powstają w przypadku super obiektywu Zeissa, który ma wbudowany AF. Nie do końca wiem jak jego szybkość będzie korespondowała z szybkością AF kamery A6000 lub A5100
...
A jak myślicie? bo Sony A6000 ma piekielnie szybki ten AF, czy np. Zeiss nadąży ze swoim AF? czy ten AF w Zeissie nie będzie przeszkadzał mi tylko? może właśnie dlatego wybrali Voigtlandera, bo ma MF i ustawia się wszystko raz?.
Jedno nie wyklucza drugiego. Jeśli masz AF, masz także możliwość przestawienia go na MF (jeśli nie w tubusie obiektywu, to gdzieś w ustawieniach aparatu), za to nie działa to w drugą stronę.
simmin - Sro 03 Wrz, 2014

OK, czyli np. w aparacie będzie funkcja AF do obsługi aparatu i AF do obsługi obiektywu? i np. wyłączę AF obiektywu? dobrze rozumiem?

A jak wtedy ma się szybkość AF obiektywu do AF aparatu?

komor - Sro 03 Wrz, 2014

simmin, cały czas czegoś najwyraźniej nie rozumiesz. Jak wyłączysz AF, to nie będzie działał. AF to wspólne działanie obiektywu i aparatu, nie da się wyłączyć połowicznie, tylko w aparacie lub tylko w obiektywie. Owszem, w niektórych systemach przełącznik AF/MF jest mechaniczny i znajduje się na obiektywie, w innych zaś może być realizowany przez pozycję w menu aparatu, w jeszcze innych może być i tu, i tu. Ale wyłączenie AF – obojętnie jaką metodą – powoduje, że nie będzie automatycznego ustawiania ostrości.
Tak czy owak to temat oboczny, bo jak sam napisałeś – ostrość ustawia się ręcznie przed lotem i się już jej nie zmienia.

simmin - Sro 03 Wrz, 2014

OK, teraz już rozumiem... Natomiast mam ostatnią prośbę, czy możecie spojrzeć na ustawienia ze screenów? i polecić mi jaki byłby wg was najlepszy obiektyw z wymienionych przeze mnie 3?

https://www.dropbox.com/s...uvnWoBSzDa?dl=0

Wrzuciłem fotki z ustawiań systemu NEX5 z Voigtlanderem. I ku mojemu zdziwieniu AF ustawiony jest na MF, czyli jakby wyłączyli w ogóle AF w aparacie i ustawiony jest na stałe. W sumie, no rozumiem już teraz, ale jakim cudem wtedy wychodzą tak ładne zdjęcia? ostre?

Jeśli możecie, spójrzcie proszę i wypowiedzcie się, jaki waszym zdaniem byłby najlepszy obiektyw do A6000 lub A5100 biorąc pod uwagę taką fotografię jaką chcę robić.

Z góry dziękuję.
:-)

Wojmistrz - Czw 04 Wrz, 2014

simmin napisał/a:
W sumie, no rozumiem już teraz, ale jakim cudem wtedy wychodzą tak ładne zdjęcia? ostre?
http://pl.wikipedia.org/w...87_hiperfokalna
komor - Czw 04 Wrz, 2014

simmin napisał/a:
I ku mojemu zdziwieniu AF ustawiony jest na MF, czyli jakby wyłączyli w ogóle AF w aparacie i ustawiony jest na stałe.

Ten Voigtlander to obiektyw manualny, na dodatek z innego systemu, z tego co pisałeś, więc nie ma sposobu, żeby zadziałał AF. W aparacie możesz ustawić co chcesz, a pierścień ostrości i tak się nie ruszy.

Co do wyboru obiektywu, to nie mając doświadczenia z dronami nie będę się wypowiadał, ale podpowiem tylko, że testy zarówno Zeissa Touit 12/2.8 jak i Samyanga 12/2 masz na portalu:

http://www.optyczne.pl/30..._2.8-Wstęp.html
http://www.optyczne.pl/32...S_CS-Wstęp.html

Zajrzyj do rozdziału Rozdzielczość, obydwa szkła były akurat testowane na tym samym aparacie, więc będziesz miał porównanie. Sądzę, że zależy Ci na równej rozdzielczości w obrębie całego kadru, a nie na rekordowych osiągach w centrum. Obydwa obiektywy osiągają swoje maksimum w okolicach f/4–5.6. Najlepszy balans między ostrością brzegów i centrum jest moim zdaniem na f/5.6, dla obydwu.
W rozdziale Aberracja chromatyczna przekonasz się, że Zeiss sobie tu radzi znacznie lepiej, a poziom aberracji na pewno będzie Ci wpływał na rejestrację drobnych szczegółów. Poziom dystorsji (rozdział 6) mają zbliżony, przy czym Zeiss jest korygowany w aparacie, na pewno w plikach JPG, nie wiem jak podczas filmowania. Samyang na pewno korygowany nie jest.
Ostatni ważny wg mnie aspekt to odblaski, tutaj jest podobnie, ale osłona przeciwsłoneczna powinna i tak sporo pomóc.

simmin - Czw 04 Wrz, 2014

Dzięki kolejny raz za odpowiedzi. Czytałem te testy, ale nie mówią mi one wiele, znacznie więcej mówi mi Twoja wypowiedź, że np. aberracja wpłynie mi na szczegóły. To ważne, tak jak pisałeś, zależy mi na równej rozdzielczości całego zdjęcia, tam będzie liczył się każdy piksel, bo z niego można później zrobić pomiar.

A spojrzeliście może na te screeny, które umieściłem pod linkiem? ostatnio udało mi się to zdobyć i są to ustawienia z NEX5 z Voigtlanderem. Wg mnie tam żadnych szczególnych ustawień nie ma więc prawdopodobnie którego obiektywu bym nie wybrał, będzie dobry.

Już ponad rok planuję kupić jakiś aparat, teraz jest okazja i muszę to zrobić, wykorzystam go także wraz z obiektywem gdzieś turystycznie, także może nie warto pchać się w tego Voigtlandera? tam zawsze potrzebny jest pierścień jeszcze, a Zeiss i Samyang działają od razu z aparatem Sony. Jak myślicie?

komor - Czw 04 Wrz, 2014

simmin napisał/a:
A spojrzeliście może na te screeny, które umieściłem pod linkiem? (…) Wg mnie tam żadnych szczególnych ustawień nie ma

Tak, spojrzeliśmy :) i owszem, nic szczególnego nie ma, poza tym, że najwyraźniej tego Wojtka używają w pełni otwartego (przysłona f/4.5). Nie znam tego obiektywu, nie szukałem jego testów w sieci, ale podejrzewam, że musi być w miarę ostry i mieć małą dystorsję, skoro jakaś duża firma wybrała go za obiektyw do celów pomiarowych. Może być ciężko znaleźć test, w którym wiarygodnie będzie można porównać pracę tego V 15/4.5 z nowszymi konstrukcjami typu ten Zeiss i Samyang. Ale może?

simmin - Czw 04 Wrz, 2014

Dzięki, że spojrzeliście :-) . Testów Voitglandera to chyba w necie nie ma, bo szukałem :-) . A powiedz, dlaczego w takim razie tak wielka różnica w cenie Samyanga i Zeissa? bo Zeiss jest 2 razy droższy niż Samyang. Masz pomysł? :-)
komor - Czw 04 Wrz, 2014

Carl Zeiss to uznany niemiecki producent z tradycjami, a Samyang to koreański nuworysz. Co nie oznacza, że Samyanga nie warto rozpatrywać, tak w ogólności. Ma bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Zeiss ma też AF (akurat dla Ciebie mniej istotne), a Samyang to tradycyjny metalowo-szklany granacik manualny. Kontrola jakości w Samyangu też różnie się sprawuje, a mechanika, choć solidna bo w dużym stopniu metalowa, potrafi się czasem, z upływem czasu, rozregulować. Nie znam tych nowszych konstrukcji S., w szczególności zaś 12/2 nie widziałem na oczy, ale mam S. 85/1.4, jeden z pierwszych obiektywów tego producenta, które zdobyły uznanie. Na gwarancji naprawiali mi zaczep przysłony, bo wypadł, co było ponoć typową przypadłością. Ale za to jest bardzo ostry, ładnie rozmywa, kosztował tysiaka, a następny na półeczce cenowej model o takich samych parametrach to Sigma 85/1.4 wyposażona w AF, za 3000 zł. Jest też manualny Zeiss o tych parametrach, 4200 zł.
simmin - Czw 04 Wrz, 2014

A no właśnie, ciężko określić w tych czasach czy tych 4000zł nie płaci się za markę. Z mojej obserwacji wynika, że niestety nawet te wielkie marki, chwalące się tradycją powoli schodzą na psy. Składają różne rzeczy w Chinach, jakość drastycznie się pogarsza. Nie mówię, że tak jest z Zeissem, ale zastanawiam się czy bulić 3000zł więcej, bo w tą cenę to ja mam A5100 :-) . No nic, pozastanawiam się jeszcze trochę, bardzo wam dziękuję za wsparcie, dowiedziałem się kilku nowych rzeczy, ważnych rzeczy :-) Gdybyście mieli jeszcze ochotę o czymś wspomnieć, poczytam z zainteresowaniem.
komor - Czw 04 Wrz, 2014

simmin napisał/a:
Z mojej obserwacji wynika, że niestety nawet te wielkie marki, chwalące się tradycją powoli schodzą na psy. Składają różne rzeczy w Chinach, jakość drastycznie się pogarsza.

W branży optycznej jest podobnie, ale jeśli szukasz jakości lepszej niż jakiś zestaw renomowanej firmy (jak się domyślam?) z obiektywem z systemu Leica, to tani Samyang niekoniecznie go przegoni. Ciekawi mnie na ile dystorsja będzie przeszkodą w pomiarach, które są celem tej pracy.
Z drugiej strony można zaryzykować 1200 zł na Samyanga, a w razie zbyt słabych efektów sprzedać i dopiero wtedy wykosztować się na Zeissa. Ten Zeiss to nie jest zbyt popularny obiektyw, trudno będzie o jakieś dodatkowe opinie użytkowników, jak sądzę.

simmin - Czw 04 Wrz, 2014

Cytat:
Ciekawi mnie na ile dystorsja będzie przeszkodą w pomiarach, które są celem tej pracy.


Do mojej pracy, muszę po prostu znać wartość dystorsji, stałą kamery, żeby policzyć kilka innych rzeczy. Dlatego no pewnie jest to ważne jak duża ta dystorsja jest, ale tutaj niestety moja wiedza się kończy w jakich przedziałach powinna być, aby było dobrze. Nie jest to chyba prosty temat.

Czy ja szukam lepszej jakości niż renomowana firma? no tak, na początku miałem pomysł, że kupię tego Voigtlandera z A6000 lub A5100 i będzie super, ale okazało się, że tam jest jeszcze jakiś adapter, który mocują, a następnie raz jeszcze kalibrują aparat, do pracy z tym obiektywem. I to mnie przerasta po prostu, stąd moje poszukiwania innego obiektywu :-)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group