forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - [krajobraz] SIGMA 10-20 F/4.5-5.6 vs. Tokina i Canon 60D

janqseven - Wto 28 Paź, 2014
Temat postu: [krajobraz] SIGMA 10-20 F/4.5-5.6 vs. Tokina i Canon 60D
Witam
Chciałbym kupić obiektyw do krajobrazu-interesuje mnie morze, szerokie kadry i te sprawy :grin: Ciekawią mnie kadry portretowe z niebem na 1/3 a reszta rozbudowany pierwszy plan i ewentualnie filtry na obiektywie-połówkowe.Tego typu kadry lubię
Czy obiektyw podany w temacie jest dobry do matrycy 18 mpix z 60D?
Czy jakość obrazu na brzegu kadru jest aż tak widocznie za słaba na takiej matrycy? test
Obiektyw można kupić używany 900-1000 złotych.
A może warto dopłacić 800-900 złotych (czyli drugie tyle złotych) do np. Tokiny 11-16 II -ale ta ma abberację,. która przeszkadza??

Pozdrawiam

muzyk - Wto 28 Paź, 2014

Do krajobrazów to tele polecam, w przypadku apsc 50-150 Sigmy - może być starsza wersja.
janqseven - Wto 28 Paź, 2014

Ciekawy powyższy post. Idąc tym tokiem myślenia... pewnie przesiądę się na pełną klatkę i będę potrzebował czegoś w rodzaju .... 200/2L :twisted:

Szczerze mówiąc aż takiego doświadczenia w fotografowaniu nie mam żeby się nie zgodzIć. heh.. już zastanawiałem się nad zakupem 200 f/2L a nawet 200 f/2 VR II (bo ostrzejszy) w szerszej przyszłości ale nie sądziłem że przyda mi się to szkło do czegokolwiek.... i do krajobrazu. :idea:
Robiłem 4 lata temu krajobraz 70-200 2.8 IS L (już go w stajni nie mam) i powiem że pierwszy plan to co jest przed statywem -ziemia jest niemożliwy do uchwycenia tylko widać to co jest dalej. Pierwszy plan ukazuje moim zdaniem szerokokątny obiektyw. Chciałbym podjąć decyzję możliwie szybko.

muzyk - Wto 28 Paź, 2014

Nie. 50-150 to taki odpowiednik 70-200, którym robię krajobrazy, ze względu na inną perspektywę niż z szerokokątnego szkła.
Polecam wypróbować :idea:

komor - Wto 28 Paź, 2014

Czy coś mi się źle wyświetla? Pytanie jest o szeroki kąt 10-20, pierwsza odpowiedź Muzyka jest o „tele”? Posty się połączyły?

Sigma 10-20 w pierwszej wersji (czyli f/4.5–5.6) nie jest idealna, ale do krajobrazu i tak trzeba ją przymykać i myślę, że do takich celów wolałbym ją od Tokiny 11-16, choćby ze względu na 1mm szerokości więcej. Z kolei Tokina jest bardziej uniwersalna, bo nada się też do innych zastosowań niż krajobraz.

Co do testu z 2006 roku to trzeba pamiętać, że wynikowa rozdzielczość zestawu obiektyw+aparat to jest iloczyn wyników, czyli na aparacie o wyższej rozdzielczości uzyskasz lepsze wyniki sumaryczne.

muzyk - Wto 28 Paź, 2014

komor napisał/a:
Czy coś mi się źle wyświetla?

Nic Ci się źle nie wyświetla.

Wszystko co trzeba - napisałem.
Owszem, szerokie szkło też warto mieć, niemniej jeśli się tylko szerokim robi krajobrazy, to jest to trochę oklepane.
Podobnie jak tylko "portretowymi" - portrety.

komor - Wto 28 Paź, 2014

muzyk, źle zrozumiałem słowo „to”. Mi wyszło to, w sensie „nie tamto”, a nie w sensie „zatem”. :) Teraz wszystko jasne. No ale bez sensu jak ktoś pyta o UWA, to nawracać go na tele.
Sunders - Wto 28 Paź, 2014

janqseven, dopłać 500-600zł do canona 10-22.
muzyk - Wto 28 Paź, 2014

komor napisał/a:
No ale bez sensu jak ktoś pyta o UWA, to nawracać go na tele.

Zależy jak na to spojrzeć. Jeśli się myśli szablonowo o krajobrazie, to bez sensu, jeśli nie...
no dobra. Nie namawiam, żeby nie było :razz:

janqseven - Sro 29 Paź, 2014

Jaka jest różna między 10-20 a 50-200 w krajobrazie?
muzyk - Sro 29 Paź, 2014

janqseven napisał/a:
Jaka jest różna między 10-20 a 50-200 w krajobrazie?

Hę? :roll:

To są kompletnie różne pakiety ogniskowych.
Z 50-150 możesz te same ujęcia wykonać, co 10-20 - jeśli jesteś się w stanie na tyle cofnąć. Otrzymasz inną perspektywę tego samego widoku - ja upodobałem sobie szczególnie krajobrazy ostatnio na ogniskowej 200 mm i dłuższej.
Tylko, jak piszę - focenie krajobrazów tele, to całkiem inne podejście do tego typu fotografii.
Zobacz do galerii
i zauważ jakim obiektywem jest zalinkowane Arka zdjęcie wykonane - nie szerokokątnym, ale krótkim tele - 60 mm, które na matrycy m4/3 daje pole widzenia szkłą 120 mm pełnoklatkowego.
Podejrzewam, że w tym wypadku konieczność użycia tego tele była podyktowane głównie tym, że nie można było podejść czy podpłynąć odpowiednio blisko/daleko, aby podobne ujęcie wykonać.

Zatem - kolejne zagadnienie, że tele da się wykonać zdjęcia miejsc, które z poziomu szerokokątnego szkła byłyby dostępne po "wyCROPowaniu" w obróbce (choć i tu nie jestem pewien, czy ten sam efekt by się osiągnęło).

janqseven - Sro 29 Paź, 2014

Ale chyba 70-200 trudniej zrobić fotkę trójwymiarową a szczególnie wyeksponować pierwszy plan. Wszystko robi się płaskie. Trzeba stanąć daleko od widoku. Ale mimo wad tele robiąć fotki 200L lub 200 VR na pewno satysfakcja pozostanie :cool:

Chyba tele przydaje się do bardzo rozległych (odległych planów) a 10-22 do planów bliskich dostępnych fotografowi. Plaże chyba nie da się sfotografować na wprost tele, chyba żeby stanąć bardzo daleko od plaży. Najlepiej mieć oba obiektywy. :mrgreen:

muzyk - Sro 29 Paź, 2014

janqseven napisał/a:
zrobić fotkę trójwymiarową

Masz na myśli trójplanową?
janqseven napisał/a:
Najlepiej mieć oba obiektywy. :mrgreen:

Dokładnie.

janqseven - Sro 29 Paź, 2014

Da się zrobić trój-planową ale nie da się zrobić wyeksponowania pierwszego planu-cofnięcia drugiego planu i żeby plan był ciągły od pierwszeo do ostatniego, bo tele ściaśnia.
A tak na marginesie optyczne testowało dwusetki f/2 canona i Nikona i ....N wyszedł ostrzejszy czy to jest wiarygodne?

muzyk - Sro 29 Paź, 2014

janqseven napisał/a:
Da się zrobić trój-planową ale nie da się zrobić wyeksponowania pierwszego planu-cofnięcia drugiego planu i żeby plan był ciągły od pierwszeo do ostatniego, bo tele ściaśnia.

To wiadome było, zanim poprzedni post napisałeś. :wink:
Mi chodziło o samo pojęcie: "trójwamiarową", a "trójplanową" - czy wieloplanową.

janqseven - Sro 29 Paź, 2014

Da się ukazać 3D tu i tu :mrgreen:

Ale trójwymiarowość: [3D] 10-20 i wieloplanowość [3D] 70-200 to nie to samo. Tak mi się wydaje. Z 10-20 da się wyciąć kadr jakby robione 70-200 ale odwrotnie się nie da. Wniosek z tego taki: dla każdego coś się znajdzie. To kwestia gustu -co kto lubi. Ja swoje najładniejsze fotki zrobiłem szerokim kątem w kompakcie więc tego się trzymam. Jak ty robisz ładnie fotografie tele to też się tego trzymaj :wink:
Ani jeden ani drugi obiektyw nie jest lepszy. Nie ważne którym zaczynamy tylko którym kończymy... cokolwiek to by miało znaczyć :razz:

muzyk - Sro 29 Paź, 2014

Tylko, czy to wycięte będzie jakościowo satysfakcjonujące...
janqseven - Sro 29 Paź, 2014

muzyk napisał/a:
Tylko, czy to wycięte będzie jakościowo satysfakcjonujące...

Racja! Rozwój techniki jest jednak zadziwiający : mając matryce np. 36 milionów pixeli jakość wykadrowania jest raczej wystarczająca do internetu, gdzie większość osób publikuje fotografie.
Dlatego liczy się jakość, rozdzielczość obiektywu szerokokątnego, o który pytałem na początku. Czy matryce ogranicza szkło czy odwrotnie.

No, a na tradycyjne wystawy warto mieć mimo wszystko obiektyw tele.

muzyk - Sro 29 Paź, 2014

janqseven napisał/a:
mając matryce np. 36 milionów pixeli jakość wykadrowania jest raczej wystarczająca do internetu, gdzie większość osób publikuje fotografie.

a masz taką? :roll:

janqseven - Sro 29 Paź, 2014

Wiele osób ma matryce 36 Mpix (Nikon d800) więc to dotyczy sporej grupy osób

Mam matryce 18 megapixeli w Canonie 60D. I wykadrować można z takiej też. Nie testowałem aż tak dociekliwie kadrowania, ale to i tak spora matryca. Używałem jej z samyangiem 8mm i dawało się wykadrować dość sporo, więc dla chcącego nic trudnego.

Tokina 11-16 ma dużą rozdzielczość więc z niej da się pewnie więcej wykadrować niż z innych szerokokątnych przy obecnych i przyszłych matrycach. Ciekawi mnie jakość obrazu w sigmie 10-20 4-5.6 ...
komor napisał/a:

Co do testu z 2006 roku to trzeba pamiętać, że wynikowa rozdzielczość zestawu obiektyw+aparat to jest iloczyn wyników, czyli na aparacie o wyższej rozdzielczości uzyskasz lepsze wyniki sumaryczne.

Tego za bardzo nie rozumie. Wynika z tego że im lepszy aparat tym da się wykadrować więcej :)
Przyszłość należy do wykadrowań :mrgreen: np. z 200 f/2L wykadrujemy to co daje 600mm, a na cropie z obiektywu 200mm f/2 mamy około 300 f/2- czysta oszczędność pieniędzy! Jednak plastyka obrazu powinna być gorsza....bokeh'u nie wykarujemy

Dlatego zaczynać krajobraz z obiektywem 50-150 Sigmy,gdy bokeh się nie liczy, bym się wstrzymał...chociaż może jakiś argument może mnie przekona :wink:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group