|
forum.optyczne.pl
|
 |
Filmowanie cyfrowe - Lustrzanką nie można filmować zarobkowo? przez kodek h.264
Losanger - Sob 01 Lis, 2014 Temat postu: Lustrzanką nie można filmować zarobkowo? przez kodek h.264 Chyba nie wielu wie o tym (sam byłem nie świadomy), że w lustrzankach profesjonalnych i niektórych drogich kamerach piszą w instrukcji o filmowaniu tylko do użytku osobistego a nie komercyjnego. W instrukcji Nikona mamy taki zapis:
Produkt ten jest objęty licencją w ramach AVC Patent Portfolio License na osobiste i nie komercyjne wykorzystanie przez użytkownika w celu kodowania obraz wideo zgodnie ze standardem AVC (obraz wideo AVC) oraz/lub dekodowania obrazu wideo AVC, który został zakodowany przez użytkownika na potrzeby osobiste nie komercyjne oraz/lub został uzyskany od dostawcy obrazu wideo, który posiada licencje umożliwiającą udostępnianie obrazu wideo AVC. Nie udziela się licencji wyraźnej ani dorozumianej na jakiekolwiek inne formy użytkowania. Dodatkowych informacji udziela MPEG.LA
Kupiłem program edycyjny Sony Vegasa i teraz nie mogę po edycji AVC/H.264 legalnie zapisać film w innym formacie np. Quick Time Photo Jpg bo w instrukcji Nikona piszą o nie naruszaniu materiału AVC czyli kodowanie i dekodowanie. Może znacie jakiś inny sposób na sprzedaż filmów swojego autorstwa w internecie (Royalty Free)? czy na Youtube i zarabiać z reklam.
Wojmistrz - Sob 01 Lis, 2014
Losanger, nieco inaczej działa prawo w Europie (prawo nadrzędne), a nieco inaczej wyglądają restrykcje w US. Pewnie to jeden z powodów, dla których do filmowania kupuje się Canony Przyznam, że nie dopatrzyłem się takich zapisów w Canonach.
komor - Nie 02 Lis, 2014
Sprawa jest dość znana, ale zdaje się, że większość po prostu olewa te roszczenia, pewnie nie mające mocy prawnej w Europie. Większe studia na pewno nie. Natomiast nie wiem co w przypadku jak posiadasz program do montażu i z niego wypuszczasz przecież finalny film.
Wojmistrz - Nie 02 Lis, 2014
Po zmontowaniu i renderowaniu filmu, z finalnego pliku nie da się wyciągnąć informacji na temat kodeków plików źródłowych, o ile poddano je rekompresji. Przy starszych formatach, np kiedy film jest tworzony do nagrania na DVD, jest to całkowicie nie możliwe.
certainbeing - Pon 03 Lis, 2014
Chyba dekompresuje do edycji, więc nie powinno być problemu, jeśli przewidujesz poważne dochody radzę zasięgnąć opinii prawnika.
Wojmistrz - Pon 03 Lis, 2014
Sony Vegas (sam właśnie składam w tym sofcie) jeśli nie przełączysz osobno dla każdego użytego pliczku, będzie poddawał go ponownemu próbkowaniu, przy okazji przeliczania resampluje klatka po klatce. Podczas tej operacji giną wszystkie dane.
certainbeing, jak się robi coś czysto komercyjnie to może lepiej zmienić platformę. Po coś powstały kamery, po coś nawet Canon wypuszcza aparaty z serii C (Cinema).
certainbeing - Pon 03 Lis, 2014
Lepiej sobie kupić w CC Premiere albo Final Cut'a.
Co do kamer, nie wiem czy zwróciłeś uwagę Wojmistrzu ile kosztują te skromnie często wyglądające "kamerki", a z lustrzanką jest kit który wystarczy na początek do "kręcenia"
Wojmistrz - Pon 03 Lis, 2014
certainbeing napisał/a: | Lepiej sobie kupić w CC Premiere albo Final Cut'a. | Jakikolwiek argument, dlaczego niby Sony Vegas jest gorszy?
certainbeing - Pon 03 Lis, 2014
może byłoby Ci wygodniej i szybciej, wierz mi, wbrew różnym dziwnym opiniom np. FC to bardzo dopracowany program.
Wojmistrz - Pon 03 Lis, 2014
certainbeing, Adobe Premiere jest fajny, ale w połączeniu z After Effects... jak ma się gruby portfel. Final Cut mam w pracy i jest to dla mnie koszmar do tego niema nic co by go wyróżniało. Prywatnie z takim właśnie doświadczeniem (przetestowałem kilkanaście bardziej znanych programów) wybrałem Sony Vegas. Dla mnie najlepszy, najszybszy i wspiera OpenCL Do programu dostałem licencje na dodatkowe oprogramowanie jak tworzenia płyt, edycji dźwięku itp. Pod niego zbudowałem komputer. Używam 2 kart graficznych (Radeony bo CUDA okazało się za mało wydajne), z czego jedna robi za akcelerator OpenCL, a druga płynnie bez obciążenia wyświetla grafikę przez całą edycję i renderowanie.
Losanger - Pon 03 Lis, 2014
Wojmistrz czy jest może w necie jakiś tutorial jak przełączyć w Sony Vegasie te pliczki i próbkowania? bo niestety nie rozumiem o co chodzi
Może jest inna lepsza metoda na usunięcie danych na przykład wyciągnięcie samych klatek w jakiś programie i zapisać w jpg a potem złączyć w jeden plik w Sony Vegasie w opcji Importuj Media tak jak się robi Time Lapse i dalej zapisać w Quick Time Photo Jpg?
Co do sprzedaży filmów. Nie będzie to duża sprzedaż dystrybucyjna płyt czy nadawania obrazu w telewizji tylko udzielanie licencji czyli praw majątkowych (Royallty Free)
certainbeing - Wto 04 Lis, 2014
Jak zarabiasz w nieco silniejszej nabywczo walucie to nawet pełny CC nie powinien być dla Ciebie problemem. Ja uważam FC za ideał, montowałem kiedyś kilka rzeczy, przegryzłem się przez cały dostępny soft, i FC to było to czego potrzebowałem, a nie było prosto bo w jednym z nich materiału kilkanaście godzin po montażu miało być 20 minut.
Filmiki po 10-15 minut, na FC szło najszybciej.
Wojmistrz - Wto 04 Lis, 2014
certainbeing, waluta w sumie nie ma nic do rzeczy, bo nikt nie lubi marnować kasy. Sony Vegas Pro, to konkurencja dla kilku innych profesjonalnych programów i nie powinno dziwić, że filmy ze stajni Sony Pictures Entertainment, są składane we własnym oprogramowaniu
Jak tak lubisz, to spróbuj zrobić w FC dynamiczny, około 90 minutowy materiał z 5000 ujęć w 1920x1080 do nagrania na blu-ray, do tego animacje, podpisy i ścieżki dźwiękowe Oczywiście, że się da, ale mi wygodniej to zrobić w SV, a 15 minut filmik z 10 ujęć to mogę sobie w Windows Movie Makerze zrobić
Losanger, każdy wsadzony plik na ścieżkę, podczas renderowania do finalnego pliku, jest ponownie próbkowany w razie potrzeby, przez co, generowana jest osobno każda klatka obrazu do odpowiedniej szybkości i dlatego SV pozwala bez problemu mieszać kontenery, kodeki i klatkaż. Mi się często udawało mieszać .mts, .mov i .avi w jednym filmie, a mam znajomego, który do scen slow motion nagrywał filmy w 30 lub 60fps.
Jak masz jakiekolwiek elementy na ścieżkach, kliknij prawym klawiszem myszki i wejdź ze właściwości, tam masz w przełącznikach trzy tryby: sprytne ponowne próbkowanie (domyślnie), wymuszone oraz wyłączone. I tak nie powinno zostać nic zapisane w finalnym pliku jeśli będzie zapisany do innego formatu, ale jeśli chcesz mieć pewność, we wszystkich daj wymuś, przez co na pewno zmusisz do niezależnego generowania pojedynczych klatek, a unikniesz ewentualnego strymingowania ścieżki bezpośrednio z plików (przy zachowaniu tego samego kodeka, nawet wymieniając kontener). Ja daję w każdym wyłącz, wtedy film renderuję kilkukrotnie szybciej, a i tak wynikowy renderuję do mp4
certainbeing - Wto 04 Lis, 2014
pamiętaj że do animacji FC ma kolegę w postaci Motion
Wojmistrz - Wto 04 Lis, 2014
certainbeing napisał/a: | pamiętaj że do animacji FC ma kolegę w postaci Motion | Czyli bida z nędzą Do AE równać się nie może, a SV ma praktycznie takie efekty w standardzie + tonę darmowych i komercyjnych pluginów
Nie ma co się licytować, kilka lat temu na placu boju było wielu konkurentów i tak samo jak dekadę temu prawie każdy stawiał na Pinnacle, tak dziś większość wybiera Adobe Premiere lub Sony Vegas.
komor - Wto 04 Lis, 2014
Jeszcze ustalcie najpierw, o którym FinalCut rozmawiacie, czy o tym sprzed popsucia, czy już tym popsutym (FinalCut X), z powodu którego ludzie się przesiadają na Premiera lub po prostu odmawiają upgrade’u na wersję FCP X.
Ale tak na marginesie, Wojmistrz, pluginy darmowe i komercyjne są chyba do wszystkich omawianych produktów, więc to nie argument.
Losanger napisał/a: | Może jest inna lepsza metoda na usunięcie danych na przykład wyciągnięcie samych klatek w jakiś programie i zapisać w jpg a potem złączyć w jeden plik w Sony Vegasie w opcji Importuj Media tak jak się robi Time Lapse i dalej zapisać w Quick Time Photo Jpg?
|
Po co, skoro i tak liczy się to, w jakim finalnie kodeku zapiszesz swoje gotowe dzieło? Jeśli myślisz o sprzedaży na stocki to zdaje się, że to stocki muszą się dogadać z licencjonowaniem. Wg tej strony liczy się tzw. first and last transaction.
http://www.engadget.com/2...ensing-and-you/
Losanger - Wto 04 Lis, 2014
A gdzie takie pluginy są darmowe do użytku komercyjnego? Szukam głównie coś do Slow Motion, żeby coś zrobić z 60kl. Napisze jeszcze na stocki i popytam się co z licencjami tych kodeków. Sony Vegas Movie 12 spodobał mi się, mam też Cyberlink Power Director 12 ale ten program nie jest do zastosowania komercyjnego i żałuje, że kupiłem. Myślę nad kupnem nowszego softa Sony Vegasa Movie 13 w starszym nie mogę Time Lapsów zapisać w wyższej rozdzielczości 4K.
MNISZKA - Sro 05 Lis, 2014
Chyba się włączę z kilkoma infantylnymi pytaniami.
Po pierwsze to jaki kodek można uznać z komercyjny? W jakim można zapisać finalny materiał tak by był o zgrozo legalny?
Czy ktoś w ogóle miał już problemy prawne wynikające z użycia niewłaściwego kodeka?
Jaki sprzęt (aparat, kamerę) można uznać za legalny do komercyjnego filmowania? Rozumiem, że taki np. Canon C jest legalny , ale co z aparatami które kosztują grosze w porównaniu z profesjonalnymi kamerami a mogą dać niewiele gorszy materiał (chodzi mi o np: GH4 albo a7s)
Wojmistrz - Sro 05 Lis, 2014
MNISZKA, cały problem bierze się ze standaryzacji. Łopatologicznie, jest sobie pewna organizacja, (MPEG LA), która ma prawa do rozpowszechnionego dzięki internetowi kodeka H.264, który służy do odtwarzania treści video z internetu. Kodek ten jest aktualnie uwolniony i rozwijany jako wolny kodek x.264, ale w postaci bazowej (H.264) jest użyty jako standard w niemal wszystkich nowych aparatach i kamerach. Reszta rozbija się o to co jest komercyjne. Kodek jest częściowo zwolniony z opłat, ale nadal obciążony opłatami w przypadku twórców sprzętu i oprogramowania, dlatego właśnie Nikon, ma takie zastrzeżenie, bo nie ma pokrywa opłat, za wykorzystanie przy pomocy tego kodeka filmu. Według znanej mi interpretacji tych przepisów, można sobie kręcić, do woli, a obciążony będzie jedynie wydawca tego materiału.
I jeszcze co do Sony Vegas. W licencji jest zawarte, że jest do użytku komercyjnego z wyłączeniem kompresji do formatu AVCHD.
MNISZKA - Sro 05 Lis, 2014
A co dziwne w moim Vegas'ie AVCHD jest wręcz preferowany, bo jak inaczej nazwać to skoro program zaraz po odpaleniu proponuje render w tym właśnie kodeku. Ale jak rozumiem całą resztę formatów można używać spokojnie.
A czy inni producenci też stosują takie licencyjne oszczędności. Zdziwiłem się bo widziałem nawet reklamy nagrywane d800 youtube.com/watch?v=FgCpjIrXGpo
certainbeing - Czw 06 Lis, 2014
filmujesz i nie wrzucasz w sięć czy do wydawcy materiału prosto z aparatu tylko edytujesz w sofcie, w takiej sytuacji wszystkie kodeki masz w nim i to z niego dajesz materiał
Losanger - Czw 20 Lis, 2014
certainbeing może edytujesz film w sofcie ale format i kodek Quick Time Photo Jpg w Sony Vegas Movie nie jest zupełnie darmowy i jest tylko pluginem, należy pod kodek h.264 więc które formaty i kodeki są darmowe do użytku komercyjnego? Słyszałem, że tylko MJPEG tylko obraz z tego kodeka jest kiepski.
Wojmistrz - Czw 20 Lis, 2014
Losanger, gdzie ty te gdybania wyczytujesz? Jak by było jak piszesz, to do każdego aparatu i kamery, kupujący powinien dostać od razu pozew, a rynek filmowy cofnął by się do klisz
|
|