|
forum.optyczne.pl
|
 |
Obiektywy fotograficzne - Jakim obiektywem zrobić te zdjęcie?! :(
grafix - Nie 15 Lut, 2015 Temat postu: Jakim obiektywem zrobić te zdjęcie?! :( Witam
chcę zrobić zdjęcie przedmiotowi o kształcie płyty chodnikowej 100cm/100cm
z odległości 1,5m max 2m
chciałbym zrobić zdjęcie ostre w każdym fragmencie przedmiotu
co niestety mi nie wychodzi - mój aparat to 5d + obiektyw 24-70
robię to zdjęcie nawet z przysłoną 20 i nic:(
1/3 lub więcej nie jest super ostra:(
w jaki sposób muszę to zdjęcie wykonać???
czy w ogóle da radę?:(
a może inny obiektyw powinienem mieć? np. Canon EF 16-35 mm?
oczywiście nie mam takiego więc nie mam jak sprawdzić dlatego Was bardzo proszę o odpowiedz.
Co jest nie tak?
Wojmistrz - Nie 15 Lut, 2015
To jest pierwszy 5D? Jaką ma to mieć rozdzielczość końcową? Może lepiej użyć kompaktu z dość małą matrycą?
Przy 1,5-2m to pewnie fotografujesz to na ogniskowej 50mm. Mam nadzieję, że masz statyw Problem jest podobny to tych, jakie ludzie mają z fotografią makro na lustrzankach. Powinieneś spróbować poczytać o technice stackowania, a konkretnie w tym przypadku nie z wykorzystaniem sanek, a delikatną zmianą położenia pierścienia ostrzenia. Wykonać serię zdjęć przy zakresie przysłony f/5.6-8, zmontować choćby w ConbineZP i będzie git.
grafix - Nie 15 Lut, 2015
dzięki za odpowiedz ...mam statyw i lampy i jest to canon 5d II
co znaczy - stackowanie:(, mam wrażenie że to nie ma nic wspólnego z moim pytaniem
bo obrabiać to ja już sobie będę jakoś te zdjęcie.... na tę chwile chce wiedzieć jak je zrobić
[ Dodano: Nie 15 Lut, 2015 10:51 ]
a tu obrazek jak to wygląda:)
matys - Nie 15 Lut, 2015
Nieważne jak przymkniesz przysłonę i tak głębia ostrości będzie niewystarczająco "głęboka" aby pokryć ten 1m. Dlatego stosuję się technikę zwaną stackowaniem. Załóżmy, że twoje głębia ostrości(czyli ta powierzchnia która jest ostra) ma około 15cm. 100cm/15cm= 6.66.. Więc musisz wykonać około 7 ujęć po kolei zmieniając punkt ostrości. Później się to składa w programie do obróbki aby stanowiło jedność.
Masz tutaj dwa filmy, zobrazują Ci o czym mówimy. Sorry, że po angielsku ale po polsku niestety nic nie znalazłem.
https://www.youtube.com/watch?v=intzev1gsbI
https://www.youtube.com/watch?v=0U2KU6gXlZA
mavierk - Nie 15 Lut, 2015
grafix napisał/a: | a może inny obiektyw powinienem mieć | Najlepiej jakbyś kupił tlt & shift. Wtedy będziesz mógł przesuwać płaszczyznę ostrości w niemalże dowolny sposób. To umożliwi Ci robienie takich zdjęć
MM - Nie 15 Lut, 2015
Sprawdzałeś zdjęcie zrobione na szerszym kącie po mocnym domknięciu a potem po odpowiednim docięciu kadru?
Mnie wychodzi, że na ogniskowej 35mm przy dystansie 1,5m do środka obiektu i przy f/11, czyli dającej jeszcze dobrą ostrość, głębia ostrości wynosi około 1,5 metra. Jak widać powinno wystarczyć. Nie polecam zbyt mocnego domykania. Wtedy tracimy na ostrości zdjęcia.
grafix - Nie 15 Lut, 2015
matys - oki rozumiem... tylko w takiej sytuacji jest problem:)
np. jak mam wykonać 300 różnych chodników ... czyli 300 x 7 czyli 2100 zdjęć +łączenie tych zdjęć np. w lightroomie to z miesiąc mi zajmie:)
mavierk - obiektywy Tilt-shift? bo chyba o to chodziło - strasznie droga sprawa
jakiś możesz zaproponować?polecić? abym sobie o nim poczytał :/
MM - czyli uważasz że obiektywem 24-70 przy 35 mm przy dystansie 1,5 metra i przy f/11
będzie ostra płyta? hmm oki jutro sprawdzę to w praktyce
bardzo dziękuję za pomoc
komor - Nie 15 Lut, 2015
grafix, im bliższy dystans tym gorzej będzie z utrzymaniem głębi, uważam, że MM źle doradza. Jak rozumiem robienie zdjęć prostopadle do płyty nie wchodzi w grę, bo nie o takie odwzorowanie chodzi, tak?
Moim zdaniem powinieneś np. obiektywm 100mm makro zrobić zdjęcie z dużego dystansu, ostrość ustawić w ok. 1/3 długości płyty, przymknąć do f/16 i otrzymasz w całym kadrze bardziej równomierną ostrość. Masz możliwość odejścia na 2-3 metry od planu?
mozer - Nie 15 Lut, 2015
komor, a co za różnica jaka ogniskowa? Przy tym samym wypełnieniu kadru obiektem głębia nie zależy przecież od ogniskowej.
mavierk - Nie 15 Lut, 2015
grafix napisał/a: | mavierk - obiektywy Tilt-shift? bo chyba o to chodziło - strasznie droga sprawa
jakiś możesz zaproponować?polecić? abym sobie o nim poczytał :/ | Chciałem Ci polecić zabawkę, ale niestety nie mogę odnaleźć odpowiedniego wątku (nie chce mi się aż tak bardzo suzkać).
Ogólnie zawsze możesz zrobić to sam: kupujesz obiektyw do większego formatu, robisz przejściówkę: mocowanie - gumowa tuba (najlepiej z gumowej rurki od samochodu) - obiektyw. Wtedy będziesz miał możliwość przesuwania płaszczyzny ostrości w cenie do 1000zł (jak kupisz odpowiedni średnioformatowy obiektyw). Ewentualnie jakieś Ciamciamgi chyba są w wmiarę niskiej cenie?
grafix - Nie 15 Lut, 2015
Komor - max oddalenie się od przedmiotu to 2.5 m
Dżozef - Nie 15 Lut, 2015
Praw fizyki nie zmienicie
Oddal się mocniej i zmieniaj kąt aż zmieścisz się w głębi ostrości. Jeśli bardziej się nie da to pozostaje zmienić matrycę na mniejszą.
Wojmistrz - Nie 15 Lut, 2015
Nadal nie doczytałem się, do czego to Jeśli to na stronę sklepu, to na 90% wystarczy kompakt z trybem manualnym i fajnie jak by miał RAWy. Przy takiej matrycy 1/1.7", na statywie, ISO 50-100, przysłona domknięta z 1EV, ładnie oświetlić, dobrać czas i pracować. Foty pomniejszone o 20-50% wyglądają jak żyleta. Sam do pracy kupiłem kompakt, bo szkoda mi pstrykać po 300 fotek dziennie prywatną lustrzanką
MM - Nie 15 Lut, 2015
komor napisał/a: | grafix, im bliższy dystans tym gorzej będzie z utrzymaniem głębi, uważam, że MM źle doradza. Jak rozumiem robienie zdjęć prostopadle do płyty nie wchodzi w grę, bo nie o takie odwzorowanie chodzi, tak?
Moim zdaniem powinieneś np. obiektywm 100mm makro zrobić zdjęcie z dużego dystansu, ostrość ustawić w ok. 1/3 długości płyty, przymknąć do f/16 i otrzymasz w całym kadrze bardziej równomierną ostrość. Masz możliwość odejścia na 2-3 metry od planu? |
Drogi kolega doradza jak widzę wprowadzenie dyfrakcji w obiektywie i GO minimum dwa razy mniejszą. Co kto lubi. Ktoś ma tylko 24-70. Zresztą... Włącz sobie kalkulator fotograficzny, pomyśl i pisz potem kto ma rację.
Wszystko zależy od tego ile można z tego kadru wyciąć. Bo jak to jest na stronkę do netu to wyciąć można sporo.
komor - Nie 15 Lut, 2015
Cóż z tego, że kalkulator głębi ostrości mówi, że będzie to samo (nie dwa razy mniejsze, nie dwa razy większe), jak z praktyki mi wychodzi, że nieostrość z tele jest mniej widoczna na takich zdjęciach niż z szerokiego kąta, a przy okazji unikamy przerysowania perspektywy, co raczej w takich zastosowaniach może być istotne.
Co do dyfrakcji, to lepsza dyfrakcja niż wypadnięcie poza GO. To też z praktyki mówię, nie z teoretyzowania. Co z żyletkowej ostrości części kadru jak reszta rozmyta? Niestety odejście 2.5 metra wyklucza użycie obiektywu 100 mm, jeśli na szerokość ma się zmieścić metrowy obiekt. Mając 24-70 ja bym jednak się od planu odsuwał, a nie przysuwał, czyli raczej 70 mm niż 35 mm.
MM - Nie 15 Lut, 2015
Twoja praktyka mówi co tam sobie kombinowałeś na APS-C. Tutaj mamy FF.
35mm, f/11, ostrzymy na 1,5 metra i mamy GO prawie 1,5 metra.
100mm, f/16, ostrzymy na 3 metry i mamy GO około 85 centymetrów...
Gdzie tutaj jest kuźwa taka sama GO? Chyba, że korzystamy z innych kalkulatorów. Albo raczej korzystasz domyślnie z małej klatki.
jaad75 - Nie 15 Lut, 2015
Przy tym samym wypełnieniu kadru i przysłonie GO będzie taka sama niezależnie od ogniskowej. Jeśli zmienisz przysłonę, to chyba oczywiste, co się stanie...
komor - Nie 15 Lut, 2015
MM, z całym szacunkiem, ale zasady optyki i liczenia GO działają tak samo na FF jak i tej okropnej nieprofesjonalnej APS-C, tylko się współczynnik zmienia. Bez znaczenia na czym liczyć, wyjdzie to samo, tylko albo dla innych ogniskowych, albo dla innych odległości przedmiotowych.
Mnie wyszło, że aby zmieścić obiekt np. 100x100 cm, obiektywem 35mm musimy mieć odległość ostrzenia 235 cm, obiektywem 100mm zaś 671 cm. Wtedy mamy takie same kadry (choć inne perspektywy) i głębia ostrości z grubsza jest ta sama – 130–140 cm. Jeśli porównujesz odejście odpowiednio 1.5 metra i 3 metry to nie wyjdzie Ci ten sam kadr i trudno się dziwić, że na 100mm wyjdzie mniejsza głębia, nawet mimo większego przymknięcia przysłony.
MM - Nie 15 Lut, 2015
Nie sprawdzałem, czy to coś zmieści mi się na 35mm. Jeżeli się nie zmieści to się oddalę na tyle na ile mogę lub użyję szerszego kadru. Wtedy GO będzie jeszcze większa i f/8 wystarczy aż nadto. Byle tylko ostrzyć na bliższą krawędź.
komor - Nie 15 Lut, 2015
To jak bez sprawdzania czy się zmieści możesz porównywać różne ogniskowe? Od tego trzeba zacząć. Użycie jeszcze szerszego kąta jeszcze mocniej zniekształci perspektywę, nie wiem czy to jest dopuszczalne w takim rodzaju fotografii. Choć owszem, jak zmniejszysz ogniskową bez zmiany odległości ostrzenia, to GO wzrośnie. Tylko spora część kadru będzie do wycięcia i z jakości nici.
MM - Pon 16 Lut, 2015
komor napisał/a: | To jak bez sprawdzania czy się zmieści możesz porównywać różne ogniskowe |
Ja swoje wziąłem ot tak na oko. A Ty swoje 100mm skąd? Skoro facet ma na to 2 metry dystansu?
[ Dodano: Pon 16 Lut, 2015 00:35 ]
komor napisał/a: | Masz możliwość odejścia na 2-3 metry od planu? |
No i jeszcze to. Też z sufitu? Dopiero potem sobie poszukałeś w necie i policzyłeś, że to za blisko? Czy też może generalnie teoretyzowanie od A do Z i nieważne jakie kolega ma możliwości lokalowe. Bo ja to swoje 35mm wziąłem tak po sekundzie z głowy.
Uwielbiam optycznych. Mistrzowie cyferek i wykresów, tylko ze zdjęciami są problemy...
komor - Pon 16 Lut, 2015
MM, ja podałem prawidłowe odległości, a Ty złe i jeszcze mnie krytykujesz?
jaad75 - Pon 16 Lut, 2015
Wiedza o tym, że GO nie zmienia się jeśli skala odwzorowania i przysłona są stałe, to raczej podstawy fotografii... Również tej praktycznej...
komor - Pon 16 Lut, 2015
To skoro już doszliśmy do tego, że GO będzie taka sama, jeśli zachowamy przysłonę i będziemy zmieniać ogniskową odpowiednio się odsuwając/przysuwając, tak żeby zachować ten sam kadr, to czy ktoś potwierdzi moje indywidualne spostrzeżenia, że na długiej ogniskowej postrzeganie ewentualnego braku GO będzie mniejsze? Bo ja chętnie też bym się czegoś w tym wątku nauczył i zastanawiam się, czy to po prostu kwestia charakteru moich konkretnych obiektywów, na których to próbowałem, czy to jakaś ogólna zasada, czy może jednak w ogóle nie mam racji i przy mniejszej ogniskowej odbiór nieostrości będzie jednak lepszy (choć kosztem mniej korzystnej perspektywy w przypadku tego rodzaju zdjęć).
jaad75 - Pon 16 Lut, 2015
komor, jak dla mnie nieostrości przy tele są bardziej widoczne, ze względu na sposób rozmywania tych konstrukcji i zawartość rozmycia, ale to pewnie też zależy od konkretnego zdjęcia i konkretnego obiektywu. Muszę z ciekawości kiedyś popróbować z różnymi obiektywami, bo szczerze mówiąc nie bawiłem się w takie porównania i znajdowanie prawidłowości...
BTW, jak już do tego doszliśmy, to chciałem tylko potwierdzić, że najlepszym sposobem pozbycia się problemu zbyt płytkiej GO jest w tym przypadku obiektyw z tiltem, a najtańszym, zakup kompakta z małą matrycą...
MM - Pon 16 Lut, 2015
komor napisał/a: | MM, ja podałem prawidłowe odległości, a Ty złe i jeszcze mnie krytykujesz? |
Kończę i piszę dla jasności jak to zrozumiałem, bez waszego ukochanego i wnerwiającego teoretyzowania.
Ja chciałem zrobić coś na szeroko z bliska a Ty napisałeś o zrobieniu ze 100mm na dystansie 3 metrów. To mnie interesuje a nie to co się stanie jak identyczny obrazek zobaczymy w kadrze przy różnych obiektywach bo w konkretnej sytuacji lokalowej NIE BĘDZIEMY MIELI SZANS TEGO ZOBACZYĆ.
Ja staram się poczuć na miejscu kolegi mającego problem a opaczni jak zwykle wyciągają kartkę, ołówek i z prostego problemu robią pracę doktorską. Przypomina mi to trochę zakręconych naukowców z pewnego serialu...
Skoro ktoś ma 24-70 to musi zrobić ogniskową z tego przedziału.
Skoro 35mm jest za ciasno to zrobi może 30mm a może jeszcze mniej.
Jeżeli 1,5 metra będzie za blisko to odejdzie na 2 metry. Ważne by złapał ostrość w dobrym miejscu i wtedy wszystko będzie miał na bank ostre. BEZ PROBLEMU.
Nawet przez ułamek sekundy nie zakładałem, że będziemy widzieli to samo w wizjerze aparatu bo i po co miałbym to robić? Dlatego też pisałem o kadrowaniu po zrobieniu zdjęcia. Jakoś umknął mi ten metr na metr a bardziej zasugerowałem się płytą chodnikową. Kompletnie inny kadr był dla mnie oczywistością. Tymczasem spadam do roboty. Porobić coś na kilkuset milimetrach
[ Dodano: Pon 16 Lut, 2015 08:58 ]
komor napisał/a: | długiej ogniskowej postrzeganie ewentualnego braku GO będzie mniejsze? |
Jeszcze to... Jak dla mnie większe. Choć to może specyfika pracy z jasnym tele. Generalnie lubię sobie tło tak wyciąć, że go nie mam Kolorowe mazy i tyle.
komor - Pon 16 Lut, 2015
Zaczęły się inwektywy, czyli chyba poczułeś, że dałeś ciała, tylko nie potrafisz tego przyznać.
MM napisał/a: | Skoro ktoś ma 24-70 to musi zrobić ogniskową z tego przedziału. |
Nie, bo OP pytał się czy inny obiektyw da lepsze rezultaty…
MM napisał/a: | Skoro 35mm jest za ciasno to zrobi może 30mm a może jeszcze mniej. |
Widziałeś np. na Allegro zdjęcia przedmiotów robione z bliska szerokim kątem? Uważasz to za profesjonalny sposób fotografowania?
MM napisał/a: | a chciałem zrobić coś na szeroko z bliska a Ty napisałeś o zrobieniu ze 100mm na dystansie 3 metrów. |
Napisałem z czapki pytanie o odejście, ale potem sprawdziłem na kalkulatorze GO i podałem prawidłowe wartości. Ty poprzestałeś na:
MM napisał/a: | Nie sprawdzałem, czy to coś zmieści mi się na 35mm. (…) Ja swoje wziąłem ot tak na oko. |
MM napisał/a: | Dlatego też pisałem o kadrowaniu po zrobieniu zdjęcia. |
Nie możesz jednocześnie krytykować mnie za proponowanie f/16 i dyfrakcję a potem proponować wycinanie z kadru, bo to prowadzi do tego samego – zmniejszenia ostrości docelowego zdjęcia.
MM - Pon 16 Lut, 2015
komor napisał/a: | bo to prowadzi do tego samego – zmniejszenia ostrości docelowego zdjęcia. |
Ta... 800x800px.
Zobacz sobie jak wygląda crop z dobrej lustrzanki FF i będziesz blagał o taką jakość z 7D na F/22.
komor napisał/a: | podałem prawidłowe wartości |
Których przydatność jest z czapy bo pewnie kolega musiałby te zdjęcia robić z parku.
komor napisał/a: | Napisałem z czapki pytanie o odejście, ale potem sprawdziłem na kalkulatorze GO |
Typowe dla tego forum. Zanim zrobisz zdjęcie najpierw przez pięć minut trzeba prowadzić obliczanie na kompie - najlepiej na Maku.
komor napisał/a: | Widziałeś np. na Allegro zdjęcia przedmiotów robione z bliska szerokim kątem |
Zależy kto, co i do czego robi. Z pewnością nabrałbyś się na wiele zdjęć zrobionych szerokim kątem, ale z większej odległości i dociętych.
Preskaler - Wto 17 Lut, 2015
Panowie, panowie - spokojnie! Zaczyna się robić przepychanka a to nie o to chodzi przecież. Nie da się (na razie?) złamać zasad fizyki. Jeśli nie stakowanie to może trzeba pomyśleć o fotografowaniu z góry? Wtedy cała płyta zmieści się w głębokości ostrzenia. Cudów nie da się zrobić przecież.
komor - Wto 17 Lut, 2015
MM napisał/a: | Ta... 800x800px. |
No to w końcu boimy się dyfrakcji, czy mówimy „ta, 800x800”. Bo jak to drugie, to proponuję zrobić fotkę iPhonem, przy dobrym oświetleniu. I to nie jest żart.
MM napisał/a: | Zobacz sobie jak wygląda crop z dobrej lustrzanki FF i będziesz blagał o taką jakość z 7D na F/22. |
Gdybym nie wiedział ile masz lat, to bym napisał, że zachowujesz się jak nuworysz, co to właśnie sobie kupił pierwszego w życiu mercedesa i teraz mówi, że fordem to się jeździć nie da…
Nie wiem tylko co ma do tego 7D, bo pytający zdaje się ma 6D…
Andrzej.M. - Wto 17 Lut, 2015
A ja mam inną propozycję... żeby nie odpowiadać kolegom zadającym niegramatyczne pytania - jeśli już to powinno być TO ZDJĘCIE a nie TE zdjęcie. Kolega niech poczyta trochę, może kupi sobie T&S 75mm i jakąś puszkę do niego i robi co trzeba. Albo zostawi robotę takim co potrafią...
grafix - Czw 19 Lut, 2015
oki dzięki :/ płyty są maksymalnie w 3-4 kolorach - więc może zamiast pełnej klatki robić np. canonem 40d? w sumie powinna być większa głębia a na rozpiętości kolorów nie stracę bo tam prawie kolorów nie ma :/ ? czy jednak się mylę?
jaad75 - Czw 19 Lut, 2015
O działkę większa GO niewiele tu zmieni - jeśli koniecznie chcesz mieć kadr o jakim mówisz, czyli płyta pod kątem i cała tak samo ostra, to naprawdę najlepiej będzie użyć tilta. Choćby wypożyczyć go na czas sesji.
grafix - Czw 19 Lut, 2015
oki! bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi! do następnego tygodnia będę myślał potem biorę się do roboty zobaczę te ceny tych specyficznych obiektywów i w razie co zobaczę jaki koszt wypożyczenia :/
mavierk - Czw 19 Lut, 2015
Poświęciłem te 30 sekund i znalazłem swój post sprzed 5 lat na nikoniarzach, aby wydobyć ten oto adapter:
http://allegro.pl/tilt-ad...5023519843.html
Masz tutaj do nikona i psixa, ale inne systemy też się znajdą. W 1300 możliwe, że się zamkniesz
Ewentualnie coś takiego:
http://allegro.pl/obiekty...5080169432.html
|
|