forum.optyczne.pl

Warsztat foto, literatura, teoria, art - Jaka jest zależność między Autofocusem i głębią ostrości.

DevA - Czw 16 Kwi, 2015
Temat postu: Jaka jest zależność między Autofocusem i głębią ostrości.
Cześć,

Mam do Was pytanie odnośnie zależności wartości przesłony z punktami auto focusa.

1) Czy głębia ostrości (zależna od odległości obiektu, wartości przesłony i ogniskowej) oznacza, że jest ona ustawiana wokół wybranych punktów auto focusa? Co jeśli aparat dobierze mi np. 6 punktów AF po przeciwnych stronach kadru (3 z lewej i z prawej), co się wtedy dzieje z głębią ostrości? To znaczy, że głębia ostrości będzie roztaczana po lewej i prawej stronie zgodnie z punktami AF a po środku będzie rozmycie? jeśli skala na obiektywie wskarze mi np 30 cm. To znaczy że GO wynosi po 30cm od każdego punktu AF?

2) Czy w przypadku chęci uzyskania dobrej ostrości obiektów bardziej oddalonych, mimo, że AF wskazuje mi na ostrość punktów stosunkowo blisko (powiedzmy, że aparat łapie mi punkty 50 cm przed matrycą) muszę dodać do tego wszystkiego wysoką wartość przesłony (wtedy na skali uzyskam "nieskończoność" lub powyżej 2m) chcąc uzyskać ostrość na punktach znajdujących się dalej od matrycy, dobrze rozumiem?

3) Co wobec tego oznacza skala na obiektywie wskazująca np 30cm? Czy to oznacza, że 30 cm szerokości kadru od punktu ostrzenia będzie ostre czy wszystko co znajduje się w odległości 30 cm od matrycy będzie ostre?
Co wobec tego decyduje o tym, że zdjęcie jest ostre tylko na obszarze 5 cm, podczas gdy skala wskazuje 30 cm? wartość przesłony?

Pozdrawiam.

moronica - Czw 16 Kwi, 2015

Ostrosc ustawiona na 30cm znaczy, ze plaszczyzna prostopadla do osi obiektywu (a nie, jak blednie kombinujesz, punkt) w tej odleglosci bedzie optymalnie ostra i im dalej/blizej od niej tym obraz bedzie mniej ostry. Glebia ostrosci to obszar przed/za ta plaszczyzna, gdzie obraz bedzie wystarczajaco ostry by uznac go za ostry, im bardziej przymknieta przyslona tym ten obszar bedzie wiekszy. O ile nie masz na obiektywie skali ostrosci to pozostaje ci robic na czuja lub korzystac z kalkulatora
komor - Czw 16 Kwi, 2015

DevA napisał/a:
Co jeśli aparat dobierze mi np. 6 punktów AF po przeciwnych stronach kadru (3 z lewej i z prawej), co się wtedy dzieje z głębią ostrości? To znaczy, że głębia ostrości będzie roztaczana po lewej i prawej stronie zgodnie z punktami AF a po środku będzie rozmycie?

Głębia ostrości to (upraszczając) płaszczyzna. Jest ona prostopadła do osi optycznej obiektywu, czy też równoległa do płaszczyzny matrycy, więc nie ma znaczenia czy aktywny był punkt AF po lewej stronie, prawej, czy pośrodku, liczy się odległość ostrzenia, czyli położenie pierścienia ostrości na obiektywie. Czyli, teoretyzując, jeśli fotografujesz płaską ścianę i staniesz dokładnie prostopadle do niej, ostrość możesz ustawić lewym punktem, prawym, środkowym, a efekt powinien być ten sam.
W praktyce głębia ostrości nie musi być płaska (zjawisko krzywizny pola), a do ściany bardzo trudno jest w praktyce stanąć dokładnie prostopadle, ale w idealnych warunkach powinno być tak, jak napisałem powyżej.

Obrazek z tej strony ładnie pokazuje o co biega: http://dofmaster.com/dofjs.html

DevA - Pią 17 Kwi, 2015

Dziękuje za zaangażowanie,

Dlaczego więc jeśli AF ustawiony jest przykładowo w lewym górnym rogu to bawiąc się przesłoną uzyskuje głębie w obrębie tego punktu? Czy głębia ostrości nie jest ustawiana zawsze w pewnej ogległości od środka kadru?

Pozdrawiam.

hijax_pl - Pią 17 Kwi, 2015

Jako, że soczewki są wycinkiem kuli a nie prostopadłościanu, rzeczona "płaszczyzna ostrości" jest de facto wycinkiem sfery. To implikuje, że nastawa ostrości w rogu kadru, w niektórych sytuacjach będzie nieprawidłowa w jego centrum. Takim przypadkiem jest Twój przykład.
maziek - Pią 17 Kwi, 2015

DevA napisał/a:
Dziękuje za zaangażowanie,

Dlaczego więc jeśli AF ustawiony jest przykładowo w lewym górnym rogu to bawiąc się przesłoną uzyskuje głębie w obrębie tego punktu? Czy głębia ostrości nie jest ustawiana zawsze w pewnej ogległości od środka kadru?
Chyba zachodzi nieporozumienie. Głębia ostrości nie jest związana z odległością od środka kadru ani z punktami AF tylko z odległością przedmiotów od obiektywu, niezależnie od ich położenia w kadrze. Tzn. że istnieje strefa przed obiektywem, w której zdjęcie będzie ostre. Na przykład od 5 m do 10 m od obiektywu - wszystko co znajdzie się w tej strefie będzie ostre, niezależnie gdzie to wypadnie w kadrze.

Słabsze obiektywy nie są ostre w rogach i przy brzegach kadru, więc mimo że teoretycznie obiekt jest w strefie ostrości, to w pobliżu brzegu czy rogu kadru jego obraz może być nieostry. Na to też pomaga przymykanie przysłony zresztą.

DevA - Wto 21 Kwi, 2015

1) Dobrze rozumiem, że jeśli chce osiągnąć efekt głębi ostrości od jakiegoś punktu do nieskończoności przy np f2 i np f10 to muszę się po prostu odsunąć a efekt będzie ten sam? dlaczego więc niektóre poradniki zalecają robienie zdjęć krajobrazów z wysoką wartością przesłony (zakładająć, że punkt na którym nam zależy jest dosc daleko i nie ma niczego co chcemy uchwycić blisko), skoro wg. innej teorii, zdjęcie przy f2 też powinno być ostre?

2) trochę się już zgubiłem za co odpowiada focus ...

Dziękuje i pozdrawiam.

maziek - Wto 21 Kwi, 2015

DevA napisał/a:
1) Dobrze rozumiem, że jeśli chce osiągnąć efekt głębi ostrości od jakiegoś punktu do nieskończoności przy np f2 i np f10 to muszę się po prostu odsunąć a efekt będzie ten sam?
Nie będzie ten sam, bo jak się odsuniesz, to zmieni się zawartość kadru i perspektywa w kadrze - przybędzie przedpola przed obiektem, który ma być na początku strefy ostrości a obiekty w kadrze będą w innych wzajemnych proporcjach. Przekładając na fotografowanie człowieka nie jest obojętne, czy tym samym obiektywem, powiedzmy 50 mm, zrobisz mu zdjęcie z odległości 2 m czy z 15 m.

Cytat:
2) trochę się już zgubiłem za co odpowiada focus ...
To zależy, co rozumiesz pod tym pojęciem "po polsku". Czy chodzi o czynność ustawiania ostrości, czy o punkt, na który nastawiona jest aktualnie ostrość, czy co innego.
komor - Wto 21 Kwi, 2015

DevA napisał/a:
dlaczego więc niektóre poradniki zalecają robienie zdjęć krajobrazów z wysoką wartością przesłony (zakładająć, że punkt na którym nam zależy jest dosc daleko i nie ma niczego co chcemy uchwycić blisko), skoro wg. innej teorii, zdjęcie przy f2 też powinno być ostre?

Jak wspomniał Maziek odpowiednio duże odsunięcie zmieni całkowicie kadr, łatwiej więc zwiększyć głębię poprzez przymknięcie przysłony. Ale jest jeszcze drugi powód – jakość. Zwykle obiektywy zyskują na rozdzielczości gdy przymkniemy je do optymalnej przysłony (czyli zwykle większej niż f/2). W przypadku krajobrazu warto przymknąć mocniej, bo zysk w postaci zwiększenia GO jest większy niż lekka utrata jakości z powodu przekroczenia limitu dyfrakcyjnego.

DevA - Wto 21 Kwi, 2015

Może inaczej:

Wyobraźmy sobie, że mamy pole na końcu którego (100m) stoi drzewo. Czy robiąc zdjęcie z przesłoną 2.8 i np 11 (przy zalozeniu iso takim samym w obu przypadkach a czas jest dopieramy pod przeslone i zaluzmy ze efekt jest taki sam) nie uzyskamy ostrości na drzewo? Skala ostrości na tubusie wskaże przecież nieskończoność.

Jak w takim razie to jest, że jak ostrzy się manualnie na ten sam punkt, uzyska się ostrość przy f niskim i tak samo przy wysokim?

moronica - Wto 21 Kwi, 2015

:zalamany:
bo ostrzysz w obu przypadkach na ten sam punkt. a glebia ostrosci odpowiada za to, na ile ostre beda obiekty przed i za tym punktem

dcs - Wto 21 Kwi, 2015

DevA, http://dofsimulator.net/pl/
Tutejszyn - Wto 21 Kwi, 2015

Na pewno dla głębi ostrości jest obojętne, czy ostrzysz ręczne, czy automatyczne (AF) i na pewno nie wpływa to na różnicę w zakresie głębi ostrości. Nie ma też znaczenia, czy użyjesz lewego, czy prawego punktu AF. Głębia po prostu jest, jak mgła, czy przejrzystość wody. Jadąc samochodem we mgle widzisz na tę samą odległość niezależnie, czy patrzysz w lewo, czy prawo. Tak samo nie ma sensu mówić o głębi ostrości dla obiektów dalekich (tutaj drzewo oddalone o 100m). Dlatego też skala na obiektywie jest taka jak jest.. 2m, 5m i WSZYSTKO.
Jeszcze raz wyjdź z aparatem z domu i pofotografuj sobie, ale tym razem nie skupiaj się na punktach, a na płaszczyznach. Stań tak, aby fotografowana płaszczyzna nie była prostopadła do osi aparatu, na przykład chodnik, ulica, na której stoisz, ustaw ostrość na jakiś punkt na drodze (kamyk, psia kupa) oddalony od Ciebie o trzy metry i cyknij kilka zdjęć dla różnych wartości przysłony. Może wtedy załapiesz.

[ Dodano: Wto 21 Kwi, 2015 20:11 ]
dcs, fajny symulator :)

DevA - Wto 21 Kwi, 2015

W Końcu to chciałem usłyszeć! Dzięki :D

Kolejną kwestię która chciałbym rozstrzygnąć jest czy na podstawie zdjęć poniżej, można stwierdzić czy z obiektywem jest wszystko w porządku (sigma 17-70) mam wrażenie, że robi się delikatne mydło przy powiększeniu:

Oba zdjęcia z tej samej pozycji, aparat na stole z samowyzwalaczem aby zniwelować drgania, ostrzyłem manualnie na białą zawieszkę w dali na drzwiach (na lewo od lodówki). Sorry, że takie zdjęcie ale u mnie już ciemna noc (mieszkam w indonezji) i dlatego zrobiłem to w pokoju i przy sztucznym swietle :)

a) 17mm,iso 100,f2.8, 0,6s

http://routeofdreams.com/_MG_0274.JPG

b) 17mm,iso 100,f22,30s

http://routeofdreams.com/_MG_0275.JPG

ryszardo - Wto 21 Kwi, 2015

Prz tak mocno przymkniętej przysłonie (f/22) dyfrakcja znacząco ogranicza rozdzielczość obrazu i może on być nieostry.

Jeśli nie będziesz przekraczał f/11, to problemu być nie powinno.

dcs - Sro 22 Kwi, 2015

DevA, http://dybowski.pl/hobby/...php?p=3&c=4&s=1

http://www.fotografuj.pl/...erfokalna/id/34

http://www.swiatobrazu.pl...zowe-22605.html

http://www.dofmaster.com/...ce=.5&units=1.0 Hyperfocal distance

DevA - Sro 22 Kwi, 2015

Dzięki serdeczne WAm, człowiek uczy się całe życie, a wasze wpisy są bezcenne. Ostatnie. zy na podstawie wcześniejszych zdjęć możecie stwierdzić czy z optyką mojego szkła jest wszystko ok?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group