forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Samyang 85mm czy Canon 85mm

Prim - Czw 30 Lip, 2015
Temat postu: Samyang 85mm czy Canon 85mm
Witajcie,

zastanawiam się nad wyborem szkła do portretów:

Canon EF 85 mm f/1.8 USM czy Samyang 85mm T1.5 AS IF UMC VDSLR Canon

Jeśli wybór padnie na canona to jak wybrać dobry egzemplarz słyszałem, że często zdarza się
FF/BF. Jak to rozpoznać? Ogólnie jak rozpoznać wadliwy albo nie do końca dobry obiektyw.

Wojmistrz - Czw 30 Lip, 2015

Tak z ciekawości, APS-C czy FF?
Prim - Czw 30 Lip, 2015

FF
Wojmistrz - Czw 30 Lip, 2015

Samyang 85mm T1.5 jak już widać po samym oznaczeniu (nie f/1.5, a t/1.5), to szkło dla filmowców.
Nie wiem jaki rodzaj portretu zamierzasz robić, bo teoretycznie każda fotografia, która pokazuje zewnętrzne podobieństwo jakiego człowieka jest portretem, ale dla mnie 85mm to troszkę krótko - za szeroki kąt na FF. Osobiście do portretu stosuje Canona 70-200/2.8 bliżej dłuższej ogniskowej i staram się odejść odpowiednio daleko od portretowanej osoby. Oczywiście to nie jest regułą, a wszystko to kwestia potrzeb.

Prim - Czw 30 Lip, 2015

Samyang T jest dla filmowców, ponieważ chce go wykorzystać również do kręcenia. Ale oprócz tego, że pierścień przysłony jest płynnie ruchomy chyba w niczym innym te szkła Samyang 85 się nie różnią?

Myślałem o 85mm ponieważ chce wykorzystać obiektyw do portretu również w studio, mieszkaniu. Chce wybrać coś pośrodku.
Poza tym wszędzie piszą, że właśnie 85 do portretów.

Polecasz dłuższą ogniskową.
Mógłbyś pokazać jakieś swoje zdjęcie z 85mm i tak jak robisz z około 200mm? I powiedzieć jak daleko stałeś od danego przedmiotu?

komor - Czw 30 Lip, 2015

Mam Samyanga 85/1.4, a więc wersję niefilmową i bardzo miło mi się go używało na 40D i 50D, gdzie miałem matówkę do ręcznego ostrzenia. Na f/2–2.8 wychodziły żyletowe portrety z ładnym rozmyciem. Ale trzeba było umieć trafić, co nie zawsze się udawało. Od kiedy mam 7D (bez wymiennej matówki) niestety Samyang poszedł nieco w odstawkę, bo tylko w Live View jestem w stanie sensownie ustawiać ostrość, co dobre jest w warunkach studyjnych albo na statywie, ale nie np. w reporterce. Akurat parę dni temu znowu go użyłem na paru zdjęciach (korzystając z LV) i nadal mi się podoba, choć ma obecnie w moim plecaku konkurenta w postaci 135L.

Jeśli więc nie boisz się ręcznego ostrzenia (co na FF powinno być nieco łatwiejsze nawet bez matówki do manuali), a potrzebujesz też filmować, to może to być dobry wybór. Co do kwestii wyboru ogniskowej to wszystko zależy co się lubi i co chce osiągnąć. Pięknych portretów z 85mm na FF jest pełno, ale z innych ogniskowych przecież również.

Wojmistrz - Czw 30 Lip, 2015

No właśnie te 85mm na APS-C to nie to samo co 85mm na FF, dlatego pytałem o matrycę. Pod cropa, ogniskowa jest super, ale na FF ten sam kąt masz na 135mm, dlatego 135/2 ma takie wzięcie :)
Jeśli chodzi o odległość, to staram się odchodzić na co najmniej 2-3m.
Co do filmowania, ciekawi mnie co chcesz filmować na 85mm. Może dość przekornie, ale osobiście nie zdarza mi się filmować na FF na ogniskowych powyżej 50mm, a raczej trzymam się zakresu 20-35mm. Częściej zakładam Sigmę 12-24mm niż w Canonie 24-70/2.8 podkręcam do zakresu 50-70mm.

Prim - Czw 30 Lip, 2015

Używam Samyang 35mm i powiem wam, że ręczne ostrzenie jest kłopotliwe. Nie korzystam z matówki do ręcznego ostrzenia, bo trzeba coś wymienić w aparacie, a jakoś boję się interweniować w sprzęt.

Ale to dobrze, że poruszamy ten temat. Znacie jakieś sposoby do dobrego ostrzenia na manualu?
Ze swojej strony mogę napisać o Focus peaking – umożliwia precyzyjną kontrolę zakresu ostrości na tylnym ekranie aparatu (w trybie podglądu na żywo) podczas ręcznego ustawiania ostrości. Obszary kadru czy elementy obiektu znajdujące się w tym zakresie zostają podświetlone kolorem. Z tego co wiem trzeba mieć zainstalowanego Magic Lentern.

1. Napiszcie jakie macie swoje sposoby na ostrość?

2. Przy obiektywach niektórzy mówią, że są problemy z AF ale po kalibracji jest super. Czy kalibrację wykonuje się w serwisie, wymianę matówki też?

3. Komor 135L naprawdę wspaniały, tylko gdzie go dostać najtaniej. Czy cena sprzętu może być uzależniona od pory roku i np. zimą jest taniej? Czy Canon organizuje jakąś akcję Cashback z tym obiektywem?

4. Wojmistrz w kwestii filmowania podchodzę z założenia, że jeśli mogę mieć obiektyw, którym dodatkowo łatwiej filmować a różnica w cenie to ok 200zł to go wybiorę. Odnośnie długości przy filmowaniu pewnie mamy różne gusta w zależności od sytuacji i potrzeb.
Przy fotografowaniu 135mm kąt widzenia wynosi 18st. przy odejściu minimalnie na 2-3m jaki jest plan kadru. Tylko twarz fotografowanej osoby?

5. A co powiecie o portrecie przy dłuższych ogniskowych właśnie 135mm lub 200mm czy nie dzieje się nic z perspektywą - zbytnie spłaszczenie na twarzy?

6. Słyszałem opinie, że obiektyw 70-200 mm jest wszechstronny, a nie jest wiele droższy od obiektywu stało ogniskowego. Czy zgadzacie się z tą opinią?

7. Niezależnie na jaki obiektyw nie spojrzę pojawiają się opinie o różnych seriach. Czyli sprawność techniczna może być różna lub losowa, że są plami na szkle i tylko zawodowe oko fotografa to dostrzeże po czym sklep wymienia obiektyw, że trzeba uważać na inne mankamenty. Trochę tego dużo. A jak oko laika od techniki ma spostrzec, że obiektyw jest naprawdę najlepszym poziomie i nie ma potrzeby wymiany ze sklepu?

komor - Czw 30 Lip, 2015

Prim napisał/a:
1. Przy obiektywach niektórzy mówią, że są problemy z AF ale po kalibracji jest super.

Niektóre obiektywy wymagają kalibracji, ale raczej jest to wyjątek niż reguła. W systemowych (firmowych, Canon, Nikon) obiektywach rzadziej jest taka potrzeba niż w produktach firm trzecich (Sigma, Tamron, …) ale też się zdarza.

Prim napisał/a:
Czy kalibrację wykonuje się w serwisie, wymianę matówki też?

Kalibrację wykonuje się w serwisie, gdzie trzeba wysłać zarówno swój aparat jak i problematyczny obiektyw. W przypadku nowego obiektywu Sigmy kalibracja jest wtedy za darmo, w przypadku Canona nawet nie wiem. Jeśli ma się w aparacie funkcję mikrokalibracji to warto ją wypróbować zanim zaczniemy myśleć o serwisie.
Wymianę matówki w niektórych aparatach wykonuje się samodzielnie (w 40D i 50D sam wymieniałem), natomiast w niektórych teoretycznie jest ona niewymienna (7D). Nie wiem czy jest to dostępne jako usługa serwisowa.

Prim napisał/a:
3. Komor 135L naprawdę wspaniały, tylko gdzie go dostać najtaniej.

Nie wiem gdzie najtaniej, bo ja takich drogich zabawek nie szukam najtaniej, tylko najbezpieczniej. Nie stać mnie na ryzyko.

Prim napisał/a:
Czy cena sprzętu może być uzależniona od pory roku i np. zimą jest taniej?

Aż tak sezonowo chyba nie jest :) ale nie śledzę bieżących cen wszystkiego. Czasem producenci lub dystrybutorzy organizują jakieś akcje, teraz jest np. cash-back Canona. Czasem przed lub po premierze nowego produktu starszy można kupić taniej.

Prim napisał/a:
5. A co powiecie o portrecie przy dłuższych ogniskowych właśnie 135mm lub 200mm czy nie dzieje się nic z perspektywą - zbytnie spłaszczenie na twarzy?

To zależy od gustu fotografa i od twarzy. Użycie odpowiedniej ogniskowej jest jednym z elementów, który może posłużyć do (nie)korzystnego pokazania modela. Jak ktoś ma szeroką, płaską twarz to długa ogniskowa mu raczej nie służy.

Prim napisał/a:
6. Słyszałem opinie, że obiektyw 70-200 mm jest wszechstronny, a nie jest wiele droższy od obiektywu stało ogniskowego. Czy zgadzacie się z tą opinią?

Co do ceny to zależy jaki 70-200 z jakim stałoogniskowym porównywać. 70-200 może być cholernie drogi :) podobnie jak niektóre stałki. To jest standardowy dylemat - zoom czy stałka, kosztem ceny lub światła. Są dwie szkoły, jedni wolą tak, inni inaczej, zależy to też od zastosowań. Reporterka z użyciem obiektywów stałoogniskowych to spore utrudnienie, ale można.

Prim - Nie 02 Sie, 2015

1. Napiszcie jakie macie swoje sposoby na ostrość?
Ze swojej strony mogę napisać o Focus peaking – umożliwia precyzyjną kontrolę zakresu ostrości na tylnym ekranie aparatu (w trybie podglądu na żywo) podczas ręcznego ustawiania ostrości. Obszary kadru czy elementy obiektu znajdujące się w tym zakresie zostają podświetlone kolorem. Z tego co wiem trzeba mieć zainstalowanego Magic Lentern.


7. Niezależnie na jaki obiektyw nie spojrzę pojawiają się opinie o różnych seriach. Czyli sprawność techniczna może być różna lub losowa, że są plami na szkle i tylko zawodowe oko fotografa to dostrzeże po czym sklep wymienia obiektyw, że trzeba uważać na inne mankamenty. Trochę tego dużo. A jak oko laika od techniki ma spostrzec, że obiektyw jest naprawdę najlepszym poziomie i nie ma potrzeby wymiany ze sklepu?

komor - Pon 03 Sie, 2015

Nie wiem o jakie plamy chodzi. Problemem przy kupnie obiektywu może być gorsza kalibracja/spasowanie/złożenie układu optycznego, przez co obiektyw osiąga gorszą ostrość niż inne sztuki tego samego modelu.

Stosowanie Live View (a tym bardziej Magic Lantern) do robienia zdjęć (nie filmów), to moim zdaniem jednak porażka, chyba że ze statywu, zdjęcia mocno statyczne. Jeśli nie masz własnego doświadczenia i zdania na temat ręcznego ostrzenia to nie ma co ryzykować i lepiej wziąć Canona 85/1.8. Na FF jego ewentualne wady będą mniej widoczne. Jakie masz obecnie obiektywy i czy próbowałeś nimi ostrzyć ręcznie? Jak rezultaty?

Prim - Pon 03 Sie, 2015

35mm
Próbowałem ostrzyć ręcznie, ale nieraz trafić w postać i to w ruchu jest bardzo trudne.

Wojmistrz - Pon 03 Sie, 2015

Możesz poczekać na Sigmę A 85mm f/1.4 :D Jeśli pójdzie drogą poprzedników serii Art, to warto na nią czekać.
Prim - Pon 03 Sie, 2015

Znalazłem
Obiektyw Sigma 85 mm f/1.4 DG EX HSM do Canon
za 3500zł, to o ten chodzi? Nie ma litery "A"
Ale czy ten z "A" też będzie w takiej cenie?

Wojmistrz - Pon 03 Sie, 2015

Sigma A(Art) to nowa linia obiektywów Sigmy. To nie to samo co EX, chociaż to podobna klasa. Jeszcze go nie ma na rynku.
komor - Wto 04 Sie, 2015

Prim, o ostrzeniu postaci w ruchu Samyangiem 85/1.4 możesz od razu zapomnieć. Albo kupić Canona 85/1.8 i czekać co będzie z Sigmą A 85/1.4, albo od razu kupić aktualny model Sigmy, nie wiem sam co bym zrobił na Twoim miejscu.
Wojmistrz - Wto 04 Sie, 2015

komor napisał/a:
Albo kupić Canona 85/1.8 i czekać co będzie z Sigmą A 85/1.4, albo od razu kupić aktualny model Sigmy, nie wiem sam co bym zrobił na Twoim miejscu.
... albo dozbierać do Canona f/1.2L :D
komor - Wto 04 Sie, 2015

To już inna kategoria cenowa. :)
Prim - Wto 04 Sie, 2015

Jaka jest jego progonzowana cena, i kiedy zapowiedziana premiera?
komor - Wto 04 Sie, 2015

Prim, nie wiadomo.
Prim - Wto 04 Sie, 2015

Z Waszą pomocą i argumentami zastanawiam się nad Canonem 85mm f1,8 i 135 f2.0L (pewnie gdy kupie na jesień wyjdzie Sigma A)

Tylko z jakiej odległości muszę stanąć od obiektu w studio, aby sfotografować w poziomym kadrze obiekt o wysokości 1m w całości przy pełnej klatce.

Wybierając 135mm może nie starczyć mi miejsca.

dcs - Wto 04 Sie, 2015

A http://www.optyczne.pl/36..._f_2.0_USM.html ?
Prim - Sro 05 Sie, 2015

dcs to namieszałeś... :) chyba muszę wrócić do źródła i odpowiedzieć do czego będę używał obiektyw.

Myśle, że częściej znajdzie zastosowanie w studio - zdjęcia dzieci, czyli światło sztuczne, zaraz po tym portret dorosłych w plenerze światło zastane.

Sprawdzająć różne komentarze do 100mm natrafiłem na przychylne opinie jako genialny obiektyw, ale też sklep z opiniami gdzie opisują obiektyw bardzo, ale to BARDZO negatywnie:

http://www.cyfrowe.pl/apa.../20-ef-usm.html

Co o tym sądzicie?
Skąd tak nieprzychylne głosy?
Wystarczy, że klikniecie tekst "Czytaj opinie" zaraz przy gwiazdkach i ocenie.

Sunders - Sro 05 Sie, 2015

Prim napisał/a:
Myślałem o 85mm ponieważ chce wykorzystać obiektyw do portretu również w studio, mieszkaniu.


Jakie wymiary ma to studio?

komor - Czw 06 Sie, 2015

Prim napisał/a:
Tylko z jakiej odległości muszę stanąć od obiektu w studio, aby sfotografować w poziomym kadrze obiekt o wysokości 1m w całości przy pełnej klatce.


Według aplikacji PhotoBuddy potrzebujesz 5,65 m. To nie jest obiektyw do takich zastosowań. Co do dylematu 135L czy zwykły 100/2, to ten drugi jest co prawda nieco nowszy konstrukcyjnie, ale czy równie dobry? Kosztuje o połowę mniej.

Prim - Czw 06 Sie, 2015

Wymiary sprawdzę jutro, ale sądzę, że maks. 4-5m.

Komor piszesz odległość dla 100mm?
Co do 135m to narazie odpuszczę pozostaje decyzja pomiędzy 85mm a 100mm, zdziwiły mnie po prostu tak skrajne pozytywne i negatywne opinie 100mm .

komor - Czw 06 Sie, 2015

Prim napisał/a:
Komor piszesz odległość dla 100mm?

135mm. Dla 100mm wychodzi 4,16 m.

Prim - Sob 12 Wrz, 2015

Ok, decyzja podjęta. Dziękuję za wasze sugestie i podpowiedzi.
Kupię Canon EF 85 mm / 1,8 USM.

Jednak wraca pytanie. Ten model ma niepowtarzalność poszczególnych egzemplarzy, co oznacza możliwość natrafienia na błędny.

Jak go rozpoznać? Jakie testy przeprowadzić?

Wojmistrz - Sob 12 Wrz, 2015

Prim napisał/a:
Ten model ma niepowtarzalność poszczególnych egzemplarzy, co oznacza możliwość natrafienia na błędny.

Jak go rozpoznać? Jakie testy przeprowadzić?
To nie jest tak, że jeden jest super, a drugi do bani. Są pewne różnice, jak to w tej klasie obiektywów i kupując je na rynku wtórnym praktycznie nie masz szans na wyłapanie problemów. Jedyną metodą jest dogadanie się ze sklepem, zrobienie takich samych zdjęć poszczególnymi egzemplarzami i wybranie najlepszej/najostrzejszej sztuki.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group