forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Szukam trwałej lustrzanki do studia, foto i filmy

searme - Wto 03 Lis, 2015
Temat postu: Szukam trwałej lustrzanki do studia, foto i filmy
Witam,

Chciałbym Was prosić o pomoc w wyborze lustrzanki, z tym że mam dość jasno określony zestaw wymagań, który podaję poniżej. Mam nadzieję, że to tylko pomoże, dla odmiany od tematów typu "sam nie wiem czego chcę" ;)

W skrócie: mam domowe studio w którym focę i filmuję lustrzanką, warunki typowo studyjne tzn. dwie lampy studyjne ze świetlówkami o barwie 6500K + parasole rozpraszające oraz kartonowe tła w kilku kolorach. Czasem pracuję też w plenerze, ale na tym się nie skupiajmy, zakładam że przyzwoitej klasy sprzęt który sprawdzi się w takim studiu sprawdzi się też w zwykłych dziennych warunkach w plenerze.

Co mam:
Przez ostatnie lata pracowałem na zestawie Sony a33 ze szkłem Tamrona 17-50mm F/2.8, który miał ten plus że nie wymagał wiele filozofii, mogłem dosłownie wziąć lustrzankę do ręki i strzelać od razu. Niestety, sprzęt ten zaczyna się sypać od intensywnego używania (bywa że robię do 5000 samych fotek na miesiąc), alfa pracuje już na drugiej migawce po tym jak pierwsza dosłownie się rozsypała, i dlatego zacząłem się rozglądać za czymś nowym, co pozwoliłoby mi traktować dotychczasowy sprzęt jako zapasowy.

Czego szukam:
- zestaw lustrzanka + możliwie uniwersalne krótkie szkło, rzadko strzelam z odległości powyżej metra od obiektu więc żadne tele nie jest mi potrzebne, za to docenię coś co się sprawdzi przy bardzo małych obiektach czy nawet w makro. Rzadko będę pracował z czymś co ma więcej niż pół na pół metra.
- WAŻNE: noszę okulary na stałe, nie korzystam z wizjera, poza tym często pracuję z apratem przy samej ziemi. W grę wchodzą więc tylko lustrzanki z wyświetlaczem, najlepiej odchylanym w dwóch płaszczyznach.
- nie mam preferencji co do systemu. Próbowałem Sony a55 które rozczarowało mnie ogromnie, raz że trudne do zredukowania szumy w każdych warunkach, dwa że jakość wykonania samego aparatu na poziomie chińskiej zabawki. Canon, Nikon, jakieś lepsze Sony - jestem otwarty na sugestie
- zestaw nie powinien wymagać rozbudowy w przyszłości. Potrzebne mi tylko body + krótkie szkło, żadnych dodatkowych szkieł, fleszy, gripów etc., mogę ewentualnie dokupić jakieś filtry
- mile widziana lustrzanka która nie zacznie się rozsypywać po 20 tys. zdjęć. Potrzebuję konia roboczego który zniesie zajeżdżanie dzień w dzień przez najbliższych parę lat.
- aparat powinien filmować w Full HD, 4K nie planuję, oraz strzelać fotki w min. 11 megapikselach (czasem robię zdjęcia do druku w dużych formatach), wszędzie interesuje mnie tylko format 16:9. Dodatkowe punkty za możliwość zrzucania fotek po wifi, wiadomo ile zabawy jest z kartą/kablem przy takiej ilości materiałów. Mile widziana sprawna automatyka, im mniej ustawień muszę dobrać ręcznie tym lepiej, szkoda mi spędzać więcej czasu w ustawieniach niż focąc
- bardzo mi zależy na mocnych, nasyconych kolorach i wysokiej ostrości, a przy tym jak najmniejszych szumach. Wszystko to przy mocnym sztucznym świetle, wydajność w warunkach niskiego oświetlenia nie jest mi potrzebna.
- budżet powiedzmy do 8 tysięcy ze szkłem włącznie, oczywiście im mniej tym lepiej

Żeby lepiej pokazać o co mi chodzi, załączam przykład filmu nakręconego moim aktualnym zestawem. Jak widać, filmuję z bardzo bliska, lubię się bawić głębią ostrości w dużych zbliżeniach, a w obróbce stawiam na głębokie, soczyste kolory. Fajnie gdybyście polecili coś co zapewni jeszcze lepsze kolory i szczegółowość obrazu - Tamron, mam wrażenie, lubi trochę mydlić: http://www.youtube.com/watch?v=SCjjYi3vniI

Wojmistrz - Wto 03 Lis, 2015

Przemyślał bym Canona 70D z obiektywem 50mm f/1.8 STM.
komor - Wto 03 Lis, 2015

searme napisał/a:
Mile widziana sprawna automatyka, im mniej ustawień muszę dobrać ręcznie tym lepiej, szkoda mi spędzać więcej czasu w ustawieniach niż focąc

Przecież w warunkach studyjnych raz ustawiasz parametry ekspozycji, najlepiej manualnie, i jedziesz nic już nie zmieniając.

searme napisał/a:
bardzo mi zależy na mocnych, nasyconych kolorach i wysokiej ostrości, a przy tym jak najmniejszych szumach

To w dzisiejszych lustrzankach nie zależy od modelu korpusu tylko od odpowiednich ustawień, obróbki zdjęć (o ile robisz, choć podejrzewam, że nie korzystasz z RAW), no i w pewnym stopniu od jakości obiektywu. Z filmu dostaniesz dobre kolory do obróbki z większości współczesnych matryc. Pewną rolę będzie przy tym odgrywało oświetlenie, jeśli te świetlówki nie mają dobrego odwzorowania kolorów, to problemy mogą się pojawić, ale o tym byś już wiedział, pracując ze swoim Sony.

Wojmistrz napisał/a:
Przemyślał bym Canona 70D z obiektywem 50mm f/1.8 STM.

Skoro budżet tak nie ogranicza to ja jednak dołożyłbym do tego jakiegoś zooma, żeby nie blokować się na tylko jednej ogniskowej.

searme - Wto 03 Lis, 2015

IMHO stała ogniskowa nie wchodzi w grę, często pracuję z kamerą na statywie albo na sliderze, muszę mieć zoom bo przecież nie będę tego co chwila przestawiał. 17-50 mm sprawdzało mi się dotąd całkiem dobrze, ważne jest dla mnie żeby obiektyw ostrzył z bliska. Mam zresztą tele 55-200 i w ogóle go nie używam bo wymaga conajmniej metra dystansu.
Wojmistrz - Wto 03 Lis, 2015

No to Canon 70D z Canonem EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, aczkolwiek szkło z silnikiem STM proponowałem głównie ze względu na filmowanie. Przy tym budżecie, można by kupić komplecik stałek.
searme - Wto 03 Lis, 2015

Dużo dobrego słyszałem o trwałości Canonów, plus opcja autofocus tracking może mi się bardzo przydać. A to szkło 17-55 jest sensowne? Pytam bo pamiętam jak ogromną różnicę w mojej alfie robi Tamron w porównaniu ze szkłem kitowym (które w Sony jest fatalne). Czy warto rozważyć szkło 17-85mm?
dcs - Wto 03 Lis, 2015

searme napisał/a:
Czy warto rozważyć szkło 17-85mm?

-słaby staruszek.
Lepiej rozważyć EF 15-85mm.

searme - Wto 03 Lis, 2015

A Sigma A 18-35mm F1.8? Cenowo podobnie jak ten EF-S 17-55mm f/2.8, zastanawiam się czy lepsze światło warte jest poświęcenia części zooma.
komor - Wto 03 Lis, 2015

searme, do Twoich zastosowań to lepsze światło niespecjalnie będzie przydatne, w zalinkowanym filmie (który mi się zresztą podoba) i tak głębia ostrości jest raczej za mała niż za duża, więc Sigma ze swoim f/1.8 tylko pogorszy sprawę. Brałbym jednak Canona 17-55/2.8, ostrzy od 35 cm, więc trochę dalej niż Twój Tamron, ale chyba nadal wystarczająco blisko. Do tego tę stałkę Canon 50/1.8 STM, którą polecił Wojmistrz, mimo wszystko bym wziął, bo jest tania i zapewni lepszą jakość (lub lepsze światło) w razie potrzeby.
searme - Wto 03 Lis, 2015

Dziękuję, cenne info, czyli optymalny zestaw to 70D + Canon 17-55 mm f/2.8 + Canon EF 50 mm f/1.8, zgadza się? Do tego pewnie wezmę dodatkową baterię, ewentualnie zasilacz i filtr UV, coś jeszcze polecacie?
komor - Wto 03 Lis, 2015

Dodatkowa bateria bardzo przydatna, zasilacz – jeśli dużo i długo filmujesz to może, ale wygodniej (i taniej) mieć trzecią baterię niż kolejne kabelki do potykania się. Filtrów UV nie używam, polecam osłony przeciwsłoneczne, które stosuję na wszystkich swoich obiektywach. Canon niestety nie daje tego do swoich obiektów nie-L, ale zamienniki są na Allegro w dobrych pieniądzach, trzeba tylko dobrać do obiektywów odpowiednie.
searme - Wto 03 Lis, 2015

Ok, dziękuję, pomogliście :)
PS. Przewaga zasilacza nad bateriami z mojego doświadczenia polega na trwałości - przynajmniej baterie Sony po ok. 5 latach zaczynają wysiadać, a zasilacz jest wieczny.

komor - Wto 03 Lis, 2015

Cóż, po 5 latach każdy akumulator ma prawo. Niewątpliwie zasilacz jest w tym sensie wieczny.
matys - Wto 03 Lis, 2015

Chyba, że podczas pracy w studio będziesz przechodził koło puszki stojącej na statywie i.... potkniesz się to ten pierd@@@@@@@lony kabel :twisted:
BTW - Odległością ostrzenia bym się zbytnio nie martwił. Jak koledze "za daleko", to zawsze można kupić pierścienie pośrednie które kosztują "grosze".. :wink:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group