forum.optyczne.pl

Lampy błyskowe i oświetlenie - Synchronizacja z lampą błyskową - zdjęcia ciemne u dołu

ELBE - Pon 18 Sty, 2016
Temat postu: Synchronizacja z lampą błyskową - zdjęcia ciemne u dołu
Heja ! Mam taki problem:

- Posiadam lampę 'Freepower CY 600K' - http://fripers.pl/o/big/l...epower.58.0.jpg

- Do synchronizacji lampy z body używam tego wyzwalacza radiowego:
http://fsfoto.pl/product_...---komplet.html

- Moje body to Canon 6d [jego czas synchronizacji maksymalny to 1/160]

Problem jest taki, że zdjęcia wykonane powyższym sprzętem mają ściemnienie u dołu. Raz ściemnienie jest mniejsze, a raz bardzo duże, ale zawsze występuje. Zmienia się oczywiście zależnie od czasów synchronizacji:

1/160 - bardzo widoczny ciemny pas na dole
1/125 - mniejszy ciemny pas na dole
1/100 - jeszcze mniejsze ściemnienie ale wciąż widoczne.

Na niższych czasach nie sprawdzałem.

Czego to jest wina ? Wyzwalacza ? Lampy ?
Problem występuje także na body Canon 60d [crop] ale ściemnienie jest na nim mniej widoczne niż na Canonie 6d. Może przez większy rozmiar matrycy mniej widać ściemnienie na C60D ?

Nie sprawdzałem jeszcze, czy problem zniknie gdy będę synchronizował body z lampą po kablu.

cybertoman - Pon 18 Sty, 2016

Z dużym prawdopodobieństwem wyzwalacz, ale lampa też może się zepsuć... Test z kablem (ew, fotocela) da odpowiedź.
ELBE - Pon 18 Sty, 2016

Dzięki ! Sprawdzę więc na kablu.

Czy bywają takie sytuacje, że dany wyzwalacz może nie chcieć pracować dobrze np. z Canonami ?

Wojmistrz - Wto 19 Sty, 2016

Raczej może być po prostu zwalony, niezależnie od systemu do jakiego podłączysz. A najprostsza sprawa, korzystasz z baterii czy akumulatorków w tym trigerze?
ELBE - Wto 19 Sty, 2016

Używam baterii.
W nadajniku w aparacie siedzi bateria Energizer.
W wyzwalaczu w lampie siedzą dwie baterie firmy Rocket [jakaś nieznana firma].
Wszystkie są nowe. To raczej nie ich wina bo baterie zmieniałem w celach testów i problem nie zniknął.

A może polecasz / polecacie jakieś konkretne baterie dobrej firmy ?

komor - Wto 19 Sty, 2016

ELBE napisał/a:
Czy bywają takie sytuacje, że dany wyzwalacz może nie chcieć pracować dobrze np. z Canonami ?

Może być tak, że jakiś nieco bardziej zaawansowany wyzwalacz nie współpracuje prawidłowo z nowszym korpusem, ale schodzenie z synchronizacją aż do 1/100 sekundy to raczej uszkodzenie gdzieś po drodze, tym bardziej jeśli z 60D też jest problem.

Wojmistrz - Wto 19 Sty, 2016

ELBE, wyzwól tą lampę z 60D przez wbudowaną fotocelę na 1/250s. Przekonasz się, czy nie jest to problem samej lampy.
ELBE - Wto 19 Sty, 2016

komor + Wojmistrz: Sprawdzę przez fotocelę i po kablu. Zobaczę jakie będą efekty.

Dzwoniłem też do sklepu w którym kupiłem lampy i wyzwalacze: fsfoto.pl. Na sprzęt wciąż jest gwarancja. Jest tam u nich niejaki Pan Stefan, który jest podobno dobrym specem i stwierdził, że jego zdaniem najprawdopodobniej może to być wina obu aparatów Canona [C6D i C60D] ponieważ Canony mają wolniejsze migawki od innych aparatów. Jego zdaniem dla aparatów Canona może być tak, że trzeba będzie zejść mocno z czasem otwarcia migawki nawet do 1/60 lub nawet 1/30 by dało się zsynchronizować dobrze.

Zaskoczył mnie. Dobrze Pan Stefan gada, czy to niemożliwe ?

Mówi, że nawet w instrukcji aparatów Canona na którejś tam stronie jest info, że trzeba je synchronizować na dłuższych czasach niż inne aparaty.

Tak czy inaczej też powiedział żeby najpierw sprawdzić po kablu i fotoceli żeby zobaczyć czy to nie wina wyzwalacza.

komor - Wto 19 Sty, 2016

Tak jasne, do 1/30, oczywiście. :) Mnie z dobrymi wyzwalaczami na 50D i 70D udaje się z zejść do 1/320 przy minimalnym przyciemnieniu na dole, 1/250 zwykle bez problemu, a awaryjnie 1/200 przy stosowaniu dwóch wyzwalaczy naraz (Quantuum Navigator + Yongnuo RF-605).
Wojmistrz - Wto 19 Sty, 2016

Gościu pitoli. Używam Canonów od lat i nigdy nie miałem problemów. Opinia takiego fachowca o największym producencie, pod którego głównie robi się osprzęt jest jak powiedzenie, że ciągnik w dieslu to jakiś syf, bo do orania najlepsze są na gaz, a jeszcze lepsze elektryczne. Sorry, ale to Canon dzierży pałeczkę w sprzęcie także jako wół roboczy.
Jest gdzieś problem, na opóźnieniach od podania impulsu przez stopkę, przez odczytanie go przez wyzwalacz, wysłanie sygnału, odebranie go przez odbiornik, przerobienie na impuls, odebranie go przez lampę i wreszcie wyzwolenie błysku.
Zważ, że i 6D jak i 60D mogą pracować w HSS, gdzie wyzwalają lampy z szybkością 1/4000s w 6D i 1/8000 w 60D.

cybertoman - Wto 19 Sty, 2016

Ten wyzwalacz ma w specyfikacji synchronizacje max. 1/180. Takie dosc wolne to ustrojstwo.
ELBE - Wto 19 Sty, 2016

Dobra, widzę więc, że Panu Stafanowi z FSFOTO.PL nie wolno ufać :D
Jutro sprawdzę po kablu i z fotoceli. Będą jakieś wnioski.
Dzięki wielkie za pomoc !

komor - Wto 19 Sty, 2016

O, teraz patrzę w link, że chodzi o Powerlux FW-1B, czyli pierwszy wyzwalacz jaki miałem. Jak patrzę na stare zdjęcia, które robiłem niewątpliwie z jego użyciem, to są na 1/200, korpus 40D i 50D.
Wojmistrz - Czw 21 Sty, 2016

ELBE, i jakie efekty?
ELBE - Pon 25 Sty, 2016

Efekty są takie:

Canon 60D:
Sprawdziłem synchronizację Canona 60D za pomocą wbudowanej lampy błyskowej i fotoceli w lampie studyjnej. Synchronizuje się poprawnie. Od 1/250 i niżej zdjęcia mają poprawną jasność. Nie ma żadnego ciemnego pasa. Po kablu nie sprawdziłem bo nie posiadam takowego.

Natomiast podczas synchronizacji przez ten mój wyzwalacz radiowy ciemny pas na dole zdjęcia jest od czasu 1/250 do 1/160. Pasa nie ma dopiero od czasu 1/125 i niżej.


Canon 6D:
Na Canonie 6D nie sprawdziłem przez fotocelę bo nie ma wbudowanej lampy. Nie sprawdziłem też po kablu.

Na Canonie 6D ciemny pas jest na szybkościach od 1/250 do 1/80. Nie ma go dopiero od szybkości 1/60 i niżej.

- - -

Jak widać jest większy problem na Canonie 6D. Bo na C60D da radę robić zdjęcia bez ciemnego pasa na większych szybkościach. Wychodzi więc na to, że jest coś nie tak z moim wyzwalaczem radiowym. Zadzwonię dziś do sklepu i im o tym powiem. Zobaczymy co powiedzą. Pewnie wyślę wyzwalacz do nich z Warszawy do Łodzi w ramach gwarancji.

komor - Pon 25 Sty, 2016

ELBE, zainteresuj się wyzwalaczami np. Yongnuo RF605. Powerlux FW-1B to prehistoria, ja już po nich miałem dwie następne generacje radia. RF605 są nadal relatywnie tanie, mając 6D wstyd używać czegoś gorszego. ;)
ELBE - Pon 25 Sty, 2016

Dzięki za info !
Pewnie tak to się właśnie skończy, że zmienię wyzwalacz.
Yongnuo RF605 to jest obecnie najlepsze wyjście w kategorii 'dobra jakość + dobra cena' ?

Cały zestaw oświetlenia i wyzwalacz kupowałem we wrześniu 2014 w sklepie FSFOTO.PL. Wyzwalacz Powerlux FW-1B polecił mi wtedy pracujący u nich Pan Stefan. Zaczyna do mnie docierać, że wcisnął mi szajs.

Wojmistrz - Pon 25 Sty, 2016

Bo normalnie 60D ma synchro 1/250, a 6D ma 1/180, stąd ta różnica. Do 6D weź byle jaką lampę, nawet pożycz na chwilę jeśli nie masz, ustaw na minimalny błysk i przetestuj.
ELBE - Pon 25 Sty, 2016

Wojmistrz: Postaram się zdobyć jakąś lampę

- - -

Właśnie dzwoniłem do FSFOTO.PL. Oto co powiedział Pan Stefan z serwisu:

- z moim wyzwalaczem FW-1B napewno jest wszystko w porządku
- Canony ogólnie tak mają, że synchronizują wolniej niż inne aparaty
- Canon 6D tak ma, że ma wolną migawkę i jest to normalna rzecz, że radiowo synchronizuje dopiero poprawnie od 1/60 i niżej. Tak ma być.
- Yongnuo RF605 może jedynie pozwolić odrobinę szybciej synchronizować Canona 6d z lampą, czyli najszybsza poprawna synchronizacja będzie około 1/80 - 1/100
- jeśli chcę synchronizować C6D szybciej to tymi sposobami:
a] po kablu
b] lampa błyskowa + fotocela w lampie studyjnej
c] lampa błyskowa z włączonym HSS'em + fotocela w lampie = szybko na maksa
- nie ma sensu kupować żadnego innego wyzwalacza radiowego [np. Yongnuo RF605] bo poprawa szybkości synchro będzie minimalna

Co Wy na to ?

Wojmistrz - Pon 25 Sty, 2016

Za przeproszeniem s...e w banie. Używam Canonów w tym 6D nawet z uniwersalnymi wyzwalaczami za 3 funty z Chin i też działa. Działa na wszystkim, a mam kilka różnych lamp studyjnych, np Quantuum, ProLine itp. Dodatkowo kilka lat współpracowałem z serwisami w UK i sporo sprzętu już "rozbroiłem". Pożycz od kogoś aparat innej marki z przetestuj to, ale ja w to nie wierzę.
komor - Pon 25 Sty, 2016

ELBE napisał/a:
Yongnuo RF605 to jest obecnie najlepsze wyjście w kategorii 'dobra jakość + dobra cena' ?

Nie wiem czy najlepsze, ale na pewno jedno ze sprawdzonych. Ja mam i nie narzekam. Jak pisałem, używam ich jednocześnie z Quantuum Navigatorami (na górne złącze RF605 założony jest Navigator) i nie mam problemów z używaniem ich na 1/200 na Canonie 7D. Być może są też inne dobre opcje, na pewno zaraz się ktoś odezwie. Ja wybrałem RF605 ze względu na lampy YN-450 IV, które obecnie stanowią u mnie podstawę strobingowego błyskania, plus wspomaganie lamp studyjnych gdy potrzebuję więcej niż 2 źródła.

ELBE napisał/a:
Cały zestaw oświetlenia i wyzwalacz kupowałem we wrześniu 2014 w sklepie FSFOTO.PL.

Cóż, to już trochę czasu minęło. Nie chcę rzucać oskarżeń na wiatr, na pewno była to najtańsza możliwa opcja i skoro taką wybrałeś to trudno. Dziś na pewno bym już nie polecał tych wyzwalaczy. Jest spory wybór lepszych.

ELBE napisał/a:
- Canony ogólnie tak mają, że synchronizują wolniej niż inne aparaty

Problemy z wolniejszą synchronizacją miał zwyczajowo pierwszy i chyba drugi 5D, nie wiem jak trzeci. Skoro 6D ma nominalnie migawkę X 1/180 s, to znaczy że rzeczywiście generalnie jest wolny.

ELBE napisał/a:
- nie ma sensu kupować żadnego innego wyzwalacza radiowego [np. Yongnuo RF605] bo poprawa szybkości synchro będzie minimalna

Pamiętam, że w przypadku 5D wiele zależało też od egzemplarza. Tzn. niektóre synchronizowały się na wartość X, tak jak należy, niektóre zaś miały z tym pewien problem (choć na pewno nie aż do 1/60). Być może z 6D jest podobnie i Twój egzemplarz jest akurat wyjątkowo paskudny pod tym względem. Trudno wyrokować. Musiałbyś sprawdzić, spotkać się z kimś, kto ma inne wyzwalacze i lampy i po prostu nawzajem wypróbować Twoje FW-1B i coś innego.

ELBE - Pon 25 Sty, 2016

Dobra. Na początek kupię przewód do synchronizacji żeby móc spokojnie się synchronizować tak szybko na ile pozwoli C6D. Przewód też się przyda zawsze na przyszłość jako zapasowy, awaryjny sposób synchronizacji jak już ogarnę temat szybko synchronizującego wyzwalacza radiowego.

W Fsfoto mają tani przewód. Pewnie go wezmę:
http://fsfoto.pl/product_...duzy-jack-.html

- - -

Następnie spróbuję pożyczyć od kogoś inny wyzwalacz radiowy żeby sprawdzić, czy będzie lepiej niż na moim. Może jakiś sklep w Warszawie namierzę, gdzie da się przetestować wyzwalacz na miejscu. W Fsfoto w Łodzi można testować sprzęt, ale trochę mi do nich daleko.

- - -

Jak widać pełne klatki są wolniejsze niż cropy z racji rozmiaru matrycy i migawki.

- - -

Co do wyzwalaczy radiowych do Canona 6D:
Jeśli ktoś ma do polecenia coś jeszcze poza Yongnuo RF605 niech pisze. Dzięki temu od razu będę wiedział co testować i co ewentualnie kupować.

Wojmistrz - Pon 25 Sty, 2016

Na YN603 i YN622 mam synchro na max.
komor - Pon 25 Sty, 2016

ELBE napisał/a:
Dobra. Na początek kupię przewód do synchronizacji żeby móc spokojnie się synchronizować tak szybko na ile pozwoli C6D.

Bardzo dobrze, w ten sposób samodzielnie sprawdzisz, na co stać migawkę w Twoim egzemplarzu.

ELBE napisał/a:
Przewód też się przyda zawsze na przyszłość jako zapasowy, awaryjny sposób synchronizacji jak już ogarnę temat szybko synchronizującego wyzwalacza radiowego.

Też swój stary zachowałem. :)

ELBE - Wto 26 Sty, 2016

Wojmistrz + Komor: Dzięki za pomoc. Jesteście wielcy ! :>

Dziś skoczę do Warszawy kupić ten przewód synchro i zrobię testy:
http://eltec.pl/search/pr...model-PS-S.html

Właśnie człowiek z tego forum [dizba] zaoferował się, że ma w Warszawie wyzwalacze radiowe Yongnuo. Podjadę do niego w weekend i sprawdzimy je z C6D.

komor - Wto 26 Sty, 2016

ELBE, daj znać jakie rezultaty wam wyszły. Powodzenia!
ELBE - Wto 26 Sty, 2016

Spoko, będę relacjonował.
dizba - Nie 31 Sty, 2016

Witam
ELBE miał do mnie podjechać na testy, ale zrezygnował.
Zrobiłem sam.
Lampa Quantum R+600 oraz Freepower CY-300K
Yongnuo RF-603C kilka szt, zmieniane miejscami.
Najkrótszy czas bez paska na dole
Canon 5D mkIII 1/160
Canon EOS M3 1/200
C5D tylko na kablu 1/200
Próbowałem wyzwolić fotocelę lampą C580EXII, ale nawet na 1 sek nie miałem synchronizacji.
Coś źle robiłem ?

komor - Nie 31 Sty, 2016

dizba napisał/a:
Próbowałem wyzwolić fotocelę lampą C580EXII, ale nawet na 1 sek nie miałem synchronizacji.

Czy C580EX II był w trybie manualnym? Bo jeśli w automacie TTL, to przedbłysk pomiarowy mógł wyzwalać lampy studyjne, a ekspozycja była już w momencie, w którym migawka była zamknięta.

Tak czy owak widać, że 1/160 to jest minimum, którego należy oczekiwać. A 6D nie testowałeś?

dizba - Nie 31 Sty, 2016

6D nie testowałem, bo nie mam. Ma ELBE, który na razie się wstrzymał.
Lampę 580 miałem w automacie, za tydzień zrobię próbę w manualu.
Z tego co dzisiaj poczytałem, to tylko Yongnuo YN-622C ma synchronizację z krótkimi czasami. Czy ktoś może to potwierdzić ?

Dżozef - Nie 31 Sty, 2016

dizba napisał/a:
Z tego co dzisiaj poczytałem, to tylko Yongnuo YN-622C ma synchronizację z krótkimi czasami. Czy ktoś może to potwierdzić ?

Tak ma, ale nie tylko on.
Wydaje mi się że trochę błądzisz, poczytaj o:
-najkrótszym czasie pełnego otwarcia
-synchronizacji z czasami krótszymi od czasu pełnego otwarcia
-Przedbłysk pomiarowy.
-fotocela na drugi błysk

dizba - Nie 31 Sty, 2016

Dżozef napisał/a:
Wydaje mi się że trochę błądzisz, poczytaj o:

Nie bardzo rozumiem o czym mam poczytać.
My tutaj rozmawiamy o wyzwalaczach do lamp studyjnych.

komor - Pon 01 Lut, 2016

dizba, pod pojęciem „synchronizacja z krótkimi czasami” zwykle kryje się HSS, High Speed Sync, czyli praca lampy błyskowej poniżej czasu X, czyli minimalnego czasu synchronizacji lampy błyskowej, który jest cechą charakterystyczną dla danego modelu aparatu i w przypadku większości lustrzanek jest w okolicach od 1/160 do 1/250 s. Czasy krótsze niż ten nominalny czas X są określane właśnie mianem HSS, czyli synchronizacji z krótkimi czasami.
Skoro lampę reporterską testowałeś w automacie, to też Dżozef ma rację, że najwyraźniej nie wiedziałeś o przedbłysku pomiarowym. Czy mylimy się i ustawiłeś fotocelę na drugi błysk?

dizba - Pon 01 Lut, 2016

komor napisał/a:
Czy mylimy się i ustawiłeś fotocelę na drugi błysk?

Na drugi i na pierwszy.
komor napisał/a:
najwyraźniej nie wiedziałeś o przedbłysku pomiarowym.

Zapomniałem o tym w ferworze walki z lampami i ze sobą, mam grypę. Zamiast leżeć w łóżku chciałem pomóc obcemu człowiekowi, który zrezygnował z przyjazdu, a zostałem postawiony do tablicy. :twisted:
PS jestem totalnym fotoamatorem, żyję z mechaniki.

komor - Pon 01 Lut, 2016

dizba, spoko, zawsze to miło, że pomogłeś tak czy owak. :)
ELBE - Pon 01 Lut, 2016

Dizba: Tylko nie zrób ze mnie potwora, który się umawia i nieprzyjeżdża na spotkanie :D Dałem Ci info dzień przed spotkaniem :>
- - -


Tak więc wróciłem :) Wykonałem testy synchronizacji C60D i C6D z jedną lampą CY600K z softboxem:
a] po kablu
b] przez fotocelę
c] radiowo

Oto poczynione testy:

Canon 60d - synchronizacja: kabel - przysłona: 4.5
synchronizuje dobrze od 1/80 i wolniej

Canon 60d - synchronizacja: lampa wbudowana + fotocela - przysłona: 3.5
synchronizuje dobrze od 1/250 i wolnej - IDEALNIE !


Canon 60d - synchronizacja: radiowo wyzwalacz FW-1B - przysłona 4.0
synchronizuje dobrze od 1/100 i wolniej

Canon 6d - synchronizacja: kabel - przysłona: 3.5
synchronizuje dobrze od 1/80 i wolniej

Canon 6d - synchronizacja: radiowo wyzwalacz FW-1B - przysłona: 3.5
synchronizuje dobrze od 1/80 i wolniej

- - -

Tak więc jedynie przez wpudowaną lampę i fotocelę synchronizacja jest poprawna, szybka.
Efekty synchronizacji radiowej i po kablu są prawie takie same.

Powyższe efekty są ocenione na moje oko. Oglądając wykonane zdjęcia stwierdziłem, że synchronizacja jest poprawna przy powyższych czasach.

Pod poniższym linkiem umieściłem zdjęcia ze wszystkich pięciu powyższych testów:
https://www.sendspace.com/file/lgfxr4

Jeśli możecie to obejrzyjcie je wszystkie i oceńcie przy jakiej szybkości Waszym zdaniem synchronizacja jest poprawna.
Może ja trochę przeginam z moją oceną ?
Każde zdjęcie ma nazwę adekwatną do szybkości synchronizacji z jakim je wykonałem i dopisana jest moja ocena, czy przy danej szybkości synchronizacja jest poprawna.

dizba - Pon 01 Lut, 2016

Szkoda jednak, że nie przyjechałeś. Jak zmieniałeś czas, to powinieneś zmieniać przysłonę. Ja bym zmienił oznaczenie dobrze o 2 zdjęcia. A jak zasłoniłeś lampę wbudowaną w 60D ?
komor - Pon 01 Lut, 2016

Synchronizacja po kablu 1/60 czy 1/80 s??? Co to za kabel i jak podpięty? 6D ma port PC, 60D nie ma, więc pewnie adapter przez gorącą stopkę?

Popatrzyłem na zdjęcia i moim zdaniem jednak przesadziłeś. Tzn. przykładowo zdjęcia z folderu canon 6d - kabel - 3.5 – na 1/160 rzeczywiście na dole jest nieco ciemniej, ale dla 1/125 jest OK. Jasność w kolejnych zdjęciach rośnie, bo chyba miałeś spore światło zastane, a przysłona tylko f/3.5.

Podobnie w canon 6d - radiowo wyzwalacz FW-1B - 3.5, moim zdaniem tylko 1/160 ma nieco ciemny dół.

ELBE - Pon 01 Lut, 2016

Lampa w C60D nie była niczym zasłonięta, ale nie ma takiej opcji żeby ona tak rozświetliła scenę, że od 1/250 sychronizacja jest idealna. To nie dzięki niej. Po prostu przez fotocelę C60D synchronizuje się tak szybko. Niestety nie mam lampy systemowej do C6D żeby sprawdzic synchro przez fotocelę.

Synchronizacja po kablu była 1/80.

Kabel użyty był ten:
http://eltec.pl/search/pr...model-PS-S.html
Podpięty pod gorącą stopkę bo on jest na stałe wmontowany w kostkę.

C6D nie ma portu PC tak samo jak C60D.

Światła zastanego podczas robienia zdjęć nie było. W pokoju było ciemno, w lampie włączona żarówka modelująca.

- - -

Spójrzcie jeszcze na te trzy zdjęcia:
https://www.sendspace.com/file/qxtykc
Wykonane były tak:
Canon 6d - synchronizacja: radiowo wyzwalacz FW-1B - przysłona: 3.2
Ja je widzę tak:
c6d - radiowo wyzwalacz FW-1B - przyslona 3.2 - 1-100 sciemnienie na dole [LEKKIE]
c6d - radiowo wyzwalacz FW-1B - przyslona 3.2 - 1-125 ciemny pas
c6d - radiowo wyzwalacz FW-1B - przyslona 3.2 - 1-160 ciemny pas

To jest ten sam sprzęt, który używany był do testów, które wrzuciłem powyżej. Różni się jedynie miejsce. Nie jest to już biała ściana.

Co Wy na to ?
Akurat tutaj nie zrobiłem zdjęcia na 1/80, ale widać po efektach, że dopiero na 1/80 niebyłoby ściemnienia na dole, które jest lekko widoczne na czasie 1/100.
Jeszcze nierozgryzłem tego dlaczego zależnie od miejsca wykonywania fotografii ściemnienie u dołu zdjęć jest bardziej lub mniej widoczne. Na białej ścianie podczas testów było je mniej widać.

Wojmistrz - Wto 02 Lut, 2016

ELBE, trochę nie tak wykonałeś te testy, bo co innego ciemne na dole a co innego akceptowalne niedoświetlenie itd.
Powinieneś wyświetlać jedną scenę, dokładnie tą samą, czyli najlepiej aparat na statywie, ze względu na stojącą lampę, której miejsca nie zmieniasz podczas fotografowania. Unikniesz w ten sposób ewentualnych różnic w świetle. Zasadniczo wybrał bym dłuższą ogniskową i starał bym się uzyskać obraz ze środka padającego błysku. Kolejna sprawa, to ustawienia. Niedorzecznym jest jedynie zmiana czasu. Jeśli wydłużasz czas o 1/3EV, to i o tyle samo powinieneś przymknąć przysłonę, bo celem jest sprawdzanie prawidłowego naświetlenia kadru. Obecnie tylko skrajne szybkości zdają się być źle doświetlone, praktycznie we wszystkich przypadkach, a reszta jest akceptowalna.
Nie masz kogoś blisko kto ma jakiś YN603, 605, 622?

ELBE - Wto 02 Lut, 2016

Mogę wykonać testy jeszcze raz na statywie.
Co do ogniskowej mam tylko jeden obiektyw do C6D: Sigma 50mm 1.4 ART.
Do C60D mam Kita 18-55.

Dizba posiada YN603C więc ewentualnie testy u niego mogłyby być wykonane.

Możecie napisać jak dobierać przysłonę do czasu aby naświetlenie było poprawne ?
Tzn. jakie powinny być stosowane przysłony do czasów 1/80, 1/100, 1/125, 1/160, 1/200, 1/250 ?
Wykonam wtedy testy na takich ustawieniach jakie podacie.

komor - Wto 02 Lut, 2016

ELBE napisał/a:
Światła zastanego podczas robienia zdjęć nie było. W pokoju było ciemno, w lampie włączona żarówka modelująca.

Skoro zastanego nie było, to czemu im krótszy czas, tym ciemniejsze ogólnie zdjęcie (pomijając ściemnienie na dole)? Może jednak należy spróbować na wyższej przysłonie, np. f/8, żeby na 100% odciąć zastane i pilota z lampy.

Wojmistrz napisał/a:
Kolejna sprawa, to ustawienia. Niedorzecznym jest jedynie zmiana czasu. Jeśli wydłużasz czas o 1/3EV, to i o tyle samo powinieneś przymknąć przysłonę, bo celem jest sprawdzanie prawidłowego naświetlenia kadru.

Nie zgadzam się. Moim zdaniem ISO 100, domknięcie f/8 dla każdego czasu, oczywiście do tego odpowiednia energia błysku, żeby dobrze naświetlić kadr dla f/8 i zmieniamy tylko czas.

Wojmistrz napisał/a:
Zasadniczo wybrał bym dłuższą ogniskową i starał bym się uzyskać obraz ze środka padającego błysku.

Z tym się zgodzę. Do testu lampa blisko białej ściany, ale tak, żeby cały kadr był wypełniony błyskiem. Skoro mamy tylko 50mm dla pełnej klatki to oczywiście będzie nieco szerzej, ale nadal robiłbym test jak najwęziej jak się da.

ELBE - Wto 02 Lut, 2016

komor napisał/a:
Skoro zastanego nie było, to czemu im krótszy czas, tym ciemniejsze ogólnie zdjęcie (pomijając ściemnienie na dole)

Nie wiem. Testy robiłem w nocy. Oświetlenie domowe wyłączone. Włączona była jedynie żarówka modelująca w lampie + błysk. Moc błysku przez cały czas była taka sama. Ustawienia aparatu również. Jedynie na zdjęciach przedstawiających kobietę było światło zastane + lampa CY600 z włączoną żarówką modelującą.

Wszystkie testy robione były na ISO50 w C6D i ISO100 w C60D.

Zdjęcia podczas standardowej pracy wykonuję na dość niskich przysłonach w zakresie od 2.8 do 3.5 by uzyskać rozmycie za pierwszym planem. Dlatego chcę uzyskać poprawną synchronizację z lampą dla tych przysłon. Nie będę robił zdjęć w pracy na przysłonach takich jak 8. Fotografuję ludzi. Testy oczywiście mogę wykonać na przysłonie 8, ale takie przysłony nie przydadzą mi się w pracy.

[ Dodano: Wto 02 Lut, 2016 12:16 ]
Dlatego chcę doprowadzić do właściwego naświetlenia sceny na przysłonach od 2.8 do 3.5 bo tylko na takich obecnie fotografuję.

[ Dodano: Wto 02 Lut, 2016 12:20 ]
https://www.sendspace.com/file/qxtykc - Zdjęcia z tego linka idealnie obrazują problem jaki mnie trapi podczas pracy. Zdjęcia mają ściemnienie na dole. Przysłona 3.2. Na takiej chcę fotografować. Co zrobić aby ściemnienia na dole nie było ? Na tę chwilę widzę dwie możliwości: obniżenie czasu synchronizacji radiowej i po kablu do 1/80. Druga opcja to spróbować w C6D synchronizacji lampą systemową i fotocelą bo dało to bardzo szybką synchronizację na C60D.

komor - Wto 02 Lut, 2016

ELBE napisał/a:
Testy robiłem w nocy. Oświetlenie domowe wyłączone. Włączona była jedynie żarówka modelująca w lampie + błysk. Moc błysku przez cały czas była taka sama. Ustawienia aparatu również. (…) Wszystkie testy robione były na ISO50 w C6D i ISO100 w C60D.

No to być może to światło modelujące było na tyle silne, że przy tych przysłonach i czasach jednak brało udział w ekspozycji.

ELBE napisał/a:
Zdjęcia podczas standardowej pracy wykonuję na dość niskich przysłonach w zakresie od 2.8 do 3.5 by uzyskać rozmycie za pierwszym planem.

Jasne, ale chodzi tylko o test. Trzeba wyeliminować wszystkie pozostałe zmienne, żeby znaleźć co jest przyczyną tak złych czasów synchro. Jeśli będziesz robił na czasach typu 1/80 i małych przysłonach to i tak zaczniesz się borykać z problemem łapania światła zastanego i pilotów w ekspozycji.

Tak czy owak przydałoby się przetestować inne radio, coś czasów, kiedy 6D było na rynku. Najniższe ISO, przysłona f/8 (lub inna taka, żeby bez lampy była czarna klatka) i zmieniamy tylko czas. Energia błysku lampy odpowiednio wysoka, żeby wyraźnie było widać kiedy pojawia się czarny pasek.

ELBE - Sro 03 Lut, 2016

Dobra, dzięki za wskazówki ! Poczynię kolejne testy. Sprawdzę synchro C6D z lampą radiowo za pomocą 'Yong Nuo 603C' + C6D u Dizby. Sprawdzę też na statywie.

Jeszcze to >>>

Możecie napisać jak dobierać przysłonę do czasu ? Piszecie, że jeśli wydłużam czas to powinienem przymknąć obiektyw. Jaka tu jest zasada ? Tzn. jakie powinny być stosowane przysłony do czasów 1/80, 1/100, 1/125, 1/160, 1/200, 1/250 ? Może jakiś dobry artykuł, instruktaż o tym ktoś posiada ?

komor - Sro 03 Lut, 2016

ELBE napisał/a:
Możecie napisać jak dobierać przysłonę do czasu ? Piszecie, że jeśli wydłużam czas to powinienem przymknąć obiektyw.

Ja twierdzę odwrotnie. To podstawy pracy z lampą. Przeczytaj co napisałem w poprzednim poscie i moim przedostatnim.

Przy pracy z błyskiem (o ile nie chcemy dodać zastanego) czas ekspozycji nie wpływa zasadniczo na samą ekspozycję. Tylko czułość, przysłona i energia błysku. Czas powinien być stały, o wartości X-sync, czyli właśnie tej problematycznej wartości, z którą się borykamy w tym wątku.

Dżozef - Czw 04 Lut, 2016

Zanim będziesz testował naświetlenie kadru błyskiem na danym czasie np. 1/80s , zrób na tym ustawieniu aparatu zdjęcie bez błysku. Powinno być zupełnie czarne, jeśli nie jest to test niewiele pokaże, zaciemnij studio.
Przestaw w aparacie błysk na tryb ręczny
Wcale nie musisz dbać o prawidłową przysłonę do tego testu, ustaw tak aby przepalić kadr, uwidoczni to lepiej granicę między pojawiającym się pasem a resztą kadru. Pas przy zbyt krótkim czasie synchronizacji będzie zawsze czarny niezależnie jak jasna jest pozostała część kadru, więc dla dobra testu wal całą mocą!.
Najkrótszy czas przy którym nie ma czarnego pasa powinien zgadzać się z tym co gwarantuje producent w specyfikacji. Kabel czy fotocela nie powinny opóźniać błysku.

komor - Czw 04 Lut, 2016

Dżozef napisał/a:
Zanim będziesz testował naświetlenie kadru błyskiem na danym czasie np. 1/80s , zrób na tym ustawieniu aparatu zdjęcie bez błysku. Powinno być zupełnie czarne, jeśli nie jest to test niewiele pokaże, zaciemnij studio.

Dokładnie tak.

Dżozef napisał/a:
Najkrótszy czas przy którym nie ma czarnego pasa powinien zgadzać się z tym co gwarantuje producent w specyfikacji.

Z tym w przypadku niektórych pełnoklatkowych Canonów mogą być problemy, ale nie powinny być większe niż jedna kreska naświetlania, czyli 1/3 EV. Jeśli byłoby więcej, to ja bym nie chciał takiego egzemplarza.

Dżozef - Czw 04 Lut, 2016

komor napisał/a:
Z tym w przypadku niektórych pełnoklatkowych Canonów mogą być problemy


6D nie testowałem ale np. dla C650D biurokracja dała 1/200 i puszka krócej nie pozwala, trzeba włączyć HSS. Omijając ograniczenia softu (poprzez YN622C) bez problemu jest 1/250 a przy 1/320 pasek jest minimalny. Szacuję że rzeczywisty czas x-sync to ~1/300.

dizba - Pią 05 Lut, 2016

Dżozef napisał/a:
dizba napisał/a:
Z tego co dzisiaj poczytałem, to tylko Yongnuo YN-622C ma synchronizację z krótkimi czasami. Czy ktoś może to potwierdzić ?

Tak ma, ale nie tylko on.
Wydaje mi się że trochę błądzisz, poczytaj o:

Dżozef napisał/a:
Omijając ograniczenia softu (poprzez YN622C) bez problemu jest 1/250 a przy 1/320 pasek jest minimalny. Szacuję że rzeczywisty czas x-sync to ~1/300.

Ktoś tu błądzi, ale to nie ja.
Przeczytałem oryginalną instrukcję obsługi od 622 i nakrótszy czas synchronizacji lamp studyjnych jest 1/250.

komor - Pią 05 Lut, 2016

dizba, pewnie dlatego, że żaden Canon obecnie nie oferuje krótszego czasu X niż 1/250 s.
Dżozef - Pią 05 Lut, 2016

Cytat:
dizba, pewnie dlatego, że żaden Canon obecnie nie oferuje krótszego czasu X niż 1/250 s.

Jak pamiętam to 1D chyba miały krótsze
dizba napisał/a:
Ktoś tu błądzi, ale to nie ja.

Czyżbyś się obraził?. Błyskanie nie jest trudne ale zacząć trzeba od podstaw a jest tego sporo. Potem czas na poznanie różnych sztuczek pozwalających na ominięcie ograniczeń i blokad w sprzętach amatorskich, w przeciwnym razie będziesz dysponował tylko tym co oferuje tryb z zieloną główką.
W moim domowym studio jest 7 lamp jakie się uzbierały przez lata (a każdy pies z innej budy) więc trochę muszę kombinować aby to wszystko naraz wypaliło z sensem.
dizba napisał/a:
Przeczytałem oryginalną instrukcję obsługi od 622 i nakrótszy czas synchronizacji lamp studyjnych jest 1/250.

Właśnie używam YN622c a ostatnio i TX . Bez problemu synchronizuję studyjnego Quantuma PT300 z każdym czasem do najkrótszego jaki mam 1/4000 jednak pod warunkiem że lampa błyska na 1/1 mocy. Żadne to arkana dla znających podstawy, więc sobie zdecyduj czy wolisz wędkę czy rybę? :lol:

komor - Pią 05 Lut, 2016

Starsze jakieś miały – 1D III, IV miał do 1/300, starszych nie sprawdzałem. Aktualny 1D X (w wersji I i II) ma 1/250.

Dżozef napisał/a:
Bez problemu synchronizuję studyjnego Quantuma PT300 z każdym czasem do najkrótszego jaki mam 1/4000 jednak pod warunkiem że lampa błyska na 1/1 mocy.

No ale to już efekty specjalne, a nie normalna synchronizacja z lekkim naciągnięciem czasu X. :)

Dżozef - Sob 06 Lut, 2016

komor napisał/a:
No ale to już efekty specjalne, a nie normalna synchronizacja z lekkim naciągnięciem czasu X.

"normalna" to była w analogach. W cyfrakach mamy oprogramowanie i chamowatych producentów blokujących rzeczywiste możliwości tańszych puszek. Przecież płacę za migawkę która ma x 1/300s (za darmo mi tego nie dają) a ci beszczelnie ograniczają programowo mi czas X do 1/200s.

Wykorzystanie więc rzeczywistych możliwości migawki nie jest żadnym "naciąganiem czasu x" a jedynie ominięciem (sory za słowa) chamskiej blokady producenta.

komor - Sob 06 Lut, 2016

Dżozef, sądzisz, że migawki w tańszych korpusach są równie szybkie co w tych mocno drogich? Nie wydaje mi się, żeby akurat ten parametr był sztucznie obcinany. To wynika z możliwości mechanicznych i użytych materiałów. Aparat budżetowy, który robi 3-4 klatki na sekundę na pewno ma inną migawkę niż ten, który robi 10-11 kl/s i ma gwarantowany przebieg 100 tysięcy klapnięć i 4-cyfrową cenę dolarową z szóstką na pierwszej cyfrze.
Dżozef - Pon 08 Lut, 2016

komor napisał/a:
Dżozef, sądzisz, że
......

Eee nie no, daruj sobie. Ja to używam i to działa. Co nie zmienia faktu że ominięcie tego jest trochę upierdliwe i nadaje się raczej do studia niż np. pleneru czy reportażu. Ponadto nie mam nastawy czasu 1/300 tylko 1/250 lub 1/320 przy której zaczyna już minimalnie pasek wyłazić.
Nie wiem dlaczego pozwalają tylko na X 1/200 skoro nawet przy 1/250 jest jeszcze spory zapas, mam co najmniej niskie mniemanie o takim postępowaniu.

komor napisał/a:
To wynika z możliwości mechanicznych i użytych materiałów.

...i długości do pokonania jaką ma migawka. 24mm w FF i tylko 14.8mm w APSc. Zenith miał 36mm bo migawka szła po dłuższym boku klatki. Długość przebiegu migawki jest tu najistotniejszym parametrem gdy chodzi o osiągi X-sync.

komor - Pon 08 Lut, 2016

Dżozef napisał/a:
Eee nie no, daruj sobie. Ja to używam i to działa.

Co używasz i co działa? Jeśli masz na myśli, że możesz trochę naciągnąć czas X, to wcale nie znaczy, że wykryłeś spisek producentów. Dobra firma zawsze zakłada jakąś tolerację na wartości wyższe/lepsze/szybsze niż to, co nominalnie gwarantują. U mnie też w pewnych kombinacjach mogę użyć 1/320.

Dżozef napisał/a:
...i długości do pokonania jaką ma migawka. 24mm w FF i tylko 14.8mm w APSc.

Ale w APS-C też masz migawki, które dają 1/250, inne 1/200, a np. w Pentaksie 1/180. Mechanizmy są różne, w zależności od ceny modelu i producenta.

Dżozef napisał/a:
Długość przebiegu migawki jest tu najistotniejszym parametrem gdy chodzi o osiągi X-sync.

No jakoś 1D X ma 1/250, pomimo, że nie jest APS-C. Starsze jedynki APS-H miały 1/320, jak sam zauważyłeś. 5DIII ma 1/200, a 6D 1/180. Więc chyba jednak nie długość przebiegu jest najistotniejsza (pomijając konstrukcje o poziomym przebiegu).

Dżozef - Pon 08 Lut, 2016

komor napisał/a:
Jeśli masz na myśli, że możesz trochę naciągnąć czas X


:mrgreen: Trochę mi brakuje do prędkości światła więc nie ma mowy o naciąganiu czasu, takie rzeczy to literatura sf. :mrgreen:
komor napisał/a:
Co używasz i co działa?

-Używam pełnego otwarcia migawki. To taki moment kiedy pierwsza kurtyna już jest otwarta a druga jeszcze się nie zamyka.
-Działa z najkrótszymi błyskami jakie mogę osiągnąć(~1/10 000s) więc błąd pomiarowy jest tu pomijalny, i o żadnych sztuczkach nie ma mowy.
komor napisał/a:
No jakoś 1D X ma 1/250, pomimo, że nie jest APS-C. Starsze jedynki APS-H miały 1/320,

Właśnie potwierdzasz że im krótszy odcinek pokonuje migawka tym prędzej to robi.
Linię 1D możemy przyjąć jako nie posiadającą ograniczeń softowych dla X-sync.
Im niższa półka tym bardziej obcięta, co sam zauważasz i cytujesz.
X sync.1/300s to fakt a nie jakieś domysły.
Natomiast teoria spiskowa jest taka że: ta sama migawka co w 650D może obskoczyć wszystkie półki APSc Canona bo i te 5kl/s to pewnie ograniczenie tylko procesora albo i samego tylko softu. :smile:

komor - Pon 08 Lut, 2016

Dżozef, możesz trochę precyzyjniej określić o czym mówisz? Mówisz o migawce 1/10 000 czy o czasie trwania błysku? Przez sztuczki rozumiem wtedy, gdy nie ma ani czasu X, ani trybu HSS, tylko wykorzystuje się długi czas wyładowania lampy, na tyle długi, że zdąży „obsłużyć” cały przebieg szczeliny z niewielką różnicą naświetlenia. Przez naciąganie czasu X mam na myśli używanie radia z migawką nieco krótszą niż nominalny czas X, czyli np. 1/320 s, 1/400 s.

Dżozef napisał/a:
Używam pełnego otwarcia migawki. To taki moment kiedy pierwsza kurtyna już jest otwarta a druga jeszcze się nie zamyka. -Działa z najkrótszymi błyskami jakie mogę osiągnąć(~1/10 000s)

No to dość oczywiste, że każdy błysk, który trwa krócej niż czas X, zdąży się zarejestrować w tej sytuacji.

Dżozef napisał/a:
Właśnie potwierdzasz że im krótszy odcinek pokonuje migawka tym prędzej to robi.

To proponuję, przeczytaj jeszcze raz to, co napisałem w poprzednim poscie i do której Twojej wypowiedzi się odnosiłem.

Dżozef napisał/a:
Natomiast teoria spiskowa jest taka że: ta sama migawka co w 650D może obskoczyć wszystkie półki APSc Canona bo i te 5kl/s to pewnie ograniczenie tylko procesora albo i samego tylko softu.

Wątpię. To jest mechanika, więc nawet jak konstrukcja jest ta sama, to może być selekcja lepszych i gorszych sztuk, które trafiają potem do innych konstrukcji. Jak z procesorami w fabryce.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group