|
forum.optyczne.pl
|
 |
Pomagamy w wyborze obiektywu - Jaki obiektyw m4/3 do filmów?
kubaxx3 - Pią 01 Kwi, 2016 Temat postu: Jaki obiektyw m4/3 do filmów? Jaki jasny obiektyw wybrać za około 500zł do filmowania (lumix g5), stałka czy zmienny?
Wojmistrz - Pią 01 Kwi, 2016
Dlaczego jasny? Co będziesz filmować? Jaki masz osprzęt dodatkowy?
kubaxx3 - Pią 01 Kwi, 2016
Z tego co się naczytałem, to do filmowania nie nadają się ciemne obiektywy, wszytko, przyroda, ludzie szukam czegoś jak na razie uniwersalnego.
Wojmistrz - Pią 01 Kwi, 2016
Co innego fotografia, a co innego filmowanie jeśli chodzi o swiatłosiłę. Podobnie problem z ogniskowa, gdzie do filmowania, używa się dość szerokich kątów, a wąskich jedynie do specyficznych ujęć. Kolejna sprawa to ostrzenie, tu AF jest wrogiem więc fajnie by miał specyficzną budowę i był przygotowany pod np follow focus. Ty pewnie chcesz się pobawić w filmowanie i to na AF, więc szkła pokroju Samyang V-DSLR 14mm T3.1 ED AS IF UMC, czy 12mm T2.2 NCS CS w grę nie wchodzą.
Z drugiej strony może warto kupić adapter m42 i pobawić się ze szkłami od starych analogów, które da się kupić nawet za naście, czy dziesiąt zlotych.
kubaxx3 - Pią 01 Kwi, 2016
Hmm, no mówiąc szczerze, chciałem tego autofokusa wyeliminować, a coś bez adaptera?
muzyk - Pią 01 Kwi, 2016
Samyang, ale za 500 zl to raczej nie kupisz.
Znalazlem jakis z Chin Fujian 35 czy cus ze swiatlem f1.7 - nowy 25 eu.
Hmm, obrazki wygladaja zachęcająco.
W przyszłym tyg. wypróbuje obiektyw ze Smieny 40 f4 - z doklejonym adapterem na m39
Za Wojmistrzem. Szkła m42 to świetna zabawa na jakimkolwiek aparacie, tym bardziej na m4/3.
kubaxx3 - Sob 02 Kwi, 2016
Właśnie na allegro jest pełno tych Fujian 35 1.4, 12 1.8 tylko czy to się nada? W jakich cenach stoją te adaptery?
muzyk - Sob 02 Kwi, 2016
kubaxx3 napisał/a: | W jakich cenach stoją te adaptery? |
Google?
https://www.youtube.com/watch?v=kEiwnyhKAoo
35 jest z 1.7, 25 (winietuje) z 1.4
Wojmistrz - Sob 02 Kwi, 2016
Trochę mydli, ale przy kręceniu dramatycznego reportażu jest spoko. Ot zabaweczka
Tu macie link do takiego CCTV 25mm f/1.4 https://www.youtube.com/watch?v=vk-7kUQm4hM
kubaxx3 - Sob 02 Kwi, 2016
Hmm nie wygląda to źle, z dostępnością też nie jest ciężko, na sam początek się chyba nada, przemyśle jeszcze takie pytanie: widzę że one mają "C-mount"" do tego tez trzeba przejściówke? To są obiektywy standardowe czy szerokokątne? EDIT: Doczytalem większość sprzedających dołącza przejściówki.
Wojmistrz - Sob 02 Kwi, 2016
Na Amazonie z wysyłką z chin masz pakiety z adapterem, wyjdzie jakieś 110-120zł. Warto też szukać na eBay.
kubaxx3 - Sob 02 Kwi, 2016
Ok, rozgladne się gdzie korzystniej. Pojawiają pytanie do jakiej grupy należą te obiektywy standard czy szerokokatne? Dlaczego w wielu filmikach z tym CCTV w rogach są takie czarne "plamy" https://youtu.be/DhKvQch7xKI ?
Wojmistrz - Sob 02 Kwi, 2016
Może winieta, może osłonka od słońca...
Jar - Sob 02 Kwi, 2016
Kuba, obiektywy na C-mount były/są robione na przestrzeni dziesięcioleci pod bardzo różne systemy obrazowania (od filmowych kamer na taśmie 8 i 16 milimetrowej po telewizję przemysłową (przetworniki w standardzie od bodaj 1/3" przez 2/3" po 1"). Zasadniczo obsługują mniejsze formaty niż 4/3, z czasem coraz bardziej miniaturowe. To, czy będą winietować, zależy od dwóch rzeczy:
-na jaki przetwornik (rozmiar klatki) były oryginalnie projektowane
-ogniskowa danego obiektywu
Wnioski praktyczne:
1. Zapomnij definitywnie o stosowaniu (o ile chcesz wykorzystać pełny rozmiar klatki m4/3) czegokolwiek na C-mount, co ma ogniskową poniżej 25mm. Dwa zastrzeżenia:
-nie dotyczy kamer filmowych Black Magic itp. na bagnecie m4/3, bo one mają mniejszy detektor niż aparaty foto
-Panasonic ma możliwość pracy w formacie 19:16 oraz tryb tzw. sprzętowego cropa (czy jak tam zwał, cyfrowy telekonwerter), czyli wykadrowuje część matrycy, co zwiększa pole manewru
2. Obiektywy z ogniskową 25mm będą się zachowywać różnie: nowe jasne od kamer przemysłowych (te F/1.4, mam taki bodaj Pentaxa) będą lekko winietować w rogach (o ile nie były robione wyłącznie pod jakieś ekstremalnie małe przetworniki), natomiast względnie stare obiektywy telewizyjne i filmowe (często ze światłem F/1.9, kilka sprawdzonych pewniaków przewinęło się na allegro) już nie winietują na m4/3.
3. Większość obiektywów o ogniskowej >25mm kryje całą klatkę m4/3; mimo to uważałbym na niektóre obiektywy od kamer przemysłowych z powodu j.w. (wielkość przetwornika) i sprawdzał u sprzedawcy lub po prostu w internecie, czy były testowane z m4/3.
Przykładowo ten Fujian 35/1.7: można znaleźć tu i ówdzie specyfikacje, z której wynika, ze projektowano go do kamer z matrycą 2/3", podobnie jak jego bracia 25 i 50mm. Nie znalazłem żadnej konkretnej informacji ani o braku winietowania na m4/3, ani o jego występowaniu w przypadku tej 35-tki. Dla 25-tki możesz w ciemno założyć winietowanie w rogach, 50-tka z dużym prawdopodobieństwem będzie od niego wolna, nawet jak 35 nie daje rady (ale to też tylko domysł na podstawie ogólnych reguł). Mam od niedawna 40mm Meopta od czeskiej kamery na film 16mm i tu jest O.K., niewątpliwie po części dlatego, że to obiektyw do szerszej taśmy filmowej (16 a nie 8mm).
Pozdrawiam
-J.
Narado - Nie 03 Kwi, 2016
Adapter do manuali to wydatek rzędu 15-20$ na eBayu. Nie bawię się w filmy ale używam starych manuali do fotografii i spisują się znakomicie. Mam od niedawna olka M4/3 a ponieważ mam sporą kolekcję starych manuali - wykorzystuję je. Czasami zabawnie to wygląda. E-PL5 podpięty do Sonnara 300/4.0 wygląda jak zaślepka do obiektywu . Jak będziesz szukał adaptera szukaj takiego który ma stopkę pod statyw (przy większych i cięższych obiektywach nie będziesz obciążał bagnetu puszki a jedynie adaptera).
Typowym obiektywem do filmu dla M4/3 jest Olympus M Zuiko Digital 12-50 1:3.5-6.3. Manualny zoom po przesunięciu pierścienia zooma zamienia się w zoom z napędem który bardzo płynnie zmienia ogniskową. Działa to fantastycznie. Dodatkowo ma funkcję macro (1:2). Kupiłem go za 180$ zamiast olkowego kita.
kubaxx3 - Nie 03 Kwi, 2016
http://allegro.pl/srebrny...6076442808.html Tutaj pan alegrowicz mówi że nie winetuje. Czyli podsumowując powyżej 35mm winetowac nie powinny?
Jar - Nie 03 Kwi, 2016
kubaxx3 napisał/a: | http://allegro.pl/srebrny-fujian-35mm-1-7-jasny-z-adapterem-micro4-3-i6076442808.html Tutaj pan alegrowicz mówi że nie winetuje. Czyli podsumowując powyżej 35mm winetowac nie powinny? |
Raczej nie. Oczywiście pozostaje kwestia uczciwości oferenta na allegro, ale jeśli pokazane przykładowe zdjęcia z niego są na pełnej klatce systemu, to spoko.
Ten sam fizycznie obiektyw jest na allegro sprzedawany również pod bagnet Sony-E (klatka APS-C). Co prawda sprzedawcy i zdjęcia się powtarzają... Z drugiej strony, gdyby tam (Sony-E) było coś więcej niż np. winietowanie w rogach, pewnie byłoby głośno o tym, a i sprzedawcy nie mogliby za bardzo ściemniać. Spróbuj dla zupełnej pewności poszukać info na forach użytkowników aparatów Sony nt. współpracy z tym obiektywem. Jeśli będzie winietował tylko w rogach, to znaczy że na m4/3 jest całkiem O.K.
Osobna sprawa, to jakość obrazu na brzegach klatki, czy to m4/3, czy NEX (Sony E APS-C) raczej nie będzie taka, jak dobrych obiektywów systemowych. To w końcu nie są obiektywy pod te formaty tak naprawdę. Do wielu zastosowań mogą być jednak zupełnie przyzwoite, zwłaszcza do filmu, gdzie przecież masz z założenia mniejszą rozdzielczość.
Pozdrawiam
-J.
kubaxx3 - Pon 04 Kwi, 2016
Na YouTube jest pełno filmów kręconych z NEX 5, GH3, GH4 ect. Więc może nie będzie problemów dzięki wielkie
muzyk - Pon 04 Kwi, 2016
kubaxx3 napisał/a: | http://allegro.pl/srebrny...6076442808.html Tutaj pan alegrowicz mówi że nie winetuje. Czyli podsumowując powyżej 35mm winetowac nie powinny? |
189 zł bardzo drogo...
Klik: http://www.ebay.de/itm/28...K%3AMEBIDX%3AIT
kubaxx3 - Pią 08 Kwi, 2016
Jeszcze takie pytanie do m4/3 ogniskowa musimy pomnożyć x2?
Sunders - Pią 08 Kwi, 2016
Tak, żeby uzyskać ekwiwalent dla ogniskowej 35mm.
kubaxx3 - Pią 08 Kwi, 2016
Jeszcze takie pytanie do m4/3 ogniskowa musimy pomnożyć x2?
Sunders - Pią 08 Kwi, 2016
kubaxx3 napisał/a: | Jeszcze takie pytanie do m4/3 ogniskowa musimy pomnożyć x2? |
kubaxx3 odpowiedź masz powyżej.
kubaxx3 - Pią 08 Kwi, 2016
Spoko przypadkiem wysłałem 2 razy. Czyli jeżeli chce uzyskać ogniskowa 35 musze mieć obiektyw 12, 5mm
Sunders - Pią 08 Kwi, 2016
Jeśli chcesz na m4/3 uzyskać odpowiednik ogniskowej 35mm na FF, to taki obiektyw powinien mieć ogniskową 17,5mm.
RB - Pią 08 Kwi, 2016
kubaxx3 napisał/a: | Spoko przypadkiem wysłałem 2 razy. Czyli jeżeli chce uzyskać ogniskowa 35 musze mieć obiektyw 12, 5mm |
1) Jeśli chcesz mieć kąty widzenia mniej więcej takie jak da Ci na FF ogniskowa 35 to w m4/3 wybierasz około 17 mm
2) Jeśli chcesz mieć kąty widzenia jakie da Ci ogniskowa 35 mm na APSC to wybierasz w m4/3 to wybierasz ogniskową około 25 mm
12.5 mm w m4/3 to odpowiednik mniej wiecej 25 mm w FF i mniej więcej 17 mm w APSC.
Wszystko mniej więcej, bo przelicznik x2 tyczy przekątnej a nie szerokości klatki. Bo o ile zarówno FF jak i APSC mają klatkę o stosunku boków 3:2 to w m4/3 stosunek boków wynosi 4:3.
|
|