|
forum.optyczne.pl
|
 |
Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - zestaw 12-15k +/-
czarny1910 - Czw 28 Lip, 2016 Temat postu: zestaw 12-15k +/- Jak w temacie, poszukiwany zestaw do fotografii produktowej, ale art w terenie (dokładnie obuwie) z mocnymi efektami bokeh. Fotki mają mieć dużą szczegółowość. (typ materiału cholewki, przeszycia itp)
Kilka opcji do wyboru
Nikon d810 + sigma (50mm chyba optymalnie)
Sony A7R II i nie wiem co do tego, nigdy na soniaku nie siedziałem, aczkolwiek gabaryt i możliwości mocno do mnie przemawiają.
Canon? No właśnie, tutaj też nie mam pojęcia jaki by można złożyć zestaw.
Z góry wielkie dzięki za wszelką pomoc.
Wojmistrz - Pią 29 Lip, 2016
Nie wiem czy jest sens koniecznie wybierania D810 czy A7R. Czy faktycznie potrzeba ci 36 czy 42MPx? Napisz może najpierw co będziesz robić z tymi fotkami, bo jak ci aż tak brakuje pikseli, to może od razu 50Mpx z Canona 5DS/r. Rozumiem potrzebę płytkiej głębi i w tym celu wybór pełnej klatki, ale te piksele mnie nie przekonują. Patrzą także nieco przez pryzmat tego, co pisałeś w poprzednich tematach.
Jeśli faktycznie szukasz super jakości i szczegółowości, to zastanów się nad Pentaxem K-1, który ma 36Mpx i technologię Pixel Shift. Kosztuje w Polsce około 8500zł, czyli sporo mniej niż wymieniona konkurencja, która już samym korpusem pozbawiła by ciebie sugerowanego budżetu, więc zostaje ci od 3500 do 5500zł na obiektyw, a tu można by kupić zwłaszcza manualnego, choć może nie o światełku f/1.2 czy jaśniejszym.
muzyk - Pią 29 Lip, 2016
Jestem za K1 plus jakieś rozsądne szkło/a nawet manualne - w tym Samyanga.
Szczegółowość będziesz miał aż za dobrą...
Andrzej.M. - Pią 29 Lip, 2016
K-1 plus DFA macro 100/2,8
Wojmistrz - Pią 29 Lip, 2016
Andrzej.M., a nie ma nic jaśniejszego, godnego polecenia? Wiesz, do mega-izolowania w GO/super rozmytego tła, kolega pewnie brał pod uwagę szkła w zakresie f/1.0 do myślę max f/1.4. Z nieznanych mi przyczyn sugeruje, że chce 50mm. Pewnie odpowiednia by była Sigma A 50mm f/1.4 ale niestety jeszcze nie dostępna na Pentaxa, a EX to nie jest dziś aż tak godne polecenia szkło.
komor - Sob 30 Lip, 2016
Wojmistrz napisał/a: | Andrzej.M., a nie ma nic jaśniejszego, godnego polecenia? |
Ale po co coś jaśniejszego niż f/2.8 na pełną klatkę? Przy niewielkiej odległości przedmiotowej i tak głębia będzie mała.
Wojmistrz - Sob 30 Lip, 2016
komor, sugeruję się tym co pisał czarny1910.
Mi do produktowej nie potrzeba nawet f/4, bo przymykam do f/8 albo więcej.
czarny1910 - Sob 30 Lip, 2016
Pentaxa nie brałem pod uwagę, niestety z uwagi na szkła.
Potrzebuję czegoś jasnego, bo często cykamy w słabym świetle, nie jest to typowa fotografia produktowa na stole bezcieniowym
Do tej pory pracowałem na stałkach nikona i sigmy, stąd moja luźna propozycja. (jak wyżej kolega napisał, f1.4 to taki rozsądny wybór dla mnie)
Z fotek często wycinam poszczególne elementy, więc jak będzie więcej MPx, tym lepiej. Budżet mogę naciągnąć, jeśli będzie trzeba.
Wojmistrz - Sob 30 Lip, 2016
No to jak wspomniałem, zawsze możesz kupić Canona 5DS/R i szukać obiektywu Canon 50mm f/1.0 L
A tak bez żartów, to na prawdę na chwilę obecną w twoim budżecie tylko K-1 i można by się pokusić o jakiegoś Zeissa. Ten aparat ma obecnie największy potencjał w porównaniu do ceny i pewnie niedługo pojawią się również całkiem dobre szkła. Możesz też poczekać do września na Photokinę, bo po nich jak co dwa lata bywa na rynku rewolucja, zwłaszcza cenowa.
Andrzej.M. - Sob 30 Lip, 2016
Wojmistrz napisał/a: | do mega-izolowania w GO/super rozmytego tła, kolega pewnie brał pod uwagę szkła w zakresie f/1.0 do myślę max f/1.4 |
Proponuję Sigmę 85/1,4 - powinna dać pożądany efekt.
Jeśli musi być krócej - to Pentax smc DA* 55 mm f/1.4 SDM - powinien spokojnie się nadać. Albo Carl Zeiss Planar T* 50 mm f/1.4 ZF/ZK/ZE albo Voigtlander Nokton 58 mm f/1.4 SL II. Jak ma być taniej - to trzeba sięgnąć po manualne Samyangi 50 lub 85mm i świetle 1.4.
Godnym polecenia wydaje się też Pentax smc FA 77 mm f/1.8 Limited - szkło nieduże i jak zawsze ostre.
czarny1910 - Sob 30 Lip, 2016
Dzięki za propozycje, poczytam
Wojmistrz - Sob 30 Lip, 2016
Pentax smc DA* 55 mm f/1.4 SDM jest na FX cy DX?
Andrzej.M. - Sob 30 Lip, 2016
Praktycznie na oba.
czarny1910 - Czw 15 Wrz, 2016
Odkopuję
Panowie, nadal zestaw nie kupiony (wypadła mi operacja i uziemienie na 3miesiące...), dopiero wracam do żywych, a im więcej czytam, tym mniej wiem.
Pomożecie?
Jakieś nowości, rewolucje w podanym budżecie? Bo w grudniu wracam do pracy, fajnie jakbym miał czas choć chwilę potestować zestaw
Wojmistrz - Czw 15 Wrz, 2016
Wszyscy odliczają dni do Photokiny. Nie lepiej się wstrzymać jeszcze tydzień?
czarny1910 - Czw 15 Wrz, 2016
Dla mnie nie ma problemu, bo i tak będę składał cały nowy zestaw.
Tylko co z czym Zupełnie wypadłem z obiegu na tą chwilę.
Poczekamy i wybierzemy coś dobrego
komor - Czw 15 Wrz, 2016
Przeczytałem jeszcze raz wątek i potwierdzam, że jak już się wykosztujesz na pełną klatkę i jakąś fajną stałkę 50mm, to warto kupić też taniego Samyanga 85/1.4 dla dodatkowych efektów. Z nim jest tylko taki problem, że jego minimalna odległość ogniskowania to jest 1 metr, przez co nie da się nim robić zbliżeń. Da się zmieścić w kadrze ok. 50 cm szerokości na pełnej klatce, czyli można np. z poziomu ziemi zrobić dwa buty na nogach, jeśli robicie takie foty.
Sigmę 50mm Art polecam, miałem na zlocie i w porównaniu do starszej Sigmy jest więcej czadu, a już poprzednia była dobra (mam od dawna i jestem bardzo zadowolony).
Moim zdaniem nie ma co czekać na jakieś nowości, które będą drogie (szczególnie w PL, dzięki aktualnym kursom walut) tylko brać albo Canona 6D, albo Nikona D610 czy D750, ewentualnie Pentaksa K-1, jeśli znajdzie się odpowiednia szklarnia, a resztę pieniędzy zostawić na zakup dwóch lamp reporterskich, odpowiednich modyfikatorów (polecam typu softlighter) i dwóch małych statywów, a nie narzekać, że fotki robicie w ciemnych warunkach. Fotografii produktowej nie robi się w ciemnych warunkach, tylko w kontrolowanych warunkach.
Andrzej.M. - Czw 15 Wrz, 2016
czarny1910 napisał/a: | Jakieś nowości, rewolucje w podanym budżecie? |
Póki co zmian nie widac. Zobaczymy co po Photokinie się podzieje.
czarny1910 - Nie 18 Wrz, 2016
komor napisał/a: | Przeczytałem jeszcze raz wątek i potwierdzam, że jak już się wykosztujesz na pełną klatkę i jakąś fajną stałkę 50mm, to warto kupić też taniego Samyanga 85/1.4 dla dodatkowych efektów. Z nim jest tylko taki problem, że jego minimalna odległość ogniskowania to jest 1 metr, przez co nie da się nim robić zbliżeń. Da się zmieścić w kadrze ok. 50 cm szerokości na pełnej klatce, czyli można np. z poziomu ziemi zrobić dwa buty na nogach, jeśli robicie takie foty.
Sigmę 50mm Art polecam, miałem na zlocie i w porównaniu do starszej Sigmy jest więcej czadu, a już poprzednia była dobra (mam od dawna i jestem bardzo zadowolony).
Moim zdaniem nie ma co czekać na jakieś nowości, które będą drogie (szczególnie w PL, dzięki aktualnym kursom walut) tylko brać albo Canona 6D, albo Nikona D610 czy D750, ewentualnie Pentaksa K-1, jeśli znajdzie się odpowiednia szklarnia, a resztę pieniędzy zostawić na zakup dwóch lamp reporterskich, odpowiednich modyfikatorów (polecam typu softlighter) i dwóch małych statywów, a nie narzekać, że fotki robicie w ciemnych warunkach. Fotografii produktowej nie robi się w ciemnych warunkach, tylko w kontrolowanych warunkach. |
To nie doczytałeś, bo nie robimy typowo produktowej fotografii, inaczej nie wychodził bym ze studia. A często robimy zdcjęcia przy słabym świetle (szczególnie zimowy okres, gdzie doświetlenie pozostawia sporo do życzenia, do zdjęć produktowych na stronę sklepu mamy automat )
Takie urozmaicenie od oglądania ciągle zdjęć na białym tle.
W przyszłym miesiącu pewnie się na coś zdecyduję, więc jeszcze sporo czasu.
Póki co faworytem jest sigma, tylko jeszcze kwestia która
komor - Nie 18 Wrz, 2016
Doczytałem, doczytałem, fotografia produktowa to nie tylko studio i białe tło. Moim zdaniem ograniczenie się do jednego obiektywu i wykosztowanie na pełną klatkę jest nierozsądne, w każdym razie ja wolę odwrotną drogę. Ale różne są sposoby pracy, nie ma jednej jedynie słusznej drogi.
czarny1910 - Nie 18 Wrz, 2016
Jasne, ale akurat to jest to, czego teraz potrzebujemy do zdjęć w terenie
janqseven - Nie 18 Wrz, 2016
Ja też mam w planach fotografię produktów... na podświetlonym stoliku. Jaki sprzęt by się nadał do tego i do krajobrazu? Budżet można chwilowo założyć taki sam, żeby nie kolidowało z autorem.
Andrzej.M. - Sro 21 Wrz, 2016
czarny1910 napisał/a: | to, czego teraz potrzebujemy do zdjęć w terenie |
janqseven napisał/a: | Jaki sprzęt by się nadał do tego i do krajobrazu? |
Praktycznie każda "pełna klatka" da wszystko co potrzebujesz. Z lekkim wskazaniem na Pentax K-1 mającym naprawdę dobrze oprogramowaną matrycę https://www.dxomark.com/Cameras/Ratings i chyba jako jedyny z 36Mpix matrycą mieści się w budżecie.
[ Dodano: Sro 21 Wrz, 2016 10:29 ]
janqseven, uważam że nie musi to być koniecznie FF - wystarczy spokojnie DX/APSC - mam pentax k-3II i gdyby nie to że mam już przygotowaną szklarnię pod FF i zdjęcia w trudnych warunkach oświetleniowych to tylko przy nim bym pozostał. Tak krajobrazowo jak produktowo. Matryca 24Mpix bez filtra AA to naprawdę żyleta. Jeśli ktoś robi produktówkę przy stałym świetle ( robi się ją tak coraz częściej ) to z k-3II (i K-1) można robić nawet to co zwykle robi się MF - dzięki funkcji Pixel Shift.
komor - Sro 21 Wrz, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | Matryca 24Mpix bez filtra AA to naprawdę żyleta. |
To prawda, pokazywałem kiedyś porównanie studyjnego portretu robionego tym samym oświetleniem i przy tych samych parametrach moim 7D 18mpix i Nikonem D7100, który jest właśnie 24mpix bez AA. Różnica w ilości detalu na korzyść Nikona była bardzo widoczna. Co więcej, delikatne kolorowe plamki na czarnym materiale były na zbliżeniu 1:1 widoczne właśnie u mnie na 7D, a Nikon, teoretycznie podatny na morę, miał czysty czarny materiał. Wszystko na ISO 100-200, bez żadnego wyciągania cieni itd.
matys - Sro 21 Wrz, 2016
Dlatego co raz częściej odchodzi się od stosowania filtra AA. Kiedyś panicznie montowano niemal w każdym aparacie. Producenci chyba doszli do wniosku, że zjawisko morry rzadko występuje a jeśli już to łatwo je zniwelować, zmieniając nieco ustawienia aparatu lub programowo. Druga sprawa to zawsze jeden element mniej i kasa, kasa, kasa...
hijax_pl - Sro 21 Wrz, 2016
Kiedyś algorytmy demozaikujące były kiepskie, a jak je poprawili to mocy obliczeniowej nie starczało na te bardziej skomplikowane. Ratunkiem było po prostu rozwodnienie obrazu(filtr AA) i wykonanie prostej interpolacji.
Andrzej.M. - Sro 21 Wrz, 2016
Eeech ten postęp... Dobrze że jest! Nareszcie można robić zdjęcia ...
komor - Sro 21 Wrz, 2016
Myślę, że znaczący wpływ na odejście od filtrów AA ma osiągnięcie wysokiej rozdzielczości matryc, bo im więcej pikseli tym mniejsza szansa na zjawisko mory przy typowych zdjęciach.
Andrzej.M. - Sro 21 Wrz, 2016
Tys prowda.
Dzięki temu można używać też coraz wyższego ISO, kiedyś zupełnie nieużytecznego. Nie dalej jak w sobotę użyłem nawet 16 000 ISO! Żeby zrobić zdjęcie wewnątrz kościółka na Wiktorówkach (Zakopane) położonego w lesie w górach i to podczas ulewy... F1,8 18mm 1/50s (Pentax K-3II). Lampy nie targałem...
Cudne nie jest ale jednak cosik widać...
czarny1910 - Sro 21 Wrz, 2016
Pentax rzeczywiście wydaje się bardzo rozsądną opcją, ale szkopuł to szkła, gdzie moja ulubiona sigma nie jest jeszcze na niego dostępna (chyba).
Jak żyć, panie premierze...
Andrzej.M. - Sro 21 Wrz, 2016
Ja swoją ulubioną sigmę zawsze z Pentaxem zabieram.
czarny1910 - Czw 22 Wrz, 2016
A ja nie mam pojęcia, co do pentaxa można podpiąć
muzyk - Czw 22 Wrz, 2016
czarny1910 napisał/a: | można podpiąć |
Nawet słoik do weków, czy pokrywkę, do tego masz stabilizację, potwierdzenie ostrości (no chyba, że musztardą zabadźgany, to z automatu masz ostro )
matys - Czw 22 Wrz, 2016
Nie wiedziałem, że w Pentaxie ustawia się ostrość dokładając musztardy w obiektyw
Wracajac do tematu, czarny1910, Photokina Cię nieco zawiodła. Na razie nie pokazano nic, co mogło by być w kręgu twoich zainteresowań, ale zostało jeszcze parę dni...
Tylko, że Canon już pokazał co miał pokazać, Nikon tez(nie wiem kiedy będzie następca d810). Ewentualnie jeszcze Sony, bo lubią nowości co "3 miesiące". Na następcę K-1 przyjdzie zapewne nam poczekać parę ładnych lat....
Z drugiej strony, nawet jak coś pokażą to przyjdzie Ci zapłacić "podatek od nowości".
Andrzej.M. - Czw 22 Wrz, 2016
czarny1910 napisał/a: | co do pentaxa można podpiąć |
Prosz... http://www.optyczne.pl/in...=Wyszukaj&sort=
[ Dodano: Czw 22 Wrz, 2016 12:46 ]
matys napisał/a: | Na następcę K-1 przyjdzie zapewne nam poczekać parę ładnych lat.... |
Możliwe - aparat wyszedł w tym roku, choć miał być rok wcześniej - ale woleli go dopracować. I dobrze, sensowny aparat z bardzo dobrą matrycą i ceną. Jak Nikon D800E czy D810. https://www.dxomark.com/c...ataType=rankLln
Lepiej na razie nie trzeba. Nikona Df też jakoś nie zmieniają choć ma już 3 lata...
Z Pentaxem nawet DxO ma kłopot... jak zrobili testy 645Z wyszło im 101... i kilka dni później zdjęli - zostawili tylko 645D.
645Z wrócił do zapowiedzi...
Dobrze że K-1 nie wypadł aż tak dobrze!
czarny1910 - Czw 22 Wrz, 2016
Fakt faktem, photokina nie powaliła mnie do tej pory, aczkolwiek kupować gorącą nowość to też trochę bezsens, bo w dzisiejszych trendach zmienia na tyle mało, że nie warto dopłacać 40% ceny jako podatek od nowości.
Bardziej liczę na lekką obniżkę (taaa ) aktualnych bebechów.
Tylko w cholerę gryzę się z tym pentaxem, jak pies do jeża, niby fajny spoko, ale coś mi nie pasuje Jak baba
Andrzej.M. - Czw 22 Wrz, 2016
czarny1910 napisał/a: | gryzę się z tym pentaxem, |
To bierz Nikona...
matys - Pią 23 Wrz, 2016
czarny1910, gdyby K-1 był nikonem to już dawno bym miał go w domu
czarny1910 - Pią 23 Wrz, 2016
@up
no właśnie, gdyby...
Boję się o szkła do niego i tyle. A z Nikonów/Canonów nie wiem zupełnie już w którą stronę patrzeć... A wiecie jak to jest, im więcej się interesuję i czytam, tym mniej wiem
Wojmistrz - Pią 23 Wrz, 2016
To może poszukaj w necie podobnych fotek, jakie ciebie interesują i zobacz w exif czym je zrobiono. Może się okazać, że szukasz sprzętu mocno na wyrost.
Andrzej.M. - Pią 23 Wrz, 2016
czarny1910 napisał/a: | Boję się o szkła do niego i tyle. |
Jeśli kupujesz nowe szkła to nie masz się czego bać - sprawdź ceny, do każdej FF zapłacisz podobnie. Choć jeden z kolegów zaliczył "wpadkę" bo bazując na tańszych używkach wybrał Pentaxa do którego używek jeszcze nie ma - szkła typu 24-70/2,8 czy 70-200/2,8 dopiero wyszły więc o ich używkach można tylko pomarzyć. Niby są jakieś starsze Tamrony i Sigmy oraz używki spod analoga ale nie każdemu ich jakość pasuje. W każdym razie K1 z 24-70/2,8 w budżecie się mieści. Do tego bym brał albo sigmę 85/1,4 albo manualny Venus Optics LAOWA STF 105 mm f/2 (T3.2) - do portretu. Jak pod krajobraz to Samyang 14/2,8 bedzie super.
Co do szkieł DFA nie ma wątpliwości że są pod FF , są jeszcze DA - i tu lista jaką zacytował kol. Jaad 75
jaad75 napisał/a: | Wg oficjalnej noty Ricoh:
Cytat:
DA Prime Lens / Utility on K-1
DA 14mm F2.8 Crop Mode Only
DA 15 F4 Limited Crop Mode Only
DA 21mm f/3.2 Limited Crop Mode Only
DA 35mm F2.4 Stopped-down
DA 35mm F2.8 Macro Stopped-down
DA 40mm F2.8 Limited Stopped-down
DA 40mm F2.8 XS Stopped-down
DA 50mm F1.8 Stopped-down
DA* 55mm F1.4 Stopped-down
DA 70mm F2.4 Limited Stopped-down
DA* 200mm F2.8 SDM Fully Functional
DA* 300mm F4 SDM Fully Functional
DA 560mm F5.6 Fully Functional
RC1.4X Crop Mode Only
Więc w produkcji jest 15 szkieł oficjalnie pełnoklatkowych i 7, które wg Ricoha trzeba przymykać (choć wg użytkowników niekoniecznie). | Sporo szkieł DA samużywałem na analogu bez przymykania było ok.
Tu masz pełną listę szkieł pentaxowych z podziałem na rodzaje :http://k-1-lab.com/en/
Do tego dochodzą zoomy DA które są częściowo funkcjonalne - czyli kryją FF w części zakresu . Oczywiście K-1 podobnie jaj Nikony ma możliwość pracy cropem. Ja sobie pod K-1 zostawiam Sigmę 18-35/1,8 która kryje ff ładnie od 24mm ale można już od 20mm tyle że już ze sporą winietą.
[ Dodano: Pią 23 Wrz, 2016 10:01 ]
Zresztą cała dyskusja o K-1 http://forum.optyczne.pl/...er=asc&start=30 - jest na forum i polecam stronę 3 gdzie jest o szkłach i wszystkich wątpliwościach z nimi związanych.
[ Dodano: Pią 23 Wrz, 2016 10:13 ]
Wojmistrz napisał/a: | poszukaj w necie podobnych fotek...zobacz w exif czym je zrobiono |
Obstawiam że Canon 5DmkII będzie najczęstszym narzędziem , bo jak wszedł w 2008 roku był pierwszym FF mającym 21Mpix i kosztującym niewiele ponad 2tys. $. Więc nie ma się co dziwić że rzuciła się na niego większość fotografów. Wielu używa do dziś.
Co do samego body K-1 - deklarowana trwałość migawki na conajmniej 300 tyś. zdjęć wróży raczej długie używanie.
Wojmistrz - Pią 23 Wrz, 2016
Więc może wystarczy, po co przepłacać?
czarny1910 - Pią 23 Wrz, 2016
Nie mówię, że chcę przepłacić, skoro w Pentaxie sporo tańszym będzie to samo, a może i lepiej.
Poczytam o tych szkiełkach, dzięki Panowie.
siosio - Sob 24 Wrz, 2016
Do fotografii produktowej to: Canon TS-E 90 2.8, ewentualnie TS-E 45 2.8. Nikkor ma PC-E 85 2.8.
Po co koniecznie jak najbardziej upakowane matryce FF? To mają być foty na billboardy?
janqseven - Sob 24 Wrz, 2016
siosio napisał/a: | Do fotografii produktowej to: Canon TS-E 90 2.8, ewentualnie TS-E 45 2.8. Nikkor ma PC-E 85 2.8. |
Co daje taki obiektyw w fotografii produktowej? Nie wystarczy zwykły obiektyw?
czarny1910 - Sob 24 Wrz, 2016
@up jasne, że nie trzeba tu aż matrycy z 36, zwykle 20MPx starczy do tych fot, bo i tak będzie dobrze.
Kwestia tylko skompletowania fajnego zestawu.
Nowości na photokinie nie powaliły mnie z nóg (chociaż A99 II jest fajna+ obiektyw to tutaj dopiero czarna magia dla mnie ) i dodatkowe $ za nowość więc trzeba będzie chyba wybrać ze starszych modeli.
Andrzej.M. - Sob 24 Wrz, 2016
siosio napisał/a: | Do fotografii produktowej to: Canon TS-E 90 2.8, ewentualnie TS-E 45 2.8. Nikkor ma PC-E 85 2.8. |
Przy budżecie 15 tysięcy? I przy korekcji perspektywy w każdym programie? No nie wiem...
[ Dodano: Sob 24 Wrz, 2016 12:15 ]
czarny1910 napisał/a: | nie trzeba tu aż matrycy z 36, zwykle 20MPx starczy do tych fot |
czarny1910 napisał/a: | bo i tak będzie dobrze |
Dobrze to będzie nawet z APSC. Tam masz do wyboru matryc z 20 i 24 Mpix.
hijax_pl - Sob 24 Wrz, 2016
janqseven napisał/a: | Co daje taki obiektyw w fotografii produktowej? Nie wystarczy zwykły obiektyw? |
Poprawne pochylenie płaszczyzny ostrości.
Andrzej.M. napisał/a: | I przy korekcji perspektywy w każdym programie? No nie wiem... |
Korekcja perspektywy to w fotografii architektury, a nie produktowej.
komor - Sob 24 Wrz, 2016
siosio napisał/a: | Do fotografii produktowej to: Canon TS-E 90 2.8, ewentualnie TS-E 45 2.8. Nikkor ma PC-E 85 2.8. |
Stara szkoła, zieeeew. Oczywiście wszystko zależy co i jak trzeba sfotografować, ale mało ktoś dziś ma te szkła z oczywistych przyczyn. Tak swoją drogą, ciekaw jestem, jak wypada ostrość tych szkieł na współczesnych matrycach.
Andrzej.M. - Sob 24 Wrz, 2016
Cytat: | Korekcja perspektywy to w fotografii architektury, a nie produktowej. |
Ty poważnie? mówisz że jak coś "wyprostuje" proporcje klocka budynku to do kartonu mleka się już nie nada?
Tak się składa że używałem prostowania w aparacie średnioformatowym i wielkoformatowym ale przy obecnej produktówce nie wyobrażam sobie zabawy nawet tymi szkłami - nie przy normalnych cenach. Owszem - przy pojedynczym zdjęciu za odpowiednią kwotę - znajdź mi takiego klienta - to proszę bardzo. Mogę nawet analogiem.
komor - Sob 24 Wrz, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | mówisz że jak coś "wyprostuje" proporcje klocka budynku to do kartonu mleka się już nie nada? |
Po co prostować karton od mleka, skoro bez problemu można sfotografować go z odpowiedniej perspektywy i odległości? To właśnie w architekturze nie zawsze da się odsunąć albo podnieść wyżej, stąd przydatność takich obiektywów. W produktówce jeśli już to rzeczywiście zmiana pochylenia płaszczyzny ostrości mogła by się przydać, ale, jak sam napisałeś, mało kto chce za to płacić.
hijax_pl - Sob 24 Wrz, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | mówisz że jak coś "wyprostuje" proporcje klocka budynku to do kartonu mleka się już nie nada? | Nadać to się może wszystko do wszystkiego. Ale nie zawsze nakład pracy czy wydatków jest opłacalny.Dlatego do architektury częściej się kupuje szkła z przesuwem. A pochylenie częściej się przydaje w produktówce, gdzie z uwagi na wymiary płytka głębia ostrości może bardzo przeszkadzać.
Analogow - Pon 26 Wrz, 2016
komor napisał/a: | Po co prostować karton od mleka, skoro bez problemu można sfotografować go z odpowiedniej perspektywy i odległości? |
Tak sobie myślę że sporo zależy od sprzętu jakim ktoś dysponuje i wielkością studia. Nawet jeśli masz setkę macro i FF - to przy zdjęciu nieco z góry tak by pokazać trójwymiarowość - linie perspektywy mogą być nieco do korekcji. A to kwestia odpowiedniego presetu dla ustawionego na statywie aparatu dla wszystkich zdjęć zrobionych tym szkłem. jedno kliknięcie w LR.
Oczywiście można taki karton fotografować z połowy jego wysokości ale obraz straci na plastyce.
czarny1910 - Pon 26 Wrz, 2016
Dobra Panowie, ale temat o kartonie mleka trochę zboczył z tematu
komor - Pon 26 Wrz, 2016
W temacie tematu wszystko już w sumie zostało powiedziane, chyba że masz inne pytania. Na coś się zdecydowałeś lub w którąś stronę się skłaniasz?
czarny1910 - Pon 26 Wrz, 2016
Szczerze? Nadal nie mam pojęcia, bo zrobiliście mi większy mętlik w głowie
Wojmistrz - Wto 27 Wrz, 2016
A może zamiast w drogi aparat, lepiej wsadzić kasę w dobry obiektyw.
komor - Wto 27 Wrz, 2016
Wojmistrz napisał/a: | A może zamiast w drogi aparat, lepiej wsadzić kasę w dobry obiektyw. |
Ja coś podobnego pisałem wyżej:
komor napisał/a: | Moim zdaniem nie ma co czekać na jakieś nowości, które będą drogie (szczególnie w PL, dzięki aktualnym kursom walut) tylko brać albo Canona 6D, albo Nikona D610 czy D750, ewentualnie Pentaksa K-1, jeśli znajdzie się odpowiednia szklarnia, a resztę pieniędzy zostawić na zakup dwóch lamp reporterskich, odpowiednich modyfikatorów (polecam typu softlighter) i dwóch małych statywów, a nie narzekać, że fotki robicie w ciemnych warunkach. Fotografii produktowej nie robi się w ciemnych warunkach, tylko w kontrolowanych warunkach. |
ale kolega czarny1910 upierał się, że:
czarny1910 napisał/a: | nie robimy typowo produktowej fotografii, inaczej nie wychodził bym ze studia. A często robimy zdcjęcia przy słabym świetle (szczególnie zimowy okres, gdzie doświetlenie pozostawia sporo do życzenia |
czyli uważa, że dobry aparat zastąpi mu dobre światło.
Może taka czytanka?
http://fotoblogia.pl/9329...rskich-poradnik
czarny1910 - Wto 27 Wrz, 2016
Nigdzie się nie upieram. Jasne, że lepszy obiektyw > lepszy aparat w tym przypadku.
Aczkolwiek propozycji jako takich padło niewiele, prócz Pentaxa, który naprawdę jest ciekawy, ale mnie trochę przerażają te jego szkła, u konkurencji jest dużo większy wybór.
A może bezlusterkowiec?
Codziennie inne mysli
hijax_pl - Wto 27 Wrz, 2016
A7RII się w budżecie zmieści. I drugie tyle na jakieś dwa podstawowe szkiełka
A tak na poważnie to wróć do początku wątku, gdzie wspominałeś o tym bezlustrze i D810. Plus podany dalej Pentax K-1 ewentualnie Canon 5Ds. To konstrukcje, które dadzą Ci ten pożądany detal. Efekt boke? To dla mnie bardziej jakiś obiektyw lustrzany A jeśli chodzi o mocne rozmycie, to jedynie jasne szkło. O te najprościej w Canonie i Nikonie.
komor - Wto 27 Wrz, 2016
Moim zdaniem nie ma co szukać na siłę jakichś cudów wianków, na zasadzie: a może bezlusterkowiec, a może to, tamto. To nic nie zmieni. Podobnie jak moim zdaniem 5Ds też nic nie wniesie (poza wyczerpaniem budżetu). Jeszcze Nikony z 36mpix może być, okej, ale po co komu tyle detalu w takich zastosowaniach? Moim zdaniem (choć nie twierdzę, że jedynie słusznym) nie po to się do takich zdjęć kupuje pełną klatkę i jasne szkła, żeby potem wycinać z nich środek i z 36 czy 50 mpix dostać dobrej jakości 10 czy 20 mpix. Wolałbym mieć więcej szkieł i światło, światło, światło! Niekoniecznie drogie, ale zestaw reporterski dwóch, trzech lekkich lampek i doświetlać nimi kadry robione czymś typu 6D, D610, D750 (w sumie jaka jest między nimi różnica przy nie-reporterce?) czy K-1 i ostrym szkłem nowej generacji. No dobra, jestem Sigma-holikiem, po zakupie nowej 35Art i przetestowaniu na zlocie 50Art tym bardziej. Do zdjęć pozowanych, nie reporterskich nie widzę powodu nie polecenia z czystym sumieniem tych szkieł, które pozwolą na sporą kreatywność ujęć w połączeniu z pełną klatką i światłem (!!!). Do tego tanie systemowe 85/1.8, do tego w Canonie ostre i fajne 100L Macro, może też być 135L, choć do większych kadrów niż ujęcie dwóch butów. Zresztą w takich pozowanych nawet Samyang 135/2 bez autofocusa będzie fajny.
Wojmistrz - Wto 27 Wrz, 2016
A ja nie mam pewności czy w ogóle kierunek pełnej klatki jest dobry. Robię produktówkę czym się da, od biedy nawet kompaktami, a zamiast mojego FF 6D, wolę robić to innymi moimi aparatami jak 40D, EOS M czy nawet Lumixa G6. Mając 15K wolał bym kupić aparat za 10% tej kwoty, połowę wsadzić w szkła, a całą resztę w oświetlenie. Kombinowanie bez doświadczenia, rozległej wiedzy itd nie przynosi dobrych rezultatów, a sprawdzone metody tak.
komor - Wto 27 Wrz, 2016
Wojmistrz, pomimo że pytający nie zalewa nasz szczegółowymi informacjami na temat swoich potrzeb i wyobrażeń o zdjęciach, jakie chciałby tworzyć, to jednak sądzę, że chodzi o coś więcej niż o prostą produktówkę, którą można opędzić czymkolwiek. Oczywiście jasne szkła można kupić też i pod APS-C i m4/3, ale jeśli komuś tak bardzo zależy na detalu i magii to FF jednak ma swoje zalety w tym zakresie.
Wojmistrz napisał/a: | Mając 15K wolał bym kupić aparat za 10% tej kwoty, połowę wsadzić w szkła, a całą resztę w oświetlenie. |
Taka opcja jest dla mnie również do zaakceptowania. Ale do takich wniosków dochodzi się, jak już się zatoczy koło, kupi po drodze pięć coraz droższych aparatów, kulminacją jest zakup FF, i wtedy można spokojnie dojść do wniosku, że w sumie te zdjęcia można robić czymkolwiek, bo ważna jest optyka i światło.
Ja zawsze szedłem drogą taką, że optyka ważniejsza. Co prawda od niedawna mam FF, ale to jeden z ostatnich zakupów, wcześniej zawsze wydawałem na szkła i światło.
Choć widzę sporo zdjęć robionych przez osoby, które korzystają tylko z zastanego, dobrej optyki i FF. Też bardzo fajnie im to wychodzi, choć to są inne zdjęcia, o innym charakterze niż moje. Być może właśnie takich innych szuka kolega czarny1910.
czarny1910 - Wto 27 Wrz, 2016
Ja też jestem sigmoholikiem, więc dlatego ciągle ciągnie mnie w stronę sprawdzonych konstrukcji (swoją drogą co sądzisz o 50Art? niestety nie miałem przyjemności).
Poniżej przykładowe pstryki, aczkolwiek chciałbym to rozwinąć z większymi możliwościami przy bardziej zróżnicowanym oświetleniu.
http://i64.tinypic.com/ed211.jpg
http://i68.tinypic.com/2zz1df8.jpg
http://i64.tinypic.com/28br0j5.jpg
http://i68.tinypic.com/330soer.jpg
PDamian - Wto 27 Wrz, 2016
http://www.optyczne.pl/37...Wst%C4%99p.html i 6D lub D610/750
komor - Wto 27 Wrz, 2016
Fajne fotki. Jest potencjał. Popracować nad światłem, a dobry obiektyw i aparat też pomoże, ale już jest dobrze.
Sigma 50 Art bardzo mi się spodobała, jest stanowczo ostrzejsza od poprzedniego modelu, który posiadam. Charakter nieostrości może być inny, bo Sigmy mają kremowy, delikatny bokeh. Ale mając Sigmę 35 i nawet zwykłą systemową 85/1.8 można fajnie poczarować.
PDamian, Milvus fajny, ale ósemeczkę za jeden obiektyw przy budżecie 15k to byłoby mi szkoda. Wolałbym 2-3 szkła za te pieniądze.
czarny1910 - Sro 28 Wrz, 2016
No i teraz najbardziej przystępną opcją będzie chyba body+ 2 szkiełka. Tylko które? Bo jest tyle pięknych od sigmy...
Patrzyłem za d750 czy 6d, nikon swego czasu miał problemy z flarami, nowe rewizje już naprawili? Bo nie śledziłem tematu. (plus dla nikona za uchylny ekran, czasem wykorzystuję by nie leżeć na glebie )
Co do Canona to wszystko jest mi obce powyżej 3000pln, nie miałem styczności z droższymi modelami.
komor - Sro 28 Wrz, 2016
czarny1910 napisał/a: | najbardziej przystępną opcją będzie chyba body+ 2 szkiełka. Tylko które? |
Patrząc na zdjęcia, które zalinkowałeś celowałbym w 35/1.4, czyli wtedy raczej Sigma, oraz wyższe ogniskowe, które naprawdę można wtedy opędzić łatwiej, bo zarówno 50 jak i 85 mm o świetle f/1.8 Nikona/Canona nie są drogie, a przyzwoite. Czyli najtaniej S35Art + 85/1.8. Jeśli w Canonie i po zakupie 6D zostanie kasa, to można pokusić się o 100mm makro, w wersji L lub starszej, ciągle dostępnej. Albo zamiast setki makro kupić 135L, jeśli budżet pozwoli, bo obecnie trochę jest droga. Kupując jednocześnie 6D jest o tyle taniej, że jest spory cash-back na wybrane obiektywy, przy kupnie z aparatem, plus dodatkowo na niektóre obiektywy jest cashback niezależnie od zakupu body (np. za 85/1.8 oddają 215 zł). Mamy wtedy np. 35mm, 85mm, 135mm, co daje spore pole do kreacji.
W Nikonie podobnie, tyle że setka makro jest jedna zasadniczo, z tych współczesnych, no i nie ma analogicznego obiektywu do 135L.
czarny1910 - Sro 28 Wrz, 2016
Budżet można delikatnie nagiąć, jeśli będzie warto
A swoją drogą, miałeś może do czynienia z tą sigmą 20mm? Tak z ciekawości pytam, bo opini ma bardzo ciekawe
komor - Sro 28 Wrz, 2016
Nie miałem, test jest na Optycznych. Ale moim zdaniem to już za szeroko do takich zastosowań. Mam Tamrona 15-30/2.8, dość blisko ogniskuje, więc w sumie mogę wypróbować.
czarny1910 - Sro 28 Wrz, 2016
Byłbym wdzięczny, ale to bardziej z ciekawości jak na takiej szerokości się pracuje Bardziej właśnie celuję w 35/50 + 85 ew. jakieś macro.
|
|