|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Pierwsza (pierwsza-pierwsza) zewnętrzna lampa do D5300
adas.woz - Sob 27 Sie, 2016 Temat postu: Pierwsza (pierwsza-pierwsza) zewnętrzna lampa do D5300 Cześć,
poszerzam armię moich akcesoriów fotograficznych (pierwsza stałka już prawie kupiona ) i teraz przyszła pora na lampę błyskową. Pierwszą zewnętrzną (tj. niewbudowaną) lampą błyskową w moim życiu.
Lampa - tak jak obiektyw - ma być używana, nie nowa ze sklepu.
Trafiłem na nikonowskie propozycje w stylu SB-600/700/900 i w sumie nie wiem w którą się pakować...
Na rynku wtórnym zależnie od wersji można je utrafić za 450-800 zł i jest to w miarę akceptowalna cena jak za lampę: mam nadzieję, że jedna wystarczy mi na dłuższy czas, głównie do wnętrz, czasem doświetlenie sceny na zewnątrz.
Co robić, jak żyć?
komor - Sob 27 Sie, 2016
Skoro masz budżet na używaną SB-900, to kup sobie nową SB-700 albo zaoszczędź pieniądze i kup używaną SB-700 za mniej. Pamiętaj, że SB-900 to wół roboczy, jak ktoś tanio sprzedaje, to może być wyeksploatowana. Zwróć uwagę na kolor palnika, im lampa starsza, tym bardziej żółty. Oczywiście nie mając doświadczenia i porównania z inną lampą trudno ocenić, ale w każdym razie nowa lampa ma kolor palnika i plastiku srebrno-biały, bez odrobiny żółtego.
adas.woz - Sob 27 Sie, 2016
Niezawodny komor na posterunku!
http://olx.pl/oferta/niko...html#8a36d64019 - SB 900 za 800 zł
http://olx.pl/oferta/lamp...99-IDgO0Rz.html - SB 700 za 820 zł
Nówka SB-700 w cyfrowych to koszt rzędu 1200 zł - troszkę ponad budżet, a wolałbym zabulić mniej niż więcej na tym etapie wprawiania się w kreatywne wykorzystanie lampy zewnętrznej...
W sumie na OLXach można znaleźć też SB-500 i SB-800... Nie chcę wpadać w manierę: im wyższy numer tym bardziej warto kupić sprzęt, ale możliwość doboru lampy - jak widać - jest niemała.
Wojmistrz - Sob 27 Sie, 2016
adas.woz, a koniecznie musisz kupować Nikona? Są firmy trzecie robiące świetne lamy. Zobacz sobie MeiKe MK910 i porównaj z SB900. Ja korzystam z niemarkowych lamp, ale w systemie Canona, np mowa o MeiKe MK600, który jest genialną zamiennikiem flagowej lampy Canona 580EX II.
adas.woz - Sob 27 Sie, 2016
Wojmistrz napisał/a: | adas.woz, a koniecznie musisz kupować Nikona |
Tak, to dosyć ciekawa kwestia. Szczerze? Nie zastanawiałem się nad "zamiennikami" lamp Nikona, bo używki oficjalnych produktów są we w miarę akceptowalnych cenach (odpowiednio niższa kwota w stosunku do cen sklepowych).
Sam do mojego D5300 używam gripa MeiKe (bo oficjalnego gripa od Nikona do tej lustrzanki brak...) i jestem w miarę zadowolony, z jednym zastrzeżeniem: trzeba kablowo łączyć grip z korpusem, ażeby móc korzystać z ze spustu migawki w gripie, co jest bardzo problematyczne.
Może przez to mam niewielką awersję do nieoficjalnych akcesoriów (choć - powiedzmy sobie szczerze - to pewnie sam Nikon nie przewidział "gripowania" modeli z tej półki...).
Przyznam też bez bicia, że do końca nie za bardzo wiem na co powinienem zwracać uwagę jeśli chodzi o papierowe statystyki / dane szczegółowe jeśli chodzi o lampę błyskową. Dlatego będę nie bardzo kompetentną osobą do jakichkolwiek porównań (dlatego też nie wiem czy warto bulić za SB-900 czy SB-700 w zupełności wystarczy, a może to SB-910 jest spełnieniem marzeń średnio-zaawansowanych fotografów ).
Kolega komor wspominał o czymś bardzo praktycznym (w przypadku używanych lamp) a więc o kolorze palnika - za co jestem bardzo wdzięczny, bo będę przynajmniej na ten aspekt zwracał baczną uwagę. Natomiast jeśli chodzi o parametry samej lampy - terra incognita
Podsumowując - nie wiem czy warto kupić nieoficjalną lampę do Nikona, a jednocześnie nie mam pojęcia w którą lampę ze stajni Nikona inwestować.
Wojmistrz - Nie 28 Sie, 2016
Ja mam spory mix rzeczy drogich, oryginalnych oraz tanich zamienników. Począwszy od gripa w aktualnej lustrzance Canona 6D, za który z pilotem i przesyłką zapłaciłem niecałe 13 funtów, po lampy i dyfuzory do nich. Wszystko po prostu działa jak powinno. Ze śmiesznych spraw, kupiłem kiedyś oryginalny Omni-bounce firmy Sto-fen oraz chińską podróbkę, a teraz nie wiem która jest która
Częsty problem produktów z Chin jest taki, że ta sama linia produkcyjna na porannej zmianie produkuje dla firmy X, na popołudniowej dla Y, a w nocy dla Z, a potem firmy dumnie udają, że produkują to gdzie indziej, znaczy tam gdzie mają linie montażowe, a podzespoły i tak są z chin. Moja lampa MeiKe MK600, odpukać, działa tak dobrze jak oryginał, a może nawet lepiej, bo ładuje się szybciej i ma wbudowany niebieski led w palniku, który w ciemności przez kilkadziesiąt godzin, czyli do czasu wyładowania kondensatorów, jest w stanie pokazać gdzie jest czoło palnika.
YongNuo też robi świetne lampy.
komor - Nie 28 Sie, 2016
adas.woz napisał/a: | Sam do mojego D5300 używam gripa MeiKe (bo oficjalnego gripa od Nikona do tej lustrzanki brak...) i jestem w miarę zadowolony, z jednym zastrzeżeniem: trzeba kablowo łączyć grip z korpusem, ażeby móc korzystać z ze spustu migawki w gripie, co jest bardzo problematyczne. |
Oczywiście, że producent nie przewidział, skoro Meike musiało obejść to przy pomocy kabelka. Zresztą wystarczy przypatrzeć się spodniej części aparatu, czy jest tam jakieś dodatkowe złącze, lub we wnętrzu komory na akumulator, czy są jakieś złącza inne niż te wykorzystywane przez sam akumulator.
Wojmistrz napisał/a: | Ja mam spory mix rzeczy drogich, oryginalnych oraz tanich zamienników. |
Ba, można mieć jeszcze drogie zamienniki, lepsze niż tzw. oryginały.
Andrzej.M. - Nie 28 Sie, 2016
Od 30 lat używam wyłącznie "zamienników" ale możliwie najlepszych , dla mnie takim pewnym i sprawdzonym w pracy jest Metz. Posiada zwykle to co oryginały - ale jest o jakieś 30% tańszy. No i zrobiony w Nieczech. Solidne i nieraz mocniejsze od samych aparatów.
Wojmistrz - Nie 28 Sie, 2016
A prawda, mój Metz 54 AF-1 też się dobrze spisywał, błysk równiutki, ale nie był tak dobrze wykonany jak już słynne modele YongNuo serii 500, czy nawet ten polecany wcześniej przeze mnie MeiKe MK600. MK910 w ręce nie miałem, ale to klon SB900, więc prawdopodobnie przyłożyli się do niego odpowiednio.
adas.woz - Pon 29 Sie, 2016
Wojmistrz, czy miałeś na myśli tę lampę: http://www.cyfrowe.pl/apa...0-do-nikon.html ?
Na polskim rynku coś nie mogę znaleźć MK-910.
Co wiecie o innych zamiennikach, np.: http://www.cyfrowe.pl/apa...5-do-nikon.html , http://www.cyfrowe.pl/apa...af-2-nikon.html , http://www.cyfrowe.pl/apa...af-1-nikon.html ?
Czy wszystkie funkcje, które posiadają oryginalne lampy Nikona są dostępne/zastosowane również w zamiennikach MeiKe, Yongnuo lub innych?
Wojmistrz - Pon 29 Sie, 2016
Dokładnie to jest tak, że MeiKe MK900 to klon Nikona SB900 i analogicznie MK910 to klon SB910.
Spokojnie możesz brać MK900. Jak to ładnie napisali w opisie "Posiada funkcje analogiczne do oryginalnych lamp Nikon, współpracuje z systemem bezprzewodowego oświetlenia Nikon CLS."
komor - Pon 29 Sie, 2016
adas.woz napisał/a: | Czy wszystkie funkcje, które posiadają oryginalne lampy Nikona są dostępne/zastosowane również w zamiennikach MeiKe, Yongnuo lub innych?
|
Nie zawsze i nie wszystkie, trzeba sprawdzać w specyfikacji, bo to nie jest tak, że lampy innych producentów to są „zamienniki” w takim sensie jak części na rynku samochodowym. Owszem, może akurat wymienione przez Wojmistrza lampy Meike to odpowiednie klony/zamienniki Nikona, ale to nie jest regułą. Producenci niezależni robią czasem/często swoje unikalne konstrukcje, które mają uzupełnić pewne braki na rynku, niekoniecznie być tańszą kopią produktu firmy typu Canon/Nikon.
Wojmistrz - Pon 29 Sie, 2016
No w przypadku YongNuo YN565EX jak pamiętam wszystko śmigało pięknie, jedynie potem okazało się, że nie widzi się z niektórymi najnowszymi modelami Canona, oraz brakowało w niej HSS. Powstała przez to nowa wersja i te śmigają do dziś. Co do MeiKe to moja jeszcze mnie nie zawiodła, dlatego polecam pomimo, że nikt mi za to nie płaci
adas.woz - Wto 30 Sie, 2016
Zapytam w cyfrowe.pl czy będą mieli nowszą wersję tej MeiKe.
Czy może jednak warto rozważyć inne firmy, nawet samego Nikona?
Wojmistrz - Wto 30 Sie, 2016
Jak ciebie stać to kup sobie nawet oryginał
Ja, pomimo, że mieszkam w UK, szukam oszczędności nawet w wodzie, którą spuszczam w WC , a co do sprzętu mam tę możliwość, że jeśli mi nie odpowiada, to go oddaję. Kupuję praktycznie tylko w takich miejscach gdzie jest to możliwe i w ten sposób optymalizuję sprzęt. Dla przykładu, obiektywy staram się kupować używane, ale w najwyższej półki, za to lampy kupuję wyłącznie nowe, za to spokojnie wystarczają mi zamienniki.
Andrzej.M. - Wto 30 Sie, 2016
Wojmistrz napisał/a: | nie był tak dobrze wykonany jak już słynne modele YongNuo |
to mi brzydko pachnie! Jeszcze nie słyszałem żeby ktoś wybrzydzał na wykonanie Metza, i to w porównaniu do chińszczyzny... fe! Brzydki Wojmistrz!
Słynne YongNuo... słynna chińszczyzna...
Za chwilę usłyszę że już nie mówi się "niemiecka jakość" tylko "chińska jakość" - jako synonim solidnego wykonania...
Wojmistrz - Wto 30 Sie, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | Za chwilę usłyszę że już nie mówi się "niemiecka jakość" tylko "chińska jakość" - jako synonim solidnego wykonania... | A no niestety, tak już jest od kilku lat.
komor - Wto 30 Sie, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | Za chwilę usłyszę że już nie mówi się "niemiecka jakość" tylko "chińska jakość" - jako synonim solidnego wykonania... |
Tak było kiedyś z Japonią, tak będzie (w dużym stopniu już jest) z Chinami, Koreą. Niemiecka solidność już się skończyła na wielu polach.
Nie komentuję jakości Metzów, bo nigdy nie używałem, ale pamiętam, że jak oglądałem, to plastik był w wyglądzie (i tylko w wyglądzie) nieco toporny/tandetny, coś tak jakbym w latach 90-tych oglądał coś z lat 70-tych. Ale to tylko wrażenie estetyczne, jeszcze raz podkreślam, że co do samej solidności i niezawodności nie mam zdania. Wiele osób chwali, nie tylko Andrzej.
Andrzej.M. - Wto 30 Sie, 2016
komor napisał/a: | Niemiecka solidność już się skończyła na wielu polach |
Tylko na tych gdzie produkcja poszła do Chin czy Turcji... Ale są jeszcze rzeczy tam wykonane. Niestety jest ich coraz mniej .
Wojmistrz - Sro 31 Sie, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | Ale są jeszcze rzeczy tam wykonane. Niestety jest ich coraz mniej . | Produkcja 100% w obrębie jednego państwa już nie istnieje w UE. Wedle założeń nie możesz produkować czegoś od początku do końca we własnym kraju, stąd takie głupoty teraz mamy, ale to inny temat. Ważniejsze jest to, że firmom wewnątrz UE też nie chce się produkować więc sprowadzają z Azji, i często oficjalnie mają do tego tam fabryki. My nawet nie ogarniamy jaka to skala przekrętów i bezprawia idzie na etapie produkcji czegokolwiek co kupujemy. Pamiętam jak kilka lat temu pracowałem w fabryce, produkującej na zamówienie instalacje elektryczne do bardzo drogich aut Każda, nawet najmniejsza gumeczka zastosowana tam, była sprowadzona z Chin, ale produkt końcowy oczywiście "Made in UK"
Kojarzycie, jak czasem w TV się słyszy, że ktoś znalazł kawałek kartki z prośbą o pomoc napisaną po chińsku lub łamaną angielszczyzną? O niegodnych warunkach pracy, o tym że robią to dzieci itp? Pracując blisko rok, spotkałem takich kilka. W UE należy się cieszyć jeśli udział rodzimych komponentów jest chociaż 20%.
adas.woz - Sro 31 Sie, 2016
Wojmistrz - pytanko dodatkowe dot. lampy MeiKe: co dostaje się w zestawi z nią? Jakiś pokrowiec? Instrukcja obsługi (chociażby w języku Szekspira, jeśli o Mickiewiczu mogę zapomnieć)?
Jak wygląda kwestia dyfuzorów? Jakieś ujednolicone na głowicę, czy co...?
Myślę albo nad MeiKe MK-900/MK-910 (o ile tę drugą gdzieś dostanę w Polsce, bo cena nie powinna być drastycznie wyższa), albo nad Yongnuo YN-685/YN-568EX. Rozstrzygnie chyba kryterium ceny lub ergonomii, bo bebechowo one i tak mi nie zrobią na tym etapie większej różnicy.
Metz niestety odpada (bardzo żałuję mocnych ledowych diod rozświetlających podczas nagrywania filmu lustrzanką!), ale opinie o marnej jakości plastikach i złym spasowaniu wciąż przewijają się w Internecie...
Wojmistrz - Sro 31 Sie, 2016
Nie wiem jak w przypadku klona SB900, ale zerknij na to co było z MK600 http://forum.optyczne.pl/...highlight=meike
Co do dyfuzorów, to klon, więc wchodzą dokładnie takie same jak do oryginału, bo palnik też ma idealnie taki sam kształt.
Andrzej.M. - Sro 31 Sie, 2016
Cytat: | ale opinie o marnej jakości plastikach i złym spasowaniu wciąż przewijają się w Internecie... |
Będę musiał sę przyjrzeć tej serii 2 - bo to chyba jedynie o nią może chodzić bo do jedynek nie można się przyczepić , mam dwie 48AF-1 i 58AF-1 - obie są bez zarzutu. A i tym Meike się przyjrzę. Narzekania mogły się pojawić od użytkowników Metza przyzwyczajonych do bardzo wysokiego standardu jaki w tych lampach obowiązywał . I w odniesieniu do poprzednich modeli. Może się okazać że został on obniżony z jakichś powodów ale nadal jest lepszy niż to co daje konkurencja. Tak jak ja nie zmieniam niemieckiego samochodu wyprodukowanego w ostatnim roku ubiegłego wieku - bo mam tam porządnie zrobiony silnik i solidną blachę karoserii a nie karoserię z blachy na puszki do piwa jak to teraz się robi. Toż mój zabytek na czarnych tablicach przeżyje jeszcze kilka generacji obecnie produkowanych... Tendencje obecnie są wszędzie te same - produkować możliwie najtaniej i na najwyżej 5 lat trwałości. Widać to we wszystkim . Naszym światem rządzą księgowi i marketigowcy.
Wojmistrz napisał/a: | zerknij na to co było z MK600 |
Też zerknąłem - tył wygląda jak klon Pentaxa... Z przodu pentaxy mają biały ekran ledowy - więc niepodobny...
Wojmistrz to Meike ma jakąś stronę fabryczną tak jak Metz? Bo nijak nie znajduję...
adas.woz - Sro 31 Sie, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | Wojmistrz to Meike ma jakąś stronę fabryczną tak jak Metz? Bo nijak nie znajduję... |
Chyba: http://www.mkgrip.cn/
Na forum nikoniarze.pl w tematach o lampach pojawiają się głosy, że Metzy straciły na jakości - stąd moja wiedza. Być może tam się nie znają, ale z perspektywy osoby, która totalnie się nie orientuje (ja) to słowo przeciwko słowu...
Andrzej.M. - Sro 31 Sie, 2016
adas.woz napisał/a: | pojawiają się głosy, że Metzy straciły na jakości |
No właśnie - to o czym piszę, straciły(jak chyba wszystko teraz) i przyzwyczajeni do niej psioczą, ale z pewnością nadal są lepsze od reszty. To lampy których używają zawodowcy. Zapytaj tych narzekaczy co myślą o meike czy YN - może się okazać że napiszą iż szmelcu nie używają. Tak to działa. Trzeba dopytać . Co do Meike - mam już ich kabelek do lampy Metza. Pod Pentaxa. Fajnie zrobiony, z szybkozłączką, i nawet działa. Za 150zł chyba powinien...
Tobie poleciłbym Metza 58 AF mocna lampa (jest też 64 ale może być za droga) ze wszystkimi potrzebnymi funkcjami - od błysku modelującego , HSS, i-TTL, M , A (ma własną fotocelę), regulowany dodatkowy palnik do doświetlania cieni (1/1, 1/2 i 1/4 mocy) po tryb Master w sterowaniu bezprzewodowym i-TTL innymi lampami w grupach, oraz stroboskop. Poleciłbym gdyby cię było na nią stać, bo na pewno jest lepsza, trwalsza i droższa od Meike czy YN.
[ Dodano: Sro 31 Sie, 2016 11:33 ]
Wojmistrz napisał/a: |
Andrzej.M. napisał/a:
Za chwilę usłyszę że już nie mówi się "niemiecka jakość" tylko "chińska jakość" - jako synonim solidnego wykonania...
A no niestety, tak już jest od kilku lat. |
Może troszkę racji jest w tym stwierdzeniu - troszkę , bo nadal są i będą różnice jakości między sprzętem do zabawy (Meike, YN) a sprzętem dla profesjonalistów (Metz). Nawet jeśli Metz kabelki ściągnie kiedyś z Chin, to zamontuje tylko te dobre sprawdzając czy spełniają normy (grubość, materiał, izolacja, itp) i profesjonalnie to zmontuje. I na pewno każdy Metz przeżyje niejednego chińczyka. Tak samo palniki - wiesz że są różnej jakości i różnie kosztują. Mam 30letni "młotek" Metza którego palnik jest tego samego koloru co w niewiele jeszcze używanym 58AF-1 ! Rozejrzyj się i popatrz choćby na zdjęcia na których są fotoreporterzy - czym błyskają? Co najmniej połowa ma właśnie Metze. Jak myślisz dlaczego? Bo są tańsze? Rzeczywiście - odrobinę tak. Ale przede wszystkim są trwalsze. Ja ich używam od wielu lat. I nie słyszałem od żadnego z kolegów by maiły jakieś problemy z utrzymaniem barwy błysku niezależnie od jego ilości. Widocznie te odchylenia (jeśli w ogóle są) są tak niewielkie że nikt sobie nimi głowy nie zawraca... W ogóle widzę na tym forum tendencje do dzielenia włosa na czworo... Ludzie róbcie zdjęcia...
adas.woz - Sro 31 Sie, 2016
Ano właśnie, obecnie kwestia ceny to ważne dla mnie kryterium...
Jest trochę tak, że tych dodatkowych setek zł wrzuconych w lampę bym "nie widział" przez mój poziom (nie)zaawansowania jeśli chodzi o fotografię...
ALE wciąż się uczę, więc pewnie z czasem zacząłbym używać bardziej profesjonalnych funkcji, a przede wszystkim dostrzegałbym różnicę gołym okiem.
W Metz 44 AF-2 z tego co widzę są tylko 4 ustawienia mocy błysku, a w MeiKe i Yongnuo jest większe pole do popisu jeśli chodzi o dobór mocy...
MeiKe:
Cytat: | Kompensacja mocy błysku lampy wynosi od -3.0 do +3.0EV z regulacją o 1/3 stopnia w systemie i-TTL auto flash. |
Yongnuo:
Cytat: | manualne ustawianie mocy: 1/128 - 1/1 |
Cytat: | 8 poziomów regulacji mocy |
To tylko moja obserwacja z porównania "bebechów" na papierze - może to nie ma większego znaczenia przy foceniu...?
Metz nie ma też ekranu z tyłu, co zauważyłem dopiero teraz...
Faktem jest, że na cyfrowych.pl również polecają Metz 44 AF-2 za 690 zł. Tylko nie wiem, czy jak w przypadku każdej porady od sprzedawcy nie powinienem jej cedzić przez sito zalegających na półce towarów/najwyższych marż dla sklepu... Z drugiej strony grip MeiKe który mi polecili działa bez zarzutu (może innego nie ma na rynku ), a i opinie o sklepie prawie że idealne.
Teoretycznie zawsze mogę wziąć Metza i popstrykać - cyfrowe.pl twierdzą, że mogę bez problemu zwrócić towar PO PRZETESTOWANIU (a więc rozpakowany i odrobinę wyeksploatowany - nie tak jak w reszcie sklepów, gdzie najlepiej jakby był jeszcze zapakowany w folię sprzedawcy).
Kurczę. Jak tu podjąć męską decyzję...
Andrzej.M. - Sro 31 Sie, 2016
http://www.metz-mecatech....itzgeraete.html
Tu masz opis: http://www.metz-mecatech....schreibung.html
Poza tym masz i I-TTL i HSS ! W manualu masz co prawda tylko 4 poziomy błysku ale za to również 1/32! Pomyśleli chłopcy! I dioda wspomagania filmowania jest.
adas.woz napisał/a: | Jak tu podjąć męską decyzję... |
Normalnie - bierzesz i testujesz... jak nie pasuje - odsyłasz.
Wojmistrz - Sro 31 Sie, 2016
Andrzej.M., długo nie trzeba szukać. Wpisałem Metz vs MeiKe i pierwszy tekst z Nikoniarze.pl
"Metz 50AF-1 vs. Meike Mk-900-moje wrażenia.
Witam. Jestem posiadaczem Metza 50 AF-1 ,ale z ciekawości jako lampę zapasową wybrałem Meike Mk-900 i chciałbym podzielić się wrażeniami z pierwszych chwil obcowania z tą lampą .Jakość wykonania - lampa bardzo dobrze wykonana,spasowana ,z dobrej jakości plastiku,ogólnie ma się wrażenie ( zresztą tak jak wszyscy piszą),że Nikon sprzedał linie produkcyjną SB900. Wykonanie zdecydowanie lepsze niż Metz. Ustawienia MK900 są bardzo okrojone ,ale dla średnio zaawansowanego amatora wystarczające.Metz wygrywa ilością możliwych do ustawienia parametrów osobistych. Ładowanie lampy po każdym pierwszym włączeniu trwa około 5-7 sekund .Każde kolejne ładowanie jest już zdecydowanie szybsze i trwa ok. 2-3 sekundy ,a lampa przy tym jest naprawdę cicha . Doświetlanie sceny jest prawidłowe , bez względu na ustawienie palnika. Moc Metza przy pełnym błysku jest delikatnie mocniejsza,ale osobiście wydaje mi się ,że kolor błysku jest lepszy niż w Metzu ,a kadr(brzegi) lepiej doświetlony. Zoom lampy jest zdecydowanie cichszy niż Metz.Najkrótszy czas migawki przy którym udało mi się wyzwolić błysk to 1/320 mimo ,że na wyświetlaczu lampy" FP". Wszystkie parametry (iso,przesłona,gotowość błysku )są prawidłowo przesyłane. Wspomaganie AF w pionie jest zależne od odległości sprzętu od obiektu (blisko ok.1,5m-trochę poniżej punktu centralnego AF,daleko ok. 6m -trochę powyżej) w poziomie zależne od tego jak ustawimy lampę na sankach . Mocowanie wykazuje luzy i dlatego właśnie ta rozbieżność ,której w Metzu nie uświadczymy .Ogólnie wspomaganie AF spełnia swoją rolę.Podsumowując myślę,że lampa warta pieniędzy które trzeba za nią zapłacić i jest to fajna alternatywa dla osób nie muszących mieć HSS. Mam tylko nadzieję ,że będzie równie trwała co Metz.Jeśli trochę chaotycznie i przydługo to przepraszam."
Inna sprawa, że Nikoniarze narzekają na tego MeiKe MK900, że jest awaryjna itd. Cóż, odpukać, z moimi MK600 jak na razie wszystko błyska jak trzeba. Może po prostu konstrukcja klona Nikona jest tak awaryjna.
Co do Metza, ja miałem tylko jedną ich lampę i właśnie nie odpowiadała mi ta toporność, gibające przyciski, wykonanie styków stopki, ale jak patrzę na te nowe modele, z wyświetlaczami dotykowymi, to już przynajmniej nie odstraszają
Jak czytam, to między MK900 a MK910 jest przepaść i tego pierwszego nikt nie poleca, ten drugi jest znacznie lepszy, do tego ma już HSS i itd.
Andrzej.M. - Sro 31 Sie, 2016
Wojmistrz napisał/a: | osobiście wydaje mi się ,że kolor błysku jest lepszy niż w Metzu |
Noo to dopiero argument! Powalający! Wojmistrz napisał/a: | e Nikon sprzedał linie produkcyjną SB900. Wykonanie zdecydowanie lepsze niż Metz. |
Taaa... jak zamienniki blach ze sprzedanych matryc od VW... Zanjomy kupił , po 2 latach zmieniła na uzywki, bo zardzewiały... nie mówiąc o pasowaniu...
Wojmistrz napisał/a: | Zoom lampy jest zdecydowanie cichszy niż Metz.Najkrótszy czas migawki przy którym udało mi się wyzwolić błysk to 1/320 mimo ,że na wyświetlaczu lampy" FP". |
No nie wiem - ja mam najkrótszy 1/8000 ...
Wojmistrz napisał/a: | Mocowanie wykazuje luzy i dlatego właśnie ta rozbieżność ,której w Metzu nie uświadczymy | Tez super - ale czego oczekiwać po zużytych matrycach... A szczegół dość ważny chyba? Lubicie jak się wam lampa w sankach gibie?
Wojmistrz napisał/a: | z dobrej jakości plastiku | To się okaże za jakieś 5-7lat , oby nie wcześniej.
Wojmistrz napisał/a: | Nikoniarze narzekają na tego MeiKe MK900, że jest awaryjna itd | No cóż, nie da się zrobić dobrze dużej liczby funkcji i do tego tanio... Coś musi nie odpalić... Jak to mówią - nie ma nic za darmo. Zrobić taką lampę i sprzedawać po 80-90 $ - to się musi zemścić... Wojmistrz napisał/a: | Metza, ja miałem tylko jedną ich lampę i właśnie nie odpowiadała mi ta toporność, gibające przyciski, wykonanie styków stopki |
To znaczy jaki model? Co było nie tak ze stykami? Nie łączyły czy ci się nie podobały?
Wojmistrz napisał/a: | gibające przyciski, | ??? i te wstrętne karteczki i dyfuzory, a głowica gibana... eeee...
hijax_pl - Sro 31 Sie, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | Noo to dopiero argument! Powalający! | A zdziwiłbyś się jak niektóre lampy sieją magentą..
Andrzej.M. - Sro 31 Sie, 2016
hijax_pl napisał/a: | zdziwiłbyś się jak niektóre lampy sieją magentą.. |
Na szczęście nie Metze, raczej już chńczyki...
Ale to nie ma nic wspólnego z "podobaniem się" koloru... jak już to próbował bym określić temp barwową - choćby za pomocą neutralnej szarości i LR.
komor - Sro 31 Sie, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | nadal są i będą różnice jakości między sprzętem do zabawy (Meike, YN) a sprzętem dla profesjonalistów (Metz) |
Wojmistrz - Sro 31 Sie, 2016
Andrzej.M., masz 1/8000s bo masz HSS. MK900 nie ma HSS. Ja nikomu nie każę kupować chińskich lamp, wkleiłem jedynie komentarz z forum Nikona.
matys - Sro 31 Sie, 2016
komor napisał/a: | Andrzej.M. napisał/a: | nadal są i będą różnice jakości między sprzętem do zabawy (Meike, YN) a sprzętem dla profesjonalistów (Metz) |
|
to powinno się znaleźć w temacie "foto żart"
Wojmistrz - Sro 31 Sie, 2016
matys napisał/a: | komor napisał/a: | Andrzej.M. napisał/a: | nadal są i będą różnice jakości między sprzętem do zabawy (Meike, YN) a sprzętem dla profesjonalistów (Metz) |
|
to powinno się znaleźć w temacie "foto żart" | E tam, już odpuśćcie Andrzejowi.
Andrzej.M. - Sro 31 Sie, 2016
Wojmistrz napisał/a: | wkleiłem jedynie komentarz z forum Nikona |
To wiem i się nie czepiam .
Wojmistrz napisał/a: | MK900 nie ma HSS |
Za tę cenę nie można mieć wszystkiego.
Wojmistrz - Sro 31 Sie, 2016
W UK MK910 kosztuje ... mniej niż MK900, a ten ma HSS
adas.woz - Czw 01 Wrz, 2016
No dobrze. Dziękując Wam za wszystkie dobre rady postanowiłem rozpocząć radosne kilka tygodni z testami tych lamp...
Zacznę od Metza. Jeśli mi się "nie spodoba" to odeślę i spróbuję czegoś innego - np. MeiKe, o ile tylko cyfrowe ściągną wersje 910, bo póki co nie uśmiecha mi się płacić za droższy produkt teoretycznie gorszej jakości, skoro z tej samej stajni mogę mieć coś tańszego (lub minimalnie droższego w polskich realiach) a lepszego. Jeśli te dwie mi nie podejdą, to Yongnuo.
Chyba że Metz faktycznie okaże się taki czadowy i nie będzie mi skrzypiał czy źle pasował...
Raz jeszcze serdecznie dziękuję.
Wojmistrz - Czw 01 Wrz, 2016
A zastanowiłeś się, jaką masz wiedzę na temat lamp, by móc dokonać rzetelnej oceny? Kiedy kupiłem moją pierwszą lampę błyskową z e-TTL, po prostu byłem nią oczarowany, a dopiero dziś wiem że była... faktycznie całkiem niezła Jak dla mnie, jeśli chcesz tak eksperymentować, to powinieneś kupić co najmniej dwie z nich, pobawić się w tym samym czasie i wybrać najlepszą dla ciebie.
adas.woz - Czw 01 Wrz, 2016
Zastanowiłem się.
Nie mam takiej wiedzy. Na razie.
Po wykonaniu 100 tysięcy zdjęć będę o lampach wiedział wszystko ( ), natomiast teraz - dla laika w tym temacie - sprzęt ma po prostu działać, być intuicyjny, dobrze wykonany i... ma błyskać. Nie mam laboratorium ani umiejętności, aby obiektywnie i rzetelnie stwierdzić która z tych lamp jest lepsza po serii testów. Nie dysponuję też gotówką pozwalającą zaopatrzyć się w tym samym momencie w modele, które mnie interesują.
Czy tego chcę czy nie z moją aktualną wiedzą raczej nie dostrzegę większych różnic pomiędzy poszczególnymi sprzętami. Na razie. Tak jak pisałem - na papierze one są dla mnie - laika - takie same (nie licząc funkcji dodatkowych) i dla zaawansowanych użytkowników decydują detale. Z resztą, jak widać, opinie są mocno podzielone w kwestii doboru lampy, nawet na forum optycznych...
Nie zmienia to jednak faktu, że Wasze opinie pozwoliły mi na poukładaniu sobie w głowie mniej więcej tego, czego oczekuję od lampy i co dostanę w danej cenie.
Okaże się jak to będzie... Nie ma co być złej myśli już na samym początku. Trzeba focić.
Trzymajcie kciuki!
Wojmistrz - Czw 01 Wrz, 2016
Trzymam, trzymam.
Andrzej.M. - Czw 01 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: | Wasze opinie pozwoliły mi na poukładaniu sobie w głowie mniej więcej tego, czego oczekuję od lampy i co dostanę w danej cenie. |
To się cieszę.
Życzę udanych zakupów!
komor - Czw 01 Wrz, 2016
matys napisał/a: | komor napisał/a: | Andrzej.M. napisał/a: | nadal są i będą różnice jakości między sprzętem do zabawy (Meike, YN) a sprzętem dla profesjonalistów (Metz) |
|
to powinno się znaleźć w temacie "foto żart" |
A tak już na poważnie i bez żartów, to być może kolega Andrzej nie wie, że firma Metz zbankrutowała w 2014 roku. Nowy inwestor, który przejął część firmy odpowiedzialną za lampy błyskowe przejął tylko część pracowników. Nie wiem, czy nowe produkty Metza są tym samym, czym były kiedyś. Ktoś musiałby kupić jakieś aktualne modele i sprawdzić co są warte.
Drugą część Metza (telewizyjną) przejęli Chińczycy. Tak więc ten…
Andrzej.M. - Pią 02 Wrz, 2016
komor napisał/a: | firma Metz zbankrutowała w 2014 roku |
O! Pierwsze słyszę. Kto jest tym inwestorem? komor napisał/a: | Nie wiem, czy nowe produkty Metza są tym samym, czym były kiedyś. |
To trudno powiedzieć... jeśli tak się stało. Na razie może nie być większych zmian w jakości. Póki co mam tylko modele AF-1 . Af-2 są nowsze więc mogą być już nieco zmienione. Zależy jeszcze czy zostały zaprojektowane i uruchomiono linię przed czy po przejęciu. Jak przed - nie powinny się za bardzo różnić, zmiany konstrukcyjne w celu oszczędności się nie opłacają. Mniej ludzi może (choć nie musi) oznaczać słabszą kontrolę jakości i częstsze awarie. Dotykowe ekrany na szczęście eliminują większość przełączników.
matys - Pią 02 Wrz, 2016
Andrzej.M. napisał/a: |
To trudno powiedzieć... jeśli tak się stało. Na razie może nie być większych zmian w jakości. Póki co mam tylko modele AF-1 . Af-2 są nowsze więc mogą być już nieco zmienione. Zależy jeszcze czy zostały zaprojektowane i uruchomiono linię przed czy po przejęciu. Jak przed - nie powinny się za bardzo różnić, zmiany konstrukcyjne w celu oszczędności się nie opłacają. Mniej ludzi może (choć nie musi) oznaczać słabszą kontrolę jakości i częstsze awarie. Dotykowe ekrany na szczęście eliminują większość przełączników. |
Na początku nie wiedziałeś nawet to historii z Metzem. Teraz robisz podsumowanie przejęcia Metza o którym jeszcze chwile temu nie miałeś pojęcia. Jakby tego było mało sam sobie przeczysz w jednej wypowiedzi, pisząc:
Cytat: | Na razie może nie być większych zmian w jakości. |
aby na sam koniec napisać:
Cytat: | ..może (choć nie musi) oznaczać słabszą kontrolę jakości i częstsze awarie |
Zdecyduj się wreszcie czy może nie będzie zmian, czy może będą częste awarie.
Andrzej.M. - Pią 02 Wrz, 2016
matys napisał/a: | Zdecyduj się wreszcie czy może nie będzie zmian, czy może będą częste awarie. |
A co ja wróżka jestem?
Facet , takich rzeczy to nawet właściciel nie wie znając dane zatrudnienia i stanowisk pracy! Z czego Ty się urwałeś?
Piszesz żeby sobie trollować? Oczywiście - ty wszystko wiesz i jesteś najmądrzejszy - może zgłoś się do nowych właścicieli - może im powróżysz?
Nie sądzę żeby kupując taką markę , nowy właściciel chciał ją zniszczyć , chyba że jest to jakiś odpowiednik "sony" - który kupuje coś i niszczy, żeby wykorzystując technologię wzmocnić swoje produkty jednocześnie pozbywając się konkurencji. (przykład Konica-Minolta).
hijax_pl - Pią 02 Wrz, 2016
Zamykam chwilowo temat, na uspokojenie emocji, które ewidentnie rosną.
adas.woz - Sob 03 Wrz, 2016
Korzystając z tego, że emocje trochę opadły ( ) daję znać o pierwszych wrażeniach, bo odwiedził mnie dziś kurier z paczuchą i...
Lampa jest super!
Nieduża, dobrze spasowana - nic nie trzeszczy (!) porządnie wchodzi w gniazdo, po dokręceniu nie ruszy się na bok nawet o milimetr - ekstra!
Tryby pracy póki co poznaję w testach, ale nawet pobieżnie pstrykając tu i ówdzie w różnych konfiguracjach z błyskiem już wiem w jakich sytuacjach i w jaki sposób mogę wykorzystać niektóre możliwości lampy (lampka LED do filmów na prezydenta! ).
Na moim D5300 z lampą nie mogę zejść poniżej 1/200s czasu naświetlania, ale powiedzmy, że byłem tego świadom, bo tak było nawet z wbudowaną lampą. Trochę szkoda, bo i taką funkcję ten Metz obsługuje. Kiedy wymienię korpus na coś mniej "amatorskiego", wtedy będę mógł się kreatywnie pobawić (a mam nadzieję, że lampa do tego czasu wytrzyma - wygląda bądź co bądź bardzo solidnie!)...
Jutro będę na chrzcie i after-party, więc prawdziwy test bojowy przejdzie w ciągu kilkudziesięciu następnych godzin - wtedy się okaże co ten błyskacz jest wart w warunkach polowych (o ile głównodowodzący pstrykacz ogarnie do jutra wszystkie opcje owego sprzętu... ).
Bardzo Wam jestem wdzięczny za wszystkie uwagi i podpowiedzi, Koledzy.
Serdecznie dzięki!
hijax_pl - Nie 04 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: | Na moim D5300 z lampą nie mogę zejść poniżej 1/200s czasu naświetlania | Ten aparat nie wspiera HSS. adas.woz napisał/a: | bo tak było nawet z wbudowaną lampą | To nie ma nic wspólnego. Nawet jak założysz oryginalna SB-900 to trybu AutoFP i czasu 1/2000s nie użyjesz, bo nie zsynchronizuje.
Wojmistrz - Nie 04 Wrz, 2016
To który model wybrałeś?
adas.woz - Nie 04 Wrz, 2016
hijax_pl napisał/a: | adas.woz napisał/a: | Na moim D5300 z lampą nie mogę zejść poniżej 1/200s czasu naświetlania | Ten aparat nie wspiera HSS. adas.woz napisał/a: | bo tak było nawet z wbudowaną lampą | To nie ma nic wspólnego. Nawet jak założysz oryginalna SB-900 to trybu AutoFP i czasu 1/2000s nie użyjesz, bo nie zsynchronizuje. |
No tak - mniej więcej o to mnie się rozchodziło, że to ograniczenie aparatu, a nie lampy. Nie można mieć wszystkiego!
Wojmistrz - zakupiłem Metz 44 AF-2 i kurczę ten pierwszy strzał był chyba dla mnie idealny... Oczywiście (!!!) nie mam fizycznego i użytkowego porównania, ale mając tego Metza - niczego mi w nim nie brakuje... Bałem się, że brak ekraniku wpłynie na jego użytkowanie, ale nawet tego nie zauważam. Jest intuicyjny i być może nie zalewa mnie (przydatnymi, bądź co bądź) informacjami, to po prostu strzela - a tego od niego oczekuję.
Jest natomiast jedna rzecz której - widocznie - jako nie tak znów zaawansowany pstrykacz nie ogarniam... Mianowicie po zamontowaniu lampy, wrzuceniu jej w tryb TTL a korpusu w M światłomierz nie "kompensuje" sobie mocy błysku i pokazuje, że zdjęcie będzie mocno niedoświetlone... Po czym strzelam, i okazuje się, że jednak histogram dobry, scena naświetlona, wszystko pięknie. Czy tak ma być...? Czy to kwestia używania trybu "automatycznego lampy" z trybem "manualnym aparatu"? Czy to zadziała tylko w pół-automatycznych trybach A/S/P i pełnych automatach? W "M-ce" mam przecież manualną kompensację błysku, więc to tam ma grzebać?
hijax_pl - Nie 04 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: | mając tego Metza - niczego mi w nim nie brakuje... |
I o tym właśnie wojmistrz wcześniej pisał adas.woz napisał/a: | w M światłomierz nie "kompensuje" sobie mocy błysku i pokazuje, że zdjęcie będzie mocno niedoświetlone. | Światłomierz pokazuje jedynie światło zastane. Możesz oczywiście tak ustawiać aparat (wydłużyć czas) by zastane też było dobrze naświetlone. Typowy przykąłd portret przy zachodzącym słońcu. Sama lampa oświetli model, ale przy typowych parametrach (niskie ISO, np f/5.6 i czas 1/125) z krajobrazu nic nie wyjdzie. adas.woz napisał/a: | W "M-ce" mam przecież manualną kompensację błysku, więc to tam ma grzebać? | To kompensacja lampy. Zmniejszy/zwiększy energię błysku, wobec danych z błysku pomiarowego.
Poczytaj więcej o świetle błyskowym: http://foto.jasiu.pl/
adas.woz - Nie 04 Wrz, 2016
Super! Przeogromne dzięki!!!
komor - Nie 04 Wrz, 2016
hijax_pl napisał/a: | Ten aparat nie wspiera HSS. |
To Nikon wywala HSS z tańszych korpusów? I to z serii d5xxx? A to ponoć Canon taki wredny w kadłubkowaniu swojej oferty… :)
hijax_pl napisał/a: | Światłomierz pokazuje jedynie światło zastane. Możesz oczywiście tak ustawiać aparat (wydłużyć czas) by zastane też było dobrze naświetlone. Typowy przykąłd portret przy zachodzącym słońcu. |
Tak, właśnie fakt, że światłomierz pokazuje tylko zastane pozwala świadomie podejmować decyzję przy mieszaniu światła błyskowego z zastanym. Automatyka lampy postara się wyrównać (o ile wystarczy błysku) z ewentualnym uwzględnieniem wspomnianej wyżej kompensacji błysku, a zastanego światła zarejestruje się tyle, ile pokazuje światłomierz.
Andrzej.M. - Nie 04 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: | o zamontowaniu lampy, wrzuceniu jej w tryb TTL a korpusu w M światłomierz nie "kompensuje" sobie mocy błysku i pokazuje, że zdjęcie będzie mocno niedoświetlone... Po czym strzelam, i okazuje się, że jednak histogram dobry, scena naświetlona, wszystko pięknie. Czy tak ma być...? |
Właśnie tak ma być, lampa dopasowuje parametry do tego co ustawiłeś w aparacie. adas.woz napisał/a: | Lampa jest super!
Nieduża, dobrze spasowana - nic nie trzeszczy (!) porządnie wchodzi w gniazdo, po dokręceniu nie ruszy się na bok nawet o milimetr - ekstra! |
W końcu Metz więc tak ma być! Cieszę się że mimo obiekcji kolegów jednak Metz ci spasował.
Życzę długiego użytkowania.
hijax_pl - Nie 04 Wrz, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | Właśnie tak ma być, lampa dopasowuje parametry do tego co ustawiłeś w aparacie. | Ke? Niby które? Kolega pytał o ekspozycję, a nie o ISO czy przysłonę. Czy lampa czyta z aparatu odległość ostrzenia czy tylko błysk pomiarowy wysyła? Andrzej.M. napisał/a: | W końcu Metz więc tak ma być! | Pod tym względem chńczyki nie gorsze. I nie ma co zaklinać rzeczywistości.
Dżozef - Pon 05 Wrz, 2016
Nic tu lampa nie ma do powiedzenia. Wszystko zależy od korpusu a nie jakiejś genialnej marki lampy. Zwykle gdy coś nie wychodzi to wina leży po stronie nawiedzonego "trzymacza sprzętu"
Andrzej.M. - Pon 05 Wrz, 2016
hijax_pl napisał/a: | Ke? Niby które? Kolega pytał o ekspozycję, a nie o ISO czy przysłonę. |
Ty czytasz tylko siebie i to niezbyt dokładnie? Pytał : adas.woz napisał/a: | w tryb TTL a korpusu w M światłomierz nie "kompensuje" sobie mocy błysku i pokazuje, że zdjęcie będzie mocno niedoświetlone... |
Bo światłomierz nie ma nic do rzeczy , a automatyka lampy współpracując z P/I/E -TTL dopasowuje siłę błysku tak by scena była prawidłowo oświetlona.
- już wiesz? Dotarło? Facet ustawił tryb M w aparacie! Ale lampa jest w TTL... Tak? Dżozef napisał/a: | Nic tu lampa nie ma do powiedzenia. |
Taaa... najlepiej użyć manualnej YN... Co do marki się zgadzam - choć nie całkiem - z moich doświadczeń wynika że nie wszystkie lampy jednakowo dobrze współpracują , a już szczególnie w trybie A (choć w tym modelu w ogóle go nie ma).
hijax_pl napisał/a: | Pod tym względem chńczyki nie gorsze. |
Nie wiem - nie znam się... Nie używam. Ale jak czytam że Meike ma mniej żółty palnik od YN i że "niektóre lampy sieją magentą" - to chęć na eksperymenty mi przechodzi...
Cytat: | I nie ma co zaklinać rzeczywistości. |
A po co? Nie twierdzę że YN , Meike , czy Tumax są złe... Do pstryknięcia raz czy czy drugi z pewnością się nadają. Nawet do zrobienia taniego systemu sterowanego radiowo . Tyle że trzeba brać poprawkę na ewentualność odchyłek barw czy padu któregoś z elementów. Jak ktoś jest na to gotowy - czemu nie.
hijax_pl - Pon 05 Wrz, 2016
Andrzej.M., A co niby pisałem wcześniej? Czytasz posty współforumowiczów czy tylko swoje?
Więcej ogłady i mniej ataków proszę, inaczej skończy się to kolejnym ostrzeżeniem. To moje ostatnie ostrzeżenie
Andrzej.M. - Pon 05 Wrz, 2016
hijax_pl napisał/a: | Czytasz posty współforumowiczów czy tylko swoje? |
I oczywiście tylko siebie cytuję?
hijax_pl napisał/a: | Więcej ogłady i mniej ataków proszę |
Poproszę o to samo! Gdzie Ty ataki widzisz?
komor - Pon 05 Wrz, 2016
Andrzej.M. napisał/a: | Nie twierdzę że YN , Meike , czy Tumax są złe... Do pstryknięcia raz czy czy drugi z pewnością się nadają. Nawet do zrobienia taniego systemu sterowanego radiowo. Tyle że trzeba brać poprawkę na ewentualność odchyłek barw czy padu któregoś z elementów. Jak ktoś jest na to gotowy - czemu nie. |
Używam YN560 IV już wystarczająco długo, żeby podtrzymać swoją dobrą opinię o nich. Stabilność błysku jest na wystarczająco wysokim poziomie, odwzorowanie kolorów też. A palnik mam bardziej żółty w Canonie 580EXII a to dlatego, że używam jej już jakieś 5-8 lat. Cena lampy jest na tyle niska, że można mieć zapasową w razie padu.
W ostatnią sobotę ćwiczyłem nawet użycie trybu seryjnego z radiowo wyzwalanymi czterema lampami (3xYN + 1xCanon, radio YN560TX) i mam równe ekspozycje w seriach. Naprawdę trudno się przyczepić.
Wojmistrz - Pon 05 Wrz, 2016
komor, ale nie ma co tłumaczyć. Profesjonaliści używają tego co potrzebują, a akurat chińszczyzny używa coraz więcej z nich. Świetnie, że Metz trzyma parametry, ale w dzisiejszych czasach to nic nadzwyczajnego i pewnie świetne parametry chińskich produktów w dużym stopniu przyczyniły się do bankructwa Metza.
adas.woz - Pon 05 Wrz, 2016
Panowie, pozwólcie, że wkroczę z odrobiną (lamerskich :V ) pytań, co by znów nieco ostudzić nastroje...
Czegoś nie ogarniam (ale że to żadna dziwota, to zdążyliście się przyzwyczaić ), a może nie potrafię przeczytać ze zrozumieniem tego, o czym mówicie...
Powiedzmy, że mam kadr, który jest niedoświetlony na ustawieniach X o, powiedzmy, -2 EV.
Parametry dobrane ręcznie, bo praca na pełnym trybie Manulanym.
Załóżmy, że nie chcę ruszać przysłony ani czasu naświetlania (z powodu zamysłu kompozycyjnego), nie chcę podbijać ISO (bo szumy), ale nie zależy mi na wykorzystaniu tylko światła zastanego. Logicznym jest więc, że włączam lampę.
Ta działa w TTL (opcja na lampie + analogiczna opcja ustawiona w aparacie). Kompensacja ekspozycji lampy w korpusie ustawiona na 0 EV.
Ogniskowa to jakiś standard z przedziału 24-70.
Leci błysk, i...
Co? Czy lampa błyśnie z mocą potrzebną do wyrównania tego zmierzonego niedoświetlenia z początku historyjki (-2 EV)?
Porobiłem fotki z użyciem lampy i niektóre wyglądają bardzo dobrze, pomimo zmierzonego niedoświetlenia właśnie, a niektóre z kolei w analogicznej sytuacji mają wyraźny przesyt światła. Lampa w 99% ustawiona pod kątem, nigdy flesz nie walił na wprost obiektu, warunki pozwalały na korzystanie ze światła odbitego od białego płótna namiotu.
O co chodzi...?
hijax_pl - Pon 05 Wrz, 2016
Użyj kompensacji błysku w korpusie. Jak lampa się poprawnie dogaduje z korpusem powinna pobrać to info i odpowiednio skompensować energię błysku. Jak nie, to na lampie powinna być regulacja korekty EV...
adas.woz - Pon 05 Wrz, 2016
hijax_pl napisał/a: | Użyj kompensacji błysku w korpusie. |
Kompensacja błysku lampy ustawiona w korpusie aparatu oczywiście zadziała, bo porównałem sobie zdjęcia na różnych parametrach tego ustawienia (co ciekawe - mogę zmniejszyć moc lampy do -3 EV, ale podbić tylko do +1 EV).
Natomiast czy to reguła, że błysk flesza w TTL może być zbyt słaby/zbyt mocny w danych warunkach, na sztywno ustawionych parametrach ekspozycji, i trzeba korygować kompensację błysku po wykonaniu pierwszego, nieudanego zdjęcia?
Ja wiem, ja wiem, że TTL to automat i coś może się schrzanić - ale czy na pewno?
Po prostu nie wiem czego mogę się spodziewać - i jeśli napiszecie, że: tak, pierwsze zdjęcie danej sceny z lampą może być sknocone i trzeba wykonać drugie po ręcznej korekcie, nawet w TTL, to przyjmę to jako rzecz oczywistą i naturalną, a nie żaden ewenement.
Raz jeszcze proszę o wybaczenie, ale to autentycznie pierwsze moje próby robienia zdjęć z lampą. Wcześniej na przykład jako pewnik przyjąłem, że lepiej już podbić ISO niż korzystać z wbudowanego błyskacza...
Andrzej.M. - Pon 05 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: | Czy lampa błyśnie z mocą potrzebną do wyrównania tego zmierzonego niedoświetlenia z początku historyjki (-2 EV)? |
Tak , powinna uzupełnić światło zależnie od tego czy będzie miała wystarczającą moc. Może też dać za dużo światła jeśli odległość od przedmiotu będzie za mała. Co do kompensacji - lepiej użyć tej na lampie.
komor - Pon 05 Wrz, 2016
adas.woz, potwierdzam powyższą odpowiedź Andrzeja M. Tak to działa, przynajmniej w Canonie. Co do faktu, że czasem wyjdzie niedoświetlone, a czasem prześwietlone, to bez zbadania szczegółowo trudno wyrokować. Czasem jest za blisko, ale generalnie w statycznych sytuacjach nie powinno być problemów z dużymi błędami.
hijax_pl - Pon 05 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: | Natomiast czy to reguła, że błysk flesza w TTL może być zbyt słaby/zbyt mocny w danych warunkach, na sztywno ustawionych parametrach ekspozycji, i trzeba korygować kompensację błysku po wykonaniu pierwszego, nieudanego zdjęcia? | Skontroluj gdzie aparat ostrzy. Może jest tak, że lampa mierzy co innego?
Siła błysku jest generalnie uzależniona od odległości. jak daleko może lampa "strzelić" zależy od jej liczby przewodniej. Im większy, tym większa maksymalna energia błysku. Jak chcesz mieć pełną kontrolę to polecam przejść na lampie w tryb M...
Dżozef - Wto 06 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: | Ja wiem, ja wiem, że TTL to automat i coś może się schrzanić - ale czy na pewno? |
Nic tam się nie "schrzani"!, to proste urządzenie a różnice wynikają tylko i wyłącznie z Twojego sposobu pomiaru światła za każdym razem. Trzeba rozumieć jak działają sposoby pomiaru przedbłysku i jaki sposób pomiaru jest aktualnie ustawiony w aparacie wtedy jest łatwiej. Generalnie jednak jest tu wiele zmiennych i w studio lepiej iść na "łatwiznę" używając trybu lampy M. co daje stabilne i powtarzalne efekty.
Andrzej.M. - Wto 06 Wrz, 2016
Dżozef napisał/a: | Generalnie jednak jest tu wiele zmiennych i w studio lepiej iść na "łatwiznę" używając trybu lampy M. co daje stabilne i powtarzalne efekty. |
Mozna przed sesją spokojnie pomierzyć światła i ustawić odpowiednie moce. Zdjęcia będą naświetlone identycznie.
matys - Wto 06 Wrz, 2016
adas.woz, masz ustawiony matrycowy czy punktowy pomiar światła ?
adas.woz - Sro 07 Wrz, 2016
Wywołany do tablicy odpowiadam.
W 99% przypadku pomiar światła ustawiony w Nikonie to pomiar matrycowy. Czasem centralny (stricte pod portrety - jak nie zapomnę zmienić... ), rzadko punktowy (przy specyficznych warunkach oświetleniowych).
ALE zdarza mi się bawić w blokowanie zmierzonej na obiekcie ekspozycji przed przekadrowaniem sceny (AE-L/AF-L)...
Piszecie o "przedbłysku" - czy ja ów przedbłysk powinienem widzieć? Bo wydaje mi się, że nic takiego się nie dzieje (dwa błyski...?), a po złapaniu ostrości i naciśnięciu spustu migawki lampa odpala i w tym momencie robione jest zdjęcie... Znów amatorszczyzna ze mnie wychodzi?
Co do trybu manualnego na lampie - Metz ma 4 tryby mocy błysku w ustawieniu manualnym, więc raczej nie poszaleję z dostosowaniem jego mocy...
komor - Sro 07 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: | Piszecie o "przedbłysku" - czy ja ów przedbłysk powinienem widzieć? |
Jak się dobrze przyjrzeć (innej osobie robiącej zdjęcie) to widać dwa szybkie błyski, jeden słaby (pomiarowy, przedbłysk) tuż przed wyzwoleniem migawki, a drugi zwykle mocniejszy, oświetlający scenę podczas ekspozycji. Oczywiście przedbłysk pomiarowy jest tylko przy automatyce TTL. Jeśli lampa działa w trybie manualnym to przedbłysku nie ma.
Andrzej.M. - Sro 07 Wrz, 2016
adas.woz napisał/a: |
Piszecie o "przedbłysku" - czy ja ów przedbłysk powinienem widzieć? |
NIe każdy ten przedbłysk zauważy , jest on znacznie słabszy i bardzo szybki więc "przykryty" błyskiem jest niewidoczny. I tak ma być. Nie mylić z błyskiem dla redukcji czerwonych oczu - ten musi być widoczny by oko zdążyło zareagować.
|
|