forum.optyczne.pl

Filmowanie cyfrowe - Jaka kamera dla zdolnej nastolatki :)

master15 - Nie 13 Lis, 2016
Temat postu: Jaka kamera dla zdolnej nastolatki :)
Witam.

Nasza pociecha ukierunkowała się w temacie fotografii, co ostatnio przeszło w film.
Filmy jak na tą chwilę tworzy lustrzanką, lub prostą kamerką samochodową. Nie chwaląc, ale ma dosyć ciekawe osiągnięcia, w tym drugie miejsce w konkursie ogólnopolskim :)

Planuję zakup kamery dla niej.... tutaj pojawiają się pytania do znawców tematu - co wybrać ?

Potrzeby ?

- Full HD minimum, a może 4K
- Stabilizacja optyczna (z tego co wiem to jest lepsza)
- Raczej sprzęt markowy Panasonic, Canon, JVC ... lub inna dobra)
- Cena ... cóż. Może tak - max 2,5-3 tyś. Chyba że jest jakieś cudo i kosztuje niewiele więcej.
- Raczej sprzęt nowy, chyba że są jakieś rewelacyjne wyznaczniki jakości i możecie polecić super model, który jestem w stanie wyszukać w sieci w dobrym stanie.
- Co do wielkości... jest to dla silnej nastolatki która jest w stanie biegać z lustrzanką i teleobiektywem + kilka szkieł w plecaku i statyw pod pachą :) ale bez przesady - nie chę kupować kamery telewizyjnej na szynach

Moje doświadczenia z filmowaniem kończą się w roku 1999 z modelem Panasonic M7 - kawał sprzętu VHS :)

Będę wdzięczny specjalistom za porady.
Z góry dziękuję.

Wojmistrz - Pon 14 Lis, 2016

master15, to może niech nadal tworzy lustrzanką?
Żadna nowa kamera za 2,5-3k PLN nie da lepszego efektu niż lustrzanka. Przy takim budżecie, wsadziłbym to w jakiś obiektyw, ewentualnie osprzęt do "zabudowy" tej lustrzanki tj rig, follow focus, matte box, mikrofony...
Pytanie jest inne, co będzie filmować twoja pociecha?
Sztuka filmowa jest inna niż fotografia, rządzi się nieco innymi prawami. Sprzęt dobiera się do zlecenia, często jedynie wynajmuje itd. W 4K pchają się głównie kotleciarze weselni lub wielcy producenci z olbrzymimi budżetami. To nie jest jedynie kwestia nagrania, to także budżet na komputer, na którym da się do sensownie zmontować no i oczywiście oprogramowanie. O ile do FullHD można znaleźć dziś sporo nawet darmowego softu, tak pod 4K jest problem. Czym niższa rozdzielczość, tym również łatwiej (i taniej) oszukać oczy. Film, ma opowiadać jakąś historię i sporo osób robi to świetnie nawet starymi kamerami np miniDV, filmują w świetnej jakości w HD czy 1080i. Tak ekstremalnych rozwiązań już nie proponuję, zwłaszcza, że ma jakieś sukcesy, ale niech lepiej pozostanie przy 1080p25.

master15 - Pon 14 Lis, 2016

Właśnie podobnie pomyślałem w kwestii 4K, ale wychodzę z założenia, że jeśli cena jest podobna, można kupić nieco na wyrost, ewentualnie w ustawieniach dać "tylko" Full HD.

Co do jakości - być może jest podobnie, oglądałem nawet przykładowe filmiki z kamer z wyższej półki i dla laika różnice nie są tak widoczne, raczej myślałem o wygodzie użytkowania, łatwiejsze sterowanie zoomem, cichsza praca. Niektóre obiektywy potrafią nieźle namieszać w dźwięku, mimo, że ma zewnętrzny mikrofon. Ma też slider do lustrzanki i inne dodatki.

Co filmuje... głównie przyrodę, ludzi, robiła filmik o zabytkach, reportaż z wycieczki....

Ma dosyć dużo obiektywów Canona, w tym 24-105L F/4 - wiem, że niektóre kamery posiadają wymienną optykę - myślałem o połaczeniu, tylko że z tego co widzę to ceny takich kamer to kosmos.

Znalazłem też SONY NEX VG20E z wymienną optyką, ale nie wiem co o tym sądzić ?

Wojmistrz - Pon 14 Lis, 2016

Przeanalizuj, co potrafi Canon 80D i jak dzoałają obiektywy STM.
master15 - Pon 14 Lis, 2016

Wojmistrz napisał/a:
Przeanalizuj, co potrafi Canon 80D i jak dzoałają obiektywy STM.


Obecnie córka ma 700D, czasami udostępniam jej mój 70D. Była też taka opcja, jak wymiana jej 700D na 80D. Nie chcę przechodzić na pełną klatkę, gdyż cała szklarnia jest pod APS-C.

Wojmistrz - Pon 14 Lis, 2016

Albo ostrzy ręcznie, albo automatycznie, a to najlepiej robić z obiektywami STM.
master15 - Pon 14 Lis, 2016

Wojmistrz napisał/a:
Albo ostrzy ręcznie, albo automatycznie, a to najlepiej robić z obiektywami STM.


Być może inwestycja w nowszą lustrzankę faktycznie będzie lepszym rozwiązaniem niż zakup kamery.
Pytanie jeszcze o kwestie zużywania się matrycy podczas filmowania ? Prawda, czy mit internetu ?

Wojmistrz - Wto 15 Lis, 2016

Ale jak ma 700D to nie wierzę, by jej coś lepszego było do szczęścia potrzebne. Różnice w obrazie między twoim 70D a jej 700D są zerowe, jeśli nie masz ustawionej kompresji All-I. Największa różnica jest w pracy AF podczas filmowania.
Warto skupić się jeszcze nad jednym zagadnieniem, jakim jest treść robionej przez nią prac. Jak wspomniałem i to zacytowałeś, albo ostrzysz ręcznie albo z automatu. Ostrzenie ręczne wymaga wprawy, ale najlepiej jest odbieranie przez nasz mózg, bo robimy to w etapach. Przechodząc ostrością z obiektu na obiekt, po pierwsze wiemy na wstępie czy obiekt jest dalej czy bliżej. Najpierw kręcimy szybko, a potem coraz wolniej, aż do momentu dobrej ostrości. Ustawianie przez automat jest upośledzone, bo nie wie, co chcemy faktycznie filmować i nawet po wybraniu, jedzie z ostrością to za, to przed jakiś wybrany przez nas punkt, aż trafi. Wszystkie ambitniejsze filmy niż "u cioci na imieninach" powinno ostrzyć się ręcznie. W takim przypadku, warto mieć odpowiednie obiektywy i akcesoria, o jakich już wspomniałem wcześniej.
Może czas na odpowiednią rozmowę z córką, co ona chce i czego oczekuje?
I jeszcze jedno, nawet taki byle Canon 550D z odpowiednio dobranym szkłem - niekoniecznie drogim, może być Helios wyciągnięty z Zenita - na niewielkim rigu, z matte boxem, follow focusem z przodu, a z tyłu z wizjerem np V2 LCD Viewfinder, potrafi być profesjonalnym narzędziem do produkcji filmowych. Poza tym poczytaj o Magic Lantern, to na prawdę fajne oprogramowanie.
Co do zużywania matryc raczej mit, przynajmniej w Canonie. Na etapie 550D firma postawiła mocno na filmowanie i dopracowała chłodzenie w takim stopniu, że przez lata nic się nie zmieniło. Dziś wspomniany przeze mnie model ma prawie siedem lat i nadal jest super do filmowania, a aparat twojej córki bazuje na podobnej konstrukcji, gdzie zmieniły się inne elementy, np ruchomy dotykowy ekran, wsparcie dla silników STM itd.

master15 - Wto 15 Lis, 2016

Wojmistrz napisał/a:
Ale jak ma 700D to nie wierzę, by jej coś lepszego było do szczęścia potrzebne. Różnice w obrazie między twoim 70D a jej 700D są zerowe, jeśli nie masz ustawionej kompresji All-I. Największa różnica jest w pracy AF podczas filmowania.
Warto skupić się jeszcze nad jednym zagadnieniem, jakim jest treść robionej przez nią prac. Jak wspomniałem i to zacytowałeś, albo ostrzysz ręcznie albo z automatu. Ostrzenie ręczne wymaga wprawy, ale najlepiej jest odbieranie przez nasz mózg, bo robimy to w etapach. Przechodząc ostrością z obiektu na obiekt, po pierwsze wiemy na wstępie czy obiekt jest dalej czy bliżej. Najpierw kręcimy szybko, a potem coraz wolniej, aż do momentu dobrej ostrości. Ustawianie przez automat jest upośledzone, bo nie wie, co chcemy faktycznie filmować i nawet po wybraniu, jedzie z ostrością to za, to przed jakiś wybrany przez nas punkt, aż trafi. Wszystkie ambitniejsze filmy niż "u cioci na imieninach" powinno ostrzyć się ręcznie. W takim przypadku, warto mieć odpowiednie obiektywy i akcesoria, o jakich już wspomniałem wcześniej.
Może czas na odpowiednią rozmowę z córką, co ona chce i czego oczekuje?
I jeszcze jedno, nawet taki byle Canon 550D z odpowiednio dobranym szkłem - niekoniecznie drogim, może być Helios wyciągnięty z Zenita - na niewielkim rigu, z matte boxem, follow focusem z przodu, a z tyłu z wizjerem np V2 LCD Viewfinder, potrafi być profesjonalnym narzędziem do produkcji filmowych. Poza tym poczytaj o Magic Lantern, to na prawdę fajne oprogramowanie.
Co do zużywania matryc raczej mit, przynajmniej w Canonie. Na etapie 550D firma postawiła mocno na filmowanie i dopracowała chłodzenie w takim stopniu, że przez lata nic się nie zmieniło. Dziś wspomniany przeze mnie model ma prawie siedem lat i nadal jest super do filmowania, a aparat twojej córki bazuje na podobnej konstrukcji, gdzie zmieniły się inne elementy, np ruchomy dotykowy ekran, wsparcie dla silników STM itd.


Dziękuję za bardzo cenne wskazówki, chyba faktycznie pozostanie przy lustrzance do filmowania, chociaż może zmienię ją na 80D i dokupię osprzętu.
700D nie jest zły, super na początek, bardzo intuicyjny, ale brak górnego wyświetlacza, trochę męczy podczas fotografii, ponadto są wyczuwalne różnice w szybkości działania, szczególnie na podglądzie Live view.

Wojmistrz - Sro 16 Lis, 2016

Pod względem fotograficznym to jest spora różnica między 700D a 70D, za to 80D to już jak to się mówi "inna bajka". Do tego modelu np dodano wsparcie dla power zooma i ma wyjście na słuchawki, do tego z duchem czasu dodano szybszy klatkaż (przy okazji, nie mylić z klatkarz).

Jest jeszcze coś innego co mogło by ciebie zainteresować, ale leży jak na razie poza twoim budżetem. Powoli wraz z pojawieniem się nowszego modelu pojawiają się już na rynku wtórnym w mniej astronomicznych cenach, a mowa o kamerze Canon XC10... no i ma 4K :)

master15 - Sro 16 Lis, 2016

Wojmistrz napisał/a:
Pod względem fotograficznym to jest spora różnica między 700D a 70D, za to 80D to już jak to się mówi "inna bajka". Do tego modelu np dodano wsparcie dla power zooma i ma wyjście na słuchawki, do tego z duchem czasu dodano szybszy klatkaż (przy okazji, nie mylić z klatkarz).

Jest jeszcze coś innego co mogło by ciebie zainteresować, ale leży jak na razie poza twoim budżetem. Powoli wraz z pojawieniem się nowszego modelu pojawiają się już na rynku wtórnym w mniej astronomicznych cenach, a mowa o kamerze Canon XC10... no i ma 4K :)


Właśnie 80D chodzi mi po głowie od dłuższego czasu :)
Mam 70D i jest to dla mnie rewelacja.

Ta kamera XC10 - cóż, to chyba właśnie coś takiego o czym myślałem.... tylko cena.

PDamian - Sro 16 Lis, 2016

http://allegro.pl/sony-fd...6565174770.html
Wojmistrz - Czw 17 Lis, 2016

Jak by do AX100 dało się S-LOG'a wcisnąć, to może i by to mogło być dobre, a tak to nadal zabawka, droga, ale zabawka.
Co innego jest potrzebne do zwykłej rejestracji obrazu, a co innego jak potrzebujesz mieć efekt filmowy. Zerknij sobie na to, co robi byle LOG + tablica LUT. W każdym Canonie od 550D da się zamontować CineStyle i choć to namiastka, zmienia kosmicznie dużo. Zobacz, jaka jest np cena Panasonica DMC-GH4, a jaka w wersji z V-LOG.

master15 - Pią 25 Lis, 2016

..... a co myślicie o zestawie Canon 80D + 18-135 Nano + ta magiczna przystawka PZ-E1


http://allegro.pl/interfo...6617938751.html

?

Wojmistrz - Pią 25 Lis, 2016

Wydaje się być fajne, ale jeszcze nie testowałem.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group