|
forum.optyczne.pl
|
 |
Pomagamy w wyborze obiektywu - Obiektyw m4/3 - do nagrywania filmów.
AdrianFilmy - Sro 25 Sty, 2017 Temat postu: Obiektyw m4/3 - do nagrywania filmów. Witam wszystkich forumowiczów.
Za kilkanaście dni będę wymieniał moją obecną lustrzankę Canon EOS 600D z obiektywem Canon EF-S STM 50mm f/1.8 na bezlusterkowca - Panasonic G7, lecz nie mogę się zdecydować na obiektyw.
1. Aparat ma służyć mi głównie do nagrywania statycznych filmów. (tak zwanych "vlogów")
Obecny obiektyw jest dla mnie zbyt wąski! - podczas nagrywania muszę być bardzo oddalony od kamery, co nie jest dla komfortowe. Zdecydowałem, że maksymalnie 35mm byłoby dla mnie w porządku.
> Stąd rodzi się moje pierwsze pytanie: System m4/3 mnoży ogniskowe razy 2, zatem jeżeli chcę uzyskać na przykład 20mm w moim obecnym Canonie, powinienem kupić 10mm?
2. Zależy mi na dużym rozmyciu tła. W obecnym obiektywnie f/1.8 jest to wystarczające, aczkolwiek fajnie, gdyby nowy obiektyw miał ciut mniejszą przysłonę - f/1.7 lub f/1.4!
3. Moim idealnym obiektywem byłaby Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM i szukam właśnie podobnego oraz lżejszego obiektywu w systemie m4/3.
Zastanawiałem się już nad:
Panasonic 20/1.7 II
Panasonic 15/1.7
Dziękuję wszystkim za sensowne odpowiedzi i poświęcenie dla mnie czasu!
Maksymalny pieniądz jaki mogę przeznaczyć na obiektyw to 2000zł, aczkolwiek wolałbym coś tańszego.
Wojmistrz - Sro 25 Sty, 2017
1. Nawet mniej. Teoretycznie kąt jaki daje ci Canon 600D na 20mm, w m4/3 zastąpisz 16mm. Niestety aparaty Panasonic serii G, przy filmowaniu robią zbliżenie i filmują tylko częścią matrycy, a resztę wykorzystują do elektronicznej stabilizacji. Porównując, będzie to około 2/3 ekranu, wiec 10mm powinno być OK.
2. No to idziesz w złą stronę. Za efekt mocnego rozmycia tła odpowiada kilka czynników w tym wielkość matrycy i wspomniana przez ciebie przysłona. Do takich ujęć lepiej jest kupić jakiegoś pełnoklatkowca.
Drobna sytuacja. Gadająca głowa, felieton, a tle plac zabaw. Pal licho że plac zabaw, ale nie chcemy, by dzieci były rozpoznawalne. Mamy np Canona 6D z obiektywem 135/2, co widać z tyłu? Ruchomą "plamę". Aby zrobić to samo ujęcie przy 600D, potrzeba by było szkła 85mm, ale... aby tak samo rozmyć tło, potrzeba by dość drogiego szkiełka f/1.2. Różnica w cenie między 135/2 a 85/1.2 to 4000zł. Różnica między aparatami około 3000zł Ale idźmy tym tropem do m4/3. Zakładamy, że masz model korpusu, który dodatkowo nie zmienia kąta. Potrzebne ci szkło około 67mm, ale większy problem w tym, że światłosiła musiałaby być zbliżona do f/1.
Efekt rozmycia jaki masz na twoim szkle f/1.8, w fotografii uzyskasz na f/1.4, ale realnie w filmowaniu, jak pisałem w punkcie 1, dopiero na f/0.95. Takie szkła dla m4/3 są, ale popatrz na koszty
3. Bez szans. Ta Sigma to i tak arcydzieło, a czego oczekujesz od m4/3
AdrianFilmy - Sro 25 Sty, 2017
Zatem zostały mi ostatnie dwa pytania:
Zostawić Canona 600d i kupić do niego samą Sigme 18-35 (będzie brakowało mi autofokusu :/)
czy kupić Lumixa G7 ze szkłem 15mm f1.7? Moglbym prosic o wady i zalety?
Czy oba obiektywy nie beda do siebie podobne?
komor - Sro 25 Sty, 2017
Obawiam się, że szerokie i jasne szkło da małą głębię w sposób nieodpowiedni, tzn. gadająca głowa będzie momentami wypadała ze strefy ostrości, a tło z tyłu i tak będzie rozpoznawalne. Do takiego mocnego rozmycia tylko teleobiektyw, bez względu na wielkość matrycy, m4/3, APS-C czy FF. Odpowiednie rozmycie szerokim obiektywem uzyskamy z bliska, ale wtedy przerysowania perspektywiczne będą duże.
AdrianFilmy - Sro 25 Sty, 2017
Zatem czy uzyskam obiektywem panasonica 15mm/f1.7 efekt taki jak w zalaczniku?
Wojmistrz - Sro 25 Sty, 2017
Po pierwsze muszę napisać małe sprostowanie. Sprawdziłem dziś jak to z tym zakresem ogniskowych podczas filmowania jest, bo w sumie trochę mnie irytowało i da się nagrywać praktycznie bezstratnie, jedynie z pominięciem górnych i dolnych linii, ale to oczywiste przy różnicy formatu 4:3 a 16:9.
A teraz o screenshocie. To co widać, to dziewczyna w odległości, która zapewne nie przekracza nawet jednego metra. Za nią stoi standardowy double bed czyli jakiś 160cm, ze ścianą będzie około 250cm szerokości. Do tej ściany z lampkami od kamery jest na oko ze 4m. Obstawiam jakieś 40mm f/2.8 na APS-C.
Rozmycie tym szkłem uzyskasz, może nawet nieco lepsze, ale czy odpowiada ci taka perspektywa?
AdrianFilmy - Sro 25 Sty, 2017
Dziewczyna nagrywa najprawdopodobniej Canonem 70d właśnie z obiektywem Sigmy 18-35mm. Chciałbym uzyskać taki efekt w Panasonicu G7. Stąd moje pytanie dotyczące obiektywu - jakim mógłbym taki efekt uzyskać?
Dziękuję wszystkim za poświęcenie mi czasu.
[ Dodano: Sro 25 Sty, 2017 14:18 ]
Moje ostatnie pytanie:
Zostawić Canona 600d i zainwestować w Sigme 18-35mm f1.8
Wybrać Lumixa G7 z obiektywem 17mm f1.7 lub 20mm f1.7?
Wojmistrz - Sro 25 Sty, 2017
No to jeśli ona filmuje to na ustawieniach 35mm f/1.8, to takiego rozmycia nie uzyskasz z 15/1.7, musiał byś mieć f/1.4, z tym, że zawsze musisz patrzeć na warunki w jakich będziesz filmował. W jak dużym pomieszczeniu będziesz filmować?
AdrianFilmy - Sro 25 Sty, 2017
W moim pokoju - wąskim, ale podłużnym.
Coś takiego, przepraszam za ten prowizoryczny rysunek
[-okno-]
| |
| |
| |
| |
| |
|_____|
Chcę uzyskać taki efekt: https://www.youtube.com/w...QGH89OJXw&t=40s
Zostawić Canona 600d i zainwestować w Sigme 18-35mm f1.8
Wybrać Lumixa G7 z obiektywem 17mm f1.7 lub 20mm f1.7?
Wojmistrz - Sro 25 Sty, 2017
Może ciebie to zdziwi, ale to można zrobić lepiej i taniej. Jedną metodą jest zielone/niebieskie tło, drugą wydruk tła, które może być tak nieostre, jak byś miał mega super jasne szkło i olbrzymią matrycę. To się nazywa magia kina Kiedyś robiłem taki projekt a'la na stacji kosmicznej
AdrianFilmy - Sro 25 Sty, 2017
Dziękuję za rady, aczkolwiek nie chcę też aż tak się do tego poświęcać. Obecny obiektyw 50mm w Canonie 600d jest dla mnie po prostu zbyt wąski.
Zastanawiam się nad zakupem Sigmy 18-35mm i zostaniem przy Canonie 600d, a Panasonicem G7 z podobnym obiektywem. Proszę mi pomóc coś wybrać.
Wojmistrz - Czw 26 Sty, 2017
Ja bym wybrał Sigmę, chyba że potrzebujesz 4K.
|
|