forum.optyczne.pl

Obiektywy fotograficzne - Prakticar Pentacon 500 f5.6

Smola - Pon 12 Maj, 2008
Temat postu: Prakticar Pentacon 500 f5.6
Witam Panie i Panowie po długiej przerwie,

Jeszcze żyję...

Postów nieprzeczytanych....ach szok :lol:

Wciągneła mnie robota i magisterka...ale teraz już postaram sie znów jak za dawnych lat uczestniczyć w dyskusjach.

I od razu nowy topic:

Kupiełem dwa dni temu Prakticara Pentacona 500 f5.6 ( tak 4 kg wagi :mrgreen: ).

Pytanko jest proste: Przy jakiej przysłonie osiąga ta armata najlepszą ostrość.

Teścik w najbliższą sobote na jakimś ptactwie.

A moze podpinal do niego ktos Telekonwerter ( Praktica ) Practicar 2x ?

Pzdr

mavierk - Pon 12 Maj, 2008

tutaj są opinie na jego temat :) ogólnie z tego, co wyczytałem, to obiektyw idealny do szpanu i gry w bejsbola :)
Smola - Pon 12 Maj, 2008

Problem w tym, że na forum m42 jest bardzo mało info odnosnie tego szkła. Zgodze się, że bydle. Szkla waza ( a nie plastik ). Co do szpanu - nie. Kawal szkla bo jest jasne i ma duza ogniskowa.

Kiedys nie bylo L-ek. A na opakowniu od Praktici L2 jest zdjecie calego systemu. Miedzy innymi to szklo... , które w czasach "czerwonych" było marzeniem w tym kraju.

To co znalazlem na necie:

http://www.kievaholic.com...ele2/index.html

http://www.pentaconsix.com/500_600new2.htm

http://flickr.com/photos/...phy/2446911598/ - galeria

http://www.sigmauser.com/...desc=asc&no=302 - galeria. Ta czapla w locie mnie zastanawia - to z tego szkla ??? :shock: Chyba nie.

http://www.fototipp.hu/prakticar - na złość po węgiersku..Hehe

P.S.

Nie moge zalogowac sie na Forum M42.

tarapa - Sob 01 Wrz, 2012

Witam,

Udało mi się nabyć tą armatę myśle że okazjonalnie w idelanym stanie w komplecie ze skórzaną tubą i dwoma deklami z czego jeden to w zasadzie "berecik z antenką" wciskany w osłonę przeciwsłoneczną.
Kilka pyłków w środku i kilka mikro rysek na obudowie.
Widać że nie był często jeśli wogóle używany.

Więc tak jest to wersja z zielonymi oznaczeniami skali dokładnie ta;
http://fototipp.hu/prakticar

Do sedna; po kliku treningach zaczęła dokuczać jedna dość istotna przypadłość mianowicie o ile ostrzenie od ~20m ku nieskończoności przebiega w miarę lekko to od ~20m w dół obrót pierścienia przebiega ciężko - bardzio ciężko.
Temat zdaje sie być poruszany na węgierskiej stronie (o ile dobrze translator przetłumaczył ;) że w miarę wysuwania się tubusa pierścień zaczyna coraz to ciężej się obracać - ma to oczywiście uzasadnienie, tym bardziej wysunięty tym działa większa dźwignia na gwint i musi kręcić się z większym oporem - prawa fizyki.
Pewnie że raczej sie targa takie szkło nie po to aby używać go na 6 czy nawet 10m ale...
Zastanawia mnie czy aż tak ciężko? oczywiście nie jestem w stanie tego zobrazować na forum, ale na słowo "jest bardzo ciężko" na tyle że cała instalacja nieźle "chodzi" na statywie.
Więc pytanie nr.1
- Czy to kwestia smarowania? - wieku? czy norma?
i nr.2
- Przeczytałem że jest możliwosć rozkręcenia go na pół w celu transportu, jak tego się dokonuje?

Przy okazji naszpisze parę słów o w/w szkle, może komuś pomoże to w podjęciu decyzji o nabyciu.
Odnośnie samego obrazowania to muszę niezgodzić się z zazwyczaj panującą opinią (może to kwestia wersji, bo było ich kilka, ta z zielonymi oznaczeniami była podobno ostatnia) że nadaje się tylko i wyłącznie do wbijania gwoździ, szpanu i takich tam...

Jak każde chyba szkło z tej epoki (i niektóre nowe konstukcje zresztą też) nie lubi mocno pracy pod ostre światło, a przy słabszym z przodu czy z boku "ładnie" traci kontrast co wadą jak dla mnie nie jest.

Jeśli się trafi w cel a tu mocno pomaga dendelion jest ostro praktycznie od pełnej dziury (nie licząc onanistycznego powiększania do 100%) czy odbitek 1x1m, szczególnie jeśli nie zestawimy tego obiektywu z kilkudziesięcio droższymi odpowiednikami

Parę sampli może pozbawionych artyzmu, ale myśle obrazujących sedno sprawy.

http://postimage.org/image/ry42k04ap
http://postimage.org/image/e2zm9hfkh
http://postimage.org/image/abchxov71
http://postimage.org/image/cz1y81o8d
http://postimage.org/image/ylsehptzn
sample wołane z RAW`ów na szybko wkońcu tu nie o artyzm chodzi, przysłna 5.6

muzyk - Nie 02 Wrz, 2012

tarapa napisał/a:
sample wołane z RAW`ów na szybko wkońcu tu nie o artyzm chodzi, przysłna 5.6

U panie! Całkiem całkiem!
Sam się napalałem na to szkło, ale skończyło się na Sonnarze 300 f4.
W Sonnarze 180 2.8 miałem problem z obrotem pierścienia.
Rozebrałem, naprawiłem. Działa.
Czy jednak nie rozregulował się przez tą rozbiórkę? Nie wiem.
Nie dbam specjalnie o to, bo manualne obiektywy mnie już średnio interesują.
Może z Panasonikiem GF1 i przejściówką - zaczną na nowo - crop 2x ... i światło np. 2.8 :mrgreen:

tarapa - Pon 03 Wrz, 2012

Wszystko by było oK gdyby nie to ostrzenie a`la pudzian :( szukam jakiegoś serwisu, który by zrobił przegląd tej armaty... chyba że nic się z tym nie da zrobić, to wtedy mam plan awaryjny - zrobie "podpurkę" na łożyckach liniowych dla wysuwającego sie tubusa ;) aby można było obracać pierścieniem nie ćwicząc jednocześnie mięśni przedramienia.
Wystaczy lekko podeprzeć nawet palcem i chodzi zdecydowanie leżej..., w pionie jest już wogóle cacy, ale co samoloty tylko? :roll:

cybertoman - Pon 03 Wrz, 2012

Ze tez Ci sie chce... Ja mam 400 5,5 i ostrzenie "z reki" trudno mi sobie wyobrazic. Moj zakup byl kolekcjonerski a uzywam do testowania glowic do statywu....
Fotoamor - Pon 03 Wrz, 2012

tarapa napisał/a:
Wszystko by było oK gdyby nie to ostrzenie a`la pudzian :( szukam jakiegoś serwisu, który by zrobił przegląd tej armaty... chyba że nic się z tym nie da zrobić, to wtedy mam plan awaryjny - zrobie "podpurkę" na łożyckach liniowych dla wysuwającego sie tubusa ;) aby można było obracać pierścieniem nie ćwicząc jednocześnie mięśni przedramienia.
Wystaczy lekko podeprzeć nawet palcem i chodzi zdecydowanie leżej..., w pionie jest już wogóle cacy, ale co samoloty tylko? :roll:


moim zdaniem warto sprobowac , po to aby sie przekonac ze to nie ma sensu.
nie znam tego obiektywu , ale wszystkie inne jakie mialem practikowskie i nie tylko z tamtego czasz zwyczajnie marnie wspolpracuja z cyfra.
na tele jest niby troche lepiej , na szerokich katach gorzej ( brak telecentrycznosci wymaganej dla matryc , za niska rozdzielczosc , slabe powloki ).
Niby sie da uzywac , ale ani to wygodne , ani prowadzi do dobrego wyniku.
ale sprobuj.
Zaden z obiektywow z tamtego okresu , mimo fajnej mechaniki optycznie nie podchodzil do najtanszego nawet kita , sporo brakowalo. Ergonomia abslugi zadna.

Katana - Wto 04 Wrz, 2012

Jaka jest sensowna cena tego szkła?
Jest taki wystawiony na allegro za 900zł, ale mam wrażenie że to spora przesada.

tarapa - Wto 04 Wrz, 2012

@cybertoman - oczywiście tylko statyw, zresztą 800mm (crop) czy nawet lekkie współczesne tele-zoom 500mm (czyli jakieś ~1.8kg) bez stabilizacji to bez statywu też nie jest lekko, już nie wspominając o 3.5kg a z ręki to już masohizm istny - ale gdzieś czytałem że nawet jeden śmiałek na szyji je nosił :smile:

@Fotoamor - widziałem dużo świętnych zdjęć z tego szkła, i nie zauważyłem na nich braku telecentryczności, słabej rozdzielczości itd, a zauważyłem ciekawą plastykę i bardzo ładny bokeh. W większości były to poranne mgliste pejzaże w ładnie trafionych warunkach ze "zwierzęcym sztafażem", oczywiście rozpatrując te szkło dla zdjęć w kategorii typowo ptasiej sprawa ma się inaczej - wiadomo.
Miałem kiadyś w łapach Sigme 150-500 i musze powiedzieć że jedyną zaletą był tam AF w porównaniu (nieonanistycznym zaznaczam!) z tym Pentaconem, dziwne ale to stare szkiełka ma ją "to coś", mimo że nie są tak ostre generują inny przyjemniejszy obrazek.
Tu chyba mnie portrciści używający stare szkiełka m42 zrozumieją :wink: tak jakby ich wady czasem stawały się zaletami w dobie idealizmu.

@Katana - ja zapłaciłem 650pln za tą cenę (lub taniej) można mieć lustro o tej ogniskowej, ale to inna bajka z wiadomych względów, można też kombinować z tanimi 300`tkami plus konwerter - ale tu znów światło spada do 8 conajmniej i plastyka nie ta sama, próbowałem też ostro crop`ować dla porównania, ale też nie to samo, więc za bardzo alternatyw nie ma - choć nie, jest jedna podejść blizej pozostaje, jak sie da.

Nie mam zamiaru bronić na siłę - nie o to chodził w moim poście przy okazji poprostu wypowiedziałem się iż uważam że to nie jest zły obiektyw - poprostu nie dla każdego, dla mnie osobiście największą wadą jest waga, ale nie kupiłem go aby z nim chodzić w góry, a raczej żeby leżał w bagażniku podczas podróży, czy aby go zabrać w jakiś plener nad wodą - stawami jako "urozmaicenie" zestawu.
Ostatnio byłem ale pogoda nie dopisała, jak tylko coś sensownego strzele to napewno wrzuce.

Jak zostało napisane gdzieś na innym forum dla profesjonalistów bywających w ptasiej kategorii są szkła za kilkadziesiąt razy więcej.

Czekam na użytkowników teg smoka, aby skonfrontować spostrzeżenia z pierwszego mojego poostu.

Fotoamor - Wto 04 Wrz, 2012

tarapa napisał/a:


@Fotoamor - widziałem dużo świętnych zdjęć z tego szkła, i nie zauważyłem na nich braku telecentryczności, słabej rozdzielczości itd, a zauważyłem ciekawą plastykę i bardzo ładny bokeh. .


z natury problem braku telecentrycznosci w 500 mm nie wystepuje , tutaj takiego problemu akurat nie m a, pisalem ze im krotsza ogniskowa , tym gorzej pod tym wzgledem , co wyraznie widac m.inn . - wewnetrzne odzialywanie swiatla odbitego pomiedzy pixelami.

Nie twierdze ze sie nie da , pisalem ze sie da , ale praca czyms takim jest upiorna.
Jakby jechac samochodem z lat 30 - tych , niby jest posmak czegos wyjatkowego , ale jechac specjalnie tym sie nie da - ot tak sobie od czasu do czasu dla zabawy. Najprostsza czynnosc jak zmiana biegow bez synchronizacji staje sie problemem , tak tutaj , najprostsza czynnosc jak ostrzenie , nastawa przyslony staje sie problemem.

ale jak pisalem - warto sprobowac , ja probowalem z wieloma i sie wyleczylem.

tarapa - Wto 04 Wrz, 2012

W moim przypadku pierwsze skrzypce grają finanse, jeśli nawet uzbierał bym na "wspócznesny" odpowiednik to podejrzewam ze później pluł bym sobie w brodę że go tak żadko wykorzystuje - a tak traktuje ten zakres "testowo" bez parcia :wink: jeśli natomiast połknę przyłowiowego bakcyla - wtedy kto wie.

Obsługa wiadomo nie jest jak ze szkłem z AF i gdyby nie to że pierścień od pewnego zakresu chodzi ciężko - nic by mi nie wadziło, przysłony i tak raczej nie ruszam, jak już to dużo pomaga jej preselekcja.

Głowica w statywie na "pół sztywno" jedna ręka jedna na pierścieniu, druga na migawce i się kręci.

Mam też kilka innych szkieł m42 m.in. Vivita`ra 2.5/28mm m.in. którym robienie zdjęć przy MF to istna poezja, po pewnej przerwie obcowania z Canon`em EF 1.4/50mm po kontakcie z jego AF i co gorsza plastikowo działającym pierścieniem przeżyłem szok.

Odnośnie samochdu jeszcze,... kupując zabytkowy żadko kiedy nim się jeździ, a posiada raczej jako kolekcjonerski kapitał czego o Pentaconie powiedzieć nie można,... no jak narazie bynajmniej :wink:

Katana - Sro 05 Wrz, 2012

tarapa napisał/a:
650pln za tą cenę (lub taniej) można mieć lustro o tej ogniskowej

Ja kupiłem lustro osawa 650mm, dałem 300zł. Ładnie ściąga, ale denerwuje mnie ustawianie ostrości w tym obiektywie, przekręcam pierścień o milimetr a ostrość przesuwa się o kilka-kilkanaście metrów.
Po dorobieniu osłony przeciwsłonecznej z rury PCV można tym robić ładne zdjęcia w dzień, ale światło 8,5 trochę dobija.
Bawiłem się starym obiektywem 210mm z konwerterami x2 i x3 ale jakość zdjęć mocno spada. Chyba że możesz polecić jakieś dobre stare konwertery m42 bo moje są raczej średniej jakości.
Myślałem o zakupie takiego pentacona 500mm do okazjonalnego popstrykania, jakość zdjęć jest raczej lepsza niż z obiektywu lustrzanego i przy okazji może służyć do samoobrony :grin:

tarapa - Sro 05 Wrz, 2012

Oj odnośnie konwerterów to ni mam pojęcia,...
Też rozglądałem się za lustrem ale przeważnie są właśnie ze światłem 8+, jest Rubinar 5.6/500mm - ale dostać go ciężko, a chińszczyzna mnie nie interesuje, pozatym te obwarzanki :mad: (choć trzeba przyznać że czasem to zaleta, ale tylko czasem) no i ostrzenie to razem niezbyt.
Więc padło na armatę ;)

Katana - Sro 05 Wrz, 2012

Żadko kiedy obwarzanki są denerwujące, często prawie ich nie widać. Najbardziej denerwuje jest mydło powstające jak w obiektyw wpada chociaż trochę światła z boku.
Jak kupować obiektyw lustrzany to tylko MTO 1000mm :mrgreen:
tarapa napisał/a:
chińszczyzna mnie nie interesuje

Możesz wyjaśnić dlaczego?

Smola - Sro 05 Wrz, 2012

Pentacon 500 5.6 - mialem ;)

Co do pierscienia i jego ciezkiego ruchu....mysle ze to kwestia egzemplarza...moj chodzil z duzym oporem w porownaniu do wspolczesnych szkiel ale opor ten byl mily i rowny na calym obrocie....wiec pewnie masz nie do konca idealny egzemplarz.

Co do ostrosci - od f11 to szko faktycznie daje ostre zdjecia i jest najtansza opcja posiadania prawdziwego tele...

Nalezy tylko zadac sobie 2 pytania:

1. F11 - ciemno, bardzo ciemno...? dla mnie tak
2. Ograniczone zastosowanie przez brak AF...? tak

i jedna wada....jest cholernie ciezkie 3-4 kg tak szacuje z tego co pamietam...a wiec tylko statyw.

Generalnie aby nauczyc sie pracy z prawdziwym tele, a nie jakims tam "gownianym" 200-300 mm jest super ale na dluzsza mete trzeba wymienic na cos nowszego.

ps.
sample calkiem fajne

muzyk - Czw 06 Wrz, 2012

Katana napisał/a:
Jak kupować obiektyw lustrzany to tylko MTO 1000mm :mrgreen:

Jako ciekawostkę.
Katana napisał/a:
dobre stare konwertery m42

Nie ma takich raczej. Mam w domu 4. 3x 2x i jeden 3x.
Lipa, acz przy 300 f4 Sonnarze i dobrym świetle z niewielkiej odległości jest w miarę ostro.

Fotoamor - Czw 06 Wrz, 2012

Smola napisał/a:
Pentacon 500 5.6 - mialem ;)


Generalnie aby nauczyc sie pracy z prawdziwym tele, a nie jakims tam "gownianym" 200-300 mm jest super ale na dluzsza mete trzeba wymienic na cos nowszego.



i dlatego sa takie tanie , gdyz w praktyce malo uzyteczne -
aby zaspokoic swoja ciekawosc , instynkt odkrywcy - robic tym regularnie sie nie da.

z tamtego - no nieco pozniejszego okresu , ale analogowego uchowala mi sie jedna sigma 400/5,6 hsm. rysuje znakomicie , af dziala bez zarzutu , nie wspolpracuje z dslr przylsona , mozna pracowac tylko na pelnym otworze . dzisiaj jesli mozna znalezc kosztuje dlatego grosze.
mnie to specjalnie nie przeszkadza , jako ze warunki oswietlniowe do przymykania 400 mm sa rzadkie. staram sie powyzej 1/1000 -1-1500 z reki nie schodzic.
to jest znakomita tania altarnatywa - wlasnie ze wzgledu na b.dobra jakosc rysunku.
jedyna sigma , z ktorej jestem w pelni ze wzgledu na optyke zadowolny , mimo ze nie dziala w 100% wszystko jak powinno. Ale wymiana na porownywalna jakosc kosztowala by mnie dzisiaj co najmniej 4 -8 kpln i dostalbym w zamian mozliwosc przymkniecia ( w praktyce o 1stopien przyslone , nie wyobrazam soebi fotografowania tym z reki na 11). tak wiec pozostawilem , jako ze uzywam niezwykla rzadko.
to tania mozliwosc , wejscia w dlugie dobrze rysujace tele, ktorym da sie pracowac.

tarapa - Czw 06 Wrz, 2012

Smola napisał/a:
Pentacon 500 5.6 - mialem ;)

Co do pierscienia i jego ciezkiego ruchu....mysle ze to kwestia egzemplarza...moj chodzil z duzym oporem w porownaniu do wspolczesnych szkiel ale opor ten byl mily i rowny na calym obrocie....wiec pewnie masz nie do konca idealny egzemplarz.

Co do ostrosci - od f11 to szko faktycznie daje ostre zdjecia i jest najtansza opcja posiadania prawdziwego tele...

Nalezy tylko zadac sobie 2 pytania:

1. F11 - ciemno, bardzo ciemno...? dla mnie tak
2. Ograniczone zastosowanie przez brak AF...? tak

i jedna wada....jest cholernie ciezkie 3-4 kg tak szacuje z tego co pamietam...a wiec tylko statyw.

Generalnie aby nauczyc sie pracy z prawdziwym tele, a nie jakims tam "gownianym" 200-300 mm jest super ale na dluzsza mete trzeba wymienic na cos nowszego.

ps.
sample calkiem fajne


Hmm, czyli to nie norma - myślałem że to wina dźwigni jaką wywiera na gwint coraz to bardziej wysuwający sie tubus stąd ten opór, ale wiadać że nie.
Spróbuje go komuś przekazać "do przeglądu" - tylko komu? znacie jakieś namiary?

Mojego bardziej niż do 8 potrzeby domykać nie ma, sample są na 5.6 i 6.3

[ Dodano: Czw 06 Wrz, 2012 12:32 ]
Już złapałem kontakt z fachowcem z Wrocławia,...

Katana - Czw 06 Wrz, 2012

Smola napisał/a:
3-4 kg tak szacuje z tego co pamietam...a wiec tylko statyw.

Waga to jedno, ale przy tej ogniskowej utrzymać sprzęt stabilnie i zrobić ostre zdjęcie z ręki to prawie niewykonalne, szczególnie z matrycą APS-C.
Ja mam lustrzane 650mm, z canonem 500D trzymając to w ręce i patrząc przez wizjer wydaje mi się, że mam zaawansowanego Parkinsona. Nawet na monopodzie jest ciężko, chociaż już można zrobić ostre zdjęcie.

mozer - Czw 06 Wrz, 2012

Jaka tam waga, to jest waga: http://www.fotopolis.pl/i...duzych-chlopcow
Katana - Czw 06 Wrz, 2012

Ten ma 5200mm i waży tylko 100kg. Nie wiem z czego konstruktorzy Zeiss zrobili to szkło, że wyszło im 250kg.

mozer - Czw 06 Wrz, 2012

Katana, ten co pokazałem waży ponad 2 razy więcej od tego Canona :P
Katana - Czw 06 Wrz, 2012

Właśnie zauważyłem :mrgreen: , edytowałem, ale ten canon wydaje się sporo większy.
moronica - Czw 06 Wrz, 2012

eh faceci sie teraz beda spierac, ktory ma ciezszego :P
mozer - Czw 06 Wrz, 2012

Katana napisał/a:
Nie wiem z czego konstruktorzy Zeiss zrobili to szkło, że wyszło im 250kg.

A zauważyłeś, że Zeiss ma światło f/4 a Canon f/14? ;)

moronica, chyba nie będziesz wciskać kitu, że to nie ma znaczenia? ;)

komor - Czw 06 Wrz, 2012

Katana, ten Canon to obiektyw lustrzany, stąd znacznie lżejszy niż soczewkowa zabawka Zeissa. moronica, a wy lubicie się pewnie przyglądać takim sporom. :)
moronica - Czw 06 Wrz, 2012

mozer, ma znaczenie, dlatego ja mam najciezszego :P a wy sie spieracie "na papierze" ;)
mozer - Czw 06 Wrz, 2012

Poza tym zauważ, że Zeiss jest do Hasselblada - większa to puszka.
tarapa - Czw 06 Wrz, 2012

mozer napisał/a:
Jaka tam waga, to jest waga: http://www.fotopolis.pl/i...duzych-chlopcow


Ten dezajnem Odyseją Kosmiczną zajeżdża ;) )


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group