forum.optyczne.pl

Filmowanie cyfrowe - Body do max 4500pln. Panasonic GH4, GX8 czy GX80 do klipów

pabloescobar - Czw 09 Mar, 2017
Temat postu: Body do max 4500pln. Panasonic GH4, GX8 czy GX80 do klipów
Witam, sytuacja się trochę zmieniła i będę miał więcej pieniędzy do zainwestowania. Tak jak we wcześniejszym temacie, chodzi mi o kręcenie teledysków. Jaki aparat lepiej wybrać?

1. Czy lepiej kupić GH4 bez stabilizacji w body, a do tego osobny flycam?
2. Czy jeśli wybiorę GX8, który ma wbudowany system stabilizacji, to flycam/stedicam wtedy nie jest już potrzebny?
3. Czy może wybrać GX80, a zaoszczędzoną różnicę pieniędzy wydać na lepszy obiektyw?
4. GH4 jest najstarszy, ale wciąż najdroższy z tych 3 modeli. Czy zatem wciąż ma najlepsze opcje, czy może najmłodszy z listy - GX80 ma wbudowane nowocześniejsze funkcje?

komor - Czw 09 Mar, 2017

Nie znam się, więc się wypowiem, ale moim zdaniem stabilizacja matrycy w korpusie nie zastępuje flycama przy pracy wideo. Owszem, dla amatorskiego filmowania wystarczy, ale jak chcesz zbudować sprzęt do profesjonalnego filmowania, to jakiś rodzaj stabilizatora i tak będzie niezbędny.

Co do GH4, to o ile nie zamierzasz wykorzystać jego możliwości pracy z zewnętrznymi rekorderami i innych rzeczy, których nie ma w serii niższej, to może nie ma sensu już w niego się pakować. jest GH5. Przy ograniczonym budżecie ja bym zaczął od tańszego korpusu, a kasę przekierował na optykę lub inne akcesoria, które okażą się niezbędne, a o których jeszcze nie pomyślałeś.

pabloescobar - Czw 09 Mar, 2017

Na całość będę miał ok 10k Też tak się zastanawiam, że lepszym wyborem będzie GX80 i jakieś 2 dobre obiektywy. Do tego flycam i jakieś niezbędne dodatkowe akcesoria.

Mam jeszcze pytanie dotyczące obiektywów. Lepiej kupować szkła przeznaczone do Panasonica, czy kupić adapter i brać obiektywy np od Canona? Co się bardziej opłaca względem ceny i jakości?

komor - Czw 09 Mar, 2017

pabloescobar napisał/a:
Lepiej kupować szkła przeznaczone do Panasonica, czy kupić adapter i brać obiektywy np od Canona? Co się bardziej opłaca względem ceny i jakości?

Adapter ze speedboosterem, przenoszący autofocus, sterowanie przysłoną i inne dane, to kolejne trzy tysie bodaj. :) http://www.metabones.com/...cro-43-system-2

Mój znajomy, który ma już całą menażerię korpusów (GH4, Sony A7, FS7, FS5, jakieś truchła Canona 600D/650D z początku działalności) stosuje z powodzeniem optykę Canona na Sony i Panasie, ale nie zawsze jest różowo, jeśli chodzi o Sigmy i Tamrony z mocowaniem EF, a to autofocus nie chodził, a to korpus nie rozpoznawał ogniskowej itd. Filmować się dało, ale pozostawały różne „ale”. Jeśli więc tylko optyka Canona, to tanio nie będzie. Moim zdaniem to jest następny etap finansowy, na początek warto kupić coś natywnego z m4/3.

komor - Czw 09 Mar, 2017

Przeniosłem do działu filmowego, bo w sumie dyskusja stricte dotyczy kwestii związanych z filmowaniem.
pabloescobar - Czw 09 Mar, 2017

Obiektywy Canona podałem jako przykład :) Ogólnie chodzi mi o to, czy bardziej będzie się opłacało kupić adapter i szkła innych firm, czy lepiej inwestować tyko w Panasonica. No chyba, że cenowo wyjdzie na to samo, to wtedy co będzie lepsze jakościowo?
PDamian - Czw 09 Mar, 2017

pabloescobar napisał/a:
1.
2.
3.
4.


A może G80?
https://www.cameralabs.co...0-g85-review/2/

komor - Czw 09 Mar, 2017

pabloescobar napisał/a:
Obiektywy Canona podałem jako przykład

To akurat najpopularniejszy ruch, stosowanie szklarni Canona do bezluster Sony czy m4/3, bo chodzi o zastosowanie posiadanych już szkieł do nowego zastosowania, jakim jest wideo, na nowych korpusach nie-Canona. Z Nikonem gorzej, bo w wielu starszych obiektywach jest mechaniczna przysłona i śrubokręt do AF. A z jakiego innego systemu jeszcze można chcieć używać szklarni?

pabloescobar napisał/a:
gólnie chodzi mi o to, czy bardziej będzie się opłacało kupić adapter i szkła innych firm, czy lepiej inwestować tyko w Panasonica. No chyba, że cenowo wyjdzie na to samo, to wtedy co będzie lepsze jakościowo?

Jakościowo to jak zwykle – zależy. Jak kupisz Metabones Speedbooster i porządne szkła, to jakość będzie dobra, ale cena wysoka. Jak kupisz coś taniego, to i jakość ucierpi. Jeszcze raz powtórzę to, co napisałem w poprzednim poscie – przy początkowym budżecie typu 10k zł nie wchodziłbym w przejściówkę i obcą szklarnię. No chyba że prosta przejściówka bez boostera (żeby było tanio) i do tego kupujesz parę tanich stałek, typu Canon 50/1.8, 85/1.8 czy co tam. Pozostałe szkła warte zainteresowania kosztują 3k zł lub więcej.

pabloescobar - Czw 09 Mar, 2017

PDamian napisał/a:
pabloescobar napisał/a:
1.
2.
3.
4.


A może G80?
https://www.cameralabs.co...0-g85-review/2/


A G80 to nie to samo co GX80, tylko z bardziej odchylanym ekranem i gniazdem mikrofonowym? Płacić 1000 pln więcej za takie ulepszenia to chyba się nie opłaca

Wojmistrz - Czw 09 Mar, 2017

pabloescobar, mnożysz te tematy, aż szkoda to czytać. Może jeśli chcesz robić te teledyski, to te 4500zł przeznacz na jakiś kurs dla filmowców, bo ŻADEN sprzęt nie zastąpi twojej kreatywności i opanowania tajników magii kina.

Mając 4500zł nie patrzyłbym wcale na aparat tylko szukał odpowiedniej kamery pokroju JVC GY-HM200 o ile koniecznie 4K, a jeśli chcesz bardziej realnie to wybierałbym wśród podobnych gabarytowo ale FullHD. Nauka opcji jakie ma wbudowane taka kamera trochę potrwa, ale efekt końcowy będzie o niebo lepszy niż teraz kombinując z lustrzankami czy bezlusterkowcami. Poza tym będziesz profesjonalniej wyglądał więc look wśród kumpli co najmniej o +5 :D Tak samo dobrym rozwiązaniem może być zakup schodzących z rynku kamer z 1080p 50i na kasety miniDV. Super kamerki można dostać nawet poniżej tysiaka, jedynie upierdliwością jest zgrywanie materiału. Te kamery ni do że są śmiesznie tanie, to jeszcze obraz masz bez kompresji.

komor - Czw 09 Mar, 2017

Wojmistrz napisał/a:
ŻADEN sprzęt nie zastąpi twojej kreatywności i opanowania tajników magii kina.

Wojmistrz, ale to jest truizm, który nie ma nic do rzeczy. Wszystkie działy „pomagamy w wyborze…” na tym forum można skwitować stwierdzeniem,  że to nie aparat robi zdjęcia, tylko fotograf itd. Nie piszmy takich rzeczy w tematach z poradami zakupowymi.

Wojmistrz napisał/a:
Mając 4500zł nie patrzyłbym wcale na aparat tylko szukał odpowiedniej kamery pokroju JVC GY-HM200

Ale ta kamera kosztuję dychę, a nie czwórkę… Ja bym się w takie sprzęty nie pchał, wolę drogę bezlusterkowiec plus zbieranie optyki w dalszym czasie.

Wojmistrz - Czw 09 Mar, 2017

komor, pisałem pokroju JVC GY-HM200, nie koniecznie ten model. Ja go mam dziś do kupienia za £1050 to tylko trochę więcej niż 4500zł, a kurs funta chyba nadal poniżej 5zł.
I jeszcze uwaga do tych flycamów.
Co to jest flycam?
To firma a nie produkt.
Trzeba albo napisać jaki model stabilizacji się chce stosować, albo przynajmniej jaki typ przeciwwagi ma być zastosowany.


Dla przykładu mam stabilizację prostą (czyli przeciwwaga nie po łuku), fajniutka, 60cm, carbon i pomimo tego, że była opisana jako udźwig od do, to ma się to nijak do realiów. mój G6 jako obciążenie nie ma nic :)

pabloescobar - Czw 09 Mar, 2017

Wojmistrz napisał/a:
pabloescobar, mnożysz te tematy, aż szkoda to czytać. Może jeśli chcesz robić te teledyski, to te 4500zł przeznacz na jakiś kurs dla filmowców, bo ŻADEN sprzęt nie zastąpi twojej kreatywności i opanowania tajników magii kina.

Mając 4500zł nie patrzyłbym wcale na aparat tylko szukał odpowiedniej kamery pokroju JVC GY-HM200 o ile koniecznie 4K, a jeśli chcesz bardziej realnie to wybierałbym wśród podobnych gabarytowo ale FullHD. Nauka opcji jakie ma wbudowane taka kamera trochę potrwa, ale efekt końcowy będzie o niebo lepszy niż teraz kombinując z lustrzankami czy bezlusterkowcami. Poza tym będziesz profesjonalniej wyglądał więc look wśród kumpli co najmniej o +5 :D Tak samo dobrym rozwiązaniem może być zakup schodzących z rynku kamer z 1080p 50i na kasety miniDV. Super kamerki można dostać nawet poniżej tysiaka, jedynie upierdliwością jest zgrywanie materiału. Te kamery ni do że są śmiesznie tanie, to jeszcze obraz masz bez kompresji.


Nie chcę żadnej kamery, tylko aparat. Klipy już kręciłem - nie na swoim sprzęcie, lecz w pracy. Doświadczenie mam, ale wtedy nie interesowałem się jakim sprzętem pracowałem, dlatego teraz chcę wybrać dobrze, bo będę robił dla siebie, nie dla kogoś

Wojmistrz - Czw 09 Mar, 2017

No to jak masz doświadczenie, to chyba najlepiej wiesz czego ci potrzeba, czyż nie?
PDamian - Czw 09 Mar, 2017

Wojmistrz napisał/a:
a kurs funta chyba nadal poniżej 5zł.

-Nieznacznie poniżej.
Wychodzimy z EU. Będzie rósł.

Wojmistrz - Czw 09 Mar, 2017

pabloescobar napisał/a:
Nie chcę żadnej kamery, tylko aparat. Klipy już kręciłem - nie na swoim sprzęcie, lecz w pracy. Doświadczenie mam, ale wtedy nie interesowałem się jakim sprzętem pracowałem, dlatego teraz chcę wybrać dobrze, bo będę robił dla siebie, nie dla kogoś
Jeszcze raz muszę się odnieść do tej wypowiedzi. Napisałeś, że nie chcesz kamery, tylko aparat? Jakie są tego powody? Pisałeś w innym poście, że szukasz sprzętu do filmowania klipów, hip-hop i te sprawy. Kamery zwłaszcza te nieco większe gabarytowo, a nie handcamy, małą takie opcje jakich użytkownicy aparatów mogą tylko pozazdrościć. Do podstawowego kręcenia tak, aparat jest lepszy (czasem nawet smartfon potrafi być jeszcze lepszy), ale już na zaawansowanym etapie dodatki do aparatu mogą zacząć być problemem, a kamera potrafi już to wszystko mieć.
Napisałeś też, że kręciłeś już klipy, fajnie, ja też, a kto to montował i na jakiej licencji? O ile chcesz to robić dla kolegów z podwórka i darmowo gdzieś na YouTube to ok, kup aparat. Mieliśmy tu już kolegę, który zwrócił uwagę na prawną stronę używania kodeka h.264 i faktycznie jest to problem. W kilku słowach streszczając, kręcąc materiał komercyjny aparatem, jak zarobisz na tym kasę i będzie on odtwarzany komercyjnie (np teledysk w TV) to znajdą się tacy, którzy ciebie z tej kasy elegancko oswobodzą :D Niektóre kamery nie mają takiego problemu i też nie wszystkie.
I dalej o doświadczeniu. Nie podpowiedziało ci ono, że ergonomia jest najważniejsza? Aparat to tylko namiastka, a kamery zbudowane są tak, że aż chce się filmować. Wbudowane filtry ND, złącza audio XLR, najwydajniejsze stabilizacje, płynność i szybkość zoomowania, czas nagrania powyżej 30 minut, jakość materiału naprawdę z doświadczenia uznajesz za tak mało istotne? Brawo! :P

komor - Czw 09 Mar, 2017

Wojmistrz napisał/a:
Wbudowane filtry ND, złącza audio XLR, najwydajniejsze stabilizacje, płynność i szybkość zoomowania, czas nagrania powyżej 30 minut

Ale to są wszystko cechy dobrej kamery reporterskiej i telewizyjnej, nie filmowej. :)

Wojmistrz - Pią 10 Mar, 2017

Czy ja wiem, a to taki Sony HXR-NX5E czy Sony PMW-EX3 do filmu się nie nadaje twoim zdaniem?
Dziś za 410 funtów mogę kupić "zabytek" Sony HVR-Z1E Pro.

komor - Pią 10 Mar, 2017

Jak sam napisałeś wcześniej w tym wątku, wszystko się nadaje. :) Ale nie o tym rozmawiamy. Pytanie co kto chce osiągnąć, teledyski mają inne wymagania niż reportaż czy transmisja z obrad rady gminy.
Wojmistrz - Pią 10 Mar, 2017

Looz, niech filmuje czym chce. Szkoda, że a6500 nadal takie drogie.
pabloescobar - Sro 15 Mar, 2017

Kupiłem GX80 i obiektyw Panasonic H-H025E 25 mm f/1,7 ASPH. Teraz mam pytanie - jakie obiektywy jeszcze kupić? (przypominam, że chodzi o teledyski) Oglądam różne testy i zastanawiam się nad:

1. Panasonic 42,5mm f/1 7
2. Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35mm f/2.8
3. Lumix 14-140mm

A może jakaś obiektyw innej firmy, który będzie pasował do tego aparatu? Szczerze nie znam się na tym

Wojmistrz - Sro 15 Mar, 2017

pabloescobar, ciągle zabierasz się do tego od d...rugiej strony. Napiszę ci tak. Sporo filmowców nie ma sprzętu. Czym lepszy filmowiec tym mniej ma klamotów, dlaczego? Bo jeśli ma zlecenie, to go wynajmuje. Bierze to, co uzna, że mu będzie potrzebne w danym projekcie, a wynająć jest taniej niż kupić sprzęt i użyć raz. Odwrotnie masz ty. Chcesz kręcić na chybił trafił bez jakiejś wizji. Idź na jakieś szkolenie, co jakiś czas są reklamowane nawet na optycznych, poznaj techniki, poznaj jak się robi magię kina, jak optymalnie montuje, po prostu zainwestuj w siebie, a może się okazać, że zrobisz cuda nawet aparatem czy kamerą z jednym prostm obiektywem.
komor - Sro 15 Mar, 2017

pabloescobar, jeśli masz budżet, to kup 12-35, szerokie ujęcia przydadzą się do tej magii kina. :) Potem można pomyśleć o jakiejś dłuższej ogniskowej.

Jakie masz wrażenia z pracy z 25mm? Coś już testowo porobiłeś? Widzisz, jakie kąty widzenia masz tym obiektywem i czego Ci brakuje?

Wojmistrz - Sro 15 Mar, 2017

I tak i nie. Oglądałem nie dalej jak w ciągu ostatniego tygodnia kilka nowych teledysków hip-hopowych i zaskoczyło mnie wykorzystanie bardzo dużej ogniskowej, sądzę, że eq 300mm. Oczywiście ogniskową obstawiam po perspektywie. Da się? Da i to było wreszcie coś innego.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group