|
forum.optyczne.pl
|
 |
Filtry, konwertery i soczewki - Filtr połówkowy szary a połówkowy szary ND
slavo83 - Wto 13 Maj, 2008 Temat postu: Filtr połówkowy szary a połówkowy szary ND Jest różnica, załóżcie bodajże heliopana czy tiffena ND i zwykly a zobaczycie roznice,
na jednym będą chmury bardziej burzowe, na drugim nie bedzie zmiany kolorystyki zdjęcia.
FILTRY POŁÓWKOWE:
-Filtry szare (grey) – występują w 2 stopniach gradacji (1 i 2), a w przypadku gradacji 2 również w 3 rodzajach przejść (L/S/F) np. Gradual Grey G2 L – to filtr połówkowy szary o 2 stopniu gradacji (ciemniejszy) w wersji light, czyli z miękkim przejściem.
-Filtry ND (neutralna gęstość) – popularnie nazywane szarymi połówkami, co powoduje często niedomówienia i mylenie ich z filtrami rzeczywiście szarymi (grey). Filtry te występują w gradacjach podawanych w cyfrach od ND 0,1 do ND8, co też powoduje nieporozumienia, bowiem filtr ND 0,6 często nazywany jest czasem ND4. filtry ND występują w 3 rodzajach przejść (L/S/H).
ND 0,1 – transmisja światła 80%, przyciemnia o 1/3 przysłony
ND 0,2 – transmisja światła 63%, przyciemnia o 2/3 przysłony
ND 0,3 – transmisja światła 50%, przyciemnia o 1 przysłonę
ND 0,6 – transmisja światła 25%, przyciemnia o 2 przysłony
ND 0,9 – transmisja światła 12%, przyciemnia o 3 przysłony
ND 1,2 – transmisja światła 6,3%, przyciemnia o 4 przysłony
-Filtry połówkowe szare (grey), i kolorowe – tu mogę polecić również filtry tańszych firm z zastrzeżeniem jw.
-Filtry połówkowe ND – ze względu na trudność ich produkcji tylko niektóre firmy produkują tą odmianę. Mogę polecić filtry ND firmy Hitech – są bardzo wysokiej jakości przy umiarkowanej cenie.
- Czym różnią się filtry grey (szare) od filtrów ND?
Filtry ND (Neutral Density – czyli neutralnie gęste) są neutralne i nie wpływają na kolorystykę zdjęcia, natomiast filtry gradual grey (szare) mają pewien wpływ na kolory (dają lekko brunatno/magnetową dominantę). Filtry ND stosujemy wtedy, gdy niebo jest choćby lekko zachmurzone zaś filtry grey, gdy niebo jest całkowicie lub prawie całkowicie wyprane. Filtry grey można również stosować dla podniesienia kontrastów na niebie – dadzą efekt zbliżony do ND, ale nieco bardziej dramatyczny. Ze względu na bardzo różne odcienie nieba, ilość chmur, jasność i kontrasty, warto mieć kilka filtrów ND oraz 2-3 filtry grey o różnych stopniach gradacji i różnych przejściach.
edmun - Pią 16 Maj, 2008
hmm... w takim razie kupując neutralny wydłużamy czas ekspozycji bez ściemniania samego zdjęcia (lub jego fragmentu) a filtr szary (najlepiej połówkowy) do zaciemniania połowy zdjęcia.
Tak na mój rozum to wygląda. Tak samo można spotkać w sklepach.
P.S. Przede wszystkim nie znajdziesz takiego filtra jak połówkowy neutralny (chyba że się mylę)... mija się to z celem i aparat zacząłby wariować ze wskazaniami ( połowa zdjęcia o naświetleniu wyższym niż druga ?....)
Dlatego używamy szarych połówkowych które nie wpływają na pomiar światła mierzonego przez aparat.
Jeśli się mylę niech mnie ktoś poprawi.
slavo83 - Pią 16 Maj, 2008
Witam, tu masz np. z HITECHa filtr neutralny
http://www.fotoabc.eu/ind...odukt=72&wysw=2
U taniego producenta ciężko taki filtr znaleźć.
Filtr nie wpływa na kolory, eliminuje prześwietlenie jasnych partii obrazu, umożliwia dłuższe naświetlenie ciemnej części kadru, pozwala na wydobycie z cienia większej ilości szczegółów. Umożliwia również sterowanie głębią ostrości.
http://www.raysfoto.pl/op..._polowkowe.html
edmun - Pią 16 Maj, 2008
no właśnie całkowicie mnie to dziwi. jak wtedy ustawiasz aparat ? czujnik z kadru nie objętego neutralnym czy jak ?
pomiar punktowy?
dziwi mnie to, bo już sam fakt filtra neutralnego powoduje wydłużenie ekspozycji.
teraz biorąc pod uwagę fakt, że jest połówkowy - to może i efekt być dobry, ale jak to pomierzyć bez światłomierza zewnętrznego ?
p.s. wybaczcie za błedy stylistyczne. kilka piwek źle na mnie dzisiaj wpłynęło... dobrze że się do fotografii nie zabierałem dzisiaj
mavierk - Pią 16 Maj, 2008
edmun napisał/a: | teraz biorąc pod uwagę fakt, że jest połówkowy - to może i efekt być dobry, ale jak to pomierzyć bez światłomierza zewnętrznego ? | a czy czasem nie mierzysz światła tam, gdzie chciałbyś mieć dobrze, a szara połówka wykasza Ci potencjalne przepalenia w obszarze zagrożenia - czyli punktowo?
edmun - Sob 17 Maj, 2008
do tego nie wystarczy czasami połówkowy szary?
wyobraź sobie robienie zdjęcia wodospadu,gdzie połowa jest krystaliczna (czas 1/500 s) a połowa rozmyta (czas 1/30s)
Moim zdaniem filtr neutralny połówkowy jest jakimś nieporozumieniem.
Do takich przepaleń właśnie wystarczy połówkowy szary.
Neutralny w swej istocie ma za zadanie wydłużyć nam czas ekspozycji, więc łamanie zdjęcia na pół moim zdaniem mija się z celem jeśli chodzi o czas.
Czekam na jakieś solidne wytłumaczenie czy nawet testy
MM - Sob 17 Maj, 2008
Czy tylko ja czytając co tutaj jest napisane mam wrażenie bycia w jakimś matriksie?
Dla mnie udowadniacie różnicę pomiędzy Fiatem 125p i FSO 1500
komor - Pon 19 Maj, 2008
Różnica między Fiatem a FSO jest istotna i niepomijalna, i to zupełnie na poważnie.
A co do filtrów to dziękuję Slavo83 za wykład, znowu okazuje się, że prosta z pozoru sprawa zamienia się na spory kawałek wiedzy.
No ale powracając do wypowiedzi MM, też się zastanawiam co kolega Edmun ma na myśli pisząc:
nie znajdziesz takiego filtra jak połówkowy neutralny (chyba że się mylę)... mija się to z celem i aparat zacząłby wariować ze wskazaniami ( połowa zdjęcia o naświetleniu wyższym niż druga ?....)
Filtr połówkowy nie powoduje wariowania światłomierza, obojętnie czy w trybie spot czy matrycowym (choć w tym drugim przypadku oczywiście wpływa na jego wskazania). Po prostu, jak zauważył Mavierk, nie pojawią się przepalenia, lub fragment kadru będzie ciemniejszy niż bez filtra. Kwestia „ND kontra szary” to jak rozumiem kwestia kolorów. No i oczywiście nie mylimy filtrów połówkowych od pełnych, to jest akurat proste, nie?
edmun - Pon 19 Maj, 2008
Chyba dokładnie o to mi chodzi.
Tyle, że kwestia rozchodzi się tylko o kolory czyż nie ?
Przy pomiarze matrycowym jestem pewien że nastąpi błąd pomiaru przy neutralnym połówkowym.
MM - Pon 19 Maj, 2008
edmun napisał/a: |
Przy pomiarze matrycowym jestem pewien że nastąpi błąd pomiaru przy neutralnym połówkowym. |
A przy szarym połówkowym nie zafałszuje? Co wy się tak z tym neutralnym uparliście?
edmun - Pon 19 Maj, 2008
bo szary nie wpływa na czas ekspozycji a neutralny jak najbardziej ?
MM - Pon 19 Maj, 2008
Szary nie wpływa na czas ekspozycji? Brawo. Czekam na inne złote myśli.
edmun - Wto 20 Maj, 2008
hmm tak właściwie nad wszystkim się teraz zastanawiam i całkowicie się pogubiłem.
zignoruj proszę mój poprzedni post w tym temacie... całkowicie się pomyliłem...
nie wiem... muszę chyba kupić obydwa filtry.... :/
strasznie mnie męczy ta sprawa... teoretycznie patrząc mam wrażenie że coś jest nie tak... bez praktycznych testów nie mam jak tego sprawdzić
Wujek_Pstrykacz - Wto 20 Maj, 2008
To nawet mało doświadczony fotograf wie że szare filtry kupuje się po to aby wydłużyć czas ekspozycji lub bardziej otworzyć przysłone przy zadanym czasie. Robiłem kiedyś taki kręcący się wir z liści za progiem wodnym. Przy przymknięciu przysłony do jeszcze w miarę zadawalającej przysłony "16" czas wychodził około 3-4s. Zgadnijcie jaki filtr założyłem aby uzyskać czas rzędu 30-40s. Oczywiście szary i to dosyć gęsty.
sławek_38 - Wto 20 Maj, 2008
MM napisał/a: | Szary nie wpływa na czas ekspozycji? Brawo. Czekam na inne złote myśli. |
Chyba podobnie jak POL CIR, ale powiem szczerze że dowiedziałem się tu o istnieniu drugiego filtra (neutralnego połówkowego bo o szarym zwykłym coś mi się o uszy obiło). No ale trochę prościej byście powiedzieli:
- połówkowy szary elegancko przyciemni niebo i przeważnie z tym się kojarzy
- połówkowy neutralny przyciemni co? i czy przyciemni a jak nie to co zrobi?
Bo nie jestem do końca poinformowany po tych kilku linijkach o różnicy w działaniu obu
edmun - Sro 21 Maj, 2008
Pstrykacz napisał/a: | Zgadnijcie jaki filtr założyłem aby uzyskać czas rzędu 30-40s. Oczywiście szary i to dosyć gęsty. |
a nie neutralny ?
MM - Sro 21 Maj, 2008
Rany - już patrzeć na to nie mogę. Szary to neutralny. Szary wydłuża ekspozycję nie ingerując w kolory. Mam nawet taki "elektroniczny" filtr w swoim G9. Fajny bajer w sofcie zastępujący filtr szary.
edmun - Sro 21 Maj, 2008
do chol.....
zgłupiałem już. całe życie byłem przeświadczony że szary to neutralny
(jedynie nazewnictwo przy połówkowych się zmieniało)
a odkąd jestem na tym forum to już mi się wszystko miesza.
Czy jest jakakolwiek różnica pomiędzy filtrem szarym a neutralnym ?
MM - Sro 21 Maj, 2008
No bo szary to jest neutralny... napisałem to przecież w poprzednim poście.
Wujek_Pstrykacz - Sro 21 Maj, 2008
Zeby za bardzo nie mieszać to powiedzmy że szary to neutralny jeżeli idzie o odwzorowanie kolorów, ale w zależności od gęstości osłabia ilość światła wpuszczanego do obiektywu. Chyba dobrze to ująłem, co?
koraf - Sro 21 Maj, 2008
Pstrykacz napisał/a: | Zeby za bardzo nie mieszać to powiedzmy że szary to neutralny jeżeli idzie o odwzorowanie kolorów, ale w zależności od gęstości osłabia ilość światła wpuszczanego do obiektywu. Chyba dobrze to ująłem, co? |
Myślę ,że bardzo dobrze ... ja wiem o co chodzi , inni myślę ,że też ... ale po wypowiedzi niektórych nie jestem do końca pewien
mavierk - Sro 21 Maj, 2008
Ale jak Wy sobie to wyobrażacie? Że neutralny to brązowy? Zielony? Ciemnobiały? przynaję, że to pytanie jest dla mnie niesamowicie nielogiczne
|
|