|
forum.optyczne.pl
|
 |
Filmowanie cyfrowe - Oznaczenia filmowe w Sony RX100
Elmer - Wto 18 Lip, 2017 Temat postu: Oznaczenia filmowe w Sony RX100 Witam.
Wpadł mi w ręce Sony RX100 IV. Przeglądając ustawienia trochę zgłupiałem, ponieważ instrukcja obsługi w zasadzie niczego nie wyjaśnia – zawiera kilka stron, wyjaśnia jak przywiązać sznureczek do obudowy, jak włożyć baterię, ale nie wyjaśnia funkcji zaawansowanych.
I tak napotkałem na jeden problem, z którym w innych aparatach nie miałem styczności – jakoś wszystko było prostsze i funkcje bardziej ograniczone. Chciałbym się skupić na funkcjach filmowych. Mam tu m.in. takie możliwości nagrań:
xavc s 4k: 25p 100M , 25p 60M
xavc s hd: 50p 50M , 25p 50M , 100p 100M , 100p 60M
avchd: 50i 24M (FX) , 50i 17M (FH) , 50p 28M (PS) , 25p 24M (FX) , 25p 17M (FH)
Byłbym wdzięczny gdyby ktoś mógł mi naświetlić, co oznaczają FX, FH, PS, co to jest 100M, 60M, 24M, 17M, 28M, i jaka będzie różnica między np. nagraniem 4K 100M a 4K 60M i z praktycznego punktu widzenia, czy lepiej nagrywać w 25p czy może w 100p. Czy tutaj jest kwestia tylko estetyczna, że 25p będzie bardziej „kinowe”, a 100p zarejestruje więcej klatek i efekt będzie bardziej „teatralny”? Generalnie zależy mi na jak najlepszej jakości więc pod tym kątem prosiłbym o rady.
Pozdrawiam
Wojmistrz - Wto 18 Lip, 2017
To nic innego jak jakość zawartości. W zależności od bitrate może być mniej lub więcej detali, podobnie jak przy obrazie .jpeg, gdzie obcięcie detali skutkuje lekkim pogorszeniem jakości ale zmiejszeniem obiętości pliku. Tu tak samo, czym większa kompresja tym każda sekunda nagrania zajmuje mniej przestrzeni na karcie. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ilości klatek, bo w AVCHD kodek h.264 jest z kompresją międzyklatkową i przy 50fps te 4Mbps na zapis zmian to całkiem sporo bo zmiany między 1/50s a 1/100s są znacznie mniejsze.
Najsensowniej jest filmować w 25p
Elmer - Wto 18 Lip, 2017
Czyli te 60M albo 100M to bitrate? Czyli przy ustawieniu 100M będzie w filmie więcej detali? Bo że wielkość plików się zmienia to zauważyłem, ale chciałbym wiedzieć praktycznie, jakimi różnicami to skutkuje, bo nie wszystko da się wyłapać wzrokiem. 25p to rozumiem 25 klatek na sekundę z progresją czyli bez przeplotu, czy to coś innego? A nagrywając przy 100 klatek na sekundę też film powinien zawierać więcej szczegółów i płynniejszy ruch... Tak mi się wydaje. I co to są te FH, FX itd.?
komor - Sro 19 Lip, 2017
Elmer, zajrzyj tu: http://www.optyczne.pl/31..._ergonomia.html i poszukaj śródtytułu Filmowanie.
Wojmistrz - Sro 19 Lip, 2017
Elmer, tu dochodzi wiedza o kontenerach, kodekach, zasadach klatkażu jak teorii 180 stopni itp.
Przy 4K i tu dobrze stwierdzasz, że 100Mbps będzie mieć więcej detali niż 60Mbps. Mniejszy bitrate może się przydać np wtedy, kiedy masz zbyt wolną kartę pamięci i nie jest w stanie zapisać z szybkością 100Mbps czyli 12.5MBps lub wiesz, że nie wyrobisz się z pojemnością. Podobnie komputer może znacznie więcej i dłużej mielić dane do zrobienia filmu.
Co do oznaczenia "p" i "i" dobrze wygłówkowałeś. To skróty od zapisów np 50i przy fullHD to 50/1080i -> 50fps / 1080 interleaving.
25, 50 czy 100 fps da coraz wyższą płynność nagrania ale kosztem światła. Zasadniczo jest tak, że między jedną a drugą klatą obrazu brakuje połowy czasu. Każda klatka to nic innego jak zdjęcie i dla takich 25p masz zdjęcie z czasem 1/50s.
Aby powstał film, masz klatka 1/50s, pauza 1/50s, ████1/50s ░░░░1/50s ████░░░░████░░░░████░░░░████░░░░████░░░░████
Dla 50p już ten czas będzie 1/100s czyli ░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██░░██
a dla 100p 1/200s ░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█░█
Niestety jak w fotografii, skrócenie czasu naświetlania skutkuje mniejszą ilością światła wiec filmując w tych samych warunkach oświetleniowych, kiedy już nie jest w stanie bardzie otworzyć przysłony, w stosunku do standardowego 25fps aparat musi podnosić ISO o 1EV przy 50fps i o 2EV przy 100fps. Jeśli już filmujesz przy takich ISO800 podniesienie tych wartości do ISO1600 czy ISO3200 może dramatycznie pogorszyć jakość. Tak więc coś za coś. Jak tylko nie musisz robić jakiś efektów slow motion, trzymaj się z daleka od 50 i 100fps. To dobre w słońcu
Elmer - Sro 19 Lip, 2017
Dziękuję Wojmistrz za tak profesjonalne wyjaśnienia. To mi bardzo dużo wyjaśniło, zwłaszcza to obrazowe wyjaśnienie. Na tym mi właśnie zależało. Oczywiście, że przeciętnemu człowiekowi ta wiedza nie jest do niczego potrzebna, ale Sony naładowało aparat tyloma funkcjami, jakby to była profesjonalna kamera, a coś trzeba wybrać, i to dobrze wybrać, aby nie spaprać filmu i nagrać go w jak najlepszej jakości przy jakichś rozsądnych rozmiarach. I skąd człowiek ma wiedzieć co wybrać. komor, ten artykuł znam, ale on niewiele wyjaśnia. Opisuje to, o czym wiem, ale żadnych technicznych i praktycznych objaśnień tam nie ma. Jakby nie było teraz już mam wyjaśnione, jeszcze kilka testów na samym aparacie, kilka porównań, i jakoś ogarnę temat Dziękuję wszystkim za wyjaśnienia. Pozdrawiam
Wojmistrz - Sro 19 Lip, 2017
Oznaczenia FX FH PS to nic innego jak opis bitrate zgodny z kamerami marki Sony.
|
|