forum.optyczne.pl

Warsztat foto, literatura, teoria, art - Fotografia architektury

clavia - Nie 19 Lip, 2020
Temat postu: Fotografia architektury
Witam mam Canon eos 1000d z kitem 18-55 i 80-200. Interesuje się architekturą starych kamienic.
Pierwszy obiektyw używam do fotografii całych budynków natomiast tele do detali. Do tej pory robiłam foty w RAW w trybie P. Chciałabym się nauczyć pracować na trybach Av, Tv oraz M. Jakie parametry ustawiacie do architektury, jak się tego nauczyć? Dodam, że na 18-55 mam założony filtr polaryzacyjny kołowy. Z góry dziękuję.

komor - Pon 20 Lip, 2020

clavia napisał/a:
Jakie parametry ustawiacie do architektury

Na takie pytanie standardowa odpowiedź to: parametry odpowiednie do okoliczności. :wink:

Przy architekturze potrzebujesz (za wyjątkiem detali) dość wysoką przysłonę, powiedzmy f/8 lub f/11 dla Twojego aparatu. W zasadzie najwygodniej pracować w trybie manualnym (M), bo przysłonę ustawiasz sobie stałą, czułość ISO na bazowe 100 (zakładam, że fotografujesz ze statywu), a czas regulujesz tak, żeby mieć dobrą ekspozycję, którą możesz sprawdzić sobie na zrobionym zdjęciu albo na histogramie widocznym w trybie Live View. Obecność filtra polaryzacyjnego (oraz jego położenie) oczywiście wpłynie na ekspozycję, więc regulować czas powinnaś już po ustawieniu filtra.

maziek - Wto 21 Lip, 2020

Praktycznie najwygodniejszy jest Av, bo czas w zasadzie nie jest istotny na ogół nawet z ręki, chyba że dla tele, żeby nie było ruszone. Ale generalnie najważniejsza jest przysłona bo nią regulujesz głębię ostrości. Zależy na czym Ci zależy jeśli chodzi o wyraz zdjęcia, ja np. fotografuję roboczo (niepięknie - inwentaryzuję) to pilnuję, aby cały budynek (fasada itd) był w strefie ostrości. Tak czy siak ponieważ budynki się nie ruszają czas jest mniej istotny. ISO zależy od tego jak powiększasz, generalnie jak całe czy prawie całe kadry idą to śmiało można ciągnąć 400 czy 800. Zależnie od tego, o co Ci chodzi istotny jest punkt widzenia - jeśli próbujesz prostować elewacje aby były ortogonalne (bez zbiegów w ogóle lub przynajmniej bez zbiegu w pionie) to lepiej robić z jak największej odległości, bo jeśli fasada jest plastyczna (trójwymiarowa) to zdjęcie z małej odległości wyolbrzymia detale a także zasłaniają one to co za nimi i po naprostowaniu wszystko się rozjeżdża, ucieka osiowość itd. Nie wiem jak ten obiektów rysuje (czy nie robi beczki itd.) ale jeśli skierujesz obiektyw poziomo, to unikniesz zbiegu do góry. Będziesz miała w kadrze za dużo terenu poniżej linii horyzontu - ale to wykadrujesz później, natomiast prostowanie będziesz miała z głowy. Chyba, że na szerokim kącie obiektyw robi beczkę, to i tak nie unikniesz.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group