|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lornetki - Jak to jest z tą jasnością?
Marzec - Nie 27 Gru, 2020 Temat postu: Jak to jest z tą jasnością? Cześć od jakiegoś czasu zastanawia mnie co będzie miało większy wpływ na jasność widzianego przez nas obrazu w lornetce. Przy obserwowaniu zwierząt o świcie i po zachodzie słońca fajnie byłoby mieć dodatkowych kilka minut lepszego obrazu, gdyż wtedy sporo zwierząt jest bardziej aktywnych. Załóżmy, że mam do wyboru lornetkę 10x42 o transmisji 90% i lornetkę 10x50 o transmisji 80%. Co będzie lepszym wyborem? Co ma większy wpływ na jasność? Nie mam dużego doświadczenia w tych zagadnieniach, więc proszę o wyrozumiałość, jeżeli to pytanie nie ma większego sensu.
Na koniec przypomniało mi się stwierdzenie, na które przypadkiem trafiłem gdzieś w internecie: "im większe pole widzenia w lornetce o danych parametrach, tym jest ona jaśniejsza" - czy naprawdę można przyjąć taką zasadę??
Z góry dziękuje za odpowiedzi
Wiking69 - Pon 28 Gru, 2020
Moim zdaniem najważniejsza jest źrenica wyjściowa . Żeby po zmroku lornetka 10x50 była ciemniejsza od 10x42 , musiała by mieć tragiczną transmisję . Mam kilka frontowych lornetek z Pierwszej i Drugiej Wojny Światowej , oczywiście nie mają żadnych powłok . A jednak stary Zeiss 6x30 ( 5 mm źrenicy wyjściowej ) daje po zmroku jaśniejszy obraz niż najnowszy Zeiss Victory 8x25 ( 3 mm źrenicy wyjściowej ) . Nawet najnowsze powłoki nie zagwarantowały zwycięstwa małemu Zeissowi .
Arek - Pon 28 Gru, 2020
Wiking69 ma rację. Z racji na większą średnicę lornetka 10x50 dostarczy do oka ponad 40% światła więcej, co skutecznie zniweluje różnicę w transmisji. Oczywiście pod warunkiem obserwacji w takich warunkach, gdzie Twoja źrenica oka rozszerzy się do 5 mm lub więcej.
Marzec napisał/a: | "im większe pole widzenia w lornetce o danych parametrach, tym jest ona jaśniejsza" |