|
forum.optyczne.pl
|
 |
Cyfrowe aparaty bez lustra z wymienną optyką - Od czego zależy kolorystyka zdjęć?
dulu - Nie 30 Paź, 2022 Temat postu: Od czego zależy kolorystyka zdjęć? Mam taką zachciankę, żeby robić zdjęcia w takiej kolorystyce jak z filmu analogowego.
Chodzi mi o tą charakterystyczną "żółtość". Z początku myślałem że to po prostu cecha filmu analogowego, ale przeglądając zdjęcia z cyfrowych aparatów zacząłem się zastanawiać czy to nie jest jednak cecha starych obiektywów.
Kiedy popstrykałem trochę zdjęć jupiterem 8 i nexem, zauważyłem że kolorystyka zbliżona do tej "żółtej" pojawia się kiedy skoryguję balans bieli zdjęcia za pomocą czegoś co wiem że na 100% jest białe - na przykład biel ze znaków drogowych. Mogę się mylić, ale wnioskuję że to charakterystyczne zabarwienie pochodzi od starych powłok antyrefleksyjnych.
https://chadwadsworth.com/2015/08/30/913/
Zdjęcia z linku powyżej mają dokładnie taką kolorystykę jaką bym chciał osiągnąć. Jeżeli dobrze przeczytałem to były one robione a7 i obiektywem planar od aparatu analogowego contaxa. Wniosek - te kolorki zależą od użytego obiektywu, bo przecież zdjęcia z a7 i szkła współczesnego tak nie wyglądają.
https://jacktaka.com/voigtlander-50mm-f2
Z kolei zdjęcia z linku powyżej pomieszały mi w głowie. Są zrobione leicą M10 i współczesnym szkłem voightlandera. Mimo to, też mają te charakterystyczne retro kolory. Najlepiej to widać na zdjęciu gdzie dziewczyna stoi na plaży.
https://www.photosynthesi...ontax-g-primes/
na koniec, w linku powyżej, ktoś przedstawił sample z a7 i planarem od contaxa i tutaj już zdjęcia wyglądają "współcześnie". Nie widzę tej charakterystycznej kolorystyki na żadnym z nich
No i pytanie - to skąd się w końcu te kolory biorą?
Saphrii - Nie 30 Paź, 2022
Słowo klucz - balans bieli (WB)
Spróbuj wykonać zdjęcie ustawiając WB na "chmurkę" lub "cień".
Pobaw się WB Shift, jeśli masz taką opcję w aparacie.
Możliwe, że masz też filtry cyfrowe w aparacie, często spotykane to: czarno-białe, sepia, chłodne, ciepłe itd...
W dalszej kolejności idzie ew. obróbka w programie i zabawa suwaczkami/filtrami cyfrowymi etc.
Zabarwienie na kliszach wynika z wielu powodów. Jaki dana klisza ma profil barwny, jak została wywołana, w jakich warunkach naświetlona, czy wreszcie na jakim papierze odbita...
Zażółcone obiektywy występowały i działały na odwzorowanie kolorów jak najzwyklejszy filtr fotograficzny, a że klisza nie posiada regulacji balansu bieli, jak cyfrówka, to kolor optyki był nanoszony na kliszę.
dulu - Nie 30 Paź, 2022
Próbowałem. Różne ustawienia balansu bieli i w aparacie i w LR. Próbowałem się też bawić w presety imitujące portre, velvie. To nawet nie stało koło tego co widzę na tych zdjęciach w sieci. Chociaż możliwe że robię coś źle..
wagant - Nie 30 Paź, 2022
Ja też próbował bym WB , może bawiąc się temperaturą ? Na 2 miejscu obróbka . Na 3cim .... żółty filtr o małej gęstości na obiektyw ??? Może da się filtru nakładać w jakimś programie ?
Saphrii - Nie 30 Paź, 2022
@dulu.
1. Posiadając LR masz dostęp do nieprzebranej ilości presetów. Nie wierzę, że nic nie znalazłeś bliskiego swoim oczekiwaniom, co wymagałoby może delikatnego dopasowania suwaczkami.
2. pierwszy wynik szukania w google hasła lightroom presets warm tones daje https://presetlove.com/warm-presets/
3. Jak WB to za mało to spróbuj split toning i różne zafarby dla świateł i cieni
@wagant
ad1. składnikiem balansu bieli jest temperatura (barwowa).
wagant - Nie 30 Paź, 2022
@saphrii wiem , w niektórych aparatach ( np fuji X-S10) temp można ustawić dużo dokładniej niż na ikonkach i o to mi chodziło .
Maciox - Czw 03 Lis, 2022
Optyka nie ma i nie miała aż takiego wpływy na kolorystykę jak użyty film . Popatrz na symulacje filmów w Fuji albo aplikacjach jak to wygląda i jak łatwo się stosuje. DxO oferuje takie filtry i działają rewelacyjnie - można je zintegrować z DxO PL i wtedy wygodnie się tego używa. Jeśli chodzi o puszkę to np Canon tutaj leży - oferują filtry twórcze w tym Stary aparat ale pozostawia to wiele do życzenia. W DPP jest funkcja ziarnistości. Można pobawić się z wgrywaniem własnych stylów utworzonych w Style Editor. Nie wiem jak u innych. Ja pstrykam w rawach i pożądany przez ciebie efekt uzyskuję w DxO PL5. Pakiet symulacji filmów trochę kosztuje ale dają darmowego trial - do zabawy i testowania jak znalazł. Sam balans bieli i regulacja nasycenia nie zawsze wystarczy by osiągnąć ww efekt a wymaga mnóstwa zabawy. Dodam jeszcze, że poziom symulacji filmu można płynnie regulować w DxO.
Maciox - Czw 03 Lis, 2022
Preskaler - Nie 20 Lis, 2022
Przy zdjęciach analogowych WSZYSTKO miało wpływ na kolorystykę. Zaczynając od tego, ze np. materiały odwracalne były wykonywane w dwu wersjach. Jedna dla światła sztucznego a druga - naturalnego. Odwracalne nie musiały bo można je było korygować podczas naświetlania przy pomocy odpowiednich ustawień korekcji. Obiektyw mógł mieć jedynie wpływ na kolorystykę jeśli robiło się na materiale odwracalnym. Na zdjęciach papierowych tego niemożna stwierdzić bo korekcją spowodować można było wszelkie efekty kolorystyczne. Trafiłem kiedyś na partie papieru, która miała odcień kremowy i tego w żaden sposób nie dało się skorygować. Obecne programy graficzne (Gimp, DPP, PS itd.) posiadają możliwości uzyskania dowolnych efektów i także kolorystycznych. Ustawiając np. "temperaturę barwową" czy "tintę" lub na trójkącie Newtona - możemy uzyskać dowolny efekt barwny. Fakt, że nie jest to proste i nie da się w prosty sposób tego nauczyć ale praktyka robi swoje. Mnie osobiście bardzo przydało się doświadczenie z analogowej fotografii a także kolorowej telewizji. Obecnie to nawet w telefonach istnieją gotowe efekty w postaci mozaiki, z której wybieramy ten nam najbardziej odpowiedni. Jeśli nawet nie znajdziemy tego czego oczekujemy to można ręcznie sobie taki efekt zrobić.
|
|