forum.optyczne.pl

Cyfrowe aparaty bez lustra z wymienną optyką - Nowy aparat po wielu latach

Robert567 - Pią 30 Sty, 2026
Temat postu: Nowy aparat po wielu latach
Witam serdecznie w pierwszym moim wpisie na forum!
Do tej pory tylko czytałem optyczne.pl. Teraz czas się ujawnić. :wink:

Aktualnie używam od wielu lat lustrzanki Sony alpha 300 ze starymi obiektywami Minolty. Chciałbym przesiąść się na coś bezlusterkowego do celów domowych, ale też bardziej ambitnych zdjęć czy filmów przyrody. Budżet i mały research wyrzuciły mi 4 opcje, ale nie do końca podobne:
- Fujifilm X-S20
- Sony a6700
- Sony A7 IV
- Lumix S5 II

Co do zdjęć wydaje mi się, że każdy w/w aparat da przeskok jakościowy i będę zadowolony. Wiadomo, że kusi pełna klatka, ale wydaje mi się, że 2 pierwsze opcje też byłyby wystarczające.

Natomiast bardziej męczy mnie video i porównanie parametrów, bo jeszcze nie mam w tym doświadczenia.
Na szybko wyszukałem główne różnice:
- wszystkie z wyjątkiem Lumixa S5 II nagrywają przy użyciu kompresji Long GOP lub All-Intra, natomiast Lumix tylko Long GOP. Z tego chyba wynika niski bitrate w Lumixie.
- Sony a 6700 pozwala na nagrywanie 4K w 120 kl/s z cropem. Wydaje się to bardzo fajna opcja, mimo że crop.
- Lumix S5 II ma bezkonkurencyjną stabilizację z ręki (obejrzałem chyba setki filmów na YT).
- Sony mają świetny autofocus!

Pozostałe parametry widzę, ale nie wiem, czy są ważne.

Stąd teraz moje pytania, bo skłaniałbym się ku Lumix S5 II, ale:
1. Czy ten niższy bitrate na poziomie 150 - 200 Mb/s w porównaniu do 600 Mb/s u konkurencji będzie się objawiał gorszą jakością obrazu (niewyraźny, jakieś artefakty, mniej ostry)? Jeżeli All-Intra jest naprawdę ważne, to widziałem, że pojawia się czasami promocja na Lumixa S5 II X, który posiada tę opcję.

2. Czy może ważniejsza w moim przypadku okaże się stabilizacja? Będę nagrywał raczej z ręki, nie lubię gimbali. Może przesadzam i u konkurencji nie jest tak najgorzej. Jeśli ktoś ma te aparaty, to proszę komentarz.