forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Które lustro do obrazów?

ARTIS - Wto 26 Sie, 2008
Temat postu: Które lustro do obrazów?
Witam
Jest to mój pierwszy post a więc pozdrawiam wszystkich obecnych na forum oraz proszę o pomoc.
Potrzebuję lustra do fotografowania obrazów, które później będą drukowane na ploterze w tej samej skali (rozmiary są od 30x30 do 150x100 cm. ). Bardzo zależy mi aby kolory były jak najbardziej naturalne. Ważna jest też duża szczegółowość, ponieważ obrazy mają pewne rzeźbienia a i one mają być widoczne na druku. Niestety do tej pory nigdy nie miałem lustrzanki i nie znam się za dobrze a muszę kupić ją natychmiast. Cena do 5000 zł ( Body plus jeden obiektyw)
I wybieram między:
Canonem 450d
Canonem 40d
nikonem D80
Już praktycznie jestem zdecydowany na 40d. Najmniej wiem o obiektywie. Który będzie najlepszy do fotografowania obrazów. Czy np bardzo duży kąt nie będzie zniekształcał prostokąta? Nie musi mieć dużego zbliżenia a nawet może być stało ogniskowy. Oczywiście jestem w trakcie budowania małego studia. Czy możecie doradzić jakie oświetlenie byłoby najlepsze do takiego zastosowania?

MM - Wto 26 Sie, 2008

Najlepszy byłby Canon 5D. Z podanych chyba faktycznie Canon 40D choć do końca przekonany nie jestem.
Polecam tylko stałki. Może być 50/1.4 (najwierniej przenosi kolory) lub 85/1.8. Krótsze ogniskowe będą zniekształcać. Ja bym wybrał 135L lub 200/2.8L, ale to już spore koszta.

kijos - Wto 26 Sie, 2008

5D zapisuje pliki w 12bitowej głębi. Dłuższa ogniskowa niż 50mm może być bardzo niewygodna w pracy. Kiedyś fotografowałem stare zdjęcia. Później były drukowane w dużym formacie, też 150x100 lub nawet więcej (nie pamiętam). Robiłem to 40D + EF 50 1.8 w mocno zacienionym pokoju, żeby uniknąć blików.
MM - Sro 27 Sie, 2008

Zdjęcia to nie obrazy. Jak się "podejdzie" na tyle blisko by przy 50mm wypełnić nim cały wizjer to możemy mieć jeszcze delikatnie wypaczony obraz. Dlatego polecałbym większą ogniskową. 5D jest lepszy bo ma na stałce niesamowite oddanie szczegółów. Co do 12 bitów... nie jestem komputerowym maniakiem, ale nie wierzę w cuda z 14 bitów 40D. Miałem ten aparat i dla mnie niczym się nie różnił w jakości zdjęć od starego 20D a to jednak sporo odstaje od 5D.
kijos - Sro 27 Sie, 2008

Dobrze powiedz mi tylko ile półtorametrowych obrazów sfotografowałeś obiektywem o ogniskowej 200mm.
jaad75 - Sro 27 Sie, 2008

Zależy w jakiej rozdzielczości ma być ten wydruk - muzea jadą zwykle na średnim formacie... Jeśli istotne jest oddanie tekstur, a zmuszony jesteś do używania APS-C, to lepszym rozwiazaniem jest takie z matrycą CCD lub FOVEON, choć ten ostatni ma problemy prawidłowym oddaniem kolorów...

[ Dodano: Sro 27 Sie, 2008 00:39 ]
Co do szkła, to sugerowałbym typowe do tego celu, reprodukcyjne szkła makro, które mają zwykle ogniskową 50mm...

ARTIS - Sro 27 Sie, 2008

Faktycznie canon 5D byłby najlepszy ale mój budżet jest dla niego za niski. A może polecilibyście jakieś inne lustro? Jeżeli chce oddać więcej szczegółów to mam wybierać obiektywy jaśniejsze czy ciemniejsze.Znalazłem taki obiektyw - Canon EF 50mm f/1.8 II czy będzie się nadawał?
jaad75 - Sro 27 Sie, 2008

Obrazy nie uciekają. Zawsze fotografuje się je ze statywu. Chodzi o szkło z jak najmniejszą krzywizną płaszczyzny ostrości i o równych osiągach w centrum i na brzegu kadru. Dlatego sugeruję skonstruwane właśnie w tym celu 50-tki makro. Teoretycznie, na APS-C wygodniejszy byłby ekwiwalent 50-tki, czyli 35mm, ale tu występują już większe zniekształcenia beczkowe, co jest niekorzystne przy reprodukcjach.
mavierk - Sro 27 Sie, 2008

rozumiem, że skaner bombelkowy nie wchodzi w grę :)

Mi się od razu narzuciło w głowie 24-70, w razie niemożliwości podejścia - ale z perspektywą może być kicha :)

kozidron - Sro 27 Sie, 2008

ARTIS, pytanie jeszcze brzmi na jakim ploterze będziesz to drukował, bo wszystko fajnie jeżeli chodzi o sprzęt do focenia ale na samym końcu moze sie okazać, ze ploter nie odda niuansów jakie zarejestruje 5D +85/1.8, więc kupowanie takiego sprzętu może nie przynieść pożądanych rezultatów. Zdarzyło mi się focić obrazy i największym kłopotem były właśnie bliki (jak wspomniał kijos)i nie odpowiednia rozpiętość tonalna obrazu(uciekały mi szczegóły, na dodatek ploter nie radził sobie szczególnie z odcieniami srebrnego).
jaad75 - Sro 27 Sie, 2008

Cytat:
Mi się od razu narzuciło w głowie 24-70, w razie niemożliwości podejścia - ale z perspektywą może być kicha :)

Co ma do tego perspektywa, jeśli mówimy o obrazach, które są z natury obiektami płaskimi? Albo nie rozumiesz pojęcia perspektywa, albo myli Ci się ono ze zniekształceniami wynikającymi z niedoskonałości konstrukcji obiektywu, czyli beczka/poduszka...

ARTIS - Sro 27 Sie, 2008

Ma to być drukowane na ploterze UV. Kłopotów nie powinno być ponieważ chcemy zastosować profil czyli skalibrować z sobą aparat, monitor, ploter oraz oświetlenie pomieszczenia w którym będziemy drukować. Wszystko to po to aby na każdym etapie produkcji było widać takie same kolory. Ponieważ teraz w kompie jest wszystko dobrze ładne kolory i takie tam a po wydrukowaniu wychodzi zupełnie coś innego. Jutro jedziemy obejrzeć 40D + 50 mm f/1.4. Czy ktoś zna jakiś dobrze wyposażony sklep z aparatami w Katowicach lub okolicach Katowic?
jaad75 - Sro 27 Sie, 2008

Tu nie chodzi tylko o kalibrację, tylko o samą wydolność plotera - niekoniecznie poradzi sobie z wiernym przeniesieniem kolorów...
ARTIS napisał/a:
Jutro jedziemy obejrzeć 40D + 50 mm f/1.4

Jeszcze raz powtórzę, że odpowiedniejsze do tego celu jest szkło makro. Tego typu szkła zachowują się dużo równiej na całej powierzchni.
kozidron napisał/a:
Zdarzyło mi się focić obrazy i największym kłopotem były właśnie bliki (jak wspomniał kijos)

Mnie też zdarzyło się i zapewniam Cię, że problem blików znika przy odpowiednim oświetleniu... :smile:

kijos - Sro 27 Sie, 2008

kozidron, masz rację najwęższym gardłem jest docelowy sposób reprodukcji ale im lepszej jakości będzie plik pierwotny (głębia, przestrzeń, ostrość) tym większe możliwości w czasie konwersji i oddanie wszystkich niuansów w druku. Nie wiem czy robiłeś 85mm, ja z własnego doświadczenia polecam coś bliżej 50mm (szczególnie na kropie) - oczywiście trzymające parametry, o których pisał Jaad75 - żeby praca nie stała się udręką. Trzeba też pamiętać, że ARTIS chce przeznaczyć 5000 pln więc o FF może zapomnieć, nie wiem czy pomyślał o przyzwoitym statywie i głowicy.

[ Dodano: Sro 27 Sie, 2008 19:18 ]
Zacząłem pisać, zanim zobaczyłem ostatnie posty.

[ Dodano: Sro 27 Sie, 2008 19:19 ]
jaad75 napisał/a:
kozidron napisał/a:
Zdarzyło mi się focić obrazy i największym kłopotem były właśnie bliki (jak wspomniał kijos)


Mnie też zdarzyło się i zapewniam Cię, że problem blików znika przy odpowiednim oświetleniu...

Jakie rozwiązania proponujesz?

kozidron - Sro 27 Sie, 2008

ARTIS, ploter UV........moze miałeś na myśli durst'a? Słuchaj UV to jest ochrona przed wilgocią lub promieniami UV, nie tylko bezpośrednio padającymi na wydruk. Ochronę UV dodawana jest przez producenta do pigmentów, bądź też można laminowac na zimno folią UV, w której to nie folia a klej na niej jest właśnie zabezpieczeniem. Jakbyś konkretnie podał model oraz technologię w jakiej będą drukowane prace....mógłbym ci pomóc a tak to niestety.

Drukowanie z profilem....to zupełnie inna bajka, która niekoniecznie ci poprawi jakoś, użyłem słowa "jakość" specjalnie, profil jedynie może ci pomóc w odpowiednim odwzorowaniu kolorów a na jakość ma zdecydowanie wpływ rozdzielczość drukowania i system w jakim drukuje się prace(czyli powiedzmy CMYK+ dodatkowe pigmenty).

Niestety jest niewiele ploterów w Polsce, które odpowiednio oddadzą to co zarejestruję 5D+85 1.8 ....i to jest smutna prawda....jak ci jakiś drukarz wmawia, że będzie dobrze drukując na jakimś mild solvencie to jest w grubym błędzie. Może okazać się, że nawet to co zarejestruje 40D+50 1.4 to będzie zbyt wiele dla tego plotera.
Katowice to zagłębie ploterowe, żyby się tylko nie okazało, że aparat, którym będziesz focił zdecydowanie przewyższy możliwości plotera.....a wynik twojej pracy to niestety wydruk.

Ja bym brał 40D+ też coś blisko 50mm (jasna sprawa że statyw) i szukał dobrej drukarni, oczywiście robiąc próbki.

jaad75,
jaad75 napisał/a:
Mnie też zdarzyło się i zapewniam Cię, że problem blików znika przy odpowiednim oświetleniu... :smile:

nie będę dyskutował, każdy ma swoje doświadczenia w tej materii, ja wtedy robiłem na 20D, szkła macro nie miałem, wiesz nawet to może być dobry tor myślenia, zobaczymy w weekend - spróbuje i się sam przekonam.

mavierk - Sro 27 Sie, 2008

jaad75 napisał/a:
albo myli Ci się ono ze zniekształceniami wynikającymi z niedoskonałości konstrukcji obiektywu, czyli beczka/poduszka...
właśnie mi się myli, do tego dochodzi... nieno, chodziło mi o perspektywe. 14mm nie da Ci takiej reprodukcji obrazu, jak 200mm, chodzi mi tutaj o odległość ostrzenia, żeby mieć mniej więcej cały kadr. o coś takiego mi chodziło.

Właściwie to nie mam pojęcia, jak to by wpłynęło na jakość zdjęcia przy 24..

sprawdziłem i nawet na 18mm (DX) z 30cm zdjęcie zdjęcia w formacie 70x100 wygląda dobrze... w porównaniu z 70mm

zatem d300/d700 + 24-70 mogłoby być spoczko :)

ARTIS - Czw 28 Sie, 2008

Do Kozidron - Ploter UV nanosi tusz, który jest utwardzany promieniowaniem UV. Wygląda to tak że karetka ma po bokach lampy UV. Różnica jest taka że w przeciwieństwie do zwykłych ploterów ten może drukować na dosłownie wszystkim ( szkło, plastik, metal, drewno... ) Jedynym ograniczeniem jest grubość, która nie może przekroczyć 4 cm. Maszyna to zund UV jet 215. Oto link który znalazłem w internecie - http://www.studionm.pl/zunduv . Posiadamy starszą maszynę która ma 4 kolory ( CMYK). Firma od której ją kupiliśmy również doradzała nam 5D ponieważ sami drukują ta samą maszyna i cykają 5D a więc uważam że ten ploter potrafi to wykorzystać. Sprawa oświetlenia i studia to już inna sprawa, której nie wliczamy w koszta aparatu. Chcemy zamówić dwie takie lampy - http://allegro.pl/item426...watt_5400k.html myślę że dadzą sobie rade.
jaad75 - Czw 28 Sie, 2008

A chcecie te obrazy filmować, czy fotografować?... :razz:
Zdecydowanie polecam 2 softboxy i dwie studyjne lampy błyskowe (~300Ws spokojnie wystarczą). Dużo wydajniej i warunki pracy nieporównywalnie przyjemniejsze...

kozidron - Czw 28 Sie, 2008

ARTIS, rzeczywiście inna bajka,niewątpliwie jego zaletą jest drukowanie na wielu nośnikach, no nic -to życzę powodzenia, może te 360 x 360 dpi wystarczy na wydruk dobrej jakości. Rzeczywiście w takiej sytuacji to 40D w zupełności wystarczy.Co do lamp to przychyliłbym się do opcji jaka zapodał jaad75.
mavierk - Czw 28 Sie, 2008

jaad75 napisał/a:
Zdecydowanie polecam 2 softboxy i dwie studyjne lampy błyskowe (~300Ws spokojnie wystarczą). Dużo wydajniej i warunki pracy nieporównywalnie przyjemniejsze...
W takim razie znacznie lepiej do takiego czegoś po prostu lepszy skaner wypożyczyć...
jaad75 - Czw 28 Sie, 2008

Chcesz pożyczyć skaner 150x100cm i skanować obrazy... Hmm... Może jeszcze w ramach? Widziałeś kiedyś, jak wygląda dokumentacja fotograficzna np. w muzeum?
mavierk - Pią 29 Sie, 2008

nie wiem, dlatego błądzę po omacku :) Z racji najlepszej jakości, jaką oferować będzie taki skanerek, pomyślałem, że nie byłby to zły pomysł.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group