forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Szerokokątne obiektywy a dystorsja ?

jago - Sob 13 Wrz, 2008
Temat postu: Szerokokątne obiektywy a dystorsja ?
Szanowni forumowicze. Noszę się z zamiarem kupna obiektywu szerokokątnego o ogniskowych w granicach 10-20 mm. Praktycznie mam ogólną wiedzę nt tych szkieł - interesuje mnie, jak te obiektywy prezentują się pod względem dystorsji. Który z nich najmniej „beczkuje” ? Ponadto jakie macie wrażenie z ich użytkowania, tzn z czego jesteście zadowoleni a co Was niemile zaskoczyło ! Co polecacie ? Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. No i sorry, jak kogoś wQrzają takie pytania, ale jestem laikiem. No i nie odsyłajcie mnie do wyszukiwarki – jej działanie jest dalekie od doskonałości. Dodaję, że szkło będę używać do krajobrazu i wnętrz. Pozdrawiam.
Rizzo - Sob 13 Wrz, 2008

Mówiąc szczerze wystarczy poprzeglądać zrobione testy obiektywów szerokokątnych.

Chwalona Sigma 10-20 mm f/4-5.6 EX DC HSM:

I tak dla 10 mm mamy lekką dystorsję beczkową, której wartość określiliśmy na -0.88%. Dla 15 mm szybko przechodzi ona w "poduszkę" na poziomie 1.3%, dla 20 mm zmaleć do 0.9%. Żaden ze zmierzonych poziomów nie należy do uciążliwych co widać na poniższych zdjęciach.

MM - Sob 13 Wrz, 2008

Sigma jest znana z małych zniekształceń na szerokich kątach i jak już coś kupować od Sigmy to właśnie tego typu obiektyw.
goltar - Sob 13 Wrz, 2008

Pod względem małej dystorsji zdecydowanie Canon 10-22.
jago - Sob 13 Wrz, 2008

A co z twarzą człowieka, który mniejszym czy większym przypadkiem znajdzie się z boku kadru ? Jak będzie się ona prezentować, tzn czy ulegnie zniekształceniom w poszczególnych zakresach ogniskowych ?
MC - Sob 13 Wrz, 2008

Wiesz, ciezko zeby nie byla troche znieksztalcona. Ale generalnie na brzegu kadru rozdzielczosc obrazu i tak nie powala.

Tego typu obiektywy zdecydowanie nie nadają się do robinia portretu... 10-22 dobrze odwzorowuje linie które są w pionie lub poziomie ale znikształceń nie unikniesz.