|
forum.optyczne.pl
|
 |
Obiektywy fotograficzne - Przys³ona krytyczna
Paul - Czw 20 Lis, 2008 Temat postu: Przys³ona krytyczna Ostatnio wyczyta³em o o takim pojêciu jak "punkt krytyczny" lub "przys³ona krytyczna", czy jest to sta³a warto¶æ dla wiêkszo¶ci obiektywów, czy dla ka¿dego inna. Jaka jest ta warto¶æ przys³ony dla Sigma 17-70?
Pzdr
MC - Czw 20 Lis, 2008
A gdzie sie z tym spotkales?
Wujek_Pstrykacz - Czw 20 Lis, 2008
Po przekroczeniu przys³ony krytycznej wypada przednia soczewka tak jak w Tamronie 17-50
Paul - Czw 20 Lis, 2008
Ekspozycja bez tajemnic str 56.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Przes³ona_krytyczna
piotrmkg - Czw 20 Lis, 2008
moze chodzi o to ze po przekroczeniu pewnej wartosci przyslony jakosc zaczyna spadac ze wzgledu na zjawisko dyfrakcji
tylko takie moje przypuszczenie.
ghost - Czw 20 Lis, 2008
znaczy dyfrakcji? to chyba nie to samo.
bezpiecznym za³o¿eniem jest 5.6 - 8. zwykle w tych okolicach obiektywy maj± najwiêksz± zdolno¶æ rozdzielcz±.
lepsze i w centrum - bli¿ej 5.6, s³absze ew w rogach - zwykle ko³o 8.
warto jednak pamiêtaæ ¿e nie to jest najwa¿niejsze
goltar - Czw 20 Lis, 2008
Paul napisa³/a: | czy jest to sta³a warto¶æ dla wiêkszo¶ci obiektywów | W takim rozumieniu tego pojêcia nie jest to warto¶æ sta³a dla ró¿nych obiektywów. Ma³o tego, w zoomach dla ka¿dej ogniskowej mo¿e to byæ inna warto¶æ. Najczê¶ciej dla zoomów jest to jednak f/5.6-f/8, a dla sta³ek (poza tele) f/4-f/5.6.
Paul napisa³/a: | Jaka jest ta warto¶æ przys³ony dla Sigma 17-70? | f/5.6-f/8.
komor - Czw 20 Lis, 2008
Paul napisa³/a: | http://pl.wikipedia.org/wiki/Przes³ona_krytyczna |
No to w takim razie chodzi chyba o tzw. sweet spot obiektywu, co obejmuje te¿ najkorzystniejsz± ogniskow±, oprócz przys³ony. W przypadku obiektywu sta³oogniskowego oczywi¶cie mo¿emy regulowaæ tylko przys³onê, wiêc przys³ona krytyczna jest w takim przypadku to¿sama ze sweet spot. Jest jaki¶ polski odpowiednik tego terminu?
Paul - Czw 20 Lis, 2008
Dziêkujê za odpowied¼. Szukaj±c po "sweet spot" faktycznie znalaz³em potwierdzenie, ¿e jest to warto¶æ 5,6-8.
Nawi±zuj±c do posta KOMOR'a, jaka jest ta nakorzystniejsza ogniskowa?
mavierk - Czw 20 Lis, 2008
Czyli jest to taka przys³ona, w przypadku której aberracje oraz dyfrakcja maj± najmniejszy wp³yw na jako¶æ obrazu
No i ten punkt jest zale¿ny od jako¶ci optyki - wg tego, co na tej wiki jest napisane - szk³a wielkoformatowe nie s± za bardzo wymagaj±ce
komor - Czw 20 Lis, 2008
My¶lê, ¿e w przypadku wielkoformatowych szkie³ po prostu otwór f/11 nie jest wielko¶ci g³ówki szpilki, tylko palec mo¿na wsadziæ.
By³a kiedy¶ taka grupa fotograficzna f/64, ciekawe czy to rzeczywi¶cie by³a u¿ywalna przys³ona w owym czasie...
mavierk - Czw 20 Lis, 2008
No w sumie f4 przy 250mm nie mo¿e byæ wielko¶ci g³ówki od szpilki, a pewnie 250 to standard
piotrmkg - Czw 20 Lis, 2008
mavierk, wyobraz sobie ze dla formatu 4"x5" standardowa ogniskowa to ok 150mm, a dla formatu 8"x10" to juz 300mm ze nie wspomne o formacie 10"x12" gdzie standard to 360mm W wielkim formacie nie spotyka sie szkiel jasniejszych niz f/5.6
wiedzac ze 150mm lub wiecej dla WF to standard, informacja ze sa szkla o ogniskowej 28mm dla WF powinna wam dac pewien obraz jak szeroko mozna fotografowac
co do:
komor napisa³/a: | My¶lê, ¿e w przypadku wielkoformatowych szkie³ po prostu otwór f/11 nie jest wielko¶ci g³ówki szpilki, tylko palec mo¿na wsadziæ |
srednica mocowania takich szkiel wynosi ok 46mm dla formatu 4"x5", 60mm dla 8"x10" i bagatela 90mm dla formatu 10"x12"
majac te dane moze ktos sie pokusi o przeliczenie ile mm srednicy ma otwor np. przy f/32
dla zainteresowanych: http://www.schneiderkreuz...sr_ap/sr_ap.htm
oto takie szkielko (dla formatu 10"x12"), w "naszym" formacie (24x36mm) to odpowiednik ok 58mm a wazy prawie 2kg
|
|