|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - Portret w warunkach domowych
nesta - Czw 08 Sty, 2009 Temat postu: Portret w warunkach domowych Caly czas ucze sie fotografii, duzo zdjec robie w plenerze, ale chcialbym tez spytac o porade dt zrobienia dobrego domowego portretu czyli innymi slowy nie dysponujac profesjonalnym studiem.
Co mam ? Canona 40D z kitem 17-85 i stalka 50 1.8, statyw, blende (srebrna, biala, zlota, dyfuzor) i... wysoką, stojaca lampe z IKEA, ktora poprzez swoj papierowy abazur daje fajne miekkie swiatlo
Sciany mam kolorowe, albo moze to byc szara albo seledynowa albo bezowa. I teraz jak to poustawiac zeby bylo dobrze.
Do tej pory w miare wychodzilo kiedy lampa Ikeowska stala z boku i troche przed modelem, a blenda pod kątem na wysokosci pasa, albo tuz pod twarza kiedy bylo zblizenie, doswietlala.
Na pewno jest jednak mozliwosc ustawic to lepiej i tu prosba do fachowcow o jakies porady.
dziekuje
RaV579 - Czw 08 Sty, 2009
Może poczytasz trochę TUTAJ. Na tej stronce jestogólny poradnik o robieniu portretów.
ZZ - Pią 09 Sty, 2009
Portrety w warunkach domowych najlepiej robić przy świetle naturalnym, a więc wybrać jasny dzień i miękkie rozproszone światło, bezpośrednie światło słoneczne niepożądane.
Doskonały efekt daje zakrycie okien kalką techniczną. Oczywiście 50/1,8 będzie lepszy.
Ja unikam używania lamp, bo dają żółtawe światło, ale to już kwestia gustu, ja wolę naturalne.
jaad75 - Pią 09 Sty, 2009
ZZ napisał/a: | Portrety w warunkach domowych najlepiej robić przy świetle naturalnym |
O czyżby?
ZZ napisał/a: | Ja unikam używania lamp, bo dają żółtawe światło |
Po pierwsze, zależy jakie lampy, po drugie, od czego balans bieli?
ZZ - Pią 09 Sty, 2009
Można z lampą, ale napisałem że to kwestia gustu...
jaad75 - Pią 09 Sty, 2009
Bardziej kwestia wiedzy, jak osiągnać dany efekt...
ZZ - Pią 09 Sty, 2009
Czyli gust się nie liczy?
jaad75 - Pią 09 Sty, 2009
Nie o to chodzi. Można zrobić zdjęcie z lampą, tak by wyglądało na światło naturalne. Światło lampy można dowolnie kształtować i jest to znacznie łatwiejsze w domowych warunkach, niż modyfikacja światła naturalnego.
ZZ - Pią 09 Sty, 2009
Światło naturalne też można kształtować, i to jeszcze jak...
jaad75 - Pią 09 Sty, 2009
Ale znacznie łatwiej i taniej kształtować światło sztuczne.
ZZ - Pią 09 Sty, 2009
Łatwiej? Taniej?
[ Dodano: Pią 09 Sty, 2009 20:44 ]
Zresztą założyciel wątku ma do dyspozycji jedną, zwykłą, domową lampę stojącą, czy światło padające z okna nie da więcej możliwości?
mavierk - Sob 10 Sty, 2009
ZZ, właśnie nazywamy to wtajemniczeniem w wiedzę oświetleniową
Ja wolę mieć lampkę nocną + światełko z okienka + blenda = fajne zdjęcie w odcieniach czerni i bieli
ZZ - Sob 10 Sty, 2009
Nie o to chodzi, ja też mam lampkę i przy niej focę, ale mam też okno i obserwuję światło, jak jest fajne to się cieszę i chowam lampkę...
mavierk - Sob 10 Sty, 2009
ZZ napisał/a: | jak jest fajne to się cieszę i chowam lampkę... | Natomiast mając najtańszą chińską błyskówkę z brystolem i reklamówką możesz zawsze mieć fajne światełko
ZZ - Sob 10 Sty, 2009
Można i tak, ale ja wolę się bawić małą GO, z obiektywami 1,4-1,8 , a do tego najlepsza jest spokojna praca przy naturalnym świetle. Jest jeszcze coś: na ogół modele/modelki są wtedy swobodniejsi/swobodniejsze, niż gdy im świecimy lampami.
jaad75 - Sob 10 Sty, 2009
ZZ napisał/a: | ...wolę się bawić małą GO, z obiektywami 1,4-1,8... |
Ależ możesz to robić równie dobrze przy świetle sztucznym...
Cytat: | Jest jeszcze coś: na ogół modele/modelki są wtedy swobodniejsi/swobodniejsze, niż gdy im świecimy lampami. |
O czyżby? Powiedziałbym, że wręcz przeciwnie - ze względu na długie czasy trzeba prosić o zamieranie w różnych pozach, co powoduje znacznie bardziej nienaturalne zachowanie...
Arek - Sob 10 Sty, 2009
jaad75 napisał/a: | Powiedziałbym, że wręcz przeciwnie - ze względu na długie czasy trzeba prosić o zamieranie w różnych pozach |
Robiąc Canonem zawsze można użyć wyższego ISO bez straty jakości
komor - Sob 10 Sty, 2009
A tak na poważnie, to chyba łatwiej uczyć się focenia portretów przy świetle ciągłym, a łatwiej robić je (gdy już się umie) przy świetle błyskowym.
jaad75 - Sob 10 Sty, 2009
Najłatwiej uczyć się na lampie błyskowej z pilotem.
mavierk - Sob 10 Sty, 2009
najlepiej to się uczyć w dobrej atmosferze, czy z lampkami czy na dworze męcząc się z blendą czy czymś tam jeszcze - co to za różnica, jak długo sprawia nam to przyjemność
ZZ - Sob 10 Sty, 2009
Przyjemność focenia! Właśnie o to mi chodziło!
Zresztą ja mam na myśli portret tzw. "naturalny", nie zaś o typowy portret studyjny, który często może być perfekcyjny technicznie, tylko że bez tzw "duszy". Na ogół więcej nam powie o człowieku portret zrobiony na luzie podczas swobodnej rozmowy, niż upozowany w każdym drobiazgu. To są po prostu dwa inne typy portretu: w malarstwie to się nazywa portret rodzajowy i portret reprezentacyjny.
jaad75 - Sob 10 Sty, 2009
Portret z lampą może być dokładnie tak samo naturalny, jak ten wykonany w świetle słonecznym. To jakaś totalna bzdura, że portret w kontrolowanych warunkach oświetleniowych musi być nienaturalny - może być tak samo lub nawet bardziej naturalny od tego zrobionego przy oknie.
mavierk - Sob 10 Sty, 2009
jaad75 napisał/a: | może być tak samo lub nawet bardziej naturalny od tego zrobionego przy oknie. | Dokładnie! Dlatego gadanie, że światło sztuczne jest gorsze, to tylko kwestia, przepraszam za brzydkie słowo, braku doświadczenia albo kilkunastu lat pracy z światłem sztucznym
ZZ - Sob 10 Sty, 2009
Skąd ta niechęć do światła naturalnego?
mavierk - Sob 10 Sty, 2009
raczej chęć do światła sztucznego
ZZ - Sob 10 Sty, 2009
A w którym miejscu ja napisałem, że światło sztuczne jest gorsze?
mavierk - Sob 10 Sty, 2009
pisząc, że naturalne jest Twoim zdaniem lepsze, piszesz, że sztuczne jest od niego gorsze
ZZ - Sob 10 Sty, 2009
Ho ho! Ciekawa interpretacja, ja tylko od początku piszę o typie światła które JA chętnie wykorzystuję gdy jest taka możliwość. Po prostu nie używam lamp, gdy jest fajne światło naturalne. Pisałem o tym wyraźnie kilka postów temu...
jaad75 - Sob 10 Sty, 2009
ZZ napisał/a: | Po prostu nie używam lamp, gdy jest fajne światło naturalne. |
A tak w ogóle - używasz lamp? Bo może tu jest klucz...
mavierk - Sob 10 Sty, 2009
ZZ napisał/a: | Ciekawa interpretacja, ja tylko od początku piszę o typie światła które JA chętnie wykorzystuję gdy jest taka możliwość. | A czy to nie jest twierdzenie, że światło naturalne jest lepsze od sztucznego, skoro wolisz używać naturalnego, gdy jest, bardziej od sztucznego?
ZZ - Sob 10 Sty, 2009
Przecież to proste: WOLĘ focić przy naturalnym gdy jest takowe, WOLĘ focić przy sztucznym, gdy nie ma naturalnego. DLA MNIE to ciekawsze niż focić cały czas przy tym samym.
komor - Sob 10 Sty, 2009
Skończcie już z tymi przepychankami, to już jakaś plaga ostatnio… Proszę o merytoryczne uwagi, mogą być o wyższości tego czy owego, ale bez łapania za słowa. Konkrety!
kijos - Nie 11 Sty, 2009
Scott Kelby radzi używać zasłon prysznicowych.
kamfil06 - Nie 11 Sty, 2009
kijos,
wiesz może jak uzyskuje się efekt jak na zdjęciach
tego gościa ?
jaad75 - Nie 11 Sty, 2009
kamfil06 napisał/a: | kijos,
wiesz może jak uzyskuje się efekt jak na zdjęciach
tego gościa ? |
Co do światła, to backstage możesz obejrzeć na stronie, a obróbka może wyglądać np. tak:
http://www.diyphotography...-dave-hill-look
http://www.flickr.com/gro...57594577686705/
lub tak:
http://www.scottkelby.com/blog/2008/archives/1094
aczkolwiek pierwsza technika pozwala uzyskać bardziej zróżnicowane efekty IMHO - obejrzyj przykłady z dalszej części wątku na Flickrze...
Oczywiście, możesz użyć też wspomnianego przez Kelby'ego plug-inu LucisArt...
kijos - Nie 11 Sty, 2009
kamfil06, materiały już masz.
Kiedyś bawiłem się z high pass (podobnie jak w pierwszych linkach podanych przez jaad75) ale nie byłem zadowolony z efektu. Później olśniło mnie, że nie chodzi o maksymalne zwiększanie kontrastu tylko o zachowanie max szczegółów w całym obrazie. Do tego dobrze nadaje się shadow/highlight, a skoro używamy shadow/highlight to dlaczego nie zrobić tego na poziomie raw przy pomocy suwaków recovery i fill light.
jaad75 - Nie 11 Sty, 2009
kijos napisał/a: | a skoro używamy shadow/highlight to dlaczego nie zrobić tego na poziomie raw przy pomocy suwaków recovery i fill light. |
Może dlatego, że nie masz aż takiego wpływu na zakres ich działania...
|
|