|
forum.optyczne.pl
|
 |
Obiektywy fotograficzne - Jak rozpoznać czy obiektyw ma należyte dane techniczne?
mwaszut - Czw 22 Sty, 2009 Temat postu: Jak rozpoznać czy obiektyw ma należyte dane techniczne? Witam może pomożecie mi w rozwiązaniu problemu jak w warunkach domowych rozpoznać że objektyw naprawde jest taki jak opisuje go producent i czy jest tak jak podano w niezależnych testach.Tak najwięcej to mi chodzi o "rozdzielczość obrazu" 10,20,30,40 lpmm?Próbowałem sam sobie zrobić tablice testowe o różnyej sile linii i oglądam dokładnie w komputerze,ale jedyne co s tego widze to jak powiększe to wiem że linia która ma 1mm w rzeczywistości a ja powiększam to stwierdzam ostrość 1 ,2, . . .10mm? na monitorze? i jak mam ocenić wynik?
Dziękuje
MC - Czw 22 Sty, 2009
mwaszut, a robisz oprocz tego jakies zdjecia, czy tylko kartek?
mwaszut - Czw 22 Sty, 2009
Oczywiście ale nie jestem pewien rozdzielczością no bo nie jest taka żyletka jak myślałem i choć nie jest żle.Jednak chce sprawdzić czy jest tak jak powinno,czy też nie i wysyłać do reklamaciji.
MC - Czw 22 Sty, 2009
Najprosciej bedzie jak wkleisz np. tutaj cropa z centrum kadru i/lub brzegu.
mwaszut - Czw 22 Sty, 2009
A jak tu wkleić kropa?
MC - Czw 22 Sty, 2009
Klikasz na "odpowiedz" po ostatnim poscie i pod miejscem na tresc wiadomosci jest panel dolaczenia zalacznika. A cropa to juz we wlasnym zakresie tworzysz.
I warto przepisac czesc exifa a takze jakim obiektywem bylo robione.
mwaszut - Czw 22 Sty, 2009
Podaje plik z środkiem i lewym górnym rogiem.Bez korekciji tylko wycięte i połączone do jednego.Kartka A4 i wydrukowane na laserówce.Foto ze statywu i lampą błyskową F=4 , t=200
MC - Czw 22 Sty, 2009
Strasznie male te Twoje cropy. Jesli to jest 1:1, to jak dla mnie jest ok.
mwaszut - Czw 22 Sty, 2009
Jej zapomniałem że powiększyłem na 200%,no ale martwi mnie ten środek i nie całe linie ,no nie wiem czy to objektywem bo mam jeszcze set i tam to samo
[ Dodano: Czw 22 Sty, 2009 20:29 ]
No uzupełnie te kwadraty to dokładnie 1cm w rzewczywistości
costi - Czw 22 Sty, 2009
Fajnie by bylo, jakbys dal normalnego cropa, czyli wycinek framgnetu kadru bez zadnego przeskalowania, zmiany rozdzielczosci obrazka itp.
A tak swoja droga: obiektyw, nie objektyw
jetar - Pon 02 Lut, 2009
Witam
Mam podobny problem jak mwaszut. Kupiłem Sigmę 50mm F/2,8 EX DG MACRO i mam wątpliwości czy ją reklamować z powodu ostrości. Może ktoś by ocenił przesłane cropy. Robiłem płaszczyznę pod kątem 45 st. na różnych przysłonach ze statywu z elektronicznym wężykiem Canonem D350. Na F2.8 jest ostro (1. crop), na F8 (2. crop)jeszcze też, a dalej ostrość mniej więcej liniowo pogarsza się aż do F45 (3. crop). Dla mniejszych powiększeń (oddalaniu się od fotografowanego przedmiotu aż do nieskończoności) jest to samo zjawisko. Z testu tego obiektywu na optyczne.pl wynika, że najlepsza ostrość powinna być przy najmniejszym otworze przysłony, a u mnie jest odwrotnie. Załączone wycinki są ze środka kadru bez przeskalowania i korekcji.
Kocur - Pon 02 Lut, 2009
Popatrz na tabele MTF-ów jakiegokolwiek obiektywu, powyżej f/11 ostrość leci w każdym jednym, głównie z winy dyfrakcji. Jest to zjawisko całkowicie normalne. Natomiast z testu na Optyczne.pl wynika, że największa ostrość jest przy F/8, a dalej spada błyskawicznie. Chyba nie czytałeś tego samego testu, co ja
komor - Wto 03 Lut, 2009
jetar, być może mylisz ostrość i głębię ostrości. Najlepsza ostrość (czyli rozdzielczość) szkła osiągana jest zwykle gdzieś w okolicach f/5.6 czy f/8 i tam dostaniesz najlepsze rezultaty. Tam też jest w miarę duża głębia ostrości, choć oczywiście zasadniczo mniejsza niż przy f/45. Robiąc test pod kątem 45° to testujesz celność autofocusa. Należy robić to przy całkowicie otwartej przysłonie (czyli f/2.8 w przypadku omawianego obiektywu), kiedy to głębia ostrości jest najmniejsza możliwa, co pozwala lepiej wykrywać błędy autofokusa. Ale w takiej sytuacji (zdjęcie pod kątem, otwarta przysłona) jakość obrazowania (czyli ostrość, czyli rozdzielczość) nie będzie najlepsza możliwa, bo taka jest przy f/5.6 czy przy f/8.
jetar - Wto 03 Lut, 2009
Dzięki za uwagi. Test na optyczne odczytałem odwrotnie (sorry) bo w komentarzu do testu było napisane że przymykając przysłonę ostrość rośnie (nie pomyślałem że tylko do f/8). Załączyłem wycinki z mojego testu na test AF i głębi ostrości ale chciałem zwrócić uwagę na ostrość.
Z Waszych uwag wynika, że trzeba robić kompromis między głębią ostrości i ostrością zdjęcia i nie można zrobić w dobrej ostrości np. całej biedronki w powiększeniu 1:1 (próbowałem, że trzeba by ustawić min. f/32, a wówczas już jest mniejsza ostrość)
kamfil06 - Wto 03 Lut, 2009
jetar,
dlatego do makro lepiej mieć długie szkło (większa ogległość od przedmiotu = wieksza GO )
Kocur - Sro 04 Lut, 2009
Cytat: | jetar,
dlatego do makro lepiej mieć długie szkło (większa ogległość od przedmiotu = wieksza GO ) |
Jeśli mnie pamięć nie myli, to pozostając przy tej samej skali odwzorowania, np. 1:1, mamy zawsze tą samą GO
edmun - Sro 04 Lut, 2009
a im większa ogniskowa tym mniejsza GO czyż nie ? :/
MC - Sro 04 Lut, 2009
edmun, wlasnie nie do konca. Bo jesli jest ta sama skala odwzorowania, to GO jest taka sama (ponoc).
edmun - Sro 04 Lut, 2009
no to ja już nie wiem
[ Dodano: Sro 04 Lut, 2009 07:41 ]
p.s. nie da rady wypośrodkować nowej emotki ?, wszystkie ładnie w rzedzie tylko ta jedna tak się przekrzywiła
komor - Sro 04 Lut, 2009
Głębia ostrości zależy od odległości przedmiotowej, ogniskowej i przysłony. Jeśli zachowując ogniskową zwiększamy skalę odwzorowania to robimy to poprzez przysuwanie obiektu do obiektywu, czyli zmniejszamy odległość przedmiotową, a to zmniejsza głębię ostrości.
Ale dla bliskich dystansów (a to nas interesuje w makro), jako rzecze np. Wikipedia, ogólne równania są już zbyt niedokładne i przyjmuje się inne wzory na GO, które mówią, że na bliskich dystansac GO zależy od skali odwzorowania, a nie od ogniskowej. Im większa skala odwzorowania tym mniejsza GO. Ale potem piszą jeszcze o kilku dodatkowych komplikacjach i wszystko to się zaciemnia, więc sam już nie mam pewności co i jak.
Wujek_Pstrykacz - Sro 04 Lut, 2009
Jedno jest pewne, im wieksza ogniskowa tym bardziejh tło sie rozmywa, dlatego gdy chcę mieć bardzo rozmyte tło przy macro to używam 150mm Sigmy.
mons - Sro 04 Lut, 2009
....tiaaaaaa....odwieczny dylemat .....duża GO i duża rozdzielczość .....
kamfil06 - Sro 04 Lut, 2009
Wujek_Pstrykacz napisał/a: | Jedno jest pewne, im wieksza ogniskowa tym bardziejh tło sie rozmywa, |
eee...yyy,
kiedyś coś jaad pisał że to niekoniecznie może być prawda...
zaraz poszukam...
[ Dodano: Sro 04 Lut, 2009 19:40 ]
cytuję:
Cytat: | mavierk, AuThoR, nie o to chodzi...
Jeżeli zachowujesz skalę odwzorowania (co oczywiście wiąże się ze zmianą perspektywy, bo wymaga różnych odległości od przedmiotu, ale o takim przypadku tutaj rozmawiamy), to głębia ostrości pozostaje w przybliżeniu taka sama (szerokim kątem fotografujesz z mniejszej odległości, teleobiektywem z większej), ale tło na fotografii wykonanej teleobiektywem wydaje się "bardziej rozmyte", bo widzimy tylko niewielki jego fragment (tym mniejszy im dłuższy teleobiektyw). Przy wąskim kącie widzenia nawet niewielki ruch obiektywem zmienia całkowicie zawartość tła.
[ Dodano: Nie 09 Lis, 2008 19:16 ]
maziek, dokładnie, uprzedziłeś mnie...
[ Dodano: Nie 09 Lis, 2008 19:18 ]
maziek napisał/a:
Choć zmierzona w metrach granica ostre/nieostre będzie w tej samej odległości od obiektywu.
Od obiektu. |
tkosiada - Czw 05 Lut, 2009
Wujek_Pstrykacz napisał/a: | Jedno jest pewne, im wieksza ogniskowa tym bardziejh tło sie rozmywa, dlatego gdy chcę mieć bardzo rozmyte tło przy macro to używam 150mm Sigmy. |
wujo, to nie tak
nie zależnie czy użyję 30mm, czy 150mm ognikową efekt rozmycia jest taki sam
istotna jest skala odwzorowania, czyli wielkośc przedmiotu w stosunku do matrycy, czyli na fotce
jesli wielkośc będzie ta sama to efekt, bokeh, równiez będzie ten sam
pozdro
mavierk - Czw 05 Lut, 2009
tkosiada, chyba bokeh bedzie zależeć od skali odwzorowania oraz przesłony - tak bym to nazwał.
Przy portrecie twarzy obiektyw 50mm użyty tak, że skala odwzorowania wynosi 1:10 oraz obiektyw 100mm użyty tak, że skala odwzorowania wyniesie 1:10 spowoduje, że głębie ostrości będziemy mieli taką samą? Jeśli tak, to różnice w rozmyciu tkwić będą tylko w szzegółowości tła - 50mm będzie miało więcej
tkosiada - Czw 05 Lut, 2009
ja
od skali odwzorowania, a nie od ogniskowej
Wujek_Pstrykacz - Czw 05 Lut, 2009
A jednak bede musiał poszukać w swoim archiwum fotek zrobionych przy tej samej skali odwzorowania Tokiną 100 i Sigmą 150. No i oczywiście przy f2,8. Te z Sigmy maja lepsze - czytaj bardziej rozmyte tło.
komor - Czw 05 Lut, 2009
Wujek_Pstrykacz, z lektury tego artykułu na Wikipedii, który linkowałem, wynika że zależność jest inna gdy odległość przedmiotowa jest w okolicach nominalnej długości ogniskowej w obiektywie, ponadto stosunek GO przed i za obiektem też się zmienia w zależności od konstrukcji obiektywu (symetryczna i niesymetryczna) więc chyba takich prostych porównań nie da się łatwo zrobić na podstawie teoretycznych rozważań.
Co nie zmienia faktu, że w Twoich konkretnych zdjęciach rozmycie może być zawsze takie, jak piszesz…
AM - Czw 05 Lut, 2009
Wujek_Pstrykacz napisał/a: | No i oczywiście przy f2,8. Te z Sigmy maja lepsze - czytaj bardziej rozmyte tło. |
Przy dluzszej ogniskowej, przy tym samym kadrowaniu zmieniamy perspektywe, czyli wycinamy z kadru wiecej tla. "Ta sama plama wydaje nam sie wieksza".
Zreszta to i tak akademicka dyskusja bo kontrola "rozmyc" jest zalezna od konstrukcji optycznej. I to nam pozwala na dywagacje o wyzszosci bokeh z jednego szkla nad drugim.
elijah - Pią 06 Lut, 2009
Szkoda, że dyskusja zeszła z tematu, bo kolega mwaszut zadał doskonałe pytanie odnośnie samodzielnego sprawdzania jakości obiektywu.
Też się nad tym kiedyś zastanowiłem jak zobaczyłem straszne wręcz wykresy ostrości obrazu dla Nikkora 60mm F/2.8 Macro na slrgear o ile pamietam. Zrozumialem, ze nawet kazdej firmie moze czasami trafic sie nieudany egzemplarz i o ile czasami widac to doskonale "na oko", to w rzeczywistości sprawdzenie dokładnych pomiarów obiektywu może być w warunkach domowych trudne.
Macie na to jakieś pomysły?
|
|