forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Zawody jezdzieckie, konie - Canon 500D

Zielona - Wto 04 Sie, 2009
Temat postu: Zawody jezdzieckie, konie - Canon 500D
Witam, badzo prosze o porade jaki obiektyw bedzie najlepszy dla Canona 500d do fotografowania zawodow jezdzieckich (skoki przez przeszkody, wyscigi). Czy jes mozliwe dopasowanie obiektywu tak aby mozna bylo go rowniez użyc w pomieszczeniach (zawody halowe)?
Chcialabym zmiescic sie w cenie do ok 2000 PLN. Oczywiscie jesli to mozliwie to chetnie kupie cos tanszego.

Baku - Wto 04 Sie, 2009

Nie wiem, czy w dobrą stronę idzie moje rozumowanie ale tu by się przydał szybki telezoom. W podanej cenie możesz próbować zapolować na używanego 70-200/4L. AF i jakość obrazowania tego obiektywu jest bardzo dobra.
Do zawodów halowych pewnie przydało by się coś jaśniejszego, ale cena za wersję ze światłem 2.8 rośnie niemal dwukrotnie, natomiast obiektywy firm trzecich mogą być niesatysfakcjonujące pod względem AFu.

B o g d a n - Wto 04 Sie, 2009

Zielona napisał/a:
WItam, badzo prosze o porade jaki obiektyw bedzie najlepszy dla Canona 500d do fotografowania zawodow jezdzieckich (skoki przez przeszkody, wyscigi).
Zielona napisał/a:
Chcialabym zmiescic sie w cenie do ok 2000 PLN.

Jeżeli nie uda Ci sie kupić tego, co proponuje Baku, to zastanów sie nad innym Canonem, czyli Canon EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM.
Według mnie ten zakres ogniskowych zdecydowanie lepiej nadaje sie do takich zdjęć, a rzekłbym nawet (z własnego doświadczenia), że jest optymalny.

Kosztuje od 1590 zł. http://www.ceneo.pl/4746
Test znajdziesz tutaj: http://www.optyczne.pl/40...5.6_IS_USM.html

Podsumowanie testu:

Zalety:
•bardzo dobra jakość obrazu w centrum pola,
•dobra jakość obrazu na brzegu kadru,
•dobrze kontrolowana dystorsja,
•znikomy astygmatyzm,
•celny, cichy i dość szybki autofokus,
•dobrze pracująca stabilizacja,

Wady:
•zauważalna aberracja chromatyczna przy 28 mm,
•widoczna koma,
•trochę za duże winietowanie dla 28 mm,
•słaba praca pod ostre światło,

Trzeba też powiedzieć jasno, że w hali nie obejdzie sie bez bardzo wysokiego ISO i uzycia stabilizacji obiektywu.

Monastor - Wto 04 Sie, 2009

B o g d a n napisał/a:

Trzeba też powiedzieć jasno, że w hali nie obejdzie sie bez bardzo wysokiego ISO i uzycia stabilizacji obiektywu.

Skoro przy tych ogniskowych ma być potrzebny IS to jak ma być uchwycony ruch biegnącego konia? Bezpieczne czasy dla utrzymania przy maksymalnej ogniskowej zaczynają się teoretycznie od 1/200 sekundy, czyli mogą być trochę dłuższe lub krótsze zależnie od ręki. Za to za długie do takich zdjęć.

F/5.6 w hali to IMO kompletne nieporozumienie.

B o g d a n - Wto 04 Sie, 2009

Monastor napisał/a:
Skoro przy tych ogniskowych ma być potrzebny IS to jak ma być uchwycony ruch biegnącego konia?

Będzie, będzie.
Monastor napisał/a:
F/5.6 w hali to IMO kompletne nieporozumienie.

W hali nie będzie potrzebowała wogóle ogniskowych powyżej 100mm (nie zapominaj, że ma fotografować konie z jeźdźcem), a wtedy to szkło daje f/4.

Zielona - Wto 04 Sie, 2009

dziekuje za odpowiedzi. Czyli najlepiej rozgraniczyc te dwie rzeczy tzn zawody w terenie i na hali i kupic dwa osobne obiektywy? Wiedzialam, ze tak to moze sie skonczyc :-) Ze mnie zupelny amator, wiec wymagania nie sa wysokie, ale z drugiej strony skoro wydaje sie nie male pieniadze to warto byloby kupic cos bardziej przyszlosciowego. Ktoz to wie moze pokocham fotografowanie...
Monastor - Wto 04 Sie, 2009

B o g d a n, to już zależy od rozmiarów hali i miejsca, z którego będzie robić zdjęcia, ale faktycznie, konie małe nie są.

IMO F/4 to też na takie warunki nic specjalnego, nie wiem jaka to sala, ale będzie trudno. Ze sportów w pomieszczeniach focę tylko siatkówkę, ale tam F/4 na pewno odpada, chyba że z lampą. Nie sądzę, żeby duża sala na takich zawodach była lepiej oświetlona.

Nie wiem co polecić za taką cenę i do tych zastosowań. Na dobrą sprawę 70-200/4 L ma odpowiedni AF, ale to na salę mimo wszystko ciut za ciemno, do tego drożej niż 2000. Tamron 70-200/2.8 ma odpowiednie światło, ale kiepski AF, także jest za drogi. Sigma 50-150/2.8 wydaje mi się tu sensowną propozycją, światło jest, HSM też, ale ona też jest niestety za droga.

Zielona, przyznam szczerze, że nic poniżej wspomnianych przed chwilą szkieł nie poleciłbym z czystym sumieniem. Możesz zrobić jak radzi B o g d a n, ale to bardzo duży kompromis i chyba naprawdę warto się wstrzymać i zdobyć większe pieniądze/poczekać na spadek cen.

B o g d a n - Wto 04 Sie, 2009

Zielona napisał/a:
skoro wydaje sie nie male pieniadze to warto byloby kupic cos bardziej przyszlosciowego.

Obiektyw Canon EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM na pewno będzie Ci długo i dobrze służył. Do koni 135mm na matrycy APS-C (np. 1000D), nawet na wolnym powietrzy będzie wystarczający. Uważam, że jeżeli chcesz robić takie zdjęcia amatorsko, to w zupełności wystarczy. Cena też jest dość dobra i jeżeli komuś nie potrzebny szeriki kąt, to może posłużyć jako podstawowy, codzienny obiektyw. :wink:

Baku - Wto 04 Sie, 2009

Zielona, jak ma być bezkompromisowo i w jednym obiektywie to już wspominałem o tym szkiełku :arrow: 70-200/2.8L. AF pierwsza klasa, odpowiedni zakres ogniskowych i światło odpowiednie do hali.
Jeśli nie chcesz cierpliwie zbierać na niego funduszy i czekać to rozważ jeszcze jedną propozycję. Jest to Sigma 70-200/2.8 HSM. Jest jasna, porządnie zbudowana i ma silnik ultradźwiękowy - po wybraniu odpowiedniego egzemplarza i ewentualnej wizycie w serwisie celem kalibracji z korpusem powinna dobrze się sprawować w tych zastosowaniach. Używkę da się kupić za ok. 2000-2500 zł. Nówka to ok. 3200 zł.

A kupowanie osobno obiektywu w plener i do hali trochę mija się z celem. I tak stanie na jasnym telezoomie z szybkim AFem :cool:

B o g d a n - Wto 04 Sie, 2009

Nie chcę dłużej na temat optymalnego zakresu ogniskowych polemizować, ale miałem okazję fotografować w dużej hali i konie w galopie i ganiane byki i obiektywem 100-400L ustawionym na 100mm nie mogłem sie zmieścić tym bardziej, że nie można kadrować w takich warunkach na styk. Dopiero wymiana na krótsze szkło dała komfort fotografowania i swobodę kadru, przy czym średnie ogniskowe wychodziły ok. 60mm.

Dla obiektywu 70-200 założonego na niepełną klatkę aby objąć minimum 3 m (koń z jeźdźcem + margines) trzeba odsunąć się na co najmniej 14 metrów.
Dla obiektywu 28-135 objęcie wysokości ok. 3 metrów jest możliwe nawet z 60 metrów i dlatego sądzę, że nawet na wolnym powietrzu będzie wystarczający.

Oczywiście sama musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki zakres Cię interesuje bo tylko Ty wiesz gdzie będziesz mogła stawać aby fotografować.

Zielona - Nie 09 Sie, 2009

Dziekuje za rady. Ostatecznie stanelo na Sigmie 70-200 2.8. Oczywiscie w zalozonym budzecie sie nie zmiescilam, ale poniewaz przebywam za granica to zaplacilam chyba troszeczke mniej niz u nas w kraju (niecale 2500).
Mam pytanie Baku wspominal cos o kalibracji. Czy to jest konieczne?

Monastor - Nie 09 Sie, 2009

Zielona, nie musi, ale może być konieczne. To zależy od egzemplarza obiektywu i aparatu. W razie czego Sigma kalibruje szkła w serwisie. Za darmo, o ile masz ważną gwarancję. Jeśli jej nie masz, to mogą sobie coś policzyć za taką usługę.
Zielona - Nie 09 Sie, 2009

Moze pytanie bedzie glupie, ale ja naprawde jestem zielona. Skad mam wiedziec czy potrzebuje kalibracji? Dzisiaj udalo mi sie porobic pierwsze zdjecia i wszystko dziala.
Sunders - Nie 09 Sie, 2009

Zielona napisał/a:
Baku wspominal cos o kalibracji. Czy to jest konieczne?

Jeśli dobierzesz obiektyw odpowiednio, próbując go przy zakupie na okoliczność FF/BF, to nie będzie konieczne.

B o g d a n - Nie 09 Sie, 2009

Zielona napisał/a:
Skad mam wiedziec czy potrzebuje kalibracji? Dzisiaj udalo mi sie porobic pierwsze zdjecia i wszystko dziala.

Jeżeli zdjęcia są powtarzalnie bardzo ostre, to nie musisz niczego kalibrować. Jeżeli np. z serii 10 zdjęć tego samego przedmiotu z odległości powiedzmy 5m, wyjdą Ci w większości zdjęcia nieostre, to trzeba się nad tym zastanowić i poddać dokładniejszemu testowi. Jak się robi takie testy możesz doczytać też na tym forum.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group