|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - moja pierwsza fotografia slubna , prosze o rady!
kufel - Pią 28 Sie, 2009 Temat postu: moja pierwsza fotografia slubna , prosze o rady! zakladam watek gdyż nieoczekiwanie przyszło mi zmierzyć sie z czymś z czym jeszcze nie miałem nigdy do czynienia, mianowicie z fotografowaniem na slubie. pomimo iz z fotografią niejako sie oswoiłem tak foto ślubne to dla mnie wielka niewiadoma. sytuacja wygląda tak , moi znajomi wiedząc ze zajmuje sie amatorsko fotografią poprosili mnie o zrobienie zdjęć na ich ślubie (ach ten kryzys , wszyscy tną koszta ) oczywiście zgodziłem sie po koleżeńsku. jako ze podchodzę ambitnie do takich wyzwań a może przede wszystkim z szacunkiem dla innych osób chciałbym zeby zdjęcia prezentowały sie zadowalająco i byli z nich zadowoleni ( i zeby nasza znajomosc nie skończyła sie nagle ) dlatego prosze was o jakies rady, techniki, i ogolne rzeczy na ktore powinienem zwracać uwagę. a oto co mam do dyspozycji :
canon 40D
C 18-55 Is
C 70-300 is
canon speedlite 580 ex + dyfuzor.
na szybko zapoznałem sie z tym : http://foto.jasiu.pl/
nie powiem info cenne ale jako ze nie ma doświadczenia w uzywaniu flesza to nie wszystko jest dla mnie jasne, choc domyślam sie ze zasada używania lampy zewn, jest taka sama lub przynajmniej podbna do tej wbudowanej. ok to tyle z mojej strony , za wszelkie rady i wsazowki typu kiedy dyfuzor a kiedy bez, od czego i jak odbuc swaitło, itp, bede baaardzo wdzięczny !
edmun - Pią 28 Sie, 2009
kufel, pozwolę sobie opisać gdyż właśnie po przyjacielsku robię wraz z kmosw zdjęcia ślubne dla rodziny. potem jak już przywieziemy zdjęcia jest zazwyczaj pytanie - Ile chcecie za te zdjęcia ? - i robi się krępująco. Często wychodzimy na 0 zł mówiąc że to jako prezent ślubny... od rodziny zdzierać się nie będzie.
(zawsze można wydębić kilka dodatkowych butelek stabilizacji )
Co do kościoła. Przede wszystkim wpadnij wcześniej do budynku, sprawdź skąd możesz zrobić zdjęcia. Skup się przede wszystkim na ceremonii składania przysięgi, nakładaniu obrączek. Nie unikaj szerokich kadrów (najlepiej z tyłu kościoła). Zdjęcia czarno białe będą pewnie lepsze, jeśli nie masz super szkieł i dodatkowych fleszy. Nie unikaj wysokich ISO... mają chyba swój urok, w szczególności w starych kościółkach. Pamiętaj żeby ustawić balans bieli na suknie panny młodej... Chyba że Pani Młoda ma suknię Ecre (czy jakoś tak), to może być problem bo będzie wychodzić zbyt niebiesko. O ile kościół warto robić w RAW'ach, o tyle już wesele spokojnie jpgi.
Nie wiem czy robisz również jakiś plener, jak na początki zupełnie wystarczy przejechać się z Parą Młodą i ich super wypaśną bryką (chyba że faktycznie masz bryczkę to może być gorzej) gdzieś poza bloki, domki gdzie wystarczy nawet zwykła łąka żeby coś wyczarować. Z wyjazdem w plener warto poczekać do zachodu słońca i doczekać złotej godziny. Przyda się filtr polaryzacyjny i ustawianie pary młodej lekko pod kątem w stosunku do światła. Złote czy nie złote zachodzące światło ma to do siebie, że razi po oczach... a do zmierzchu nie możemy czekać, bo nie mam tyle lampek żeby sobie pozwolić na wariactwa. Rażące światło sprawi że będziesz miał brzydkie grymasy na twarzach młodych, pomimo próśb żeby wyglądali naturalnie
Warto robić zdjęcia w kościele i na weselu we dwóch fotografów. Co jeden niezauważy, może drugi uchwyci. Najlepiej robić na całkowicie różnych ogniskowych. Jeden szeroko, drugi wąsko z tele.
Co jeszcze?.... hmmm....
Wesele... nie skupiaj się na ogólnych kadrach aż tak bardzo... takie zdjęcia każdy może zrobić za pomocą kompaktów. Wąskie kadry z ładnym rozmyciem tła za pomocą jasnego tele to podstawa. Zdjęcia nabierają innej magii.
Jeśli masz jeszcze jakieś pytania. wal śmiało. postaram się pomóc. a gdzieś za godzinkę zapraszam na moją stronę. W mojej galerii znajdziesz najnowsze zdjęcia ślubne. Polecam również poooglądać ogólnie galerię zdjęć ślubnych. Wiele pomysłów można delikatnie zgapić, a pomysłów nigdy za wiele. Tak też powstało zdjęcie kmosw z dziewczynką gdyż podpatrzyła podobny kadr u komora
P.S. Nawet nie wiesz jak można zniszczyć sobie nadgarstek za pomocą PORST Tele 135 2.8 M42 (full manual).... na weselu sprawdził się świetnie, ze względu na światło, jednakże brak AF i ciągłe kręcenie pierścieniem ostrości dał mi się we znaki na drugi dzień
[ Dodano: Pią 28 Sie, 2009 13:53 ]
edit: dodałem zdjęcia jakby co. kmosw (Karolina) ma moim zdaniem ładniejsze, ale pewnie dlatego że jestem wyjątkowo krytyczny co do swoich
[ Dodano: Pią 28 Sie, 2009 13:54 ]
a i jeszcze jedno. proszę nie brać moich rad jako wymogi. raczej własnym doświadczeniem to wypisałem a do profesjonalisty jeszcze mi bardzo daleko abym mógł powiedzieć coś mądrzejszego
kufel - Pią 28 Sie, 2009
edmun, edmun dzieki wielkie za rady nieźle sie rozpisałeś , doceniam to Twoja wypowiedz uporządkowała mi ogólny schemat. a co do ceny, to jestem w takiej samej sytuacji jak Ty tez robie to za free , co nie zmienia faktu ze pomimo tego podchodze ambitnie do wykonania
ps- własnie wrocilem z koscioła, w ktorym odbedzie sie uroczystosc, i to co moge dodac to to ze brakuje mi to o czym wspomniales edmun, czegos jasnego i dluzszego kit przy 50 mm to już ciemnica i caly drugi plan jest niedoswietlony , a wtedy co zostaje , chyba tylko podkręcić ISO i to powyżej 400 , bo schodzić z czasem nie ma sensu , 1\20 , 1,10 to zdecydowanie za długo ;/ a lampa przepala pierwszy plan czuli pare mlodą, no chyba ze jest jakies inne wyjście ? jest???? wszelkie ddoatkowe uwagi mile widziane!
edmun,przegladne tez Twoja galerie i kmosw, teraz studiuje dokładnie instrukcje obsługi lampy
MM - Pią 28 Sie, 2009
Podstawa to dobrze naświetlić RAW-a. Masz dobrą lampę, więc dasz od biedy radę. Zrób sobie f/5.6 i 1/50s w trybie M. Balans bieli na Auto, ISO minimum 800 (nie bać się włączyć 1000 czy 1600) i jazda. Lampę możesz ustawić na +2/3, ale to zależy czy focisz bardziej młodą w jasnej sukni czu młodego w ciemnym garniaku. Canon to nie Nikon - przy lampie musisz troszkę pokombinować samemu.
kufel - Pią 28 Sie, 2009
dzieki MM, w zasadzie to dzis , podczas proby i ogolnego ropozania miejsca i warunków zrobilem wlasnie tak jak napisales, czyli M, AWB i czas ok 1/40 , natomiast ograniczalem sie co do iso, bo zastanawia mnie jak sie ma potem to podwyzszone iso do jakosci zdjecia w druku? jak bedzie takie zdjecie wygladac na papierze? ale skoro mowisz ze bez obaw mozna i 1000 ustawic to domyslam sie ze raczej bez zastrzeżeń dzieki, to tez dla mnie cenna wskazowka.
MM - Pią 28 Sie, 2009
Ja mam do dzisiaj w domu zdjęcie z wystawy ze starych czasów (gdy koledzy spotterzy robili Nikonami D50) gdzie jest ISO 1600 na Canonie 20D. Foto nie jest odszumiane bo nigdy tego na swoich zdjęciach nie robię. Chłopaki smokali, że nic nie widać a ja im cały czas powtarzałem by nie bali się wysokich czułości (nawet w Nikonach ). Foto na papierze to nie jest crop na kompie. Dlatego wal śmiało na wysokich czułościach. Tylko POPRAWNIE naświetlaj kadry bo jak spitolisz i będziesz dużo chciał na wysokim ISO wyciągać z RAW-ów to będzie mała kupa...
kufel - Pią 28 Sie, 2009
mam jeszce pytanie odnosnie dyfuzora , odbijania swiatla lub kierowania lampy bezposredno na obiekt? czy sa jakies ogolne zasdy co do tych rzeczy? ? domyslam sie ze im blizej jest sie obiektu na pierwszoplanowego tym bardziej powinno sie unikac bezpośredniego kierowania błysku na pare młoda.
MM - Pią 28 Sie, 2009
W kościele od sufitu nie odbijesz raczej. Załóż sobie stofena na lampę i rób co uważasz. Można na wprost ( z daleka) i można pod kątem np. 45 stopni. Pracy z lampą się w tydzień nie nauczysz. Trzeba próbować. Lepiej by było średnio a pewnie niż ma wyjść co któreś zdjęcie dobrze a reszta to będzie wynalazek.
kufel - Pią 28 Sie, 2009
MM napisał/a: | Tylko POPRAWNIE naświetlaj kadry bo jak spitolisz i będziesz dużo chciał na wysokim ISO wyciągać z RAW-ów to będzie mała kupa... |
no tak, to juz zdazylem, niestyty, zauwazyc zdazylo sie ze na poczatku mojej przygody z foto wyciągałem z cieni foty, to co wychodzilo to..mozna nawac wlassnie kupa wiec z to juz na pewno mam zakodowane w glowie - dobrze naświetlić !
racja, w tydzien sie nie naucze ,a w jeden tym bardziej, ślub jest jutro dlatego pojechalem dzis w to miejsce i focilem , patrząc na rezultaty, czyli nauka prób i błedów.
dziki MM raz jeszce za wskazowki
edmun - Pią 28 Sie, 2009
właśnie. zapomniałem napisać że warto korzystać z dużego ISO. o ile na odbitkach nie będzie aż tak męczący ten szum, o tyle lepiej nie rozmazać ważnych chwil. Ty masz lampę, masz wygodniej, ja tam podpiąłem właśnie manualny obiektyw. zapewnił mi lepsze światło i rozmycie tła a akcja w kościele nie dzieje się tak szybko żeby z MF nie nadążyć
kufel - Pią 28 Sie, 2009
ok , czyli nie bac sie wysokiego iso a jeszce mam pytanie odnosnie pomiaru. jaki tu sie nada? ktory bedzie najlepszy? czy matrycowy , czy moze centralnie wazony? a moze pktowy? a drugie pytanie to czy lepiej jest ustawic jeden pkt autofokusu ( centralny) czy moze wszystkie ( w tym przypadku 9) , czy zależne to jest od pomiaru swiatła?
jeszce pytanie odnosnie dyfuzora , odbijania swiatla lub kierowania lampy bezposredno na obiekt? czy sa jakies ogolne zasdy co do tych rzeczy? ? domyslam sie ze im blizej jest sie obiektu na pierwszoplanowego tym bardziej powinno sie unikac bezpośredniego kierowania błysku na pare młoda.
SlawGaw - Pią 28 Sie, 2009
kufel napisał/a: | domyslam sie ze im blizej jest sie obiektu na pierwszoplanowego tym bardziej powinno sie unikac bezpośredniego kierowania błysku na pare młoda |
odwrotnie, im jesteś bliżej tym częściej światło na wprost może okazać się lepsze, podnosząc lampę musisz dobrać taki kąt aby doświetlić oczodoły młodych, im jesteś bliżej tym większe ryzyko cieni pod oczami (jeśli odbijasz światło), dyfuzor oczywiście pomaga ale i tak trzeba samemu nabrać doświadczenia.
kufel - Pią 28 Sie, 2009
SlawGaw napisał/a: | odwrotnie, im jesteś bliżej tym częściej światło na wprost może okazać się lepsze, podnosząc lampę musisz dobrać taki kąt aby doświetlić oczodoły młodych, im jesteś bliżej tym większe ryzyko cieni pod oczami | no tak , o tym nie pomyślałem . dzieki za wyprowadzenie z błędu
edmun - Pią 28 Sie, 2009
kufel, ja już od jakiegoś czasu lecę tylko na centralnym punkcie AF (bo najszybszy) a AF mam pod kciukiem na AF-ON, dzięki czemu kiedy go puszczę, to mogę przekadrować i dobierać ekspozycję przytrzymując spust na który mam tylko pomiar.
No i często na obiektywach manualnych (chyba dorobię się w końcu przejściówki z potwierdzeniem ostrości bo czasami nic nie widzę i na ślepo walę).
Zazwyczaj używam pomiaru centralnego ważonego, jednakże w kościele zawsze M, na weselu w większości czasu M.
kiedy para młoda się przemieszcza, ustawiam Av i kompensacja na -1/3, czasami -2/3 EV, głównie z faktu że w 80% przypadków za Panną Młodą będziesz miał ciemniej.
Usjwo - Pon 31 Sie, 2009
kufel Juz poniezdzialek, pokaz jak wyszlo Moga byc z czarnymi paskami na oczy
belkot77 - Czw 03 Wrz, 2009
edmun bardzo mi sie podoba zdjecia z fura na torach.
kufel - Czw 03 Wrz, 2009
Usjwo napisał/a: | kufel Juz poniezdzialek, pokaz jak wyszlo Moga byc z czarnymi paskami na oczy |
nie wiem czy chcecie to ogladac warunki mialem, hmm,ze tak powiem nierozpieszczające-kosciól w sumie ciemny strasznie, jak w jaskini do tego sciany nie rozpieszcały kolorem...ale ogolnie poszlo dobzre a co do fotek to sterta RAWów czeka na obrobke wybiore cos pozniej i wrzuce a co d zdjec Edmuna to tez mi sie podbaja
hijax_pl - Czw 03 Wrz, 2009
kufel, czekamy z niecierpliwością przynajmniej ja
Usjwo - Czw 03 Wrz, 2009
Ja tez, tylko wrzuc na jakis server ktory moge zobaczyc
edmun - Czw 03 Wrz, 2009
kufel, pewnie że chcemy obejrzeć
Baku - Pią 04 Wrz, 2009
kufel, cóż za profesjonalny awatarek! Gdyby tylko lampa akurat była w trakcie emisji fotonów...
Zdjęcia również i ja chętnie obejrzę. A.. i napisz które czym było robione!
RadekKw - Pią 30 Wrz, 2011
Fotografia ślubna to dość ambitne wyzwanie. Potrzebne będzie również pozwolenie księdza. Poza tym polecam przeczytać co najmniej 2 książki Bryana Petersona.
Życzę powodzenia.
hijax_pl - Pią 30 Wrz, 2011
Autopromocja czy archeologia?
baracuda - Pią 30 Wrz, 2011
hijax_pl napisał/a: | Autopromocja czy archeologia? |
Dba o swój interes
jaad75 - Sob 01 Paź, 2011
Ale jakie "odkrywcze" te "artykuły"...
RadekKw napisał/a: | Potrzebne będzie również pozwolenie księdza. | Buhaha...
edmun - Sob 01 Paź, 2011
RadekKw, wybacz, ale te Twoje rady nie za bardzo są pomocne
luke130 - Pon 03 Paź, 2011
jaad75 napisał/a: | RadekKw napisał/a:
Potrzebne będzie również pozwolenie księdza.
Buhaha... |
O nie! Zaczyna się. Znowu...
anka_szklanka - Pon 17 Paź, 2011
podepnę się po temat poniewaz ostatnio robiłam zdjęcia na ślubie znajomych. W USC było dość jasno, wielkie okna, godzina 12 w południe. Nie podpinałam lampy, wzięłam C17-40L i zaczęłam pstrykać - do momentu aż mój staruszek C5D zacząc krzyczeć "busy". Zmroziło mnie kiedy w kulminacyjnych momentach dziad stawał i ani rusz dalej... Az tak dużo zdjeć nie zrobilam, więc nie wiem o co mu chodziło, nie zajmuję się na co dzień ślubami ale jeśli by mi się takie coś przydarzyło na płatnym Masakra.
Tworas - Pon 17 Paź, 2011
dlatego warto mieć w takiej sytuacji 2 aparaty
komor - Pon 17 Paź, 2011
anka_szklanka napisał/a: | zacząc krzyczeć "busy" |
Czy to znaczy, że otworzyła Ci się lampa wbudowana?
edmun - Pon 17 Paź, 2011
w C5D ?
MC - Pon 17 Paź, 2011
komor napisał/a: | anka_szklanka napisał/a: | zacząc krzyczeć "busy" |
Czy to znaczy, że otworzyła Ci się lampa wbudowana? |
Eee tam. W C5D lampa wbudowana nie otwiera się sama z siebie...
komor - Pon 17 Paź, 2011
Sorry, no tak. No to nie wiem, odszumianie koleżance się włączyło? Co innego może powodować „BUSY”…
mozer - Pon 17 Paź, 2011
Może 5D sprawdza w sieci, czy zdjęcie nie jest plagiatem?
anka_szklanka - Pon 17 Paź, 2011
istotnie nie zauwazyłam w moim aparacie lampy
Odszumianie? Raczej nie
Niemożliwe chyba żeby aż tak się zmęczył
komor - Pon 17 Paź, 2011
No to jak nie lampa, której brak, nie odszumianie, to co? Bo się robi z tego temat, że w Ameryce biją murzynów.
anka_szklanka - Pon 17 Paź, 2011
komor napisał/a: | No to jak nie lampa, której brak, nie odszumianie, to co? Bo się robi z tego temat, że w Ameryce biją murzynów. |
ale to ja sie pytam
edmun - Pon 17 Paź, 2011
komor, chyba zmęczony jesteś
jaad75 - Wto 18 Paź, 2011
komor napisał/a: | No to jak nie lampa, której brak, nie odszumianie, to co? | Zapchany bufor i zbyt wolna karta.
kufel - Wto 18 Paź, 2011
widzę ze ktoś mój watek odkopał
jaad75 napisał/a: | Zapchany bufor i zbyt wolna karta. | dokładnie. wystarczy wolna karta + seria (a 5dmk2 ma spore pliki) i bufor zapchany.
komor - Wto 18 Paź, 2011
jaad75 napisał/a: | Zapchany bufor i zbyt wolna karta. |
Ale:
anka_szklanka napisał/a: | Az tak dużo zdjeć nie zrobilam |
więc hm… A robiłaś w ogóle w RAW-ach?
edmun napisał/a: | komor, chyba zmęczony jesteś |
Oj tam, oj tam…
jaad75 - Wto 18 Paź, 2011
komor, wystarczy wolna karta - zapchać bufor w tym aparacie, to akurat żadna sztuka. A jeśli jeszcze ktoś robi np. RAW+JPG, to zapycha się błyskawicznie, dosłownie po kilku zdjęciach.
anka_szklanka - Wto 18 Paź, 2011
aha, dzięki Ci dobry człowieku.
Tak, robiłam w RAW-ach.
Mam nauczkę żeby nie oszczedzać na karcie
dr11 - Wto 18 Paź, 2011
anka_szklanka, jeśli to jest "stare" 5D (mk I), sprawdź w Custom Function czy masz 20: Add original decision data 0: Off. Pozycja 1: On powoduje 2x dłuższy zapis pliku.
anka_szklanka - Wto 18 Paź, 2011
dr11 napisał/a: | anka_szklanka, jeśli to jest "stare" 5D (mk I), sprawdź w Custom Function czy masz 20: Add original decision data 0: Off. Pozycja 1: On powoduje 2x dłuższy zapis pliku. |
Tak, mam jedynkę,
było faktycznie na ON!
Nie wiem nawet od czego ta funkcja, czy poza czasem zapisu coś radykalnie się zmieni?
kufel - Wto 18 Paź, 2011
anka_szklanka napisał/a: | Nie wiem nawet od czego ta funkcja, czy poza czasem zapisu coś radykalnie się zmieni? | zobacz tu
[ Dodano: Wto 18 Paź, 2011 15:54 ]
co prawda tam omawiany jest przypadek 1100d ale zakladam ze to dokladnie ta sama funkcja co w 5d
anka_szklanka - Wto 18 Paź, 2011
kufel napisał/a: | anka_szklanka napisał/a: | Nie wiem nawet od czego ta funkcja, czy poza czasem zapisu coś radykalnie się zmieni? | zobacz tu
[ Dodano: Wto 18 Paź, 2011 15:54 ]
co prawda tam omawiany jest przypadek 1100d ale zakladam ze to dokladnie ta sama funkcja co w 5d |
o, dzięki wielkie, też myśle ze jest to to samo
dr11 - Sro 19 Paź, 2011
anka_szklanka napisał/a: | kufel napisał/a: | anka_szklanka napisał/a: | Nie wiem nawet od czego ta funkcja, czy poza czasem zapisu coś radykalnie się zmieni? | zobacz tu
[ Dodano: Wto 18 Paź, 2011 15:54 ]
co prawda tam omawiany jest przypadek 1100d ale zakladam ze to dokladnie ta sama funkcja co w 5d |
o, dzięki wielkie, też myśle ze jest to to samo | Tak, to to samo. Liczone są sumy kontrolne dla pliku obrazu i odpowiednie oprogramowanie potrafi stwierdzić, czy zdjęcie jest oryginałem. Niestety marny z tego pożytek, gdyż algorytm został złamany a na dodatek starsze modele aparatów słabo sobie radzą z obliczaniem tych danych, powodując wydłużenie czasu zapisu zdjęcia i zmniejszenie się długości serii. Starsze, znaczy z procesorem starszym od DIGIC III, począwszy od III w górę tego negatywnego skutku nie zaobserwowałem.
kufel - Sro 19 Paź, 2011
dr11, właśnie pogrzebałem w menu ( c.fn. IV - 6 ) i widzę ze w 40D tez to jest. mam to ciagle wlaczone ale nie odczuwam spadku serii etc.
|
|