forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze obiektywu - Wybór OSTREGO SZKŁA

BeCkS - Wto 22 Wrz, 2009
Temat postu: Wybór OSTREGO SZKŁA
Czy oprócz takich szkieł jak:

Sigma 17-70mm
Sigma 18-125mm
Canon 17-85mm

istnieje coś innego, ciekawego, z mocowaniem Canon? Mało mnie boli winietowanie, aberracje, dystorsja, najważniejsza dla mnie jest OSTROŚĆ i zakres większy niż do 55mm.
Albo źle szukam, albo mam za wysokie wymagania. Powiedzmy, że jesteśmy ograniczeni finansowo do 2000zł maksymalnie, więc jakiekolwiek L-ki mogą się schować :-) . Może to być szkło, w którym tylko 70% zakresu będzie naprawdę jak żyletka. Proszę o jakieś sugestie. Im więcej szukam, tym mniej wiem...

dr11 - Wto 22 Wrz, 2009

85 f/1.8 :D
B o g d a n - Wto 22 Wrz, 2009

dr11 napisał/a:
85 f/1.8

To rzeczywiście "większy niż do 55mm" :grin:

BeCkS napisał/a:
istnieje coś innego, ciekawego, z mocowaniem Canon? Mało mnie boli winietowanie, aberracje, dystorsja, najważniejsza dla mnie jest OSTROŚĆ i zakres większy niż do 55mm.


Jeszcze chyba jest Tamron 17-50/2,8, ale niestety zakres tylko do 50mm. :sad:

Baku - Sro 23 Wrz, 2009

Sigma 17-70 nie ma aż takiej ostrości jak Tamron 17-50, ale pracuje dość równo. Sigma 18-125 może być ostrzejsza, ale trzeba ją przymknąć. Canon 17-85 maksimami ostrości zbliżony jest do Sigmy 17-70.
W tym budżecie rewelacji i superostrości nie będzie. Albo inwestycja w stałki, albo w Tamrona 17-50, albo czekanie na canonowego 15-85.
Jest jeszcze EF-S 18-135, ale musisz się do niego sam przymierzyć i sprawdzić czy jego ostrość będzie wystarczająca (myślę, że 15-85 ma szansę być lepszy).

B o g d a n - Sro 23 Wrz, 2009

BeCkS napisał/a:
Może to być szkło, w którym tylko 70% zakresu będzie naprawdę jak żyletka. Proszę o jakieś sugestie. Im więcej szukam, tym mniej wiem...

Ja myślę, że nie istnieją szkła, które same robia zdjęcia ostre jak żyletki. Ostrość wynikowa to sprawa w dużej mierze ustawień profilu w aparacie, który "produkuje" JPEG albo przesunięcia suwaka w DPP, czy innej wywoływarce RAW.

Zresztą ostrość to pojęcie dość subiektywne. Niektórzy porównując swoje JPEG bezpośrednio z aparatu z obrazkami "obrobionymi", prezentowanymi w necie, dochodzą do wniosku, że czas wymienić swoje obiektywy.

Używałem i używam różnych szkieł i wiem, że różnica pomiędzy najbardziej ostrym i najmniej ostrym to zaledwie 1-2 działki na suwaku w DPP. Takie "wyrównanie" można też ustawić bezpośrednio w aparacie. Prawda jest też taka, że normalny Kowalski wogóle nie widzi różnicy.

komor - Sro 23 Wrz, 2009

B o g d a n, mieszasz tylko, wprowadzając dodatkowo nowe zmienne w postaci ingerencji programowej. Ustawienia ostrości w JPG czy suwaki w DPP działają tak samo dla szkła mydlanego jak i dla ostrego, tylko efekt jest inny, jeśli szkło jest ostre.
Skupmy się na szkle, a soft zostawmy jako constans.

Za 2000 zł zoom ostrzejszy niż szkła wymienione powyżej to tylko w Erze. Nie wiem ja jaką Sigmę trafiłeś, ale w mojej 17-70 nie narzekam raczej na ostrość, a po lekkim przymknięciu tym bardziej. Są ważniejsze aspekty pracy niż totalna żyletka.

arietiss - Sro 23 Wrz, 2009

Jeśli ostro to 100/2,8 Macro! :wink:
B o g d a n - Sro 23 Wrz, 2009

komor napisał/a:
B o g d a n, mieszasz tylko, wprowadzając dodatkowo nowe zmienne w postaci ingerencji programowej.
Może i mieszam, ale staram się podejść do sprawy praktycznie, a nie teoretycznie. Inny punkt widzenia nie musi byc tu wcale szkodliwy.

Jeżeli ktoś musi mieć obrazy jak żyletka, to samo szkło i tak tego nie da i nie obejdzie się bez ruszania suwaków, bo standardowy profil w aparacie mu tego nie załatwi. A jeżeli już ruszać suwakami, to można i dodać jedną działkę i spokój. I wcale nie trzeba kupować szkła za 4000 zł. :razz:

PS.
Ripostę dam sobie sam pisząc, że szkło Canon17-85 IS USM na 17-18mm i f/4 robi lekko nieostre zdjęcia, których sie nie da wyostrzyć w DPP bez utraty jakości. :razz:

Szninkiel - Sro 23 Wrz, 2009

Bierz Tamrona 17-50 :cool:
BeCkS - Sro 23 Wrz, 2009

Nigdy się nie zastanawiałem nad żadnym tamronem, może to dlatego, że czytałem dawno temu test tamrona 18-200 jak jeszcze długości ogniskowej był dla mnie priorytetem i stąd moja niechęć.

Dziś w media wziąłem do ręki Sony ze szkłem 55-200 i muszę przyznać, że odniosłem dziwne wrażenie. Ciągnąc ogniskową od 55mm do 80mm obraz w wizjerze szybko się "zbliża", jednak już od 80mm do 135mm nie idzie to tak proporcjonalnie, nie mówiąc już o różnicach między 135 a 200 (praktycznie podobne kadry a różnica 65mm). Hmmm. Zdziwiło mnie to i nie wiem od czego to zależy, może ktoś jest w stanie mi to wyjaśnić.
Czy to nie jest tak, że załóżmy, np. od 20mm do 40mm widzę obraz w odległości powiedzmy od 1m do 4m ode mnie, to od ogniskowej 40mm do 60mm powinienem widzieć od 4m do 8m itd wszystko proporcjonalnie? Bo zdziwiły mnie róznice między 135mm a 200mm, które był praktycznie "niezauważalne".

Wracając do tematu.
Byłbym skłonny nawet skusić się na tego Tamrona 18-50 - tylko muszę o nim poczytać. Poza tym to C 17-85 (wyłączając korzystanie na najkrótszych ogniskowych) no i ta Sigma 18-125, której zapewne nikt poważny nie używa bo optyka itp itd.
Kurcze, byleby ostrość lepsza niż w mydlanym kicie :/

Monastor - Czw 24 Wrz, 2009

Cytat:
Czy to nie jest tak, że załóżmy, np. od 20mm do 40mm widzę obraz w odległości powiedzmy od 1m do 4m ode mnie, to od ogniskowej 40mm do 60mm powinienem widzieć od 4m do 8m itd wszystko proporcjonalnie? Bo zdziwiły mnie róznice między 135mm a 200mm, które był praktycznie "niezauważalne".

Co to znaczy "widzieć od do"?

Ogniskowa wiąże się nie z odległością, a z obejmowanym kątem, czyli z polem widzenia. Najprościej mówiąc, przy krótszym kącie każdy milimetr oznacza większą różnicę w stopniach, a im dłuższa ogniskowa, tym różnica w stopniach jest mniejsza. Różnica jest znaczna, zresztą zobacz jak wygląda ta zależność.


Oś pionowa - pole widzenia po przekątnej kadru w stopniach
Oś pozioma - ogniskowa w milimetrach
Wykreślone pi razy oko dla matrycy z cropem APS-C


Pomijamy oczywiście fakt, że ogniskowa podana na tubusie obiektywu nie musi mieć wiele wspólnego z faktyczną. Dwa szkła ustawione teoretycznie na tę samą ogniskową mogą dać różne kąty widzenia. Jest już na forum wątek z porównaniem jakiegoś tańszego zooma Canona z L-ką 100-400.
Ostatnio widziałem też na fotoprzyrodzie porównanie Taira 300 mm do Sigmy 50-500. Żeby uzyskać takie samo pole widzenia trzeba było Sigmę ustawić na 360 mm (według EXIFa)

BeCkS - Czw 24 Wrz, 2009

Monastor dzięki wielkie, właśnie o coś takiego mi chodziło. Teraz rozumiem. Człowiek przez całe życie się uczy!

Można powiedzieć, że stosunek ten jest funkcją homograficzną określoną mniej więcej wzorem:
y=1600/x, gdzie "x" jest wartością ogniskowej, a "y" to kąt widzenia. Ah ta matematyka :-)

Baku - Czw 24 Wrz, 2009

BeCkS, jest jeszcze coś takiego:

http://www.optyczne.pl/in...880&typ=0&moc=0

Na razie nie wiele jeszcze wiadomo, ale ten obiektyw może się okazać bardzo ciekawą propozycją.

[ Dodano: Czw 24 Wrz, 2009 09:29 ]
...wersja dla Canona dostępna od października.

BeCkS - Czw 24 Wrz, 2009

Powiedzcie mi bo może się mylę, obiektyw o świetle 2.8 17-50mm ma światło stałe dla każdej ogniskowej, jasne, ale czy można go przymknąć?
MC - Czw 24 Wrz, 2009

Oczywiscie, ze mozna. Nie przymkniesz na przyklad Sony 500/8 reflex.
h.s. - Czw 24 Wrz, 2009
Temat postu: Re: Wybór OSTREGO SZKŁA
BeCkS napisał/a:

istnieje coś innego, ciekawego, z mocowaniem Canon? Mało mnie boli winietowanie, aberracje, dystorsja, najważniejsza dla mnie jest OSTROŚĆ i zakres większy niż do 55mm.


A tak naprawdę to o co ci chodzi, bo ostrość ustawia się w aparacie w "style", a obiektywy różnią się rozdzielczością /im większa rozdzielczość tym więcej informacji na zdjęciu/.
Testy różnych obiektywów do canona możesz obejrzeć np. tutaj
http://www.photozone.de/canon-eos

Szninkiel - Czw 24 Wrz, 2009
Temat postu: Re: Wybór OSTREGO SZKŁA
BeCkS napisał/a:
Mało mnie boli winietowanie, aberracje, dystorsja, najważniejsza dla mnie jest OSTROŚĆ i zakres większy niż do 55mm


A do czego Ci takie szkło w którym nie ma znaczenia winietowanie, aberracje, dystorsja, a tylko ostrość?

BeCkS - Pią 25 Wrz, 2009

Do reporterki. Więc zalezy mi na AF szybkim i celnym oraz na ostrości. Z resztą sobie poradze
Baku - Pią 25 Wrz, 2009

24-105L jest bardzo ostre. I to od pełnej dziury. AF też Cię nie zawiedzie.
dr11 - Pią 25 Wrz, 2009

Baku napisał/a:
24-105L jest bardzo ostre. I to od pełnej dziury. AF też Cię nie zawiedzie.
Jeśli to Twoja oferta to zamawiam pierwszy ;) :D
BeCkS napisał/a:
...Powiedzmy, że jesteśmy ograniczeni finansowo do 2000zł maksymalnie...

arietiss - Pią 25 Wrz, 2009

No tak ale budżet przekroczony! Równie dobrze 70-200L wersja 2,8 lub 4IS. W każdym razie do reporterki z prawdziwego zdarzenia to chyba pozostają Ci tylko eLki! :mrgreen:
Baku - Pią 25 Wrz, 2009

:shock: zapomniałem, że jest coś takiego jak budżet :neutral:
Do 2000 złotych to kompromis i to raczej zgniły, bo ostrość możesz mieć tylko w stałkach, a te do reporterki to się średnio nadają.
Nie pozostaje nic innego jak naciągnięcie budżetu, zaciśnięcie pasa i przejście na dietę :wink:

Sunders - Pią 25 Wrz, 2009

BeCkS napisał/a:
Powiedzmy, że jesteśmy ograniczeni finansowo do 2000zł maksymalnie, więc jakiekolwiek L-ki mogą się schować

Używana ELa 70-200/4 bez IS nie musi się chować-bywa do kupienia za 2000pln :smile:

BeCkS - Pią 25 Wrz, 2009

Zakładając "naciągnięcie budżetu, zaciśnięcie pasa i przejście na dietę" to musiałbym poczekać jeszcze z pół roku albo i więcej :-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group