forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - rozważania nad 1d mark II

as... - Nie 08 Lis, 2009
Temat postu: rozważania nad 1d mark II
Bardzo męczy mnie temat 5d I czy 1d mark II..

Za 1d mark II przemawia:
45 punktowy pomiar światła

Jak to się ma w praktyce, przyznam próbowałem parę razy 5d i jego af odpowiada poziomem af z 350d.

Myślę nad zakupem 1d mark II z przebiegiem ok. 45k pstryknięć używanym tylko w studio z pewnego źródła. (cena 5-6k pln jeszcze nie ustalona, nie jest to okazja tylko pewność sprzedającego)

Jestem totalnym amatorem :) , który jednak chce mieć w końcu lustrzankę trochę lepszą od obecnych amatorskich na rynku.
Czy moja szklarnia którą posiadam 17-40L i 70-200L (oba f4) wykorzystam możliwości af 1d mark II???

Czy af w 1d marku będzie się sprawdzał ze szkłami f4???
czy nie trzeba będzie posiadać szkieł f2.8 bądź jaśniejszych?

Czy ktoś ma tutaj z obecnych i używa 1d mark II
A jeśli tak to jakie opinie o tym profi sprzęcie.

**
http://fotopolis.pl/index.php?n=1702

zaczerpnięte z konkurencji

krisv740 - Nie 08 Lis, 2009

1dmkII nie ma 45 punktowego pomiaru światła tylko af.... :cool:

pomiar światła jest 21 strefowy?
nawet nie wiem... :oops: , choć mam ... :razz:

ok! już sprawdziłem... 21 stref pomiaru... :mrgreen:

co do 1dmkII af działa dużo lepiej niz w 50d..., a tym samym odnoszę wrażenie, że lekko lepiej niż w 7d mimo ,że ten posaiada wszystkie krzyżowe...

według mnie każde szkło podpięte pod to body dostaje "kopa" - zdziwiło mnie zachowanie nawet 28-135 w ciemnym pomieszczeniu - duuuuuuzo lepiej niż na 50d - o 30d nie wspominając /choć pomiędzy tymi ostatnimi już tak dużej różnicy nie ma.../

jak dla mnie 1dmkII to dużo lepszy wybór niż 7d - taniej, szybciej, mobilniej...
dlatego mam i co najmniej przez rok /do spadku cen 1dmkIV/ nie zamierzam go zmieniać...

co do 1dmkII - jakoś nie mam przekonania z powodu byłych problemów z af i opinii mojego brata o głośności pracy migawki - dużo głośniej niż w mkII....

jedno jest pewne mkIII ma dużo lepszą ergonomię obsługi od mkII ze względu na joystick - reszta tak ganiona w mkII mi osobiście nie przeszkadza i po menu i ustawieniach poruszam się naprawdę szybko - warto po prostu zrozumieć logikę takiego systemu obsługi, a potem jest już z górki...

as... - Nie 08 Lis, 2009

czyli af w 1d mark ii ma 45 punktów af??
tak jak w moim 350d jest 7punktów af, w 5d 9 punktów af, a w 50d 16 punktów af...
dobrze rozumuję czy bredzę?

krisv740 - Nie 08 Lis, 2009

hmmmmmmmmmmm............... - bredzisz..... :oops:
50d też jest 9 punktów af.... :mrgreen:

fotek - Nie 08 Lis, 2009

no troche Ci sie pomieszało
350d ma 7 punktów w tym centralny krzyżyk
50D ma 9 wszystkie krzyżykowe
7D 19 również wszystkie krzyżykowe
5d ma 9 krzyżyków plu 6 niewidocznych punktow wspomagających

as... - Nie 08 Lis, 2009

a ile w takim razie ma 1d mark II (normalnych oraz krzyżowych)

w 5d nigdzie nic nie ma o tym że ma 9 krzyżaków..

5d
Metody pomiaru ostrości TTL-CT-SIR z sensorem CMOS
9-punktowy AF (plus 6 niewidocznych punktów wspomagających pomiar AF)
zakres pracy: EV -0,5 - 18 (20°C, ISO 100)
strojenie manualne z poziomu obiektywu

goltar - Nie 08 Lis, 2009

as... napisał/a:
a ile w takim razie ma 1d mark II (normalnych oraz krzyżowych)
7 krzyżowych, reszta to normalne. Dopiero w marku III jest 19 krzyżowych (także z 45 dostępnych).
W 5D jest tylko centralny krzyżowy.

as... - Nie 08 Lis, 2009

czyli ma 45 punktów w tym 7 krzyżowych?
goltar - Nie 08 Lis, 2009

as... napisał/a:
czyli ma 45 punktów w tym 7 krzyżowych?
Dokładnie.
as... - Nie 08 Lis, 2009

i jeszcze jedno czy punkty krzyżowe mają wymagają określonej jasności od obiektywu,
czytałem w testach ale średno to rozumiem.

tzn.:
mając szkła f4 będą one działać??
pomijam że na f2.8 bądź jaśniej aparat ma łatwiej

MM - Nie 08 Lis, 2009

Poczytaj na spokojnie specyfikację 1D bo zaczynasz się kolego bardzo w czymś mylić i plątać. Bez emocji..., bez emocji ;)
konczako - Nie 08 Lis, 2009

as... napisał/a:
i jeszcze jedno czy punkty krzyżowe mają wymagają określonej jasności od obiektywu,
czytałem w testach ale średno to rozumiem.

tzn.:
mając szkła f4 będą one działać??
pomijam że na f2.8 bądź jaśniej aparat ma łatwiej

Nie rozumiem po co to drązyć. Jak koledzy wcześniej napisali seria 1d to nieporównywalnie lepszy af i czy podepniesz ciemnego zooma czy inne ustrojstwo to będzie śmigać aż miło :wink: .

as... - Nie 08 Lis, 2009

po to drąże bo nie wiem czy w pełni wykrzystam na nim szkła f4, jak wiesz to może odpowiedz a nie pisz nie na temat :zalamany:

zadałem kontretne pytanie czy punkty krzyżowe mają wymagania odnoście f obiektywu

goltar - Nie 08 Lis, 2009

To przy jakiej jasności obiektywu działają poszczególne czujniki AF (pionowe bądź poziome) zależy od AF konkretnego modelu i inaczej jest to w 1D, inaczej w 50D a jeszcze inaczej w 5D. Trzeba trochę poszukać w materiałach Canona aby znaleźć takie szczegóły. I tak dla 1Ds Mark II (taki sam AF jest w 1D Mark II) można przeczytać:
Cytat z dokumentacji Canona 1Ds Mark II napisał/a:
38 of the 45 AF points are vertical-line sensitive up to a maximum aperture of f/5.6. 6 of the 7 AF points at the center are cross-type sensors that are vertical-line sensitive up to a maximum aperture of f/2.8 and horizontal-line sensitive up to a maximum aperture of f/5.6. The central AF point is a cross-type sensor that supports vertical-line sensitivity to a maximum aperture of f/4 and horizontal-line sensitivity to a maximum aperture of f/8.
Ja wnioskuje z tego że (jeśli jest inaczej niech mnie ktoś poprawi):
- posiadając obiektyw o jasności min. f/8 możemy używać tylko czujnika centralnego czułego na linie poziome (tej możliwości nie ma żadna lustrzanka Canona poza serią 1)
- posiadając obiektyw o jasności min. f/5.6 możemy używać wszystkich 45 czujników czułych na linie poziome
- posiadając obiektyw o jasności min. f/4 możemy używać wszystkich 45 czujników czułych na linie poziome oraz centralny czujnik czuły na linie pionowe (dający nam w centrum punkt krzyżowy)
- posiadając obiektyw o jasności min. f/2.8 możemy używać wszystkich 45 czujników czułych na linie poziome oraz wszystkich 7 czujników czułych na linie pionowe (dających nam 7 punków krzyżowych)
Przy czym uważam że w pierwszym cytowanym zdaniu jest błąd i powinno być: "38 of the 45 AF points are horizontal-line sensitive up to a maximum aperture of f/5.6."

as... - Nie 08 Lis, 2009

super,
wiedziałem że coś w tym jest!!

Goltar dzięki wielkie :twisted:
-nieumiałem tego znaleźć i nie rozumiałem tego, teraz już wiem o co chodzi w af :cool:

Czyli mając f4 będę miał tylko centralny punkt kryżowy.

Goltar a jak to wygląda jeszcze w 5d??
Może też będziesz wiedział.

goltar - Nie 08 Lis, 2009

Dla porównania opis z 50D i 5D mk2 (w mkI z tego co pamiętam AF jest taki sam):
as... - Nie 08 Lis, 2009

jesteś wielki!!

dziękuję..
I jednak zacząłem oddychać głęboko i w końcu trzeba zakupić 5d :cool:

goltar - Nie 08 Lis, 2009

To jeszcze coś o AF Canona:
http://cpn.canon-europe.c...us/autofocus.do

Sunders - Nie 08 Lis, 2009

as... napisał/a:
trzeba zakupić 5d

I obiektywy o jasności conajmniej 2,8 :cool: :smile:

as... - Nie 08 Lis, 2009

f2.8 takie ciemne?? :lol:
do ff planuję 24L i 135L

Sunders - Nie 08 Lis, 2009

as...-
Sunders napisał/a:
conajmniej 2,8
:lol:
komor - Nie 08 Lis, 2009

as..., a co Ty fotografujesz żeby AF z jedynki miał dla Ciebie takie znaczenie? Mówiąc szczerze mając możliwość zakupu 50D czy 7D nie zastanawiałbym się nad „starociami” takimi jak 1DII bo jego cechy przewyższające 50D/7D nie miałyby dla mnie specjalnego znaczenia. Przypuszczam, że preferencje mam typowe dla większości niezawodowych pstrykaczy i choćby znacznie lepszy wyświetlacz oraz joystick przydałby mi się bardziej niż AF łapiący muchę w locie. A jeśli już, to wolałbym stare 5D ze względu na FF, niż reporterskie APS-H w tej „jedynce”.
krisv740 - Nie 08 Lis, 2009

komor,
komor nie zawsze własne preferencje są odwzwierciedeniem tego, co po dłuższym zastanowieniu może okazac się właściwe....

mnie na przykłąd w dalszym ciągu zastanawia przydatność i sens zakupu 7d do spottingu /i nie tylko z resztą/ kiedy mogę zanabyć 1dmkII za około połowę kwoty 7d z gripem i bateriami dwoma... :mrgreen:
nawet przebieg migawki 150tys kontra 200tys w 1d jest podobny biorąc pod uwagę zakup aparatu używanego z przebiegiem nawet około 50 tys...

ja jestem jednak za używką...... - odszczekuję to wszystko co kiedykolwiek napisałem na temat 1d /złego/ wcześniej......... :twisted: :mrgreen:

AM - Nie 08 Lis, 2009

1d mark ii to jednak ergonomiczna prehistoria. Radze lepiej najpierw chwycic ten korpus i postrzelac pare godzin.
Paweł_G - Nie 08 Lis, 2009

W Szczecinie są nadal etatowi fotoreporterzy dużych dzienników którzy nadal pracują na 1D MKII bo MKIII niewiele według nich wniosła więc chyba ten korpus nie jest aż taki zły choć faktycznie ma swoje lata, za to cegła jest to niesamowita lecz jak każda jedynka.
krisv740 - Nie 08 Lis, 2009

AM,
jest jeden mankament obsługi i jeden brak- ficzera - jak pisałem - brak joystick i to co dodano w mkII N - zapis raw i jpg na osobne karty.

mam "zboczenie", lub jak kto woli przyzwyczajenie z 30d i 50d do obsługi "łatwiejszej" , ale jeśli ktoś pisze , że obsługa mkII jest tragiczna, to nie próbował obsługi programu któy mam obecnie w firmie i który kosztował setki tysięcy euro, a ma dopiero 2-3 lata.... i producentem jest /może raczej partonem :) / microsoft.. - i już wiemy o co chodzi..

reasumując, obsługa mkII mi pasuje i nie uważam jej za szczególnie złą, lub szczególnie dobrą. jest jaka jest, warto ją zrozumieć i wówczas nie ma najmniejszego problemu.... :cool:

[ Dodano: Nie 08 Lis, 2009 19:35 ]
to co najważniejsze - tj. spust i kółka są na właściwych miejscach , a co ważniejsze spust jest lepszy niż w 50d...

komor - Nie 08 Lis, 2009

Do spottingu pewnie jedynka będzie lepsza niż 50D, w kwestii AF, prawda? Choć z cropowaniem będzie problem, bo nie dość że matryca większa to jeszcze niezbyt upakowana jak na dzisiejsze standardy. Nie pozostaje nic innego jak kadrować przy robieniu zdjęć, a nie w komputerze… :)
AM - Nie 08 Lis, 2009

krisv740 napisał/a:
AM,
jest jeden mankament obsługi i jeden brak- ficzera - jak pisałem - brak joystick i to co dodano w mkII N - zapis raw i jpg na osobne karty.

Moja lista "mankamentow" jest nieco dluzsza. Ja po prostu chcialem ostrzec, chodz ponarzekac wspolnie moge w innym watku.

B o g d a n - Nie 08 Lis, 2009

as... napisał/a:
przyznam próbowałem parę razy 5d i jego af odpowiada poziomem af z 350d.
Z mego doświadczenia w 5D jednak jest trochę lepszy. :wink:
as... - Nie 08 Lis, 2009

komor napisał/a:
as..., a co Ty fotografujesz żeby AF z jedynki miał dla Ciebie takie znaczenie? Mówiąc szczerze mając możliwość zakupu 50D czy 7D nie zastanawiałbym się nad „starociami” takimi jak 1DII bo jego cechy przewyższające 50D/7D nie miałyby dla mnie specjalnego znaczenia. Przypuszczam, że preferencje mam typowe dla większości niezawodowych pstrykaczy i choćby znacznie lepszy wyświetlacz oraz joystick przydałby mi się bardziej niż AF łapiący muchę w locie. A jeśli już, to wolałbym stare 5D ze względu na FF, niż reporterskie APS-H w tej „jedynce”.


W zasadzie to robię zdjęcia pstryki portretowe oraz czasem na wycieczkach widoki..
Poczytałem spoto o 5d, i jest on właśnie do tego stworzony.
Jak to piszą aparat dla "artysty"..

W 5d powala mnie "bokeh" jaki się na nim uzyskuje, nawet f4 jest powalające oraz podłączając swoją szklarnię, mam zadowowe szkiełko do "landszaftufff" + jak zmienie 70-200L na 135L to będę miał idealne szkło to ciaśniejszych portrecików.
Chociaż 70-200L na 5d staje się fajną portretówą z niesamowitym bokehem..

Am rozwiń swoją wypowiedź.

B o g d a n - Nie 08 Lis, 2009

as... napisał/a:
W 5d powala mnie "bokeh" jaki się na nim uzyskuje, nawet f4 jest powalające oraz podłączając swoją szklarnię, mam zadowowe szkiełko do "landszaftufff" + jak zmienie 70-200L na 135L to będę miał idealne szkło to ciaśniejszych portrecików.
Chociaż 70-200L na 5d staje się fajną portretówą z niesamowitym bokehem..

as..., potwierdzam Twoje spostrzeżenie. Twoje szkła wpięte do 5D, aby uzyskać taki sam efekt fotograficzny (rozmycie tła) będziesz mógł przymknąć nawet powyżej f/6. Powiem inaczej - aby na 350D (APS-C) uzyskać efekt taki jak z 5D + szkło z f/4, obiektyw na APS-C należałoby otworzyć do f/2,2.
Ktoś, kto ma np. 40D i jasne szkło f/2,8 nie jest w stanie tego uzyskać.
Ty z "ciemnym" f/4 uzyskujesz lepszy efekt.
I to jest magia FF. :wink:

AM - Nie 08 Lis, 2009

as... napisał/a:
Am rozwiń swoją wypowiedź.

Czuje sie usprawiedliwiony do malkotenctwa przez zalozyciela tematu.

1. "trzy przyciski". Wszyscy wieszali psy na M8 za zmiany iso a w mark ii jest to zrobione jeszcze gorzej. Niezagospodarowane kolko przy AF i MODE. No i na przyklad MODE wybieramy w ciemno patrzac w wizjer
2. Brak przycisku osobnego AF-ON
3. AF-stop tylko na szkle
4. Brak trybow C1, C2, C3
5. Wspomniany brak joy'a i wszystko co sie z tym wiaze.

To sa te, ktore doprowadzaly mnie do pasji jak musialem pracowac tymi korpusami. Pamietam, ze brakowalo mi dwoch czy trzech CF, ale to takich, ze fajnie by bylo miec.

krisv740 - Pon 09 Lis, 2009

AM,

to ja mam zupełnie odmienne spostrzeżenia.... :
ad1. w/g mnie przyciski , to dużo lepsze rozwiązanie niż kółko w xxD /7d także/
kółko zagospodarować można na wiele sposobów poprzez personal function...
chyba, że nie rozumiem o co ci chodzi...
ad2.przycisk af on pojawił się w 40d i dopiero w 7d ma jakis sens, bo po podłączeniu gripa jest... d..pa! - brak w użyciu pionowym. mając 30d/50d i tak zagospodarowałem "*" do tego , bo inaczej nie ma możliwości użycia af.... - w 1d jak ustawisz , tak masz i jest ok!
ad.3 - nie wypowiadam się - nie mam takich szkieł
ad4.poprzez funkcje peronal możesz uzyskać dużo więcej....!
ad5. to jest mój "prztyczek" w kierunku mkII :mrgreen:
a poważnie .... to kiedy powstał /projekt/ mkII , a kiedy zaczęły powstawać 30d/5d ?!
w chwili obecnej masz mkII i mkIV - to zupełnie inna filozofia obsługi /mkII/ ale trzba oddać sprawiedliwość, ze jak na tamte warunki , jest naprawdę nieźle...! :cool: e

as... - Pon 09 Lis, 2009

B o g d a n napisał/a:
as... napisał/a:
W 5d powala mnie "bokeh" jaki się na nim uzyskuje, nawet f4 jest powalające oraz podłączając swoją szklarnię, mam zadowowe szkiełko do "landszaftufff" + jak zmienie 70-200L na 135L to będę miał idealne szkło to ciaśniejszych portrecików.
Chociaż 70-200L na 5d staje się fajną portretówą z niesamowitym bokehem..

as..., potwierdzam Twoje spostrzeżenie. Twoje szkła wpięte do 5D, aby uzyskać taki sam efekt fotograficzny (rozmycie tła) będziesz mógł przymknąć nawet powyżej f/6. Powiem inaczej - aby na 350D (APS-C) uzyskać efekt taki jak z 5D + szkło z f/4, obiektyw na APS-C należałoby otworzyć do f/2,2.
Ktoś, kto ma np. 40D i jasne szkło f/2,8 nie jest w stanie tego uzyskać.
Ty z "ciemnym" f/4 uzyskujesz lepszy efekt.
I to jest magia FF. :wink:


coś w tym jest, w niedalekiej przysłości pójdę sobie w ff :cool:
i w końcu moje "ciemne" szkła f4 dostaną nowego życia :cool:

Odpuszcam temat 1d marka II.

Dzięki wszystkim za pomocną dłoń.
I w końcu rozumiem że aby "podniecać" się krzyżowymi punktami af do tego trzeba mieć ultra jasną szklarnię :shock:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group