forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - FOTOGRAFOWANIE WNĘTRZ i OGRODÓW - jaki sprzęt do 10 tys.??

miakalina - Sro 16 Gru, 2009
Temat postu: FOTOGRAFOWANIE WNĘTRZ i OGRODÓW - jaki sprzęt do 10 tys.??
Planuję zakup odpowiedniego sprzętu do fotografii wnętrz, architektury oraz ogrodów
Sądziłam, że sama sobie poradzę, ale od czytania forów boli głowa.
Pytam zatem Was - znawców jaki osprzęt się przyda, bez czego ani rusz:)

Zakładałam, że wystarczy mi na body + obiektyw szerokokątny - ale może macie jakieś inne pomysły - potrzebuję naprawdę super jakość zdjęć.

Zależy mi na :
- możliwości fotografowania małych pomieszczeń typu wc (naczytałam się o obiektywach szerokokątnych ale nie mam pojęcia jaka jest różnica między 16-35, a np. 12-24.
- późniejszym szerokim wyborze obiektywów w dobrych niezawyżonych cenach
- dobrej jakości zdjęć bez szumów przy ciemnych wnętrzach, nie wiem czy sam jasny obiektyw załatwi sprawę?? dotąd przy gorszym sprzęcie ratował mnie statyw, ale może jest szansa na sprzęt który z ręki daje niezłą jakość? Poprawcie jak wypisuję bzdury ;P
- z powodu ogrodów - dobrym wysyceniu i kolorach zdjęć - dużej głębi ostrości
- obiektywie który nie krzywił by perspektywy
- dobrym - niekłopotliwym zasilaniu / baterii

Dawno temu miałam lustrzankę - zależy mi na manualnych parametrach.

- ewentualnym serwisie, niskiej wadze (bo jestem drobna) oraz na filmowaniu ale to są zdecydowanie drugorzędne rzeczy.

nie mam preferencji zupełnych - nie chciałabym tylko połasić się na tanie body i "odrabiać" ten rabat w obiektywach
Pozdrawiam forumowiczów.
Będę wdzięczna za każdą sensowną radę.

Baku - Sro 16 Gru, 2009

Myślę, że nie ma sensu ładować się w pełną klatkę. Lepiej kupić przyzwoity korpus na małą matrycę i do tego kilka specjalizowanych obiektywów. Podam przykłady dla Nikona i Canona.

Na początek coś szerokiego:
Sigma 10-20/3.5 - 2500 zł
Tokina 11-16/2.8 - 2500 zł
Nikkor 10-24 - 2800 zł
Canon 10-22 - 2750 zł

Do tego coś uniwersalnego:
Sigma 17-70 - 1300 zł
Nikkor 16-85VR - 1800 zł
Canon 15-85IS - 2600 zł

Fish-eye (do ciekawych kadrów):
Samyang 8 - 750 zł

No i korpusy:
Nikon D90 - 2500 zł
Canon 50D - 3300 zł
Canon 500D - 2300 zł

Z Canonem wychodzi od 6850 do 9400
Z Nikonem wychodzi od 7050 do 7850

Warto pomyśleć o lampie błyskowej i statywie.

ghost - Sro 16 Gru, 2009

Baku napisał/a:
Warto pomyśleć o lampie błyskowej i statywie.

yep. statyw obowiązkowo.

krewzszafy - Sro 16 Gru, 2009

Baku podał ci rozsądne cenowo opcje, ja dorzucę jeszcze do tego http://allegro.pl/item841...odbiorniki.html i ze dwie tanie manualne lampy. w pomieszczeniach często brakuje światła i np chcąc uzyskać ładny efekt pomieszczenie + widok za oknem bez doświetlenia wnętrza sie nie uda. przykład http://forum.nikon.org.pl...t=69091&page=25

[ Dodano: Sro 16 Gru, 2009 10:27 ]
no i statyw się przyda to pewne. do fotek z ręki pomyśl o pionowym uchwycie do korpusu, łatwiej utrzymać pion

miakalina - Sro 16 Gru, 2009

Dziękuję za wszystkie propozycje!
Statyw mam (manfrotto) stary ale jary :) więc ten zakup na szczęście odpada.

Dzięki Baku za zestawy!
Skłaniam się do canona 500D po porównianiu funkcji i opinii
http://www.dpreview.com/r...on_d90&show=all

do niego obiektyw szeroki 10-20,

a czy nie lepiej canon 16-35 f.2,8? w cenie 5100zł
+canon z obiektywem canon 18-200 w cenie 3900zł
nie wiem czym się różni od tego 15-85 który zaproponowałeś?

czy obiektywy sigma są gorsze od canona?

krewzszafy - dzięki za przykłady wnętrz. jestem za takim odbiornikiem. podoba mi się to miękkie światło tych zdjęć :)czy obojętne jest jakie lampy manualne wybiorę?

co uważacie nt. zdjęć z parasolką http://www.allegro.pl/ite..._parasolki.html czy będzie mi to przydatne?

Misek - Sro 16 Gru, 2009

Skoro chcesz robić wnętrza to potrzebujesz coś szerokiego, czyli 10-22, 16-35 da podobne efekty, ale na FF. 5DmkII to ponad 8 tys zł.
Baku - Sro 16 Gru, 2009

16-35 i 18-200 nie wydają mi się szczęśliwym tandemem. Po pierwsze to mezalians a po drugie dublujesz ogniskowe.
Do wnętrz i ogrodów to przydają się obiektywy UWA czyli. Ultra Wide Angle. Dla APS-C UWA ma zakres ogniskowych 10-20 mm. Czy wybierzesz Sigmę, Tokinę, czy Canona - są to obiektywy wysokiej klasy, kosztujące już nie mało. Innym markom jest bardziej wszystko jedno, ale Canon 'lubi się' z obiektywami Canona, więc doradzałbym jednak EF 10-22.
16-35 nie ma co kupować, bo 30% jego zakresu zdubluje 10-22. Za to 15-85 da Ci górę zakresu (od 35 do 85 mm), użyteczną szczególnie gdy zechcesz wyłowić z całości jakiś interesujący fragment.
Do tego Fish-eye Samyanga nie kosztuje wiele a jest w stanie dać sporo frajdy i ciekawych ujęć.
15-85 optycznie zjada 18-200 na podwieczorek...

krewzszafy - Sro 16 Gru, 2009

miakalina napisał/a:
czy obojętne jest jakie lampy manualne wybiorę?

może być nawet taka za 5zł byle działała w trybie manualnym. Najlepszę są lampy z regulowaną siłą błysku i takiej szukaj. co do parasolki to nie powiem czy do oświetlania pomieszczeń sie nadaje, najlepiej spróbuj sam sie pobawić, parasolki sa tanie

Sunders - Sro 16 Gru, 2009

miakalina napisał/a:
- z powodu ogrodów - dobrym wysyceniu i kolorach zdjęć - dużej głębi ostrości
- obiektywie który nie krzywił by perspektywy

Te wymagania na APS-C najlepiej spełni canon 10-22, dodatkową jego zaletą jest szybki, cichy i celny AF.
Ja kupiłbym 500d+10-22+17-55/2,8+580EX II.

fatman - Sro 16 Gru, 2009

Dokładnie to co pisze Sunders...
500d+10-22+17-55/2,8+580EX II

Możesz ewentualnie wziąć 50D zamiast 500D.
Puszki staniały ostatnio po wejściu 7D

miakalina - Czw 17 Gru, 2009

DZIĘKI ! zaczyna mi się to wszystko układać w całość. Kurcze - najlepsze forum na jakim byłam - jesteście super-pomocni.
podsumowując powyższe wypowiedzi
na pewno canon 500D
(Fatman - czym się specjalnie różni od 50D - poza ceną i tym że 50D nie kręci filmów?)
canon 10-22
namawiacie na 17-55/2,8 lub 15-85 - nie znam się więc będę się sugerować tym co napiszecie
580EX II - zdecydowanie mi się podoba z opisu
no i ten radiowy wyzwalacz lamp od krewzszafy - tylko czy te lampy nie cędą się dublować - nie wiem za bardzo czym ten radiowy się cechuje. pozdrawiam wszystkich :)

ghost - Czw 17 Gru, 2009

ja bym sobie darował 17-55. nie mam przekonania że przyda się duża jasność. lepsza mz byłaby druga lampa.
AM - Czw 17 Gru, 2009

To moze troche Cie zdolowac, ale zaoszczedzi troche Twoich pieniedzy na poczatku.

1. Jesli beda przerysowania perspektywy - to z Twojej winy, nie obiektywu.
2. Jesli beda kiepskie kolory i wypalenia - to z Twojej winy, nie aparatu.
3. Jesli zdjecia beda nieostre - to z Twojej winy, nie aparatu albo obiektywu.

Jesli wierzyc teoriom, ze matryca 500d i 50d jest identyczna (nie mam pojecia, nie mialem 500d w reku) to bierz go, jakis szeroki kat Canona czy starsza Sigme, dwie lampy, wyzwalacz i glowice do statywu.


Korzystam z naprawde topowego sprzetu z gatunku matryca i szklo i wielu mowi, ze to najwazniejsze. Ale dla mnie w pracy fotografa architektury podstawa to statywy (Foba, Sachtler), glowice (Arca Swiss, Burzynski) i wyzwalacze lamp (PW MultiMAX). Bo prawda jest taka - matryce i obiektyw dobiera sie taka, zeby uspokoic sumienie, ze lepiej nie mozna. Osprzet pozwala na sprawna i kreatywna prace.

krewzszafy - Czw 17 Gru, 2009

miakalina a do czego będa wykorzystane Twoje zdjęcia? Bo być może wystarczy Ci szeroki kąt i np UWAGA kit 18-55 :mrgreen: tak właśnie. Narzekanie na kity jest powszechne ale i kitem można naprawde dobre foty zrobić. Robiłem kitem foty na weselu i na prawdę jak sie dobrze naświetli to jest dobrze.
miakalina napisał/a:
tylko czy te lampy nie cędą się dublować - nie wiem za bardzo czym ten radiowy się cechuje

nie wiem co masz na myśli pisząc o dublowaniu. dwie lampy umożliwią Ci kreatywne oświetlanie pomieszczenia nie tylko z jednego żródła. Będziesz miała bardziej równomiernie rozłożone światło i mniej cieni. radiowy wyzwalacz cechuje się tym że umieszczasz lampę w dowolnum miejscu w pomieszczeniu, nie plączą Ci sie kable, jesteś mobilna, szybko ustawisz, spróbujesz, poprawisz itd. To daje spore możliwości oświetlenia. a przy tym jest to bardzo tania zabawa w porównaniu do lamp dedykowanych. Praca w manualu zwłaszcza w pomieszczeniach nie będzie żadnym problemem.

[ Dodano: Czw 17 Gru, 2009 02:16 ]
a czy rozważałaś olympusa?

tak czytam raz jeszcze Twoje życzenia co do sprzętu. Jeśli ja miał bym zająć sie taką fotografią to rozważył bym jeszcze coś takiego
http://allegro.pl/item848...al_14_54mm.html

http://allegro.pl/item850..._gwar_w_wa.html

masz LV, odchylany lcd do focenia "z góry", zestaw w sumie nieduży, w miarę lekki. Przy doświetlaniu lampami olympus sie sprawdzi wg mnie. ale to tylko kolejna propozycja. Każde pomieszczenie da się dobrze oświetlić a jeśli nie to użyć statywu i niskiej czułości. Wydaje mi sie że nie ma co na siłę pchać sie w drogie puszki a pomyśleć lepiej o oświetleniu, statywie, obiektywach.

kozidron - Czw 17 Gru, 2009

krewzszafy napisał/a:
miakalina a do czego będa wykorzystane Twoje zdjęcia? Bo być może wystarczy Ci szeroki kąt i np UWAGA


dokładnie, bo jak fotki z szerokiego kąta mają lądować na necie w 900x600 a uniwersalny obiektyw ma być "dobry" to brałbym 500D(dlatego że ma być lekki) + canon 10-22 i tu bym się zastanowił jak z lampami jakbyś doprecyzowała jaki ma być efekt końcowy i "gdzie" ląduje zdjęcie, bo jeżeli na necie to da się powalczyć z jedną lampą- oczywiście wszystko zależy od pomieszczenia i od tego jakie widełki jakościowe cię zadowalają.
Co do uniwersalnego szkła to odradzam 15-85, bo uważam że nie jest wart swojej ceny a różnica między nim a 17-55IS cenowo (przy tej kwocie) jest niewielka a w tym przypadku warto dopłacić.
Pytanie jaki ma być ten drugi obiektyw - czy tak dobry, żeby nie warto było kupić czegoś słabszego kosztem 2 lampy czy może rzeczywiście do codziennego użytku wystarczy czy sigma 17-70 czy jakiś inny tani kit.

Baku - Czw 17 Gru, 2009

To prawada, że 15-85 jest drogi, ale sprawności optycznej odmówić mu nie można.
Ja z kolei uważam, że obiektyw kończący się na 50-55mm to może być trochę mało. Te dodatkowe milimetry mogą się bardzo przydać do wyodrębniania oddalonych architektonicznych detali.
Raczej bym odrzucił świetnego 17-55IS oraz taniego 18-55IS i skoncentrował się na uniwersalnym zoomie. Jak ma być przyzwoicie i uniwersalnie to Sigma 17-70, albo Canon 17-85IS (z zastrzeżeniem, żeby nie używać szerokiego końca, ale będzie niepotrzebny w świetle wykorzystania 10-22).
Jak ma być trochę dłużej to 18-135IS, a jak bezkompromisowo to 24-105L.
Ja bym proponował więc tak:
500D+10-22+jeden z obiektyw które wytłuściłem.
Do tego dobry statyw i lampa.

komor - Czw 17 Gru, 2009

Zadziwiające jest jak różne podejścia do fotografii prezentują ludzie. :) Jak np. autor blogu Strobist opisuje swój sprzęt, który zabiera na zlecenie, to kwestię obiektywów zamyka szybko i od niechcenia: 24-70/2,8 i 70-200/2,8 i do widzenia. Koniec listy. Natomiast lista sprzętu oświetleniowego liczy przynajmniej 10 pozycji… :)

Moim zdaniem przy robieniu dobrych fotek wnętrz kwestia oświetlenia jest ważniejsza niż szklarnia. Przy typowym zdjęciu szkło trzeba przymknąć przynajmniej do f/8 i ma przy tym nie aberrować i najlepiej nie mieć dystorsji. Koniec. Żadne stabilizacje, USM-y – wszystko to nie ma znaczenia. Natomiast parę statywów oświetleniowych, lampy przynajmniej ze dwie, modyfikatory jakieś, radiowe wyzwalanie (ze względu na brak potrzeby ukrywania kabli) - to są ważne rzeczy.

Troszkę inaczej może być w ogrodzie, ze względu na potencjalną potrzebę innych ujęć - detale, jakaś zabawa małą głębią. Tak mi się to widzi.

krewzszafy - Czw 17 Gru, 2009

komor napisał/a:
przy robieniu dobrych fotek wnętrz kwestia oświetlenia jest ważniejsza niż szklarnia

dokładnie, dlatego też starałem sie od początku na to zwrócić uwagę zainteresowanego.

[ Dodano: Czw 17 Gru, 2009 13:34 ]
-szerokim wyborze obiektywów - tu canon wygrywa
-dobrej jakości zdjęć bez szumów przy ciemnych wnętrzach - dobrze doświetlić i każdy aparat zrobi ładne zdjęcie bez szumu
- dobrym wysyceniu i kolorach zdjęć i dużej głębi ostrości - tu sprawdzi sie każda lustrzanka cyfrowa a najlepiej aps lub olympus którym łatwiej uzyskać dużą głębię
- ewentualnym serwisie, niskiej wadze (bo jestem drobna) oraz na filmowaniu - ja tutaj widzę canona 500d bo właściwie mieści się we wszystkich wymienionych punktach

Zygmunt - Czw 17 Gru, 2009

TS-E 17mm f4 powinno się zamknąć w kwocie 8500zł. Za dużych dystorsji nie powinno być...
miakalina - Pią 18 Gru, 2009

Dziękuję za wszystkie posty! Nie spodziewałabym się takiej dyskusji :) jestem mile zaskoczona Waszą pomocą i zażartymi dyskusjami - co mnie cieszy - bo sprzedawcom w sklepach jakoś nie ufam;) a sama bym pewnie nakupiła bzdur.

Odpowiadając na pytania:
zdjęcia wnętrz będą głównie zamieszczane w internecie (na mojej stronie jakby ktoś chciał obejrzeć realizacje zapraszam:www.wnetrz-projektowanie.pl) ale nie tylko. Wykorzystuję je również do publikacji w magazynach i do ulotek - do szerokopojętogo druku.

Krew z szafy - wolałabym canona 500d - niż olimpusa - chyba że masz jakieś niezbite argumenty przemawiające za o.

dysponuję 2 statwami jeśli się nadają do tego co mówicie 1.jak wspomniałam manfrotto z takim dżojstikiem do obracania (nie lubię go bo jest ciężki ;) i 2. - nie wiem jakiej firmy - ale jest ultralekki aluminiowy i łatwy w obsłudze.

Sądzę że drugi obiektyw powinien być uniwersalny - nie musi być do super zbliżeń - architekturę fotografuję raczej w "całości" nie w detalach. jakis portret pewnie się trafi - ale nie jest to moim celem.
nie wiem co to jest kit (poza tym okiennym;p)
zależałoby mi chyba na tym żeby był jasny. Bo nie zawsze mam możliwość zabrania ze sobą całego osprzętu i porozstawiania kilku lamp. Czasem wpadam na budowę, czy jadę na targi gdzie jest ciekawa ekspozycja i nikt nie pozwoli mi rozstawiać majdanu.

ale głównie to będę wykorzystywać na sesje zdjęciowe realizacji i wtedy mogę poszaleć z lampami, statywami, parasolkami. Już się nie mogę doczekać :)

Aby sprecyzować moje oczekiwania, które po tych dyskusjach wywnioskowałam:
body (500d dotąd przeważa)
obiektyw maksymalnie szerokokątny i jasny (ten musi być dobry)
obiektyw uniwersalny w miarę jasny
lub tańszy + lampa którą mogę używać integralnie z aparatem
ten wyzwalacz radiowy

i jeśli nie zamknę się w 10 patykach z dodatkowym oświetleniem
to napiszcie co jeszcze warto byłoby mieć w rozsądnych pieniądzach- będę składać do świnki ;) i w przyszłości dokupię (jak np. to fish eye :)
nie muszę mieć wszystkiego od razu. chcę mieć tyle żeby ruszyć na te sesje wnętrzarskie.

kozidron - Pią 18 Gru, 2009

miakalina, ja polecam ci 500D bo jak sama napisałaś chcesz by body było lekkie, osobiście wolałbym 40D/50D, przy tylu szpargałach, statywach, lampach i gratach jakie będziesz nosić to już chyba nie stanowi....(jeżeli zdecydujesz się na 500tkę to grip może okazać się dość pomocny)
do tego 10-22 canona, krótki zoom pokroju sigma 17-70 lub tamron 17-50/2.8(na spacery) i teraz się zaczyna .....w twoim przypadku widać, że druga lampa by się przydała(+wyzwalacz radiowy). Możesz też próbować walczyć z jedną + obróbka (od której i tak nie uciekniesz, trafiasz do klientów, którzy będą zwracać uwagę na detale) wtedy zaoszczędzoną kasę przeznaczyć na lepszy obiektyw uniwersalny(na spacery) .... twój wybór (tylko obróbka może nie dać takich efektów jak dodatkowe źródło światła)


Chociaż jak dodaje ułamki :
to z 500D +10-22+ 2 lampy 580exII i wyzwalacz + tamron i powinnaś się zmieścić w budżecie i przy takim zakupie powinnaś dostać gratis jakąś porządną kartę a w pewnym sklepie w Łodzi (nie wymieniam nazwy, żeby nie było, że reklama), można kupić całkiem ciekawy plecak, który to wszystko pomieści za na prawdę nie wielkie pieniądze.

hijax_pl - Pią 18 Gru, 2009

kozidron, dodałbym do tego jeszcze 2 lekkie małe statywy żeby rozsądnie móc porozstawiać lampy. Pokusiłbym się o małe studyjne statywy oświetleniowe. Są stosunkowo tanie i niezbyt ciężkie ;)
komor - Pią 18 Gru, 2009

…i da się je wysoko podnieść, co też bywa przydatne. Przy kupnie statywów nie zapomnieć tylko o uchwycie do parasolki i lampy, coś w ten deseń.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group