|
forum.optyczne.pl
|
 |
Aparaty analogowe - Klisza ISO 800 aparat ISO 400
mariettakredka - Sob 14 Maj, 2011 Temat postu: Klisza ISO 800 aparat ISO 400 Mam Zenita 12XL, w którym max. ISO to 400 czy jest możliwość robienia zdjęć kliszą ISO 800? Interesuję się lomografią więc zdjęcia mogą być za jasne lub kolory za dzikie, ale rozchodzi się by był obraz a nie jego brak.
Pozdrawiam (:
muzyk - Sob 14 Maj, 2011
Można tak łatwo kliszę ISO 800 dostać?
Jeśli tak, to pewnie taka możliwość powinna być - będzie heca z naświetleniem, ale jeszcze lepsza w jakim wg. jakiego ISO polecisz to wywołać.
Ktoś mi poradził, żeby jednego ILFORDA 200 naświetlać jak 400 i zlecić wywołać jak 200, że niby ma taką rozpiętość, że naświetlenie w wyższym iso spowoduje jakieś tam fajne efekty.
TS - Sob 14 Maj, 2011
Jeśli ten Zenit czyta kod DX, to nie wiem jak zareaguje.
Jeśli nie czyta i czułość ustawiasz sama pokrętłem, to bez problemu. Ustawiasz ISO400 i stałą kompensację -1EV (ew. w trybie manualnym każdą klatkę niedoświetlasz o 1EV).
IvotoK - Nie 15 Maj, 2011
Rzadka odmiana 122-ki. Skąd to wzięłaś?
Oczywiście Zenit nie czyta DX (podobnie jak nie można w nim ustawić stałej kompensacji) - ustawiasz kółkiem czułość na 400. I masz teraz czułość za małą, co oznacza, że jeśli pstrykniesz fotkę, będzie prześwietlona o 1EV. Aby temu zapobiec, po wykadrowaniu i zmierzeniu światła musisz każdorazowo przestawić aparat tak, by niedoświetlił zdjęcie. Robisz to na dwa sposoby, w zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć i warunków - albo zmniejszasz czas naświetlania o połowę - np. z 1/250 na 1/500, albo zmniejszasz otwór przysłony, przez zwiększenie wartości przysłony o jedną działkę, np. z 5.6 na 8 czy z 11 na 16. Aparat pokaże oczywiście niedoświetlenie, ale tak ma być, ponieważ błona jest czulsza. Zdjęcie wyjdzie normalnie naświetlone.
hijax_pl - Nie 15 Maj, 2011
IvotoK napisał/a: | Oczywiście Zenit nie czyta DX | Te najnowsze czytają...
IvotoK - Nie 15 Maj, 2011
mariettakredka nie ma nowszego, choć oczywiście można mówić jak na lekcjach rosyjskiego, żeby odpowiedź zawierała pytanie, np. "Wzmiankowamy i posiadany przez Ciebie aparat fotograficzny Zenit 12XL nie zawiera opcji odczytywania kodów DX z rolek błon filmowych". Wybrałem odpowiedź krótszą, że Zenit nie czyta, bo tak jest prościej a poza tym temat nie jest ogólny o Zenitach ale dotyczy konkretnego przypadku i taka też była odpowiedź.
hijax_pl - Nie 15 Maj, 2011
IvotoK napisał/a: | ybrałem odpowiedź krótszą, że Zenit nie czyta, bo tak jest prościej | Wystarczyło dodać "ten" aby nie generalizować wypowiedzi
IvotoK - Nie 15 Maj, 2011
Tylko po co? Pisałem do Autorki i Ona na pewno zrozumiała, że piszę o Jej aparacie a nie o jakimś innym. To chyba oczywiste.
mariettakredka - Nie 15 Maj, 2011
IvotoK napisał/a: | Rzadka odmiana 122-ki. Skąd to wzięłaś?
Oczywiście Zenit nie czyta DX (podobnie jak nie można w nim ustawić stałej kompensacji) - ustawiasz kółkiem czułość na 400. I masz teraz czułość za małą, co oznacza, że jeśli pstrykniesz fotkę, będzie prześwietlona o 1EV. Aby temu zapobiec, po wykadrowaniu i zmierzeniu światła musisz każdorazowo przestawić aparat tak, by niedoświetlił zdjęcie. Robisz to na dwa sposoby, w zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć i warunków - albo zmniejszasz czas naświetlania o połowę - np. z 1/250 na 1/500, albo zmniejszasz otwór przysłony, przez zwiększenie wartości przysłony o jedną działkę, np. z 5.6 na 8 czy z 11 na 16. Aparat pokaże oczywiście niedoświetlenie, ale tak ma być, ponieważ błona jest czulsza. Zdjęcie wyjdzie normalnie naświetlone. |
Od mamusi ale podobno 12XL jest słabszy technicznie od 122-ki.
Na innym forum ktoś poradził mi robić zdjęcia na f/16 i 1/500, ale myślę że chyba pójdę za Twoją radą (:
hijax_pl - Nie 15 Maj, 2011
mariettakredka napisał/a: | Na innym forum ktoś poradził mi robić zdjęcia na f/16 i 1/50 | To się nazywa reguła Sunny/16
mariettakredka - Nie 15 Maj, 2011
hijax_pl napisał/a: | mariettakredka napisał/a: | Na innym forum ktoś poradził mi robić zdjęcia na f/16 i 1/50 | To się nazywa reguła Sunny/16 |
Znam tę regułę Ale czy nie będzie za mało światła jeśli ustawię takie parametry?
No tak do tego jeszcze dochodzą warunki pogodowe... To chyba jednak był zły pomysł z tą kliszą 800, bo czuję iż nie podołam
[ Dodano: Nie 15 Maj, 2011 19:21 ]
muzyk napisał/a: | Można tak łatwo kliszę ISO 800 dostać?
Jeśli tak, to pewnie taka możliwość powinna być - będzie heca z naświetleniem, ale jeszcze lepsza w jakim wg. jakiego ISO polecisz to wywołać.
Ktoś mi poradził, żeby jednego ILFORDA 200 naświetlać jak 400 i zlecić wywołać jak 200, że niby ma taką rozpiętość, że naświetlenie w wyższym iso spowoduje jakieś tam fajne efekty. |
Kliszę 800 zakupiłam na stronie specjalizującej się w lomo (: Może też spróbuję i wywołam ją jako 400
hijax_pl - Nie 15 Maj, 2011
mariettakredka napisał/a: | Znam tę regułę Ale czy nie będzie za mało światła jeśli ustawię takie parametry? | Skoro znasz to dlaczego masz wątpliwości? Ustawiasz czas proporcjonalny do czułości, a przysłonę do warunków ośiwetleniowych... Albo żonglujesz ustawieniami tak jak Ci się podoba - byle by obacać się w okolicy poprawnej wartości LV/EV.
mariettakredka - Nie 15 Maj, 2011
hijax_pl napisał/a: | Skoro znasz to dlaczego masz wątpliwości? |
Bo nijak to ma się do mojego problemu.
hijax_pl - Nie 15 Maj, 2011
mariettakredka napisał/a: | Bo nijak to ma się do mojego problemu. | Ależ wręcz przeciwnie Sama piszesz przecież: mariettakredka napisał/a: | rozchodzi się by był obraz a nie jego brak. | .. rozumiem, że od początku pytasz o prawidłową ekspozycję, nieprawdaż?
mariettakredka - Nie 15 Maj, 2011
Czyli ustawiam f/16 i 1/500 zgodnie z zdaniem " w słoneczny dzień, używając filmu o czułości ISO 400 w aparacie należy ustawić przysłonę na f/16, a czas naświetlania na 1/400s (lub 1/500)" i już widzę jak zdjęcia mi wychodzą na kliszy 800.
a! żebyś nie miał dalszych zastrzeżeń Zenit 12XL nie ma czasu 1/800.
hijax_pl - Nie 15 Maj, 2011
mariettakredka napisał/a: | ebyś nie miał dalszych zastrzeżeń Zenit 12XL nie ma czasu 1/800. | Z punktu widzenia ilości światła czy to będzie 1/500s i f/22 czy też 1/800 i f/16 - jeden pies.
mariettakredka - Nie 15 Maj, 2011
Jesteś specem od tego czy Zenity czytają DX czy nie, ale na tym się Twoja wiedza kończy chyba. Zenit 12 XL nie ma f/22. Dziękuję za Twoją pomoc. Poradzę sobie.
hijax_pl - Nie 15 Maj, 2011
mariettakredka, nie zrozumiałaś posta powyżej. Trudno się mówi.
PS. Heliosa da się wykręcić
mariettakredka - Nie 15 Maj, 2011
A kto powiedział, że mam wykręconego Heliosa? Ba! Gdybym miała inny obiektyw to nie byłoby problemu.
hijax_pl - Nie 15 Maj, 2011
A jaki problem z heliosem?
TS - Nie 15 Maj, 2011
mariettakredka napisał/a: | Czyli ustawiam f/16 i 1/500 zgodnie z zdaniem " w słoneczny dzień, używając filmu o czułości ISO 400 w aparacie należy ustawić przysłonę na f/16, a czas naświetlania na 1/400s (lub 1/500)" i już widzę jak zdjęcia mi wychodzą na kliszy 800. |
Jakieś wyjdą, bo jest to w zakresie tolerancji (tym bardziej, że chodzi o łomografię ). Reguła Sunny/16 i tak nie gwarantuje Ci precyzyjnego naświetlenia. A w ogóle ten Zenit zdaje się ma światłomierz, czy on nie działa?
Inna rzecz, że szkoda tak czułej i dość drogiej błony na słoneczną pogodę...
kozidron - Pon 16 Maj, 2011
TS napisał/a: | Inna rzecz, że szkoda tak czułej i dość drogiej błony na słoneczną pogodę... |
no właśnie też mnie to nurtuje - dlaczego z 800tką wychodzić na słońce
mariettakredka - Pon 16 Maj, 2011
Proszę o to pytać hijax_pl, bo się uparł, iż reguła słonce 16 ma mi rozjaśnić wszelkie wątpliwości. Osobiście zamierzam tę kliszę wykorzystać na koncercie dość późną porą.Spróbuję ustawić przysłonę większą niż powinna być i przy wywołaniu zobaczę co wyszło.Jeśli nic to odsprzedam 2 klisze, które mi zostanę i tyle.
hijax_pl - Pon 16 Maj, 2011
No skoro nie rozjaśniła to już nie pomogę...
P.S.
Są tacy, którzy korzystając z tej reguły potrafią robić całkiem dobrze naświetlone zdjęcia w każdych warunkach, nie tylko w słoneczny dzień
I nie używali aparatów Smena-8M
nazgul - Pon 16 Maj, 2011
mariettakredka napisał/a: | Proszę o to pytać hijax_pl, bo się uparł, iż reguła słonce 16 ma mi rozjaśnić wszelkie wątpliwości. Osobiście zamierzam tę kliszę wykorzystać na koncercie dość późną porą.Spróbuję ustawić przysłonę większą niż powinna być i przy wywołaniu zobaczę co wyszło.Jeśli nic to odsprzedam 2 klisze, które mi zostanę i tyle. |
Bo ona wyjaśnia wszelkie wątpliwości - to punkt wyjścia. Taki sam, jak punkt zamarzania i wrzenia wody. Resztę masz tu:
http://www.fredparker.com...yLightmeterLies
mariettakredka - Pon 16 Maj, 2011
Dziękuję za odpowiedzi, ale kolega na początku mi pomógł i tak jak powiedziałam, pójdę za jego radą. Jeśli coś mi nie pójdzie to będę wiedziała na drugi raz.
Pozdrawiam
Bobby - Sob 21 Maj, 2011
Jakos ten watek wczesniej "uszedl mojej uwadze". Nie wiem czy jeszcze ktos bedzie tu zagladal, ale napisze, bo niektore posty "ruszyly" mnie.
mariettakredka napisał/a: | Interesuję się lomografią więc zdjęcia mogą być za jasne |
Wiec po co w ogole kombinowac? Naswietlic dla ISO 400, i po sprawie! I tak bedzie w granicach tolerancji filmu. Tym bardziej, ze przeswietlenie filmu o 1EV jest jest mniej niekorzystne niz niedoswietlenie o 1EV.
muzyk napisał/a: | Można tak łatwo kliszę ISO 800 dostać?
Jeśli tak, to pewnie taka możliwość powinna być - będzie heca z naświetleniem, ale jeszcze lepsza w jakim wg. jakiego ISO polecisz to wywołać. |
Po co wypisywac takie bzdury?
muzyk napisał/a: | Ktoś mi poradził, żeby jednego ILFORDA 200 naświetlać jak 400 i zlecić wywołać jak 200, że niby ma taką rozpiętość, że naświetlenie w wyższym iso spowoduje jakieś tam fajne efekty. |
Chyba odwrotnie poradzil. Bo przy robieniu odbitek mozna lepiej wyciagnac szczegoly z nieco przeswietlonych kadrow, niz z nieco niedoswietlonych. (To sa wlasnie te "fajne efekty".)
IvotoK napisał/a: | ustawiasz kółkiem czułość na 400. I masz teraz czułość za małą, co oznacza, że jeśli pstrykniesz fotkę, będzie prześwietlona o 1EV. Aby temu zapobiec, po wykadrowaniu i zmierzeniu światła musisz każdorazowo przestawić aparat tak, by niedoświetlił zdjęcie. Robisz to na dwa sposoby, w zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć i warunków - albo zmniejszasz czas naświetlania o połowę - np. z 1/250 na 1/500, albo zmniejszasz otwór przysłony, przez zwiększenie wartości przysłony o jedną działkę, np. z 5.6 na 8 czy z 11 na 16. Aparat pokaże oczywiście niedoświetlenie, ale tak ma być, ponieważ błona jest czulsza. Zdjęcie wyjdzie normalnie naświetlone. |
I to wyjasnienie jest rzeczowe.
A Ty, hijax_pl, wdajesz sie w "rozszczepianie wlosa na czworo", np:
hijax_pl napisał/a: | Wystarczyło dodać "ten" aby nie generalizować wypowiedzi |
mariettakredka napisał/a: | hijax_pl napisał/a:
Skoro znasz to dlaczego masz wątpliwości?
Bo nijak to ma się do mojego problemu. |
I rzeczwiscie ma sie nijak. Albo raczej ma sie "jak piernik do wiatraka"...
A tak w ogole to mariettakredka, zadnego problemu nie masz, tylko go sobie sama stwarzasz. "Nie kroje chleba latarka"... to skad, w takim razie wzial sie ten watek? Co to, od wczoraj zajmujesz sie fotografia, i nie rozumiesz podstaw (zaleznosci pomiedzy czuloscia filmu - ISO, wartoscia przyslony, i czasu migawki)?
A dla uspokojenia emocji, jesli to na koncercie noca (a nie w sloncu) to mozesz spokojnie naswietlac 800-ke jakby to byla 400-ka (bez kombinowania z kompensacja), i wywolywac normalnie jako 800-ke. Dla nocnych zdjec moze to wyjsc na korzysc, oczywiscie jesli dodatkowo nie przeswietlisz lampa...
mariettakredka - Sob 21 Maj, 2011
Będzie zaglądał.
Tak to jest jak człowiek dostanie do ręki analoga i nie jest pewien tego co robi. Po co ten wątek? Przeraziłam się, że nie mogę ustawić Zenita na ISO 800, ale uświadomiono mnie, że jest to tylko po to by światłomierz mógł poprawnie działać i nic więcej. Więc przy odpowiednich warunkach dla ISO 800 mogę spokojnie robić zdjęcia.
hijax_pl - Sob 21 Maj, 2011
Bobby, i Ty nie wiesz jak korzystać z Sunny/16? No toś mnie zszokował...
kozidron - Nie 22 Maj, 2011
hijax_pl napisał/a: | Bobby, i Ty nie wiesz jak korzystać z Sunny/16? No toś mnie zszokował... |
no nie wie, bo dysgóglia szaleje.
mariettakredka, Bobby napisał/a: | Co to, od wczoraj zajmujesz sie fotografia, i nie rozumiesz podstaw (zaleznosci pomiedzy czuloscia filmu - ISO, wartoscia przyslony, i czasu migawki)? |
a to samo chciałem napisać co Bobby.
Bobby, bo może nie rozumiesz idei "nie kroje chleba latarką".
Bobby napisał/a: | A dla uspokojenia emocji, jesli to na koncercie noca (a nie w sloncu) to mozesz spokojnie naswietlac 800-ke jakby to byla 400-ka (bez kombinowania z kompensacja), i wywolywac normalnie jako 800-ke. Dla nocnych zdjec moze to wyjsc na korzysc, oczywiscie jesli dodatkowo nie przeswietlisz lampa... |
Można, tylko generalnie lepiej skorzystać z rady IvotoK, co innego że "na koncercie" to jednak trzeba myśleć - bo swiatłomierz to nie jest "prawda ostateczna" i nie mam tu na myśli akurat tego w zenicie. Oswietlenie koncertowe potrafi przysporzyć sporych problemów i nie ma tu jakieś reguły wedle, której można sobie o tyle działek prześwietlić czy "nie doświetlić" trzeba "myśleć" i działać szybko.
mariettakredka - Nie 22 Maj, 2011
Czy ktoś może wypowiadać się na temat rzeczowo? A nie umieszczać tu swoje złośliwości? Rozumiem, że każdy jeden tutaj zna się na fotografii lepiej niż drugi, ale mało mnie to interesuje.
kozidron - Nie 22 Maj, 2011
mariettakredka napisał/a: | Czy ktoś może wypowiadać się na temat rzeczowo? A nie umieszczać tu swoje złośliwości? Rozumiem, że każdy jeden tutaj zna się na fotografii lepiej niż drugi, ale mało mnie to interesuje. |
musisz wyluzować, wszystko już zostało napisane, wątek właściwie można zamknąć. Nie ma sensu rozwijać dalej tego tematu, zreszta musiałabyś bardziej doprecyzować co jest jeszcze nie jasne - to raz a dwa wątek nie jest twoja własnością, ty jesteś tylko autorką pytania i wszyscy inni (moze poza mną) wnieśli do niego tyle, że może kiedyś w przyszłości ktoś jeszcze z niego skorzysta ale jak znam życie pewnie założy drugi
martin33-73 - Nie 22 Maj, 2011
kozidron napisał/a: | "na koncercie" to jednak trzeba myśleć - bo światłomierz to nie jest "prawda ostateczna" |
Dokładnie tak jest, przy tak zmiennym i trudnym oświetleniu jak na koncercie trzeba i tak cały czas kontrolować i korygować wskazania światłomierza. BTW pomyłka w naświetleniu nawet o 1 EV na negatywie jeszcze nie jest tragedią, co innego diapozytyw, tu taki błąd jest nieodwracalny, zwłaszcza przy prześwietleniu nie da się już odzyskać szczegółów (będzie tylko biała plama) ale to już inna bajka... Tak więc mariettakredka, spokojnie rób tak jakby była to czterysetka ale pamiętając o tym, żeby analizować światła w kadrze, korygując ekspozycję. Proponuję Ci część zdjęć zrobić zgodnie ze wskazaniami światłomierza, część prześwietlić, część nie doświetlić, a na pewno kilka wyjdzie dobrych. Wtedy na następnym koncercie będziesz już posiadała wiedzę jak jest najlepiej bo najlepsza nauka to na własnych błędach i doświadczeniach.
hijax_pl - Nie 22 Maj, 2011
A czynnik losowy w pomiarze światłą w zenitach jest całkiem spory (przynajmniej w tych, które miałem w rękach) - ja osobiście mu nie ufam. Ale jak się już na nim opierać to: martin33-73 napisał/a: | pomyłka w naświetleniu nawet o 1 EV na negatywie jeszcze nie jest tragedią, co innego diapozytyw, tu taki błąd jest nieodwracalny | W związku z tym czy to będzie negatyw czarno biały ISO400 czy 800 - większej różnicy nie robi. A jak już chcemy zgodnie z czułością naświetlać, to albo korygujemy wskazanie wątpliwej jakości światłomierza, albo jedziemy z Sunny/16
martin33-73 - Nie 22 Maj, 2011
W zenitach pomiar światła jest bardzo uśredniony tzn. o ile dobrze pamiętam to wskazuje tylko ile średnio światła dociera do filmu i nie bierze pod uwagę kontrastów. Można by powiedzieć ,,widzi" równo oświetlony, idealnie szary świat Sunny/16 pamiętam z czasów Smieny i to była dobra nauka...
hijax_pl - Nie 22 Maj, 2011
martin33-73 napisał/a: | W zenitach pomiar światła jest bardzo uśredniony tzn. o ile dobrze pamiętam to wskazuje tylko ile średnio światła dociera do filmu i nie bierze pod uwagę kontrastów | Tak - choć mam wrażenie, że jego wskazania są silnie skorelowane ze stanem bateryjki go zasilającego. Albo innego widzimisia...
martin33-73 - Nie 22 Maj, 2011
To baaardzo możliwe.
TS - Nie 22 Maj, 2011
hijax_pl napisał/a: | Tak - choć mam wrażenie, że jego wskazania są silnie skorelowane ze stanem bateryjki go zasilającego. |
Dlatego warto używać srebrowych, a nie alkalicznych (czyli SR-43(44) zamiast LR-43(44)). Alkalicznym wyraźnie spada napięcie w miarę rozładowania i wskazania światłomierza dryfują, 1EV i dalej... A srebrowe maja płaską charakterystykę. Tylko trudniej je dostać.
Ale to jeśli interesuje nas precyzyjne naświetlenie (np. dia). Dla negatywu 1EV błędu oczywiście widać, ale tragedii nie ma. Oto przykład (słabe zdjęcia, ale nie mam innych, bracketing na błonie jest zbyt kosztowny), Kodak Ektar 100
Subiektywnie prawidłowa ekspozycja
Niedoświetlone o jeden stopień
A tutaj +1EV
edmun - Nie 22 Maj, 2011
mariettakredka napisał/a: | Zenit 12 XL nie ma f/22. |
mariettakredka napisał/a: | Gdybym miała inny obiektyw to nie byłoby problemu. |
proszę odpowiedz mi tylko na jedno.
czemu podajesz przysłonę jako wartość aparatu jeśli chodziło o obiektyw i czemu tak trudno było napisać wcześniej że nie masz innego obiektywu... ?
Wiesz... jasnowidzami nie jesteśmy... im dokładniej opiszesz już w pierwszy poście czyli zakładając temat - tym szybciej otrzymasz satysfakcjonującą odpowiedź, bez zbędnych pytań i komentarzy...
nie sądzisz ?
|
|