| 
				
					| 
							
								|  | forum.optyczne.pl 
 |  |  Cyfrowe lustrzanki - Pentax K-500 test cyfrowej lustrzanki
 
 maciej.latallo - Pią 27 Wrz, 2013
 Temat postu: Pentax K-500 test cyfrowej lustrzanki
 Serdecznie zapraszamy do lektury testu aparatu Pentax K-500 oraz dyskusji na jego temat.
 
 http://www.optyczne.pl/in...rat&test_ap=241
 bogdanek - Pią 27 Wrz, 2013
 
 Dla mnie gitara.
 shooter - Sob 28 Wrz, 2013
 
 Pentax robi bardzo fajne lustra, w zasadzie poza starym Nikonem D90 to nikt inny nie oferuje w tej półce dwóch pokręteł ekspozycji i dobrego wizjera, z K-30 i K-50 tak samo, a to nie jedyne przewagi nad konkurencją w tej półce
   
 Zastanawia mnie tylko jedna kwestia - czy filmy kręcone Pentaxami (w testowanym K-500, ale i poprzednich, droższych modelach) nie wydają się wam dziwnie rozmyte ?
 Niby 1080p, a całość wygląda tak jakby obiektyw źle ustawił ostrość (ale to nie to).
 Może jakieś algorytmy uśredniające są nie teges ? (nie wiem jak wygląda z technicznego punktu widzenia sczytywanie i obróbka danych z matrycy podczas nagrywania filmów, gdy nie mamy do czynienia z natywną matrycą 1080p (2MP) ).
 komor - Sob 28 Wrz, 2013
 
 D90 to chyba jednak trochę wyższa półeczka niż K-500. Skoro K-500 jest nieco uproszczoną wersją K-50, to raczej bym D90 pozycjonował na tej samej półeczce co K-50.
 muzyk - Sob 28 Wrz, 2013
 
 
  	  | komor napisał/a: |  	  | Skoro K-500 jest nieco uproszczoną wersją K-50, to raczej bym D90 pozycjonował na tej samej półeczce co K-50. | 
 Jaki jest sens pozycjonowania czegoś, co poprzez guzikologię jest tak obsługiwalne jak sprzęt z wyższej półki?
 
 Po prostu, Pentax wprowadza nowy standard...
 cybertoman - Sob 28 Wrz, 2013
 
 Ten standard to juz Canon wprowadzil.
 
 [ Dodano: Nie 29 Wrz, 2013 00:11 ]
 (Wypuszczanie puszek bez liku mialem na mysli.)
 jaad75 - Nie 29 Wrz, 2013
 
 
 W sensie tego, że to entry-entry level Pentaksa, a D90, to stary enthusiast Nikona, to na pewno... 	  | komor napisał/a: |  	  | D90 to chyba jednak trochę wyższa półeczka niż K-500. | 
   Funkcjonalnie jednak, to jedynym okrojeniem w stosunku do D90 jest brak podświetlenia punktów AF i dłuższe synchro - poza tym, wszystko jest co najmniej na tym samym poziomie.
 komor - Nie 29 Wrz, 2013
 
 O, Jaad wrócił.
  Funkcjonalnie tak, ale wiadomo, że Pentax musi dać więcej niż inni.   mar-kos - Pon 30 Wrz, 2013
 
 Wytłumaczcie mi coś takiego, jak to możliwe że takie różnice można zauważyć na zdjęciu przy iso 100, i które zdjęcie (aparat) prawidłowo oddaje detale?
 Mam na myśli zielone tło butelki w otoczeniu napisu 'Basso'?
 http://pliki.optyczne.pl/...00_iso00100.JPG
 http://pliki.optyczne.pl/...0100_scenka.JPG
 jaad75 - Pon 30 Wrz, 2013
 
 mar-kos, w tym przypadku akurat K-500 - tam jest raster, który powoduje lekką morę w przypadku 100D.
 
 [ Dodano: Pon 30 Wrz, 2013 11:06 ]
 http://pliki.optyczne.pl/...0100_scenka.JPG
 muzyk - Wto 01 Paź, 2013
 
 
  	  | cybertoman napisał/a: |  	  | Ten standard to juz Canon wprowadzil. 
 | 
 Od kiedy?
 P.S.
  	  | cybertoman napisał/a: |  	  | (Wypuszczanie puszek bez liku mialem na mysli.) | 
 aha...
 shooter - Sro 02 Paź, 2013
 
 @jaad75
 K-500 i K-30/50 jeszcze nie mają ekranu monochromatycznego na górze
   __
 A Canon dopiero w serii dwucyfrowej ma sensowny wizjer i dwa pokrętła, seria xxxD to jakieś przewartościowane wydmuszki są
   __
 Nie potrafi nikt odpowiedzieć na pytanie co do ostrości filmów Pentaxa ?
 jaad75 - Sro 02 Paź, 2013
 
 
 No fakt, zapomniałem. 	  | shooter napisał/a: |  	  | @jaad75 K-500 i K-30/50 jeszcze nie mają ekranu monochromatycznego na górze
   | 
 
 Nie chce mi się  specjalnie sciągać przykładowych filmów, ale z K-5-tek są naprawdę świetnej jakości (tyle, że sporo zajmują), więc nie wiem, o które droższe modele Ci chodzi. 	  | shooter napisał/a: |  	  | Nie potrafi nikt odpowiedzieć na pytanie co do ostrości filmów Pentaxa ? | 
 bogdanek - Czw 03 Paź, 2013
 
 Zrobiłem trochę filmów Pentaxem K-5 , i przyznaje ,że na telewizorze wyglądają świetnie nawet niedowiarkom z  mojej rodziny szczęka opadła troszeczkę , co do ostrości to z manualnym samayangiem 85 1,4  filmy wychodzą bajkowe ,tylko że do filmowania. ten obiektyw ma strasznie małą głębię ostrości  i przydała by się ogniskowa między 30 a 50 ze światłem 1,4 czy 1,8 czyli większą GO.Z ustawianiem ostrości , zero problemów.
 shooter - Czw 07 Sie, 2014
 
 Odpowiadając sobie samemu na pytanie z przed 8 miesięcy - tak filmy 1080p z większości nawet drogich aparatów/luster niestety są rozmyte, bo nie wykorzystują wszystkich pikseli matrycy. (tylko wybiórcze ? przy "matrycy 4k" co drugi ? w sumie nie wiem jak to funkcjonuje, ale pewnie interpolacja Bayera robi swoje i stąd mydełko ?)
 
 W każdym razie RX100 III już sczytuje dane podczas filmowania z całej matrycy (i zwie to full sensor read out, a format zapisu to XAVC S z 50Mb/s i 1080p60) i faktycznie sample 1080p są ostre jak żyleta
   
 Oczywiście Panasy, czy nawet smartfony, z nagrywaniem 4k również dają super ostry obraz ... przynajmniej oglądając na 1080p monitorze, ale nawet mając monitor/TV 4k pewnie nikt nie będzie rozwodził się nad jakością cropa filmów 4k, bo wyższe PPI zrobi swoje
   
 Tylko z tym brakiem downsamplingu danych z całej matrycy do 1080p podczas filmowania w większości aparatów to trochę porażka :/ (a może celowe zagranie żeby nie zagrozić drogim amatorskim kamerom ?
  ) 
 Zastanawia mnie też olewactwo trybu filmowania w niektórych aparatach. Taki G1X, a więc w pewnym stopniu konkurent RX100 III ma tylko 1080p30 i to marnej rozdzielczości realnej, a matryca ma tyle pikseli, że można by zrobić 4k@30fps, 1080p60 z downsamplingiem 4:1 i 720p120.
 Takie rozdzielczości i liczbę fps osiągają już topowe smartfony z drugiej połowy 2013 i 2014. A gdzieś w 2015 dojdą SoCe ARM z nagrywaniem 4k w h.265 (następca h.264/AVC, ~2x wyższa efektywność tj. bitrate/jakość).
 A aparaty i kamery w lesie, marnując wielki potencjał :/
 dcs - Czw 07 Sie, 2014
 
 shooter, Canon 70D ma kompresję wewnątrzklatkową (ALL-I) -na każdej klatce pojedynczo 90Mb/s, choć tylko 30p.
 shooter - Czw 07 Sie, 2014
 
 Kompresja ALL-I pewnie też coś daje, szczególnie jeśli chce się jeszcze taki film obrabiać, ale problem raczej nie leży w niedoborze bitrate tylko braku sczytywania całej matrycy i dowsamplingu w locie podczas nagrywania filmów 1080p. (jak jest nagrywanie 4k to kwestia się marginalizuje, zresztą do downsamplingu 4:1 czyli z 8k do 4k potrzeba by 33MP matrycy
  ) 
 |  |