|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - Monitor IPS
Dżozef - Sob 31 Sty, 2015 Temat postu: Monitor IPS Przynajniej połowa zamieszczanych tu zdjęć ma okrutnie wręcz oczojebne kolory na monitorze IPS, podczas gdy na starych monitorach wszystko jest ok.
Pytam więc czy to ja mam problem z monitorem IPS, czy miał go ktoś z obróbką zdjęć na "nieIPSie"?
jaad75 - Sob 31 Sty, 2015
Tu nie chodzi o IPS (technologię matrycy), tylko o szeroki gamut (za co odpowiada głównie typ podświetlenia). To co opisujesz, jest typowe dla szerokogamutowców z niewłaściwą konfiguracją/oprogramowaniem.
Po pierwsze, monitor MUSI być co najmniej oprofilowany, po drugie, TRZEBA używać oprogramowania z pełnym CMS, czyli takiego, które czyta zarówno właściwy profil zdjęcia, jak i używa właściwego profilu monitora do konwersji.
Z przeglądarek internetowych pełny CMS ma tylko Firefox (i pochodne). Chrome i Safari nie wiedzą co zrobić z nieotagowanym elementami graficznymi stron i sieją z nimi po całości gamutu (traktują ich wartości RGB jako bezwzględne, zamiast uznawać, że są sRGB), choć same zdjęcia wyświetlają poprawnie. IE można sobie w ogóle darować.
[ Dodano: Sob 31 Sty, 2015 11:34 ]
BTW, to nie ten dział.
Dżozef - Sob 31 Sty, 2015
Dział był ten co trzeba bo dotyczył zamieszczanych tam właśnie zdjęć.
Część zdjęć wygląda jednak dobrze na wszystkich monitorach stąd moje pytanie- dlaczego tylko część? i dlaczego dobrze na wszystkich?
lcf - Sob 31 Sty, 2015
Dżozef Pomijając kwestie związane z różnymi przestrzeniami kolorów to na dzień dobry warto sobie też gammę, jasność i kontrasty sprawdzić, chociażby na czymś w tym stylu:
http://i.imgur.com/tEc3qW6.png
Odcienie szarości powinny być rozróżnialne przynajmniej w zakresach 16-25 i 230-235.
jaad75 - Sob 31 Sty, 2015
Dżozef napisał/a: | Część zdjęć wygląda jednak dobrze na wszystkich monitorach stąd moje pytanie- dlaczego tylko część? i dlaczego dobrze na wszystkich? | Po pierwsze - jakiej przeglądarki używasz? Sprawdź tagi przestrzeni kolorów dla zdjęć, które widzisz dobrze.
lcf, nie ma co sprawdzać gammy i kontrastów. Trzeba obowiązkowo skalibrować i oprofilować monitor. Sprzętowo. A następnie używać odpowiedniego oprogramowania. Jeśli mamy cokolwiek wspólnego z fotografią/grafiką, to jest to conditio sine qua non.
lcf - Sob 31 Sty, 2015
jaad75 nie każdy ma dostęp do kalibratora i może to zrobić jak należy. Za to sporo osób zajmujących się fotografią amatorsko ma źle ustawiony monitor, co można w podstawowym zakresie skorygować na jednej referencyjnej planszy.
jaad75 - Sob 31 Sty, 2015
lcf napisał/a: | jaad75 nie każdy ma dostęp do kalibratora i może to zrobić jak należy. | Usługa kalibracji jest bardzo tania w porównaniu do kosztów sprzętu fotograficznego. Kupno kalibratora na własność, to też nie jest jakiś wielki koszt.
lcf napisał/a: | Za to sporo osób zajmujących się fotografią amatorsko ma źle ustawiony monitor | Dlatego trzeba to podkreślać - nie ma możliwości świadomej obróbki (ba nawet oceny) zdjęć, na podstawie tego co widzimy, jeśli nie pracujemy w zarządzanym środowisku. Nawet jeśli monitor jest kiepskiej jakości, to musi być minimum oprofilowany.
lcf napisał/a: | co można w podstawowym zakresie skorygować na jednej referencyjnej planszy. | Nie da się tego zrobić w zadowalającym stopniu, a przede wszystkim nie da się przy pomocy takich plansz stworzyć profilu, który prawidłowo opisywałby zachowanie takiego monitora, a ten jest podstawą do właściwej pracy systemu zarządzania kolorem (CMS).
lcf - Sob 31 Sty, 2015
jaad75 IMO trochę przesadzasz. Jak ktoś inwestuje w wide gamuta, to OK, masz rację. Ale jak ktoś ma powiedzmy Della U2415, który wychodzi z fabryki ustawiony na 99% pokrycie sRGB, to IMO nie ma potrzeby się dodatkowo w profilowanie bawić - ustawia po prostu sRGB, i tyle .
muzyk - Sob 31 Sty, 2015
I co, nigdy nie trzeba kalibrować?
T.B. - Sob 31 Sty, 2015
Prosta odpowiedź na proste pytanie brzmi:
- nie trzeba.
("nie trzeba" nie równa się "nie można", "zabrania się" itede itepe)
lcf - Sob 31 Sty, 2015
muzyk z tego co wiem, to żywotność subpixeli może być różna w zależności od koloru, więc po jakimś czasie może być warto ponownie kalibrację zrobić już we własnym zakresie. Sprzedawcy kalibratorów oczywiście będą twierdzić, że najlepiej kalibrować co miesiąc, ale proces rozkalibrowywania się monitora chyba aż tak szybko nie postępuje. Trzeba by poszukać wyników badań w tym temacie - ja zbyt głęboko w temat nie wchodziłem.
jaad75 - Sob 31 Sty, 2015
lcf napisał/a: | Ale jak ktoś ma powiedzmy Della U2415, który wychodzi z fabryki ustawiony na 99% pokrycie sRGB, to IMO nie ma potrzeby się dodatkowo w profilowanie bawić - ustawia po prostu sRGB, i tyle . | To nie jest prawda. Nigdy też nie należy ustawiać sRGB, zawsze absolutne minimum na początek, to profil producenta w systemie. Gamut który pokrywa się z "99% sRGB", to nic - trzeba skorygować punkt bieli, bo praktycznie żaden producent tanich monitorów nie dba o właściwy, a do tego profil zawiera również korektę gammy i kontrastu. Profil opisze Ci prawidłowo odchyłki danego egzemplarza monitora w poszczególnych kolorach, co jest konieczne dla własciwego wyświetlenia zdjęcia.
Zresztą wystarczyłoby, żebyś choć raz zobaczył swojego Della przed i po kalibracji, żebyś zmienił zdanie na ten temat.
T.B. napisał/a: | Prosta odpowiedź na proste pytanie brzmi:
- nie trzeba. | Trzeba, jeśli ma służyć do obróbki zdjęć/grafiki. W pozostałych przypadkach jest to opcjonalne, choć skalibrowany monitor o wiele mniej męczy wzrok i obraz jest zwyczajnie przyjemniejszy w odbiorze.
lcf napisał/a: | żywotność subpixeli może być różna w zależności od koloru, więc po jakimś czasie może być warto ponownie kalibrację zrobić już we własnym zakresie. | To nie ma nic wspólnego z "żywotnością subpikseli", to nie CRT, czy OLED, a z parametrami podświetlenia przede wszystkim, które nieco się zmieniają w czasie, choć bardziej w przypadku CCFL, niż LED-ów.
lcf napisał/a: | Sprzedawcy kalibratorów oczywiście będą twierdzić, że najlepiej kalibrować co miesiąc, ale proces rozkalibrowywania się monitora chyba aż tak szybko nie postępuje. | Takie zalecenia (rekalibracja nawet co 2 tygodnie) dotyczyły przede wszystkim CRT. Monitory LCD są bardziej stabilne, ale to też nie oznacza, że zupełnie stabilne (zwłaszcza CCFL i RGB-LED).
Tak, czy inaczej kalibrator warto mieć na własność, choćby na spółkę z kilkorgiem znajomych. Usługa kalibracji kosztuje jeśli dobrze pamiętam w okolicy 100 zł, więc przy kilku monitorach zakup kalibratora zwróci się bez problemu.
komor - Sob 31 Sty, 2015
jaad75 napisał/a: | Chrome i Safari nie wiedzą co zrobić z nieotagowanym elementami graficznymi stron i sieją z nimi po całości gamutu (traktują ich wartości RGB jako bezwzględne, zamiast uznawać, że są sRGB) |
Dlatego należy nie tylko eksportować JPG-i internetowe do sRGB ale i odhaczać opcję „Embed sRGB Profile” przy zapisie.
jaad75 napisał/a: | IE można sobie w ogóle darować. |
Nowsze wypusty też? Bo nie testowałem.
lcf - Sob 31 Sty, 2015
jaad75 z tego co widziałem w dołączonym raporcie z fabrycznej kalibracji U2415, to odcienie szarości w 30 punktach sprawdzają - a recenzenci z kolorymetrem potwierdzali, że prosto z pudełka jest OK, odchyłki na poziomie 2% w stosunku do wyników ich urządzenia pomiarowego. Zakładając, że dysponowali urządzeniem wyższej klasy, niż fabryki Della to OK - można lepiej. Ale raczej bym nie rzucał tak kategorycznego stwierdzenia, że urządzenie z sensowną fabryczną kalibracją się nie nadaje do obróbki zdjęć.
O kalibrator w ramach dbania o jak najlepszy balans bieli w starzejących się matrycach pewnie się kiedyś pokuszę. Tylko coś w miarę uniwersalnego bym musiał znaleźć, co można by użyć i do monitora, i do TV. A tak btw. to zastanawiam się jeszcze, jaka jest skuteczność ludzkiego oka vs kolorymetr jeśli chodzi o zdolność do porównywania kolorów. Np. jakbyś chciał robić kalibrację metodą "na oko", porównując kolory z monitora vs referencyjny ColorChecker, na ile dokładną kalibrację można by zrobić .
Co do różnic w żywotności subpixeli w zależności od koloru to faktycznie słyszałem o tym w odniesieniu do AMOLEDów, czy podobne efekty w innych rodzajach matryc mogą występować i na jaką skalę - nie wiem.
komor - Sob 31 Sty, 2015
lcf, co prawda ja się nie zgadzam z kategoryczną opinią Jaada na temat absolutnej konieczności kalibracji, ale kalibracji na oko w zamian kategorycznie nie polecam. Oko się adaptuje i po paru chwilach ciężko o obiektywną ocenę.
lcf - Sob 31 Sty, 2015
komor że oko się adaptuje to ja wiem - dlatego pisałem o fizycznym ColorCheckerze tuż obok monitora/TV jako wzorzec, żeby mieć punkt odniesienia. Podobnie jak np. czasem się wykorzystuje jako najprostszy możliwy fizyczny wzorzec białą kartkę papieru.
muzyk - Sob 31 Sty, 2015
T.B. napisał/a: | Prosta odpowiedź na proste pytanie brzmi:
- nie trzeba. |
taaa...
jaad75 napisał/a: | Trzeba, jeśli ma służyć do obróbki zdjęć/grafiki. |
Pozostanę przy tym drugim zdaniu.
lcf - Sob 31 Sty, 2015
muzyk Potrzeby kalibracji nie neguję. Zastanawiam się tylko na ile potrzebna jest druga w domu w odniesieniu do tych monitorów, które są już kalibrowane w fabryce (z dołączanym raportem z kalibracji do każdej sztuki). Skoro ludzie z kolorymetrami potwierdzają, że faktycznie jest OK, to co więcej osiągnę? Przestawię się z błędów pomiarowych kolorymetru w fabryce na błędy pomiarowe amatorskiego urządzenia za 500zł?
muzyk - Sob 31 Sty, 2015
lcf napisał/a: | Zastanawiam się tylko na ile potrzebna jest druga w domu |
jak to na ile? Dopasowujesz monitor do warunków oświetleniowych w danym pomieszczeniu.
Nie wyobrażam sobie np. kupić EIZO CG i go nie kalibrować
lcf - Nie 01 Lut, 2015
muzyk a ja sobie właśnie doczytuję o kalibratorach, i się dowiedziałem że np. nie wszystkie obsługują prawidłowo podświetlanie GB-LEDami (w niektórych wide gamutach stosowane). Więc może się okazać, że robiąc kalibrację amatorskim urządzeniem możesz sobie nowy fajny monitor rozkalibrować, zamiast fabryczną kalibrację poprawić. A te nieco porządniejsze, w stylu X-Rite i1Display Pro, to już niestety wydatek bliżej 1000zł :/.
jaad75 - Nie 01 Lut, 2015
komor napisał/a: | Nowsze wypusty też? Bo nie testowałem. | Nie wiem który jest ostatni, ale ostatni który widziałem też.
lcf napisał/a: | jaad75 z tego co widziałem w dołączonym raporcie z fabrycznej kalibracji U2415, to odcienie szarości w 30 punktach sprawdzają | Odcienie szarości, to nie wszystko.
lcf napisał/a: | Ale raczej bym nie rzucał tak kategorycznego stwierdzenia, że urządzenie z sensowną fabryczną kalibracją się nie nadaje do obróbki zdjęć. | Urządzenie z fabryczną kalibracją i z fabrycznym profilem tego egzemplarza - masz taki?
lcf napisał/a: | A tak btw. to zastanawiam się jeszcze, jaka jest skuteczność ludzkiego oka vs kolorymetr jeśli chodzi o zdolność do porównywania kolorów. Np. jakbyś chciał robić kalibrację metodą "na oko", porównując kolory z monitora vs referencyjny ColorChecker, na ile dokładną kalibrację można by zrobić . | Bardzo zgrubną. Poza tym, wciąż chodzi o profil - tego nie zrobisz na oko, a konieczny jest do prawidłowego dzialania CMS.
lcf napisał/a: | pisałem o fizycznym ColorCheckerze tuż obok monitora/TV jako wzorzec, żeby mieć punkt odniesienia. Podobnie jak np. czasem się wykorzystuje jako najprostszy możliwy fizyczny wzorzec białą kartkę papieru. | Monitor światlo emituje, ColorChecker, czy kartka odbija (pomijając, że kartka kartce nierówna) - musisz mieć wzorcowe oświetlenie Checkera (zarówno temperatura barwowa, jak i widmo), a to w warunkach innych niż buda jest trudne do zapewnienia. Do tego, jak mówię kalibracja na oko (pomijając jej realność) i tak musi być uzupełniona profilem, bo to on zapewnia prawidłowe działanie systemu.
lcf napisał/a: | muzyk a ja sobie właśnie doczytuję o kalibratorach, i się dowiedziałem że np. nie wszystkie obsługują prawidłowo podświetlanie GB-LEDami (w niektórych wide gamutach stosowane). | To było dawno. Zresztą też nie do końca prawda. Miałem RGB-LED-a skalibrowanego początkowo Spyderem 3 i kalibracja była jak najbardziej poprawna.
lcf napisał/a: | A te nieco porządniejsze, w stylu X-Rite i1Display Pro, to już niestety wydatek bliżej 1000zł :/. | ColorMunki kupisz za 600zł.
lcf - Nie 01 Lut, 2015
jaad75 No i z niechęcią muszę przyznać, że argumenty przeciwko kalibracji mi się powoli kończą ;P . Z kalibracją TV masz może jakieś doświadczenia, też? Zrabialne to będzie z użyciem kalibratora i ColorHCFR, czy coś jeszcze może być potrzebne?
jaad75 - Nie 01 Lut, 2015
lcf napisał/a: | Z kalibracją TV masz może jakieś doświadczenia, też? | Swoje TV kalibrowałem niezbyt fachowo i trochę dookoła, więc nie będę dawał rad w tej kwestii. Na szczęście tu oprofilowanie nie jest istotne (a przynajmniej przy oglądaniu TV), więc można sobie poradzić nawet na oko. Ja kalibratora użyłem tylko do odczytu i ustawiania wag RGB (gain i bias), a resztę zrobiłem totalnie na oko, porównując z ekranem skalibrowanego monitora.
muzyk - Nie 01 Lut, 2015
lcf napisał/a: | Więc może się okazać, że robiąc kalibrację amatorskim urządzeniem możesz sobie nowy fajny monitor rozkalibrować, zamiast fabryczną kalibrację poprawić. |
Spyder 4 Pro?
lcf - Nie 01 Lut, 2015
jaad75 W TV też powinni dawać możliwość wgrania profili - USB większość przecież obsługuje, nawet tanie modele poniżej 2000zł mają bajery w stylu 10-punktowy balans bieli, więc po mojemu spokojnie mogli by to zrobić. No ale nic, trzeba się będzie pobawić ręcznie.
Tak btw. co do aplikacji świadomych i nieświadomych CMS - jak ustawisz profil na poziomie systemu, przypisując jako domyślny dla urządzenia, to chyba wszystkie aplikacje będą musiały z niego skorzystać? Przynajmniej w Windows 8.1 tak mi się wydaje, że to działa - jak na poziomie systemu do monitora inny profil przypisuję, to wszystkie aplikacje inaczej kolory pokazują, a przynajmniej inną krzywą gamma widać (porównywałem profil monitora od producenta z tym tworzonym przez Windows podczas tej systemowej "kalibracji", gdzie tylko gammę zmieniłem).
muzyk napisał/a: | lcf napisał/a: | Więc może się okazać, że robiąc kalibrację amatorskim urządzeniem możesz sobie nowy fajny monitor rozkalibrować, zamiast fabryczną kalibrację poprawić. |
Spyder 4 Pro? |
Z tego co czytałem, to kalibratory X-Rite są jednak nieco lepsze. Po kalibracji Spyder4Pro na gammę 2.2 ludzie mieli problem żeby 0,0,0 od 10,10,10 odróżnić albo banding się ujawniał na odcieniach szarości. Po skalibrowaniu tego samego urządzenia za pomocą i1Display Pro tego rodzaju problemów nie było. Tzn. żeby nie było - ten ostatni to nadal dosyć tania półka amatorska, a nie spektrofotometr laboratoryjny - ale powinien już na tyle dobry, żeby amatorzy oraz spora część zawodowców nie miała powodów do narzekań .
MM - Nie 01 Lut, 2015
lcf napisał/a: | W TV też powinni dawać możliwość wgrania profili |
Kolega nie jest na bieżąco. Może nie o wgranie profili chodzi, ale można sobie TV skalibrować.
http://www.graficzne.pl/i...r-spyder4-tv-hd
lcf - Nie 01 Lut, 2015
MM no że kalibrować można to wiem, tylko chodziło mi o większą upierdliwość samego procesu, niż na PC . Co do samych plansz do kalibracji, to z czegoś takiego korzystałem:
http://www.avsforum.com/f...alibration.html
tylko metodą niestety bardzo zgrubną, tj. na oko. Ale na kolorymetr się już zdecydowałem, więc sobie niedługo porządnie ekrany w domu poustawiam .
jaad75 - Pon 02 Lut, 2015
lcf napisał/a: | Tak btw. co do aplikacji świadomych i nieświadomych CMS - jak ustawisz profil na poziomie systemu, przypisując jako domyślny dla urządzenia, to chyba wszystkie aplikacje będą musiały z niego skorzystać? Przynajmniej w Windows 8.1 tak mi się wydaje, że to działa - jak na poziomie systemu do monitora inny profil przypisuję, to wszystkie aplikacje inaczej kolory pokazują, a przynajmniej inną krzywą gamma widać (porównywałem profil monitora od producenta z tym tworzonym przez Windows podczas tej systemowej "kalibracji", gdzie tylko gammę zmieniłem). | Nie znam zbyt dobrze Win 8.1, ale nic nie czytałem o tym, by windowsowe zarządzanie kolorem mocno się zmieniło w tej wersji. Owszem, zmianę gammy i wszelkie globalne korekcje monitora będziesz widział, niestety nie znaczy to, że aplikacje bez pełnego CMS pokażą właściwe kolory - one zawsze zakładają, że na wyjściu mają sRGB, a nawet monitory o których piszą, że kryją 99, czy 100% sRGB najczęściej w którymś kolorze poza tę przestrzeń wykraczają. Oczywiście największe różnice zobaczysz na szerokogamutowcu, bo tam to założenie, że na wyjściu jest monitor idealnie zgodny z sRGB spowoduje oczojebność wszystkiego, łącznie z ikonami pulpitu, czy elementami interfejsu, a zdjęcia sRGB dostosują się do tego "trendu" (Adobe RGB będą wyświetlane w miarę normalnie, co nie znaczy poprawnie).
lcf napisał/a: | Z tego co czytałem, to kalibratory X-Rite są jednak nieco lepsze. Po kalibracji Spyder4Pro na gammę 2.2 ludzie mieli problem żeby 0,0,0 od 10,10,10 odróżnić albo banding się ujawniał na odcieniach szarości. Po skalibrowaniu tego samego urządzenia za pomocą i1Display Pro tego rodzaju problemów nie było. | Bardzo dużo zależy od oprogramowania którym kalibrujesz monitor - oryginalne oprogramowanie Spydera faktycznie daje nieco głębsze cienie, co na niektórych monitorach może skutkować gorszą rozróżnialnością przejść, tudzież przycinaniem najgłębszych partii.
lcf napisał/a: | Tzn. żeby nie było - ten ostatni to nadal dosyć tania półka amatorska, a nie spektrofotometr laboratoryjny | Wbrew pozorom spektrofotometry wcale nie są takie rewelacyjne, zwłaszcza jeśli o wspomnianą kalibrację w cieniach chodzi.
komor - Pon 02 Lut, 2015
MM napisał/a: | http://www.graficzne.pl/i...r-spyder4-tv-hd |
Kalibrator jest podłanczany do… – o matko…
jaad75 napisał/a: | Bardzo dużo zależy od oprogramowania którym kalibrujesz monitor - oryginalne oprogramowanie Spydera faktycznie daje nieco głębsze cienie, co na niektórych monitorach może skutkować gorszą rozróżnialnością przejść, tudzież przycinaniem najgłębszych partii. |
No i tyle na temat owej nieomylności kalibracji, która jest ponoć taka niezbędna i nieodzowna. Nie będę już powtarzał, co pisałem kiedyś o kalibracji dwoma różnymi kalibratorami w odstępie pół godziny, którą to miałem okazję wykonać na jednym ze zlotów Optycznych…
jaad75 - Pon 02 Lut, 2015
komor napisał/a: | No i tyle na temat owej nieomylności kalibracji, która jest ponoć taka niezbędna i nieodzowna. | Nie do końca złapałeś. Oprogramowanie daje Ci najpierw wskazówki, jak ustawić monitor (jasność, kontrast, wagi RGB) - różne oprogramowanie może dać różne wskazówki, więc stan wyjściowy przed profilowaniem będzie się nieco różnił i w efekcie wynik, choć bardzo podobny, nie będzie identycznym. Oczywiście te nieidentyczności wychodzą raczej na planszach testowych, niż w realnych sytuacjach.
Tu masz przykład kalibracji tego samego monitora Spyderem i ColorMunki:
https://www.youtube.com/watch?v=nk_KVjD_FFw
A kalibracja jest niezbędna, jeśli masz mieć minimum zaufania do wizualnej oceny tego co robisz ze zdjęciem, a zwłaszcza jeśli korzystasz z jakichkolwiek softproofów. Oczywiście, jak działasz tylko na podstawie danych CMYK, czy RGB, to równie dobrze możesz mieć i czarnobiały podgląd, ale to dość uciążliwe dla większości...
BTW, rozumiem, że w związku ze złym doświadczeniem z rozjechanymi kalibratorami wciąż działasz na nieskalibrowanym monitorze?
komor - Pon 02 Lut, 2015
jaad75 napisał/a: | A kalibracja jest niezbędna, jeśli masz mieć minimum zaufania do wizualnej oceny tego co robisz ze zdjęciem |
Jak mam mieć minimum zaufania do kalibracji, skoro wychodzi ona znacząco inaczej w zależności od użytego oprogramowania lub sprzętu? Ja rozumiem, że mogą być jakieś niuansowe różnice, to zrozumiałe, ale nie to, co mi wyszło lub to, o czym sam piszesz jeden post wyżej.
jaad75 napisał/a: | BTW, rozumiem, że w związku ze złym doświadczeniem z rozjechanymi kalibratorami wciąż działasz na nieskalibrowanym monitorze? |
Teraz to ja już bardziej potrzebuję nowego monitora niż kalibratora. Byłem bliski kupna kalibratora akurat mniej więcej wtedy, kiedy się okazało, że dotychczas sprzedawane rozwiązania są do niczego i weszła z podobnej cenie nowa klasa urządzeń. Dałem sobie wtedy z tym spokój. To było jakoś w okolicach między Spyder 3 a 4, pewnie pamiętasz o której zmianie „pokoleniowej” piszę.
Dobra, dobra, tak mącę w celu zachowania zdrowej równowagi. Przyzwoite monitory skalibrowane fabrycznie są moim zdaniem wystarczającym rozsądnym minimum. Przez jakiś czas od czasu zakupu…
jaad75 - Wto 03 Lut, 2015
komor napisał/a: | Ja rozumiem, że mogą być jakieś niuansowe różnice | To są niuansowe różnice. Wychodzą dopiero na planszach testowych - na zdjęciach trudno je dostrzec.
komor napisał/a: | Byłem bliski kupna kalibratora akurat mniej więcej wtedy, kiedy się okazało, że dotychczas sprzedawane rozwiązania są do niczego | Nigdy nie były "do niczego". Kolorymetry miały rozrzut jakościowy i traciły parametry z czasem, ale bez przesady. Wciąż kalibracja takim sprzętem była lepsza niż jej brak.
komor napisał/a: | Przyzwoite monitory skalibrowane fabrycznie są moim zdaniem wystarczającym rozsądnym minimum. Przez jakiś czas od czasu zakupu… | Dlatego właśnie z wysokiej klasy monitorami kalibratory dostarczane są w komplecie...
MM - Wto 03 Lut, 2015
Komor, może miałeś zwyczajnie pecha i osoba kalibrująca monitor nie bardzo wiedziała co robi. Bo tam jest naprawdę dużo możliwości napsucia. Dobra kalibracja nie trwa trzech minut. Nie było mnie przy tym, ale może ktoś coś zwyczajnie sknocił. Może kalibrator uwzględniał aktualne oświetlenie miejsca pracy albo profil został utworzony lecz "niepodpięty"? Przy takim szybkim pokazowym ustawianiu często wychodzą różne cuda.
komor - Wto 03 Lut, 2015
Profil był podpięty na pewno, bo mam je obydwa do dziś i mogę sobie na nie patrzeć. Warunki oświetleniowo owszem, były nieco inne (inne pomieszczenie, w którym była robiona kalibracja).
Ale ja jeszcze raz podkreślę – specjalnie mącę, żeby ktoś nie pomyślał, że kalibrator to jakaś cudowna broń. Tak jak kupno dobrego aparatu nie jest receptą na robienie dobrych zdjęć. Ja doświadczenia mam takie sobie, ale jak się odkuję i – najpierw – kupię nowy monitor, to następnym krokiem będzie myślenie o kalibratorze. Pewnie wtedy znowu pojawi się jakaś kolejna generacja, która okaże się lepsza od poprzedniej, a te poprzednie okażą się całkowicie do niczego.
lcf - Wto 03 Lut, 2015
Btw. jakby ktoś był ciekawy jakich kalibratorów w fabrykach używają, to w raportach dołączanych do U2415 jest wymieniony Konica Minolta CA-310 - wygląda całkiem ciekawie, ale raczej poza zasięgiem przeciętnego Kowalskiego, czy nawet Smitha .
jaad75 - Wto 03 Lut, 2015
lcf, dlatego pytam - masz profil opisujący zachowanie Twojego egzemplarza wykonany CA-310? Jeśli nie, to skąd CMS ma wiedzieć co zobaczysz na ekranie?
Wojmistrz - Wto 03 Lut, 2015
Bo i Kowalskiemu nie potrzeba Ja mam munki photo i styka.
lcf - Wto 03 Lut, 2015
jaad75 teoretycznie to chyba powinni robić tak, żeby egzemplarz po kalibracji pasował do profilu modelu który potem wystawiają na swojej stronie. Ale nadal pozostaje problem, że charakterystyka panelu może się zmieniać w zależności np. od tego, jak sobie jasność i kontrasty ustawisz - i tu już innego wyjścia niż własny kalibrator nie widzę.
MM - Wto 03 Lut, 2015
komor napisał/a: | Warunki oświetleniowo owszem, były nieco inne (inne pomieszczenie, w którym była robiona kalibracja). |
To sporo wyjaśnia. Bo jeżeli sprzęt uwzględnił warunki oświetleniowe pomieszczenia (a pewnie zbadał temperaturę i siłę światła zewnętrznego i coś tam sobie dopasował) to już masz podstawy do kompletnie innego profilu. Dlatego porównywanie tych profili możesz sobie jak dla mnie... wiesz co
To tak jakby dobierać opony na deszcz, na śnieg a potem je porównywać i dziwić się, że nie są podobne.
jaad75 - Wto 03 Lut, 2015
MM napisał/a: | Bo jeżeli sprzęt uwzględnił warunki oświetleniowe pomieszczenia (a pewnie zbadał temperaturę i siłę światła zewnętrznego i coś tam sobie dopasował) to już masz podstawy do kompletnie innego profilu. | Kalibratory badają ilość światła w pomieszczeniu i na tej podstawie dobierają jasność ekranu (o ile się tego nie wyłączy). Żaden ze znanych mi kalibratorów nie mierzy temperatury barwowej w pomieszczeniu, choć oczywiście ta temperatura, przy dużym natężeniu zwłaszcza, może mieć wpływ na pomiar samego monitora (kalibrator nie przylega szczelnie do ekranu).
lcf - Wto 03 Lut, 2015
jaad75 ColorMunki mierzy tylko luminancję, ale i1Display Pro barwę oświetlenia otoczenia też bierze pod uwagę. Tutaj masz porównanie: L7-507 Display Solutions (na stronie 6).
jaad75 - Wto 03 Lut, 2015
lcf napisał/a: | i1Display Pro barwę oświetlenia otoczenia też bierze pod uwagę | O widzisz, nie wiedziałem.
Generalnie jednak i tak nie używam opcji pomiaru oświetlenia otoczenia, wolę utrzymywać stałe oświetlenie stanowiska i trzymać stałą jasność ekranu i jeden profil.
MM - Wto 03 Lut, 2015
lcf napisał/a: | i1Display Pro barwę oświetlenia otoczenia też bierze pod uwagę |
Używam właśnie tego modelu i uwzględniam warunki otoczenia. Na szczęście na łódzkich targach spotkałem fanatyka tematu z zarządzania barwą i nie tylko wytłumaczył co i jak kalibrować to jeszcze doradził mi oświetlenie miejsca pracy. Kupiłem te osramowskie profi świetlówki o współczynniku Ra minimum 98%, zamontowałem zgodnie z zaleceniami, światło dzienne do biurka nie dociera, monitor skalibrowany, wyregulowany i... w końcu można sobie normalnie popracować.
|
|