|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - Zachód słońca nad Bałtykiem
SylTro - Pią 17 Cze, 2016 Temat postu: Zachód słońca nad Bałtykiem Witam wszystkich
Jestem początkująca w tematyce fotografii, więc proszę o wyrozumiałość.
Chciałabym dowiedzieć się jakich ustawień użyć (domyślnie, od jakich zacząć próby) aby fotografować zachód słońca nad Bałtykiem.
Proszę o poradę.
Soniak10 - Pią 17 Cze, 2016
SylTro napisał/a: | jakich ustawień użyć |
A jakim aparatem będziesz fotografować? Bo różne aparaty mają różne możliwości operowania ustawieniami.
A póki co, to
TUTAJ
masz link do konkursu pt. "Woda i zachód słońca", gdzie pod każdym zdjęciem są podane parametry, przy jakich zostało ono wykonane.
SylTro - Sob 18 Cze, 2016
Soniak10 napisał/a: | SylTro napisał/a: | jakich ustawień użyć |
A jakim aparatem będziesz fotografować? Bo różne aparaty mają różne możliwości operowania ustawieniami.
|
Canon 70d + Tamron 17-50 f/2.8
Usjwo - Sob 18 Cze, 2016
Zachody nad Baltykiem maja jeden wielki plus, sa bardzo wolne. Jezlei zaczniesz jak slonce bedzie nad horyzontem, to spokojnie zdazysz ustalic metoda prob i bledow jak to zrobic.
LadyD - Sob 18 Cze, 2016
SylTro, ja bym Ci doradziła nie celować w Słońce podczas zachodu. Z reguły najciekawsze rzeczy dzieją się gdzie indziej, tam gdzie pada ładne, miękkie światło zachodzącego Słońca.
stalowypępek - Sob 18 Cze, 2016
SylTro, pod słońce też można osiągnąć ciekawe efekty, ale najczęściej wymaga to odpowiednich filtrów (połówkowy odwrócony), bo inaczej poza słońcem wszystko inne będzie czarne.
komor - Sob 18 Cze, 2016
SylTro, przenoszę do działu „Warsztat foto”, bo to jest dobre miejsce na takie porady.
Ze swoje strony proponuję spróbować tryb manualny, czułość bazowa, czyli na Canonie ISO 100, domknąć mocno przysłonę (f/8 lub nawet więcej) i zdecydować się, co się chce mieć na zdjęciu. Jak słońce nie będzie wypaloną biało-żółtą plamą, to cała reszta będzie czarna (to jest dobre do fotografowania sylwetek ludzi, statków, ptaków, itd.). Z kolei jak odpowiednio naświetlisz tło tak, żeby było coś więcej widać niż tylko sylwetkowe postaci, to samo słońce niestety będzie wypalone.
LadyD napisał/a: | Z reguły najciekawsze rzeczy dzieją się gdzie indziej, tam gdzie pada ładne, miękkie światło zachodzącego Słońca. |
To jest dobra porada – szukać co się dzieje na piasku, może gdzieś na trawie, pniach, albo na wodzie.
SylTro - Sob 18 Cze, 2016
Dziękuję za info, zwłaszcza komorowi, który podał określone wartości.
stalowypępek: napisałeś o filtrach połówkowych. Szukałam na ten temat informacji i chyba chodziło Ci o połówkowy szary, ale niestety są różne wartości określane przez sprzedawców ND. O jakich konkretnie filtrach mówiłeś? ND ile?
Usjwo: myślę, ze najpierw trochę wiedzy od jakich ustawień zaczynać próby, bo inaczej nawet nad Bałtykiem mogę nie zdążyć
Soniak10: dzięki, to dobry pomysł
LadyD: chciałabym zrobić coś w tym stylu:
stalowypępek - Sob 18 Cze, 2016
SylTro, można stosować różne gęstości, ale najważniejsze, żeby to był filtr odwrócony. Koniecznie w systemie Cookin, a nie nakręcany. Np. coś w stylu Hitech 0.9.
komor - Sob 18 Cze, 2016
stalowypępek, komuś, kto dopiero chce zrobić swój pierwszy udany najbardziej banalny kadr świata, polecasz filtry systemu Cokin? Można przecież zacząć od nauki ekspozycji i obróbki RAW. Do takich zdjęć, jak podane przykłady powyżej, nie potrzeba koniecznie filtrów.
stalowypępek - Nie 19 Cze, 2016
komor, uważasz, że pierwsze zdjęcie jest robione bez filtrów?
Frustracja wynikająca z niemożności powtórzenia 'najbardziej banalnego kadru' to też nie najciekawszy rezultat...
TS - Nie 19 Cze, 2016
A ja bym zaczął od wbudowanych trybów scen, kreatywnych, czy jak to tam Canon nazywa. Z Olympusa efekty są całkiem ok, pokazałem już jedną fotę w krajobrazach, tutaj jeszcze trzy przykłady. Żadnych filtrów, bez statywu, tylko aparat, stałka 25 mm i pełna automatyka (z exif- ów widać, że aparat ustawił parametry nieźle)
T.B. - Nie 19 Cze, 2016
Jeśli SylTro edytuje swoje zdjęcia, to może nastawić aparat na światła (w trybie automatycznym, kierując obiektyw na światła), a potem w edytorze rozjaśnić cienie, jeśli to będzie potrzebne. Tak po prostu.
Usjwo - Nie 19 Cze, 2016
Tryby wbudowane w Canonie nie zapisuja rawa niestety, wiec w razie niepowodzenia, nie bedzie z czego ratowac
Preskaler - Pon 20 Cze, 2016
Można też metodą HDR spróbować te widoczki uwiecznić. Przyznam się, że żadnych filtrów nie stosuję w tego typu fotografii (lenistwo? ) i preferuję raczej dłuższą ogniskową. Tu nie ma wody ale u mnie (w górkach) o wodę trudno.
SylTro - Pon 20 Cze, 2016
Przeczytałam też w sieci, że można zrobić zdjęcie RAW i wywołać go dwa razy - raz dla nieba i raz dla lądu, a później to połączyć. Zrobiłam testowe zdjęcie w RAW, otworzyłam w Camera RAW Photoshop, ale na tym koniec - dużo ustawień i poległam. Szukałam na Youtube filmiku instruktażowego, ale niestety nie znalazłam.
komor - Pon 20 Cze, 2016
SylTro napisał/a: | Przeczytałam też w sieci, że można zrobić zdjęcie RAW i wywołać go dwa razy - raz dla nieba i raz dla lądu, a później to połączyć. |
W Lightroomie od paru wersji wstecz nie trzeba nawet wywoływać dwukrotnie i łączyć, bo są przecież pędzle korekcyjne, pozwalające modyfikować nie tylko ekspozycję czy kontrast, ale nawet balans bieli czy wyostrzanie. W Photoshopie chyba wygodniej rzeczywiście dwukrotnym wywołaniem.
SylTro napisał/a: | Zrobiłam testowe zdjęcie w RAW, otworzyłam w Camera RAW Photoshop, ale na tym koniec - dużo ustawień i poległam |
Ustawienia Camera RAW to podstawa pracy, więc warto się z nimi zapoznać. Ale Ciebie w tym momencie interesuje głównie: Exposure, Hightlights, Shadows, Whites, Blacks.
maziek - Pią 24 Cze, 2016
W zasadzie wszystko co się da zrobić podwójnym wywołaniem i sklejeniem powinno się dać zrobić w LR poprzez odpowiednie ustawienie suwaczków i teoretycznie nawet bez tego co pisze komor, czyli lokalnych ingerencji. Oprócz tego co napisał wyżej mój wielki przyjaciel na którego wciąż zwożę gips i kopię piwnicę (projekt się rozrósł) - to jak masz w LR okienko Tone Curve, to na jego dole możesz ustawić zakresy tego, co LR uważa za cienie, półtony, światła i przebłyski.
Warunkiem jednakże zasadniczym jest wykonanie zdjęcia tak, aby go nie przepalić, lub nie dopalić (na wszystkich 3 kanałach naraz, bo wówczas nie zadziała ani recovery, ani fill light). W każdym razie, aby te prze- czy niedopalenia nie był plackiem na pół zdjęcia (jakieś "iskierki" czy "czarne dziurki" mogą być). A to może się okazać niemożliwe, zależnie od jakości atmosfery. Jak jest czyste powietrze, to słońce nawet zachodzące czy wschodzące jest za jasne na tle krajobrazu.
Nie wiem, czy moje info nt. LR jest na czasie, bo się zatrzymałem na wersji 3.6 .
janqseven - Nie 21 Sie, 2016
Co lepsze do krajobrazu nadmorskiego-wschody/zachody:
E-M5II + 7-14/2.8 + 40-150/2.8
6D + 16-35/4L + 100-400
Ogólnie który zestaw przyda się do każdego rodzaju krajobrazu [wschody/zachody/mgła]- który lepszy:
1. Do fotografii z ręki
2. Do fotografii ze statywu
3. Który lepiej współpracuje z filtrami Hitech/LEE...
Ktoś miał jakieś doświadczenia? Czy lekkość OM-D to faktycznie duża zaleta?
Który system jest bardziej przyszłościowy- wystarczy na wiele lat [obiektywy]?
Dziękuję za odpowiedzi
T.B. - Nie 21 Sie, 2016
maziek napisał/a: | Nie wiem, czy moje info nt. LR jest na czasie, bo się zatrzymałem na wersji 3.6 . |
No trochę nie jest
Ale jak ktoś lubi, to może sobie przestawić Process Version na 2010 i zobaczy suwaki, o których piszesz. Nie obędzie się to jednak bez zepsucia mozolnej pracy włożonej w zdjęcie do tego momentu.
Tu jest wytłumaczone, dlaczego teraz jest lepiej:
http://blogs.adobe.com/li...d-recovery.html
|
|