|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Foto produktowa, stół bezcieniowy, 1700W i ciemne zdjęcia
jestemrafi - Czw 26 Wrz, 2024 Temat postu: Foto produktowa, stół bezcieniowy, 1700W i ciemne zdjęcia Dziś rozpakowałem swój zestaw bezcieniowy z tego linku:
https://allegro.pl/oferta/zestaw-stol-bezcieniowy-oswietlenie-ciagle-1700w-9117803016
Zdjęcia wykonuję EOS 5D Mark IV.
Obiektyw: Sigma 105mm f/2.8 Macro EX DG OS HSM
Pomieszczenie 3x3m, z oknem, fotografowałem w dzień.
Zależy mi na fotografowaniu przedmiotów, w tym małych, historycznych. Znalazłem idealne wzory - fotografie (ideal1.jpg i ideal2.jpg), które spełniają moje oczekiwania na dwóch różnych stronach instytucji muzealnych. Przesyłam je tutaj w załączniku, by wyjaśnić do czego dążę.
Ustawiając parametry podobne do tych ze stron muzeów efekt jest taki jak na pliku moje2.jpg
Najlepsze co uzyskałem to moje1.jpg (oczywiście jestem bardzo niezadowolony z tego efektu). Zdjęcie było "z ręki" stąd niewyraźne.
Głównie chodzi mi o odwzorowanie kolorów, wszystko jest bardzo ciemne.
Gdy jednak ustawię parametry podobne do tych z ideal1.jpg i ideal2.jpg, a następnie dam podgląd live na ekranie, to przy delikatnym naciśnięciu migawki na ułamek sekundy kolor jest dobry. Po chwili działa autofocus i zdjęcie po dostosowaniu ostrości wychodzi ciemne.
Przedmiot jest moim zdaniem super doświetlony, w wizjerze aparatu wygląda doskonale.
Co ustawiłem, zrobiłem nie tak?
Dziękuję
http://17track.de/moje1.JPG
http://17track.de/moje2.JPG
http://17track.de/ideal2.jpg
http://17track.de/ideal1.jpg
ryszardo - Czw 26 Wrz, 2024
Doświadczenia w fotografii jak rozumiem przesadnie dużego nie masz?
W takiej sytuacji trzeba zacząć od podstaw. Znajdź jakiś poradnik dotyczący parametrów ekspozycji (może być jakiś film na YT, jest tego pełno) i nie rób zdjęć w trybie automatycznym, bo wtedy nie masz kontroli. Naucz się jak na obraz wpływa czas naświetlania, przysłona i czułość. Dowiedz się, za co odpowiada kompensacja ekspozycji.
Jak zrobisz powyższe, to użyj tej wiedzy w praktyce i świadomie kontrolować te parametry.
Postawienie aparatu na statywie ułatwi zadanie, ale problemów nie rozwiąże.
_Tomek_ - Pią 27 Wrz, 2024
Ryszardo dobrze radzi w sprawie podstaw, a z tego co widzę
1) Masz źle ustawioną ostrość - wyostrz ręcznie w trybie LV, domknij przyslone dla większej głębi ostrosci, aparat na statywie, bo minimalne przesuniecie po ustawieniu juz widać
2) Za jest słaby kontrast między krzyżem i tlem - oświetl mocniej od spodu lub słabiej z góry, co uzyskasz zmieniając odległości lamp lub żarówki w lampach,
Przyda się też całkowicie zaciemnić pokój dla lepszej kontroli swiatla. Ekspozycję ustawiasz wg tego co widać na ekranie, wizjer lustrzankowy tylko tu utrudnia ocenę.
Negatyw - Sob 28 Wrz, 2024
Olej to co napisał _Tomek_. Do tego typu fotografii masz za słabe światło by fotografować "z ręki". Aparat umieść na statywie i ustaw:
Przysłona 8
Czas naświetlania 1/25 sekundy
ISO 200
Jak obiektyw ma stabilizację to ją wyłącz. Z włączoną stabilizacją możesz spróbować fotografować "z ręki" i wspomóc się jakąś podporą.
_Tomek_ - Sob 28 Wrz, 2024
Oświetlenie jest absolutnie wystarczające do fotografowania z ręki. Ja miałem nawet słabsze (świetlówki 2x85 W i 2x65 W), proszę popatrzeć na EXIFy moich zdjęć.
jestemrafi, ekspozycji nie ustawiasz wg sztywnych schematów, tylko dopasowujesz do tego co widzisz na podlądzie na żywo (ew. histogram - ale o wiele łatwiej jest w LV). Nie słuchaj co pisze Negatyw, bo on najwyraźniej nie robił takich zdjęć, więc nie wie.
Statyw pozwala przede wszystkim dokładnie wyostrzyć, a w drugiej kolejności zejść z czułością i poprawić jakość. To drugie jest mniej istotne, bo w docelowych zastosowaniach takie zdjęcia nawet przy ISO 1600 z m4/3 wyglądają dobrze, a co dopiero z 5D.
Negatyw - Sob 28 Wrz, 2024
_Tomek_ Twoje rady możesz wsadzić sobie w te czerwone buty. Kiedyś w ogóle LV nie było i jakimś cudem makrofotografia istniała. Co Ty porównujesz zdjęcia makro robione mikromatrycą do zdjęć robionych matrycą pełnoklatkową? Akurat do makro w przypadku początkujących mikromatryca lepiej się sprawdza bo nie ma problemu z głębią ostrości. Autor tematu telefonem czy Olympusem poradził by sobie bez problemu. Zdjęcia, które wstawił jako wzorcowe też robione były aparatem pełnoklatkowym. Jednak nie może przenieść parametrów odczytanych z EXIF bo zdjęcia wzorcowe były robione przy 4 krotnie mocniejszym oświetleniu. Zdjęcie: moje1.jpg było zrobione przy przysłonie f/2,8 i widać jak dla bardzo minimalnej odchyłki od pionu głębia ostrości ma ok. 0,5 mm i góra zdjęcia jest nieostra. Aby się zmieścić w głębi ostrości to musi ustawić przysłonę co najmniej f/8 dla tego typu obiektów. Być może dla innych f/11 lub więcej. Dla ISO 100 czy 200 zdjęcie będzie wyglądać tak samo, wyżej już będzie różnica. Dlatego należy wydłużyć czas naświetlania i zastosować statyw.
_Tomek_ - Nie 29 Wrz, 2024
1) Format matrycy jest bez znaczenia. W pełnoklatkowym aparacie musi bardziej przymknąć przysłonę, żeby uzyskać tą samą głębię ostrości, ale może również bardziej podnieść czułość.
2) Nie ma co się obawiać wyższych ISO, powiedzmy do 1600. Szum najpierw wychodzi w niedoświetlonych partiach obrazu, a takich unikamy na zdjęciach produktów. Drobna utrata jakości będzie widoczna tylko w powiększeniu 1:1, a tak się zdjęć nie ogląda. Nawet wówczas ma się to nijak do totalnie zepsutego ustawienia ostrości czy oświetlenia.
3) Przy tym zestawie oświetleniowym spokojnie można robić z ręki. Jak się domyka przysłonę, to podnosi ISO lub zbliża lampy. Mam podobne świetlówki, każda to 4500 lm, cztery sztuki wystarczą do fotografowania małych przedmiotów z ręki w pomieszczeniu bez odrobiny światła dziennego.
4) Jak ktoś chce się męczyć z kadrowaniem przez optyczny wizjer to jego sprawa. Kiedyś tak fotografowano, ja również tak fotografowałem, ale od wielu lat są wygodniejsze rozwiązania. Stawia się aparat na statywie, włącza LV i podgląd prześwietlonych obszarów, po czym tak manipuluje ustawieniem lamp, by tło było równo prześwietlone (co wyeliminuje cienie), a przedmiot oświetlony tak jak chcemy. Później ustawia się ostrość. Dlatego właśnie aparat ma być na statywie, a nie z powodu czasu ekspozycji.
Negatyw - Nie 29 Wrz, 2024
1) Jakby format matrycy był bez znaczenia to nie byłoby potrzeby przymykania przysłony.
2) Jak się stosuje zaawansowany sprzęt pełnoklatkowy to nie po to by tylko reklamować produkt w Internecie. I nie pisz jak się zdjęć nie ogląda, bo jakby to była prawda to w aparacie nie byłoby potrzeby stosowania matryc o rozdzielczościach większych niż 5 Mpx. Ustawienie do zdjęć produktowych ISO 1600 - głupszej porady nie słyszałem.
3) Przy załączonej stabilizacji wprawny fotograf zrobi poprawne zdjęcia bez statywu na ISO 200. Jednak najlepszym rozwiązaniem będzie statyw lub wymiana tych lamp na takie z gwintami na 4 żarówki.
4) Tu problemem nie jest kadrowanie, tylko dobór parametrów naświetlania z uwzględnieniem głębi ostrości i oświetlenia.
_Tomek_ - Nie 29 Wrz, 2024
Negatyw napisał/a: | 2)I nie pisz jak się zdjęć nie ogląda, bo jakby to była prawda to w aparacie nie byłoby potrzeby stosowania matryc o rozdzielczościach większych niż 5 Mpx. Ustawienie do zdjęć produktowych ISO 1600 - głupszej porady nie słyszałem. |
Najpierw trzeba potrafić zrobić przyzwoite zdjęcie w jakości "internetowej", a potem dopiero można myśleć jak to poprawić. Do tego ISO 1600 jest zupełnie w porządku. Bez sensu walczyć o utrzymanie niskiego ISO i utrudniać sobie tym życie, jak w ogóle nie to jest problemem tych zdjęć.
Negatyw napisał/a: | 4) Tu problemem nie jest kadrowanie, tylko dobór parametrów naświetlania z uwzględnieniem głębi ostrości i oświetlenia. |
No i właśnie to jest o wiele łatwiej zrobić w LV (lub wizjerze elektronicznym, ale 5D takiego nie ma). Bo można włączyć wskazywanie prześwietlonych obszarów i tak ustawiać lampy pod stołem, żeby było równo białe tło (jak u mnie). Potem można ustawić ostrość na powiększonym obrazie. Wizjer optyczny to utrudnia.
Negatyw - Nie 29 Wrz, 2024
_Tomek_ napisał/a: | ...
No i właśnie to jest o wiele łatwiej zrobić w LV (lub wizjerze elektronicznym, ale 5D takiego nie ma). Bo można włączyć wskazywanie prześwietlonych obszarów i tak ustawiać lampy pod stołem, żeby było równo białe tło (jak u mnie). Potem można ustawić ostrość na powiększonym obrazie. Wizjer optyczny to utrudnia. |
_Tomek_, przenosisz Swoje doświadczenia z mikromatrycy na pełną klatkę. Dobre, "ustawić ostrość na powiększonym obrazie". Problem w tym, że jak patrzysz nieważne przez co to widzisz zawsze obraz w większości nieostry bo podgląd jest w trybie otwartej przysłony, w tym przypadku f/2,8, bo autor tematu posiada obiektyw 105 mm f/2,8 i aparat pełnoklatkowy. Można pracować przy przysłonie roboczej lub przełączyć na podgląd przy przysłonie roboczej by mieć podgląd głębi ostrości, ale o tym trzeba wiedzieć. Autor tematu musi robić zdjęcia idealnie prostopadle do powierzchni przedmiotu, wtedy ta głębia może być mniejsza, dlatego statyw jest wskazany.
_Tomek_ napisał/a: | ...(jak u mnie) |
_Tomek_, bez urazy, nie są to dobre zdjęcia. Do zdjęć w celu np. archiwizacji stół bezcieniowy jest niezbędny. Buty, kosmetyki, nie wyglądają dobrze. Zobacz jak wyglądają zdjęcia reklamujące kosmetyki i porównaj do Twojego. To zdjęcie wygląda jak wyprane w pralce. Nie dbasz o szczegóły, kartonik wygląda jak wyjęty ze śmietnika, wytarte napisy. Ogólnie zdjęcie mdłe, jakby brakowało ostrości i kontrastu. Buty wprawdzie nie wyglądają tak mdło, ale za to brak łagodnych przejść tonalnych co w efekcie wygląda jakby były pochlapane białą farbą.
_Tomek_ - Nie 29 Wrz, 2024
Negatyw napisał/a: | przenosisz Swoje doświadczenia z mikromatrycy na pełną klatkę. |
Do tego typu zdjęć nie ma znaczenia czy używamy FF czy m4/3. W przypadku pełnej klatki trzeba domknąć bardziej przysłonę i to jest całą różnica. Lustrzanka jest znacznie mniej wygodna i generalnie daje gorsze efekty, bo na przykład nie ma trybu hi-res czy automatycznego składania zdjęć z przesunięciem ostrości.
Negatyw napisał/a: | Nie dbasz o szczegóły, kartonik wygląda jak wyjęty ze śmietnika, wytarte napisy. |
To nie są zdjęcia reklamowe, to miały być możliwie wierne zdjęcia tego właśnie egzemplarza, jedne z kilku pod różnymi kątami. Na sprzedaż, więc więc nie było upiększania i defekty musiały być widoczne, np. wytarty napis. Podlinkowałem wyłącznie po to, by zilustrować, że przy podobnym oświetleniu, przymkniętej przysłonie i ISO 200 dostałem czasy pozwalające fotografować z ręki (z tym, że moje były ze statywu)
Negatyw - Nie 29 Wrz, 2024
_Tomek_ napisał/a: |
Do tego typu zdjęć nie ma znaczenia czy używamy FF czy m4/3. W przypadku pełnej klatki trzeba domknąć bardziej przysłonę i to jest całą różnica. Lustrzanka jest znacznie mniej wygodna i generalnie daje gorsze efekty, bo na przykład nie ma trybu hi-res czy automatycznego składania zdjęć z przesunięciem ostrości. |
Niestety nie jest to prawda. Daj początkującemu komórkę lub aparat z mikromatrycą a poradzi sobie z fotografią produktu. Daj aparat pełnoklatkowy i nie poradzi sobie. Taka jest różnica. Nie jest też prawdą, że w lustrzankach nie ma trybu hi-res. Jest, tylko każda firma inaczej to nazywa. Np. Pentax nazywa: Dynamic Pixel Shift Resolution (DPSR).
_Tomek_ napisał/a: |
Podlinkowałem wyłącznie po to, by zilustrować, że przy podobnym oświetleniu, przymkniętej przysłonie i ISO 200 dostałem czasy pozwalające fotografować z ręki (z tym, że moje były ze statywu) | Buty nie za bardzo z ręki. Dla obiektywu 45 mm i ekwiwalencie 90 mm powinno być min. 1/90 sekundy bez stabilizacji a robione przy 1/30 sekundy. A przymknięte tylko do f/5,6.
_Tomek_ - Nie 29 Wrz, 2024
Autor wątku ma stabilizację w tej Sigmie. Spokojnie może próbować czasów 1/25 s.
Negatyw napisał/a: | Daj początkującemu komórkę lub aparat z mikromatrycą a poradzi sobie z fotografią produktu. Daj aparat pełnoklatkowy i nie poradzi sobie. |
Czy wiesz jakiej wielkości są matryce w telefonach, a jakie w aparatach z wymienną optyką? O ile w przypadku telefonu jest to prawda (na ogół nie ma nawet możliwości regulacji głębi ostrości, bo przysłona jest stała), to m4/3, APS-C czy FF należy w tym wypadku traktować tak samo.
jestemrafi - Pon 30 Wrz, 2024
Nie spodziewałem się tak dużego zainteresowania. Dziękuję.
Jak tylko rozłożę znów swoje "studio" ustosunkuję się, do każdej wypowiedzi. Tymczasem widzę jednak, że dyskusja zmierza w kierunku jak zrobić dobre zdjęcie macro w domu. Bardziej chciałem się dowiedzieć, dlaczego na zbliżonych parametrach otrzymuję zupełnie inne zdjęcia niż te, które uważam za doskonałe. Nie są nawet zbliżone do tego, co chcę osiągnąć.
Chciałbym osiągnąć takie efekty jak na załączonych plikach przy tych samych parametrach. Wiem, że mogę zwiększyć czas naświetlania lub zmienić to i owo. Chciałbym jednak osiągnąć te efekty na tych samych ustawieniach.
ryszardo - Pon 30 Wrz, 2024
Jeśli na identycznych parametrach zdjęcie wychodzi ciemniejsze, to najprawdopodobniej było mniej światła.
Twoje są też nieostre, bo ostrość nie jest prawidłowo ustawiona na obiekt i tego żadne parametry ekspozycji nie naprawią
Negatyw - Wto 01 Paź, 2024
jestemrafi napisał/a: |
Chciałbym osiągnąć takie efekty jak na załączonych plikach przy tych samych parametrach. Wiem, że mogę zwiększyć czas naświetlania lub zmienić to i owo. Chciałbym jednak osiągnąć te efekty na tych samych ustawieniach. |
Dostałeś odpowiedzi.
Negatyw napisał/a: |
Jednak najlepszym rozwiązaniem będzie statyw lub wymiana tych lamp na takie z gwintami na 4 żarówki. |
Negatyw napisał/a: |
Jednak nie może przenieść parametrów odczytanych z EXIF bo zdjęcia wzorcowe były robione przy 4 krotnie mocniejszym oświetleniu. |
jestemrafi - Wto 01 Paź, 2024
Dziękuję. Jak byś mógł jeszcze napisać, skąd wiesz że oświetlenie było 4x mocniejsze na zdjęciach wzorcowych?
_Tomek_ - Wto 01 Paź, 2024
Bo Twoje zdjęcie zrobione przy tych samych parametrach ekspozycji jest niedoświetlone, a to jaśniejsze ma ekspozycję mniej więcej 4x większą.
Wystarczy, że zbliżysz lampy (mniej więcej dwukrotnie). Albo podniesiesz ISO ze 100 na 400, jeśli przekonasz się do zmiany parametrów.
jestemrafi - Sro 02 Paź, 2024
Nawiązując do poprzednich wypowiedzi,
Mam świadomość trójkąta ekspozycji czy jej kompensacji.
Chciałbym działać na bardziej domkniętej przesłonie ponieważ wbrew temu co ktoś wyżej napisał te zdjęcia będę oglądane w maksymalnym formacie, 1:1. Obiekty stanowią swego rodzaju eksponaty.
Zrobiłem kilkadziesiąt zdjęć, tym razem ze statywem i mieszając ustawienia. W mojej ocenie najlepszy efekt:
http://17track.de/forum.JPG
Większość instytucji muzealnych jest wstanie sfotografować swoje przedmioty na ISO 100, co jest (a powoli było) moim celem.
Dodam, że nie interesuje mnie za bardzo ostrość, czy to że nie doświetliłem eksponatu od spodu, nierówno rozmieszczone źródła światła, głębia ostrości (było robione najbliżej obiektywu jak tylko się dało, celowo) itd. Szukam punktu wyjściowego do fotografii archiwizacyjnej, a oświetlenie studia z allegro.pl jest chyba zbyt słabe.
Żeby osiągnąć powyższe musiałem skierować 4 lampy na obiekt, w tym dwie były około 5cm od obiektu. Myślałem, że obiektyw się ugotuje. Nie wyobrażam sobie fotografowania tak pozostałych przedmiotów. LV na monitorze komputera, a i tak podchodzenie do lamp męczyło mój wzrok.
Sądzę, że winowajcą może być tutaj mała moc żarówek. Zmieńmy więc kierunek rozmowy i porozmawiajmy jaki upgrade wykonać dla mojego 'studia'. Zakup 4x mocniejszych żarówek jak ktoś sugerował do mojego pokoju 3mx3m sprawi, że będę musiał wchodzić do niego w okularach przeciwsłonecznych. Już obecne oświetlenie nieco mnie męczy.
Zatem czy dokupić nowe statywy, by oświetlić przedmiot z innych miejsc, zmienić liczbę gwintów, czy same żarówki? A może jedynie podwoić moc świateł i pogodzić się bardziej otwartą przysłoną, i ISO 200?
Dziękuję.
Negatyw - Sro 02 Paź, 2024
Jak masz statyw (i jest stabilny) to możesz dowolnie zwiększyć czas naświetlania. Pozostałe parametry możesz ustawić jak dla zdjęć wzorcowych, ISO 100, przysłona w granicach 8 do 16. Migawkę najlepiej wyzwalać pilotem. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie lamp błyskowych zamiast żarówek. Wtedy można robić zdjęcia z ręki.
Negatyw - Sro 02 Paź, 2024
Jeżeli fotografujesz tylko małe przedmioty to powinieneś kupić nie takie wielkie lampy jakie kupiłeś, tylko jedną lampę LED pierścieniową (typu RING). Tu masz przykład takiej lampy. https://www.afe.pl/en/3792.html Link podałem poglądowo byś wiedział czego szukać a nie żebyś akurat tę miał kupić. Lampę możesz zbliżyć do przedmiotu i wtedy nie będzie potrzebna duża moc.
jestemrafi - Czw 03 Paź, 2024
Przedmioty będą różne, w tym takie o wymiarach 50x50cm
_Tomek_ - Czw 03 Paź, 2024
No i już jest lepiej.
Lampy masz dobre, przyda się natomiast statyw (rozumiem, że nadal z ręki, jak pierwsze?). Wtedy będziesz mógł dokładniej ustawić ostrość, a także wydłużyć czas, co pozwoli nawet odsunąć lampy, skoro już są bardzo blisko i grzeją.
Statyw jakikolwiek solidny, nie musi być lekki (za to się płaci). Ja do takich zdjęć cały czas trzymam Velbona, kilkanaście lat temu kosztował ok 300 zł, teraz nie wiem.
jestemrafi - Czw 03 Paź, 2024
Tak jak piałem, zdjęcie zrobione na statywie, LV na komputerze i tam klikam. Odsunięcie lamp nie wchodzi w grę, będą ciemne.
Nie dodałem, że obiektyw odkupiłem. Czy może on mieć wadę, która sprawia że zdjęcia są ciemne?
_Tomek_ - Czw 03 Paź, 2024
Skoro masz statyw, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś naświetlał tak długo jak potrzeba. Możesz spokojnie odsunac lampy i mieć jasne zdjęcie.
Nie ma co się trzymać parametrów wzorcowych zdjęć. Tym bardziej, że nie wiadomo jaka była obróbka tych zdjęć, może prosto z aparatu też były "ciemne"
ryszardo - Czw 03 Paź, 2024
Napiszę ponownie to samo:
Najpierw naucz się podstaw ekspozycji z jakiegokolwiek źródła. Dowiedz się czym jest czułość, czas naświetlania oraz wartość przysłony i jaki mają wpływ na zdjęcia.
Przy nieznajomości tak podstawowych rzeczy oczekiwanie podania rozwiązania tego Twojego problemu bez chęci włożenia jakiegokolwiek wysiłku jest brakiem szacunku dla ludzi, którzy chcą Ci pomóc
Negatyw - Pią 04 Paź, 2024
jestemrafi napisał/a: | Nie dodałem, że obiektyw odkupiłem. Czy może on mieć wadę, która sprawia że zdjęcia są ciemne? |
Obiektyw nie ma wady, to wina fotografa, że zdjęcia są ciemne. Tak jak w każdej dziedzinie tak i tu potrzebna jest wiedza i umiejętności. A akurat sprzęt, którym robisz zdjęcia jest wymagający.
|
|