forum.optyczne.pl

Cyfrowe lustrzanki - Rynek cyfrowek w roku 2009

veenee - Sro 12 Lis, 2008
Temat postu: Rynek cyfrowek w roku 2009
ciekawy felieton - wbrew pozorom nie tylko o Nikonie.

Autor sam sie przyznaje, ze jest to tekst troche prowokacyjny. Za mniej wiecej rok przekonamy sie, ile w tym prawdy...

http://www.bythom.com/2009predictions.htm

jarecki_jg - Czw 13 Lis, 2008

Ruchu w kierunku 24 mln matrycy formatu FX sie spodziewałem. Juz dawana były o tym pogłoski jako nowym modelu D3x.

Natomiast miłym zaskoczeniem bedzie z pewnością, jak autor pisze
szkło 70-200mm AF-S VR II N w nowym wydaniu i jego dostepność z dziurą 4.

Wydaje mi się ze takie posuniecie powinno nastapic juz dawano, brak takiego w ofecie giganta na N.

Na pewno cena bedzie z kosmosu, a przy okazji stanieją starsze wersje.

Jesli natomiast fakty sie potwierdzą co do 70-200/4 VR i bedzie kosztowął z 3000 zł szlag mnie znów trafi bo od wczoraj mam Sigme 70-200 2.8, która jako jedyna o tych parametrach była zoomem w moim zasięgu finansowym.

piotrmkg - Czw 13 Lis, 2008

ach D3X :-) od razu przypomnialy mi sie slowa guru Nikoniarzy Kena Rockwell'a:
"Lo and behold, faster than Nikon can create the D3X, Fuji has reintroduced Fuji Velvia 50, and from the very few shots I've been able to make on my limited samples, it looks great."

ps. gdzies tam na jego stronie, sam przyznaje ze wiekszosc jego zdjec na stronie jest robiona aparatem 4"x5" za ok 900$. ale trzeba przyznac ma dar do landszaftow :)

AQQ - Czw 13 Lis, 2008

Mam nadzieję, że Nikon nie podejmie (w FF) wyścigu na mpixele ale raczej zrobi d3x i d700x? z matrycami ok 20 mpix ale za to z większą dynamiką.
jaad75 - Czw 13 Lis, 2008

AQQ napisał/a:
ale raczej zrobi d3x i d700x? z matrycami ok 20 mpix ale za to z większą dynamiką.

Nikon włoży takie matryce jakie zrobi mu Sony. Czyli 24MP jest pewne, chyba, że faktycznie nie będą chcieli jej sprzedawać na zewnątrz, bo takie pogłoski też były...

veenee - Czw 13 Lis, 2008

Eee w takim razie po co w ogole by je robili? Dla samego A900 to chyba nie warto – w koncu to aparat nie do konca wiadomo dla kogo.
Z drugiej strony mam nadzieje, ze przynajmniej w dziale FX Nikon sie od Sony uniezalezni (D3/D700 to matryca zaprojektowana przez Nikona, prawda?)

jaad75 - Czw 13 Lis, 2008

veenee napisał/a:
Eee w takim razie po co w ogole by je robili? Dla samego A900 to chyba nie warto – w koncu to aparat nie do konca wiadomo dla kogo.

Po to, by mieć przewagę marketingową. W przypadku aparatów, których sprzedaje się niewiele (w porównaniu z entry level) mogliby pozwolić sobie na zachowanie tej matrycy na wyłączność - mogliby na tym więcej zyskać niż stracić IMHO...
veenee napisał/a:
D3/D700 to matryca zaprojektowana przez Nikona, prawda?

Taa... :lol:

LDevil - Czw 13 Lis, 2008

Ja tam się nie znam, ale niektórzy mają wątpliwości czy matrycę do D3 zrobiło Sony.
veenee - Czw 13 Lis, 2008

Hogan tez sugeruje, ze to nie Sony:

The sensor in the D3 is a CMOS part designed by Nikon. The part was not fabbed by Sony, though just who manufactures it for Nikon is still unverified. Just after the D3 was announced, I used both the official and unofficial channels to ask Nikon a number of questions about this new sensor. Curiously, Nikon isn't answering most of those questions, neither via the official channels nor through the back channels I sometimes get information from. That's not to say they're not responding. The Japanese always respond if you ask them a question. But they have a way of giving non-answers. Even when you hit the nail right on the head--which in their culture forces them to give you a real answer--they will often give you something that requires a great deal of deciphering and reading between the cultural lines to figure out what it means.

"This is a curious departure from when they introduced their last wholly-Nikon designed sensor, the LBCAST JFET sensor in the D2h. Nikon went out of their way to talk about the underlying technologies in that sensor. And they got burnt by doing so. Not so much because the things they talked about were wrong or misleading, but because some ancillary decisions made the D2h Nikon's one prominent failure in the digital age. (What decisions? 4mp, incorrect IR filtering, bad metering part, etc.). What's difficult to assess is whether Nikon is being quiet this time because they felt burnt last time, whether they have secrets they don't want to reveal, or whether they see an advantage to staying quiet and letting the sensor speak for itself. I suspect that it's a little of everything, actually. I'd be willing to wager that the D3 sensor uses lateral buried techniques or other aspects inherited from the D2h sensor, for example. One part they seem to want to keep secret is exactly how the microlenses are designed and deployed. At present all we know is that Nikon claims the microlenses are continuous. However, that doesn't seem to explain all the difference in light capture ability the D3 sensor gains. I suspect that the real trick is something more than just continuous microlenses."

www.bythom.com/nikond3review.htm

Thorn - Sob 15 Lis, 2008

O wreszcie może będzie jakiś tele na f4 - dobra sprawa jak ktoś nie chce wydawać 3,3k na 80-200/2.8 lub 5,5k na 70-200/2.8... ciekawy może być też odmłodzony o SWM'a 80-400 VR - ciemny w sumie ale za to duży zakres ogniskowych który może załatwić dylematy wielu amatorów i semi-pro (nie mógię o pro bo tam się to szkło nie nadaje) a wszyscy zawsze tutaj narzekali na AF w tym szkle... chybiony za to wg mnie jest odmładzanie 18-135 o VR gdyż nie jest to jakieś super szkło które warto by dla VR'a wymienić...
piotrmkg - Sob 15 Lis, 2008

Thorn napisał/a:
tele na f4


juz dawno bylo :)
http://www.dpreview.com/n...zeiss1700f4.asp

WojciechW - Sob 15 Lis, 2008

AQQ napisał/a:
Mam nadzieję, że Nikon nie podejmie (w FF) wyścigu na mpixele ale raczej zrobi d3x i d700x? z matrycami ok 20 mpix ale za to z większą dynamiką.


Wyścig na megapixele w formacie FF wydaje się nieuchronny, a jego meta w ciągu najbiższych lat powinna osiągnąć poziom 60 MP. Ta wartość odpowiada właściwie pełnej możliwości filmu analogowego, nie traconej na drodze do odbitki. Póżniej ulegnie chyba rzeczywiście zatrzymaniu bo na przeszkodzie stanie niemożność zwiększania zdolności rozdzielczej obiektywów ograniczonej przez zjawiska fizyczne. Maksymalne możliwe zdolności rozdzielcze zostały wlaściwie przez obiektywy do fotografii maloobrazkowej osiągnięte już bardzo dawno.

Myśle, że firma Nikon nie może sobie pozwolić na nie wzięcie udziału w tym wyścigu.

Wydaje mi się też, że Nikon za nadto odpuścił pole Canonowi w segmencie kompaktów z nieco większym zoomem.

WojciechW

komor - Nie 16 Lis, 2008

60 mpix - mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Prędkość komputerów ostatnio nie przyrasta tak dramatycznie, więc może chociaż z tego powodu firmy fotograficzne dadzą sobie na wstrzymanie.
A co do tego 60 mpix na analogowym filmie 35 mm to nie przesada?

jaad75 - Nie 16 Lis, 2008

komor napisał/a:
60 mpix - mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Prędkość komputerów ostatnio nie przyrasta tak dramatycznie, więc może chociaż z tego powodu firmy fotograficzne dadzą sobie na wstrzymanie.

Już masz 60MP w średnim (PhaseOne P65+), RED zapowiada 65MP w 645 i 265MP na matrycy panoramicznej 186x56mm... Komputery chcąc nie chcąc będą musiały nadążyć... Zresztą, zobacz co mogą ostatnio nawet komercyjnie dostępne laptopy przygotowane do obróbki - sprawdź sobie osiągi Thinkpada W700...

WojciechW - Nie 16 Lis, 2008

komor napisał/a:
60 mpix - mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Prędkość komputerów ostatnio nie przyrasta tak dramatycznie, więc może chociaż z tego powodu firmy fotograficzne dadzą sobie na wstrzymanie.
A co do tego 60 mpix na analogowym filmie 35 mm to nie przesada?


60 MP daje ok. 264 pikseli wzdluż jednego milimetra. Licząc 4 piksele na linię z sąsiadującym jasnym polem wychodzi tylko 66 linii na milimetr. To zaledwie poziom średniego filmu barwnego.

Z komputerami to tez przesada. Mój własny nie był upgrade-owany od czterech lat (Pentium IV 2 GHz ze zintegrowaną grafiką Intela) i jeszcze bardzo dobrze radzi sobie z obrazkami z matryc 14.6 MP (z K20D).

Pozdrawiam,

WojciechW

jaad75 - Nie 16 Lis, 2008

WojciechW napisał/a:
Licząc 4 piksele na linię z sąsiadującym jasnym polem wychodzi tylko 66 linii na milimetr.

Tyle, że należy jednak liczyć 2px na linię, IMHO...

Allan - Pon 17 Lis, 2008

komor napisał/a:
60 mpix - mam nadzieję, że do tego nie dojdzie. Prędkość komputerów ostatnio nie przyrasta tak dramatycznie, więc może chociaż z tego powodu firmy fotograficzne dadzą sobie na wstrzymanie.

Komputery a przynajmniej ich podstawowe oprogramowanie poradzi sobie z tym bez problemu.
Przy 8Gb RAM i dwoch dual core oraz karcie graficznej 1Gb otwarcie, przeglad materialow i prosta obrobka nie stworzy komplikacji.
Gorzej bedzie natomiast z niektorymi, skomplkowanymi operacjami editingu i tutaj nie jestem do konca
pewien czy wplyw na to ma tylko komputer/procesor czy tez sam software programu ktory wymagac bedzie zmian pewnych procedur

veenee - Pon 17 Lis, 2008

Thorn napisał/a:
chybiony za to wg mnie jest odmładzanie 18-135 o VR gdyż nie jest to jakieś super szkło które warto by dla VR'a wymienić...


racja, choc gdyby wstawili VR do 18-70 do ja bardzo chetnie... musialby kosztowac mniej lub podobnie do 18-105, to mialoby sens...

WojciechW - Pon 17 Lis, 2008

jaad75 napisał/a:
WojciechW napisał/a:
Licząc 4 piksele na linię z sąsiadującym jasnym polem wychodzi tylko 66 linii na milimetr.

Tyle, że należy jednak liczyć 2px na linię, IMHO...


Coś mi się zdaje, że tylko przy sztucznym maksymalnym wyostrzeniu, bo bardziej to już się naprawdę bez zwiększania liczby pikseli zapisywanego obrazu nie da wyostrzyć. Ale nawet przyjmując 2 piksele na linię mamy 132 linii na milimetr, a są to wartości osiągalne przez lepsze filmy analogowe.

Pozdrawiam
WojciechW

jaad75 - Pon 17 Lis, 2008

WojciechW napisał/a:
Coś mi się zdaje, że tylko przy sztucznym maksymalnym wyostrzeniu, bo bardziej to już się naprawdę bez zwiększania liczby pikseli zapisywanego obrazu nie da wyostrzyć. Ale nawet przyjmując 2 piksele na linię mamy 132 linii na milimetr, a są to wartości osiągalne przez lepsze filmy analogowe.

Tyle, że są to czarnobiałe filmy specjalne... Mówię o dwóch pikselach, bo przy takich rozdzielczościach można pozbyć się filtru AA, więc do rozróżnienia czarnobiałych lini powinna wystarczyć para "pikseli"...

WojciechW - Pon 17 Lis, 2008

jaad75 napisał/a:
WojciechW napisał/a:
Coś mi się zdaje, że tylko przy sztucznym maksymalnym wyostrzeniu, bo bardziej to już się naprawdę bez zwiększania liczby pikseli zapisywanego obrazu nie da wyostrzyć. Ale nawet przyjmując 2 piksele na linię mamy 132 linii na milimetr, a są to wartości osiągalne przez lepsze filmy analogowe.

Tyle, że są to czarnobiałe filmy specjalne... Mówię o dwóch pikselach, bo przy takich rozdzielczościach można pozbyć się filtru AA, więc do rozróżnienia czarnobiałych lini powinna wystarczyć para "pikseli"...


To jest troche dyskusyjne bo trzeba idealnie trafiać liniami w co drugi piksel i bez wyostrzenia (czytaj okłamywania rzezywistości) nie jest chyba osiągalne, nie wspominając o tym, że 132 linii/mm to też chyba nie coś aż tak specjalnego w przypadku filmów analogowych, bo już w latach 60-tych te najmniej czułe czarno-białe powszechnego użytku mialy ok 120 linii/mm.

Przyznasz więc chyba, że nie jest calkiem łatwo udowodnić tezę przeciwną do mojej. Przypominam zresztą, że o 60 MP mówilem jako o poziomie, na którym wzrost liczby megapikseli w FF prawie się zatrzyma.

Pozdrawiam,
WojciechW


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group