|
forum.optyczne.pl
|
 |
Materiały światłoczułe i akcesoria ciemniowe - Dlaczego kochamy film
Marian - Nie 23 Lis, 2008 Temat postu: Dlaczego kochamy film Tak nazwał swój tekst Ken Rockwell, znany użytkownik zarówno cyfry jak filmu.
Kto przeczyta jego tekst pewnie będzie Amerykanom zadrościł możliwości korzystania z usług firmy North Coast Photographic Services (NCPS), w której można tanio, przy okazji wywoływania filmu, dostać bardzo dobrej jakości skany o dużej rozdzielczości 5000*3300 pikseli.
Mając do dyspozycji tak wysokiej jakości usługę jak to opisuje w tekście nie dziwię sie, że pisze:
"if you know what you're doing, film is wonderful, and better and less expensive than digital.
For news, sport and action, digital is fun, but for serious stuff I might hang on the wall, it's always been film."
Ostrzegam tych, którzy używają tylko cyfry, że to może być tekst zagrażający ich samopoczuciu, a może i zdrowiu, przyprawiający o palpitacje serca, a więc niebezpieczny .
mavierk - Nie 23 Lis, 2008
może zagrażać wtedy i tylko wtedy tym, którzy uważają Kena za kogoś, komu można zaufać
Marian - Nie 23 Lis, 2008
Pewnie nie ufasz, więc pewnie też nie czytałeś mavierk?
mavierk - Nie 23 Lis, 2008
ufam - nie ufam, gdybym mógł mieć skany w takiej rozdzielczości, to bym przeczytał Aktualnie nie chcę się kusić.
Marian - Nie 23 Lis, 2008
Marzę o takim skanowaniu. Oby się pojawiło też w Polsce. Uważam że ci z NCPS mają "łeb na karku" no i znają się na rzeczy.
garreth - Nie 23 Lis, 2008
Marian napisał/a: | bardzo dobrej jakości skany o dużej rozdzielczości 5000*3300 pikseli.
|
Marian napisał/a: | Marzę o takim skanowaniu. Oby się pojawiło też w Polsce. |
może tutaj : http://www.skanowanie.eu/ firma z Krakowa
"Rozdzielczość 5400 dpi
Ilość pixeli: 7800x5232
Rozmiar pliku w formacie TIFF: 115 Mb
Rozmiar pliku w formacie JPEG: 25 Mb
Skanowanie w rozdzielczości 5400 zalecamy bardzo wymagającym amatorom oraz profesjonalistom. Ze względu na dużą wielkość plików skany są mniej wygodne w przeglądaniu (wymagają mocniejszego komputera, pliki otwierają się dłużej), ale pozwalają na wykonywanie powiększeń w formacie A4 w rozdzielczości 600 dpi, a nawet powiększeń w formacie A0 w rozdzielczości 150 dpi. Tą rozdzielczość polecamy do zastosowań poligraficznych."
oczywiście cena nie nastraja optymistycznie...
Marian - Nie 23 Lis, 2008
garreth napisał/a: | oczywiście cena nie nastraja optymistycznie... | Ano właśnie cena. NCPS udało się znaleźć złoty środek.
garreth - Nie 23 Lis, 2008
może u nas też ktoś wpadnie na taką promocję
podejrzewam, że wtedy zabrałby klientelę innym labom, które każą sobie płacić po 10zł za skan 1840x1240
piotrmkg - Nie 23 Lis, 2008
garreth, spokojnie, jak tylko nikon coolscan 5000ed przestanie mi wystarczać, to zakupie hasselblada flextight x5 i będę was łupał za skany
WojciechW - Pon 24 Lis, 2008
Witam,
Chciałbym się troszkę "usprawiedliwić "dlaczego przez ostatnich pare lat używam głównie cyfry.
Należę już pewno do seniorów fotoamatorów bo fotografuję - przeszło 52 lata od 8 roku życia. Zawsze w bardzo dużym stopniu interesowała mnie samodzielna obróbka materiałów i wykonywanie odbitek. Wystarczy wspomnieć, że od 1965 do 1988 roku bawiłem się w samodzielne wykonywanie odbiek barwnych. Póżniej straciło to wszelki sens bo ze zmianą ustroju dotarł i do nas boom fotografii barwnej - stały się dostępne lepsze filmy, a laboratoria fotograficzne zaczęły wykonywać odbitki tanio i o wystarczającej jakości.
Gdy pięć lat temu kupiłem pierwszy aparat cyfrowy mogłem właśnie wrócić do calkowicie samodzielnego drukownia odbitek i właściwie nie splamiłem się od tego czasu skorzystaniem z fotolabu. I wlaśnie to sprawia mi naprawdę dużą przyjemność bo jest jakby powrotem do wlasnoręcznego wykonywania odbitek analogowych. Jeżeli chodzi o fotografię analogową to głównie skanuje swoje stare negatywy. Używam tańszych skanerów Plusteka, ale mają całkiem nie takie złe parametry do 7600 dpi - choć to trwa już wieki. Trochę analogowej fotografii robilem też do niedawna w ramach swojej pracy naukowej - ze dwa lata temu robiłem jeszcze konwencjonalne odbitki czarno białe na powiekszalniku.
A tak, żebym mógł jeszcze coś jeszcze zrobić analogowo - to jakie filmy barwne teraz polecacie.
Pozdrawiam,
WojciechW
piotrmkg - Pon 24 Lis, 2008
WojciechW napisał/a: | 7600 dpi | z dpi w tanich skanerach jest jak z MP w cyfrowych kompaktach, co za dużo to niezdrowo
Wracając do filmów:
Negatywy barwne niskie iso: Fuji Reala
Negatywy barwne wysokie iso: Fuji Superia Xtra 400
Slajd kolorowy glownie krajobraz: Fujichrome Velvia 50
Slajd kolorowy glownie krajobraz wyzsze iso: Fujichrome Velvia 100 (bez F na końcu)
Slajd kolorowy ogólnego przeznaczenia: Fujichrome Velvia 100F/Provia 100F
Slajd kolorowy ogólnego przeznaczenia wysokie iso: Fujichrome Provia 400X
mavierk - Pon 24 Lis, 2008
a spory zakres tonalny w miare rozsądnej cenie?
piotrmkg - Pon 24 Lis, 2008
mavierk, negatyw czy odwracalny ??
mavierk - Wto 25 Lis, 2008
negatyw, najchętniej czarnobiały.
piotrmkg - Wto 25 Lis, 2008
mavierk,
Do ogólnego fotografowania to polecam Ilford FP4 + ew. Kodak T-MAX
Gdy potrzeba wysokiego kontrastu bardzo dobrze mi się fotografuje Ilford Delta 100 lub Delta 400 (jeśli potrzeba wysokiego ISO) z Delta jest tylko jeden problem jest wymagająca jeśli chodzi o wywoływanie.
WojciechW - Wto 25 Lis, 2008
piotrmkg napisał/a: | WojciechW napisał/a: | 7600 dpi | z dpi w tanich skanerach jest jak z MP w cyfrowych kompaktach, co za dużo to niezdrowo
Wracając do filmów:
Negatywy barwne niskie iso: Fuji Reala
Negatywy barwne wysokie iso: Fuji Superia Xtra 400
Slajd kolorowy glownie krajobraz: Fujichrome Velvia 50
Slajd kolorowy glownie krajobraz wyzsze iso: Fujichrome Velvia 100 (bez F na końcu)
Slajd kolorowy ogólnego przeznaczenia: Fujichrome Velvia 100F/Provia 100F
Slajd kolorowy ogólnego przeznaczenia wysokie iso: Fujichrome Provia 400X |
Dziękuję za podpowiedź, poszukam gdzie bywają Fuji Reala. Co do MP w kompaktach to nie do końca się zgadzam. Jestem bardzo zadowolany z canona G9 z 12 MM, którym fotografuje na co dzień, ale stosunkowo rzadko coś co rzeczywiście wymaga większych czułości. Jak napisałem zupełnie też nie korzystam z fotolabów gdzie mogli po prostu się jeszcze nie przyzwyczaić. Ale to temat na inne dziąły.
Pozdrawiam,
WojciechW
mavierk - Wto 25 Lis, 2008
no to teraz jeszcze tylko czy ktoś wie, gdzie można skanować film w miarę sensownej jakości we Wrocławiu
piotrmkg - Wto 25 Lis, 2008
mavierk, proponuje się samemu zaopatrzyć w jakiś np. nikon coolscan 50ED (ew. 5000ED jeśli cena nie zabija ), epson v700. jakość skanów w labach jest żenująca, a firmy posiadające skanery bębnowe upadły na głowę z ich cennikami.
ghost - Wto 25 Lis, 2008
i oooooogrrroooooomnąąąąąą ilość wolnego czasu.
miałem minoltę ScanDual, ale ilość czasu potrzebnego do skanowania (mimo że wiele osób mnie przestrzegało) była za duża.
piotrmkg - Wto 25 Lis, 2008
ghost, porównywalną z ilością czasu potrzebnego do przejrzenia i posortowania tych 1000 zdjęć zrobionych dSLR'em w trybie "happy trigger"
ghost - Wto 25 Lis, 2008
mi w trybie "HiQuality" (czyli w maksymalnym 2500 dpi) z obróbką, czyszczeniem wychodziło 12 zdjęć / godzinę.
faktem że ScanDual III nie miał ICE, a odkurzanie kosztowało najwięcej czasu. pewnie z czasem byłoby szybciej.... ja nie doczekałem
piotrmkg - Wto 25 Lis, 2008
znajomemu skanowanie coolscanem 5000ed w 4000dpi z ICE i DEE wychodzilo 3min/zdjecie co daje 20zdjec/ godzine. dla mnie wystarczajaco szybko.
garreth - Wto 25 Lis, 2008
piotrmkg napisał/a: | Negatywy barwne niskie iso: Fuji Reala
Negatywy barwne wysokie iso: Fuji Superia Xtra 400
Slajd kolorowy glownie krajobraz: Fujichrome Velvia 50
Slajd kolorowy glownie krajobraz wyzsze iso: Fujichrome Velvia 100 (bez F na końcu)
Slajd kolorowy ogólnego przeznaczenia: Fujichrome Velvia 100F/Provia 100F
Slajd kolorowy ogólnego przeznaczenia wysokie iso: Fujichrome Provia 400X |
no to już wiemy jakiej firmy produkty preferuje piotrmkg
to ja dorzucę kilka filmów w żółtych pudełkach, które są warte zainteresowania:
negatyw kolor średnie ISO - Kodak Portra 160 NC (neutralne nasycenie barw) lub 160 VC (dodatnie nasycenie barw)
negatyw kolor wysokie ISO - Portra 400 NC lub 400 VC
jeśli potrzeba czegoś mocniejszego niż 400 to jest jeszcze Portra 800, ale na razie nie robiłem na niej, więc się nie wypowiadam
piotrmkg - Wto 25 Lis, 2008
garreth napisał/a: | jest jeszcze Portra 800, ale na razie nie robiłem na niej, więc się nie wypowiadam |
ja na niej robiłem, dosyć fajna jest. trzeba tylko spodziewać się odpowiedniej dawki ziarna jeśli ktoś potrzebuje ISO 800 może śmiało zakupić ten film.
ZZ - Czw 04 Gru, 2008
Witam, wiem że jest osobny dział o sklepach, ale ten specjalizuje się w filmach, papierach i chemii. Czy ktoś zna: www.fotograf-sklep.pl ? Mają tam bardzo kuszące ceny filmów.
Pozdrawiam
garreth - Pią 05 Gru, 2008
nic u nich (jak na razie) nie zamawiałem, ale słyszałem wiele pozytywnych opinii o tym sklepie
piotrmkg - Pią 05 Gru, 2008
garreth, a co masz do Fuji wg mnie kodak po zaprzestaniu produkcji Kodachrome 25, nie oferuje niczego co mogłoby się równać Velvii
garreth - Pią 05 Gru, 2008
piotrmkg napisał/a: | garreth, a co masz do Fuji |
absolutnie nic, po prostu skojarzyło mi się ze skeczem o mielonce w wykonaniu Monty Pythona
a Velvia to klasa "sama w sobie", więc trudno porównywać inne produkty do niej
piotrmkg - Pią 05 Gru, 2008
garreth, no już myślałem nie po to wstaje o 4am, marznę aby potem mieć kijowe kolory na slajdzie. w analogu jakość filmu jest w hierarchii zaraz za obiektywem, korpus może być nawet klasy EOS 3000N czy Nikon F50, liczy się fotograf, film i obiektyw.
Velvia daje mi taką paletę barw, jaką uwielbiam i rozdzielczość jaką kocham
|
|