|
forum.optyczne.pl
|
 |
Warsztat foto, literatura, teoria, art - Studniówka
zejnowski - Pon 05 Sty, 2009 Temat postu: Studniówka Witam, koleżanka wraz z jej klasą poprosili mnie o upamiętnienie ich studniówki. Możecie podać jakieś rady odnośnie tego? Kompletnie nie wiem jak to mniej więcej ma wyglądać, tyle co kiedyś tylko kamerowałem i robiłem film to wiadomo, wcześniej jakieś przygotowania itd. wydawało mi się to prostsze.
Ogólnie to wiadomo sporo będzie portretów, ale czy np warto z nimi wcześniej iść gdy będą robić prezentacje do filmu? Co zabrać?
Jakie im zaproponować właśnie wcześniejsze sesje?
No i oczywiście cena, powiedziałem im, że co łaska bo to dla mnie przyjemność, ale nalegają bym to ja siebie wycenił.
Z góry dziękuję za pomoc.
kijos - Wto 06 Sty, 2009
Co łaska? Pomyśl, że jednego wieczoru robisz dla kilkuset klientów.
Kup EF-S 17-5/2.8, 580EX II, torbę kart pamięci, drugą torbę akumulatorków i rób ile się da
zejnowski - Wto 06 Sty, 2009
Nie dla kilkuset tylko dla 20 :] to jedna klasa. lampę mam, karty mam, aku też szkła skombinuje
kijos - Wto 06 Sty, 2009
No dobra mam inne doświadczenia. W życiu byłem na 2 studniówkach i było więcej niż 20 osób Na tej też nie powinno być tak kameralnie. Jeżeli 20 osób liczy klasa to bierzemy razy 2 + kilku nauczycieli ale głupio nie wziąć zdjęć dla mamy, taty, cioci, drugiej cioci, wujka itd...
Serio, zrób maksymalnie dużo zdjęć.
Kocur - Wto 06 Sty, 2009
Uważaj na odpowiednie proporcje światła błyskowego i zastanego. Jeśli tego drugiego będzie za mało, w tle będzie czarna dziura. Jeśli za dużo, będą problemy z kolorystyką. Najlepiej było by, gdybyś miał nakładkę na lampę, która obniża temperaturę barwową światła błyskowego, wtedy nie ma problemów z balansem bieli. Może to warto kupić? Zazwyczaj na takich imprezach jest ciemno, więc pewnie nie obędzie się bez wyższych czułości, żeby nie mieć w tle ciemności Więc skombinuj drugą kartę pamięci i ważniejsze zdjęcia, albo nawet wszystkie leć JPEG+RAW, łatwiej będzie można wtedy coś ratować, a do wglądu "klientom" możesz praktycznie od ręki puścić JPEG-i
Na sali pewnie będzie jakiś kamerzysta, który pewnie będzie miał jakąś lampę, więc zawsze możesz się podpiąć pod światełko Tylko uważaj żebyś nie złapał lampy gdzieś kątem kadru, bo będą odblaski. Osłona przeciwsłoneczna nie zaszkodzi, zwłaszcza jeśli będą jakieś światła dyskotekowe, potrafią nieźle nabałaganić jak się źle stanie.
Do portretów - jasna stałka, najlepiej 85/1,8, jeśli nie to od biedy nada się 50/1,4 lub 50/1,8. Jasny kącik z fajnym tłem i białymi ścianami/sufitem (zależy gdzie wolisz odbijać światło), dyfuzor na lampie też na pewno nie zaszkodzi No i przede wszystkim, zarówno przy portretach, jak i przy zdjęciach na sali, o ile to tylko możliwe staraj się unikać błyskania fleszem bezpośrednio na ludzi, których fotografujesz. Raz że to nie jest dla nich zbyt przyjemne, a dwa, rzadko daje dobre efekty.
To tyle z grubsza moich doświadczeń z imprez okolicznościowych
ps. Jeśli masz taką możliwość, idź z kimś dzień wcześniej na salę i zrób kilka testowych fotek. Jeśli nie, przyjdź wcześniej i zrób kilka zdjęć czegokolwiek czy komukolwiek na tej sali, sprawdź jak ustawić WB, jakich będziesz potrzebować czułości, itp. To Ci potem bardzo pomoże zrobić więcej dobrych zdjęć
belkot77 - Wto 06 Sty, 2009
Wlasciwie wszytsko juz napisal kocur jesli chodzi o technike. co do innych porad.
Musisz miec szeroki i jasny kat (17, 18 mm). Zdjecie grupowe bedziesz musial zrobic i w tancu tez sie przyda szeroko. 85 EF bedzie za wasko na sale. lepiej uzyc 50 na cropie bedzie w sam raz do portetow. Czas dawaj okolo 1/20 s. iso 800. blysk lampy dopasujesz sam. umow sie z nimi zeby zalozyli cos po czym mozesz ich rozpoznac. np czerwone wstazki wpiete w ubranie. Bedziesz wiedzial kogo fotografowac. Jesli chodzi o kase to z wywolaniem wez 1000 pln. Bez wywolania krzyknij sobie 500-600 stowek. Trzeba sie szanowac Co do techniki fotografowania to improwizuj i proboj roznych technik. I radze nie walic w raw. Zajmuje duzo miejsca a w ligtroomie mozesz obrobic Jpg wlasciwie tak samo jak rawa (ekspozycja, balans bieli).
Powodzenia
Jasio - Wto 06 Sty, 2009
Ja robiłem zdjęcia na ok 25 studniówkach i tyle samo półmetkach szkolnych. I najpierw uwaga ciekawa na półmetkach bawią się przy zgaszonych światłach zwykle a na studniówkach zapalonych (co oczywiście lepiej ). Przy 1/20 s to przy tańcu za dużo będą poruszeni. Dla nich liczą się zdjęcia i suknie więc dla nich zdjęcia na wprost są do zaakceptowania a sale są duże i nie ma od czego odbić (jak 20 osób to sala może być mniejsza, lepiej się przejść i zobaczyć i pstryknąć kilka fotek jeśli wcześniej tam nie byłeś) Ja zawsze najpierw ogladałem próbę poloneza (nigdy mi się nie zadarzyło żeby studniówka była bez poloneza) wtedy wiedziałem gdzie się ustawić i jakie będą przejścia, zwykle jak był podest dla orkiestry to tam można stanąć ale uważać na ich kable bo czasami się denerwują Przy zdjeciach na wprost starałem się żeby wszystkie osoby były w miarę obok siebie a nie za bo wtedy oczywiście są niedoświetlone. Wiem, wiem wszyscy zaraz krzykną jaki błysk na wprost ale robi się zdjęcia takie jakie klienci chcą a nie jakie ja chce a dla nich ważne jest żeby cała klasa była i sukienki dobrze wyszły a przy takim ustawieniu brakuje mocy na odbicie od ścian, sufitu itp Wyższe ISO to niestety szumy i zabawa w domu Fakt trzeba uważać na wszystkie świecidełka błyskajace światłami bo nieźle mogą zamieszać ale osłonę najpierw sprawdź bo ja miałem taką co zakrywała część światła od lampy. Będziesz miał dużo czasu na zdjęcia bo teraz wszyscy przychodzą z małpkami i z 1 h to jest sesja zdjęciowa:) każdy robi zdjęcie z każdym No i to co też mnie zaskoczyło dziewczyny chcą mieć zdjęcia sukniu z tyłu To tyle co mi przyszło do głowy
zejnowski - Wto 06 Sty, 2009
Merci za wszystkie rady
Z wysokim ISO na poziomie 800 sądzę nie będzie problemu przy 450d, dyfuzor właśnie kupuję ultrabounce + fxtra myślę, że da rade, co do obiektywów to muszę się zadowolić Kitem i Sigmą 70-300, ale może jeszcze się coś znajdzie z jasnym szkłem.
Przy okazji zapytam bo nie potrafię wyobrazić sobie zdjęć z właśnie ok. f/2 a już np f/4, czy ktoś może mi pokazać identyczne zdjęcia tylko z inną przysłoną?
belkot77 - Wto 06 Sty, 2009
Z mojego punktu wiedzenia 70-300 mozesz sobie darowac. Praktycznie nie do uzycia na takiej imprezie.
Co do czasow. Jezeli masz jasny obiektyw (1.8, 2.8) i dasz dlugi czas naswietlania (1/20, 1/30) to masz szanse ze nietylko pierwszy plan bedzie jasny ale cale zdjecie bedzie w miare jasne. O poruszenie sie niemartw. Lampa zamrozi sylwetki. Jak zrobisz 200 zdjec i 30 z tego bedzie poruszonych to i tak masz z czego wybrac. Iso 800 jest w pelni uzyteczne.
Jezeli dasz przyslone 4, 5.6 itd to zapomnij o drugim planie. Bedziesz mial zdjecia z jasnymi sylwetkami i ciemnoscia w tyle. Mozesz wtedy dac krotsze czasy i sie nie bac o poruszone zdjecia
Ogolnie jakbym ja robil te zdjecia to wzialbym szeroki kat (24mm na FF) i 50 1.4 lub 1.8. Troche improwizacji i duzo odwagi.
Kocur - Wto 06 Sty, 2009
Aha, zapomniałem dodać. Synchronizacja błysku z drugą kurtyną migawki, wtedy nawet jak coś jest lekko poruszone, to daje dużo lepszy efekt. Czasów dłuższych niż 1/50sek. ja bym nie polecał, bo jak ktoś ruszy głowa to ma paskudną czerwoną poświatę na twarzy, tak samo widać na jasnych detalach ubrań, nie jest to fajne i zrobić coś z tym potem to masa roboty (jeśli w ogóle się da). Już lepiej podnieść ISO o jedną działkę. Ręka czy noga może być lekko zmyta, nawet czasem nieźle to wygląda, bo nadaje ujęciom trochę dynamiki.
komor - Sro 07 Sty, 2009
zejnowski, sam kit i Sigma 70-300? Bez lampy zewnętrznej? Lepiej sobie to daruj, bo możesz sprawić duży zawód tej klasie. Kup chociaż jasną stałkę za 350 zł (EF 50/1.8 II) żeby w niektórych ujęciach ratować drugi plan. Pożycz lampę, cokolwiek!
No i ja bym radził zupełnie odwrotnie niż belkot77, czyli robić w RAW, żeby mieć potem większe pole do manewru. Jeśli pracujesz w Lightroomie i nie masz bardzo starego komputera to przekonwertowanie wszystkich RAW-ów do JPG nie będzie dużym problemem, a może więcej uda Ci się uratować z ciemnicy w tle.
zejnowski - Sro 07 Sty, 2009
komor, nie śmiem zwracać uwagi, ale nie mogę się oprzeć... czytasz cały temat? w drugim swoim poście a trzecim ogólnym w tym temacie napisałem, że mam lampę. Dla powtórzenia: mam swoją zakupioną za swoje zarobione pieniążki 580ex II
Pytałem się w tym temacie poza tym o to co warto mieć itd.
zejnowski napisał/a: | co do obiektywów to muszę się zadowolić Kitem i Sigmą 70-300, ale może jeszcze się coś znajdzie z jasnym szkłem. |
a tutaj jest napisane, że jeszcze coś skombinuje z jasnym szkłem to nie jest powiedziane, że już idę na żywioł.
Co do wyborów zapisu plików, spokojnie aż takim amatorem nie jestem (uczę się szybko i sporo) żeby nie znać wyższości jednego rozszerzenia nad drugim, mam pamięci bo 40gb do wykorzystania na wszystkich kartach i szkoda by było tego na JPG, oczywiście, że pstrykam w RAWach i tylko w RAWach, a że jestem grafikiem to powiedzmy, że lightroom nie jest mi obcy tak jak cały Adobe . Po prostu zignorowałem tą poradę i nie chciałem się na jej temat wypowiadać
belkot77 - Sro 07 Sty, 2009
A jaki masz kit? 18-55 czy 17-85?
zejnowski - Sro 07 Sty, 2009
18-55
belkot77 - Sro 07 Sty, 2009
Na upartego sie przyda ale nie miej zludzen ze przy takim swietle zdjecia wyjda zajefajne. Wlasciwie jesli sie pogodzisz z ciemnymi zdjeciami to tym obiektywem mozesz cala studniowke zrobic.
Pomimo odpowiedzi moich kolegow radze ci pare zdjec z dlugim czasem zrobic tak na probe
komor - Sro 07 Sty, 2009
zejnowski napisał/a: | komor, nie śmiem zwracać uwagi, ale nie mogę się oprzeć... czytasz cały temat? w drugim swoim poście a trzecim ogólnym w tym temacie napisałem, że mam lampę. |
Sorry, musiało mi umknąć, choć temat przeczytałem w całości za jednym posiedzeniem. A co do zwracania uwagi to koniecznie trzeba prostować cudze błędy, bo forum jest po to, żebyśmy się uczyli, a nie przemilczali cudze błędy.
zejnowski napisał/a: | Pytałem się w tym temacie poza tym o to co warto mieć itd.
zejnowski napisał/a: | co do obiektywów to muszę się zadowolić Kitem i Sigmą 70-300, ale może jeszcze się coś znajdzie z jasnym szkłem. |
a tutaj jest napisane, że jeszcze coś skombinuje z jasnym szkłem to nie jest powiedziane, że już idę na żywioł. |
No to super, bo ze szkłem o jasności takiej jak kit – bałbym się iść na taką imprezę. Dlatego o tym napisałem, nawiązując do Twojej wypowiedzi, którą sam cytujesz powyżej.
zejnowski - Sro 07 Sty, 2009
komor, spox nie ma problemu ja też czasami walę gafy powiedz mi czy ta Sigma co ją mam w opisie będzie już troszkę lepszym rozwiązaniem?
komor - Nie 11 Sty, 2009
Sigma 28-105 f/2.8-4 Aspherical? Nie mam pojęcia, nie znam jej, ale trochę dubluje się z kitem jeśli chodzi o ciemność. Może tradycyjnie Tamron 17-50/2.8?
zejnowski - Nie 11 Sty, 2009
No muszę mieć skąd ją załatwić. Ok na razie tyle, dzięki wszystkim :]
jaad75 - Nie 11 Sty, 2009
belkot77 napisał/a: | Musisz miec szeroki i jasny kat (17, 18 mm). Zdjecie grupowe bedziesz musial zrobic i w tancu tez sie przyda szeroko. 85 EF bedzie za wasko na sale. lepiej uzyc 50 na cropie bedzie w sam raz do portetow. |
Z moich doświadczeń wynika coś wręcz przeciwnego. Szeroki kąt przydaje się, ale w ciasnych klubach. W przypadku dużych sal najczęściej używam 77mm, więc 85-tka będzie jak najbardziej ok. podobnie jak 50-tka - krótsze szkła tylko jeśli bardzo lubisz szerokie plany, albo wjeżdżanie ludziom w twarz, a poza tym ciężko kontrolować wtedy tło.
1/20-1/40s, to jak najbardziej użyteczne czasy - przy synchronizacji na drugą kurtynę można pokusić się o znacznie dłuższe, ISO400-800 zwykle wystarcza by nie schodzić z zastanym poniżej -2EV przy f/2-f/4, lampa zbalansowana kolorystycznie z zastanym - jeśli są jakiekolwiek lustra lub światła stroboskopowe, to niestety najbezpieczniej przestawić ją na manual...
Do bezprzewodowego błyskania nie masz sprzętu, więc dalej nie będę pisał...
belkot77 - Pon 12 Sty, 2009
jaad75 napisał/a: | 85-tka będzie jak najbardziej ok |
85 na cropie to prawie 120mm. Sorry ale niezgodze sie ze bedzie ok.
jaad75 napisał/a: | Z moich doświadczeń wynika coś wręcz przeciwnego |
A zmoich wrecz przeciwnie do twoich. Co to oznacza? Ze mamy rozne sposoby robienia zdjec. Ja wole wchodzic blizej ludziom (pod sam nos) przynajmniej nikt nie zasloni mi ujecia...
[ Dodano: Pon 12 Sty, 2009 15:07 ]
jaad75 napisał/a: | przy synchronizacji na drugą kurtynę | .
Tak z ciekawosci jak to ustawic w aparacie?
Kocur - Pon 12 Sty, 2009
belkot77 napisał/a: | jaad75 napisał/a:
przy synchronizacji na drugą kurtynę
.
Tak z ciekawosci jak to ustawic w aparacie? |
Nastawy lampy błyskowej... wbudowanej/zewnętrznej w zależności od tego jaką posiadasz (zewnętrzna musi być podpięta), a potem synchronizacja błysku. Zdaje się, że są 3 opcje: z pierwszą kurtyną (otwarciem migawki), drugą kurtyną (zamknięciem migawki) i stały (zazwyczaj najkrótszy czas synchronizacji jaki obsługuje aparat). Niektóre mają jeszcze synchronizację z krótkimi czasami (krótszymi od podanych w specyfikacji), ale wtedy błysk jest o wiele słabszy.
M. Wojtyczka - Pon 12 Sty, 2009
belkot77 napisał/a: | Tak z ciekawosci jak to ustawic w aparacie? |
W C. Fn.
mavierk - Pon 12 Sty, 2009
belkot77 napisał/a: | Ja wole wchodzic blizej ludziom (pod sam nos) przynajmniej nikt nie zasloni mi ujecia... | no właśnie problem polega na tym, że wtedy nos Ci zasłoni ujęcia tyle, że obiektywnie patrząc nie jest dobrze
belkot77 - Pon 12 Sty, 2009
mavierk, Kazdy robi zdjec jak umie i jak uwaza za sluszne. NIe mam zbyt duzego doswiadczenia. Robilem 4 wesela. I zalozylem szeroki obiektyw zamiast waskiego chociaz nie pochwalam ladowania sie ludziom pod sam nos. Jednak z szerokim obiektywem latwiej mi sie robilo zdjecia i jasniejsze byly i bardziej dynamiczne i nie rozmazane i nikt (obcy) mi sie nie wladowal pod obiektyw.... Dlatego polecam szeroko na tance.
Wiec co do spraw technicznych Jaad75 moze miec zawsze racje. Jest oczytany, doswiadczony, itp.. ale co do kompozycji zdjecia to kazdy ma racje. Bo racja jest tam gdzie kto lubi.....
A ty kolego nie musisz na kazdy mail Jaad75'a odpowiodac ze ma racje i ze popierasz.... no chyba ze ci placi
jaad75 - Wto 13 Sty, 2009
belkot77 napisał/a: | Jednak z szerokim obiektywem latwiej mi sie robilo zdjecia i jasniejsze byly |
O ciekawe - coś bliżej?
belkot77 napisał/a: | i nie rozmazane |
Dlaczego miałyby być rozmazane? Nie mówimy tu o długich tele...
belkot77 napisał/a: | mi sie nie wladowal pod obiektyw.... |
a nie władował Ci się w tło?...
belkot77 napisał/a: | A ty kolego nie musisz na kazdy mail Jaad75'a odpowiodac ze ma racje i ze popierasz.... no chyba ze ci placi |
Oczywiście, że płacę mavierkowi, podobnie jak każdemu, kto się ze mną zgadza... Jak myślisz, skąd ma pieniądze na niezwykle kosztochłonną degustację egzotycznych gatunków piwa?
mavierk - Wto 13 Sty, 2009
jaad75 napisał/a: | egzotycznych gatunków piwa? | Nieobrażając Twojego miejsca zamieszkania, na jakich przedmieściach wszechświata mieszkać, jeśli tamte piwa były dla Ciebie egzotyczne
belkot77 napisał/a: | A ty kolego nie musisz na kazdy mail Jaad75'a odpowiodac ze ma racje i ze popierasz.... no chyba ze ci placi | jeszcze dwa miesiące temu z jaadem się nie zgadzałem, aktualnie, gdy patrzę na taki swój pierwszy portret, to czuję, że 50mm to za mało na dobre zrobienie popiersia, jeśli chcesz robić całe sylwetki, to czemu nie :]
belkot77 - Wto 13 Sty, 2009
jaad75 napisał/a: | belkot77 napisał/a:
Jednak z szerokim obiektywem latwiej mi sie robilo zdjecia i jasniejsze byly
O ciekawe - coś bliżej? |
CHodzi o lampe blyskowa. Jezeli podejdzisz blizej to masz szanse na poprawne oswietlenie tanczacych. I nie wale na wprost ale odbijam.
jaad75 napisał/a: | belkot77 napisał/a:
i nie rozmazane
Dlaczego miałyby być rozmazane? |
Bo uzywam krotkich czasow np. 1/20 aby miec tlo na zdjeciu. W tym przypadku lampa zamraza tanczacych. Gdybym walil z daleka to raczaj blysk by ich nie zamrozil (tak sadze)
jaad75 napisał/a: | belkot77 napisał/a:
mi sie nie wladowal pod obiektyw....
a nie władował Ci się w tło?... |
Wladowal. I o to chodzi zeby pokazac ze cala sala tanczy.
jaad75 napisał/a: | Oczywiście, że płacę mavierkowi, podobnie jak każdemu, kto się ze mną zgadza... Jak myślisz, skąd ma pieniądze na niezwykle kosztochłonną degustację egzotycznych gatunków piwa? |
Odwoluje wszystko. Jaad75 ma racje
da_tomala - Pon 16 Lut, 2009
no ja akurat zestawem 450d i kitem opękałem całą studniówkę. Nie miałem lampy dodatkowej tylko dyfuzor do "kukułki". Jakie efekty? tutaj większość zdjęć mojej produkcji - tzn. te bardziej kolorowe bez widocznego pyłu w kadrze http://www.lo1.slupsk.pl/...2009/index.html
namęczyłem się - nie powiem, wiem, że lepiej by było z jasnym szkłem i dodatkową lampą ale niestety jestem na etapie kompletowania i robię tym czym mam.
Lampa ustawiona na drugą kurtynę, ISO 400 i 800, żeby wydobyć drugi plan. Czasy od 1/15 do 1/60. Jak na standardowy zestaw bez kosztownych dodatków jak najbardziej poprawnie - tak myślę -
[ Dodano: Pon 16 Lut, 2009 22:25 ]
no ale ja mogłem sobie pozwolić na takie ekstremum - bo nikt mi za to nie płacił. Wtedy to nie wiem czy bym się odważył, lecz w tym wypadku zrobiłem sobie "szkolenie w terenie" zresztą oceńcie sami. link powyżej
lupo57 - Pon 16 Lut, 2009
no wiesz szału nie ma, myślę że z jasnym obiektywem byłoby o wiele wiele lepiej, no i koniecznie lampa zewnętrzna
pozdr
SlawGaw - Pon 16 Lut, 2009
da_tomala, ja bym się takimi zdjęciami nie chwalił, nawet takim sprzętem można zrobić więcej zdjęć lepiej naświetlonych.
zejnowski, dobry jasny zoom pogodzi obie szkoły np. Tamron 17-50
Co do wyciągania tła i światła zastanego (w trakcie zabawy) to bez przesady, jeśli jest ciemno zdjęcia powinny być ciemne, odbijanie światła błyskowego nie oddaje oświetlenia zastanego tylko tworzy nowe, własne.
mavierk - Wto 17 Lut, 2009
no troszkę te zdjęcia tragiczne.. zwłaszcza oczy na fotkach takich, jak ta. No ale się ucz i nie narzekaj na sprzęt (ale kup sobie na następny raz EX-580)
MC - Wto 17 Lut, 2009
No chyba daloby sie troche wiecej z tego wyciagnac albo chociaz obrobic...
Ale domyslam sie, ze Szare Szeregi bawily sie swietnie
da_tomala - Wto 17 Lut, 2009
mavierk napisał/a: | no troszkę te zdjęcia tragiczne.. zwłaszcza oczy na fotkach takich, jak [urk=http://www.lo1.slupsk.pl/fotogaleria/Stu_2009/slides/IMG_0930.html]ta[/url]. No ale się ucz i nie narzekaj na sprzęt (ale kup sobie na następny raz EX-580) |
To zdjęcie na szczęście nie jest mojej produkcji - JEST TRAGICZNE!!! Jak napisałem większość zdjęć tam zamieszczonych jest mojej produkcji - NIE WSZYSTKIE.
Moje są to te bez takich oczów - daje głowę, że czegoś takiego to bym nawet nie trzymał u siebie na dysku Po drugie te z lepszymi kolorami i bez pyłu w kadrze - wszystkie te jasne, z dziwnymi oczami i pyłem nie są moje!!!
Sam sobie jestem winien, bo się sam na tą minę wpakowałem Administrator umieścił zbitek zdjęć różnych autorów - najwięcej jest moich bo są najlepsze ale teraz to bym musiał konkretnie wskazywać palcem które...
http://www.lo1.slupsk.pl/...s/IMG_4295.html
http://www.lo1.slupsk.pl/...s/IMG_4301.html
http://www.lo1.slupsk.pl/...s/IMG_4310.html
http://www.lo1.slupsk.pl/...s/IMG_4323.html
http://www.lo1.slupsk.pl/...s/IMG_4327.html
http://www.lo1.slupsk.pl/...s/IMG_4338.html
]już wiem wszystkie z numerami IMG_4***
reszta to rzeczywiście wstydu nie mieli, żeby je publikować.
Ale lampa 580 EXII i obiektyw 85 1.8 canon jest na mojej liście najbliższych wydatków.
SlawGaw - Wto 17 Lut, 2009
da_tomala napisał/a: | już wiem wszystkie z numerami IMG_4*** |
Zgoda, te zdjęcia są lepsze od innych tam umieszczonych, ale i tak nic specjalnego.
Mi się na tych zdjęciach nie podoba balans bieli, zdecydowanie są za ciepłe. Te z lepszymi kolorami to w nazwie mają DSC, zapewne Sony albo Nikon.
da_tomala - Wto 17 Lut, 2009
SlawGaw napisał/a: | Mi się na tych zdjęciach nie podoba balans bieli, zdecydowanie są za ciepłe. Te z lepszymi kolorami to w nazwie mają DSC, zapewne Sony albo Nikon. |
no mi akurat mój balans bieli podoba się właśnie dlatego, że jest cieplejszy. Lampa daje blade światło i to akurat mi się nie widzi zbyt dlatego gdy załączam lampę balans bieli od razu przestawiam na piorun czyli, że z lampą - moje ustawienia osobiste też są zazwyczaj ustawione na ciepłe kolory - tak widzę świat ale oczywiście to moje odczucie jest. Wiem, że z dodatkową lampą byłoby ciekawiej bo miałem raz podłączoną 420-tkę i mogę mieć jakieś porównanie. Aparat na pewno "strzela" szybciej bo jest odciążony.
mavierk - Wto 17 Lut, 2009
Fotki są o 1ev za ciemne średnio Ale chociaż klimat światła zastanego utrzymałeś
Paweł_G - Sro 18 Lut, 2009
Pooglądałem te zdjęcia i uzmysłowiłem sobie ile daje lampa zewnętrzna. Jak chcesz chałturzyć nawet za niewielkie pieniądze to koniecznie kup sobie lampkę.
SlawGaw - Pon 23 Lut, 2009
No to po studniówkach. Jutro śledzik.
ArtuRFR - Pon 03 Sty, 2011 Temat postu: Studniówka / światło / lampy / obiektyw Witam , poniewaz nie chce tworzyc nowego tematu bo problematyka z grubsza ta sama wiec pisze tutaj - zgodzilem sie 'popstrykac' w trybie naglym 100dniowke dla kolezanki . [ czas od dzisiaj 12dni - czyli godzina zero to sobota 15.01 ] . sali jeszcze nie obejrzalem osobiscie jedynie na zdjeciach

jak widac jest to srednio-mala salka i wydaje sie byc raczej ciemna niz jasna .
ale do rzeczy bo problemy sa dwa -
1 - oswietlenie do zdjecia grupowego
2 - sprzet ogolnie ktory posiadam czy 'da rade'
1 - klasa ktora ma do mnie nalezec liczy razem z partnerami 40 osob - tla tam nigdy nikt nie uzywal bo podobno jest jakies dobre miejsce - wierze na slowo bo ja az tak wilkiego i tak nie posiadam . no i dochodzi kwestia swiatla - ja sie bawie sie glownie 'reporterka sportowa' i zwykle dwa metzy 50 mi wystarczaly .
problem moj polega na tym czy tutaj tez dadza rade ? a moze wspierac sie halopakami chociaz dla mnie to troche poronione bo halogeny to raczej domena filmowcow
mam zamiar rozstawic metzy na statywach odpalic radiowo przez parasolki - no tylko wlasnie jakie - odbijajace srebrne dadza wiecej swiatla - tylko czy ja az tyle potrzebuje ? a moze lepiej transparent ? bo kupic planuje 2-3 tak-czy-siak tylko jakie .
2 - canon 50d / fisz 8mm 3.5 / 10-20mm f4-5.6 / 30mm f1.4 / 50mm f1.8 / 70-200mm f4 - udzwignie to 100dniowke ? rozmawialem z paroma wesolymi weselnymi shooter'ami to mowia ze only stalki - no ale oni robia albo na 2 body albo nawet na 2 osoby wiec maja pole do manewru - z drugiej strony wypozyczac obiektyw 24-70/17-50 2.8 to mnie troche wyniesie drogo.. ma ktos jakis pomysl co robic ? czy moze jest dobrze i da taki set rade ? niby mam pokryte od 8-50mm z tym ze do 20mm mam dosc ciemno i w sumie jedynie mi zostaje robienie na druga kurtyne z mazajami .
sam juz nie wiem i przyznam , ze troche zglupialem - bo zgodzilem sie szybciej niz pomyslalem - jakby ktos mogl napisac co i jak bede super wdzieczny ! no i szczesliwego nowego
jaad75 - Pon 03 Sty, 2011
ArtuRFR napisał/a: | mam zamiar rozstawic metzy na statywach odpalic radiowo przez parasolki - no tylko wlasnie jakie - odbijajace srebrne dadza wiecej swiatla - tylko czy ja az tyle potrzebuje ? a moze lepiej transparent ? bo kupic planuje 2-3 tak-czy-siak tylko jakie . | Moim zdaniem lepiej sprawdzają się transparentne w takich wypadkach - są bliżej i są bardziej miękkie. Pamiętaj, że przy tak dużej grupie musisz najbliższe osoby oswietlić krawędzią strumienia, czyli kierować parasolkę na najdalej od niej stojącą osobę w grupie. Przydałoby się też jakieś światło separujące grupę od tła, no ale druga lampa pójdzie Ci raczej na wypełnienie...
ArtuRFR napisał/a: | canon 50d / fisz 8mm 3.5 / 10-20mm f4-5.6 / 30mm f1.4 / 50mm f1.8 / 70-200mm f4 - udzwignie to 100dniowke ? | Jak dla mnie to ciemne tele mało przydatne, podobnie jak UWA w tej sytuacji, ale co kto lubi...
ArtuRFR - Pon 03 Sty, 2011
Cytat: | druga lampa pójdzie Ci raczej na wypełnienie... |
hmm nie wiem czy dobrze zrozumialem i czy ja dobry mam zamiar - grupa ustawi sie pewnie w 2 rzedach wiec oswietlac powinienem niejako z dwoch stron ? czy jakis inny setup jest wskazany ? a same lampy dadza rade przy transparentnych ?
Cytat: | ciemne tele mało przydatne, podobnie jak UWA |
to ja niestety wiem zreszta nawet sie nie nastawiam na uzywanie tele , tak jakos z rozpedu napisalem . odnosnie UWA mam mega dylemat i na tym szerokim koncu moj drugi problem siedzi - czy da rade taki set na ten wieczor czy abosolutnie zakrecic sie za wypozyczeniem jakiegos uniwersalnego zooma 2.8 ? bo sam nie wiem co robic..
kolouker - Pon 03 Sty, 2011
ArtuRFR napisał/a: | 10-20mm f4-5.6 |
Ze względu na dystorsję ja bym na Twoim miejscu ludzi tym obiektywem nie fotografował. Robiłem nim z braku czegoś innego jeden materiał przez kilka miesięcy, i masa zdjęć poszła do kosza. W reportażu znacznie lepiej sprawdzają się UWA z dystorsją beczkową. Ten ma poduszkową i efekty są mocno średnie. Na 20mm jest z kolei zbyt ciemno. Za to do krajobrazu i architektury jest fenomenalny.
jaad75 - Pon 03 Sty, 2011
ArtuRFR napisał/a: | hmm nie wiem czy dobrze zrozumialem i czy ja dobry mam zamiar - grupa ustawi sie pewnie w 2 rzedach wiec oswietlac powinienem niejako z dwoch stron ? | Dokładnie - prawy i lewy skos lekko z góry, z raczej niewielkim kontrastem (np. 1:2).
ArtuRFR napisał/a: | czy jakis inny setup jest wskazany ? | Możesz sobie wymyśleć dowolny, ale ten jest najprościej wykorzystać przy dużej grupie, mając tylko dwie lampy i parasolki.
ArtuRFR napisał/a: | a same lampy dadza rade przy transparentnych ? | Nie wiem jaką energię błysku mają te Metze, ale jeśli jest to klasa 580EX/SB900, to powinno być ok. Problemem jest tylko wielkość grupy i związana z tym stosunkowo niewielka odległość skrajnych osób od lamp. Dlatego te kombinacje z celowaniem w najdalszą osobę i oświetlaniem bliżej stojących krawędzią strumienia - da Ci to wyrównanie naświetlenia.
ArtuRFR napisał/a: | odnosnie UWA mam mega dylemat i na tym szerokim koncu moj drugi problem siedzi - czy da rade taki set na ten wieczor czy abosolutnie zakrecic sie za wypozyczeniem jakiegos uniwersalnego zooma 2.8 ? bo sam nie wiem co robic.. | Moim zdaniem da radę, ale tu więcej zależy od Ciebie, niż od sprzętu...
ArtuRFR - Pon 03 Sty, 2011
Cytat: | ja bym na Twoim miejscu ludzi tym obiektywem nie fotografował |
no albo UWA albo fisz - w kazdym razie uzywalnosc tego to raczej jest do takich 'odjechanych' shotow - tzn ja mam praktyke zdjec w klubie i jak jest ciasno-gesto i np fajne swiatlo to wtedy mozna troche 'pomazac' no ale fakt - wystarczy ktokolwiek przy tuszy i na UWA wyglada na dodatkowe 30kg ciezszego . generalnie fakt - w 30mm jestem zakochany
Cytat: | Moim zdaniem da radę, ale tu więcej zależy od Ciebie, niż od sprzętu... |
na takie zdanie cichutko liczylem - wielkie dzieki ! czyli poprostu da sie zrobic , tylko musze z glowa to wszystko rozplanowac i uzywac . dzieki !
kolouker - Pon 03 Sty, 2011
ArtuRFR napisał/a: | odjechanych |
Tak, tylko często ludzie oglądając zdjęcia robione fishem odbierają je jako właśnie fajne i odjechane, a przy UWA się krzywią, że twarze są dziwnie powykrzywiane.
ArtuRFR napisał/a: | da sie zrobic , tylko musze z glowa to wszystko rozplanowac i uzywac |
podstawowa zasada
ArtuRFR - Pon 03 Sty, 2011
kolouker - ok bede to miec na uwadze - moze faktycznie bezpieczniej bedzie poleciec to na fiszu/30/50 , a grupowe.. no tutaj moze byc kokodzambo
komor - Wto 04 Sty, 2011
ArtuRFR, pomysł z parasolkami możesz awaryjnie (jeśli braknie mocy albo parasolki ulegną destrukcji podczas zabawy ) zamienić na gołe flashe z użyciem tego układu, o którym pisał Jaad, czyli celować lampami w drugi koniec, na krzyż. Tutaj masz opisany taki wariant: http://strobist.blogspot....-dark-room.html z wyjaśnieniem czemu tak celować lampami, a nie inaczej.
ArtuRFR - Pon 10 Sty, 2011
komor - wow dzieki , fajny link , ja niestety operuje tylko dwiema lampami ale mam nadzieje , ze bedzie to zjadliwe i nie bede sie musial wstydzic tego co wyjdzie
kistian - Pon 10 Sty, 2011
Pochwal się później jak wyszło
ArtuRFR - Pon 17 Sty, 2011
tak w ramach miedzyfotoszopowej refleksji dla przyszlych amatorow kilka spostrzezen od amatora odnosnie studniowki :
1 - chaos - dopoki jest sie uczestnikiem wlasciwie sie to olewa , poprostu czeka na poloneza , a potem bawi . jako 'pstrykacz' ktory lubi sobie poukladac wczesniej pare rzeczy , polecam sie nastawic na totalne wywrocenie do gory nogami i jesli sie nie jest fotografem z 'najwiekszym sprzetem' tudziez wyjadaczem warto sie takowego trzymac i dogadac zeby moc zrobic foto grupowe po nim - bo potem mozna sie wkopac [ np ruszy polonez , albo sala zostanie wygaszona etc ] - u mnie byla taka sytuacja - zdjecia mialy byc po polonezie , okazalo sie ze jakas wieksza firma foto sie rozlozyla przed , ja na szczescie zdazylem ustawic po nich , ale pewna pani nie miala tyle szczescia i robila grupowe foto w masakrycznych warunkach .
2 - skoro przy grupowych to pomijajac moj brak doswiadczenia i totalne dzialanie z doskoku - dwie lampy klasy metz 50 przepuszczone przez parasolki transparentne ~90cm daja calkiem zjadliwe [ chyba ] swiatelko i to na 1/2 mocy wiec w razie czego zostaje zapas .
3 - jesli ma sie dwa swiatla i brak sterowania lampami z aparatu polecam kogos do pomocy , ja sie olatalem jak glupi od lampy do lampy , a i tak teraz bede musze troche kombinowac w psie bo nie bylo czasu spokojnie ustawic sprzetu
4 - na poloneza KONIECZNIE polecam wziac kolege/kolezanke , ktora cokolwiek jest ogarnieta w zdjeciach bo chyba nie da sie zrobic przyzwoicie poloneza w 1 osobe [ no albo ja cienias jestem ] , nawet 2 to troche malo chyba bo jest tyle osob do uchwycenia jednoczesnie na takiej przestrzeni [ uklady rodem z ju ken dens ] , ze jest to dosc klopotliwe w pojedynke , no chyba ze ustawimy wczesniej 2-3 aparaty i odpalamy synchronicznie na pocketach jak reporterzy sportowi/koncertowi/etc
5 - odnosnie sprzetu jeszcze sie nie wypowiadam , bo to byl moj 1szy raz , ale chyba na poloneza to warto jednak miec zuma [ no albo dwa body na ramieniu ze stalkami ] - tzn na pewno taki set bylby przydatny [ ja nie mialem ani zuma ani 2 body ] jesli robi sie w pojedynke , i nawet zwykly ciemny kit bedzie chyba dobry bo robienie na f4 znalazlem jako duzo bezpieczniejesze niz np f2 .
natomiast potem 10-20mm na impreze dla dynamicznych szotow , w miare jasne i tanie 30mm/50mm stalki [ w sumie do wyboru no u mnie wyszlo ze mam oba ] dla 'szpanerskiego' bokeh , calosc podpieta do cropa plus lampa z karteczka , no moze stofenem [ chociaz ja mojego zdjalem w pewnym momencie ] daja rade - tzn tak na poczatek , potem pewnie fajnie miec jakiegos FF z 16-35 2.8 i jeszcze jasniejszymi stalkami
btw zauwazylem u siebie , ze kroluja nikony , glownie d300 sa na topie osobiscie bylem jedynym 'zatrudnionym' kanonierem
tyle mojego , mam nadzieje , ze za bardzo nie bluznie i nie sieje herezji , ale to takie moje wrazenia na goraco wracam do lajtruma , pozdrawiam !
|
|