|
forum.optyczne.pl
|
 |
Cyfrowe lustrzanki - Koniec wojny na megapiksele
Baku - Sob 07 Mar, 2009 Temat postu: Koniec wojny na megapiksele Ta - ważna jak sądzę - informacja przeszła na forum bez echa.
http://news.cnet.com/8301...bj=Underexposed
Ale ja bym artykuł zatytułował inaczej - dlaczego "składa broń"?
Wojna na megapiksele jest niczym licytowanie się kto wypije w barze więcej wódki. Takie głupie pijackie zabawy: jeden pójdzie na detox, drugiego przysypie ziemia.
Przecież to bardzo rozsądna decyzja i mam nadzieję, że w ślady Olympusa wkrótce pójdą inne firmy, również koncentrując się dynamice tonalnej matryc, odwzorowaniu kolorów, szybkości, etc...
Swoją drogą przewidywałem, że jeśli ktokolwiek będzie na tyle odważny by przerwać ten chocholi taniec, to będzie to właśnie Olympus. Z resztą nie było to specjalnie ciężkie do przewidzenia, bowiem w Olympusa ta wojenka uderzała najbardziej.
MM - Sob 07 Mar, 2009
System niszowy to i echo niewielkie. Co miałem napisać to napisałem pod tekstem wiadomości. Wymiana zdań jest tam dość intensywna
komor - Sob 07 Mar, 2009
Baku, chcesz zatytułować ten materiał jak dziennikarz brukowca. Najlepiej od razu napisać: Olympus przegrał. Albo jeszcze lepiej: Czy Olympus jest bliski bankructwu?. Wojenka systemowa byłaby od razu murowana.
Co do samego newsa to oczywiście masz rację, że Olympusowi wyścig szkodził najbardziej, mam tylko nadzieję, że rzeczywiście skupią się teraz na polepszaniu dynamiki czy czułości. Szczególnie że ich wysiłki mogą polepszyć obrazowanie nie tylko lustrzanek Olka, ale też tych przyszłych maleństw z mikro-4/3.
MC - Sob 07 Mar, 2009
Ja sie zastanawiam co spece od marketingu Olka wymysla zamiast megapixeli...
konczako - Sob 07 Mar, 2009
W segmencie lustrzanek prędzej czy później pewnie wszyscy pójdą śladami Olka. Ale wojna na megapiksele przeniesie się na front telefonów komórkowych i kompaktów. . Paradoksalnie telefony komórkowe będą miały dwa razy więcej Mpix niż profesjonalne lustrzanki - taki scenariusz jest możliwy
edmun - Sob 07 Mar, 2009
MC, dobrze prawisz...
wtedy na pewno w reklamie będzie wzmianka że nie chodzi tylko o ilość pikseli (plus oczywiście jakieś spoty że z olympusa wychodzą bardziej żywe kolory itp)
moim zdaniem - popieram Olympusa
Luke_S - Sob 07 Mar, 2009
MC napisał/a: | Ja sie zastanawiam co spece od marketingu Olka wymysla zamiast megapixeli... |
Ja mogę im podesłać kilka pomysłów:
- szybki AF na zasadzie detekcji kontrastu w połączeniu z odchylanym ekranem w każdej puszce
- matryca z kompaktu zamiast tradycyjnego czujnika pomiaru ekspozycji i histogram wyświetlany w wizjerze
- pomiar ekspozycji, który można samemu ustawić na jakiś procent przepałów (np. ustawiam sobie, że 0,1% powierzchni kadru może być przepalony, dzięki czemu za każdym razem mam zdjęcie idealnie naświetlone do prawej strony histogramu)
- wielokrotne sczytywanie danych z matrycy w czasie jednego otwarcia migawki i automatyczne robienie z tego hdrów jeszcze przed zapisaniem zdjęcia na kartę (to już zostało przez Olympusa opatentowane)
- uszczelnienia w każdej puszce, nawet w entry-level - w końcu to tylko kilka gumek o wartości kilku centów
- małe i lekkie puszki (nie koniecznie tak małe, jak seria E-4xx, ale zawsze odrobinę mniejsze i lżejsze od konkurencji) z ofertą kilku jasnych naleśników
MC - Nie 08 Mar, 2009
Luke_S, napisales to, co Tobie by bylo przydatne. ale jakos nie widze tych postulatow w sensie marketingowym:
"Olympus E-xxx - pierwsza lustrzanka z histogramem na zywo w wizjerze!"
- "A co to histogram???"
eave - Nie 08 Mar, 2009
MC napisał/a: | - "A co to histogram???" |
Odrobina historii.
Myślę, że w amatorskich lustrzankach mpx będą dalej szybować w górę, mam tylko nadzieję, że w segmencie semi-pro canonikony w końcu dojdą do wniosku, że tryby tematyczne są zbędne
Innymi słowy, że ktoś zaadresuje lustrzankę do bardziej zaawansowanego klienta. Na razie takie podejście mamy tylko dla aparatów od 7000zł w górę...
mavierk - Nie 08 Mar, 2009
MC napisał/a: | Ja sie zastanawiam co spece od marketingu Olka wymysla zamiast megapixeli... | napiszą 'bo liczy się jakość, a nie ilość' a potem wytłumaczą dlaczego ich 12mpix to optymalna ilość mpix, do tego skupią się teraz na technologii usprawniania AF, stabilizacji, może nowych ogniw paliwowych - do zrobienia jest dużo.
P_M_ - Nie 08 Mar, 2009
Ja mam wrazenie, ze przez kryzys ten wyscig sporo wytraci na impecie. Firmy juz dostawaly zadyszki, zeby zdazyc przed konkurencja cos nowego pokazac. Nie zawsze bylo to tez dopracowane...
Teraz bedzie inaczej. Premiery beda rzadsze i wojenka pikselowa ucichnie. Nie pamietam juz ile canonierzy czekali na nowy 5d, ale na marka 3 poczekaja podobnie dlugo. Inni premiery w swoich systemach beda ogladac z podobna czestotliwoscia.
JEsli chodzi o kompakty - tam juz niewiele mozna dolozyc. Mikro 4/3 to poczatek powszechnego pakowania aps-c do kompaktow, a za jakis czas pewnie i fx-a to czeka. Nie obrazilbym sie na taki kompakt. I chyba tak bedzie, bo ludzie, beda mogli mniej wydac i rzadziej, przet to wydawac beda rozsadniej (oby) i na lepszy sprzet, ktory bedzie sluzyl lata, a nie tylko kilka miesiecy, czy nawet tygodni (vide kamerka specjalnie na urlop, kupiona na lotnisku). Mysle, ze ogolnie pojeta jakosc bedzie wypierac megapiksele z peanow marketingowych.
Ja czekalem na bardziej przytepne ceny fx-a, ale pewnie jeszcze dlugo poczekam. Mam dosc kasy, zeby kupic d700, ale przyszlosc jest nieobliczalna i nie wiem, czy za dwa miesiace nie bede musial szukac nowej pracy
goltar - Pon 09 Mar, 2009
Trochę inne zdanie w tym temacie: LINK.
Wychodzi na to że tą magiczną granicą jest 20 Mpix, a nie 12 Mpix...
Jesienny - Pon 09 Mar, 2009
To chyba trzymają w zanadrzu jakąś cudowną technologię, bo test niestety masakruje ten aparat. Szkoda Olka.
0xDEADBEEF - Wto 10 Mar, 2009
No coz Kodak ostatnio jakos wydaje sie nie robic sensorow 4/3 wiec Olympusowi zostalo kupowanie sensorow Panasonica. Ktore tradycyjnie maja oblesne szumy.
Zreszta Oly tak naprawde nie bierze udzialu w zadnej wojnie na megapiksele, tylko sprzedaje aparaty z takimi sensorami jakie moze dostac. Jakby byl sensor Panasonica z 20MP to mysle ze chetnie by na nim aparat zrobili. Wiec to "poddanie sie" Oly to tak naprawde pewnie poddanie sie Panasonica. To sie teraz nasuwa pytanie, co planuje Panasonic? Udoskonalac sensory 12MP? Robic sensory z wieksza iloscia pixeli ktorymi Oly nie bedzie zainteresowany? Zaprzestac rozwoju tych sensorow w ogole i dalej tluc model 4/3 12MP w nieskonczonosc?
Jedynym swiatelkiem w tunelu sa nowe micro 4/3 z EVIL, ale jak nie bedzie do tego lepszych sensorow to bedzie to nadjezdzajacy pociag.
Baku - Wto 10 Mar, 2009
Cytat: | Pan Akira Watanabe oświadczył, iż Olympus ma zamiar teraz skupić się na udoskonaleniu parametrów matryc w celu osiągnięcia lepszego zakresu tonalnego i czułości, a także lepszej reprodukcji kolorów |
Ciekawe w czyim imieniu wypowiadał się Watanabe-San? Olympusa czy Panasonica?
Olympus to może co najwyżej mocami programistycznymi walczyć ...ale w fotografii jest to ciemna strona mocy
Jak się dobrze postarają, to systemem micro 4/3 mogą dzielnie podgryzać niższe Canony i Nikony a zwłaszcza Sony koncentrujące się na entry-levelu.
Jerry_R - Czw 14 Maj, 2009
http://optyczne.pl/1667-n....html#komentarz
Jerry_R napisał/a: | To jest zwykla decyzja biznesowa, do ktorej dorabia sie pewna otoczke. A wiekszosc komentarzy powyzej dorabia jeszcze wieksza otoczke, sugerujac, iz w tym samym kierunku powinni isc inni producenci.
Po prostu wiedza, ze wieksza naklady na R&D im sie nie zwroca w obecnych czasach. I tyle. Nie mowia tego wprost. I nie mowie, ze to zle. W KONTEKSCIE tego co mowi Akira - ma to wielki sens. Po co wiekszosci DZIS wiecej megapixeli nie w pelnej klatce. Po co, skoro to co jest - wystarczy i tak do sporych wydrukow.
Ale mowienie, ze kierunek jest sluszny, ze inni powinni to nasladowac - moim zdaniem nie ma sensu. Ja oczekuje od producentow duzo wiekszych rozdzielczosci ORAZ osiagniecia duzo lepszego zakresu tonalnego, niz jest dostepny dzis ORAZ wiekszej czułości ORAZ lepszej reprodukcji kolorów.
I rozumiem, ze OLYMPUS wie, ze nie jest w stanie tego dostarczyc w najblizszym czasie, bo by zbankrutowal. Ale to nie znaczy, ze inni nie maja sie rozwijac. Zeby bylo jasne - dla mnie nie jest argumentem - iz wieksza rozdzielczosc jest zla, bo sa male pixele, bo szumi, bo... I tak dojdziemy - poprzez zmiane technologii - do wielu dziesiatek megapixeli przy czulosciach 25 600 z niklymi szumami za jakis czas.
Dlaczego mamy nie isc w ta strone? Juz za kilka lat bedziemy ogladac zdjecia nie tylko na papierze, nie tylko na ekranach 46", ale na calej SCIANIE. Tak. Juz trwaja prace na dalekim wschodzie, gdzie ekran jest interaktywny i zajmuje cala sciane. U nas WPROWADZAMY technologie Full HD, a juz jest TESTOWANA telewizja o rozdzielczosci 3840 x 2160...
Patrzac na XX wiek, daleko zaszly firmy wizjonerskie, ktore nie patrzyly na dzis, ale na dalekie jutro. Dla ktorych nie istnialo NIE DA SIE. Decyzja OLYMPUSA nie jest ani dobra, ani zla. To zwykle przetrwanie w bzinesie w dobie kryzysu. Plus slowa uzgodnione z zespolem marketingu
Z punktu widzenia biznesowego - to sluszna decyzja na dzis. |
No prosze, czyzby "daleka" przyszlosc coraz "blizej"?
[...] JVC zaprezentowało prototyp kamery cyfrowej, która jest w stanie rejestrować materiały wideo w trybie RAW o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli (2 x Full HD) z prędkością 60 klatek na sekundę. [...]
[...]JVC wprowadza właśnie do sprzedaży swój nowy projektor D-ILA 3, który potrafi wyświetlać obraz w zdumiewającej rozdzielczości 8192 x 4320 pikseli, co odpowiada 35 Megapikselom. Urządzenie ponadto oferuje jasność na poziomie 10 tysięcy lumenów, współczynnik kontrastu 5500:1 oraz 3000-watową lampę i złącze HDMI. [...]
http://wiadomosci.onet.pl...,1,1,,item.html
Baku - Pią 15 Maj, 2009
Ciekawe ile dysków blu-ray potrzeba na zapisanie 90 minutowego filmu z tej kamery...
Rozwój sam w sobie jest bardzo pożądany, ale nakręcanie sprężyny megapikselowej to nie wszystko (choć marketingowcy tak właśnie myślą) jeśli mniej upakowane matryce generują lepszy obraz. Jeśli wraz z rozdzielczością będzie rosła jakość pojedynczych pikseli to ok, inaczej to jest bez sensu.
jaad75 - Sob 16 Maj, 2009
Jerry_R napisał/a: | [...] JVC zaprezentowało prototyp kamery cyfrowej, która jest w stanie rejestrować materiały wideo w trybie RAW o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli (2 x Full HD) z prędkością 60 klatek na sekundę. [...]
| Żaden przełom - RED One od początku rejestruje pełne 4K (4096x2304), podobnie jak choćby Dalsa Origin. Popularny w świecie filmowym Arriflex D-20 z 2005 roku rejestrował 3K (2880x2160), używając sensora Super 35mm, a kosmiczne maszyny typu Phantom65 rejestrują 4K z prędkością 140 fps, używając sensora 65mm...
Jerry_R napisał/a: | [...]JVC wprowadza właśnie do sprzedaży swój nowy projektor D-ILA 3, który potrafi wyświetlać obraz w zdumiewającej rozdzielczości 8192 x 4320 pikseli, co odpowiada 35 Megapikselom. Urządzenie ponadto oferuje jasność na poziomie 10 tysięcy lumenów, współczynnik kontrastu 5500:1 oraz 3000-watową lampę i złącze HDMI. [...] | Problemem jest tylko to, że UltraHD (czy też 8K, bądź Super Hi-Vision) jest narazie możliwe do zarejestrowania wyłacznie przez urzadzenia czysto eksperymentalne, więc nie bardzo jest co na tym ekranie wyświetlać, mimo, że pierwsze prezentacje formatu sięgają bodajże 2003 roku...
Jerry_R - Sro 20 Maj, 2009
jaad75 napisał/a: | Żaden przełom - RED One od początku rejestruje pełne 4K (4096x2304) |
Jaad75, chodzi o inny przelom, niz techniczny. Jest jedna i zasadnicza roznica. Zapowiada sie, ze wieksza rozdzielczosc w koncu trafi "pod strzechy". Pojawi sie konkurencja, ceny stanieja. Jak widac caly rynek idzie w ta strone, nie pojedyncze urzadzenia, badz pojedyncze firmy. A wszystko w kontekscie watku o wojnach na megapixele.
HDMI 1.4
"Standard 1.4 obsłuży rozdzielczość aż do 4 096 x 2 160 pikseli. Częścią formatu 1.4 będzie konektor micro HDMI, pozwalający na korzystanie z rozdzielczości 1080p w niewielkich urządzeniach przenośnych."
http://wiadomosci.onet.pl...,1,1,,item.html
jaad75 - Sro 20 Maj, 2009
Jerry_R, JVC robi również profesjonalne kamery - 4K nie trafi "pod strzechy" jeszcze długo...
|
|