|
forum.optyczne.pl
|
 |
Cyfrowe kompakty - RAW czy JPG ?
marek lasy - Pią 06 Wrz, 2013 Temat postu: RAW czy JPG ? Naczytałem się troszkę na temat zapisów RAW i JPG, jednak na końcu pogubiłem się w temacie tego czy zapisując zdjęcia w systemie RAW, powinienem bezwzględnie jeszcze coś z nimi robić, by móc je oglądać w pc, tv, itd.?
Czy będę też mógł normalnie oglądać albumy zdjęć zapisanych w RAW?
Drugą kwestią jest że pomimo że posiadam tylko kompaktowy aparat Sony RX100 II, to z racji że pragnę w każdym zdjęciu móc zapisać najmniejsze szczegóły obrazu, postanowiłem wybrać tylko i wyłącznie opcję RAW. Zatem czy można ot tak po prostu tylko pracować w tym trybie?
Ogólnie czy pomysł mój jest dobry?
Zastanawiam się też jaki program używać w sytuacjach gdy będę chciał przerobić je na system JPG?
hijax_pl - Pią 06 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: | Naczytałem się troszkę na temat zapisów RAW i JPG | A gdzie czytałeś skoro się tak zagubiłeś i w zasadzie mylisz te formaty?
marek lasy - Pią 06 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | gdzie czytałeś |
Pod tym linkiem o tym samym tytule
RAW czy JPG – co jest lepsze i do czego?
http://fotografiadlacieka...sze-i-do-czego/
hijax_pl - Pią 06 Wrz, 2013
No i super. To z czego wynikają takie pytania jak: marek lasy napisał/a: | Czy będę też mógł normalnie oglądać albumy zdjęć zapisanych w RAW? |
RB - Pią 06 Wrz, 2013
I nigdzie wiecej nic nie było? Jedna próba, nie wiem, forum ratuj? Czy może taki bidny ten internet?
Marek, weź trochę poszukaj sam.
Musisz obrabiać. Musisz mieć program do obrabiania. Jaki to już sobie znajdź, chcociaz ze dwa, to naprawdę łatwe.
I trzeba było najpierw poczytać a potem kupować.
I weż się chłopie zlituj. Nad nami. I nad soba, bo po 11 stronach debat wczoraj kupiłes aparat a potem nagle Ci sie założenia zmieniaja, bo costam costam przeczytałeś...
marek lasy - Pią 06 Wrz, 2013
Dziękuję, zrozumiałem. Dziękuję za dotychczasowe bardzo cenne informacje.
Popracuję trochę to może bardziej zrozumiem od strony praktycznej temat.
manolo - Pią 06 Wrz, 2013
zależy od rodzaju fotografii, ale też są tacy którym RAW daje możliwość wykreowania czegoś nowego ze zdjęcia i są tacy którzy tylko ratują na RAW'ach przepały etc.
Na początku rób jpg+raw jeśli Twój aparat daje taką możliwość, potem porównaj i sprawdź czy RAW coś Ci daje czy nie.
marek lasy - Sob 07 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | No i super. To z czego wynikają takie pytania jak: marek lasy napisał/a: | Czy będę też mógł normalnie oglądać albumy zdjęć zapisanych w RAW? |
|
Odpowiedzią jest cytat ze strony:
http://fotografiadlacieka...sze-i-do-czego/
Największa zaleta plików RAW to, to że zawierają pełną informację o tym co zarejestrowała matryca aparatu. Skutkiem tego są duże ich pliki i konieczność otwierania ich w dedykowanych programach graficznych.
Nie wiem o jakie programy graficzne chodzi, bym mógł normalnie jak dotąd oglądać zdjęcia.
manolo napisał/a: |
Na początku rób jpg+raw jeśli Twój aparat daje taką możliwość, potem porównaj i sprawdź czy RAW coś Ci daje czy nie. |
Dzięki Manolo. Dokładnie tak uczyniłem. Nastawiłem w aparacie opcję na jpg+raw ale po transporcie zdjęcia do komputera ( Apple mac os x ) program iPhoto ( w iTunes ), zarejestrował mi 2 zdjęcia, z zapisem tylko i wyłącznie jpg . 2 zdjęcia zatem są identyczne, zatem jak mogę porównać je z opcją raw?
A może powinienem wykorzystać do tego inny program o nazwie Image Data converter Ver.4.2.02 for Mac OS X.
http://support.d-imaging....Mac/idc/us.html
Ściągnąłem opisany program już na komputer, ale myślę że jest on tylko do edycji zdjęć, a ja jeszcze zbyt mało wiem na ten temat by podjąć się tak skomplikowanego zadania. Ja narazie chcę tylko zdjęcia robić w najwyższej możliwej jakości i je oglądać.
Jestem pewien że chcę zdjęcia w jak najlepszej jakości, i domyślam się że opcja raw pozwoli mi móc zapisać na zdjęciu najmniejsze szczegóły obrazu.
hijax_pl - Sob 07 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: | Nie wiem o jakie programy graficzne chodzi, bym mógł normalnie jak dotąd oglądać zdjęcia. | Tzw wołarki, lub inaczej programy, które potrafią przekonwertować surowe dane zapisane w pliku RAW (nie będące de facto obrazem) na kolorowy obraz, który zapisać możesz w formacie JPG/TIFF etc. marek lasy napisał/a: | A może powinienem wykorzystać do tego inny program o nazwie Image Data converter Ver.4.2.02 for Mac OS X. | OSX ma sam w sobie wsparcie do plików RAW. A dedykowany applowski (całkiem dobry) program do ich obróbki to.. Aperture. marek lasy napisał/a: | Ja narazie chcę tylko zdjęcia robić w najwyższej możliwej jakości i je oglądać. | To jak na razie rób w JPEG.
Przy okazji - jak wybierasz w tym aparacie RAW+JPEG, to JPG nie jest w najwyższej jakości. marek lasy napisał/a: | , i domyślam się że opcja raw pozwoli mi móc zapisać na zdjęciu najmniejsze szczegóły obrazu. | RAW zapisuje dane wprost z fotodiod matrycy (z grubsza). Także nic więcej niż zapisane jest w RAWie nie osiągniesz, no chyba, że skorzystasz z technik multiekspozycji - taki np PhotoAcute potrafi połączyć 4 zdjęcia (w jedno, tak że wynikowa rozdzielczość będzie 4x większa (wykorzystuje zjawisko mikroprzesunięć aparatu przez co każde zdjęcie składowe w tym samym pikselku rejestruje nieco inne dane). Dzięki temu z mojego aparatu mogę spreparować plik o wielkości 48Mpx (mimo, że matryca ma 12) - i nie jest to prymitywne skalowanie w górę, nawet fraktalowe
marek lasy - Sob 07 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | chyba, że skorzystasz z technik multiekspozycji - taki np PhotoAcute potrafi połączyć 4 zdjęcia (w jedno, tak że wynikowa rozdzielczość będzie 4x większa (wykorzystuje zjawisko mikroprzesunięć aparatu przez co każde zdjęcie składowe w tym samym pikselku rejestruje nieco inne dane). Dzięki temu z mojego aparatu mogę spreparować plik o wielkości 48Mpx (mimo, że matryca ma 12) - i nie jest to prymitywne skalowanie w górę, nawet fraktalowe |
Czy chodzi o opcję którą ustawiłem w mym aparacie. Nazywa się Lepsza automatyka- Opcja ta pozwala wykonywać zdjęcia lepszej jakości niż w trybie inteligentnej automatyki. W instrukcji pisze że w trybie [Lepsza automatyka] aparat wykonuje zdjęcia o wyższej jakości obrazu niż w trybie [Inteligentna auto]. Aparat wykonuje wiele zdjęć w oparciu o wykrytą scenę, a następnie tworzy obraz łączący te zdjęcia (zdjęcia z nakładaniem).
Jeśli chodzi o różnice jakości zdjęć pomiędzy RAW i JPG, to wciąż wydaje mi się że RAW jest lepsze, ale nie mogę zrozumieć treści opinii, dlatego wciąż nie mam pewnego potwierdzenia tego wniosku.
Co do wyboru opcji RAW, w dużym stopniu przekonał mnie do tego gość z tego filmu:
http://www.youtube.com/watch?v=inU9EW1DA28
Pracuję na ustawieniem w aparacie jak najwyższych jakości zarówno w aparacie jak i w kamerze. W przypadku filmowania okazało się że przy najwyższej jakości filmowania 50p 28M (PS ), nie mogę oglądnąć zapisu w komputerze. Natomiast przy gorszej jakości ustawionej np., na 50i 17M (FH), automatycznie transportuje się film do MacBooka.
Gdy ustawiałem na 50p 28M (PS ) pojawił się w aparacie napis:
„nie można nagrać na płytę dvd z jakością 50p 28 (PS ). Zapisz na płycie Blue-ray”.
Nie mam pojęcia co on oznacza w praktyce? A może powinienem pomyśleć o zmianie formatu filmowania który mam ustawiony na: ( Format pliku AVCHD ). Inna opcją jest ustawienie na MP4. Ale wówczas w ustawieniach nagrywania znikają wcześniejsze opcje i pojawiają się 1440x1080 12 M. I druga opcja: VGA 3M.
Mam i tak gorszej jakości aparat bo kompaktowy, zatem nie chciałbym rezygnować z najwyższej możliwej jakości filmowania. Czy ktoś wie jak mi doradzić by najlepsza jakość filmowania 50p 28M (PS ), mogła być transportowana do MacBooka w tej samej dobrej jakości?
kojut - Sob 07 Wrz, 2013
Prosto- RAW jest o tyle lepsze od jpg co film (negatyw) jest lepszy od odbitki na papierze. RAW to jest surówka do poddania obróbce według własnego widzi mi się (filtr, cieniowanie i inne duperele stosowane także w fotografii analogowej) a jpg z puszki to właśnie obrobiony już RAW przez odpowiedni program w aparacie (taki dawny "instant" polaroid).
marek lasy - Sob 07 Wrz, 2013
kojut napisał/a: | Prosto- RAW jest o tyle lepsze od jpg co film (negatyw) jest lepszy od odbitki na papierze. RAW to jest surówka do poddania obróbce według własnego widzi mi się (filtr, cieniowanie i inne duperele stosowane także w fotografii analogowej) a jpg z puszki to właśnie obrobiony już RAW przez odpowiedni program w aparacie (taki dawny "instant" polaroid). |
A czy można robić zdjęcia w opcji RAW, i przez najbliższe lata nie edytować ich tylko oglądać je w albumie ( w komputerze, iPhoto, itp, ) jak miało to miejsce w przypadku wszystkich dotychczasowych zdjec JPG?
kojut - Sob 07 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: | A czy można robić zdjęcia w opcji RAW, i przez najbliższe lata nie edytować ich tylko oglądać je w albumie ( w komputerze, iPhoto, itp, ) jak miało to miejsce w przypadku wszystkich dotychczasowych zdjec JPG? | Oczywiście, że można, tak samo jak można trzymać wywołane negatywy w specjalnych koszulkach albo zwinięte w pudełkach po rolkach- przy odrobinie chęci i samozaparcia można te negatywy nawet oglądać (na rzutniku np). Tak samo z raw-ami- można je oglądać specjalnym programem lub przy pomocy odpowiednich wtyczek ale zdjęcie raczej nie będzie satysfakcjonujące. I tu powstaje pytanie- można, ale po co? W jakim celu robisz zdjęcia? Aby komuś je pokazać czy aby jedynie wcisnąć spust i zapomnieć?
Na pierwszym zdjęciu RAW i (prawdopodobne) zdjęcie z puszki z ustawieniami na zero.
A na drugim .jpg po krótkiej chwili zabawy suwakami (krzywymi w tym przypadku):
hijax_pl - Sob 07 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: | Czy chodzi o opcję którą ustawiłem w mym aparacie. Nazywa się Lepsza automatyka | Nie. Ta opcja pozwoli poza zwykłym automatem uruchamiać dodatkowe tryby jak HDR, wieloklatkowe odszumianie, kadrowanie portretowe itp. marek lasy napisał/a: | Jeśli chodzi o różnice jakości zdjęć pomiędzy RAW i JPG, to wciąż wydaje mi się że RAW jest lepsze, ale nie mogę zrozumieć treści opinii, dlatego wciąż nie mam pewnego potwierdzenia tego wniosku. | Lepsze bo niezdemoazikowane (możesz użyć lepszego algorytmu niż ten oferowany przez aparat), nieskompresowane, o szerszym zakresie danych (możesz manipulować krzywą tonalną - w JPEG masz tak jak wymyślili sobie programiści i już)
Tutejszyn - Sob 07 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: | A czy można robić zdjęcia w opcji RAW, i przez najbliższe lata nie edytować ich tylko oglądać je w albumie ( w komputerze, iPhoto, itp, ) jak miało to miejsce w przypadku wszystkich dotychczasowych zdjec JPG? | Primo po pierwsze, to w końcu zobacz, jak to działa. Krótkie doświadczenie szybko Ci wszystko wyjaśni. Przynajmniej u mnie RAWy wczytywane na ekran są z pewną denerwującą zwłoką. Przeglądanie zdjęć w takiej formie jest po prostu do bani, dlatego z RAW zawsze tworzę JPG i to jest jedyna u mnie postać zdjęć, jakie oglądam, z jakich tworzę albumy i do których wracam, kiedy chcę powspominać.
Poza tym, kiedy wyrzucasz obraz z RAW na ekran, to albo oglądasz i tak zaszytego w RAW JPGa, albo za każdym razem wywołujesz RAWa, ale w tym momencie widzisz jedynie to, co miałeś zaraz po naciśnięciu migawki, a wiec zdjęcie (zwykle) przechylone, blade i ogólnie nic ciekawego
Myślę, że lepiej jest tworzyć i oglądać w JPG, bo do tego ten format został stworzony, choć wiem, że dla wielu Lightroom to jednocześnie wołarka i program do katalogowania i przeglądania swoich archiwów. Ja wywołuję w Lightroom, a kataloguję w ACDSee.
Aby rozwiać wątpliwości. Po obróbce RAW i eksporcie do JPG, powstały w ten sposób JPG ma dokładnie tą samą jakość obrazu i szczegóły, jakie "zobaczysz" w RAW, więc nie musisz się obawiać, że JPG w jakiś sposób będzie upośledzone w stosunku do RAW.
lotofag - Sob 07 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: |
A czy można robić zdjęcia w opcji RAW, i przez najbliższe lata nie edytować ich tylko oglądać je w albumie ( w komputerze, iPhoto, itp, ) jak miało to miejsce w przypadku wszystkich dotychczasowych zdjec JPG? |
Ale RAWa nie da się obejrzeć, bo to nie jest w ogóle plik graficzny. To co zobaczysz po otworzeniu w przeglądarce to albo zaszyty w samym RAWie podgląd w formie jotpega o bliżej nieokreślonych parametrach (najczęściej wg ustawień jpg w puszce), albo efekt zdemozaikowania w locie też o bliżej nieokreślonych parametrach...
RAW to półprodukt, zalążek zdjęcia. Zawiera dane z matrycy i zapis parametrów ekspozycji, itp. Po to go otwierasz w specjalizowanym programie i edytujesz, żeby uzyskać zamierzony efekt i wyeksportować go do jednego z formatów graficznych jak jpg czy tiff, często do kolejnej dalszej obróbki.
Oczywiście można robić RAWy i je archiwizować, tylko czy naprawdę masz zamiar po jakimś czasie do nich wrócić i je wywołać? Jeśli nie (a doświadczenie mówi, że raczej na pewno nie), to będziesz miał po prostu dysk zapchany dużymi plikami, których podglądy jest w stanie wyświetlić kilka przeglądarek z zupełnie innym efektem każda.
marek lasy - Sob 07 Wrz, 2013
Dziękuję za pouczające opinie. Kojut dziękuję za fotki, bo najbardziej rozumuję widząc przykłady w praktyce. W dwóch podanych fotkach w mym komputerze nie dopatrzyłem się wielkich różnic, a jedynie niebo wydało się ciemniejsze na drugim zdjęciu o nazwie: P2200065-Edit.jpg.
Już zaczynam rozumieć temat, i postanowiłem na czas nieokreślony całkowicie zrezygnować z opcji RAW, na rzecz JPG. Wróciłem jednak z wycieczki na której w systemie RAW + JPG zrobiłem 1000 zdjęć
W mym iPhoto ( Apple MAC OS X ) każde zdjęcie się skopiowało. Teraz chciałbym wymazać wszystkie zrobione w RAW, ale nie wiem jak tego dokonać taśmowo. Na dodatek każde z dwóch zdjęć zapisane jest w tym samym systemie, bo na jednym pisze że; DSC00416.jpg a na drugim zdjęciu pisze: DSC00416 2.JPG.
hijax_pl napisał/a: |
Przy okazji - jak wybierasz w tym aparacie RAW+JPEG, to JPG nie jest w najwyższej jakości. |
Czy to oznacza że wszystkie zdjęcia już zrobiłem albo w gorszej jakości JPG, albo każde jedno zdjęcie musi zostać z edytowane do właściwego JPG? A może już jest ono utworzone w JPG, bo w opisie pisze że jest JPG.
Jak domyślić się które z dwóch zdjęć jest gorszej jakości JPG, a które JPG przerobione z RAW?
Porównując 2 rodzaje zdjęć jedynie mogę stwierdzić że zdjęcie DSC00416.jpg jest jaśniejsze, a DSC00416 2.JPG Jest ciemniejsze, ale również dobre jakościowo.
A może już nic się nie da zrobić i najlepiej wymazać wszystkie zdjęcia, i od początku robić tylko w systemie JPG?
kojut - Sob 07 Wrz, 2013
marek lasy, powiedz, że jaja sobie robisz i rechoczesz przed ekranem jak ja
marek lasy - Nie 08 Wrz, 2013
Oczywiście że się uśmiałem, zwłaszcza w miejscu w którym wstawiłem ,,ikonkę emocji"
W innym przypadku już mniej było mi do śmiechu, i uważam że gdy aparat robi zdjęcie JPG i RAW, to powinien automatycznie tworzyć 2 osobne foldery, i w tym porządku winny być transportowane do komputera. Jak sens ma zapisywanie zdjęć podwójnych w tym samym systemie JPG.
No ale ten problem jest powiedzmy żaden problem
[ Dodano: Nie 08 Wrz, 2013 10:27 ]
Wciąż nie mogę sobie poradzić z problemem który opisałem wcześniej. Bardzo prosiłbym o nakierowanie mnie na trop rozwiązania tego problemu.
marek lasy napisał/a: |
Pracuję na ustawieniem w aparacie jak najwyższych jakości zarówno w aparacie jak i w kamerze. W przypadku filmowania okazało się że przy najwyższej jakości filmowania 50p 28M (PS ), nie mogę oglądnąć zapisu w komputerze. Natomiast przy gorszej jakości ustawionej np., na 50i 17M (FH), automatycznie transportuje się film do MacBooka.
Gdy ustawiałem na 50p 28M (PS ) pojawił się w aparacie napis:
„nie można nagrać na płytę dvd z jakością 50p 28 (PS ). Zapisz na płycie Blue-ray”.
Nie mam pojęcia co on oznacza w praktyce? A może powinienem pomyśleć o zmianie formatu filmowania który mam ustawiony na: ( Format pliku AVCHD ). Inna opcją jest ustawienie na MP4. Ale wówczas w ustawieniach nagrywania znikają wcześniejsze opcje i pojawiają się 1440x1080 12 M. I druga opcja: VGA 3M.
Mam i tak gorszej jakości aparat bo kompaktowy, zatem nie chciałbym rezygnować z najwyższej możliwej jakości filmowania. Czy ktoś wie jak mi doradzić by najlepsza jakość filmowania 50p 28M (PS ), mogła być transportowana do MacBooka w tej samej dobrej jakości?
|
kojut - Nie 08 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: | Oczywiście że się uśmiałem, zwłaszcza w miejscu w którym wstawiłem ,,ikonkę emocji" |
marek lasy napisał/a: | W innym przypadku już mniej było mi do śmiechu, i uważam że gdy aparat robi zdjęcie JPG i RAW, to powinien automatycznie tworzyć 2 osobne foldery, i w tym porządku winny być transportowane do komputera. Jak sens ma zapisywanie zdjęć podwójnych w tym samym systemie JPG.
No ale ten problem jest powiedzmy żaden problem |
Tobie nie tylko nauka obsługi aparatu potrzebna ale również komputera. W win (nie wiem jak w osX) mam taką opcję po prawym przyciskiem myszy: "Sortuj pliki według" i tam do wyboru m.in: "Typ". Co do podwójnych zdjęć- nie mam pojęcia ale na pewno jest to ujęte w instrukcji (włączyłeś pewnie jakąś opcję i teraz nie wiesz którą). Najlepszym rozwiązaniem byłby powrót do ustawień fabrycznych i dogłębne przestudiowanie instrukcji- tak krok po kroku ze sprawdzeniem każdej funkcji na wyświetlaczu i wyniku na większym ekranie.
marek lasy napisał/a: | Wciąż nie mogę sobie poradzić z problemem który opisałem wcześniej. Bardzo prosiłbym o nakierowanie mnie na trop rozwiązania tego problemu.
marek lasy napisał/a: |
Pracuję na ustawieniem w aparacie jak najwyższych jakości zarówno w aparacie jak i w kamerze. W przypadku filmowania okazało się że przy najwyższej jakości filmowania 50p 28M (PS ), nie mogę oglądnąć zapisu w komputerze. Natomiast przy gorszej jakości ustawionej np., na 50i 17M (FH), automatycznie transportuje się film do MacBooka.
Gdy ustawiałem na 50p 28M (PS ) pojawił się w aparacie napis:
„nie można nagrać na płytę dvd z jakością 50p 28 (PS ). Zapisz na płycie Blue-ray”.
Nie mam pojęcia co on oznacza w praktyce? A może powinienem pomyśleć o zmianie formatu filmowania który mam ustawiony na: ( Format pliku AVCHD ). Inna opcją jest ustawienie na MP4. Ale wówczas w ustawieniach nagrywania znikają wcześniejsze opcje i pojawiają się 1440x1080 12 M. I druga opcja: VGA 3M.
Mam i tak gorszej jakości aparat bo kompaktowy, zatem nie chciałbym rezygnować z najwyższej możliwej jakości filmowania. Czy ktoś wie jak mi doradzić by najlepsza jakość filmowania 50p 28M (PS ), mogła być transportowana do MacBooka w tej samej dobrej jakości?
|
|
Oznacza to, że masz w aparcie zmienioną opcję transferu plików- zamiast przenoszenia między jedną a drugą pamięcią jest wybrane bezpśrednie nagrywanie na płytę.
Jak to zmienić? Nie mam zielonego pojęcia, ale na pewno jest to opisane w instrukcji.
Jeszcze raz- reset aparatu do ustawień fabrycznych, przeczytanie i zrozumienie instrukcji i ćwiczenia praktyczne.
PS
Taki tips
Szybciej, łatwiej i przyjemniej przerzucisz pliki zrobione aparatem na komputer wyciągając kartę z urządzenia i korzystając z czytnika kart.
PPS
Nie zajmuj się na razie RAW, bo i tak pojęcia nie masz z czym to się je. Opanuj obsługę aparatu i poznaj możliwości .jpg, który nie jest formatem gorszym do oglądania od RAW. RAW używasz wtedy gdy chcesz obrabiać zdjęcie na kompie przy pomocy narzędzi niedostępnych w aparacie.
hijax_pl - Nie 08 Wrz, 2013
kojut napisał/a: | Oznacza to, że masz w aparcie zmienioną opcję transferu plików- zamiast przenoszenia między jedną a drugą pamięcią jest wybrane bezpśrednie nagrywanie na płytę. | Nie - to tylko taki komunikat o wybraniu parametrów filmu niekompatybilnych z standardem ogólnie pojętych płyt "video".
kojut - Nie 08 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | Nie - to tylko taki komunikat o wybraniu parametrów filmu niekompatybilnych z standardem ogólnie pojętych płyt "video". | A no widzisz. Teraz wszystko jasne. Ja cały czas myślałem, że taki napis wyskakuje podczas próby transferu
marek lasy - Nie 08 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | kojut napisał/a: | Oznacza to, że masz w aparcie zmienioną opcję transferu plików- zamiast przenoszenia między jedną a drugą pamięcią jest wybrane bezpśrednie nagrywanie na płytę. | Nie - to tylko taki komunikat o wybraniu parametrów filmu niekompatybilnych z standardem ogólnie pojętych płyt "video". |
A w praktyce ktoś taki zielony jak ja, jak może wykorzystać tę informację by w jak najlepszej jakości przetransportować film do komputera?
Czy muszę zrezygnować z najlepszej jakości filmu, czy może jest szansa na transport plików filmowych do PC w najlepszej z możliwych jakości?
Czytałem załączoną instrukcję i tą ze strony:
http://www.sony.pl/suppor...RX100M2/manuals
Mnie jednak przełożenie tych informacji na praktykę ciężko idzie.
kojut - Nie 08 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: | A w praktyce ktoś taki zielony jak ja, jak może wykorzystać tę informację by w jak najlepszej jakości przetransportować film do komputera? |
Ta informacja (jak hijax_pl już wyjaśnił) jest dla idiotów, którzy próbują nagrywać film w najwyższej jakości na płyty DVD. Mówi ona, że tak się nie da i trzeba użyć płyty bluray. Nie ma nic wspólnego z przenoszeniem pliku do pamięci komputera.
marek lasy napisał/a: | Czy muszę zrezygnować z najlepszej jakości filmu, czy może jest szansa na transport plików filmowych do PC w najlepszej z możliwych jakości? |
Nie, nie musisz. Prawdopodobnie brakuje Ci jakichś kodeków czy innego goowna do odtworzenia tych filmów. Dodatkowo jak masz nagrywarkę bluray i odtwarzacz avchd to takie filmiki możesz wyświetlać na tv.
Może poproś kogoś, kto ma pojęcie o aparatach, albo dla kogo nowoczesna technologia nie jest czarną magią aby Ci wytłumaczył o co w tym wszystkim chodzi.
marek lasy - Nie 08 Wrz, 2013
A może powinienem pomyśleć o zmianie formatu filmowania który mam ustawiony na: ( Format pliku AVCHD ).
A w temacie nagrywania filmów wideo, nie jest dobrym rozwiązaniem ustawienie opcji na MP4 ( zamiast Format pliku AVCHD ).
Przy ustawieniach MP4 wówczas znikają wcześniejsze opcje i pojawiają się 1440x1080 12 M. I druga opcja: VGA 3M.
Czytając instrukcję wydaje mi się że powinienem trzymać się tylko ustawienia wcześniejszego bo ono ma najwyższą jakość60p 28M(PS)/50p 28M(PS)
W instrukcji doczytałem się następujących rzeczy, i może one staną się bardziej zrozumiałe dla was ekspertów;
AVCHD
Nagrywane są filmy AVCHD. Ustawia metodę nagrywania na AVCHD, co jest odpowiednie do oglądania płynnych obrazów wideo na ekranie TV wysokiej rozdzielczości. Płyty Blu-ray, AVCHD i DVD-Video można utworzyć za pomocą oprogramowania „PlayMemories Home”. Gdy tworzysz pyty AVCHD z filmów zapisanych w formacie [60p 28M(PS)]/[50p 28M(PS)], [60i 24M(FX)]/[50i 24M(FX)] lub [24p 24M(FX)]/[25p 24M(FX)], zajmie to sporo czasu, gdyż muszą one zostać skonwertowane. Aby zapisać filmy [60p 28M(PS)]/[50p 28M(PS)], [60i 24M(FX)]/[50i 24M(FX)] lub [24p 24M(FX)]/[25p 24M(FX)] bez konwertowania jakości obrazu, należy użyć płyt Blu-ray.
MP4
Nagrywane są filmy MP4 (AVC). Nastawia metodę nagrywania na MP4, co jest odpowiednie dla materiałów umieszczanych w Internecie i dla załączników poczty e-mail. Nie można tworzyć płyt z filmów MP4, nawet jeśli użyjesz programu „PlayMemories Home”.
Szczegóły informacji instrukcji widnieją na ponizszej stronie:
http://pdf.crse.com/manua...ml#l2_selecting the method for creating a disc of movies
( Dodam że ja nie chcę tworzyć żadnych płyt, a jedynie przeglądać filmy na komputerze Apple ).
hijax_pl - Nie 08 Wrz, 2013
Zainstaluj sobie VLC i będziesz mógł oglądać te formaty.
marek lasy - Nie 08 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | Zainstaluj sobie VLC i będziesz mógł oglądać te formaty. |
Posiadam program VLC. No chyba że automatycznie się on nie uruchamia, ale ja nie widzę opcji aby móc dany plik z aparatu otworzy w programie VLC. Po prostu ten plik w komputerze jest niewidoczny, a jedynie w aparacie go widzę i mogę odtwarzać bez problemu.
Jest jeszcze inny problem. Po podłączeniu aparatu do komputera zdjęcia się transportują w porządku, ale gdy włażę do komputera samą kartę pamięci ( z aparatu ), to MacBook nie potrafi zlokalizować tej karty. ( Gdy wkładam innego rodzaju karty, z innych aparatów to jest O.K. ). Dodam że wcześniej sformatowałem kartę pamięci sony, w aparacie. Czy coś robię nie tak?
hijax_pl - Nie 08 Wrz, 2013
Przełóż kartę do kompa i zagrają bezpośrednio. Jest zaszyty w podkatalogu specjalnym. Tylko pliki mp4 widzisz razem ze zdjęciami.
Z Findera wybierasz folder karty, później klikasz prawym na 'Private" i wybierasz 'Pokaż zawartość pakietu', dalej 'AVCHD' i to samo i jeszcze raz z 'BDMV'. Teraz otwiersza katalog 'STREAM' i widzisz pliki MTS o nazwach 00000.MTS, 00001.MTS i tak dalej. Prawym na takim pliku, wybierz 'Otwórz w programie' -> 'VLC' i odtwarza.
W konsoli taki folder wygląda tak '/Volumes/NO NAME/PRIVATE/AVCHD/BDMV/STREAM '
marek lasy - Pon 09 Wrz, 2013
hijax_pl napisał/a: | Przełóż kartę do kompa i zagrają bezpośrednio. Jest zaszyty w podkatalogu specjalnym. Tylko pliki mp4 widzisz razem ze zdjęciami.
Z Findera wybierasz folder karty, |
Włożyłem kartę do MacBooka i na ekranie nic mi się nie pokazało, pomimo że wszystkie inne karty gdy wkładam to natychmiast wyświetla mi sie ikonka z kartą.
Następnie kliknąłem na FINDER, tam ukazało mi się setki różnych rzeczy które mam w kompie. Niestety nic nie znalazłem co miało by przypominać kartę pamięci sony.
hijax_pl - Pon 09 Wrz, 2013
Hm... No cóż to forum fotograficzne a nie obsługi kompa
marek lasy - Czw 12 Wrz, 2013
Poradziłem sobie z problemem, dzięki pracy nad ikonkami które ukazywały mi się po podłączeniu aparatu z komputerem portem USB.
Jedynie zastanawiam się dlaczego za każdym razem gdy sformatuje kartę pamięci aparatu, to przy starcie używania nowej karty, pojawia się napis:
Nie znaleziono bazy danych obrazu. Utworzyć? Wymagany czas 00;00;12
Pozostają dwie opcje do wyboru:
ANULUJ lub UTWÓRZ
Inną sprawą którą nie rozumiem jest że gdy w MacBooku sformatuję kartę pamięci, to po włożeniu ją do aparatu, nie działa karta aż do czasu kiedy na nowo sformatuję ją przez aparat sony. W załączniku podałem opcję które daje mi przy formatowaniu komputer Apple. ( MacBook ). Może powinienem wybrać inny rodzaj formatowania ( w komputerze )?
Poniżej ukazałem opcje formatowania ( i wymazywania ) dostępne w MacBooku.
komor - Czw 12 Wrz, 2013
Prawdopodobnie Sony tworzy sobie jakąś swoją strukturę plików, to raz. A dwa, że być może korzysta z ExFAT zamiast starszego FAT? Możesz to sprawdzić po sformatowaniu karty w aparacie Sony. Włóż taką kartę do Macbooka, uruchom program Narzędzie Dyskowe i na liście wolumenów odnajdź kartę. Kliknij ją i zobacz informacje o niej.
marek lasy - Czw 12 Wrz, 2013
komor napisał/a: | Prawdopodobnie Sony tworzy sobie jakąś swoją strukturę plików, to raz. A dwa, że być może korzysta z ExFAT zamiast starszego FAT? Możesz to sprawdzić po sformatowaniu karty w aparacie Sony. Włóż taką kartę do Macbooka, uruchom program Narzędzie Dyskowe i na liście wolumenów odnajdź kartę. Kliknij ją i zobacz informacje o niej. |
Nie znam się w temacie, ale po poszukiwaniu wstępnych informacji o karcie sony, MacBook podał mi następujące informacje:
Nazwa : Sony DSC Media
Rodzaj : dysk
Schemat mapy partycji : Główny rekord rozruchowy
Identyfikator dysku : disk1
Nazwa nośnika : Sony DSC Media
Rodzaj nośnika : Uniwersalny
Magistrala połączenia : USB
Numer szeregowy USB : C6C4602C2C02
Drzewo urządzeń : IODeviceTree:/PCI0@0/EHC1@1D,7
Zapisywalny : Tak
Wysuwalny : Tak
Lokacja : Zewnętrzny
Łączna pojemność : 31,44 GB (31 439 454 208 bajtów)
Numer dysku : 1
Numer partycji : 0
Status S.M.A.R.T. : Nieobsługiwany
komor - Czw 12 Wrz, 2013
marek lasy, nie wiem jaką dokładnie wersję Mac OS X masz, a dokładne położenie wszystkich kontrolek w różnych wersjach może być inne. Ale tak ogólnie to na liście w Narzędziu Dyskowym masz fizyczne urządzenia, a do nich przyporządkowane logiczne wolumeny (dyski), znajdujące się na tych urządzeniach. Informacje, które podałeś dotyczą fizycznego urządzenia, a nie logicznego wolumenu na nim się znajdującego.
Spróbuj rozglądnąć się nieco po tym, co tam widzisz. Ewentualnie zamiast w Narzędziu Dyskowym, możesz też w Finderze zobaczyć informacje o wolumenie, kiedy prawym klawiszem myszy wybierzesz na ikonce dysku w menu podręcznym pozycję Informacje.
U mnie to wygląda tak:
marek lasy - Czw 12 Wrz, 2013
Ale mi to wspaniale objaśniłeś. Dziękuję Komor.
Wersję posiadam najnowszą, czyli OS X Mountain Lion ( wersja 10.8.4 ).
Z mej karty pamięci aparatu sony, odczytałem następujące dane:
Rodzaj - wolumin
Format- MS-DOS (FAT32)
I dodatkowo zrobiłem fotki:
komor - Czw 12 Wrz, 2013
OK, czyli jest to zwykły FAT32, ale pewnie aparat zakłada sobie całą strukturę plików potrzebną mu do funkcjonowania. Wniosek: formatować kartę tylko w aparacie, a nie w komputerze. I tak przy okazji jest to wniosek znany od lat.
Czy wobec tego problem kopiowania filmów i zdjęć do komputera jest już rozwiązany? Tak ogólnie możesz te pliki albo kopiować ręcznie i potem importować je do iPhoto, albo (jak sądzę) przy pomocy iPhoto importować od razu z karty, ale zdaje się z którąś z tych opcji miałeś problem, jeśli chodzi o filmy w jakości powyżej tego, co przewiduje standard DVD.
marek lasy - Pią 13 Wrz, 2013
komor napisał/a: |
Czy wobec tego problem kopiowania filmów i zdjęć do komputera jest już rozwiązany? |
Już wszystko jes O.K.. Po podłączeniu aparatu z MacBookiem, automatycznie w komputerze uruchamia się program iPhoto. Ja jednak go ignoruję i udaję się do ikonki karty pamięci aparatu, która pojawia się na pulpicie. Po kliknięciu na nią pojawia się kilka folderów. Jeden z nich jest z fotkami a drugi z nagraniami wideo. Kopiuję i jest O.K.
Pojawił się jeszcze problem odseparowania jednego filmu od drugiego, ale ten problem załatwiłem dzięki powieleniu ( skopiowaniu ) danego filmu. Czyli tworze dodatkowa kopię filmu który mnie interesuje.
hijax_pl - Pią 13 Wrz, 2013
marek lasy, jeśli kopiujesz cały katalog to de facto kopiujesz całą strukturę "BlueRay"-ową. I tak, w ten sposób wszystkie klipy są pokazywane jeden za drugim.
Jeśli te pakiety jednak otworzysz tak jak opisałem wcześniej będziesz miał dostęp do poszczególnych klipów składowych - tak jak je kręciłeś.
komor - Pią 13 Wrz, 2013
marek lasy napisał/a: | Po podłączeniu aparatu z MacBookiem, automatycznie w komputerze uruchamia się program iPhoto. Ja jednak go ignoruję i udaję się do ikonki karty pamięci aparatu, która pojawia się na pulpicie. |
To domyślne zachowanie (uruchamianie wybranego programu po wykryciu nośnika pamięci) też można zmienić, jakby Cię to interesowało. Ale to już Hijax Ci napisze jak to wygląda w 10.8, bo u mnie w 10.6 podejrzewam, że inaczej.
|
|