forum.optyczne.pl

Filmowanie cyfrowe - Kamera "sportowa", ale...

Rhotax - Pon 16 Wrz, 2013
Temat postu: Kamera "sportowa", ale...
Jest jakaś 'normalna' kamera "sportowa" na rynku, która:
- nie kosztuje tyle co GoPro
- nagrywa filmiki w NORMALNYM avi, a nie jakieś szMac'owe MOV czy MP4
- pozwala nagrywać filmiki w niższych rozdzielczościach, tak żeby dojść do 320x240 i nie musi mieć full HD, wystarczy mi po prostu HD.
- najważniejsze żeby miała s z e r o k i kąt i...
- ...jakikolwiek ekranik, żebym mógł zobaczyć cokolwiek gdy ustawiam, montuję kamerkę i gdy oglądam czy ujęcie złapało to co trzeba tuż po nagraniu

?

mozer - Pon 16 Wrz, 2013

Rhotax, od kiedy mp4 jest domeną Apple?
W czym Ci on przeszkadza tak poza tym? Przecież MPEG jest dobrym standardem.

Rhotax - Pon 16 Wrz, 2013

:) no niedokładnie sformułowałem zdanie mogłem dodać lub/i/przecinek mp4, po prostu jako dodatkowy osobny format.
Jeśli chodzi o mov to: przeszkadza mojemu programowi do edycji, przeszkadza mojemu komputerowi (bo zmula) i jeszcze przeszkadza mojemu telewizorowi - nie odtwarza mov.

I dlaczego to jest problemem zrobić PO PROSTU w avi tylko kombinują ?

PS
I dlaczego post w ogóle nie odpowiada na pytanie tylko jest .. o dupie marynie ? :>

mozer - Pon 16 Wrz, 2013

Rhotax napisał/a:
dlaczego post w ogóle nie odpowiada na pytanie tylko jest .. o dupie marynie

Przyzwyczajaj się ;P


A tak serio to warto dokładnie wypytać czego oczekuje pytający. Ja w sumie nadal nie wiem - nie chcesz w kamerze zarówno mp4, jak i mov, czy nie pasuje Ci jedynie mov?

Rhotax - Pon 16 Wrz, 2013

MP4 z tych wad MOV, które wymieniłem to nie ma tylko tej...że odtwarza mi to telewizor.

To jak, znajdę kamerkę spełniającą te początkowe wymagania :> ?

mozer - Wto 17 Wrz, 2013

Rhotax, ja naprawdę nie rozumiem czemu mp4 miałoby Ci zmulać komputer a AVI nie - przecież w obu tych kontenerach mogą być używane rozmaite formaty kompresji...

A kamery sportowe mają to do siebie, że nie patrzy się w ekranik/wizjer. Na czym konkretnie ma polegać ta "sportowość" w Twojej wizji?

komor - Wto 17 Wrz, 2013

mozer, tak gwoli ścisłości, to AVI i MOV to kontenery. MP4 to – co prawda ogólna – nazwa kodeka, dość konfigurowalnego, ale można go określić jako „jeden format kompresji”.

Poza GoPro jest jeszcze jedna rodzina przyzwoitych kamer sportowych, których nazwa wyleciała mi z głowy :oops: , ale one też nie mają ekranu. Mają za to obracaną „głowicę” z obiektywem, co pozwala mocować je nieco pewniej/optymalniej w różnych konfiguracjach, a obiektyw mieć skierowany tam gdzie się chce.

mozer - Wto 17 Wrz, 2013

komor, oj chyba nie - mp4 to kontener, natomiast mpeg-4 to kodek.

Chodzi Ci o Rollei?

komor - Wto 17 Wrz, 2013

Nie, nie Rollei, bo to pewnie tylko nalepka, a mnie chodzi o realną firmę, która to konstruuje, produkuje i sprzedaje. Cholera, niech ktoś pomoże z tą nazwą…

MP4 i Mpeg4 to w zasadzie inna notacja tej samej nazwy. Chyba że masz na myśli rozszerzenie pliku .mp4, to wtedy oczywiście jest to kontener, ale tylko dla samego siebie. AVI czy MOV to nazwy formatów/konterenów, które mogą w środku mieć materiał z wielu różnych kodeków do wyboru.

mozer - Wto 17 Wrz, 2013

komor, znaczy generalnie chodziło mi o to, że w AVI też może być mpeg-4.
Rhotax - Wto 17 Wrz, 2013

Mi nie przeszkadza, że ty nie rozumiesz, tzn. jednak przeszkadza mi, że to że nie rozumiesz nie pozwala ci na udzielenie mi prostej odpowiedzi ;)

Dobra :)
Bo to już zaczyna być jak walenie w mur i jak trzeci raz zadam to samo proste pytanie, a ty trzeci raz - jakby z premedytacją - odpowiesz na waszystko tylko nie na zasadnicze pytanie – to zacznę podejrzewać, że jestem w ukrytej kamerze bo będzie już niezręcznie :)
Zawsze się mówi, że ludzie marudzą bo coś chcą ale nie wiedzą czego chcą. Ja PO LATACH wypisałem DOKŁADNIE czego chcę, czego potrzebuję. Konkretnie.

Najwyraźniej chcesz sobie 'pofilozofować', możemy pofilozofować ale ja na pierwszym miejscu potrzębuję informacji, a potem proszę bardzo...
Ty uciekasz od udzielenia informacji, dlaczego:
a) nie wiesz czy są kamerki spełniające moje konkretne wymagania, ale chcesz pofilozofować i boisz się, że jak powiesz wprost, że nie wiesz to - ja już nie będę chciał rozmawiać,
b) wiesz, znasz modele które spełniają moje konkretne wymagania - ale boisz się, że jak powiesz to ja już przestanę śledzić ten temat i sobie...niepofilozofujemy,
c) wiesz i znasz modele które spełniają moje konkretne wymagania, ale - jesteś przedstawicielem tych droższych firm i będziesz bronił jak Zawisza ideii, że to są jedyne słuszne formaty i modele albo sam kupiłeś któryś z nich i masz do tego emocjonalny stosunek i czujesz się "urażony" i nie możesz zrozumieć dlaczego ktoś zanegował ich .. "wspaniałość" i szuka czegoś innego ?

OBIECUJĘ, że jeśli najpierw udzielisz mi informacji, nie ucieknę, nie wyłaczę powiadamiania o nowych wpisach w temacie tylko zaczniemy razem filozofować i odpowiem ci na wszystkie pytania jakie masz w związku z moimi wymaganiami i potrzebami :)

To co, ostatni podejście? :>, kamerka która:
- mała kamerka, którą przymocuję do kasku
- ma obiektyw z SZEROKIM kątem
- ekranik, w którym można podejrzeć czy dobrze wyszło ostatnie ujęcie i ustawić kamerkę przy mocowaniu widząc co będzie filmowała
- może filmować w niższych rodzielczościach np. 320x240...nie musi filmować full HD wystarczy HD.
- filmiki nagrywa w AVI (nie mov, mp4, 3gp, itd.) po prostu AVI.
- nie musi być wodoszczelna
- i mam nadzieję, że dzięki tym niewygórowanym parametrom nie będzie kosztowała 1000zł

Znajdę taką - znasz taką ? :>

mozer - Wto 17 Wrz, 2013

Rhotax, i to niby JA filozofuję? :)
Wierz mi, mam co robić, nie muszę na siłę prowadzić dyskusji.
Ja po prostu uważam, że nie wiesz o czym piszesz. Przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem co napisałem wyżej.

Nie znam kamerki sportowej z ekranem.

Rhotax - Wto 17 Wrz, 2013

O kurde :D
Bo pisałem w pracy (czyli jedno zdanie co 7 min. ;) ) i gdy w końcu dałem "Wyślij" to zobaczyłem, że tam pod wpisem do którego się odnosiłem rozwiązała się już pewna wielo-wpisowa dyskusja ;) Sorry.

No to może podrzucę przykładową kamerkę z ekranem
http://www.optyczne.pl/16...t_HD_Ghost.html
http://allegro.pl/kamera-...3524086715.html

Tu nie wiem co zasadniczo znaczy stwierdzenie "ekran LCD", tzn. podgląd czy po prostu wyświetlacz funkcji, menu itd.
http://www.overmax.pl/pl/...ivecam03,c1821/

Co do obracanej głowicy może kolega wyżej miał na myśli to ?
http://contour-polska.pl/67,kamera_vholdr.html

Podejrzewam, że mi to by nawet wystarczyła jakaś kamera samochodowa http://allegro.pl/kamera-...3540093249.html gdyby nie to, że potrzebują kabla z prądem bo na baterii to ich czas działania jest liczony...w minutach :/

Nawet taka http://allegro.pl/kamera-...3521447809.html gdyby nie to, że widziałem ją u znajomego i ma kąt nie większy niż mój aparat kompaktowy do zdjęć :/

Jak jak chcecie sobie "tak o pogadać" o tym kto lepiej się zna na definicjach ;) to weźmy tę
tabelkę do jednej kamerki http://allegro.pl/kamera-...3523850897.html
Zapis "Video coding / format H.264 / MPEG-4 i MPEG/AVI, oznacza:
w pierwszym przypadku kodek h.264 w kontenerze .mp4, a w drugim kodek MPEG w kontenerze .avi ?
Ale w równie dobrze można zrobić H.264 / AVI ? To po co ta 'zmiana' po co dla MPEG zastosowali inny kontener, a dla H.264 inny ?

komor - Sro 18 Wrz, 2013

O, Drifta miałem na myśli. Kolega ma i jest zadowolony. Ma porównanie do GoPro bo też używa, ale Drift chwali właśnie za łatwość zmiany wypoziomowania przy mocowaniu do samochodu.
mozer - Sro 18 Wrz, 2013

Rhotax napisał/a:
To po co ta 'zmiana' po co dla MPEG zastosowali inny kontener, a dla H.264 inny ?

Nas pytasz? A czemu każda komórka ma inną wtyczkę do ładowarki, a każdy aparat inną baterię? ;) Tak już jest i trzeba z tym żyć ;)

Rhotax - Sro 18 Wrz, 2013

No, chodzi mi czy znacie ogólne zasady - poza technicznymi - gdy jakaś firma decyduje się na konkretny format czy kontener.

Gdy taki producent decyduje się na jakiś format to musi płacić "patentowe" za format/kodek ? I np. strzelam, że w przypadku AVI płaci microsoftowi, w przypadku MOV płaci apple, a w przypadku mp4.... ?

I czy jednym z kryteriów może być cena ? i w przykładzie, który podałem firma stwierdziła, że taniej wyjdzie płacić za mp4 niż za avi i dlatego zmieniła format ?

komor - Czw 19 Wrz, 2013

MOV (kontener Quicktime), będący obecnie normą ISO (to tak apropo dziwności szmacowych formatów, Rhotax :) ) nie wymaga płacenia opłat licencyjnych, z tego co się orientuję, natomiast użycie kodeków Mpeg4 owszem wymaga wnoszenia opłat. Konterer MP4 zresztą jest oparty na strukturze Quicktime. A AVI to niemodny staroć. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/QuickTime_File_Format

Nie wiem czym się kierują producenci zapisujący obecnie materiał w AVI, pytanie czy tam trafia MP4, konkretnie H.264 czy jednak jakiś inny kodek jest wtedy w użyciu?

Rhotax - Czw 19 Wrz, 2013
Temat postu: Darmowe ? :)
Darmowe ? Apple i darmowe ? (chyba, że to taki trick, żeby najpierw nałapać rybek darmowym, przyzwyczaić, uzależnić, a potem... ;) ).
Tylko MOV jest darmowy ?
Bo kiedyś dawno czytałem, że tylko "DivX ;) " był wolny, darmowy itd. (zresztą nielegalny) a teraz wszystkie kodeki są na licencji ?

"A AVI to niemodny staroć". A to nie ma problemu, ja i tak w kwestiach technicznych nie kieruję się modą ;) .. zresztą, jak pomyślę - to chyba w żadnych kwestiach :)

"pytanie czy tam trafia MP4, konkretnie H.264 czy jednak jakiś inny kodek jest wtedy w użyciu?"
Często przy wersjach plików ściąganych filmów jest x264 (?) i TEŻ ma rozszerzenie AVI czy to to samo co H.264 ?


"Nie wiem czym się kierują producenci zapisujący obecnie materiał w AVI", jak to czym - popularnością i chyba uniwersalnością (?). Mnie wciąż zaskakuje kwestia telewizora na którym mogę nawet odtworzyć bezpośrednio ściągnięte pliki FLV, RM i wiele innych, których nie znam ;) .. a nie odtwarza MOV (myślałem, że to kwestia pieniędzy).

http://en.wikipedia.org/wiki/QuickTime_File_Format
Nie zrozumiałem tam ostatniego akapitu/sekcji i jakie są ostatecznie relacje między mov a mp4 ?

mozer - Czw 19 Wrz, 2013

Rhotax napisał/a:
Nie zrozumiałem tam ostatniego akapitu/sekcji i jakie są ostatecznie relacje między mov a mp4 ?

Oba kontenery stosują te same formaty mpeg4, więc można w większości je stosować wymiennie. MP4 jest bardziej wspierany ze względu, że to międzynarodowy standard.

Rhotax napisał/a:
Często przy wersjach plików ściąganych filmów jest x264 (?) i TEŻ ma rozszerzenie AVI czy to to samo co H.264 ?

X264 to implementacja open source kodeka H.264.

Rhotax - Czw 19 Wrz, 2013

Czyli jednak korzystanie z "oficjalnych" kodeków jest płatne ? Ale z kontenerów nie ?
komor - Czw 19 Wrz, 2013

Rhotax, strasznie to wszystko upraszczasz. Rozwiązania techniczne stosowane w algorytmach składających się na to, co nazywane jest kodowaniem H.264 są chronione patentami paru firm, zebranych w konsorcjum zajmujące się pilnowaniem tego i wyciskaniem kasy. Stąd producenci urządzeń (i oprogramowania) stosującego to kodowanie muszą płacić opłaty licencyjne.
Kontenery w które można zapakować materiał kodowany w H.264 są różne, mogą być otwarte, zamknięte, płatne, bezpłatne (fakt, że zamknięte nie musi od razu oznaczać, że płatne).
AVI to format Microsoftu, niespecjalnie otwarty, choć ze względu na dużą popularność systemu Windows stał się popularnym kontenerem dla pirackich divixów i innych rozwiązań. Ale z tego co piszą na Wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Video_Interleave) to ma parę wad w stosunku do kontenera Quicktime (a więc i kontenera MP4, który się na QT opiera).

Rhotax - Czw 19 Wrz, 2013

To co...pogadaliśmy sobie :) , w kwestii mojego pytania też wyczerpaliśmy odpowiedzi bo rozumiem, że oprócz tego co podałem nic innego nie znacie co by mogło spełniać moje wymagania ?

To na koniec może jeszcze z ciekawości: w jakim programie tniecie, montujecie, dekompresujecie itd. pliki MOV czy MP4 ?

komor - Czw 19 Wrz, 2013

Rhotax, ja się montażem nie zajmuję. Znajomy robi w Premiere, poprzednio w FinalCut. Obrabia głównie Full HD z lustrzanek Canona, GoPro 3 i któregoś Drifta.
mozer - Czw 19 Wrz, 2013

Ja używam Sony Vegas.
Rhotax - Czw 19 Wrz, 2013

A, widzicie Panowie, wy tu mówicie o "ciężkich kombajnach".
Ja lubię używać prostych, lekkich, żwawych programów (najlepiej jeszcze darmowych) np. do szybkiego przycięcia, dekompresji, dodania napisu itp. - Virtual Dub.

mozer - Czw 19 Wrz, 2013

Rhotax, używałem kiedyś Virtual Duba, ale wtedy się średnio nadawał do materiałów z przeplotem.
nienietaktak - Pią 20 Wrz, 2013

mozer napisał/a:
Ja używam Sony Vegas.

Której wersji?

Rhotax - Sob 21 Wrz, 2013

mozer napisał/a:
Rhotax, używałem kiedyś Virtual Duba, ale wtedy się średnio nadawał do materiałów z przeplotem.

Ja virutal dub właśnie do takich szybkich akcji typu: prawa myszka na plik filmowy-edytuj-otwiera się "w sekundę" w VDub-wybierz kodek-przycinam-zapisz...i na maila koledze :)

Podejrzewam, że gdybym miał używać do tego Premiere czy Vegas to by było jak używanie piły łańcuchowej, spalinowej do otwierania konserwy ;)

Liszu - Czw 17 Paź, 2013

Dorzucę swoje trzy grosze, choć temat lekko się przykurzył :)

Sony Vegas ma tak intuicyjny interfejs, że używam go nawet do najprostszych rzeczy. O ile może nie odpala się "w sekundę" o tyle nie widziałbym sensu używania dodatkowego programu. No ale już np. w Adobe After Effects nawet prozaiczne rzeczy urastają do rangi wyzwania :)

Odnośnie kamer - osobiście posiadam GoPro 3 Hero Black w dwóch sztukach, ale zdecydowałem się na ten krok ze względu na fakt, że 90% pracy przy filmie to u mnie postprodukcja. Zjechany przez wielu na forach tryb Protune daje - w stosunku do konkurencji - nieporównywalnie większe możliwości w tym zakresie. Tym bardziej jeśli chcemy mocno mieszać w kolorystyce obrazu. Niestety w internecie głównie znajdziemy opinie "fachowców", którzy zrzucili surowy Protune z kamery i są zdziwieni, że mają nieostry i wyblakły film, który za 2 minuty chcą wrzucić na YouTube. Kompletny brak zrozumienia tematu i pieniądze wywalone w błoto.

Gdybym jednak miał brać kamerkę typowo do zwykłej rejestracji jakiegoś mojego zjazdu na rowerze, desce itp. to kupiłbym prawdopodobnie Drifta.

PS. Wszystkie filmy (także te z Canona 5D MarkII) przed montażem konwertuję do CineForm, który jest dużo strawniejszy dla programów montażowych, ale ma swoją jedną wadę. Z 20GB materiału robi się lekką ręką 100GB. Opłaca się, bo montaż klipów H.264 to niezła mordęga :)

Rhotax - Czw 17 Paź, 2013

Ten CineForm to stratny czy bezstratny?

Ja muszę poeksperymentować z tym http://www.cdrinfo.pl/download/1440143315

motion - Sro 06 Lis, 2013

komor napisał/a:
O, Drifta miałem na myśli. Kolega ma i jest zadowolony. Ma porównanie do GoPro bo też używa, ale Drift chwali właśnie za łatwość zmiany wypoziomowania przy mocowaniu do samochodu.


Ten Drift się wydaje ciekawą opcją, chyba się skuszę.

RobertWawa - Pon 25 Lis, 2013

Dobrą opcją jest też AEE MagiCam SD21. http://www.aee-magicam.pl...gicam-sd21.html Jakość nagrywania HD 1080p nie rozczarowuje. Wszystko co potrzeba z akcesosriów jest w zestawie (łącznie z wyświetlaczem i dodadkową batęrią). Obsługa jest prosta (polskie menu) jest sporo opcji (slow motion, prevideo, G sensor, gotografie sekwencyjne).
Rhotax - Pon 23 Gru, 2013
Temat postu: MOV to AVI?
Po tym jak już znajduję kamery "idealne" to pozostaje ciągle jeszcze jeden problem, że nagrywają w MOV.
Jeżeli kolega wcześniej mówił, że MOV i AVI to tylko kontener to wydawało mi się, że aby zmienić kontener wystarczy tylko zmienić jakieś "nagłówki" pliku.
Ale gdy szukam w googlach i ludzie mają te same problemy z MOV to zawsze podając rozwiązanie z jakimś programem, który konwertuje z MOV do AVI mówią o pełnej dekompresji i kompresji od nowa (już raz skompresowanego materiału) — co oczywiście pogarsza jakość :/

Nie da się po prostu zmienić kontenera bez dekompresji/ponownej kompresji ?

komor - Czw 02 Sty, 2014

Rhotax napisał/a:
Nie da się po prostu zmienić kontenera bez dekompresji/ponownej kompresji ?

Da się, ale tylko pod warunkiem, że obydwa kontenery akceptują ten sam rodzaj i parametry strumienia. Co jest raczej wyjątkiem niż regułą. I zawsze pozostają jeszcze drobne różnice i detale, które mogą konwersję popsuć.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group