forum.optyczne.pl

Filmowanie cyfrowe - Aparat do kręcenia filmów

henio5020 - Czw 26 Lis, 2015
Temat postu: Aparat do kręcenia filmów
Witam, szukam aparatu, robiącego zarówno dobre zdjęcia jak i filmy. Budżet max. 3000 zł. Jestem amatorem chcącym rozwijać się w dziedzinie fotografii ale również czasami nagrywać filmy, które można byłoby obejrzeć w dobrej jakości na komputerze czy TV. Czytałem różne artykuły, testy i wydaje mi się, że dobrą opcją byłby bezlusterkowiec. Miło by było jakby „wybraniec" posiadał rozdzielczość 4k dla filmów, dobrą stabilizacją obrazu (np. 5 osiową-byłoby super) i obiektyw w zestawie. Zastanawia mnie czy dobrym wyborem jest panasonic dmc-g7 czy są jakieś lepsze aparaty w tej cenie. Proszę o radę, Wasze propozycje i wyrozumiałość.
Wojmistrz - Pią 27 Lis, 2015

DMC-FZ1000
henio5020 - Pią 27 Lis, 2015

Proszę o kolejne propozycje i argumenty potwierdzające Wasz wybór aparatu. Dziękuję za każdą odpowiedź.
Wojmistrz - Pią 27 Lis, 2015

Nie polecam, bo Samsung się zwija z rynku foto, ale napisze nx500.
Kolejny model to Panasonic DMC-G7...
Pozostają jeszcze kompakty LX-100 i FZ300 i w twoim budżecie modele z 4K się wyczerpały nawet wśród używanych.

henio5020 - Pią 27 Lis, 2015

A czy jest sens „pchać się" w kierunku 4k czy lepiej mieć na stanie coś z lepszą stabilizacją obrazu np. Olympus OM-D E-M10 Mark II którym można kręcić filmy 1920x1080 Full HD, zapis 60p, 50p, 30p, 25p, 24p) (lepsza stabilizacja obrazu, prawie 2 x więcej pól autofocusa względem DMC-G7). G7 co chodzi o przewagę ma 4k, system pomiaru światła 1728 -strefowy z zakresem od 0 do 18EV (olympus 324 TTL z zakresem -2 do 20 EV). Co będzie lepszym wyborem?
Wojmistrz - Sob 28 Lis, 2015

Czy warto pchać się w 4K? To zależy od ciebie. Ja filmuje niektóre materiały w 4K smartfonem (przez co jest to całkiem dobre do programowego stabilizowania i przekadrowania), ale koniec końców renderuję gotowy materiał w 1080p. Degradacja z 4K do FullHD daje i tak bardzo wiele szczegółów. Długo myślałem o przejściu na 4K i jakoś się nie zdecydowałem. Jak kupię XC10, to zacznę renderować w 4K :) Osobiście do zaawansowanego filmowania polecam lustrzanki Canona i oczywiście warto wspomnieć o modelu 70D, ale obawiam się, że 3000zł to wystarczy na sam korpus (ewentualnie w kicie z 18-55mm).
Najważniejsze jest i tak odpowiedzenie sobie na kilka pytań jak: co będę nagrywał, jak często, czym będę obrabiał, na czym będzie oglądany efekt końcowy i wiele podobnych pytań. Filmowanie i fotografia to trochę dwa różne światy i moim zdaniem kamera do filmowania, a aparat do fotografii to najlepsze rozwiązanie, bo do filmu "u cioci na imieninach" wystarczy np smartfon.

henio5020 - Sob 28 Lis, 2015

A więc po kolei:

- Póki co nie mam doświadczenia w droższym sprzęcie z dziedziny fotografii czy filmowania więc będę dopiero uczył się bardziej profesjonalnych sposobów jednego i drugiego (wraz z obróbką).
- Podstawową funkcją sprzętu będzie robienie zdjęć portretowych, krajobrazów na wycieczkach ale też sportowych zdjęć w ruchu
- Uprawiam sztuki walki i do nagrywania głównie tego chciałbym wykorzystywać możliwość filmowania,
- Jak często? Ciężko powiedzieć myślę że regularnie ale nie częściej niż raz/dwa razy w tygodniu. Chcę również filmować niektóre okazje w domu przy różnym oświetleniu
- co chodzi o sprzęt do obróbki to dopiero za jakiś czas zamierzam zainwestować w lepszy komputer (procesor 4 rdzeniowy i7 (3,66 / 4,0 turbo), płyta główna MSI Z97, karta graficzna MSI geforce GTX970 4GB DDR5, pamięć RAM 8GB DDR3 co chodzi o monitor to jeszcze nie wybierałem
- na chwilę obecną wyniki mojej pracy wybranym aparatem oglądałbym na laptopie oraz TV samsung 32''

dcs - Sob 28 Lis, 2015

http://allegro.pl/panason...05.html#thumb/5
Wojmistrz - Sob 28 Lis, 2015

henio5020, kup dobry aparat, bo on jest ci bardziej potrzebny niż jego możliwości filmowania. Jak się za jakiś czas przekonasz, filmować można dziś praktycznie wszystkim, więc z założenia, niech posiada obracany ekran i to wszystko. Z takich podstaw "wiedzy o filmie" napiszę ci, że FullHD to zaledwie obraz 2Mpx, więc wszystko ponad to nie ma większego znaczenia. Do sztuk walki zalecał bym kręcenie w 50/60fps, bo to jednak sport bardzo dynamiczny i warto mieć w zanadrzu te kilka klatek więcej nawet do przebitek z powtórką w slow motion.
Zanim się za to weźmiesz, pamiętaj, że dobre efekty twojej pracy będą wymagały czasu... czasu ... i jeszcze raz czasu. Doświadczony montażysta potrzebuje minimum trzykrotności długości nagranego materiału, ale w skrajnych warunkach i on może potrzebować nawet dziesięciokrotności. Licz się z tym, że na początku zmontowanie 3-5 minutowego materiału tak, by nie trzeba było się z niego tłumaczyć i wstydzić, będzie wymagało najmniej godziny :)
Ludzie często szukają "mały żeby się w kieszeni mieścił", a to bzdura, bo kręcenie z ręki to najgorsza z opcji, więc wielkość sprzętu przestaje mieć znaczenia przez wymagane akcesoria - zakup statywu to podstaw, tego do kieszeni nie upchniesz.
Czytając specyfikację twojego sprzętu, pomyślałem, że to jest to co już masz, a nie co planujesz kupić, bo jeśli to ma być sprzęt pod montaż filmów, to z tych 8GB RAM zrób minimum 16GB optymalnie najszybszej pod twoją płytę główną, odpuść sobie grafikę do gier, a kup jakiegoś ATI/AMD R9 390, bo fizyczne testy renderowania przy pomocy CUDA, a OpenCL dają znaczną przewagę tej drugiej technologii, do tego jest sporo tańszy przez co wyrówna ci dokładkę RAM. Nie baw się w podkręcanie sprzętu.
Nie zapomnij także o oprogramowaniu do montażu filmów. Warto za to płacić, właśnie przez fakt, by wykorzystać przy renderowaniu cały sprzęt, czyli full pamięci i kartę graficzną, a nie wyłącznie procesor. Polecam Sony Movie Studio.

henio5020 - Sob 28 Lis, 2015

Hmm, z tych wszystkich w.w. opcji w takim układzie wydaje mi się, że najlepszym wyborem byłby albo olympus OM-D E-M10 Mark II albo panasonic dmc-g7 (patrząc na tabelki ze specyfikacją). Zdjęcia tymi aparatami powinny stać na wysokim poziomie a i wideo powinno spełniać moje wymagania. Widziałem wideo testy stabilizacji w olympusie przy kręceniu filmów w ruchu (podczas marszu lub biegu) i porównanie z podobnymi aparatami i to co prezentuje sobą olympus jest niesamowite a kręcenie filmów 1920x1080 przy 60p powinna podołać chyba nawet przy kręceniu sportu. Ciężka sprawa i trudny wybór. Czy dobre dwie opcje wybrałem? Jeśli tak to która jest lepsza?
Poniżej link z porównaniem tych aparatów i nie tylko:
http://www.optyczne.pl/po...=1996&add4=1859

dcs - Sob 28 Lis, 2015

henio5020,
henio5020 napisał/a:
Widziałem wideo testy stabilizacji w olympusie przy kręceniu filmów w ruchu (podczas marszu lub biegu) i porównanie z podobnymi aparatami i to co prezentuje sobą olympus jest niesamowite

http://videodslr.pl/test-...m-d-em-5-mk-ii/
http://m43photo.blogspot....i-shutters.html

-pomijasz takie kwestie jak: rolling shutter http://videodslr.pl/test-...m-d-em-5-mk-ii/
http://m43photo.blogspot....i-shutters.html , jakość obrazu http://www.dpreview.com/a...m10-ii-review/5

tu E-M5 II http://www.dpreview.com/r...568838233369684

henio5020 - Sob 28 Lis, 2015

Rzeczywiście różnica jest olbrzymia między GH3 a olympusem OM-D E-M5 II a jakby to wyglądało z M10 mark II albo panasonic G7? Masz może jakiś link dcs? Co chodzi o GH3 to niestety nie mieści się w moim budżecie (nie chcę inwestować więcej niż 3000 bo moje umiejętności są niestety na amatorskim poziomie) ale chciałbym kupić w tych pieniążkach jak najlepszy sprzęt, nie musi to być koniecznie bezlusterkowiec aby tylko na pokładzie miał taki osprzęt który poradzi sobie oprócz fotografowania z filmowaniem którego się nie będzie trzeba wstydzić i żeby nie był to sprzęt używany. Co chodzi o czas zakupu to mogę poczekać choćby na jakieś promocje po nowym roku, może coś potanieje. Ostatnio widziałem G6K za 1709 zł. Nie znam się na sprzęcie staram się uzupełniać wiedzę ale nadal mam mentlik w głowie, strasznie podeszły mi G7 i m10 mark II i myślałem że jest to istny szał w tym przedziale cenowym. Ale jeszcze wolę skorzystać z rad ludzi tak doświadczonych jak Wy. Bo nie chcę też kupować armaty do strzelania do wróbli ale też nie chciałbym wydać tyle kasy a później być rozczarowanym że nie spełnia moich oczekiwań. I dzięki za cierpliwość do takiego zrzędy jak ja :mrgreen:
dcs - Sob 28 Lis, 2015

henio5020,
na załączonym linku http://www.dpreview.com/r...451881504907304 jak naciśniesz "i" jest:
E-M5 II: 1080/24p (77Mbps)
GH3: 1080/24p (50Mbps) [(IPB)]

tyle że w przypadku Olympusa to max. jakości,
a Panasonic GH3 ma tez m.in.: • 1920x1080 (24p): 72Mbps (All-I) http://www.dpreview.com/r...lumix-dmc-gh3/9
http://www.dpreview.com/r...umix-dmc-gh3/10
http://www.dpreview.com/r...umix-dmc-gh3/11

[ Dodano: Sob 28 Lis, 2015 15:35 ]
henio5020 napisał/a:
jakby to wyglądało z M10 mark II

Tak jak z E-M5 II http://www.dpreview.com/a...m10-ii-review/5

[ Dodano: Sob 28 Lis, 2015 15:44 ]
Olympus E-M5 II:
• MOV (H.264)
1920 x 1080 30p/25p/24p Avg. 77 Mbps All-I (A-I)*
1920 x 1080 60p/50p/30p/25p/24p Avg. 52 Mbps (SF)
1920 x 1080 60p/50p/30p/25p/24p Avg. 30 Mbps (F)
1920 x 1080 60p/50p/30p/25p/24p Avg. 18Mbps (A)
1280 x 720 60p/50p/30p/25p/24p (A-I)*
1280 x 720 60p/50p/30p/25p/24p (SF)
1280 x 720 60p/50p/30p/25p/24p (F)
1280 x 720 60p/50p/30p/25p/24p (A)
• AVI (Motion JPEG)
1280 x 720 30p
640 x 480 30p
*UHS-II or UHS-I U3 card recommended
Audio • Linear PCM 16-bit/48kHz
• Stereo audio capture via built-in or optional external mic.
Format AVCHD / MPEG4
Recordable time Approx 29 minutes

Panasonic GH3:
MOV (H.264)
• 1920x1080 (60p/50p): 50Mbps
• 1920x1080 (30p/25p): 72Mbps (All-I)
• 1920x1080 (30p/25p): 50Mbps (IPB)
• 1920x1080 (24p): 72Mbps (All-I)
• 1920x1080 (24p): 50Mbps (IPB),
• 1280x720 (60p/50p): 72Mbps (All-I)
MP4 (H.264)
• 1920x1080 (60p): 28Mbps
• 1920x1080 (30p/25p): 20Mbps
• 1280x720 (30p/25p): 10Mbps
• 640x480 (30p/25p): 4Mbps
AVCHD
• 1920x1080 (60p/50p): 28Mbps
• 1920x1080 (60i/50i): 17Mbps
• 1920x1080 (30p/25p): 24Mbps
• 1920x1080 (24p): 24Mbps
Audio 44.1kHz Mono (Internal Mic), Linear PCM
File Formats MOV, MP4, AVCHD
+
1920 x 1080, 60p[NTSC]/50p[PAL], 28Mbps mode is added in the video recording option of [MP4].
FW Ver.1.1 http://av.jpn.support.pan...fts/dl/gh3.html

henio5020 - Sob 28 Lis, 2015

Szkoda jeszcze że na tym porównaniu nie ma DMC G7, ciekawy jestem jakby wypadł na tle GH3. Póki co to olympus to cienki bolek co chodzi o jakość obrazu porównując z GH3, FZ1000 nieźle ale też gorzej. Widziałeś może podobne zestawienie z G7?

[ Dodano: Sob 28 Lis, 2015 16:41 ]
Coś takiego znalazłem co o tym sądzicie:
http://cameradecision.com...c-Lumix-DMC-GH3

dcs - Sob 28 Lis, 2015

henio5020 napisał/a:
Póki co to olympus to cienki bolek co chodzi o jakość obrazu porównując z GH3, FZ1000

E-M5 II/E-M10 II mają bitrate duży 1080/24p 77 Mbps 1080 30p/25p/24p Avg. 77 Mbps z kompresją wewnątrzklatkowa (ALL-I) [dokonuje kompresji każdej klatki pojedynczo]
a dostaje w d... od GH3 1080/24p 50Mbps (IPB) [Metoda międzyklatkowa dokonuje kompresji na wielu klatkach jednocześnie]
a jest przecież w GH3 lepsze 1080/30p/25p/24p: 72Mbps (All-I).

Słowem: para idzie w Olkach w gwizdek. (a pliki ciężkie)

Tu masz rankingi http://www.eoshd.com/2015...k-january-2015/ -mz wiarygodne
starszy http://www.eoshd.com/2014...-february-2014/

GX7 http://www.eoshd.com/?s=gx7

E-M5 II http://www.eoshd.com/?s=e-m5+ii

GX7 będzie odstawał, bo http://www.dpreview.com/r...lumix-dmc-gx7/7 • 1920x1080 (24p): 24Mbps (skupmy się na jednym klatkarzu żeby nie mieszać)

Nawet stary zhakowany GH2 zeżre dużą część konkurencji w FHD. https://www.google.pl/sea...hack+vs&tbm=vid

Linkowałem już używanego GH3 z 14-140.
Tu reszta z all... http://allegro.pl/aparaty...qm-ele-1-2-1120

i GH2 http://allegro.pl/listing...0618&string=gh2

henio5020 - Sob 28 Lis, 2015

Ale co chodzi o panasonic chodziło mi o G7 a nie GX7 bo między nimi jest przepaść
dcs - Sob 28 Lis, 2015

Nie miałem nawet w rękach G7.

https://www.youtube.com/watch?v=MxPOhwnuOZ4

[ Dodano: Sob 28 Lis, 2015 19:25 ]
https://www.youtube.com/watch?v=o4JhhbrNmuI

W G7 4K jest tylko przy 25/24p. Zresztą to norma.

henio5020 - Sob 28 Lis, 2015

Z tego zestawienia, które wstawiłem 3 posty temu wynika, że minimalnie DMC G7 jest lepszy od GH3. I to któryś z nich powinienem wybrać. dcs jakbyś miał chwilę i przyjrzałbyś się bliżej parametrom G7 byłbym Ci bardzo wdzięczny. I tak zasłużyłeś na duuuże piwo :grin: bo dużo mi pomogłeś za co dziękuję.
dcs - Sob 28 Lis, 2015

Właśnie skoczyłem po piwko. :wink:
Luknę jutro trzeźwym okiem.

[ Dodano: Sob 28 Lis, 2015 20:02 ]
Jeśli piszesz o cameradecision -to, to jest bullshit. Porównywarka specek.
E-M5 II na specce: "1920 x 1080 30p/25p/24p Avg. 77 Mbps All-I (A-I)*
1920 x 1080 60p/50p/30p/25p/24p Avg. 52 Mbps (SF)
" też dobrze wygląda.

henio5020 - Sob 28 Lis, 2015

Rozumiem, a więc życzę udanych andrzejek, pozdrawiam i czekam na kolejny post w najbliższych dniach. :wink:
dcs - Nie 29 Lis, 2015

G7 w [AVCHD] [FHD/28M/60p]¢ 1920k1080 60p 60 frames/second ma bitrate 28 Mbps.
GH3 i E-M10 II nie poskoczy.

Pociągnąłem manuala http://www.camerauserguid...VVTWFZqUjFKdA== od str. 246

henio5020 - Pon 30 Lis, 2015

Czyli G7 zdominował konkurencję rozumiem?
dcs - Pon 30 Lis, 2015

Nie. Odwrotnie.

G7 z 28Mbps w 1080/60p daje pewnie jakość zbliżoną do GX7 w FHD.

Tu http://www.dpreview.com/r...274332722787474 możesz pozmieniać tryby wideo
(co nie zmienia, że G7 nie ma)

[ Dodano: Pon 30 Lis, 2015 18:06 ]
Tu http://www.cameralabs.com...sonic_Lumix_G7/ jest test m.in. wideo G7
jest i E-M10 II http://www.cameralabs.com...D_EM10_Mark_II/
i E-M5 II http://www.cameralabs.com...MD_EM5_Mark_II/

http://www.cameralabs.com..._Lumix_DMC_GX7/

henio5020 - Pon 30 Lis, 2015

Tylko właśnie, w porównaniu jakości obrazu z pierwszego linku (z postu wyżej) nie ma niestety panasonica dmc g7 i już nie porównamy go sobie z konkurencją tak obrazowo. W tabelkach wypadał lepiej niż GH3 i olympus om d em10 mark II i teraz już na prawdę nie wiem co i jak :???: . Jutro przeczytam dokładniej artykuł o G7 do którego dałeś link z cameralabs.com i jeszcze na podstawie niego postaram się wyciągnąć jakieś wnioski, pooglądam filmiki nim nakręcone, zdjęcia popstrykane i zobaczymy. Wymieniany wcześniej przeze mnie model olympusa został mi polecony przez znajomą brata która już ma dość duże pojęcie o fotografii i patrząc na zdjęcia jej autorstwa mogłem powiedzieć jedynie wooow, o GH3 czytałem dość sporo dobrych rzeczy ale z bardziej świeższych artykułów już G7 było wrzucane na przód peletonu cykaczy robiących fajne fotki oraz kręcących niezłe filmy. Porównywałem specyfikacje takich aparatów jak lx100, FZ1000, GH3, G7, w.w. olympus, Sony Cyber-Shot DSC-RX100 I-IV i parę innych i w kryteriach aparatu zdjęcia i filmy do 3000 najlepiej wyszedł jak do tej pory G7. Od G7 w kwestii filmów oceniany był lepiej GH4 a po ocenie punktowej aparatów: om d e m10mark II, GH3 i G7 na optyczne.pl wyszło tak (olumpus - 67,22; GH3 - 61,10; G7 - 59,22)
http://www.optyczne.pl/31...dsumowanie.html
Porównanie w ocenie końcowej-aparat z testu + dwa dodatkowe modele
Pomocy

dcs - Wto 01 Gru, 2015

henio5020, Zakres tonalny GH3 był testowany w starej procedurze, stąd ma tam mniej punktów niżeli by miał w nowej.

[ Dodano: Wto 01 Gru, 2015 17:24 ]
"Przy najniższej natywnej czułości (ISO 200), dla kryterium wysokiej jakości obrazu Panasonic GH4 notuje wartość dynamiki tonalnej na poziomie 8 EV, co można uznać za dobry wynik. Niestety ze względu na odmienną procedurę, nie jesteśmy w stanie porównać go z osiągami poprzednika." http://www.optyczne.pl/26...ka_tonalna.html

[ Dodano: Wto 01 Gru, 2015 17:38 ]
Zdjęcia możesz porównać na optyczne podstawiając modele (ISO "Wszystkie") http://www.optyczne.pl/31...razu_w_RAW.html
http://www.optyczne.pl/31...brazu_JPEG.html
GH3 i GH4 oraz GX7 dają bardzo podobne zdjęcia.
lub u konkurencji.

henio5020 - Wto 01 Gru, 2015

Porównywałem właśnie dynamikę tonalną przed chwilą w G7, GH3, GH4. G7 i GH4 ładnie wypadły na wykresie i na bardzo podobnym poziomie, GH3 odstaje od nich. G7 (Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 200 notuje wartość 7.9 EV); GH4 (Przy czułości ISO 200, dla kryterium wysokiej jakoścej i notuje wartość dynamiki tonalnej na poziomie 8 EV); przy tych samych kryteriach GH3 notuje 5,8 EV z tym że tak jak pisałeś innymi metodami były sprawdzane GH3 i 4. Co chodzi o jakość obrazu i wielkość szumów G7 wypada lepiej na zdjęciach niż GH3 (wydaje mi się jakby miał bardziej ostre zdjęcia, z większą głębią kolorów). I teraz co kupić? GH4 najlepszy się wydaje z tego towarzystwa ale i najdroższy G7 ma na wysokim poziomie kręcenie filmów w tej cenie i tu wypada lepiej od GH3. Zdjęcia sami oceńcie:
http://www.dpreview.com/r...939682485299462

dcs - Wto 01 Gru, 2015

henio5020, gdzie tą dynamikę porównałeś, jak można?

[ Dodano: Wto 01 Gru, 2015 18:56 ]
henio5020, bo Olek odszumia http://www.dpreview.com/r...216419401955378
ale przy okazji rozmydla http://www.dpreview.com/r...647755170540626

henio5020 - Wto 01 Gru, 2015

na optyczne.pl

[ Dodano: Wto 01 Gru, 2015 19:02 ]
Włączyłem na poszczególnych kartach przeglądarki testy aparatów o których piszemy punkt 8 testu bodajże i analizowałem wykresy dynamika tonalna

dcs - Wto 01 Gru, 2015

Tu porównaj http://www.dxomark.com/Ca...__1046_1006_943

http://www.dxomark.com/Ca...3___943_901_842
G7 nie ma :lol:

[ Dodano: Wto 01 Gru, 2015 19:06 ]
henio5020, ale ci pisałem i cytowałem, że procedury pomiaru Zakresu tonalnego na optyczne.pl się kiedyś zmieniły, co wpłynęło na jego wartości jak i na punktację.
W nowszych testach wyniki wychodziły wyższe i wyżej były oceniane.

henio5020 - Wto 01 Gru, 2015

A co do rozmydlania to niestety cena za większe odszumienie, im większe tym mniej szczegółów widocznych na zdjęciu

[ Dodano: Wto 01 Gru, 2015 19:13 ]
G7 jest ale jeszcze go nie ocenili ... :sad:

dcs - Wto 01 Gru, 2015

henio5020, Nie możesz porównywać na optyczne.pl wyników i punktacji Zakresu tonalnego w testach sprzed (chyba) listopada 2013 z późniejszymi.

[ Dodano: Wto 01 Gru, 2015 19:44 ]
Nie wiem co to warte, ale jest http://www.techradar.com/...294064/review/4

inne https://www.ephotozine.co...ll-review-27515

http://www.imaging-resour...nasonic-g7A.HTM -parę stron

henio5020 - Sro 02 Gru, 2015

Dzięki za linki przejrzę je na pewno i zobaczę czy będą pomocne

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group