forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Nikon D5000, D90 czy Canon 550D, 50D

xbudzik - Pon 01 Mar, 2010
Temat postu: Nikon D5000, D90 czy Canon 550D, 50D
Witam,
zastanawiam sie nad wyborem lustrzanki do zastosowan polprofesjonalnych glownie fotografia slubna
szukalem troche w necie na temat aparatow i nie wiem co wybrac.
znalazlem:
nikony d5000 (przydatny obrotowy wswielacz 11 polowy autofocus)
i d90 (troche przestarzaly model 11 polowy autofocus)
oraz
canony 50d (troche stary)
550d (nowy brak odpowiednich testow zdjec itp.duza matryca, lekki)

do tego potrzebuje jakies szkla, przydalo by sie jakies jasne szkielko z jakim zoomem z 10x
nie znam sie zbytnio na tym

lampa jakas dobra

obecnie mam finepixa s9600 i toche sie znam na aparatach ale na temat obiektywów nic nie wiem.

Prosze o jakas dobra rade, wiadomo ze sa zwolennicy nikona i canona i kazdy chwali swoje, ale moze sie uda wyciagnac pare dobrych rad.

Jesli sa jakies inne aparaty godne polecenia to prosze podac.

kwota w jakiej chcialbym sie zamknac to 6000

hijax_pl - Pon 01 Mar, 2010

Hm...

- D90 przestarzaly? Nie prawda, nie ma jeszcze zamiennika ;)
- 50D też? tu też tylko plotki o 60D...
- Do czego Ci obrotowy wyświetlacz na ślubie?
- Potrzebujesz jasnego zooma 10x? Nie ma takiego
- Potrzebujesz kręcenie filmów?
- Co Ci da 11 punktowy AF w nikonach?

Na śluby to Nikon D700 lub Canon 5D

Zacznijmy od tego:
- jaki masz budżet oraz
- wytłumacz proszę co znaczy :
xbudzik napisał/a:
toche sie znam na aparatach ale na temat obiektywów nic nie wiem

ophiuchus - Pon 01 Mar, 2010

Miałeś którykolwiek z wymienionych aparatów w rękach? ;) Z tej listy rozpatrywałbym Canona 50D lub Nikona D90 a najlepiej D300(s). Obiektyw z "zómem" 10x nie nada Ci się nawet na martwe kaczki ;) A co dopiero do kościoła...
Mam nadzieję, że ten wątek to nie podpucha. Przejrzyj jeszcze to http://forum.optyczne.pl/viewtopic.php?t=970

xbudzik - Pon 01 Mar, 2010

-d90 i 50d sa sarsze od tych ktore porownuje
-obrotowy czasem sie przydaje przy robieniu z dolu i z gory, czasem przydatna rzecz
-co do szkiel to nie mam pojecia, rozmawialem kiedys na ten temat z fotografem i radzil mi jasne obiektywy
-krecenie filmow w ogole zbedna rzecz, od tego sa kamery
-AF w canonach gorszy a w nikonach lepszy
-d700 i 5d duze ceny jak na moj budżet

Kasa na sprzęt to max 6000zl

nie znam sie na obiektywach, juz czytam to co mi podrzucono
nie mialem ich w rekach, ale zaraz ide do sklepu to se potrzymam :wink:

hijax_pl - Pon 01 Mar, 2010

xbudzik napisał/a:
-d90 i 50d sa sarsze od tych ktore porownuje

porównujesz porównujesz ale różne półki. D90 i D5000 tak samo jak 50D i 550D to są zupełnie inne aparaty i raczej ich porównywać nie powinieneś - noc chyba że porównujesz gabaryty i wagę.

xbudzik napisał/a:
obrotowy czasem sie przydaje przy robieniu z dolu i z gory, czasem przydatna rzecz

Jasne - trzeba tylko wiedzieć że zanim Ci AF wyreguluje ostrość to towarzystwo już ci się rozlezie. No chyba że Sony... ;)

xbudzik napisał/a:
-co do szkiel to nie mam pojecia, rozmawialem kiedys na ten temat z fotografem i radzil mi jasne obiektywy

Zacznijmy od tego, że w lustrzankach matryce są zdecydowanie większe niż w kompaktach - ma to dość duże implikacje na sposób pracy z aparatem i uzyskiwane efekty. Tak samo jak różnice między jasnym a "ciemnym" szkłem.

xbudzik napisał/a:
-AF w canonach gorszy a w nikonach lepszy

Śluby to nie sporty motorowe...

xbudzik napisał/a:
-d700 i 5d duze ceny jak na moj budżet

No ale to są modele które pozwolą Ci w miarę solidną fotkę ślubną w trudnych warunkach wykonać. Oczywiście nie twierdzę że nie da się Nikonem D3000 czy Canonem 1000d ale...

Nie porywasz się trochę z motyką na słońce?

bacruk - Pon 01 Mar, 2010

xbudzik, czy Ty masz jakiekolwiek doświadczenia jeżeli chodzi o fotografię? Niekoniecznie związane z reportażem ślubnym.
Przyglądałeś się chociaż jak i czym to się robi? :wink:

xbudzik - Pon 01 Mar, 2010

bacruk, nie mam doswiadczenia w fotografii ewentualnie zabawa z fotografią, natomiast duze w grafice i tu jest mi potrzebny dobry aparat. Co do "fotografow" to jest ich duzo nie obrazajac nikogo to niektorzy w ogole nie wiedza po co jest PASM tylko robia na auto bo to najlepiej wychodzi, widzialem takich duzo. Dlatego potrzeba mi dobrego aparatu w miare niskiej cenie i jakosc zdjec musi byc dobra, a to jak sobie poradze w fotografi slubnej to juz moja dzialka. MI CHODZI O PORADE SPRZETOWA. Jesli ktos uzywa badz uzywal w fotografi slubnej jakis aparat i moze mi go polecic to prosze o odpowiedz. dzieki
Yossarian - Pon 01 Mar, 2010

hijax_pl napisał/a:

- Co Ci da 11 punktowy AF w nikonach?

Przepraszam, że komuś wejdę w temat, ale możesz rozwinąć te pytanie ?

xbudzik napisał/a:
to jak sobie poradze w fotografi slubnej to juz moja dzialka.

I państwa młodych, oby tylko nie byli zawiedzeni.

hijax_pl - Pon 01 Mar, 2010

Yossarian, to pytanie bylo do xbudzika, jako że 11 polowy AF wyliczał jako cechy np D90.

Nie mówię że AF w D90 pracuje słabo ;)

bacruk - Pon 01 Mar, 2010

xbudzik, Nie wiem jakiej jakości się spodziewasz za 6000. Wnioskuje, że na dobrą sprawę nawet nie masz na "starocie" które wymieniłeś.

Godziwe minimum w Canonie na cropie- względny AF, akceptowalne szumy, ergonomia to właśnie C50D za 3000.
Znowu minimum to jasny standardowy zoom pokroju 17-55IS za 3400.
To tak na początek jeżeli chodzi o obiektywy.

Lampa najlepiej mocna 580II za 1500zł.

Karty pamięci, akumulatory, torba powiedzmy 700.

Jeżeli chcesz naprawdę dobrą jakość to sprzedaj samochód średniej klasy i kup potrzebne sprzęty.

Nie chcę Cię urazić ale jak usiadłeś w fotelu z piwkiem i pomyślałeś: kupie sprzęt i będę od jutra fotografował śluby bo niby co to wielkiego to „optymista” z Ciebie.

sampler - Pon 01 Mar, 2010

Z tych co wymieniles aparatow bez watpienia najlepszy jest Canon 50D. Dobry AF (wszystkie punkty krzyzowe a nie tak jak w D90 tylko centralny), body solidne. Do tego jakis jasny obiektyw moze byc na poczatek jakis tamron f2.8. Canon 50D to taki troche gorszy odpowiednik Nikona D300. Nikon D90 to juz nizsza polka aczkolwiek w porownaniu do D3000 czy D5000 to juz nie zabawka. C550D bym odradzil.
Baku - Wto 02 Mar, 2010

Zestaw proponowany przez bacruka jest rozsądnym minimum aby wejść w świat fotografii ślubnej. Jest to zestaw startowy: body, jasny obiektyw standardowy i mocna lampa. Ślub się obskoczy. Trochę brakuje portretowej stałki, np. 85/1.8, ale nie jest to olbrzymi wydatek.

Cytat:
to jak sobie poradze w fotografi slubnej to juz moja dzialka.

W rzeczy samej. Jednak nie jest to łatwy kawałek chleba. Dubli nie ma i chwilowa niedyspozycja sprzętu bądź fotografa może mieć określone konsekwencje.
Chyba warto na początek iść na tzw. 'przetarcie'. Porobić trochę jako fotograf zapasowy, zapoznać się ze sprzętem i warunkami 'bojowymi'...

xbudzik - Wto 02 Mar, 2010

Cytat:
Chyba warto na początek iść na tzw. 'przetarcie'. Porobić trochę jako fotograf zapasowy, zapoznać się ze sprzętem i warunkami 'bojowymi'...


Tu masz racje i tak na pewno bedzie, mam przeznaczana kase na sprzet i czy bede fotografem slubnym czy tez nie to sie okaze, kazdy od czegos musi zaczac, ale zeby sie nauczyc to trzeba mniec bynajmniej jakis sprzet na ktorym sie czlowiek uczy, jak zarobie to sobie kupie taki za 20 000 czy wiecej

dziekuje za rady

podsumowujac bardziej stawiacie na canona 50d niz na nikona d90 i chyba go kupie

dzisiaj mialem w reku nikona d90 i canona 3000d i po sprawdzeniu (zaznaczam ze obiektywy byly te zwykle) to szybciej dzialal AF w canonie i canon chyba mial wykrywanie twarzy??



Cytat:
Trochę brakuje portretowej stałki, np. 85/1.8, ale nie jest to olbrzymi wydatek.



tez tak uwazam i sobie kupie jakas jasna stalke

teraz nastepne pytanie:
jaki obiektyw do c50d
znalazlem cos takiego:
http://www.allegro.pl/ite...war_pl_waw.html

obiektywy 17-55is sa cholernie droge, ale jesli roznica jest ogromna to nie bylo tematu

jakie obiektywy pasuja do body c90d
naprawde sie nie znam na obiektywach i prosze o pomoc.
pozdr

komor - Wto 02 Mar, 2010

xbudzik napisał/a:
Canona 3000d

Nie ma takiego.

xbudzik napisał/a:
c90d

Takiego też. Obydwa to Nikon.

xbudzik napisał/a:
jakie obiektywy pasuja do body c90d

Jeśli jednak pytasz o Nikona D90 to wszystkie z mocowaniem Nikona, zwanym bagnetem F. xbudzik, nie obraź się, ale naprawdę poziom stawianych przez Ciebie pytań powoduje, że będę kolejną osobą która Ci dobrze doradzi: poczytaj najpierw sporo i poucz się trochę, zanim podejmiesz decyzję o zakupie.
Na razie jesteś na poziomie pytań w rodzaju Czy to prawda, że samochody mają cztery koła?

hijax_pl - Wto 02 Mar, 2010

3000d czy też c90d - trochę mylisz nazwy :)

A co do AF:
xbudzik napisał/a:
dzisiaj mialem w reku nikona d90 i canona 3000d i po sprawdzeniu (zaznaczam ze obiektywy byly te zwykle) to szybciej dzialal AF w canonie i canon chyba mial wykrywanie twarzy??

Czyżbyś sprawdzał szybkośc kontrastowego na LV? :shock:

osik - Wto 02 Mar, 2010

komor napisał/a:
będę kolejną osobą która Ci dobrze doradzi: poczytaj najpierw sporo i poucz się trochę, zanim podejmiesz decyzję o zakupie.


Ja też, polecam książki p. Freemana (wydaje pod stajnią NG)

xbudzik napisał/a:
nie bylo tematu

Nie rozumiem zatem sensu zadawania pytań.

kozidron - Sro 03 Mar, 2010

xbudzik napisał/a:
nie mam doswiadczenia w fotografii ewentualnie zabawa z fotografią, natomiast duze w grafice i tu jest mi potrzebny dobry aparat.


raczej -aparat to może być i dobry a szkła żeby były rewelacyjne.

xbudzik, tak po przeczytaniu twoich wypowiedzi, uważam że powinieneś się przejść do jakiegoś kościoła i zrobić sobie próbę, pewnie masz jakiegoś znajomego ze sprzętem skoro zamierzasz zacząć jako drugi fotograf. Poddaj obróbce swoje fotografie i zastanów się czy ty jako Pan młody chciałbyś to kupić i mieć jako pamiątkę ze ślubu.

co do zestawu to przy takim budżecie, może
D90 + tamron 17-50/2.8 + sb900 to takie straszne minimum + parę kart jakaś torba, dużo wytrwałości, odważny już jesteś i sukcesów w post procesie graficznym.

powodzenia.

palindrom - Sro 03 Mar, 2010

xbudzik napisał/a:
i canon chyba mial wykrywanie twarzy??


Zamierzasz używać tego na ślubach?...

Hmmm... Wprawdzie posiadam ostre, jasne obiektywy, mocną lampę, całkiem niezłe body z gripem ale na tym etapie nie wybrałbym się na ślub. Najpierw trzeba by się wdrożyć, kupić jeszcze jakieś bardzo jasne stałki, coby w kościele można było pracować bez przeszkód, przejrzeć galerie jakichś dobrych fotografów, pójść na ładnych kilka ślubów jako drugi fotograf... Tak od razu i nie mając pojęcia o sprzęcie to trochę jak startowanie w wyścigu dzień przed zdobyciem prawka :P

sami - Sro 03 Mar, 2010

jak na ceremonie ślubne to raczej coś koło 50D lub D90 i do tego jasny obiektyw. Miałem ostatnio sesję w kościele i jeśli mój 50D sprawował się znakomicie to światła brakowało (obiektyw 17-85 + lampa). Puszka 550D moim zdaniem jeśli dopniesz obiektyw typu 17-55 IS (ja tylko taki widzę jako mój następny) i do tego lampę jest zbyt mała i niewygodna.
Oszczędź sobie kłopotów, weź kredyt i kup coś co będzie miało sens skoro tak wysoko mierzysz.

Luke_00 - Sob 13 Mar, 2010

Witam,

Jestem amatorem fotografii obecnie posiadajacym kompakta Canon PowerShot SX100 IS. Byl to moj pierwszy aparat cyfrowy zakupiony w pelnej nieswiadomosci na temat parametrow jakie powinien posiadac aparat cyfrowy. Po prostu zoabczylem tego Canon i uznalem, ze wypadaloby go zakupic. Ot taki impuls.

Niestety z czasem funkcjie jakimi dysponuje ten Canon przestaly mi wystarczac. Zaczelo czegos brakowac, moje wymagania co do zdjec staly sie nieco wieksze, co spowodowalo iz moj aparacik poszedl nieco w odstawke.
Teraz, gdy udalo mi sie zgromadzic fundusze chcialbym spozytkowac je w taki sposob, zeby zainwestowane pieniadze zwrocily mi sie w postaci satysfakcji z wykonanych zdjec, oraz "Fun-u" jakie daje mi fotografowanie. Jesli chodzi o zwrot w postaci pieniedzy, na to bede musial sam zapracowac :razz:
(nie ukrywam, ze bede chcial cykac slubne fotki, jednak zanim do tego dojdzie dalem sobie jeszcze troche czasu na nauke; poczawszy od obslugi lustrzanki poprzez nabycie wiedzy teoretycznej oraz wiedzy z zakresu sprzetu).

Tak wiec, chce kupic lustrzanke, majac do dyspozycji ok 3000-3500 zl (aparat + obiektyw - prawdopodobnie kit, poniewaz nie sadze zeby starczylo na cos innego. W planach mam zakup kolejnego obiektywu, ale dopiero wtedy, kiedy poznam mozliwosci lustrzanki oraz nabede nieco wieksza wiedze teoretyczna)
Postanowilem, ze lustrzanka ktora kupie to canon albo nikon.

Po wstepnych poszukiwaniach zainteresowaly mnie 4 modele: Nikon d5000, nikon d90, canon 550d, canon 50d, jednak po nieco glebszej analizie na placu boju zostaly nikon d90 oraz canon 50d.

nikon d90 ---> http://www.ceneo.pl/1800673
canon 50d --> http://www.ceneo.pl/1811756

Moze macie jakies inne swoje typy oprocz modeli znajdujacych sie powyzej? Ktory z tych dwoch modeli wydaje sie wam bardziej przyszlosciowy (jak kupie lustrzanke to zapewne w najblizszym czasie jej nie wymienie. Conajwyzej dokupie kilka obiektywow badz innych gadzetow. Dlatego tez mierze w modele ktore nie sa skierowane tylko i wylacznie do amatorow fotografowania, ale nieco wyzej. Chcialbym uniknac sytuacji, kiedy to najpierw kupuje lustrzanke, nastepnie wymieniam ja na kolejna, a dopiero za 3 albo 4 podejsciem kupuje zupelnie profesjonalny aparat).
Wszalekaie rady oraz wskazowki odnosnie sprzetu w jaki wartoby zainwestowac sa mile widziane.

Pozdrawiam

darekk - Sob 13 Mar, 2010

XBUDZIK, ja zaczynałem swoją przygodę ze ślubami N d300 i N 17-55/2.8. Bardzo dobry zestaw na początek, ale czasami jak było ciemno to na 55mm brakowało mi światła i dawałem duże ISO.
Kupując jeszcze raz, byłby to C 50D z C 17-55/2.8 IS, bo ten IS czasami się przydaje przy większych ogniskowych. Jest to optymalne rozwiązanie i Zrobisz tym obiektywem 80-90% zdjęć.

xbudzik - Wto 23 Mar, 2010

Szanowni koledzy,
wybralem taki zestaw i prosze o opinie odnosnie obiektywu, czy jest ok?

body canon 50D
obiektyw http://www.ceneo.pl/4726155 (Tamron 17-50/2,8 VC)
jesli ktos ma jakas inna propozycje odnosnie szkla prosze o info

dzieki i pozdr

lupo57 - Wto 23 Mar, 2010

bardzo dobry wybór
Malcolm_X - Wto 23 Mar, 2010

xbudzik napisał/a:

znalazlem cos takiego:
http://www.allegro.pl/ite...war_pl_waw.html


jak chcesz kupować Tamrona to najlepiej u Cichego

http://allegro.pl/item938...hego_f_vat.html

MC - Wto 23 Mar, 2010

A jeszcze lepiej tutaj:
http://allegro.pl/item963...i_vc_f_vat.html
Sprzedawca bardzo dobry.

xbudzik - Wto 22 Cze, 2010

szanowni koledzy

zmienila sie sytuacja finansowa i do wydania na body+akcesoria (w ten sklad nie wchodzi obiektyw, kupuje za oddzielna kase) mam okolo 6000 pln.

poprzednio wybralem canona 50d+lampa 580 ex II
ale teraz pula jest wieksza i zastanawiam sie nad canonem 7d

Pytanie do Was:
1. czy lepiej pozostac przy 50d i lampa 580 + 2-3 karty pamieci, akku, statyw, torba itp (lampa lepsza ale body gorsze niz 7d i wieksza mozliwosc dokupienia akcesorii)?
2. czy moze canon 7d i lampa 430 ex (gorsza lampa ale body lepsze) + akumulator (nie oryginalny) i karta pamieci cena okolo 6200 powinienem sie zamknac?

ew jak ktos ma jakies inne pomysly to chetnie poczytam.
pozdr

papatki - Wto 22 Cze, 2010

Przyznam, że nie czytałem wszystkich wypowiedzi - tylko Twoją pierwszą i ostatnią. W świetle tego co napisałeś w kwestii zastosowania aparatu (głównie foto ślubna). To na Twoim miejscu kupił bym używane 5D (MKI). 7D jest fajny, ale do tego typu foto crop to niestety pomyłka.
7D jest fajną puszką, ale nie do tego co piszesz.

Pozdrawiam!

revolta - Sro 23 Cze, 2010

Cytat:
poprzednio wybralem canona 50d+lampa 580 ex II
ale teraz pula jest wieksza i zastanawiam sie nad canonem 7


myśle, że to co napisano powyżej jest słuszne
50D to fajny aparat - ale pejzaże (duża rozdzielczość, ale APCS)
7D fajny aparat - dla reporterów co potrzebują świetny szybki focus (wiem, są jeszcze Nikony)
5D używany = full frame , więc przy jasnych obiektywach da rewelacyjną (może tym razem sie nie rzucą by zaprzeczać dla zaprzeczania) plastykę i podział planów (czyli rozmazane tło) oraz niskie szumy na dużym ISO wynikające z małego upakowania pixeli na matrycy (a w końcu robisz w kościołach a nie łąkę i góry w pełnym słońcu)
to co napisał papatki - do tego sie przychylam ze względu na sterowanie głębią ostrości

bo z 7D to byś musiał zawsze robić w MRAW czyli w rozdzielczości zbliżonej do MK1 (bo 7D szumi przy wysokich ISO , mój 50D jak sie robi na ISO 1000-1600 też już mnie nie zadowala * bo muszę dawać odszumianie psujące ostrość ), a więc to nie ma sensu

----

* przypis oznaczony gwiazdką :
szumy w 50D tak się jakoś dziwnie układają, że są mocno widoczne przy ISO 800/1000 na rzeczach szarych i drewnie, robiłem zdjęcia testowe w pokoju
segregatory kolorowe, czarne rzeczy, białe rzeczy - okej
ale np. rura od odkurzacza szara- kasza jak ***
szafka meblowa też kasza zamiast struktury drewna
firma widać skupiła się na eliminacji szumu z tych miejsc na jakich testują aparaty - kwadraty jednolite kolorów , ludzie mają zboczenie patrzeć na czerń czy szumi... tam nie szumi
nocne niebo jest okej
ale szafka czy rura odkurzacza już nie i zaskoczył mnie niemiło 50D w tym teście domowym "odkurzacz, szafka, segregatory i dywan"
w kościele masz szare rzeczy - obudowy głośników choćby
drewnianych elementów bez liku
myśle, że 50D, 7D będzie złym wyborem i używane 5D jak radzą powyżej będzie dobrym
bo w 50D i pewnie w 7D byś musiał robić na MRAWach (czyli zmniejszona rozdzielczość)

papatki - Sro 23 Cze, 2010

no jak revolta zatwierdził mój pomysł to kolega nie ma innego wyjścia tylko musi nabyć 5D...

Nie rozumiem tylko dlaczego w 50D i 7D trzeba robić w mRaw?

revolta - Sro 23 Cze, 2010

papatki napisał/a:
no jak revolta zatwierdził mój pomysł to kolega nie ma innego wyjścia tylko musi nabyć 5D...

Nie rozumiem tylko dlaczego w 50D i 7D trzeba robić w mRaw?


to przeczytaj ponownie :P
bo na dużym ISO szumi (a dużego ISO używa sie w pomieszeniach)
okej zapomniałem - śluby to lampą dobrą... okej, no niech będzie , ślub małe ISO + lampa
ale jak by ISO chciał przywalić 800, 1000, 1250, 1600...
oj 1600 w dzień to już na twarzy kropki

w przypadku jak jestem w pomieszczeniu, gdzie nie wolno lampy (muzea, zamki, pałace) to robie w MRAW

zobacze jak wrócę jutro do domu po pracy, czy mam jeszcze zdjęcie jakie wysyłałem mailem komuś z forum kto poprosił mnie o test szumów 50D
zobaczysz szumy REALNE w mieszkaniu - rura odkurzacza, szafki - zwątpisz
czerń - idealna, biel - idealna, kolory super... ale szarość i drewno NIE
test był 800, 1000, 1600, 2000, 3200 przy wyłączonym Noise Red.

MC - Sro 23 Cze, 2010

revolta napisał/a:
ślub małe ISO + lampa

Nie. Średnie iso + lampa.

papatki - Sro 23 Cze, 2010

revolta mRaw i inne nie zmniejsza szumu tylko zdjęcie, jak zrobisz resize w komputerze takiego dużego skonwertowanego raw-a wyjdzie bardzo podobnie do formatu mRaw czy sRaw (w zależności od algorytmu którym będziesz zmniejszał).

Ogólnie Twoje krzywe porady są nietrafione i niestety wprowadzają dodatkowy mętlik w głowie osoby pytającej.

revolta - Sro 23 Cze, 2010

ja mówię o efekcie jaki otrzymuję patrząc na RAWa w DPP
i osądzam na podstawie tego co mi wypluwa aparat w RAW i MRAW

a mówiąc o zmniejszaniu zapewne masz racje, ale mi chodzi o efekt wychodzący z aparatu
co do algorytmów zmniejszania - nie wiem, w DPP mam opcje "resize" , w Corelu mam "resize" i nie mam w nich wyboru opcji zmniejszania i opcji tworzenia pixela z np. 4 sąsiednich (jak np. mam algorytmy zapisu JPG różne do wyboru w Corelu)
nie porównywałem też MRAWA > JPG vs. RAW > resize > JPG więc nie wypowiem sie

wypowiadam sie tylko co do efektu jaki widzę po zrobieniu zdjęcia w jednym lub drugim formacie przy tym samym ISO
nie wiem czy aparat zmniejsza poprostu na pałę, czy może używa jakiegoś mądrego wybierania i uśredniania koloru przed zapisem go jako pixel usuwając szum

co zaś tyczy "szarej rury i mebli" postaram sie dać (może komuś pomoże) jutro wieczorem zdjęcia

papatki - Sro 23 Cze, 2010

efekt jest taki, że masz mniejsze pliki na których część szumu ze względu na jego specyfikę jest mnie widoczna. Ze zdjęć takich jednak pewnych detali w cieniach nie wyciągniesz a ogólna rozdzielczość obrazu będzie niższa. W przypadku jpg. w ogóle nie ma sensu porównywać bo aparat przy konwersji do jpg wykonuje określony zespół operacji na pliku z odszumianiem włącznie. Zresztą jest to trochę wariactwo zakup aparatu z matrycą 15MP i praca w niższych rozdzielczościach (co podkreślam dla mnie).
komor - Sro 23 Cze, 2010

revolta napisał/a:
w Corelu mam "resize" i nie mam w nich wyboru opcji zmniejszania i opcji tworzenia pixela z np. 4

Spokojna głowa, algorytmy skalowania biorą pod uwagę właśnie te dodatkowe piksele, skalowanie nie odbywa się poprzez wycięcie np. co drugiego piksela.

papatki napisał/a:
Zresztą jest to trochę wariactwo zakup aparatu z matrycą 15MP i praca w niższych rozdzielczościach (co podkreślam dla mnie).

Dla Ciebie może wariactwo, ale kupując aparat w określonym okresie czasu nie masz do wyboru kilku modeli (w tym samym przedziale cenowym) z rozdzielczościami: 8, 10, 15 i 20 mpix. Więc wyjścia specjalnego nie ma, może być więc wariactwo. :) Ja tam przeskakując z 40D na 50D trochę się bałem tych 15 mpix. Na razie nie miałem specjalnej potrzeby ich używania. sRAW-ów używam w takiej „reporterce” w której wiem, że natrzaskam sporo klatek, z których ostanie się jeno jedna trzecia, nie będę miał potrzeby robienia z tego niczego poza internetowymi 700x500 i ewentualnie odbitek 10x15. Poważniejsze rzeczy robię w RAW i rzeczywiście chyba jest tak, że nawet jak zmiejszamy potem pliki to ostrzejszy rezultat wychodzi z pełnego RAW-a. Muszę kiedyś to przetestować.

papatki - Sro 23 Cze, 2010

Tak jak pisałem to taka moja korbka. Zawsze lub prawie zawsze używam pełnej rozdzielczości matrycy. Zmniejszyć mogę sobie zawsze sam. Resize w drugą stronę jest już niewykonalny.
bacruk - Sro 23 Cze, 2010

Mam podobne zdanie jak papatki
Korzystanie z pełnej rozdzielczości daje większe możliwości obróbki na przyszłość. Lepiej mieć więcej informacji niż mniej. Przechowywanie i obróbka ciężkich plików to coraz mniejszy problem.

Apropo mRaw, sRAw - przeskalowanie automatycznie wiąże się z odszumieniem/ złagodzeniem wyrazistości szumu przez uśrednienie, czy to w aparacie czy później w obróbce.

komor - Czw 24 Cze, 2010

bacruk napisał/a:
Korzystanie z pełnej rozdzielczości daje większe możliwości obróbki na przyszłość. Lepiej mieć więcej informacji niż mniej.

Z tym trudno się nie zgodzić. Ale jest sporo zastosowań, gdzie 7 mpix to nadal jest o wiele za dużo. Co kto potrzebuje.

hijax_pl - Czw 24 Cze, 2010

komor, tylko dlaczego się ograniczać do używania mRaw czy sRaw skoro można zrobić to w komputerze, przy okazji 10x zmieniając zdanie jak ma docelowa fotografia wyglądać?
komor - Czw 24 Cze, 2010

Dlatego piszę: co komu potrzeba. Ważne zdjęcia robię w RAW (w tym ważną reporterkę), ale jak wiesz zdarza mi się uwieczniać wiekopomne wydarzenia w przedszkolu córki młodszej czy w szkole córki starszej, itd. Nie chce mi się zrzucać do komputera trzystu RAW-ów po 25 MB sztuka, a potem pracować nad nimi w takiej rozdzielczości, skoro wiem, że całość skończy w rozmiarze 700 pikseli. A jak przypadkiem zrobię zdjęcie życia w tym przedszkolu :) to 7 mpix też wystarczy do publikacji w Times czy National Przedszkographics. :)
bacruk - Czw 24 Cze, 2010

Ponieważ jak za 15lat standardem będzie 100mpx i będę chciał powrócić do wspomnień na przyszłym sprzęcie, np na projektorze trójwymiarowym :wink: to 3 czy 7mpx będzie pewnie bardziej raziło niż dostępne przecież 15 :mrgreen:

komor napisał/a:
Dlatego piszę: co komu potrzeba.


Nie wiemy co komu potem będzie potrzeba z tym zrobić. To trochę tak jak mieć stereo i nagrywać w mono z przekonaniem po co w stereo skoro to badziewne kawałki :wink:

xbudzik - Czw 24 Cze, 2010

Niestety otrzymalem dotacje i musze wydac okolo 6000 i musi byc to nowy sprzet, no chyba ze jest to sprzedawca ktory wystawi fakture.
Jesli odradzacie tego 7d to pozostane przy 50d i kupie wiecej odsprzetu, moze jeszcze zalapie sie na jakas stalke.

A co jest na rowni z 7d w nikonie?
moze macie jakies propozycje, byle sprzet byl nowy i cena body+lampa wynosi 6000zl?

hijax_pl - Czw 24 Cze, 2010

xbudzik napisał/a:
A co jest na rowni z 7d w nikonie?

D300s

wili69 - Sro 30 Cze, 2010
Temat postu: Prosba o porade
Witam!

Mam zamiar kupić swoją pierwszą lustrzankę do zastosowań amatorskich w związku z narodzinami syna Smile

Mój kompakt Sony ma już 7 lat i powoli kończy karierę. Ostatnio oglądałem zdjęcia z wakacji robione Nikonem 90D i zachwyciły mnie one swoją jakością, poziomem detali i kolorami. Zestaw który posiada kolega to: D90 z DX AF-S NIKKOR 18-200MM 1:3.5-5.6 G ED oraz DX AF-S NIKKOR 35MM 1:1.8G.

Zastanawiam się nad: Nikon D90, Nikon D5000, Canon 50D i Canon 550D. Chciałbym mieć też możliwość nagrywania filmów tym aparatem jeśli to nie oznacza że tak jak np. w przypadku Canona musiałbym wybrać model z dużo gorszymi parametrami (50D nie ma niestety tej funkcji :/). Zastanawia mnie też to czy przy moich planach odnośnie zastosowania aparatu różnice między np. 50D i 550D będą naprawdę zauważalne. Dodam że ze swojego kompaktu wyciągnąłem naprawdę już wszystko i chciałbym robić lepsze jakościowo zdjęcia.

Który z powyższych aparatów polecilibyście do zastosowań amatorskich. Budżet to nie więcej niż 5,000.00 PLN już z obiektywami.

Link do porównania:
http://www.optyczne.pl/po...=a...1&add3=764

Drugie pytanie to jakie obiektywy wziąć [firma w zależności od body ] (wszystkie ze stabilizacją optyczną):
1. 18-200MM 1:3.5-5.6
2. 18-55mm f/3.5-5.6G + 55-200mm f/4-5.6G VR (oba w zestawie)
3. 18-105MM 1:3.5-5.6
może kiedyś pojawi się jakaś stałka np. DX AF-S NIKKOR 35MM 1:1.8G

Dzięki za pomoc!

pzdr

Baku - Czw 01 Lip, 2010

wili69 napisał/a:
Chciałbym mieć też możliwość nagrywania filmów tym aparatem jeśli to nie oznacza że tak jak np. w przypadku Canona musiałbym wybrać model z dużo gorszymi parametrami


50D jest równorzędnym, jeśli nie lepszym aparatem od D90. tyle, że po prostu nie kręci filmów. Jeśli chcesz aparat z dobrymi filmami to Canon 550D - pod względem ergonomii i jakości filmowania jest lepszy od D90.
Jeżeli funkcja filmowania ma być używana epizodycznie to polecam Nikona D90, jeżeli zaś filmowanie ma być często wykorzystywane to zdecydowanie Canon 550D.

PiotrOs - Czw 01 Lip, 2010

A ja zapraszam tutaj:

http://forum.optyczne.pl/viewforum.php?f=23

Znajdziesz tam sporo informacji.

komor - Czw 01 Lip, 2010

wili69, polecam zapoznanie się z Regulaminem Forum oraz tematem PRZECZYTAJ ZANIM ZADASZ PYTANIE, w szczególności zaś co sądzimy o postach zatytułowanych w stylu „Prośba o poradę” czy inne podobne.

Przeniosłem Twój temat do odpowiedniego działu i połączyłem z poprzednim starszym, o odpowiednim tytule. Masz teraz do przeczytania 4 strony.

wili69 - Sob 03 Lip, 2010

sorry :oops: rzeczywiście zachowalem sie jak amator z tym tematem...

wstepnie wybrałem NIKONA D90 teraz tylko zastanawiam się nad obiektywami. Ponizej te które są w zestawach:
1. 18-200MM 1:3.5-5.6
2. 18-55mm f/3.5-5.6G + 55-200mm f/4-5.6G VR (oba w zestawie)
3. 18-105MM 1:3.5-5.6

który wybór będzie lepszy do amatorskich (zwykłych/rodzinnych) zastosowań?

moronica - Sob 03 Lip, 2010

kazdy ma swoje zalety i wady. wiem ze wiele osob chwali tego 55-200 wiec jesli zalezy ci na 200mm to raczej bierz zestaw nr 2. jesli wolisz miec jedno w miare uniwersalne oraz ostre szkielko to nr 3 (jak bedzie za krotkie to zawsze mozesz w przyszlosci uzbierac na 70-300)
lupo57 - Sob 03 Lip, 2010

jak masz kasę to akurat w nikonie 18-200 VR wypada nadzwyczaj dobrze, więc spokojnie możesz się decydować na zestaw numer 1, zestaw numer 2 dla mnie osobiście w tym momencie by odpadł, a jak bym wybierał to pewnie wybrałbym zestaw numer 3 :wink: + stałkę np 35mm a później jakieś tele np. 70-300 VR
wili69 - Sob 03 Lip, 2010

a gdybym jednak wybrał Canona 550D to który obiektyw z zestawu:
1. EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS
2. EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS

jeszcze pytano dla potwierdzenia: czy 550D ma silnik sterowania AF w body?

Sunders - Sob 03 Lip, 2010

wili69 napisał/a:
550D ma silnik sterowania AF w body?

W systemie canona silnik AF-a jest we wszystkich obecnie produkowanych obiektywach.
wili69 napisał/a:
który obiektyw z zestawu:

Opcja nr1, albo zastanów się nad zestawem: EF-S 18-55IS + EF-S 55-250IS/cenowo będzie podobnie/

lupo57 - Sob 03 Lip, 2010

zestaw nr.1 bardzo uniwersalny, miałem go przez chwilę, zrobiłem kilka zdjęć i w miarę pozytywne wrażenie

jeśli chodzi o 18-55 IS na pewno leprzy od poprzedników i za taką kasę warty polecenia

wili69 - Sob 03 Lip, 2010

Sunders napisał/a:
wili69 napisał/a:
550D ma silnik sterowania AF w body?

W systemie canona silnik AF-a jest we wszystkich obecnie produkowanych obiektywach.
wili69 napisał/a:
który obiektyw z zestawu:

Opcja nr1, albo zastanów się nad zestawem: EF-S 18-55IS + EF-S 55-250IS/cenowo będzie podobnie/


a jeśli chciałbym inne obiektywy niż Canon lub starsze modele bez silnika w obiektywie to body 550D będzie mogło sterować AF z własnego silnika (jeśli ma takowy)? Czyli dochodzimy do pytania czy silnik jest w body 550D czy go nie ma :)

Sunders - Sob 03 Lip, 2010

wili69 napisał/a:
a jeśli chciałbym inne obiektywy niż Canon lub starsze modele bez silnika w obiektywie

Wszystkie obiektywy Canona z mocowaniem EF i EF-S maja silniki AF-a.
Obiektywy innych firm z mocowaniem Canona produkowane obecnie też go mają, chyba że są z założenia manualne jak np. obiektywy CZ lub Samyang.
Sprecyzuj o jaki dokładnie obiektyw Ci chodzi.

[ Dodano: Sob 03 Lip, 2010 17:14 ]
wili69 napisał/a:
czy silnik jest w body 550D czy go nie ma

W żadnym body Canona produkowanym obecnie nie ma silnika AF-a, bo nie ma takiej potrzeby.

wili69 - Nie 04 Lip, 2010

Dzięki bardzo za odpowiedz odnośnie silnika w Canonie :D

w takim razie który KIT-owy obiektyw polecacie:
1. EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS
2. EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS

który do moich potrzeb będzie lepszy?

sigmiarz - Nie 04 Lip, 2010

w amatorskich codziennych 18-135, jesli jesteś początkujący taki zakres pozwoli Ci sie określić w przyszłych zakupach mniej kitowych obiektywów, i nie będzie Cię ograniczać
na początku drogi fotoamatora lub czegoś więcej.

[ Dodano: Nie 04 Lip, 2010 13:51 ]
tylko ta matryca 550d.. taka nadmuchana ta jej rozdzielczość, nie wiem czy nie lepiej brac d90.. albo nawet wiem ze lepiej brac d90 :) i chyba będzie taniej z kitem.

P_M_ - Nie 04 Lip, 2010

Nie bedzie tragedii, jesli bedzie mial dobre szkla i nie bedzie podbijal ISO.
Przy okazji ma duzo lepsze filmowanie. Cala reszta jest faktycznie duzo ciekawsza w d90.

sigmiarz - Nie 04 Lip, 2010

poza tym ceny są tej 5-tki przegięte np. http://allegro.pl/item110...ii.html#gallery

jak dla mnie max 6k za taki zestaw.

[ Dodano: Nie 04 Lip, 2010 17:12 ]
pomyliłem wątki..

darekk - Sob 10 Lip, 2010

wili69 napisał/a:
czy silnik jest w body 550D czy go nie ma

W żadnym body Canona produkowanym obecnie nie ma silnika AF-a, bo nie ma takiej potrzeby.[/quote]

A do Canona 50 /1.8 (nie ma USM) ten silnik w body to aby nie jest potrzebny? Przecież ten obiektyw działa z nowym body.

Sunders - Sob 10 Lip, 2010

darekk napisał/a:
A do Canona 50 /1.8 (nie ma USM) ten silnik w body to aby nie jest potrzebny?

Nie jest, bo canon 50/1,8 ma silniczek AF-a tyle że nie USM :smile:

komor - Sob 10 Lip, 2010

To jeszcze raz, dokładniej. W systemie EOS, obecnie cyfrowym a kiedyś analogowym, od zawsze wszystkie obiektywy są wyposażone we własny silnik. Czy to jest USM czy nie, to już inna kwestia, w każdym razie zawsze jakiś jest i nigdy nie znajdował się on w body.
darekk - Sob 10 Lip, 2010

Dzięki za wyjaśnienie.
wili69 - Nie 11 Lip, 2010

Wszystkim którzy się udzielali dziękuję za pomoc. W piątek kupiłem Nikona D90 z obiektywem 18-105 (KIT) z torbą i statywem Hama. Teraz zabieram się za lekturę instrukcji i robienie zdjęć. Pierwsze wrażenia są super. pzdr i thnx
sigmiarz - Nie 11 Lip, 2010

:cool: prawie jak ja jakiś rok temu, tylko ten statyw hama, to tylko wygląda jak statyw,
na długie czasu z autowyzwalacza do pejzazy ze wstepnym uniesieniem lustro jak nie będzie wiatru... moze sie nada :)

Wujek_Pstrykacz - Czw 15 Lip, 2010

wili69 napisał/a:
i statywem Hama.


Raczej do niczego się nie nada, napewno nie do D90 :sad:

lithium - Czw 15 Lip, 2010

zycze udanych zdjec:)
arti.sa - Czw 22 Lip, 2010

Witam wszystkich. Zanim się zalogowałem przekopałem to forum przez kilka dni.
Dzieki temu forum poznałem podstawy ale chęć dalszego wgłębiania w tajniki fotografii pozostawię już na kolejne tygodnie i lata ;)

Do rzeczy.
Wpadł mi zestaw d5000 + 18-105 vr a że trochę kręcę filmiki dziecku to podpowiadacie, że 550d będzie lepszy?. Budżet mam do 3k więc na 550d z lepszym obiektywem nie wystarczy.
Czy na początek przygody da radę d5000? Może później jakiś teleobiektyw.
Proszę o podanie podstawowych różnic w codziennym użytkowaniu pomiędzy d5000 a 550d?
A tym samym aby zaowocowały w wyborze modelu ;)

sigmiarz - Nie 25 Lip, 2010

są jeszcze pentax, olympus, panasonic... nie tylko canon i nikon
darekk - Pon 26 Lip, 2010

d5000 współpracuje tylko z obiektywami w Nikonie z oznaczeniem AF-S, Sigmie z HSM. Nie współpracuje np.: z N50/1.8 i N35/2 (tylko ręczne ustawianie ostrości). Co do budowy i wielkości to to samo, oba CMOS-y. Podobno C550d kręci lepsze filmy.
Yossarian - Pon 26 Lip, 2010

Nie przesadzajmy już z tym brakiem silnika, jest coraz więcej szkieł z własnym napędem.
Przykład z N35/2 jest lekko nietrafiony - za mniejsze pieniądze można kupić 35/1.8 , który ma napęd i lepsze światło.

arti.sa - Wto 27 Lip, 2010

Chyba jutro dokonam zakupu D5000 z 18-55vr bo nie widzę dużego zaprzeczenia co do modelu ;) Skoro nie ma dramatu z kręceniem filmików to nie będzie tak źle choć to też nie jest tak do końca priorytetem. Ważniejszy to aby móc pstryknąć dobrą fotkę oczywiście z czasem bo umiejętności liche ;)

Cena raczej dobra 2450 z dodatkową baterią, torbą nikona, filtrem uv, 8gb, aquapak.
A że mam nie wykorzystywany służbowy 18-105vr to będzie chyba najrozsądniejszy wybór.

[ Dodano: Sro 28 Lip, 2010 09:43 ]
I jak to tu mówią stałem się "wyznawcą" N ;) (tylko nie wiem czy to prawica czy lewica).
Pierwsza jest fascynacja - jak to na początku pozytywna.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group