forum.optyczne.pl

Cyfrowe lustrzanki - UniWB a ekspozycja

dragossani - Sro 07 Wrz, 2011
Temat postu: UniWB a ekspozycja
Orientuje się ktoś może, czy ustawienie balansu bieli w puszce wpływa na automatykę pracy aparatu w zakresie ekspozycji? Przykład: puszka na RAW, tryb AP, kadr z przewagą nieba - czy po ustawieniu chłodniejszego balansu bieli, czas ekspozycji zostanie skrócony?

Pytam w kontekście UniWB. Ciekawi mnie czy wykorzystanie takiego profilu poprawia tylko użyteczność histogramu, czy może koryguje również pracę automatyki aparatu. Ewentualna automatyzacja ETTR to jednak spora wygoda.

komor - Sro 07 Wrz, 2011

Orientować to się nie orientuję, ale gdybam sobie, że światłomierz pracuje w oparciu o „bezwzględne” wartości EV, a nie patrzy na bity przetwornika matrycy, saturacje po zastosowaniu balansu bieli (którego przecież nie ma dopóki nie zrobi się zdjęcia) itd. Wydaje mi się, że ilość zmierzonego światła przeliczana jest na czułość/przysłonę/czas wynikającą ze znajomości pracy matrycy. Łatwo to zresztą sprawdzić (co niniejszym zrobiłem) ustawiając aparat w jakiś tryb automatyczny (AV, TV) i obserwować czy zmieniają się dobrane parametry gdy zmieniamy WB. Pomiędzy żarowym a słonecznym jest tyle tysięcy K różnicy, że coś by było widać. U mnie ustawienie balansu bieli w żaden sposób nie wpływa na parametry ekspozycji.
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

UniWB daje tylko możliwość oglądania histogramu z - upraszczajac - "RAWa a nie wywołanego JPGa"
dragossani - Sro 07 Wrz, 2011

Czyli aż tak dobrze to nie ma :razz: Dzięki za odpowiedź.
jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

dragossani napisał/a:
Ewentualna automatyzacja ETTR to jednak spora wygoda.
Ale co tu automatyzować?
cybertoman - Sro 07 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
Ale co tu automatyzować?
Auto-ETTR to tryb, w ktorym doplyw swiatla jest odcinany w momencie, gdy x% pikseli osiaga poziom y%, gdzie x i y jest ustawialne.
dragossani - Sro 07 Wrz, 2011

Skoro automatyka ustawia ekspozycję olewając balans bieli, to przy próbie uzyskania ETTR w trybie półautomatycznym (np. A lub S), kadr wypełniony silnie nasyconym kolorem będzie miał przepał na jednym z kanałów.
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

cybertoman napisał/a:
Auto-ETTR to tryb...
Fajnie.. :)
Tyle, że jak się zna matrycę w swoim aparacie to można mniej więcej szybko trafić w punkt pełnej saturacji bez n+1 prób. Bierzemy pomiar punktowy - ustawiamy na światła / jasne partie i robimy kompensacje +... np właśnie, 2 może 3EV.. A może nawet 4EV?

W każdym razie ja to u siebie robię tak, że ustawiam sobie kompensację ekspozycji na plus, przestawiam w pomiar punktowy światła, zdejmuję pomiar, kadruję i voila!
Histogram dzięki UniWB i liniowej krzywej tonalnej daję mi tylko potwierdzenie prawidłowo przygotowanego RAWa.

mozer - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl, tylko w reportażu to się średnio sprawdza ;)
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

mozer, a po kiego grzyba w reportażu ETTR? ;)

ETTR stosuję gdy chcę maksymalnie wykorzystać możliwości matrycy - w jednym zdjęciu.
Alternatywa to HDR z kilku JPGów.

jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

dragossani napisał/a:
to przy próbie uzyskania ETTR w trybie półautomatycznym (np. A lub S)
Ale kto stosuje półautomat przy ETTR?
hijax_pl napisał/a:
W każdym razie ja to u siebie robię tak, że ustawiam sobie kompensację ekspozycji na plus, przestawiam w pomiar punktowy światła, zdejmuję pomiar, kadruję i voila!
Też tak robiłem, bo dzięki temu mogłem sobie na szybko wyzerować drabinkę do świateł zielonym przyciskiem, ale po pierwsze, musiałem zawsze mierzyć tylko światła, a po drugie, kompensacja działa mi wtedy też na lampę w TTL. Obecnie używam lepszej IMHO metody, czyli drabinka na stałe pokazuje mi poziomicę, a wartość odchyłki pokazywana jest liczbowo od -5 do +5EV, tak, że mogę swobodnie sprawdzić, czy światła mieszczą się w zakresie, który mogę odzyskać z RAW-a, ale bezproblemowo mogę też określić gdzie jest zero światłomierza przy takiej ekspozycji i do jakiej głębokości cieni będę miał dobrą jakość.
mozer - Sro 07 Wrz, 2011

Co robicie jak w kadrze macie drobne jasne elementy, które się mogą przepalić, a naświetlanie na nie powoduje niedoświetlanie reszty kadru? Naświetlacie na nie, czy je ignorujecie?
dragossani - Sro 07 Wrz, 2011

@mozer: Moim zdaniem, decyzja zależy od tematu zdjęcia. Stonowany kadr krajobrazowy czy architektoniczny raczej nie powinien mieć przepałów, nawet stosunkowo niewielkich. Zwykle daje się to ogarnąć tą lub inną metodą. Bardziej dynamiczne kadry, gdzie jest wyraźny temat, mogą mieć takie niedociągnięcia bo walczy się przede wszystkim o uchwycenie głównego tematu. Przy tych najbardziej artystycznych ujęciach i tak liczy się tylko wrażenie jakie chcemy uzyskać.
moronica - Sro 07 Wrz, 2011

mozer, mozna zrobic z nich ladne gwiazdki ;)
jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

mozer, to zależy co to za elementy i czy można je zignorowac (jak np. punktowe źródła światła), czy nie. Poza tym, kompletnie nie przejmuję się tym, czy kadr jest na tylnym LCD niedoświetlony, czy przepalony, ważne, że ja wiem, czy mam potrzebny do jego prawidłowego wywołania materiał.
cybertoman - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
Tyle, że jak się zna matrycę w swoim aparacie to można mniej więcej szybko trafić
Mozna, jasne. Tylko po co ta cala gimnastyka, jesli mozna(by) nie tylko "mniej wiecej" tylko "wiecej wiecej" trafiac? Czy naswietlanie RAWa inne, niz ETTR, czyli marnowanie bitow dla wiekszych szumow, ma jakikolwiek sens?
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

mozer, ale ETTR to technika dająca możliwość realnego wykorzystania matrycy, a nie próbująca zmieścić dynamikę sceny na matrycy.

Jak mam ostre światło w kadrze - to delikatnie prześwietlam. Detale "włókna żarówki" mnie nie interesują ;)
Jak nie mam ostrego światło w kadrze - w zasadzie nie mam problemu o jakim piszesz.

Swoją droga ETTR używam raz po raz - nie jest to moja jedyna technika robienia zdjęć.

cybertoman napisał/a:
Tylko po co ta cala gimnastyka, jesli mozna(by) nie tylko "mniej wiecej" tylko "wiecej wiecej" trafiac?
Po zanalizowaniu sobie swojej matrycy metodą, która gdzieś tam opisywałem kiedyś poznałem dokładne punkty pełnej saturacji i 18% szarości. Wyliczyłem różnicę między tymi wartościami i zamieniłem je na kroki EV. Mam zatem dokładną informację o ile mam skompensować pomiar ekspozycji.

W zdecydowanej większości przypadków to wystarczy jako pierwszy (i jedyny) strzał w ustawienia. Jedyny problem z jakim się czasami borykam trudność znalezienia najjaśniejszego miejsca ;)

jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
problem z jakim się czasami borykam trudność znalezienia najjaśniejszego miejsca ;)
Dokładnie tak, dlatego tak ważny jest rozmiar spota i dlatego niegdysiejsze canonowe wynalazki w serii xxD nie bardzo nadawały się do użytku (o niższych seriach nie wspominając).
mozer - Sro 07 Wrz, 2011

jaad75, w Canonach jest inna, bardziej imho uciążliwa rzecz - mianowicie ograniczenie wskazań światłomierza do +2EV.

Czy nie jest tak, że WB może mieć wpływ na poprawne dobranie ekspozycji? Jeśli źle go ustawimy i np. czerwony kanał poleci nam w prawo będzie nam się wydawało, że naświetliliśmy do prawej, a w rzeczywistości po skorygowaniu WB w RAW prawa strona będzie pusta.
Oczywiście jeśli nie korzystamy z histogramu, to problemu nie ma, ale trzeba znać dobrze matrycę, a to jednak nie jest takie trywialne, bo zależy od czułości w poszczególnych barwach...

hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

mozer, ale właśnie po to by poprawnie i szybko korzystać z techniki ETTR powstało UniWB. Żeby ufać histogramom...
cybertoman - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
trudność znalezienia najjaśniejszego miejsca
Czyli nawet Tobie AETTR do czegos by sie przydal. Czasami.
jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

mozer, ale przecież światłomierz pokazuje Ci informacje ze swoich czujników, a nie z matrycy...

[ Dodano: Sro 07 Wrz, 2011 13:17 ]
mozer napisał/a:
jaad75, w Canonach jest inna, bardziej imho uciążliwa rzecz - mianowicie ograniczenie wskazań światłomierza do +2EV.
No tak, ale wystarczy ustawić przesunięcie zera na +2EV i koniec drabinki, to już +4EV...
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

cybertoman napisał/a:
Czyli nawet Tobie AETTR do czegos by sie przydal. Czasami.
Jeśli by szukał w całym kadrze - tak.

Tak się zastanawiam, czy AETTR nie mógłby być tylko zmianą w matrycy, gdy każdy poszczególny sensel miałby jakąś dodatkową linie "IAMSATURATED" monitorowaną przez ADC. Wtedy faktycznie działałoby to jak układy automatyki naświetlania monitorujące światło padające na kliszę... Ale pojechałem ;)

Prościej wziąć dane ze światłomierza, ale wtedy sprawdzą się lepiej te nowe czujniki w Nikonach - te mające 1000 czy 2000 pikseli. W Canonach nowych też coś takiego jest ...

jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

BTW, hijax_pl, nie wiem, czy Ci tej zmiany koloru gratulować, czy współczuć... :razz:
mozer - Sro 07 Wrz, 2011

jaad75, hm, nie rozumiem...
Chcę ustawić ekspozycję na światła +4EV, ale światłomierz pokazuje mi tylko +2EV. Masz na myśli, żeby wybrać ze światłomierzem ekspozycję dla +2EV a potem ręcznie przejechać z czasem w górę o 2 działki?

jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

mozer, jak ustawiasz kompensację ekspozycji w M na +2EV, to po prostu wskazanie 0 na drabince oznacza +2EV, a wtedy prawy (w Nikonach lewy) koniec drabinki oznacza +4EV.

[ Dodano: Sro 07 Wrz, 2011 13:27 ]
Aaa, zapomniałem, że w Canonach to nie działa... No cóż, koleiny epic fail tej firmy... :roll:

mozer - Sro 07 Wrz, 2011

Fajnie :/
cybertoman - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
Ale pojechałem
Fajnie pojechales, mi sie podoba, cos takiego bardzo ulatwiloby mi prace.
jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
Tak się zastanawiam, czy AETTR nie mógłby być tylko zmianą w matrycy, gdy każdy poszczególny sensel miałby jakąś dodatkową linie "IAMSATURATED" monitorowaną przez ADC. Wtedy faktycznie działałoby to jak układy automatyki naświetlania monitorujące światło padające na kliszę... Ale pojechałem ;)
Tylko, że to byłoby do zrealizowania już w trakcie/po ekspozycji...
cybertoman - Sro 07 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
w trakcie
Dokladnie, mozna by swiatlomierz wyrzucic, te wrozke, anachronizm itd...
jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

cybertoman napisał/a:
Dokladnie, mozna by swiatlomierz wyrzucic, te wrozke, anachronizm itd...
To zwłaszcza istotne w Canonach... :razz:
cybertoman - Sro 07 Wrz, 2011

jaad75 napisał/a:
istotne
Istotne jest tam, gdzie nie ma czasu na ......, czyli "szybkie kamery do celow". Nie wszystkie te techniki da sie rozsadnie przelozyc na fotografie - to fakt. Niemniej jednak swiatlomierz to rzecz zbedna.
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

Tyle, że ETTR nie ma nic wspólnego z prawidłowym naświetleniem. I nie da nam zdjęcia, ale materiał na wyczarowanie zdjęcia ;)
cybertoman - Sro 07 Wrz, 2011

To tylko przyjecie kryterium definicji poprawnego oswietlenia.
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

Albo kryterium efektywnego naświetlenia ;)

[ Dodano: Sro 07 Wrz, 2011 16:21 ]
Tak sobie myślę, że od takich zmian wolałbym by światłomierz i kolorymetr mierzyły światło padające, a nie odbite ;)

cybertoman - Sro 07 Wrz, 2011

Ja pracuje na "krotkich" przetwornikach, bo nie ma czasu na zapelnienie nastu bitow. Utrata jednego bitu w tych warunkach jest niedopuszczalna i wielce niepoprawna.
jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl napisał/a:
Tak sobie myślę, że od takich zmian wolałbym by światłomierz i kolorymetr mierzyły światło padające, a nie odbite ;)
A niby jakim cudem?
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

Np kierując obiektyw w źródło światła. I przyjtrzymując Alt klikam w AE-L.

Zasadniczo brakuje tylko klawisza Alt ;-)

jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl, pytam jak technicznie miałbyś zmierzyć światło padające na obiekt, nie podchodząc do niego....
komor - Sro 07 Wrz, 2011

No wysyłasz fotona z zapytaniem (kierujesz nim przy pomocy spota), on sprawdza, pyta kolegów i potem wraca do puszki przez TTL. :)
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

Tak samo jakbym to uczynił mając w dłoni sekonica.
Ot - i cała filozofia ;-)

jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

hijax_pl, czyli światłomierz światła padającego i kolorymetr wbudowany w korpus aparatu?
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

Albo wykorzystanie istniejących już komponentów w puszce, tylko inne ich oprogramowanie. Taka software'owa biała kopułka ;)

W Nikonach czujnik ekspozycji to śjakaś specjalna matryca RGB - może odczytać jasność głównego iluminanta jak i jego kolor.

AM - Sro 07 Wrz, 2011

Latwiej do sceny biegac ze swiatlomierzem niz z aparatem. Przynajmniej w wiekszosci wypadkow.
jaad75 - Sro 07 Wrz, 2011

AM napisał/a:
Latwiej do sceny biegac ze swiatlomierzem niz z aparatem. Przynajmniej w wiekszosci wypadkow.
Też tak uważam.
hijax_pl - Sro 07 Wrz, 2011

Zgoda - o ile sami budujemy sobie scenę i rozstawiamy zabawki. Wtedy faktycznie prościej podejść z mniejszym światłomierzem.
Ale w innych przypadkach, gdy sceny nie ma, bo jej nie budujemy, nie kontrolujemy, np gdy robimy jakiś landszafcik?

AM - Sro 07 Wrz, 2011

Scena zawsze jest. W koncu sie jakas scene fotografuje.

Landshaft? No to tylko swiatlo padajace mozna zmierzyc swiatlomierzem. Chyba, ze najpierw idziemy, mierzymy aparatem rozne mozliwosci a potem kadrujac eliminujemy niepotrzebne pomiary. Ja jednak wole zostawic aparat na statywie i chodzic ze swiatlomierzem.

Ale w landshafcie rzadko jest mozliwosc zmierzenia swiatla padajacego i to czy mierzymy aparatem czy swiatlomierzem nie ma zadnej roznicy.

paul80 - Nie 17 Lut, 2013

hijax_pl, dzięki za nakierowanie mnie na UniWb :wink: , nastawy domyślne w aparacie a co z WB, czy ustawić go na 5200 na stałe?
hijax_pl - Pon 18 Lut, 2013

Jaki masz aparat?
paul80 - Pon 18 Lut, 2013

Canon 400D
hijax_pl - Pon 18 Lut, 2013

http://forums.dpreview.com/forums/post/31779584

http://www.guillermoluijk...wb/index_en.htm

paul80 - Pon 18 Lut, 2013

hijax_pl, dzięki za linki z pomocą google tłumacza zrobiłem procedurę;

1.obiektyw zasłonięty dekielkiem i WB na AWB
2.autofocus na maual
3. puszkę w ciemność na maksymalny czas tj. 30 sek.
4. WB custom i wszystko się zgadza zielone fotki.

To logicznie rzecz biorąc, mam naświetlać do prawej na green i mam rozumieć że kanał green jest trudniejszy w przepaleniu dlatego na niego się naświetla w tej technice?

hijax_pl - Pon 18 Lut, 2013

paul80 napisał/a:
To logicznie rzecz biorąc, mam naświetlać do prawej na green i mam rozumieć że kanał green jest trudniejszy w przepaleniu dlatego na niego się naświetla w tej technice?
UniWB jest po to, bu histogramy rysowane przez aparat były wiarygodne, to znaczy pokazywały coś co można nazwać histogramami RAWa. Oczywiście oprócz konwersji koloru potrzebna jest jeszcze "płaska" krzywa tonalna. Podsumowując robisz nadal ekspozycję tak, by ŻADNE ze składowych nie były przepalone. Ale przynajmniej możesz zawierzyć histogramom.
paul80 - Pon 18 Lut, 2013

Zrobiłem test i celowo przestawiłem WB na chmurkę i naświetlałem na maksa w manualu, histogram był o włos od przylegania do prawej strony, czyli czas 1/3 1/4, pózniej wykonałem takie samo zdjęcie z UNIWB, zgrałem foty na dysk, porównałem pliki w aparacie na podstawie histogramu , wybrałem dwa pliki o tych "samych histogramach do prawej" i wczytałem do ACR i obydwa pliki otrzymały taka samą temperaturę 4050 tinta +6 i wyszło mi 0,4 EV różnicy w jasności, przy czym czasy zdjęć były prawie równe, nie dało się na tym samym czasie zrobić, aby histogram nie kładł się definitywnie w obydwu przypadkach czasy to 1/3 do 1/4 i 0,4 EV róznicy,robi wrażenie :wink: , mam nadzieję że to własnie o to chodzi :wink: . Gdyby nie felerny WB, to pewnie by dało się dobrze naświetlić.

Jedynie czego nie zrobiłem to nie przestawiłem profilu ze standard na neutral - zapomniałem.

[ Dodano: Pon 18 Lut, 2013 16:33 ]
hijax_pl, czy to był klasyczny przykład?

[ Dodano: Pon 18 Lut, 2013 16:54 ]
Ps. miało byc, czy to klasyczny przykład wpływu błędnego WB na ekspozycję?, poniżej dowód na to jak było naświetlane i wcześniej błędnie wpisałem ekspozycję, jest "1/4 do "0,3 zresztą na screenie dokładnie widać.


[ Dodano: Pon 18 Lut, 2013 17:11 ]
A tak wygląda różnica w naświetleniu po zmianie WB na taki sam jak wyznaczył ACR:



[ Dodano: Pon 18 Lut, 2013 18:55 ]
Brakuje na tym forum poradnika o UniWb, wszystko jest rozsiane po wątkach nieraz odbiegających od tematu, domyślam się że to tak ma być, informacja nie może być na wyciągnięcie reki :wink:

hijax_pl - Pon 18 Lut, 2013

paul80 napisał/a:
To chociaż pogadaj ze mną http://forum.optyczne.pl/...p=400175#400175 :wink:

Jak się sklejają posty to nie widzę, że coś dopisujesz...

Co do wątpliwości - przeczytałeś dokładnie ten artykuł?
http://www.guillermoluijk...wb/index_en.htm

paul80 - Pon 18 Lut, 2013

Czytać czytałem z google translate, juz pisałeś po co jest ten UniWb, aby pokazywać histogram rawa a nie wołanego jpga, który dodatkowo jest 8 bitowy. Mnie wyszło, że na UniWb, mogę bardziej naświetlić plik bez clipingu patrząc na histogram i to właśnie przedstawiłem.

[ Dodano: Wto 19 Lut, 2013 09:06 ]
Powiem szczerze w j. angielskim nawet z google translate nie za bardzo rozumiem ten artykuł. Czy mógłbyś mi przekazać to w bardziej zrozumiałej formie, albo gdzieś pokierować na artykuł po polsku. Zaciekawił mnie ten temat :wink:

pioroon - Wto 19 Lut, 2013

pinggggggggggggggg
paul80 - Wto 19 Lut, 2013

pioroon, dzięki :wink:


hijax_pl, Powiem szczerze w j. angielskim nawet z google translate nie za bardzo rozumiem ten artykuł. Czy mógłbyś mi przekazać to w bardziej zrozumiałej formie, albo gdzieś pokierować na artykuł po polsku. Zaciekawił mnie ten temat :wink:

komor - Wto 19 Lut, 2013

paul80, tekstów o takich szczegółowych technikaliach po polsku prawie nie ma, a jak są, to są przeważnie uproszczonymi kopiami artykułów w języku angielskim. Trudno to przeskoczyć, a czytanie takich tekstów przy pomocy Google Translate to raczej porażka.

Tu masz coś po polsku, ale nie czytałem tego i nie mam teraz czasu przeczytać, więc nie gwarantuję czy to coś z sensem :)
http://fotoadency.blogspot.com/2009/05/uniwb.html

paul80 - Wto 19 Lut, 2013

komor, to już czytałem;), tylko nie wiem co Hijax_pl miał na myśli, jeżeli UniWB jest po to aby pokazywać prawdziwy histogram Rawa a nie jpg to ja rozumiem. Domyślam się, że mój przykład nie wykorzystywał potencjału matrycy.
jaad75 - Wto 19 Lut, 2013

paul80, UniWB ma pokazywać Ci w aparacie histogram (dla JPG) maksymalnie zbliżony do tego jakie dane są zarejestrowane w RAW. To pozwoli Ci naświetlać maksymalnie do prawej (ETTR), bez przepałów w żadnym kanale i bez straty zakresu dynamicznego, jedynie dzięki obserwacji histogramu i regulacji ekspozycji względem jego wskazań. Co tu jest niejasne?
paul80 - Wto 19 Lut, 2013

jaad75, cofnij się do zdjęć które zamieściłem i zobacz co napisałem a następnie co mi Hijax_pl odpisał. Czy mój przykład jest dobry?, niepoprawny WB spowodował niedoświetlenie ( względem UNiWB), ale na histogramie w aparacie jest poprawna ekspozycja.
hijax_pl - Wto 19 Lut, 2013

paul80, czego nie rozumiesz z tego artykułu co zalinkowałem?
paul80 - Wto 19 Lut, 2013

hijax_pl, zadałem pytanie o mój przykład, czego nie rozumiesz?
hijax_pl - Wto 19 Lut, 2013

paul80 napisał/a:
hijax_pl, czy to był klasyczny przykład?
Nie. Szukasz przykładów? Szukaj ETTR. UniWB to tylko pomocnik do ETTR a nie sama w sobie metodyka.


Poczytaj /tłumacz sobie to: http://www.cambridgeincol...-techniques.htm

paul80 - Wto 19 Lut, 2013

To UniWb to stosuje się tylko i wyłącznie do ETTR?. I nie wiem czy łapie to ETTR, przecież normalnie robiąc zdjęcia staramy się naświetlać poprawnie- do prawej. Zdjęcie pierwsze z kotem jest bardziej naświetlone dzięki UniWb?. A może chodzi o to aby naświetlić maksymalnie ile się da bez clipingu z UniWB, bez UniWb poprzez przekłamania histogramu na pewno "niedoświetlimy" i nie uzyskamy maksymalnej ekspozycji, czy dobrze rozumiem?.
komor - Wto 19 Lut, 2013

paul80 napisał/a:
przecież normalnie robiąc zdjęcia staramy się naświetlać poprawnie- do prawej.

Jak wygląda u Ciebie histogram poprawnie naświetlonej szarej kartki? (takiej co na ekranie aparatu wygląda na szarą, a nie białą czy czarną). Czy histogram jest do prawej?

paul80 napisał/a:
To UniWb to stosuje się tylko i wyłącznie do ETTR?

Moim zdaniem tylko i wyłącznie do ETTR, ale właśnie w tym sensie:
paul80 napisał/a:
chodzi o to aby naświetlić maksymalnie ile się da bez clipingu

hijax_pl - Wto 19 Lut, 2013

paul80 napisał/a:
To UniWb to stosuje się tylko i wyłącznie do ETTR?
Tak.
paul80 napisał/a:
przecież normalnie robiąc zdjęcia staramy się naświetlać poprawnie- do prawej.
Nie.
paul80 - Wto 19 Lut, 2013

ETTR to jest oczywiście maksymalne naświetlenie w technice ETTR a w skrócie nadeskpozycja ?. Sugerowałem się tym obrazkiem z linku.
http://farm4.static.flick..._8035a6836b.jpg
, czyli robię fotkę powiedzmy na 1/50 i mam oddana scenę taka jaka była, to teraz aby ją zrobić w ettr dopalam ekspozycję do prawej i powiedzmy wyjdzie 1/15, zdjęcie będzie za jasne, ale przez to mamy więcej szczegółów w cieniach i ogólnie mniej szumu i obraz zyska na jakości, czy dobrze rozumiem?

hijax_pl - Wto 19 Lut, 2013

paul80 napisał/a:
czy dobrze rozumiem?
Zasadniczo tak.

To nie jest technika do np reporterki ulicznej. Ale do krajobrazu czy martwej natury - jak znalazł.

paul80 - Wto 19 Lut, 2013

Ufff :wink: , hijax_pl, a jak się przedstawia różnica między UniWB ETTR i AWB ETTR lub dokładny balans bieli i ETTR bez UniWb, ile tracimy bez UniWb?


Ps.
Moje obrazki właśnie zmierzały do pokazania różnicy, mnie wyszło ok 0,4 Ev, tyle mogłem więcej naświetlić.

hijax_pl - Wto 19 Lut, 2013

Tracimy? Bez UniWB to jak jak kontrola prędkości samochodu obserwując wskazania temperatury oleju ;)
paul80 - Wto 19 Lut, 2013

Etam :mrgreen: , nie do końca chyba rozumiem samej idei UniWb, jeżeli to jest zrównoważenie kanałów,to przecież ustawienie dokładnego balans bieli np. na p. foto, przed wykonanym zdjęciem, też nam pozwoli na maksymalną ekspozycję?
hijax_pl - Wto 19 Lut, 2013

paul80 napisał/a:
jeżeli to jest zrównoważenie kanałów
Nie jest.
paul80 - Wto 19 Lut, 2013

hijax_pl, masz rację:

Jednak nawet to nie gwarantuje prawidłowego odwzorowania tego co aparat rejestruje w histogramie. Problemem jest balans bieli. W zależności od ustawionego bb, wbudowany w RAW plik JPG będzie zawierał więcej danych dla niektórych kanałów – i nie byłoby to problemem, jeśli ustawialibyśmy za każdym razem prawidłowy bb, gdyby nie fakt, ze producenci aparatów musieli wtrącić swoje trzy grosze...

Otóż wartości luminacji dla poszczególnych kanałów są mnożone przez dodatkowy współczynnik, teoretycznie mający „pomoc” użytkownikowi i umożliwić uzyskanie
dobrych wyników prosto z aparatu. To rzeczywiście działa, ale tylko dla plików JPG - mają one ograniczone do 8 bitów na kanał możliwości zapisu kolorów – podczas gdy współczesne lustrzanki są w stanie przechwycić nawet 14 bitów informacji o kolorze (choć dla większości sensorów APS-C 12 wydaje się być limitem :) . Problem pojawia się w momencie, gdy zapisując pliki w formacie RAW zaufamy, ze aparat pokaże nam rzeczywisty histogram, podczas gdy to co widzimy, zostało przekłamane poprze użycie ww współczynników.

Temat praktycznie wyczerpany :wink: , ciekawi mnie tylko o ile więcej udaje się naświetlić z UniWB a bez UniWb, próbowałeś kiedyś, ile Tobie wyszło?. Bo mnie wyszło to co wyszło.

hijax_pl - Wto 19 Lut, 2013

A co ma WB do RAWa? Nic.
Zatem wtrety o trzech groszach są bezcelowe...

Zrób zdjęcie normalnie i za pomocą techniki ETTR a zobaczysz różnice. Szczególnie w aparatach gdzie czujnik ekspozycji nie analizuje obrazu RGB a jedynie wyłapuje luminancję...

paul80 - Sro 20 Lut, 2013

hijax_pl, co to znaczy zrób normalnie zdjęcie, przecież mogę na AWB naświetlić bardziej rawa do prawej bez UniWb i co to będzie ETTR?

Pokazałem Ci obrazki , naświetlałem do prawej maksymalnie z UniWb i na AWB, to co źle to robię?. Ja tylko chcę porównać ile to daje.

Ps. Przed chwila robiłem na AWB i na UniWB maksymalnie do prawej i ch.. obrazki praktycznie takie same :mrgreen:

hijax_pl - Sro 20 Lut, 2013

paul80 napisał/a:
co to znaczy zrób normalnie zdjęcie
Normalne, to znaczy naświetlając "normalnie", czyli bez prześwietleń.
paul80 napisał/a:
przecież mogę na AWB naświetlić bardziej rawa do prawej bez UniWb i co to będzie ETTR?
To nie będzie ETTR, tylko prześwietlone zdjęcie. Takie właśnie prześwietlanie się często stosuje gdy możemy użyć (lub dążymy do) dłuższego czasu i nie chcemy podbijać ISO. Oczywiście musimy dobrze znać swój aparat by nie przesadzić. Bo w jednym możemy naświetlić z kompensacją ekspozycji o 3EV a przy innym już 1EV przepali nam światła.

ETTR to technika umożliwiająca zapisanie pliku RAW (podkreślam ten format) w sposób taki by najwięcej informacji było przy prawej krawędzi histogramu. W efekcie otrzymujemy specjalnie spreparowanego RAWa, którego w komputerze musimy mocno skorygować: ustalić poprawny balans bieli oraz zrównoważyć ekspozycję (najszybciej pipetami do cieni, partii jasnych i neutralnych).

ETTR to technika wykorzystująca prosty fakt: w zapisie binarnym liczba przejść tonalnych dla każdego ze stopni zakresu dynamiki możemy wyrazić wzorem 2^(n-1). To znaczy dwukrotne zwiększenie jasności dla partii ciemnych to np 8 przejść podczas gdy dla świateł: ponad kilka tysięcy. Rozjaśnianie zatem obrazu powoduje, że wyłazi nam posteryzacja. Przyciemnianie - wręcz odwrotnie. Zatem lepiej prześwietlać by ściemniać bo zabezpieczamy się przed posteryzacją oraz redukujemy znacząco szum przetwarzania.

paul80 - Sro 20 Lut, 2013

hijax_pl napisał/a:
to nie będzie ETTR, tylko prześwietlone zdjęcie.


eh to jeszcze, dlaczego to nie ETTR, dlatego że mam błędne dane na histogramie i nie wykorzystuje w pełni matrycy?

No tak, ja rozumiałem prześwietlenie jako przepalenie :sad: , stąd moje zdziwienie w moim przykładzie obydwa zdjęcia prześwietlone ( czyt. nie przepalone), ale mimo wszystko różnica 0,4 Ev wynika moim zdaniem z UniWb. Pisałeś co ma WB do Rawa, do rawa nic, ale do jpga i histogramu jak najbardziej ma, dlatego wkleiłem fragment artykułu z foto adency.

jaad75 - Sro 20 Lut, 2013

Tyle, że można też używać ETTR w ogóle nie zajmując się kwestią UniWB i histogramami, a zamiast tego po prostu mierzyć najwyższe światła sceny spotem i ustalać ekspozycję względem nich. Zazwyczaj można to zrobić wystarczająco dokładnie, by zachować informację we wszystkich kanałach.
paul80 - Sro 20 Lut, 2013

jaad75, w końcu ktoś to napisał, o to mi chodziło :wink:

Ps. Rozmawiałem z Tomaszem J. o tym UniWB, skwitował krótko, po co te cudowanie, jak można naświetlić według stref Ansela Adamsa i olać histogram :wink:

hijax_pl - Sro 20 Lut, 2013

jaad75 napisał/a:
Zazwyczaj można to zrobić wystarczająco dokładnie, by zachować informację we wszystkich kanałach.
Zazwyczaj - tak, gdy się dokładnie pozna swój aparat ;)
paul80 napisał/a:
Rozmawiałem z Tomaszem J. o tym UniWB, skwitował krótko,
No i super. To niech Ci jeszcze w trzech słowach opisze jak te strefy stosować :D
jaad75 - Sro 20 Lut, 2013

Cytat:
jak można naświetlić według stref Ansela Adamsa i olać histogram :wink:
Strefy Adamsa akurat zazwyczaj kompletnie nie wykorzystują potencjału nowoczesnych matryc i cyfrowego zapisu. Lepiej właśnie mierzyć najwyższe światła i korygować ekspozycję o wyznaczoną doświadczalnie wartość, specyficzną dla danego modelu aparatu - tym sposobem zawsze masz zarejestrowane dane najwyższej możliwej jakości.
dragossani - Czw 21 Lut, 2013

Z praktyki mogę powiedzieć, że UniWB ma znaczenie przy scenach z jaskrawymi barwami - np. przy kolorowym oświetleniu koncertowym. Wtedy różnica między zwykłym pomiarem punktowym, a korektą z wykorzystaniem UniWB robi różnice. Po prostu czasami na którymś senselu jest taki peak, że pomimo teoretycznie poprawnego naświetlenia, mamy potem przepał na kanale konkretnego koloru.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group