forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze lustrzanki cyfrowej - Canon 600D/60D, Nikon D5100/D7000, Sony A57 czy Pentax K-30?

woocash09 - Wto 20 Lis, 2012
Temat postu: Canon 600D/60D, Nikon D5100/D7000, Sony A57 czy Pentax K-30?
Jako że jest to mój pierwszy post na tym Forum chciałbym się serdecznie przywitać i z góry podziękować za wszelkie cenne porady i krytyczne uwagi w stosunku do moich laickich zapytań.

W klasyfikacji amatorów, znalezionej tu na forum, klasyfikuje się raczej w przedziale niedzielnego pstrykacza fotografującego co ciekawsze wydarzenia z życia swojego i rodziny, który wycisnąwszy większość potencjału z obecnego Sony DSC-H50 pragnie zrobić krok na przód i sprawić sobie na Mikołaja prezent w postaci swojej pierwszej lustrzanki.

Po kilku konsultacjach ze znajomymi amatorami jak również po przestudiowaniu dogłębnie testów korpusów wymienionych w temacie na optyczne.pl mam taki sam mętlik w głowie jak na początku. Chciałbym więc prosić o delikatne sugestie i porady w jakim kierunku powinienem pójść. Zgromadziłem wyniki testów aparatów będących w kręgu moich zainteresowań w jednym miejscu, wyszczególniłem pozycje w których dany korpus dominował i kulał a także dodałem średnią cenę korpusu i stosunek ceny za jakość (każdy 1% wart xx zł). Wygląda to następująco:



Na początku moja ograniczona wiedza podpowiadała mi, że dla okazjonalnego fotografowania wystarczyłby w zupełności korpus Canon 600D lub Nikon 5100 z jakimś konkretniejszym spacer-zoomem (na ten przykład SIGMA 18-200 DC OS HSM II) oraz w późniejszym terminie jakaś jasna stałka. Wydaje mi się że taki zestaw wystarczyłby do przełamania pierwszych lodów z lustrzanką i pozwolił skuteczne robić zdjęcia w sytuacjach typowych czyli: dziecko, krajobraz a może nawet i słodkie fotki imieninowe do rodzinnego albumu oraz krótki film w wysokiej jakości. Wątpliwości jednak pojawiły się w momencie kiedy sprawdziłem szybkostrzelność wymienionych korpusów. Nie ukrywam, że najbardziej zależy mi aby moja lustrzanka była dobrym narzędziem do bardzo amatorskiej fotografii sportowej. Mam tu na myśli właśnie jakieś lokalne rozgrywki piłkarskie lub futbolowe pod chmurką przy słońcu lub drobnym deszczu oraz wszelkiego typy indoor ze sztucznym światłem. To był największy mankament dotychczasowego kompaktu bo z pozostałymi wymienionymi sytuacjami radził sobie bardzo przyzwoicie (pomijając głębię ostrości oczywiście).
Z uwagi na to zaciekawił mnie Canon 650D z trybem seryjnym porównywalnym do sytuowanego półkę wyżej 60D, jednak po dłuższym namyśle stwierdziłem że różnica w cenie korpusów 600D i 650D jest zbyt wysoka aby dla samej szybkości decydować się na nowszy model kiedy dodając stosunkowo niewiele więcej można mieć bardziej zaawansowany 60D. Wtedy na horyzoncie pojawił się Nikon D7000 który w testach wyprzedza wszystkie wzięte przeze mnie pod uwagę korpusy a cenowo wypada identycznie jak Canon 60D. Problem z korpusami tej klasy w moim przypadku polega na tym że decydując się na jego zakup nie wystarczyło by już na wyżej wymienionego spacer-zooma i musiałbym zadowolić się obiektywem z kitu.
Po drodze pojawił się jeszcze Sony A57 z racji tego że jest najszybszy i Pentax K-30 z racji bardzo praktycznej obudowy. Do Sony podchodzę sceptycznie z uwagi na elektroniczny wizjer natomiast Pentax nie zachwyca szybkością w przypadku RAW. Wszystkie wymienione korpusy (poza Pentaxem) miałem w dłoniach i uważam że każdy ma swoje ergonomiczne wady i zalety. Jednak wydaje mi się, że przyzwyczaił bym się do każdego z nich z racji iż jest to moja pierwsza lustrzanka. W moim przypadku również bój Canon vs Nikon wygrywa ten drugi z racji korzystniejszej relacji cena/jakość. (oczywiście jest to subiektywna opinia zbudowana w oparciu o testy z optyczne.pl)

Wybór więc pozostaje mi pomiędzy tańszym korpusem Nikon D5100 wraz ze szkłem SIGMA 18-200 DC OS HSM II (pod warunkiem że szybkość Nikona nie będzie mnie ograniczać i że pomiar światła i balans bieli nie jest aż tak wielkim 'issue') lub Kit z wyższej półki z korpusem Nikon D7000 + 18-105 VR (tu obawiam się że kitowe szkło może nie udźwignąć tego typu fotografii). Mój zasięg finansowy plasuje się na 4000zł (+10% jeśli miała by trafić się 'okazja życia') za korpus + obiektyw + torba + karta pamięci. Która opcja według Was jest korzystniejsza? Niestety ale teoretycznie najlepsza konfiguracja Nikon D7000 z Sigmą to byłby koszt lekko 4900zł czyli dużo za dużo.

Chętnie poznam Waszą opinię na ten temat. Czy teoretycznie idę w dobrym kierunku czy może raczej należy mi się kubeł pomyj za durne rozumowanie :)

Dziękuje!

muzyk - Wto 20 Lis, 2012

Masz jedną opcję:
albo Nikon d7000 albo Pentax k30.
Tyle.
woocash09 napisał/a:
SIGMA 18-200 DC OS HSM II

Takie szkła sobie daruj z lustrzanką.

Usjwo - Wto 20 Lis, 2012

muzyk napisał/a:
Masz jedną opcję:
albo Nikon d7000 albo Pentax k30.
:mrgreen:

Na optycznych mozna ustawic autoreply na pytanie o amatorska lustrzanke:

"Nikon d7000(d5100) albo Pentax k30", szkoda czasu na dyskusje bo i tak sie to zawsze skonczy :evil:

jaad75 - Wto 20 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
Zgromadziłem wyniki testów aparatów będących w kręgu moich zainteresowań w jednym miejscu, wyszczególniłem pozycje w których dany korpus dominował i kulał a także dodałem średnią cenę korpusu i stosunek ceny za jakość (każdy 1% wart xx zł). Wygląda to następująco:
Nie sugeruj się punktacją z podsumowań testów na Optyczne - są tam takie babole, że wciąganie na jej podstawie wiążących wniosków mija się z celem.
woocash09 napisał/a:
Na początku moja ograniczona wiedza podpowiadała mi, że dla okazjonalnego fotografowania wystarczyłby w zupełności korpus Canon 600D lub Nikon 5100 z jakimś konkretniejszym spacer-zoomem (na ten przykład SIGMA 18-200 DC OS HSM II) oraz w późniejszym terminie jakaś jasna stałka. Wydaje mi się że taki zestaw wystarczyłby do przełamania pierwszych lodów z lustrzanką i pozwolił skuteczne robić zdjęcia w sytuacjach typowych czyli: dziecko, krajobraz a może nawet i słodkie fotki imieninowe do rodzinnego albumu oraz krótki film w wysokiej jakości.
Takim superzoomem robisz z aparartu systemowego kopię kompakta. Ciemny, marny obiektyw, który teoretycznie ma być uniwersalny, w praktyce nie nadaje się do niczego i skutecznie niszczy przyjemność fotografowania lustrzanką.
woocash09 napisał/a:
Wątpliwości jednak pojawiły się w momencie kiedy sprawdziłem szybkostrzelność wymienionych korpusów. Nie ukrywam, że najbardziej zależy mi aby moja lustrzanka była dobrym narzędziem do bardzo amatorskiej fotografii sportowej. Mam tu na myśli właśnie jakieś lokalne rozgrywki piłkarskie lub futbolowe pod chmurką przy słońcu lub drobnym deszczu oraz wszelkiego typy indoor ze sztucznym światłem. To był największy mankament dotychczasowego kompaktu bo z pozostałymi wymienionymi sytuacjami radził sobie bardzo przyzwoicie (pomijając głębię ostrości oczywiście).
Do tego potrzebny jest przede wszystkim konkretny, JASNY obiektyw i aparat z przyzwoitym AF-em, w miarę szybką serią oraz dobrze pracujący w wysokich czułościach.
woocash09 napisał/a:
Z uwagi na to zaciekawił mnie Canon 650D z trybem seryjnym porównywalnym do sytuowanego półkę wyżej 60D, jednak po dłuższym namyśle stwierdziłem że różnica w cenie korpusów 600D i 650D jest zbyt wysoka aby dla samej szybkości decydować się na nowszy model kiedy dodając stosunkowo niewiele więcej można mieć bardziej zaawansowany 60D.
Te aparaty mają przede wszystkim najsłabiej pracujące matryce - wbrew bzdurom z tabelki, w RAW pracują zdecydowanie gorzej od pozostałych wymienionych, które używają rewelacyjnej (jak na APS-C) 16MPix matrycy Sony.
woocash09 napisał/a:
Wtedy na horyzoncie pojawił się Nikon D7000 który w testach wyprzedza wszystkie wzięte przeze mnie pod uwagę korpusy a cenowo wypada identycznie jak Canon 60D.
Ma serię szybszą niż 60D (6 vs 5.3), ale za to nieco krótszą, bo z pełną prędkością strzela tylko 10 rawów (60D 15).
woocash09 napisał/a:
Po drodze pojawił się jeszcze Sony A57 z racji tego że jest najszybszy i Pentax K-30 z racji bardzo praktycznej obudowy. Do Sony podchodzę sceptycznie z uwagi na elektroniczny wizjer natomiast Pentax nie zachwyca szybkością w przypadku RAW
K-30 jest akurat nieco szybszy od 60D (6fps), ale ma jeszcze krótszą serię od D7000 - 8 rawów. W tym wypadku lepszym rozwiązaniem na pewno jest K-5, ma 7fps i w buforze mieści się 23-25 rawów, czyli podobnie jak to wygląda w przypadku A57, choć oczywiście SLT z racji swojej konstrukcji zdecydowanie daje najwięcej klatek na sekundę.
woocash09 napisał/a:
Wybór więc pozostaje mi pomiędzy tańszym korpusem Nikon D5100 wraz ze szkłem SIGMA 18-200 DC OS HSM II (pod warunkiem że szybkość Nikona nie będzie mnie ograniczać i że pomiar światła i balans bieli nie jest aż tak wielkim 'issue')
Pomiar światła nigdy nie był problemem Nikonów (wbrew tem co mówi bzdurna tabelka), a balans bieli to w ogóle nie Twój problem, skoro myślisz o RAW.
woocash09 napisał/a:
lub Kit z wyższej półki z korpusem Nikon D7000 + 18-105 VR (tu obawiam się że kitowe szkło może nie udźwignąć tego typu fotografii).
Podobnie jak ta ciemna Sigma, o której myślisz.
woocash09 napisał/a:
Czy teoretycznie idę w dobrym kierunku czy może raczej należy mi się kubeł pomyj za durne rozumowanie :)
Teoretycznie idziesz w fatalnym kierunku - zacznij od sensownego szkła. Skoro Twoim priorytetem jest sport i to jeszcze również w hali, to musi to być szkło f/2.8 - nawet jeśli trafisz tanią używkę, to w Twoim budżecie nie zmieści się już konkretniejszy korpus. Niestety, tego typu fotografia nawet na amatorskim poziomie wymaga dość drogiego sprzętu. IMHO, fps nie jest aż tak istotny 4-5 klatek na sekundę w większości wypadków wystarczy, ale obiektywu nie przeskoczysz. Daruj sobie wyrzucanie pieniędzy na ciemne superzoomy i naciągaj budżet na poważniejsze szkło.
RB - Wto 20 Lis, 2012
Temat postu: Re: Canon 600D/60D, Nikon D5100/D7000, Sony A57 czy Pentax K
woocash09 napisał/a:
stosunek ceny za jakość (każdy 1% wart xx zł).


Zdjęć nie robisz stosunkiem... Albo kupujesz korpus dla jakiejś konkretnej cechy lub cech (może być że dla konkretnego obiektywu), albo wychodzisz z założenia, że i tak wszystkim właściwie zrobisz zdjęcie i kupujesz najtańszy. Punkciki i stosunki to już barokowy przerost nonsensu nad rozumem. Ale to jest właśnie to co w zasadzie utrzymuje zainteresowanie szerszego grona czytelników takimi bardzo w sumie zacnymi i pożytecznymi portalami :-)

Co do wyborów... Jak sport na drugim planie i za jakiś czas to szkło sportowe jak mniemam sobie tam kiedys dokupisz. I będzie to raczej jakiś Sigmo-Tamron, więc w tej dziedzinie jedynie praca AF'u w korpusie (i współpraca z rzeczonymi niezależnymi szkłami) może mieć wkład do decyzji. Reszta wymienionych przez Ciebie zainteresowań to tematy, które zrobisz wszystkim co dziś produkują...
Ale poza tym: Najpierw zrezygnuj z Sigmy 18-tysiącpięćsetstodziewięćset. Potem jeszcze raz sprawdź ile masz kasy. Wybierz jasnego zooma 17-50 producentów niezaleznych, pomyśl o lampie błyskowej. A czy to będzie Nikon taki czy siaki czy Pentaks albo nawet ten tak nisko punktowany ;-) canon to w sumie zdjęć Ci specjalnie nie pozmienia.o

woocash09 - Wto 20 Lis, 2012

Dziekuje za wszystkie odpowiedzi!

Pomysl owej Sigmy zrodzil sie po konsultacji z innym amatorem podobnych zdjec. Jego zdjecia nie sa rewelacyjne ale na moje poczatkujace oko byly ok stad ten obiektyw. Nie bronie go i na chwile obecna juz wiem ze go nie wezme bo dzisiaj 'ok' wystarczy ale za pol roku zapewne bym te decyzje przeklinal:)

jaad75 napisał/a:
Do tego potrzebny jest przede wszystkim konkretny, JASNY obiektyw i aparat z przyzwoitym AF-em, w miarę szybką serią oraz dobrze pracujący w wysokich czułościach.


Skoro nie polecacie sugerowac sie tabelka a ze ja nie mam mozliwosci fizycznie przetestowac korpusu znowu musze prosic o konkretna sugestie. Pojawilo sie takie cos: K-30 lub D7000. Przyznam szczerze ze do D7000 bylo mi najblizej od poczatku ale teraz pytanie o AF w tym korpusie? Czy pod tym wzgledem ktorys z wymienionych korpusow przewyzsza Nikona?

EDIT

Budzet na chwile obecna jest sztywny. Kolejne fundusze na jasny obiektyw pojawily bv sie zapewne dopiero po pol roku stad rowniez pytanie czy do korpusu D7000 dobiore cokolwiek sensowniejszego do 4k niz obiektyw z kitu? Czy raczej przeznaczyc kit na przelamanie sie z nowym systemem i zaoszczedzone pieniadze dolozyc w pozniejszym terminie na lepsze szklo?

muzyk - Wto 20 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
Skoro nie polecacie sugerowac sie tabelka

W żadnym wypadku. Szkoda oczu na analizowanie tych cyferek.
woocash09 napisał/a:
Budzet na chwile obecna jest sztywny.

W takim razie weź pod uwagę jeszcze Nikona d5100 - co prawda "niedwukółkowy" jak d7000 ale dający bardzo ładny obrazek i posiadający (zwróć też na ten parametr uwagę) wysoką dynamikę tonalną.
woocash09 napisał/a:
czy do korpusu D7000 dobiore cokolwiek sensowniejszego do 4k niz obiektyw z kitu?

Co prawda rozwiązanie ekstremalne jak na początek, ale 35 1.8 - jeśli nie nowy, to zadbany używany do tego.
Masz ciekawą ogniskową - nawet jak na APSc i do tego bardzo dobre światło 1.8.

Sunders - Wto 20 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
czy do korpusu D7000 dobiore cokolwiek sensowniejszego do 4k niz obiektyw z kitu?


Tak, IMO może to być wspomniany Nikkor AF-S DX 35 mm f/1.8G.

woocash09 napisał/a:
najbardziej zależy mi aby moja lustrzanka była dobrym narzędziem do bardzo amatorskiej fotografii sportowej. Mam tu na myśli właśnie jakieś lokalne rozgrywki piłkarskie lub futbolowe pod chmurką przy słońcu lub drobnym deszczu oraz wszelkiego typy indoor ze sztucznym światłem.


I zaoszczędzone pieniążki przeznaczyć na tele ze światłem f/2,8 do w.w. celów, na których zależy Ci najbardziej.

lotofag - Wto 20 Lis, 2012

muzyk napisał/a:

Masz ciekawą ogniskową - nawet jak na APSc

Toż to po prostu "standard" na APS-C ;)
Ciekawe czy 50mm jest równie ciekawą ogniskową - nawet jak na FF :mrgreen:

muzyk - Wto 20 Lis, 2012

lotofag napisał/a:
Toż to po prostu "standard" na APS-C ;)

Oj tam. Nie chciałem używać tego słowa, żeby nie zrazić do "standardu".
lotofag napisał/a:
Ciekawe czy 50mm jest równie ciekawą ogniskową - nawet jak na FF :mrgreen:

Ostatnio zabrałem w podróż jedną puszkę analogową i 50 1.4.
W 99 % przypadków pasował.

woocash09 - Wto 20 Lis, 2012

Sunders napisał/a:
Tak, IMO może to być wspomniany Nikkor AF-S DX 35 mm f/1.8G.


Biorę na pewno!

Sunders napisał/a:
I zaoszczędzone pieniążki przeznaczyć na tele ze światłem f/2,8 do w.w. celów, na których zależy Ci najbardziej.


Oj tutaj to już zdecydowanie poza zasięgiem niestety:/ Szkło typu Sigma 50-150 mm F2.8 (4000zł) czy coś od Nikona w podobnych parametrach albo nawet jakaś jasna stałka w okolicy 135mm to jednak wydatek spory i nie na amatorską kieszeń początkującego :neutral:

Sunders - Wto 20 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
Oj tutaj to już zdecydowanie poza zasięgiem niestety:/


Przesadzasz - rozejrzyj sie za używkami - np. http://allegro.pl/sigma-7...2808270255.html :smile:

woocash09 - Wto 20 Lis, 2012

^^ Przepraszam za pytanie laika ale czy przy tego typu fotografii obiektyw bez stabilizacji raczej ze statywem?
Sunders - Wto 20 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
czy przy tego typu fotografii obiektyw bez stabilizacji raczej ze statywem?


Do fotografii piłki nożnej stabilizacja Ci się nie przyda. Z tym obiektywem bez statywu też się na meczu spokojnie obejdziesz.

moronica - Wto 20 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
Oj tutaj to już zdecydowanie poza zasięgiem niestety:/ Szkło typu Sigma 50-150 mm F2.8 (4000zł) czy coś od Nikona w podobnych parametrach albo nawet jakaś jasna stałka w okolicy 135mm to jednak wydatek spory i nie na amatorską kieszeń początkującego :neutral:

kupilam uzywanego (i poobijanego ale optycznie ok) Nikkora 80-200/2.8 za niecale 400 euro. takie okazje nie trafiaja sie codziennie ale za 2000 z groszami mozna upolowac. jest rowniez 180/2.8 i rowniez mozna go okazyjnie wyhaczyc na aukcjach czy w komisie. tylko trzeba dobrac korpus, ktory umozliwi automatyczne ustawianie ostrosci z tymi obiektywami (d90, d7000 i wyzej)

woocash09 - Wto 20 Lis, 2012

Dobrze mam już mniej więcej określony światopogląd pod względem szkła. Teraz pytanie do korpusu. Jestem zdecydowany na Nikon jednak cały czas coś mnie nosi pomiędzy D5100 a D7000 który na prawdę na dużo pozytywów jednak cenowo za body wychodzi 1800 zł vs 3100zł. Pytanie, czy warto?
MC - Wto 20 Lis, 2012

Tak, warto.
FuzBal - Wto 20 Lis, 2012

Jeśli chcesz strzelać nawet Bundesklase i chcesz żeby to miało ręce i nogi to niestety na szkło do tej zabawy nie będzie tanie. Minimum to jakieś 70-200/2.8. Z takim czymś można spokojnie już powalczyć i efekty będą zadowalające (unikaj tlyko tamronów bo z ich AF moża co najwyżej upolować ślimaka i to najlepiej śpiącego...)
dcs - Sro 21 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
ze statywem?
-monopod
/po meczu też się może przydać/

muzyk - Sro 21 Lis, 2012

dcs napisał/a:
/po meczu też się może przydać/

Do obrony praw autorskich :razz:

Sunders - Sro 21 Lis, 2012

muzyk napisał/a:
dcs napisał/a:
/po meczu też się może przydać/

Do obrony praw autorskich


:lol: :lol: :lol:

woocash09 - Sro 21 Lis, 2012

dcs napisał/a:
/po meczu też się może przydać/


Tylko jesli gospodarz przegra :grin:

Czyli podsumowujac mysle ze zdecyduje sie na Nikon D7000. Do tego napewno stalka Nikkor AF-S DX 35 mm f/1.8G i w dalszej perspektywie cos z przedzialu 70(80)-200 f2.8. Z tym ze na ten jasny tele bede prawdopodobnie odkladal kilka misiecy a w miedzy czasie jakies zmiennoogniskowe szkielko by sie przydalo. Myslalem zeby wziasc to co daje kit. 18-55 czy 18-105?

Sunders - Sro 21 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
Myslalem zeby wziasc to co daje kit. 18-55 czy 18-105?


IMO warto te ok. 350pln do 18-105 dołożyć.

jaad75 - Sro 21 Lis, 2012

woocash09 napisał/a:
a w miedzy czasie jakies zmiennoogniskowe szkielko by sie przydalo.
Niekoniecznie. Eksploruj możliwości 35-tki - da Ci to o wiele więcej niż bezsensowne kręcenie niby uniwersalnym zoomem. Warto.
muzyk - Sro 21 Lis, 2012

jaad75 napisał/a:
Eksploruj możliwości 35-tki - da Ci to o wiele więcej niż bezsensowne kręcenie niby uniwersalnym zoomem. Warto.

Trochę boli na początku, bo nie da się przybliżyć z poziomu obiektywu...

woocash09 - Sro 21 Lis, 2012

muzyk napisał/a:
Trochę boli


Co prawda nogi juz nie pierwszej swiezosci ale dzien, dwa i zakwasy mina :)

Dziekuje za wszystkie rady! Nowy jestem wiec nie bardzo wiem czy czasem nie bedzie to niepowazne jak klikne kazdemu 'Pomogl' ale wypadalo by bo z kazdej rady wyciagnalem wniosek ktory mam nadzieje pozwoli mi w 100% byc zadowolonym z wybranego zestawu. Pozdrawiam!

FuzBal - Czw 22 Lis, 2012

ogniskowa +/- 35 to najuniwersalniejsza stałka, da siętym zrobić wszystko, więc jak radzili wstrzymaj sie chwile z zumem i pobaw sie ta 35tka, B klasa ma pauze do kwietnia (?) wiec na jakies 70-200 zdarzysz uzbierac ;]
RB - Czw 22 Lis, 2012

FuzBal napisał/a:
ogniskowa +/- 35 to najuniwersalniejsza stałka, da siętym zrobić wszystko, więc jak radzili wstrzymaj sie chwile z zumem i pobaw sie ta 35tka, B klasa ma pauze do kwietnia (?) wiec na jakies 70-200 zdarzysz uzbierac ;]



Sorry, ale jak się da zrobić wszystko to po ssso niby zbierać na 70-200 :-)

35-tką nie da się zrobić wszystkiego. Dużo można. Ale o wielu ujęciach się po prostu nawet nie myśli, gdy ma się ze sobą tylko cuś takiego. Coby lodów przez szybkę nie lizać. Naprawdę, nie do wszystkiego da się podejśc, albo odejść od :-) .

Jak zawsze wszystko zależy od tego co jest celem fotografowania.

muzyk - Pią 23 Lis, 2012

RB napisał/a:
35-tką nie da się zrobić wszystkiego.

Jak masz dużo pixeli to do pewnego stopnia możesz wycropować przecież. :idea:

Usjwo - Pią 23 Lis, 2012

muzyk napisał/a:
RB napisał/a:
35-tką nie da się zrobić wszystkiego.

Jak masz dużo pixeli to do pewnego stopnia możesz wycropować przecież. :idea:


35mm wykropowac na 200mm, no nie przesadzajmy. Oprocz rozdzielczosci matrycy jest jeszcze rozdzielczosc obiektywu. Ten "pewny stopien" to max 35->70 czyli 1/4 kadru.

RB - Pią 23 Lis, 2012

muzyk napisał/a:
RB napisał/a:
35-tką nie da się zrobić wszystkiego.

Jak masz dużo pixeli to do pewnego stopnia możesz wycropować przecież. :idea:


Taa. Albo szczelić se panoramke w pionie i pozuiomie i skleic i juz mamy piękne 16 mm. A jak se jeszcze podfotoszopujemy to i rybie oko zrobimy...

A idąc dalej to w ogóle możemy stwierdzic, że ciekawsze ujęcia i tak już ktos zrobił, więc...

pan.tadeusz - Pią 23 Lis, 2012

35 mm na mecze? :roll:
do tego tele rozsądniej byłoby mieć jakiegoś fisza albo UWA do szerokich kadrów z widowiska :idea:

Wojmistrz - Pią 23 Lis, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
35 mm na mecze? :roll:
do tego tele rozsądniej byłoby mieć jakiegoś fisza albo UWA do szerokich kadrów z widowiska :idea:

Wczorajszy link przy Sigmie 35/1.4:
http://www.lensrentals.co...new-world-order

muzyk - Pią 23 Lis, 2012

Usjwo napisał/a:
35mm wykropowac na 200mm, no nie przesadzajmy.

Eno. Napisałem, że "do pewnego stopnia", co nie oznacza, że z 35 mm wycropować do 200 :neutral:

pan.tadeusz - Pią 23 Lis, 2012

Wojmistrz napisał/a:
Wczorajszy link przy Sigmie 35/1.4:
http://www.lensrentals.co...new-world-order


wybierz się na mecz piłki nożnej z 35tką i zobaczysz jaka to w tym sporcie użyteczna ogniskowa.
na pokaz tańców i foty spod kosza ok ale do piłki nożnej kiepski wybór

woocash09 - Pią 23 Lis, 2012

1/4 kadru? Super! Doswiadczenia z kompaktu nie pozostawiaja zbyt pozytywnych wspomnien na tym polu ;)
Na tele 70-200 tez uzbieram pieniadze, moze nie na wiosne tego roku ale sezon 2014 bedzie moj:D Narazie poeksperymentujemy z ta 35mm.

jaad75 - Pią 23 Lis, 2012

Wojmistrz napisał/a:
Wczorajszy link przy Sigmie 35/1.4:
http://www.lensrentals.co...new-world-order
A zrozumiałeś odnośnie czego pojawiło się tam to zdjęcie? :roll:
Wojmistrz - Pią 23 Lis, 2012

To było jako dygresja, że nawet i z rybim okiem można iść na mecz, kwestia tego co się chce nim uchwycić.
komor - Pią 23 Lis, 2012

Wojmistrz, pan.tadeusz, ale tamto zdjęcie koszykarzy nie jest zrobione ani Sigmą 35/1.4, ani w ogóle obiektywem 35 mm… Doczytajcie.
hijax_pl - Pią 23 Lis, 2012

komor napisał/a:
ani w ogóle obiektywem 35 mm
Ani w ogóle nie odnosi się do fotografowania jako takiego - to po prostu ilustracja. A że wybrał Roger fotke a nie odręczny rysunek to .. no cóż... :D
pan.tadeusz - Pią 23 Lis, 2012

komor napisał/a:
tamto zdjęcie koszykarzy nie jest zrobione ani Sigmą 35/1.4, ani w ogóle obiektywem 35 mm… Doczytajcie.


w którym poście twierdziłem, że jest z 35tki? odniosłem się tylko do pomysłu kolegi

komor - Pią 23 Lis, 2012

pan.tadeusz, sugerujesz to w tym:
pan.tadeusz napisał/a:
wybierz się na mecz piłki nożnej z 35tką i zobaczysz jaka to w tym sporcie użyteczna ogniskowa

Jeśli się pomyliłem, to stawiam piwo. :)

hijax_pl - Pią 23 Lis, 2012

komor napisał/a:
sugerujesz to w tym:
a raczej tu:
pan.tadeusz napisał/a:
na pokaz tańców i foty spod kosza ok ale do piłki nożnej kiepski wybór


Oczywiście można założyć, że słowa "spod kosza" mają się nijak do przykładowego zdjęcia, które to przedstawia mecz koszykówki a nie podwórkowego kosza ;) :D

pan.tadeusz - Pią 23 Lis, 2012

bo spod kosza 35tka nie będzie zła jeśli tylko możesz być blisko.
zresztą najbardziej widowiskowe ujęcia będą z tego właśnie rejonu.
nożna to zupełnie inna bajka i właśnie to miałem na myśli. nie sprawdzałem czy to zdjęcie jest z 35 czy może 50 mm bo i po co

hijax_pl - Pią 23 Lis, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
nie sprawdzałem czy to zdjęcie jest z 35 czy może 50 mm bo i po co
No właśnie - po nic. Bo to zdjęcie z zalinkowanego artykułu dotyczącego 35ki to tylko ilustracja słowa "posterize". No ale w sadzie jakie to ma znaczenie...
woocash09 - Nie 09 Gru, 2012

Kilka dni temu przyszła paczka z Nikonem D7000 + 18-105 z kitu oraz 35mm f/1.8g
Chciałem podziękować za porady przy wyborze a szczególnie tym którzy doradzili tą 35tkę! Na początek założyłem kitowy, cyknąłem kilka fotek na próbę, następnie zmiana na stałkę i... kitowy leży od tamtej pory w pokrowcu :razz:
Niemniej jednak legenda D7000 wciąż żywa. Zdecydowanie daje się odczuć znaczny back focus. Na początku myślałem że to może kwestia oświetlenia bo większość fotek wewnątrz robiłem ale dziś przy dobrej pogodzie dalej był problem z AF.
Pokusiłem się o test który znalazłem na stronie Nikona:
Test AF
I stałka po kalibracji z poziomu korpusu na -20 dawała najlepsze rezultaty ale wciąż nie było to idealne ostrzenie.
Następnie poszedł test z wydrukiem strony z "focus21" i przy kalibracji na -20 stałka przy minimalnej odległości ostrzenia poradziła sobie tak:

Widać back focus nieznaczny ale jest. Czy Waszym zdaniem warto oddawać korpus na serwis do kalibracji czy ta kalibracja z ustawień korpusu wystarczy i w moim przypadku w raczej amatorskim zastosowaniu nie będzie ten back focus uciążliwy?

mozer - Nie 09 Gru, 2012

woocash09, ta karta się nie nadaje do kalibracji/testowania AF. Cel dla AF musi być prostopadły do osi obiektywu. Spójrz na testy optycznych.
hijax_pl - Nie 09 Gru, 2012

mozer napisał/a:
Spójrz na testy optycznych.
woocash09, albo na ten artykuł ze stron nikona przyjrzyj się dokładnie tej książce i linijce..
woocash09 - Nie 09 Gru, 2012

No właśnie szperając po różnych forach natknąłem się na pewne dysputy o wyższości "focus21" nad ISO 12233 przy kalibracji BF i FF.
Dodatkowo ten test ze strony nikona jest bardzo podobny technicznie do tego co mamy na "focus21" ale ja jestem laikiem zupełnym więc chętnie posłucham krytycznych opinii.
Jeśli chodzi o test ze strony nikona wygląda to tak u mnie:

Korpus bez kalibracji AF (powinno ostrzyć w okolicy szóstego centymetra):



I korpus skalibrowany na -20.



:neutral:

pan.tadeusz - Nie 09 Gru, 2012

http://www.skibek.pl/zts/2011/03/nowy-lenscal/
mozer - Nie 09 Gru, 2012

woocash09 napisał/a:
I korpus skalibrowany na -20.

I co tu jest wg Ciebie nie tak?

hijax_pl - Nie 09 Gru, 2012

woocash09, zdjęcie z lampą? To znaczy ostrzysz w półmroku?
woocash09 - Nie 09 Gru, 2012

mozer napisał/a:
I co tu jest wg Ciebie nie tak?

W tym przypadku -20 na teście ze stronki Nikona jest ok z tym że na bardzo laickie oko brakuje tej mikrokalibracji w korpusie jeszcze 2-3 stopni. Dobrze to obrazuje to zdjęcie z "focus21" gdzie wydaje mi sie przy -20 wciąż jest delikatny BF. Nie jestem aż takim pedantem żeby musiało być idealnie ale pytam bo troszkę się dziwie że najlepsze rezultaty są przy -20 czyli na ostatniej podziałce skali.

hijax_pl napisał/a:
woocash09, zdjęcie z lampą? To znaczy ostrzysz w półmroku?

W "focus21" twierdzą że można się posiłkować lampą. Zdjęcia robione w małym pokoju z żarówką 60W w ładnie rozpraszającym światło kloszu. Na pewno będę chciał powtórzyć test w świetle dziennym.

hijax_pl - Nie 09 Gru, 2012

woocash09 napisał/a:
W "focus21" twierdzą że można się posiłkować lampą.
Posiłkować tak - mnie chodzi o warunki pracy dla układów AF.
woocash09 napisał/a:
Zdjęcia robione w małym pokoju z żarówką 60W w ładnie rozpraszającym światło kloszu.
Jak skorygujesz to się nie zdziw, że w ciągu dnia będzie rozjazd ale w drugą stronę...
muzyk - Nie 09 Gru, 2012

woocash09 napisał/a:
Niemniej jednak legenda D7000 wciąż żywa.

Legendą nie ośmieliłbym się nazwać 5dII, który zapoczątkował wraz z GH2 filmowanie aparatami, a co dopiero d7000... :roll:
Tak czy inaczej, gratulacje! Niech służy i niesie radość!

woocash09 - Nie 09 Gru, 2012

muzyk napisał/a:
a co dopiero d7000...

Bardziej chodziło mi o te legendy krążące o BF w d7000 :)

hijax_pl napisał/a:
Jak skorygujesz to się nie zdziw, że w ciągu dnia będzie rozjazd ale w drugą stronę...

O tym też czytałem i to jest jak najbardziej logiczne więc czy w związku z tym pozostaje "przekalibrowywanie" korpusu za każdym razem gdy zmieni się światło? :roll:

mozer - Pon 10 Gru, 2012

woocash09 napisał/a:
i to jest jak najbardziej logiczne

Dla mnie to nie jest logiczne :P

hijax_pl - Pon 10 Gru, 2012

mozer napisał/a:
Dla mnie to nie jest logiczne :P
A dlaczego? :D
woocash09 napisał/a:
w związku z tym pozostaje "przekalibrowywanie" korpusu za każdym razem gdy zmieni się światło? :roll:
Nie. To tak samo jak kalibrowanie AF w zależności od odległości - poprawki mogą wyjść różne a przecież nie zmienisz ustawień dla różnych odległości ostrzenia...
mozer - Pon 10 Gru, 2012

hijax_pl, no bo wg mnie prawidłowo działający fazowy AF nie powinien zależeć od temperatury światła... Jeżeli tak jest, to to jakieś dziadostwo...
hijax_pl - Pon 10 Gru, 2012

mozer, no cóż... Jest dziadostwo... :)
mozer - Pon 10 Gru, 2012

hijax_pl, w Twoich aparatach też tak jest?
hijax_pl - Pon 10 Gru, 2012

Mnie nie interesują pomyłki 5mm ;)
mozer - Pon 10 Gru, 2012

hijax_pl, no ja rozumiem, ale z ciekawości pytam, czy D700 ma też taką przypadłość :)
hijax_pl - Pon 10 Gru, 2012

Wrócę do domu to sprawdzę :)
komor - Pon 10 Gru, 2012

mozer, sugerujesz, że Canony tego nie mają? Może jedynki mają to kompensowane, może 7D… Ale w dwucyfrowych na pewno to zjawisko w pewnym stopniu występuje.
mozer - Pon 10 Gru, 2012

komor, jesteś przewrażliwiony - nic takiego nie miałem na myśli. :)
Nie robiłem u siebie takich testów, bo mam ciekawsze zajęcia ;)

Nie mam teraz czym sprawdzić, bo obecnie jedyny jasny to mam 100/2.

PS. Z 50/1.8 nie będę się wygłupiał. ;)

jaad75 - Pon 10 Gru, 2012

mozer napisał/a:
no bo wg mnie prawidłowo działający fazowy AF nie powinien zależeć od temperatury światła... Jeżeli tak jest, to to jakieś dziadostwo...
Jeśli system nie kompensuje zmian temperatury światła lub kompensuje nieprawidłowo, to takie zjawisko nie jest niczym niezwykłym, ba jest wręcz typowym dla detekcji fazy.
pan.tadeusz - Pon 10 Gru, 2012

woocash09 napisał/a:

Niemniej jednak legenda D7000 wciąż żywa. Zdecydowanie daje się odczuć znaczny back focus.


nowa pucha nowe szkło - chyba warto odesłać do kalibracji i powinno być po problemie.
ten legendarny problem z D7000 objawiał się, o ile dobrze pamietam, pewną losowością tego zjawiska (przez co mikroregulacja nie załatwiała sprawy), a szło chyba o (bez mili) metry

jaad75 - Pon 10 Gru, 2012

pan.tadeusz, milimetry na krótkim dystansie, to często metry na dłuższych odległościach...
pan.tadeusz - Pon 10 Gru, 2012

serio? ;) spotkałem się z sytuacją gdzie szkło na krótkim miało wyraźny FF, a już z kilku metrów trafiało całkiem dobrze. tak czy siak warto to wysłać do kalibracji skoro ma gwarancję
jaad75 - Pon 10 Gru, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
tak czy siak warto to wysłać do kalibracji skoro ma gwarancję
Też tak myślę.
woocash09 - Pon 10 Gru, 2012

pan.tadeusz napisał/a:
ma gwarancję

Ma i wyśle po świętach :wink:
Pan z obsługi technicznej Nikona poradził by przeprowadzić test na mniejszych dziurach (f2.8 dla stałki i f5.6 dla kitowego). Po kolejnym teście dzisiaj przy pomocy foccalu potwierdziła się wspomniana losowość trafności AF. Przy jednym świetle łapie przy -15 przy drugim na -20. Ja nie mam żadnego doświadczenia więc zaufam serwisowi niech oni to skalibrują tak żeby było jak najlepiej.
Mam jeszcze jedno pytanie. Czy któryś z właścicieli D7000 mógłby mi powiedzieć jaką wartość pokazuje mu pojemność bufora? Po pierwszym ładowaniu wydaje mi się że mój pokazywał [r16] (jpeg fine, large). Natomiast teraz po kolejnych ładowaniach wyświetla się [r8] niezależnie od jakości/wielkości zdjęcia. :?:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group