|
forum.optyczne.pl
|
 |
Lampy błyskowe i oświetlenie - Kiedy stosować synchronizację na 2 kurtynę?
boreasz - Wto 15 Wrz, 2009 Temat postu: Kiedy stosować synchronizację na 2 kurtynę? W moim aparacie mam wybór synchronizacji migawki z lampą "na przód" lub "na tył"(tak to jest opisane w menu aparatu).Myślę, że chodzi tu o moment wyzwolenia błysku tuż po otwarciu migawki lub tuż przed jej zamknięciem. Proszę o poradę w jakich sytuacjach stosować jakie ustawienie? Oraz jakie to daje efekty, jak jest lepiej?
Usjwo - Sro 16 Wrz, 2009
Przy ruchomych obiektach na "dluzszych" czasach z ustawieniem "na przod" (1 zaslonka, 1st curtine) masz rozmycie z przodu, "na tyl" (2 zaslonka, 2nd curtine). rozmycie z tylu.
Np. Samochod jadacy na swiatlach.
"na przod" smugi swiatel beda wyprzedzaly samochod (flashem zrobiony samochod zaraz po podniesieniu lustra i reszta czasu swiatlem zastanym)
"na tyl" smugi swiatel beda za samochodem (i tak to powinno wygladac w standardzie )
Przy statycznych jast to chyba obojetne.
hijax_pl - Sro 16 Wrz, 2009
Chodzi o tzw przednią i tylną kurtynę. Generalnie to przednią stosujesz przy mało dynamicznych obiektach. Jak troszkę pomyślisz co się dzieje przed/po błysku to sobie możesz całkiem dobrze wyobrazić jaki efekt uzyskasz.
Tu http://www.shortcourses.com/use/using6-2.html jest całkiem dokładnie to opisane.
Górny pociąg - przednia kurtyna, dolny - tylnia.
[ Dodano: Sro 16 Wrz, 2009 06:42 ]
Usjwo, przy statycznych jest obojętne. Dlatego domyślnie jest przednia kurtyna ustawiona. I w większości aparatów ustawiamy tylko REAR, jeśli focimy z długimi czasami dynamiczne obiekty
komor - Sro 16 Wrz, 2009
boreasz, tytuł jaki nadałeś wątkowi („Lampa błyskowa”) jest niezgodny z regulaminem, bo przecież cały dział jest o lampach błyskowych, a Ty zadajesz pytanie o konkretny problem/zagadnienie i tytuł musi to odzwierciedlać. Zmieniłem tytuł wątku, na przyszłość proszę pamiętać.
Jasper - Czw 17 Wrz, 2009
hijax - bardzo fajny przykład! Teraz to juz chyba każdy zrozumie, nawet nie czytając instrukcji ( co jak widzę po pytaniach chyba coraz rzadziej się zdarza - no cóż żyjemy coraz szybciej).
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
Ech.... nie dość że instrukcji się nie chce czytać to jeszcze nie chce sie poguglac troszkę.
Baku - Czw 17 Wrz, 2009
Ja mam standardowo włączoną synchronizację na drugą kurtynę. Nawet przy statycznych zdjęciach jest lepiej, bo przy dłuższym czasie naświetlania sensor jest w stanie wyłowić więcej szczegółów z dalszych planów zdjęcia, a błysk i tak 'zdąży' doświetlić pierwszy plan. Przy synchronizacji na pierwszą kurtynę mamy od razu naświetlony pierwszy plan a za nim czarną dziurę.
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
Baku, mi na przedniej też ładnie doświetla tył ale faktem jest że ostatnio nie zmieniam i mam na SLOW+REAR zwykle poprzedzone krótkim modelującym przed otworzeniem migawki...
komor - Czw 17 Wrz, 2009
Baku, aż będę musiał spróbować, bo nie bardzo rozumiem czemu miałbyś mieć różne naświetlenia przy stosowaniu błysku na 1. czy 2. kurtynę. Czas ekspozycji (który wpływa na oświetlenie tła) jest ustawiony (lub zmierzony) przed otwarciem migawki, więc ekspozycja tła światłem zastanym będzie taka sama w obydwu trybach, prawda? Jedyna różnica jest taka, że przy pracy na "2." lampa błyska jak naświetlenie tła już się kończy. Twierdzisz, że wtedy błyska trochę krócej niż w trybie "1." i powoduje mniej doświetlone tło?
arietiss - Czw 17 Wrz, 2009
Też jestem ciekaw... Spróbuję może przy makro, gdzie najgorzej z doświetlaniem 2 planu.
Baku - Czw 17 Wrz, 2009
Nie.
Twierdzę, że gdy błyska z drugą kurtyną to dalsze plany są lepiej naświetlone zastanym światłem. Dla mnie po prostu lepsze tło.
lama - Czw 17 Wrz, 2009
Baku napisał/a: | Twierdzę, że gdy błyska z drugą kurtyną to dalsze plany są lepiej naświetlone zastanym światłem. |
Śmiałe stwierdzenie. Udowodnij.
Usjwo - Czw 17 Wrz, 2009
Baku napisał/a: | Nie.
Twierdzę, że gdy błyska z drugą kurtyną to dalsze plany są lepiej naświetlone zastanym światłem. Dla mnie po prostu lepsze tło. |
Ilosc swiatla docierajaca do matrycy jest przeciez taka sama, wiec skad ta roznica
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
Baku, no muszę z ciekawości zrobić eksperyment... Bo dla mnie to trudne do zrozumienia.. No chyba że matryca ma automatyczne steorowanie wzmonieniem... eee.. niemożliwe ...
Baku - Czw 17 Wrz, 2009
Dam Wam wyjaśnienie z książki S. Kelbyego:
Cytat: | "Zazwyczaj lampa błyska równocześnie z wciśnięciem spustu migawki. Powoduje to zamrożenie ruchu obiektów na pierwszym planie lecz jednocześnie sprawia , że tło staje się nieczytelne i ciemne. Włączenie synchronizacji z drugim przebiegiem kurtyny powoduje wyzwolenie błysku pod sam koniec naświetlania, tuż przed zamknięciem migawki. Dzięki temu aparat rejestruje więcej detali tła. |
Czas musi być trochę wydłużony, żeby matryca zdążyła zarejestrować oświetlenie tła a sam aparat dość pewnie trzymany. Nie mówię tu koniecznie o statywie, ale trzeba się do takiego ujęcia 'przyłożyć'. Ot i cała magia.
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
Baku, cytat nie jest adekwatny do dyskutowanej sytuacji. My chyba mówimy o tych samych parametrach ekspozycji z przesuniętym na koniec błyskiem....
lama - Czw 17 Wrz, 2009
Baku napisał/a: | Dam Wam wyjaśnienie z książki S. Kelbyego:
Cytat: | "Zazwyczaj lampa błyska równocześnie z wciśnięciem spustu migawki. Powoduje to zamrożenie ruchu obiektów na pierwszym planie lecz jednocześnie sprawia , że tło staje się nieczytelne i ciemne. |
|
Wystarczy wydłużyć czas i tło będzie bardziej naświetlone. Czy lampa błyśnie na początku czy końcu nie ma znaczenia.
Jasper - Czw 17 Wrz, 2009
No lama! Uważasz , że wiesz lepiej jak S. Kelby? Czekam zatem na książkę...
Baku - Czw 17 Wrz, 2009
Cytat: | Baku, cytat nie jest adekwatny do dyskutowanej sytuacji. |
Dlaczego?
boreasz pyta o stosowanie synchro lampy z kurtyną 1 lub 2. To z ujęciami statycznymi to jedno z zastosowań. To że w zdjęciach dynamicznych druga kurtyna jest częściej stosowana, nie zamyka dyskusji tylko do tego wątku.
lama - Czw 17 Wrz, 2009
Jasper, jeśli by tak było jak S. Kelby napisał, to David Hobby z pewnością by o tym na seminarium wspomniał...
W instrukcjach obsługi (aparatu, lampy) również jest wyjaśniona kwestia synchronizacji z drugą kurtyną.
Jasper - Czw 17 Wrz, 2009
lama napisał/a: | Jasper, jeśli by tak było jak S. Kelby napisał, to David Hobby z pewnością by o tym na seminarium wspomniał...
W instrukcjach obsługi (aparatu, lampy) również jest wyjaśniona kwestia synchronizacji z drugą kurtyną. |
Rozumiem.Sam wcześniej powoływałem sie na instrukcję. Jednakże pewne kwestie mogą zostać przez uznanych praktyków ujęte nieco bardziej szczegółowo. Nie cytujesz Hobby,ego a jeśli w ogóle on nie wspomina o kwestii ,to cytat z Kelby,ego mnie przekonuje, bo wydaje mi się, że uznaniem nie ustępuje on poprzednikowi.
Baku - Czw 17 Wrz, 2009
Jak będę miał wolną chwilę, to spróbuję porobić eksperymenty w kontrolowanych warunkach i z takimi samymi parametrami, zobaczymy czy wyzwalanie błysku z 2 kurtyną daje lepszy efekt w zdjęciach statycznych czy to tylko siła sugestii pana SK.
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
Załóżmy że czas migawki jest ustawiony na 10 sekund. To znaczy że każdy punkt matrycy naświetla się przez ten czas. Lampa błyskowa podczas błysku doświetla na chwile pewną partię obrazu.
1) czy jest różnica że dany sensel (jak ja lubie oryginalną pisownię ) jest wpierw oświetlony silnym światłem a później słabym lub odwrotnie
2) czy sensel który nie jest oświetlony przez lampę inaczej się zachowuje przy przedniej i tylniej kurtynie?
Co do 1 - Nie - bo nawet jeśli się sygnał zsumuje - to i tak będzie taki sam
Co do 2 - Jeśli tak jest to świadczy o kiepskiej matrycy
lama - Czw 17 Wrz, 2009
Proponuję, aby każdy zrobił test i podzielił się wynikami.
Baku - Czw 17 Wrz, 2009
No tego to ja już nie wiem. Teoria jest po Twojej stronie, hijax. Ale Kelby to nikoniarz, więc argument o słabej matrycy, jest ciosem w plecy
dr11 - Czw 17 Wrz, 2009
Sam wybor pierwsza/druga kurtyna nie ma wplywu na ekspozycje przy tych samych jej parametrach. Dlatego przy manualnym ustawieniu czasu otwarcia migawki tlo bedzie tak samo naswietlone. Roznice moga wynikac z roznej sily blysku, o ile automatyka ttl ja zmieni.
W trybach polautomatycznych to sie moga rozne rzeczy dziac. Np. w Canonie w trybie A aparat i lampa dziela sie stosunkiem naswietlenia kadru (chyba po 50%, ale nie jestem pewien).
Wlaczenie drugiej kurtyny moze spowodowac jakies zmiany w sposobie naswietlania. Ciezko teoretycznie wyczuc. Trzeba przetestowac. Ale raz jeszcze - dotyczy trybow bardziej autonomicznych.
Co do pana Scotta, jedno jest pewne http://www.demotywatory.pl/demot/3106.jpg
Niestety, aby jego dziela byly prostsze w odbiorze, czesto uzywa skrotow myslowych...
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
dr11, i tu dotknąłeś senda. Bo Nikony przy błysku na tylnia kurtynę lubią sobie walnąć światło modelujące, aby poprawnie ustawić moc lampy. Przy przedniej kurtynie czegoś takiego nie ma - po prostu lampa walnie mocno w trybie TTL.
Ale rozważając tryb manualny, myślę o ręcznym ustawieniu wszystkich parametrów
lama - Czw 17 Wrz, 2009
Zrobiłem mały test.
Canon 30D, M, 1s, f/9, ISO200, lampa w TTL -2/3EV (niestety brak manuala)
pierwsza i druga kurtyna

Minolta A1, M, 1s, f/9, ISO200, lampa 1/16 mocy
pierwsza i druga kurtyna

Ponieważ TTL niezbyt się popisał (na drugim zdjęciu błysnął ciut mocniej), powtórzyłem test używając kompakta.
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
Baku, ale to co mówi Kelby (przynajmniej z tego fragmentu który opisałeś) to zupełnie co innego. Więc nie ma mowy o żadnych strzałach w plecy
lama, niestety Twoj test nie jest miarodajny skoro lampa chodzi w automacie
lama - Czw 17 Wrz, 2009
hijax_pl napisał/a: | lama, niestety Twoj test nie jest miarodajny skoro lampa chodzi w automacie |
Dlatego powtórzyłem na Minolcie, gdzie można ustawić lampę w manualu.
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
lama, no fakt - przeoczylem
komor - Czw 17 Wrz, 2009
Ale w TTL to też jest ciekawy eksperyment, bo właśnie o tym pisał Baku. W wolnej chwili też zrobię ten eksperyment. Pamiętać też należy, że w TTL Nikony mają inną strategię niż Canony, więc warto to rozróżniać.
lama - Czw 17 Wrz, 2009
Canony (nie wiem czy wszystkie) w priorytecie przysłony czas dobierają "nie patrząc" na to czy lampa jest podniesiona czy nie (oczywiście najkrótszy czas to będzie czas synchronizacji z lampą).
Poprawka:
Nie dotyczy pomiaru matrycowego.
Baku - Czw 17 Wrz, 2009
W takim razie do eksperymentów!
Zupełnie nieopatrznie i w sposób przeze mnie niezamierzony dyskusja skręciła w niespodziewanym, acz ciekawym kierunku.
Dziś wieczorem - jeśli czas pozwoli - również się zabawię. W instrukcji wyczytałem, że przy synchro na 2 kurtynie błyski są DWA.
Kod: | Zwykle funkcja ta jest ustawiona na [z 1 zasł.], co powoduje, że błysk lampy
jest wyzwalany bezpośrednio po rozpoczęciu naświetlania.
Wybór opcji [z 2 zasł.] powoduje, że błysk lampy będzie wyzwalany
bezpośrednio przed zakończeniem naświetlania. Połączenie tej funkcji
z długim czasem otwarcia migawki tworzy na zdjęciach smugi świateł,
np. w przypadku fotografowania w nocy jadących samochodów. W trybie
synchronizacji z drugą zasłoną migawki lampa emituje dwa błyski: pierwszy
po naciśnięciu przycisku migawki do końca i drugi bezpośrednio przed
zakończeniem naświetlania. |
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
Baku, właśnie - modelujący i docelowy
O tym już wyżej wspomniałem
lama - Czw 17 Wrz, 2009
Baku, ten pierwszy to jest przedbłysk, służy do pomiaru i jest wyzwalany przed otwarciem migawki. W przypadku synchronizacji z pierwsza kurtyną również występuje, ale ponieważ zaraz po przedbłysku podnoszone jest lustro, otwierana migawka i wyzwalany główny błysk, trudno zauważyć że są dwa. Jeśli masz systemową lampę to ustaw ją w tryb manualny i synchro na drugą kurtynę. Powinien być jeden błysk, przed zamknięciem migawki.
dr11 - Czw 17 Wrz, 2009
lama napisał/a: | Canony (nie wiem czy wszystkie) w priorytecie przysłony czas dobierają "nie patrząc" na to czy lampa jest podniesiona czy nie (oczywiście najkrótszy czas to będzie czas synchronizacji z lampą).
Poprawka:
Nie dotyczy pomiaru matrycowego. |
Nie wiem co to matrycowy ale to moze ten co go uzywam i jak wlacze lampe to mi skraca czas w stosunku do golego A.
[ Dodano: Czw 17 Wrz, 2009 15:29 ]
lama napisał/a: | ... Jeśli masz systemową lampę to ustaw ją w tryb manualny i synchro na drugą kurtynę. Powinien być jeden błysk, przed zamknięciem migawki. | Da sie tak? Druga kurtyna nie wymaga eTTL'a?
lama - Czw 17 Wrz, 2009
dr11 napisał/a: | Nie wiem co to matrycowy |
To ten z zielonego prostokącika
dr11 - Czw 17 Wrz, 2009
Hahaha to tym bardziej nie wiem. Wiem, ze mam rozne tryby, wiem jak one mierza ale nie wiem nigdy ktory jak sie nazywa
lama - Czw 17 Wrz, 2009
dr11 napisał/a: | Da sie tak? Druga kurtyna nie wymaga eTTL'a? |
Jeśli ustawisz lampę w tryb M to przedbłysku nie powinno być bo i po co. Napisałem o lampie systemowej bo potrzebne są styki do synchronizacji z drugą kurtyną. Ja mam lampę Nikona i zawsze błyska przy pierwszej.
arietiss - Czw 17 Wrz, 2009
Przedbłysk służy tylko do pomiaru, ale mozna sobie włączyć modelujący. Ciekawe czy coś to zmieni?
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
dr11 napisał/a: | Da sie tak? Druga kurtyna nie wymaga eTTL'a? |
A co to ma do rzeczy?
[ Dodano: Czw 17 Wrz, 2009 15:45 ]
arietiss, zmieni, bo błysk modelujący spowoduje że światłomierz w puszcze poprawniej dobierze paramtery ekspozycji.
Generlanie to się objawia zmiejszeniem mocy błysku
dr11 - Czw 17 Wrz, 2009
lama napisał/a: | dr11 napisał/a: | Da sie tak? Druga kurtyna nie wymaga eTTL'a? |
Jeśli ustawisz lampę w tryb M to przedbłysku nie powinno być bo i po co. Napisałem o lampie systemowej bo potrzebne są styki do synchronizacji z drugą kurtyną. Ja mam lampę Nikona i zawsze błyska przy pierwszej. |
No wlasnie, lampa Canona wyzwala blysk w manualu srodkowym pinem, a w eTTL dedykowanym do protokolu. Uruchomienie drugiej kurtyny powoduje, ze puszka nie wyzwala lampy zaraz po otwarciu migawki, tylko stykiem drugiej kurtyny. A to juz nie wedruje srodkowym pinem tylko eTTLem. Wiec przelaczenie lampy w M uniemozliwi ustawienie synchro na druga kurtyne migawki.
[ Dodano: Czw 17 Wrz, 2009 15:49 ]
hijax_pl napisał/a: | dr11 napisał/a: | Da sie tak? Druga kurtyna nie wymaga eTTL'a? |
A co to ma do rzeczy? |
No wlasnie to, ze puszka musi dac info kiedy blysnac. Jesli Canon nie wykryje eTTLa to uzywa srodkowego pinu. A ten jest sprzezony z 1 lamelka migawki. Sprawdzcie w Nikonach czy nie majac komunikacji dedykowanymi pinami (czyli lampa w full manual) da sie u Was ustawic blysk na 2 kurtyne. Moze da sie, ja opisalem przypadek systemu na C, ale wiadomo, ten byl 100 lat w tyl jesli chodzi o efekty blyskowe (Ach, 7D przynioslo rewolucje )
lama - Czw 17 Wrz, 2009
dr11 napisał/a: | Wiec przelaczenie lampy w M uniemozliwi ustawienie synchro na druga kurtyne migawki. |
Przejrzałem instrukcję od 580EX II i jest tam notka, że synchro na drugą kurtynę NIE zadziała w trybach błysku stroboskopowego i bezprzewodowego. O trybie manualnym ani słowa więc chyba działa.
Środkowy pin (jak i złącze PC) jest zwierany do stopki (od strony korpusu) na CAŁY czas otwarcia migawki, dlatego nie działa synchro z drugą kurtyną przez środkowy styk (lub złącze PC).
dr11 - Czw 17 Wrz, 2009
lama napisał/a: | dr11 napisał/a: | Wiec przelaczenie lampy w M uniemozliwi ustawienie synchro na druga kurtyne migawki. |
Przejrzałem instrukcję od 580EX II i jest tam notka, że synchro na drugą kurtynę NIE zadziała w trybach błysku stroboskopowego i bezprzewodowego. O trybie manualnym ani słowa więc chyba działa.
Środkowy pin (jak i złącze PC) jest zwierany do stopki (od strony korpusu) na CAŁY czas otwarcia migawki, dlatego nie działa synchro z drugą kurtyną przez środkowy styk (lub złącze PC). |
Byc moze sie nieco rozpedzilem, nie daje glowy uciac sobie ale wydaje mi sie, ze kiedys probowalem i takie byly efekty (hm, a moze to na kablu bez automatyki bylo...) Ale lampe zakladam naprawde sporadycznie, sprawdze i potwierdze/zaprzecze i dam znac. Albo to ktos z forum wczesniej zrobi
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
No to powiem Wam jaki jest efekt moich eksperymentów.
D90 + SB600 na stopce, tryb M, ISO200, f/11, 2", WB 6000, ltryb opóźnienia migawki, statyw + wężyk
1) Lampa w trybie TTL - synchronizacja na przednią kurtynę
Wynik: przedbłysk + błysk główny przy otwarciu migawki
2) Lampa w trybie TTL - synchronizacja na tylną kurtynę
Wynik: przedbłysk + błysk główny przy zamykaniu migawki
3) Lampa w trybie M 1/4 mocy - synchronizacja na przednią kurtynę
Wynik: jeden błysk główny przy otwarciu migawki
4) Lampa w trybie M 1/4 mocy - synchronizacja na tylną kurtynę
Wynik: jeden błysk główny przy zamykaniu migawki
Na dokładkę - bez lampy
dr11 - Czw 17 Wrz, 2009
Ok, czyli mimo, ze lampa w M, komunikuje sie przez dedykowane styki i druga kurtyna dziala
Coraz mocniej sie sklaniam ku temu, ze wczesniej palnalem bzdure z trybem M i niemoznoscia uruchomienia synchro na 2ga lamelke, widocznie mialem na uwadze jakas sytuacje, gdy nie bylo polaczenia body-palnik wszystkimi stykami systemowymi (kombinowalem cos z kablem off camera shoe). Jesli tak to sorry za blad
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
dr11, przynajmniej w Nikonie, jak tam styki działają w Cano - nie wiem
Co do naświetlania - przykłady 1i2 dają jak na moje oko identyczne rezultaty, co do 3 i 4 - 4 jest minimalnie jaśniej naświetlona - no ale ustawienie było w trybie M a nie wiem jak sobie SB600 radzi ze stabilizacją błysku
Ale może być też takie wytłumaczenie że w 3 matryca wpierw była doświetlona mocno, późniejszy sygnał jako że słaby, nie za wiele zmienił stan matrycy. W 4 - matryca wpierw się długo naświetlała a na koniec dostała jeszcze kopa z lampy. I to jest różnica o której może pisał Baku?
edmun - Czw 17 Wrz, 2009
dla mnie cały ten temat to jedna wielka masakra. widzę różnice, nawet na swój mały móżdżek potrafię jakoś sobie uzmysłowić że tak się dzieje, ale wasze wytłumaczenia tak mi poplątały, że nie wiem co gdzie i jak czytać Dzięki
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
edmun, to znaczy? Jaka jest różnica między fotą 1 a 2 ?
edmun - Czw 17 Wrz, 2009
nie wiem czemu ale ja również widzę różnicę w ekspozycji w przypadku kurtyny na raz, a kurtyny na drugą zasłonę. nie ukrywam że całkowicie się pogubiłem co się dzieje w tym temacie, ale podejrzewam że w przypadku długich czasów na drugą kurtynę, kiedy strzela nam pierwszy błysk wspomagający, to wtedy wydaje się że scena jest bardziej doświetlona.
lama - Czw 17 Wrz, 2009
edmun napisał/a: | kiedy strzela nam pierwszy błysk wspomagający, to wtedy wydaje się że scena jest bardziej doświetlona |
Ten przedbłysk widać w wizjerze. A jeśli go widać to niemożliwością jest, aby został zarejestrowany przez matrycę...
hijax_pl - Czw 17 Wrz, 2009
lama, edmun, specjalnie ustawiłem wstępne podniesienie lustra.... Dzięki temu przedbłysk był 2s przed otwarciem migawki. Myślę że zgubne efekty tego błysku można z czystym sercem pominąć
Aha - te obrazki to cropy 1:1 z fragmentu całego kadru. Zero innych korekcji. Kolorystyka wg widzimisia LR
komor - Czw 17 Wrz, 2009
Chłopaki, ja niestety sprzęt foto kiszę bezproduktywnie w biurze od tygodnia i zapomniałem znowu dziś go zabrać, ale w Photoshopie jest na warstwach taki tryb Difference, który pokazuje różnicę od poprzedniej warstwy. Jak dwie warstwy są jednakowe to widzimy czarny ekran, jak coś się różni to widać to na biało, generalnie.
Wklejcie sobie te ekspozycje na warstwy i zobaczcie czy czymś się różnią. Idealnie czarnego na pewno nie będzie, bo świat nie jest idealny i coś tam na pewno się ruszy, ale czy to będzie w istotna zmiana – sprawdźcie. Ja zaraz odpalam Fotosklep.
dr11 - Pią 18 Wrz, 2009
A wiec tak. Sprawdzilem wczoraj i lampa systemowa Canona pozwala w trybie M na ustawienie synchro na druga kurtyne. Czyli tryb M w lampie nie jest jednoznaczny z olaniem komunikacji z body po stykach eTTL. Bzdura, ktora napisalem wynikla z sytuacji, w ktorej wymusilem prace lampy w manualu poprzez uzycie kabla bez przeniesienia automatyki.
Natomiast co do wygladu zdjec. W granicy bledu nie bylo roznicy pomiedzy blysnieciem na pierwsza a na druga kurtyne.
hijax_pl - Pią 18 Wrz, 2009
dr11, czyli dokładnie tak jak mi się wydaje: Przy tych samych warunkach ekspozycji i statycznej scenie - nie powinno być różnic między błyskiem przy otwarciu czy też zamknięciu przesłony...
przez te same warunki rozumię: czas, przesłona, iso, moc lampy
as... - Pią 18 Wrz, 2009
Baku napisał/a: | W takim razie do eksperymentów!
Zupełnie nieopatrznie i w sposób przeze mnie niezamierzony dyskusja skręciła w niespodziewanym, acz ciekawym kierunku.
Dziś wieczorem - jeśli czas pozwoli - również się zabawię. W instrukcji wyczytałem, że przy synchro na 2 kurtynie błyski są DWA.
Kod: | Zwykle funkcja ta jest ustawiona na [z 1 zasł.], co powoduje, że błysk lampy
jest wyzwalany bezpośrednio po rozpoczęciu naświetlania.
Wybór opcji [z 2 zasł.] powoduje, że błysk lampy będzie wyzwalany
bezpośrednio przed zakończeniem naświetlania. Połączenie tej funkcji
z długim czasem otwarcia migawki tworzy na zdjęciach smugi świateł,
np. w przypadku fotografowania w nocy jadących samochodów. W trybie
synchronizacji z drugą zasłoną migawki lampa emituje dwa błyski: pierwszy
po naciśnięciu przycisku migawki do końca i drugi bezpośrednio przed
zakończeniem naświetlania. |
|
coś w tym jest, ostatnio miałem chrzest swojego Misia i robiłem zdjęcia w kościele (sic!)
od zawsze mam lampę na 2gą kurtynę i bardziej mi się podobają te zdjęcia, jak dawałem na pierwszą kurtynę to pierwszy plan był zazwyczaj mocno "dośfietlony" natomiast 2gi plan był ciemny, teraz jest na odwrót, a oczywiście aparat był w trybie M, przesłona f5 iso 800.
czasem robiłem przesłonę f4 i iso 400, ale dość często 2gi plan się lubił "mazać" i zdjęcia wychodziły "bokehowe"
to tak na ot moje spostrzeżenie że 2ga kurtyna rządzi
boreasz - Pią 18 Wrz, 2009
No, nie sądziłem, że tym moim amatorskim pytaniem wywołam tak burzliwą dyskusję.
Tak mi Chłopaki zakręciliście w głowie, że jutro idę kupić jakąś mądrą książkę i biorę się za czytanie i eksperymentowanie. Może sam do tego dojdę, jak jest lepiej.:mrgreen:
|
|