forum.optyczne.pl

Teleskopy, lunety i celowniki optyczne - Jaki statyw do Celestron Regal 100

bodek85 - Nie 03 Maj, 2015
Temat postu: Jaki statyw do Celestron Regal 100
Witam.
Potrzebuje dobry statyw do Celestron Regal 100. Mam na oku kilka typów:
1. Manfrotto 055XPROB+MHXPRO-3W (statyw do 9kg, głowica do 8kg)
2. Czy warto dołożyć do głowicy MHXPRO-3WG (głowica tylko do 5kg, chociaż luneta waży 2,5Kg)
3. Czy wystarczy manfrotto 055XPROB + 804RC2 (obciązenie do 4kg)
4. Aa może po prostu Benro KH-25 (5kg obciązenie)

Lunety chciałbym używać do digiscopingu, a niebawem planuje kupić okular poniżej 8 mm

kimek27 - Pon 04 Maj, 2015

Manfrotto jak najbardziej tak ale z glowica video. Benro jest ogromne po zlozeniu. Dobierz wysokosc pod siebie bez wysuwania kolumny centralnej. Ja bym wziol 190xdb ( stary ale jary model) albo 190cx3 ( jesli jest wiecej kasy) + glowice xpro video (pod ciezszy aparat), lub niezniszczalna 128rc( pod lzejszy aparat)
kivirovi - Pon 04 Maj, 2015

Pod lunetę kątowa 190 wystarczy jak nie jesteś wielkoludem, w takim przypadku 055. Wersja pro z punktu widzenia obserwacji jest niepotrzebna, kolumny się nie odwraca. Głowica 128 to typowy wybór. Jak koniecznie chcesz sypnac kasa to może olejowa 501, 701. Tyle, ze duza.
bodek85 - Pon 04 Maj, 2015

Co do wysokości statywu to faktycznie nie potrzebuje wyższego niż mój wzrost tj 180 cm, bo luneta jest kątowa a w zenicie rzadko prowadzi się obserwacje. Statyw musi być jak najbardziej kompaktowy, aby się mieścił do plecaka. Z jednej strony podoba mi się rozwiązanie oferowane w głowicy MHXPRO-3WG, do precyzyjnego kadrowania np przy obserwacji Książęca lub planet. Z drugiej strony dobrze jest szybko i łatwo przemiatać widnokrąg w poszukiwaniu obiektów obserwacyjnych jak w głowicach wideo. Będę musiał zdecydować co bardziej mi się przyda lub co mniej będzie przeszkadzać.
Nie chce też przesadzać z ceną za zestaw, bo zaoszczędzone pieniądze wolę wydać na okulary do digiscopingu np Hyperion 5 mm. Tylko własnie żeby nie trzęsło obrazem musi być dobry statyw.

kivirovi - Pon 04 Maj, 2015

Hyperion 5mm moze nie ostrzyc. Z zoomem nie powinno byc problemu. Vixen LV ostrzy.
bodek85 - Pon 04 Maj, 2015

A czy Vixen LV nadaje się do digiscopingu?
kivirovi - Wto 05 Maj, 2015

Nadaje się. Poprobuj najpierw z oryginalnym, on ma nawet gwint pod muszla oczna. Potem zdecydujesz co do innych. Vixeny LVW powinny chodzić.
bodek85 - Wto 05 Maj, 2015

Wysłałem pytanie odnośnie okularów Vixen do teleskopy.pl. Poniżej cytat z otrzymanego e-maila:
"LVW to świetne okulary, ale obserwacyjne, więc nie mają rozwiązań pod
luty. Oczywiście można ten okular podłączyć do lunety Regal, ale
wyjścia T-2 okular nie ma."
Chyba będe musiał podjechać do najbliższego salonu z optyką (chyba Kraków) i coś dobrać na miejscu.

Wracając do statywu. Podpiąłem dzisiaj lunetę do starszego, troszkę zużytego statywu Manfrotto ??? (bardzo podobny do 055) +701HD. Dużym minusem dla mnie było blokowanie w określonej pozycji. Dokręcając blokadę zawsze kadr gdzieś ucieka.
A może coś takiego:
http://fotozakupy.pl/sky-...atyw-lt1/35104s

Stabilny z mikroruchami :)

kivirovi - Wto 05 Maj, 2015

To sie nie sprawdzi do prowadzenia lunety. Musisz wciaz szukać głowicy video, która spelni twoje (wysokie) wymagania aż do skutku, czyli urealnienia wymagań ;)

Jaki masz aparat i jaka technika chcesz robić digi?
Przecwicz to w sklepie z aparatem. Moim zdaniem nie jest konieczne mocowanie aparatu na stale. Jak chcesz mieć gwint t2 to polecam np. Okular projekcyjny 32mm. Jest bardzo dobry i tani, a z długim regalem da znakomite wyniki.

bodek85 - Sro 06 Maj, 2015

Zamierzam podpinać aparat do okularu. Nie znam jeszcze innych możliwości do podpięcia aparatu z lunetą. Mam Sony Nex 5n. Lunetę kupiłem w zeszłym tygodniu, jutro otrzymam przesyłkę z adapterem T2, wiec jeszcze nie wiem z czym się spotkam. Kilka razy sprawdzałem możliwości optyczne lunety przy słabszej widoczności. Wczoraj obserwowałem pasy na Jowiszu, ale Wenus słabo wyglądał (flary) i ciężko było rozpoznać fazę. Ale za bardzo się nie przejąłem, bo była słaba przejrzystość nieba. Zobaczymy innym razem.
Do Krakowa mam 180 km, nie wiem kiedy uda mi się podjechać ze sprzętem do jakiegoś sklepu. Dlatego chciałem popytać na forum, bo możne już ktoś dobierał sprzęt pod ta lunetę?

kivirovi - Czw 07 Maj, 2015

Z zoomem 16-50/5.6 powinno dzialac. Nie da sie tego niestety doczepic do lunety.

Efekty bez obiektywu beds znacznie gorszej jakosci.

Jar - Czw 07 Maj, 2015

W specyfikacji tej lunety jest adapter z gwintem T2, więc mozna podpiąć korpus aparatu bez obiektywu w ognisku głównym. Z bezlusterkowcem powinno być to nawet łatwiejsze , przejściówkę Sony E - T2 już zamówiłeś. Mam podobną dla m4/3.
Jeśli wystarczy Ci ogniskowa 540mm, to O.K.
Alternatywnie, można tak jak piszecie wyżej spróbować znaleźć (sklepy z optyka astro) okular projekcyjny z gwintem T2. Są jeszcze specjalne złączki do projekcji okularowej, w które po prostu okular 1.25" się wkłada. Kwestia znalezienia (nie widziałem, ale może...) takiej, która z obu stron ma gwint T2, (a nie tuleję 1.25") jako mocowanie, inaczej problem ze złapaniem ostrości może być (bo mały skok focusera).
3-ci pomysł, ponieważ ta luneta ma w zestawie adapter/gniazdo na okulary 1.25", to kupić dobrą soczewkę Barlowa w standardzie 1.25", tylko z gwintem T2 na końcu (do tego korpus aparatu). To powinno dać lepszy efekt optycznie, niż projekcja okularowa, o ile Barlow będzie dobry i nie za mocny (1.5-2x). Np. coś takiego:
http://teleskopy.pl/produ...1,25%27%27_z_T2
Poszukaj też w innych sklepach alternatyw dla tego modelu Barlowa, jakieś wersje APO itp. "Wyciąganie" ogniskowej ze światłosilnej lunety (nawet ED) za pomocą projekcji czy Barlowa można robić na ograniczoną skale, bo wyjdzie spora aberracja chromatyczna.
Osobna sprawa to statyw, a raczej głowica. Do naziemnych zastosowań wystarczy dobra głowica wideo 2D, do astro polecałbym szukać innych rozwiązań. Ze statywu z klasyczną głowicą foto/wideo nie poogladasz sobie nieba z powiększeniami >50-60x, ze względu na pewną paskudną cechę działania tych głowic, nie mającą nic wspólnego z jakością wykonania konkretnego modelu. Chodzi o efekt skokowego opadania o kilka dziesiątych stopnia po każdej zmianie kąta elewacji. Jest to wada "wrodzona", wynikająca z samej zasady działania takiej głowicy, żadne mityczne luzy, jak tłumaczą sobie niektórzy po natknięciu się na to zjawisko. Tu ratunkiem jest albo wyważenie lunety w osi ALT (patrz montaże a la AZ4, Vixen Porta, Giro, fotograficzne głowice gimbalowe w pewnym stopniu itp.) lub zastosowanie mikroruchów (linkowany AZ3, Vixen Porta itp.).
Pozdrawiam
-J.

marcinkle - Czw 07 Maj, 2015

Ten adapter T2 który powinien być w zestawie służy do połączenia aparatu z zoomem lunety. Adapter dokręcasz do zooma a do niego następny adapter SonyE/T2 i masz digiscoping przez zoom w projekcji okularowej. W ognisku głównym na 540mm nie da się tu fotografować, jakiś okular musi być dołożony, natomiast aparat może być z obiektywem lub bez (najlepiej).
kivirovi - Czw 07 Maj, 2015

Dokrecic korpus do okularu oczywiscie mozna ale ta opcja daje najgorsze wyniki.
Barlow tylko ed, wyniki beda o wiele lepsze. No a korpus z obiektywem do okularu to klasyczny digiscoping. Polecam ta opcje z przylozenia bo sie nie trzeba pierniczyc z przejsciowkami. W tym wypadku wspomniany okular 32mm ma sens.

Jar - Pią 08 Maj, 2015

Zaraz, zaraz, ale w specyfikacji lunety jest napisane, że w zestawie jest też adapter/gniazdo do okularów wymiennych w standardzie 1.25". W to gniazdo możesz na 100% wsadzić Barlowa. Są też przejściówki z tulei 1.25" na gwint T2.
O ile z Barlowem (taki z T2 na końcu) cała sztuczka powinna się udać (bo wyprowadzi ognisko na zewnątrz), to z prostym przejściem na T2 bez optyki (co dawałoby ognisko główne) będzie ten problem, że nie sięgniesz ogniska, bo jesteś ograniczony mechanizmem focusera o (najpewniej) dosyć krótkim skoku. Poza tym ognisko główne tej lunety jest pewnie gdzieś w okolicach gwintu/gniazda mocujacego oryginalny okular i nie wystaje na zewnątrz. To dlatego, mimo akceptacji standardu 1.25" nie ma opcji fotografowania w ognisku głównym, a tylko projekcja okularowa. Dodatkowo adaptery T2 do bezluster maja sporą długość, aby można było podpinać do nich obiektywy z lustrzanek.
Z Barlowem dostaniesz ogniskową nieco ponad 1000mm, bez możliwości regulacji (zaleta projekcji okularowej), za to jakość optyczna powinna być przyzwoita, o ile sam Barlow będzie dobry.
Pozdrawiam
-J.
P.S. Digiskoping to nazwa trochę nieprecyzyjna. W wersji okular lunety + korpus bez obiektywu to po prostu projekcja okularowa. W wersji okular lunety + obiektyw aparatu + korpus to tzw. projekcja pozaogniskowa. Ta ostatnia to chyba najgorszy optycznie sposób podpinania aparatu do lunety, ale jedyny dostępny dla aparatów z niewymienna optyką, czyli kompaktów i telefonów.

bodek85 - Sob 09 Maj, 2015

Dzięki za dyskusję. Dowiaduje sie od was wszystkich wiele ciekawych rzeczy. Ogólnie tak jak napisał Jar, jak najbardziej można podpiąć korpus aparat do obiektywu lunety poprzez adapter T2-Sone E, należy tylko odkręcić muszlę oczną.
Uzyskane obrazy mają bardzo duże przyblizenie ale jakość zdjęć nie jest rewelacyjna. Pojawia się aberracja, zdjęcie nie są fajnie ostre (ale to moze wpływ pary i zapylenie powietrza) a na minimalnym zoomie pojawia się duża winieta.
W załączniku dodam dwa oryginalne zdjecia jpeg (zmniejszone do 1024x768). Pierwsze wykonane przy 210mm oryginalnym obiektywem Sony SEL 50210 oraz po podłączeniu aparatu do lunety z 67 krotnym zoomem. Obiekt oddalony o 2,9 km.
Zdjęcia można rozjaśnić, ale specjalnie nie chciałem nic zmieniać.

[ Dodano: Nie 10 Maj, 2015 12:05 ]
Wracając do Statywów. Mam na oku 3 modele:
AZ5 TPL 850 PLN
AZ4 GSO 1200 PLN
Vixen Porta 1150 PLN

Ma ktoś doświadczenie z powyższymi montażami?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group