forum.optyczne.pl

Filmowanie cyfrowe - FPS, PAL, NTSC i aparat - o co chodzi z ilością klatek?

Damaran - Czw 05 Paź, 2017
Temat postu: FPS, PAL, NTSC i aparat - o co chodzi z ilością klatek?
Słuchajcie mam takie pytanie i nie daje mi to spokoju, próbuję to jakoś zebrać do kupy i może się mylę, a może dobrze myślę, ale przydało by mi się aby ktoś nie tyle mi napisał referat, co w kilku zdaniach wyprowadził mnie z błędu lub potwierdził co myślę.

W zasadzie są dwie sprawy:
1) PAL I NTSC - czy w dobie dzisiejszego sprzętu faktycznie wybór jednego ze standardów powoduje odczuwalne różnice względem drugiego? Program do obróbki video poradzi sobie z odczytaniem obu, podobnie zresztą jak i pewnie sam telewizor itp. Pomijam teraz kwestie konwersji NTSC np. do PAL podczas eksportu video.

Czy faktycznie korzystanie z NTSC w lustrzance lub innym sprzęcie jak kamery GoPro da wyraźne odczucie pogorszenia jakości obrazu. Ilość klatek zostawmy jako oczywistość. Sporo osób w sieci twierdzi, że nagrywanie w NTSC chociaż ma więcej klatek a więc i krótszy maksymalny czas otwarcia migawki, powoduje więcej zniekształceń, np. przy panoramowaniu.

2) Migawka. kamery pokroju GoPro, telefony czy bezlusterkowce korzystają z migawek elektronicznych czyli skanowaniu matrycy z pewną częstotliwością. Dobrze mówię? Lustrzanki nadal korzystają ze standardowej migawki mechanicznej otwierając i zamykając ją, a więc jak rozumiem matryca przyjmuje obraz całą powierzchnią i tak jest skanowana, a nie liniowo. Tylko gryzie mi się to z nagrywaniem filmów lustrzanką, no bo jesli migawka zostanie otwarta na dajmy na to minutę... no to co dalej? Hybryda? Czyli dopóki robię zdjęcia, to migawka decyduje o czasie naświetlania matrycy, jednak po przejściu w tryb video, a już zwłaszcza z podglądem LIVE, matryca musi inaczej pobierać materiał, jak?

Czy dobrze myślę?

Dalej: skoro dajmy na to na miniaturowych matrycach gopro czy telefonów, osiągamy bez problemy prędkości KILKUSET FPS na sekundę, a lustrzanki i bezlusterkowce nadal opierają się w matrycach aps-c na prędkościąch maksymalnie 60 klatek na sekundę (ważne, w tej samej rozdzielczości np. Full HD) to czy tłumaczenie tego przez pryzmat rozmiaru matrycy to jedyny argument że prędkości te nie są zwiększane? Rozmawiamy w końcu o 10 krotnie większej matrycy a więc i zupełnie innej ilości i jakości danych. A dalej procesorze który musi to przerobić.

Czy dobrze myślę, czy argumentów tych bardziej oiczywistych jest więcej?

Analogicznie mógłbym zapytać dlaczego lustrzanki osiągają np. 5-7 klatek na sekundę w trybie burst czy tam w zdjęciach seryjnych, ale i tu zakładam że chodzi o 5-7 klatek w chwili, w której raz: korzystam z pełnej możliwości/rozdzielczości matrycy oraz dwa: korzystam z nastaw manualnych, osiągając 7 wykonanych wg. własnych preferencji zdjęć i jedyne co mnie ogranicza to procesor, który nie jest w stanie po prostu więcej przerobić.

Czy dobrze myślę?

Andrzej.M. - Pią 06 Paź, 2017

PAL i NTSC - to standardy nadawania obrazu TV - PAL - europejski , NTSC - Amerykański i Japoński - nie masz tego dylematu przy nagrywaniu aparatem - po prostu wybierasz jakość nagrania a nagrywa się zależnie od producenta urządzenia w jeszcze innym "systemie" zależnie od użytych przez niego kodeków.

Ilość klatek zależy od zdolności procesora, z malutkiej matrycy jest nieco mniej danych niż z matrycy np. 4K - więc logiczne że prędkość zapisu będzie potrzebna większa przy dużej klatce np. FF. To samo dotyczy zdjęć seryjnych - to masz opisane dość dokłądnie przy tesrach różnych lustrzanek - ile klatek w jakim formacie i jak długo jest w stanie "pociągnąć" procesor aparatu w połączeniu z szybką kartą. Zeby uzyskać maksymalne prędkości trybu seryjnego oprócz ustawienia go muszą być jeszcze spełnione warunki odpowiedniej jasności sceny - a konkretnie czasu ekspozycji i ustawień AF. Nie zrobisz lustrzanką 8Fps przy czasie 1/10s...

Wojmistrz - Pią 06 Paź, 2017

1. Dzisiejszy PAL i NTSC nie mają takich różnic jakie były w przeszłości. Standard PAL jest modyfikacją systemu NTSC i działa podobnie, dlatego te standardy można było zawsze dość łatwo modyfikować. Sprawa rozbija się o częstotliwość prądu w gniazdku elektrycznym, gdzie w europie jest 25Hz a w USA 59.94Hz, ilość linii i dwa kolory w jakich przekazywano obraz (PAL czerwono-niebieski vs NTSC czerwono-zielony). Różnice były do czasów DVD, ale już przy standardzie HD, ilość linii została zrównana, ale ilość Hz w gniazdku się nie zmieniła. Używanie formatu NTSC powoduje większą płynność kosztem minimalnie większych szumów, co jest spowodowane innym czasem otwarcia migawki. Wedle do dziś stosowanej zasady 180 stopni (czyli historycznie tego jak działała mechaniczna migawka z kamerach, która była tarczą w kształcie połowy koła i obracając się równomiernie zasłaniała wlot światła, co dawało czas na przeskok kolejnej klatki kliszy), czas otwarcia migawki jest połową czasu wyświetlania, wiec aby nagrać obraz 25fps czyi 1s/25f, czas otwarcia migawki wynosi 1/50s, a dla 30fps jest ot 1/60s. Filmując analogicznie w np 60fps, czas otwarcia migawki będzie 1/120s. To teoria, bo w praktyce, filmując 24 lub 25fps aparat użyje 1/50s, dla 50fps 1/100s, a dla 60fps 1/125s. Jak łatwo policzyć, aby trzymać tą samą jasność nagranego ujęcia, aparat przy 60fps w stosunku do 50fps, będzie musiał podnieść ISO o 1/3EV.

2.Wszystkie aparaty fotograficzne i większość kamer, korzysta z migawki elektronicznej, choć jako taka może nie być dostępna dla trybu fotografii.

komor - Sob 07 Paź, 2017

Wojmistrz napisał/a:
Sprawa rozbija się o częstotliwość prądu w gniazdku elektrycznym, gdzie w europie jest 25Hz

50 Hz w gniazdku! Dwa półobrazy po 25 Hz, oczywiście dawno temu, w analogowej telewizji i na kineskopie. Dziś rzeczywiście z tych standardów i różnic został tylko klatkaż, bo ani prąd w gniazdku, ani rozdzielczości analogowych standardów nie są problemem. Full HD czy 4K w 25/50, 30 czy 60 Hz ma taką samą rozdzielczość.

Andrzej.M. napisał/a:
Ilość klatek zależy od zdolności procesora

Ściśle rzecz biorąc pierwszym wąskim gardłem jest odczyt danych z matrycy i to on wyznacza graniczne możliwości całego układu. Drugim elementem jest bufor pamięci, który może pomieścić określoną ilość surowych klatek. Dopiero na trzecim miejscu jest procesor, który obrabiając obraz ten bufor odpowiednio szybko musi opróżniać.

Andrzej.M. napisał/a:
z malutkiej matrycy jest nieco mniej danych niż z matrycy np. 4K

Jeśli przez „malutkiej” rozumiem oferowaną rozdzielczość, a nie fizyczną wielkość. Czyli: obraz o rozdzielczości 4K z kamery GoPro to taka sama ilość danych co obraz 4K z pełnoklatkowej matrycy, choć jakość obrazu oczywiście będzie inna.

Damaran napisał/a:
Lustrzanki nadal korzystają ze standardowej migawki mechanicznej otwierając i zamykając ją, a więc jak rozumiem matryca przyjmuje obraz całą powierzchnią i tak jest skanowana, a nie liniowo.

Nie w przypadku filmowania. Zajechałbyś wtedy migawkę mechaniczną w parę godzin. Konkretnie to na przykład w dwie. :)

Damaran napisał/a:
Dalej: skoro dajmy na to na miniaturowych matrycach gopro czy telefonów, osiągamy bez problemy prędkości KILKUSET FPS na sekundę

No nie tak znowu bez problemu, bo przeważnie kosztem jakości i rozdzielczości. Nie wszyscy producenci, lub choćby nie we wszystkich segmentach produktowych, chcą iść na takie kompromisy.

Wojmistrz - Sob 07 Paź, 2017

komor napisał/a:
Wojmistrz napisał/a:
Sprawa rozbija się o częstotliwość prądu w gniazdku elektrycznym, gdzie w europie jest 25Hz

50 Hz w gniazdku!
Hehe faktycznie aż wstyd. Oczywiście, że 50Hz :)
Andrzej.M. - Nie 08 Paź, 2017

komor napisał/a:
pierwszym wąskim gardłem jest odczyt danych z matrycy

jak zrozumiałem z następnego akapitu:
komor napisał/a:
Dopiero na trzecim miejscu jest procesor, który obrabiając obraz ten bufor
- procesor służy tylko do opróżniania bufora , a odczyt danych robi się bez niego? Sądziłem że odpowiada za obie operacje.

Co do filmowania - to nawet smartfony nawet z matrycą 41 Mpix (nokia lumia 1020) nie zawsze wykorzystują ją do filmowania z pełną rozdzielczością czy choćby 4K - podana nokia daje "tylko" 1920x1080/30fps. Więc jest to oczywiście filmowanie malutką częścią matrycy - niezależnie czy będzie to co któryś piksel , czy inny patent ... Oczywiście - rozdzielczość i jakość również stosownie do tego zmaleje. Nie dotarłem do info czy robi RAWy - ale pewnie nie bo by się pochwalili. :wink:

komor - Nie 08 Paź, 2017

Andrzej.M. napisał/a:
procesor służy tylko do opróżniania bufora , a odczyt danych robi się bez niego? Sądziłem że odpowiada za obie operacje.

Trudno konkretnie mówić o tym, który układ za co odpowiada, skoro nie mówimy o konkretnej konstrukcji, ale samo sczytywanie danych z matrycy jest warunkowane konstrukcją tych bebechów, które są bezpośrednio przy matrycy, a nie prędkością samego procesora. Oczywiście on musi być też odpowiednio szybki, żeby sobie z tymi danymi poradzić, ale to dopiero na następnym miejscu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group