forum.optyczne.pl

Pomagamy w wyborze cyfrowego aparatu bez lustra z wymienną optyką - Jaki bezlusterkowiec: OLYMPUS, PANASONIC, Fujifilm

Krzysztof48 - Nie 13 Maj, 2018
Temat postu: Jaki bezlusterkowiec: OLYMPUS, PANASONIC, Fujifilm
Witam
Przez wiele lat korzystałem z OLYMPUS C4000Z, i byłem zadowolony.
Problemem były zdjęcia w ciemności, ale wystarczyło lekko oświetlić cel.
Rok temu spadł z ławki na obiektyw i koniec.
Teraz używam aparat SONY DSC-V1. Teoretycznie lepszy od poprzednika. Ale od początku to kapryśny złom. Zdjęcia z bliska - np. elementy komputera, ekran startującego komputera, mimo różnych nastawień, rozmyte. Nawet zwykłe zdjęcia w dzień, potrafi rozmyć, choć na ekranie wyglądały na ostre.
Aparat ma być ani duży ani mały, dobry do męskiej ręki.
Zdjęcia nie są drukowane, robione w domu i na zewnątrz. Większość obejmuje odległość 1 ~ 5 m, ale zarówno w dzień jak i w gorszych warunkach, bez statywu.
Czasami zwierzęta w ruchu. Dość często korzystam z trybu „makro” - podzespoły elektroniczne, etykiety czy ekran startującego komputera.
Zdjęć samolotów, odległych widoków - raczej nie. Preferuję tryb automatyczny.

Reasumując: Dobra stabilizacja i czułość, dobry tryb automatyczny, szybki AF, makro.
Filmowanie FHD wystarczy.
Marki OLYMPUS, PANASONIC, Fujifilm - tak, sony raczej nie.
Budżet: ~ 4000,00 zł, ale jeżeli warto to dołożę.Z drugiej strony, może jakiś prostszy model starczy?

Rozważam:
OLYMPUS E-PL8 lub E-PL9 z obiektywem M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42MM 1:3.5-5.6 EZ PANCAKE za 2599,00 / 3199,00 zł

OLYMPUS E-M10 Mark II z obiektywem; M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42MM 1:3.5-5.6 EZ PANCAKE za 2999,00 zł

OLYMPUS E-M10 Mark II z dwoma obiektywami: M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42MM 1:3.5-5.6 EZ PANCAKE i M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150MM 1:4.0-5.6 R za 3699,00 zł

OLYMPUS E-M10 Mark II Zestaw 1415; z obiektywem M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150MM 1:4.0-5.6 II za 4090,00 zł

Lub analogiczne zestawy z OLYMPUS E-M10 Mark III za 3699,00 / 4090,00 / 4599,00 zł

Fujifilm X-T20 z obiektywem XC 16-50mm OIS II za 4339 zł

PANASONIC LUMIX DMC-GX80HEG z obiektywem LUMIX G VARIO 14-140mm / F3.5-5.6 ASPH. / POWER O.I.S. za 3849,00 zł

PANASONIC LUMIX DMC-GX80WEG z dwoma obiektywami: LUMIX G VARIO 12-32mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. i LUMIX G VARIO 35-100mm / F4,0-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. za 3399,00 zł

PANASONIC LUMIX DMC-GX80KEGK z obiektywem LUMIX G VARIO 12-32mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. ZA 2549,00 zł

PDamian - Nie 13 Maj, 2018

https://www.skapiec.pl/site/cat/2/comp/18177456

https://www.ceneo.pl/47678697

Jar - Pon 14 Maj, 2018

Witaj, Krzysztof48
Notka sentymentalna: miałem Sony V1, to była moja I-sza cyfrówka. Swego czasu był to świetny aparat w swojej klasie -łezka w oku. Teraz to zabytek.
Ad rem:
W zasadzie którąkolwiek markę z wymienionych wybierzesz, będzie dobrze. Także Sony, którego nie lubisz :razz: Sam mam Olympusa i do Twoich zastosowań mógłbym polecić na zasadzie "każda pliszka...", ale nie tylko (spory wybór obiektywów w różnych cenach).
Otóż Twoim problemem jest w zasadzie nie tylko wybór samego aparatu, ale i optyki. W kompaktach miałeś wszystko w komplecie, tu jest inaczej.
Dla przykładu: żaden z wymienionych przez Ciebie zestawów nie ma "trybu makro". Po prostu w tej klasie aparatów aby uzyskać makro musisz użyć do tego specjalizowanej optyki. Może to być obiektyw makro (drogo!!!), ale są też inne rozwiązania, typu soczewki/konwertery nasadkowe czy pierścienie dystansowe. Wybór konkretnej metody zależy mocno od tego, jak małe obiekty chcesz fotografować i od już posiadanej optyki -temat rzeka, więc akurat ten aspekt ogarnij na końcu.
Wracając do spraw podstawowych: skoro robisz na ogół zdjęcia z małej odległości, możesz (na razie) zrezygnować z długiego (ogniskowa) teleobiektywu. Czyli (tylko przykładowo) z 3 linkowanych zestawów z OM-D E-M10 Mark II wybrać ten I-szy, tylko z obiektywem 14-42. ALE tylko po to, by do tego zestawu dokupić jakś jasny obiektyw stałoogniskowy. Bo ten zoom 14-42 jest za ciemny przy słabym świetle, a chcesz w takich warunkach (w pomieszczeniach lub na ulicy wieczorem) robić zdjęcia bez statywu. Jaki to byłby konkretnie obiektyw, to zależy czy chcesz focić szeroko, czy wąsko (np. portrety). Dla tego konkretnego systemu (Oly lub Panasonic) to byłyby (odpowiednio, wymieniam tylko niektóre) obiektywy klasy 14/2.5, 15/1.7, 17/1.8 (szeroki kąt) lub 25/1.7, 25/1.8, 45/1.8 (tzw. standard albo -ostatni- portretowe tele).
Dylematy j. w., czyli konieczność zakupu dodatkowej optyki będziesz mieć w każdym aparacie z wymienną optyką, jak z reszta nazwa wskazuje. Z tym, że z racji różnej wielkości klatki sensora(tzw. crop factor) inny bedzie dobór ogniskowych. Dla Oly&Pana (m4/3) z jednej a Fuji, Sony, Canon (APS-C). Po prostu kąt widzenia aparatu zależy od 2 czynników: ogniskowa obiektywu + rozmiar klatki matrycy.
Aha, ważne: w przypadku Oly& Pana obiektywy są w zasadzie w pełni wymienne, to jest ten sam system. Z tego powodu masz tu chyba największy wybór obiektywów.
Zakładam, że to jest Twój cel i chcesz wejść w ten świat (aparaty z wymienną optyką). Jeśli jednak nie, to do rozważenia jest zostanie przy jakimś uniwersalnym kompakcie z dość dużą matrycą (np. 1") i jasnym obiektywem. Czyli np. coś klasy Sony RX100 w kolejnych wersjach.
Pozdrawiam
-J.

Krzysztof48 - Pią 25 Maj, 2018

Dziękuję za pomoc.
Przepraszam, ale na parę dni musiałem wyłączyć się ze spraw bieżących.
Zakup miał być zrobiony do 25 maja, teraz mogę trochę poczekać.
Prawdopodobnie, użyłem błędnie słowo „makro”.
Chodzi mi możliwość robienia czytelnych zdjęć z bliska np. złącz, elementów elektroniki, etykiet np. na pamięci RAM itp. Nie mikroskopijnym robaczkom.
W razie potrzeby, dokupię jakąś lampę pierścieniową.

Wybrałem aparaty bezlusterkowe z powodu większych powierzchniowo matryc, z nadzieją na lepsze zdjęcia w gorszych warunkach oświetleniowych.

Na dziś kandydaci: 51% Olympus E-M10 MII / 49% Olympus E-M10 MIII

Olympus E-M10 MIII:
Pogorszenie jakości wykonania korpusu, wycięcie części funkcji - co dalej wymyśli producent w kolejnej aktualizacji?

Olympus E-M10 MII:
Porównując te aparaty (MII z MIII), na stronie dpreview.com, zauważyłem, że zdjęcie z pliku z MII jest rozmyte: napisy na kole kolorów i farbkach prawie nieczytelne, „trawie” brakuje szczegółów (w porównaniu do MII). Przeglądałem tę stronę, przed pojawieniem się MIII i zdjęcie wyglądało na ostre.
Teraz zastanawiam się czy MII robi rozmyte zdjęcia, czy to tylko promocja MIII?

A mi zależy mi na ostrości, bez rozmycia tła.

Wybiorę wersję z dwoma obiektywami, bo za drugi obiektyw dopłata jest mniejsza niż gdybym chciał dokupić go później.Czy rzeczywiście wersja obiektywu EZ (płaski) jest gorsza od 14-42 II R?

Jak bezlusterkowiec niewypali, to kupię jakiś kompakt do 2 tys. zł.

Większość sprzedawców, „poleca” aparaty Sony (kompakty), z 1" matrycą i mniejszą, za cenę aż 1 tys. mniejszą od tego E-M10, jako zdecydowanie od niego lepsze.

Jar - Sob 26 Maj, 2018

Krzysztof48 napisał/a:
Dziękuję za pomoc.
Prawdopodobnie, użyłem błędnie słowo „makro”.
Chodzi mi możliwość robienia czytelnych zdjęć z bliska np. złącz, elementów elektroniki, etykiet np. na pamięci RAM itp. Nie mikroskopijnym robaczkom.
W razie potrzeby, dokupię jakąś lampę pierścieniową.

Na dziś kandydaci: 51% Olympus E-M10 MII / 49% Olympus E-M10 MIII

Olympus E-M10 MIII:
Pogorszenie jakości wykonania korpusu, wycięcie części funkcji - co dalej wymyśli producent w kolejnej aktualizacji?


Nie użyłeś błednie "makro". Fachowcy-puryści będą się spierać między "makro" a "close-up" (bardziej to drugie), ale z Twojego punktu widzenia wychodzi na to samo. Gołym obiektywem nie zrobisz na ogół takiego zdjęcia, bo nie ma możliwości złapania ostrości z b. małej odległości, a taka będzie potrzebna. Ale to nie problem, bo do Twoich celów nie musisz inwestować w drogie obiektywy makro, są drastycznie tańsze rozwiązania, a kompromis na jakości tu nie będzie problemem. Tani konwerter Raynoxa lub nawet najprostsze close-up lens. Sprawę ułatwia, że Twoje obiekty będą raczej płaskie.
OM-D E-M10 II vs III. Faktycznie wiele osób świadomie zostaje przy II-ce. Obok ceny u mnie to też było jedno z kryteriów wyboru. Mam z resztą tę kamerę od tygodnia, dopiero zaczynam ją "przestrzeliwać". Przesiadka ze stareńkiego E-PL1. Szklarnia bez zmian, ale zupełnie inna niż u Ciebie, pod trochę inne potrzeby. Co do ostrości zdjęć, to ona raczej od obiektywu i fotografa zależy najbardziej. Matryce masz identyczne w obu modelach (II/III).
Pozdrawiam
-J.

Arek - Sob 26 Maj, 2018

Krzysztof48 napisał/a:
Większość sprzedawców, „poleca” aparaty Sony (kompakty), z 1" matrycą i mniejszą, za cenę aż 1 tys. mniejszą od tego E-M10, jako zdecydowanie od niego lepsze.


To zależy do czego. No noszenia na pewno :)

Krzysztof48 - Nie 27 Maj, 2018

Dziękuję za pomoc.
Różnicy w cenie między OM-D E-M10 Mark II a OM-D EM10 Mark III, nie brałem pod uwagę, gdyż do Mark II prawdopodobnie będę musiał dokupić uchwyt aparatu ECG-3 (289,00 zł).

Jak już pisałem, wybiorę wersję z dwoma obiektywami, bo za drugi obiektyw dopłata jest mniejsza niż gdybym chciał dokupić go później, a może będę tak zadowolony i zdrowie i inne okoliczności pozwolą na wycieczki krajoznawcze.
Pozostaje do wyjaśnienia:
- Czy rzeczywiście wersja obiektywu EZ (płaski) jest gorsza od 14-42 II R?
- Porównując MII z MIII, na stronie dpreview.com, zauważyłem, że zdjęcie z pliku z MII jest rozmyte: napisy na kole kolorów i farbkach prawie nieczytelne, „trawie” brakuje szczegółów (w porównaniu do MIII). Przeglądałem tę stronę, przed pojawieniem się MIII i zdjęcie wyglądało na ostre.
Teraz zastanawiam się czy MII robi rozmyte zdjęcia, czy to tylko promocja MIII?
Jak sobie przypominam, to również na stronie optyczne.pl po opublikowaniu testu MIII, pojawił się zarzut „preferowania” M III i modyfikowania wcześniejszych testów M II.

Obiektywy „macro” wyceniono u Olympusa na:
M.ZUIKO DIGITAL ED 30mm 1:3.5 MACRO; Nowy poziom makrofotografii - 1 299,00 zł
M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm 1:2.8 MACRO; Mistrz precyzyjnej makrofotografii - 2 199,00 zł.
Cena przekracza moje możliwości.

Inne rozwiązania - w akcesoriach, co prawda do PENa znalazłem:
MCON-P02 Konwerter makro 299,00
MCON-P01 Konwerter makro Ceny brak
Czy to w zadziała z OM-D E-M10?

Im więcej przeglądam testów, opinii, dyskusji na forach, to w zasadzie mniej wiem.

Kolejne wydarzenie, na które przydałby się nowy aparat, zaraz po 12 czerwca.

Jeżeli zrezygnuję z OM-D E-M10, to kupię jakiś kompakt typu Panasonic Lumix LX10 / LX15 (2300); LX100 (2200); FZ1000 (2400), lub CANON 600 - 750 (w szufladzie poniewiera się obiektyw EF-S 17-85mm 1:4 - 5,6 IS USM). Dwa pierwsze wydają się dla mnie za małe.

PDamian - Nie 27 Maj, 2018

Krzysztof48 napisał/a:
Jak już pisałem, wybiorę wersję z dwoma obiektywami

Krzysztof48 napisał/a:
OLYMPUS E-M10 Mark II z dwoma obiektywami: M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42MM 1:3.5-5.6 EZ PANCAKE i M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150MM 1:4.0-5.6 R za 3699,00 zł

OLYMPUS E-M10 Mark II Zestaw 1415; z obiektywem M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150MM 1:4.0-5.6 II za 4090,00 zł

Lub analogiczne zestawy z OLYMPUS E-M10 Mark III za 3699,00 / 4090,00 / 4599,00 zł


To nie wygodniej będzie z jednym?
https://www.skapiec.pl/sz.../panasonic+g7h+ - i ma wygodny uchwyt
lub
https://www.beiks.com.pl/...-140-srebr.html
lub dwoma takimi https://abfoto.pl/aparat-panasonic-dmc-g7-czarny-obiektyw-14-140mm-25mm-f-1-7-srebrny-zestaw
lub https://www.ceneo.pl/56047264

Krzysztof48 - Nie 27 Maj, 2018

Proponowane przez Pana aparaty Panasonic Lumix DMC-G7 i DMC-GX80, w porównaniach stoją niżej niż Olympus OM-D E-M10.

Przy kosztach 4 - 5 tys. zł pozostanę przy OM-D E-M10.

Pozostaje wybrać obiektyw: M.Zuiko Digital ED 14-42MM 1:3.5-5.6 EZ Pancake czy M.Zuiko Digital 14-42 mm 1:3.5-5.6 II R - który lepszy.

Sprawa macro.
Czy konwerter makro MCON-P02 zadziała z OM-D E-M10 z którymś wyżej wymienionych obiektywów?
Lub inne rozwiązanie, bez znacznego wzrostu kosztów.

Jak już zebrane informacje, pozwolą wybrać te elementy, będę szukał najkorzystniejszych ofert, lub w innym przypadku pozostaje plan „B” w postaci aparatu typu kompakt lub starszej lustrzanki Canon.

Za pomoc z góry dziękuję.

Jar - Pon 28 Maj, 2018

Oprócz MCON P-02 rozważ jeszcze Raynox DCR150, najlepiej parowany z teleobiektywem 40-150 (który także zamierzasz kupić, o ile pamiętam). Mocowanie uniwersalne. Sam nie stosowałem, ale to b. popularne i dobrze oceniane rozwiązanie.
Co do MCON P-02, to on się chyba różni od P-01 tym, że jest mocowany na gwint filtrowy, a nie bagnet osłony przeciwsłonecznej. To rozszerza teoretycznie gamę obiektywów, z którymi zadziała, ale unikałbym wszelkich redukcji filtrowych, bo mogą zmieniać odległość konwertera od przedniej soczewki obiektywu (potencjalne źródło problemów). Na stronie Olympusa znajdziesz info, do których obiektywów MCON P-02 jest przeznaczony, z nimi zadziała na pewno. 14-42 II R chyba jest na liście. EZ unikaj dla niego samego -nie ma najlepszej opinii.
Pozdrawiam
-J.

Jack_K - Pon 28 Maj, 2018

Krzysztof48 napisał/a:
Pozostaje wybrać obiektyw: M.Zuiko Digital ED 14-42MM 1:3.5-5.6 EZ Pancake czy M.Zuiko Digital 14-42 mm 1:3.5-5.6 II R - który lepszy.

Sprawa macro.
Czy konwerter makro MCON-P02 zadziała z OM-D E-M10 z którymś wyżej wymienionych obiektywów?
Moim zdaniem nie ma jakiejś istotnej różnicy optycznej pomiędzy obiektywem II R a EZ Pancake. Jest różnica w obsłudze - mechaniczny (II R) łatwiej jest dopasować ogniskową, natomiast w przypadku EZ Pancake, chociaż zużywa nieco więcej prądu, jednak można zmieniać ogniskową zdalnie ze smartfona.
Konwerter MCON-P02 współpracuje z wieloma obiektywami:
M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ (Pancake)
M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II (R)
M.ZUIKO DIGITAL 45mm 1:1.8
M.ZUIKO DIGITAL 25mm 1:1.8
M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:1.8
M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0

Tańszym rozwiązaniem do makrofotografii byłoby zastosowanie pierścieni pośrednich i obiektywu manualnego. Na przykład kupując coś z mocowanie M42, koszt wyniósłby ok. :
adapter M42 do M4/3 - ok. 90,-
pierścienie pośrednie M42 ok. 30,-
obiektyw M42 100 - 200,-

Krzysztof48 - Pon 28 Maj, 2018

Dziękuje bardzo.

Pozostał wybór korpusu.
Różnica w cenie - nieistotna (mniej niż 10%).

Olympus OM-D E-M10 Mark II
Lepiej wykonany korpus, ale video tylko FHD, i te chyba rozmyte zdjęcia.

Olympus OM-D E-M10 Mark III
Gorzej wykonany korpus, ale video 4k.

Pozostało wybrać oferty z różnych sklepów.

Jeszcze raz dziękuję.

Sunders - Pon 28 Maj, 2018

Krzysztof48 napisał/a:
Olympus OM-D E-M10 Mark III
Gorzej wykonany korpus, ale video 4k.


W pierwszym poście nic nie pisałeś o 4K. Czy to ma jakiekolwiek znaczenie?

Krzysztof48 - Pon 28 Maj, 2018

Chciałem znaleźć „+”, który byłby dla mnie przydatny w OM-D E-M10 Mark III a którego brak w OM-D E-M10 Mark II.
Jack_K - Pon 28 Maj, 2018

Krzysztof48 napisał/a:
Olympus OM-D E-M10 Mark III
Gorzej wykonany korpus, ale video 4k.
"Gorzej" wykonany korpus jest stwierdzeniem z forów internetowych - z całym szacunkiem. Jak się weźmie aparat do ręki, to okazuje się, że nie sposób jest określić, czy jest wykonany częściowo z tworzyw sztucznych, czy nie. Również doniesienia o "wykastrowaniu" nie do końca się zgadzają, ponieważ brakujący tryb RC (zdalne sterowanie lampami błyskowymi) został niedawno uzupełniony poprawką firmware. Z dużych plusów w stosunku do Mark II można wymienić szybszy procesor obrazu dający korektę szumów lepszą o 1 EV i większą liczbę pól AF. Zajrzyj do MM, czy innej "macalni" i weź do ręki, oceń sam organoleptyczne :-)
pienio92 - Czw 28 Cze, 2018

Ja zakupiłem OLYMPUS E-M10 Mark II z obiektywem; M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42MM 1:3.5-5.6 EZ PANCAKE i odliczając już cashback wyszło mi 2100zł. Jako totalny amator, sprzęt bardzo mi się podoba, ale wiem, że mega dużo nauki przede mną.
Andrzej.M. - Pią 29 Cze, 2018

pienio92 napisał/a:

Ja zakupiłem OLYMPUS E-M10 Mark II

No to masz sprzęt którego mogą ci pozazdrościć canonierzy z 2x większą matrycą APSC! https://www.dxomark.com/Cameras/Ratings
Więc nauka konieczna! :cool:

komor - Pią 29 Cze, 2018

No nic tylko się pociąć… :lol: Andrzej, odstaw to DXO, bo odpływasz coraz dalej od świata realnego…
T.B. - Pią 29 Cze, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
canonierzy z 2x większą matrycą APSC!


Znowu to samo :zalamany:
Gdybyś był kanonierem, to musiałbyś umieć liczyć, a tak - piszesz sobie cokolwiek.

Andrzej.M. - Sob 30 Cze, 2018

komor napisał/a:
No nic tylko się pociąć…

No to śmiało...
https://www.dpreview.com/...501657341886476 załączam też zdjęcie... bo to coś z opacznych co cytujesz nie jest nawet przeskalowane do jednego wymiaru... :lol:

T.B. napisał/a:
Gdybyś był kanonierem, to musiałbyś umieć liczyć
- no faktycznie - APSC w cnonie jest taki ciutkę okrojony - więc matryca jest mniej niż 2x większa niż w olku... A liczyć to na pewno trzeba umieć w canonie - zwłaszcza jak canonier nie ma światłomierza a chce zrobić zdjęcie analogiem korzystając ze światłomierza w cyfrze... :lol:

Oczywiście - sam szum obrazka - to jeszcze nie wszystko - dochodzi kolor i DR.

komor - Sob 30 Cze, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
bo to coś z opacznych co cytujesz nie jest nawet przeskalowane do jednego wymiaru...

A po co miałoby być? Wszak widać, jak ilość megapikseli wpływa na to, co widać w skali 1:1.

Andrzej.M. napisał/a:
OlyC.JPG

I co, czego mam tam zazdrościć, bo nie widzę?

Andrzej.M. napisał/a:
więc matryca jest mniej niż 2x większa niż w olku...

Może jednak policz sobie, zanim będziesz dalej brnął w swój błąd, zamiast się do niego przyznać.

Andrzej.M. - Sob 30 Cze, 2018

komor napisał/a:
Może jednak policz sobie,

Nieważne , ani myślę - jest sporo mniejsza - pasuje? :zalamany:
Matematyczni puryści czy co? :lol:

Andrzej.M. - Sob 30 Cze, 2018

komor napisał/a:

Andrzej.M. napisał/a:
OlyC.JPG

I co, czego mam tam zazdrościć, bo nie widzę?

Jak nie masz 7DmkII lub 80D - czy innego z nową nieco większą matrycą 24Mpix (urosła nieznacznie bo tylko 0.1 mm na długości i 0.2mm na szerokości) - to masz kolor i DR tak jak na żółtym wykresie tego 700d albo słabiej. Nie zmienia to faktu że Olympus ze swoimi topowymi matrycami nie odstaje od większości lustrzanek APSC. Pozostaje kwestia wygladu obrazka np przy portrecie czy innych zdjęciach gdzie wymaga się małej GO- tutaj może nieco ustępować z racji mniejszej wielkości matrycy. Natomiast przy zdjęciach typu makro czy innych gdzie potrzeba większej GO może być nawet lepszy.

komor - Nie 01 Lip, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
Matematyczni puryści czy co?

No jak na kogoś, kto chce wskazywać aptekarskie różnice w szumie jako podstawowe kryterium oceny aparatu, to dość luźno podchodzisz do kwestii wymiarów…

Andrzej.M. napisał/a:
Jak nie masz 7DmkII lub 80D - czy innego z nową nieco większą matrycą 24Mpix

Przecież nawet na Twoich obrazkach z DPReview widać, że także 700D na pewno nie ma się czego wstydzić. Lepszy nie jest, ale nie ma się czym podniecać, zazdrościć czy wstydzić. 700D to aparat z 2013 roku, E-M10 II jest z 2015, tak przy okazji.

T.B. - Nie 01 Lip, 2018

Matematyczni puryści:
"dwa razy dwa równa się cztery"
Wciskacze kitu:
"dwa razy dwa - około pięciu"

(Inżynierowie z epoki suwaka logarytmicznego:
"dwa razy dwa - około czterech")

Andrzej.M. - Pon 02 Lip, 2018

komor napisał/a:
widać, że także 700D na pewno nie ma się czego wstydzić. Lepszy nie jest, ale nie ma się czym podniecać, zazdrościć czy wstydzić.


Jak podejść do tematu samych szumów - to faktycznie - nie widać by były większe - jak spojrzeć na wykresy koloru i dynamiki - to 3 bitowa albo 1,5EV rónice odwzorowania już robią sporą różnicę na korzyść olka. No jest to taka różnica jak między 700D a 80D - a trudno zaprzeczyć że 80D ma matrycę lepsza. Choć dalej nieco słabszą niż reszta używająca matryc sony (np. Fuji XT2).
komor napisał/a:
dość luźno podchodzisz do kwestii wymiarów…
Faktycznie - wydawało mi się że to jest połowa matrycy APSC - ale jest to nieco więcej jak się dokładniej przyjrzeć , szczególnie że jest 4:3 w formacie obrazka... Jeśli kogoś wprowadziłem w błąd - to przepraszam . Co oczywiście nie zmienia faktu że jest ona dużo mniejsza od APSC. Różnica nie jest tak duża jak APSC do FF , niemniej nadal spora.
komor - Pon 02 Lip, 2018

Andrzej.M., fotografuje się wykresami? Syntetyczne testy DXO mocno podkreślają słabości matryc Canona, ale to nie ma takiego wpływu na wybór, użytkowanie i efekty zdjęciowe, jak by wynikało z nacisku, jaki na to kładziesz. Wybór systemu to nie tylko tabelka z szumami czy dynamiką. To się przekłada na pewne aspekty, sam w innym wątku podkreślałem jak fajnie mi się ciągnęło za uszy RAW-y z Sony 7RII w porównaniu do robionych równolegle RAW-ów z mojego 6D, ale to nie wszystko, co trzeba brać po uwagę jak się szuka aparatu z obiektywem za dwa tysiące, czy inne podobne zapytania.
Andrzej.M. - Czw 05 Lip, 2018

komor napisał/a:
fotografuje się wykresami?

Dziwne, bo słyszałem że obraz to składowa myślenia/widzenia i jakości matrycy i obiektywu.
Oczywiście są tacy którzy patrzą przez pryzmat loga zawieszonego na szyi. No cóż, są gusta i guściki. :lol:
Co do znaczenia wykresów - akurat bardzo często musze robić reportaże ze sztuk przy świetle scenicznym - te "drobne" róznice naprawdę robią sporą na zdjęciach. Choć pewnie wolałbym mieć AF z 1Dx mkII albo Nikona D5. Jednak w ciemnicy w jakiej zdarza się robić zdjęcia AF Pentaxa K-1 całkiem niźle sobie radzi - robiąc ostre zdjęcia tam gdzie ja w wizjerze prawie nic nie widzę i nie zawsze wiem co skadrowałem.

komor - Czw 05 Lip, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
Oczywiście są tacy którzy patrzą przez pryzmat loga zawieszonego na szyi.

No właśnie apelujemy, żebyś nie patrzył przez taki pryzmat. :wink:

Andrzej.M. napisał/a:
Co do znaczenia wykresów - akurat bardzo często musze robić reportaże ze sztuk przy świetle scenicznym - te "drobne" róznice naprawdę robią sporą na zdjęciach.

Wiem, nie ma co do tego wątpliwości. Ale dla osoby szukającej lustrzanki na wycieczki czy zdjęcia rodzinne, czy podobne typowe zapytania – to bez większego znaczenia. Ważniejsze są inne aspekty.

Andrzej.M. - Pią 06 Lip, 2018

komor napisał/a:
żebyś nie patrzył przez taki pryzmat.

Napis Pentax na moim pasku jest bardzo dyskretny i mocno powycierany , bo używam tej samej taśmy od analoga już 8 lat. Po prostu jest wygodna i ma kieszonki na zaślepki/kartę zapinane na zatrzaski. Bardzo udana rzecz.

komor napisał/a:
Ale dla osoby szukającej lustrzanki na wycieczki czy zdjęcia rodzinne, czy podobne typowe zapytania – to bez większego znaczenia.

Moim zdaniem jednak ma - z prostej przyczyny - mając szerszy DR przy błędzie automatyki ekspozycji przy lepszej matrycy jesteś w stanie uratować zdjęcie którego być może już nie powtórzysz. Zwłaszcza gdy wycieczka jest w dalekie strony.

Cytat:
Ważniejsze są inne aspekty.

Powiedz jakie? :cool:

komor napisał/a:
apelujemy

Czy to już schizofrenia? Jest Ciebie kilku? :zalamany:

Negatyw - Pią 06 Lip, 2018

Andrzej.M., dlaczego zaraz schizofrenia? Kiedyś to były popularne zwroty, tylko akurat w tym zwrocie brak jest konsekwencji, cały tekst powinien brzmieć w liczbie mnogiej.
komor napisał/a:
...No właśnie apelujemy, żebyś nie patrzył przez taki pryzmat. :wink: ...
Moderator zwraca się do Ciebie podobnie jak kiedyś tzw. "władza": "No właśnie apelujemy do obywatela, żebyście nie patrzyli przez taki pryzmat."
komor - Pią 06 Lip, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
Moim zdaniem jednak ma - z prostej przyczyny - mając szerszy DR przy błędzie automatyki ekspozycji przy lepszej matrycy jesteś w stanie uratować zdjęcie którego być może już nie powtórzysz.

Zwłaszcza w trybie JPG, z którego będzie korzystać 99% użytkowników podstawowych modeli aparatów…

Apelujemy w liczbie mnogiej, bo nie tylko ja mam do Andrzeja uwagi, żeby swoje kanonierskie fobie trochę miarkował w wątkach, w których nie ma potrzeby analizowania liczby bitów w dynamice itd.

T.B. - Pią 06 Lip, 2018

My Wam obywatelu M. mówimy - opamiętajcie się ...
Negatyw - Pią 06 Lip, 2018

komor napisał/a:
...Ale dla osoby szukającej lustrzanki na wycieczki czy zdjęcia rodzinne, czy podobne typowe zapytania – to bez większego znaczenia. Ważniejsze są inne aspekty.
A czy to nie jest tak, że osoba szukająca lustrzanki sama sobie wybierze, które aspekty są dla niej ważniejsze? Akurat Andrzej.M. uzupełnia opisy Canonów o aspekty, które dla niego są ważne i pewnie są ważne dla innych użytkowników lustrzanek lub chcących ją kupić.
komor - Pią 06 Lip, 2018

Negatyw, czy jakby ktoś był w stanie sam wybrać sobie te aspekty, to zadawałby pytania na forum? Ludzie zadający podstawowe pytania na tym forum przeważnie nie potrafią ocenić, co jest ważne i dlaczego i dla kogo i w jakich okolicznościach, dlatego należy przedstawić im różne aspekty i uświadomić o różnych sprawach, a nie tylko pisać, żeby nie brać Canona, bo na DXO wykresiki są słabe. A dokładnie to robi Andrzej, bez względu na to, czy ktoś pyta o filmowanie, albo ma w rodzinie Canona, albo chce coś wybrać ze sprzętu używanego (czyli często Canona). I tak ostatnio się poprawił, bo kiedyś polecał tylko Pentaksa, a ostatnio potrafi także napisać dobre słowo o Nikonach czy bezlusterkowcach.
PDamian - Pią 06 Lip, 2018

Co ciekawe holy dxomark nie przetestowało "jeszcze" Pentaksów K-S2, K-70, KP i K-1 II.

https://www.dxomark.com/b...r-45200-dollars
Czyżby już dawno postawili kreskę na tej marce?

Negatyw - Nie 08 Lip, 2018

komor napisał/a:
Negatyw, czy jakby ktoś był w stanie sam wybrać sobie te aspekty, to zadawałby pytania na forum? Ludzie zadający podstawowe pytania na tym forum przeważnie nie potrafią ocenić, co jest ważne i dlaczego i dla kogo i w jakich okolicznościach, dlatego należy przedstawić im różne aspekty i uświadomić o różnych sprawach, a nie tylko pisać, żeby nie brać Canona, bo na DXO wykresiki są słabe...
Czy dobrze rozumiem, że zarówno ja jak i Andrzej.M. również nie wiemy jakie aspekty są ważne i dlatego fotografujemy Pentaksami?
Andrzej.M. - Nie 08 Lip, 2018

komor napisał/a:
kanonierskie fobie trochę miarkował w wątkach, w których nie ma potrzeby analizowania liczby bitów w dynamice itd.

Jak rozumiem takie "drobnostki" nie mają znaczenia - liczy się ilość szkieł które potencjalnie można podłączyć , choć przypuszczalnie poza "kita" i powiedzmy 50/1,8 większość użytkowników nie sięgnie? :lol:
komor napisał/a:
kiedyś polecał tylko Pentaksa, a ostatnio potrafi także napisać dobre słowo o Nikonach czy bezlusterkowcach.

To tylko ci się tak wydaje - ZAWSZE pisałem dobrze o Nikonach - szcególnie serii 7x00 i np. Fuji. Choć zdarzało się że i Nikonom wytykałem ich wady. :razz:

komor - Nie 08 Lip, 2018

Negatyw, sądząc z Twojej ostatniej wypowiedzi jednak nie zrozumiałeś jakiego rodzaju zarzuty mamy (w liczbie mnogiej, więcej osób niż jedna) w stosunku do Andrzeja. Dla mnie ta dyskusja nie ma już sensu.
Negatyw - Nie 08 Lip, 2018

komor napisał/a:
Negatyw, sądząc z Twojej ostatniej wypowiedzi jednak nie zrozumiałeś jakiego rodzaju zarzuty mamy (w liczbie mnogiej, więcej osób niż jedna) w stosunku do Andrzeja. Dla mnie ta dyskusja nie ma już sensu.

Widocznie nie rozumiem.
komor napisał/a:
Negatyw, czy jakby ktoś był w stanie sam wybrać sobie te aspekty, to zadawałby pytania na forum?...

Ja jednak myślę, że tak. Czasami ludzie mają problemy ze znalezieniem wszystkich "aspektów" lub nie mają dość czasu na szukanie, albo nie są pewni czy wszystkie znaleźli, czy czegoś ważnego nie przegapili. https://forum.optyczne.pl/viewtopic.php?t=31989

Andrzej.M. - Pon 09 Lip, 2018

komor napisał/a:
jakiego rodzaju zarzuty mamy (w liczbie mnogiej, więcej osób niż jedna) w stosunku do Andrzeja
No dobra - ośmieliłem się kiedyś skrytykować Canona za traktowanie klientów jak frajerów - za wydmuszki droższe od Pentaxa i na dodatek z gorszymi matrycami pakowanymi latami do coraz to nowszych korpusów. Zacząłem od porównania 60D z najtańszym posiadanym wówczas Pentax K-x - gdzie z tej jeszcze 12Mpix matrycy były lepsze zdjęcia niż z topowego (i chyba 3x droższego wówczas) wtedy Canona 60D. A było to jeszcze przed pojawieniem się strony z testami DxO. Po prostu z canona z tej samej imprezy zdjęcia w kolorze były o tyle słabe że trzeba było je konwertować do cz-b. Później pojawienie się rankingu matryc DxO potwierdziło moją ocenę. Zarzucono mi wówczas że nie umiem "czytać" wykresów - nawet gdyby wykresy zaprzeczyły mojej opinii że nieco lepszy jest K-x - to i tak nie zmienia to faktu że w canonie się przepłaca za korpusy wydmuszkowe produkowane na tak wielką skalę. Pozwoliłem sobie również na stwierdzenie (przed wypuszczeniem matrycy 24Mpix) ze od lat w canonie pow względem DR i koloru w matrycach nic się nie dzieje. Stąd zarzuty kolegów przyzwyczajonych wówczas do dominacji Canona... Wiem że jest więcej szkieł i czasem lepszy (w topowych modelach) AF niż w Pentaxie , co nie zmienia mojej opinii o reszcie. I żadna licytacja w ilości szkieł w innych systemach - nie zmienia użyteczności sprzętu Pentaxa dla amatorów , bo cóż amatorowi z miliarda szkieł których i tak nie kupi? A te najpotrzebniejsze są i w Pentaxie.
komor - Pon 09 Lip, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
No dobra - ośmieliłem się kiedyś skrytykować Canona za traktowanie klientów jak frajerów

Ależ proszę Cię bardzo. Nie widzę nic złego w takiej krytyce. No może kwestia słownictwa, bo to nie traktowanie jak frajerów, tylko rynkowe prawa – każda duża firma o uznanej renomie kasuje swoich klientów więcej, niż te mniej popularne, albo te gorsze, albo i gorsze, i mniej popularne jednocześnie (bo różne kombinacje tych cech występują). Niektórzy ludzie lubią dopłacić za spokój i renomę, inni szukają najniższej ceny. I jedni i drudzy czasem się na tym mogą „przejechać”.

Andrzej.M. napisał/a:
Zacząłem od porównania 60D z najtańszym posiadanym wówczas Pentax K-x (…) Zarzucono mi wówczas że nie umiem "czytać" wykresów

No i nadal tak jest, bo przykładasz do nich ogromną wagę, a jak wklejam ci wycinki z testów Optycznych, gdzie jakoś nie widać takich różnic w szumach, to jako kontrę wklejasz wycinki z DPR, na których też nie widać nic strasznego. :)

Andrzej.M. napisał/a:
to i tak nie zmienia to faktu że w canonie się przepłaca za korpusy wydmuszkowe produkowane na tak wielką skalę

Tak, a kupując Mercedesa przepłaca się, bo można Skodę, kupując Apple przepłaca się, bo można Della, a nie, czekaj, Dell bywa droższy przy lepszych konfiguracjach, no to Asus, dajmy na to. Tak działa rynek, nikt nie każe przecież kupować Canona. A teraz, co nam napiszesz o przepłacaniu za obiektywy Pentaksa? :) Bo ja na przykład często wybieram Sigmę zamiast Canona, żeby nie przepłacać… ;)

Andrzej.M. - Pon 09 Lip, 2018

komor napisał/a:
jakoś nie widać takich różnic w szumach

Dobrze wiesz że nie o same szumy chodzi - a bardziej o dynamikę koloru i rozpiętość tonalną. W żadnym z Pentaxów nie widziałem jeszcze częstego w canonach jak słyszę (i nieraz widać) efektu posteryzacji w cieniach . Tego na wycinkach z testów na optycznych nie zobaczysz, bo jedyne co na nich widać to szumy. Canon to żaden mercedes - co najwyżej opel... :lol: Jak mercedes- to masz Leicę - o której praktycznie się nie mówi, a fotografuje nią sporo zamożnych osób.
komor napisał/a:
kupując Apple przepłaca się, bo można Della

Kolejna bzdura - inne podejście do kwestii systemu operacyjnego i konfiguracji powodujące że można słabszym applem obrabiać szybciej niż bardziej wypasionym PC-tem z windowsem na pokładzie. Czyli kolejna Leica... Canon nie ma nic z odmienności w stosunku do Dacii czy Tata - szczególnie w niskich modelach. Natomiast stawiacie każde świecidełko przez niego produkowane na równi z 1DxmkII. No chyba ciutkę to "nadmuchane" nie sądzisz? Mercedes... też coś... :lol: Może RR?

Jak już o porównaniach na rynku fotograficznym z motoryzacyjnym robimy - to mercedesami są tu sprzęty średnioformatowe - czyli : Hasselbladt, Leaf, Mamiya, Phaze One, Fujifilm, Leica, Pentax - cholera czyżby to Pentax był jednak tym Mercedesem? :lol: :razz:

komor - Pon 09 Lip, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
Dobrze wiesz że nie o same szumy chodzi - a bardziej o dynamikę koloru i rozpiętość tonalną.

Tak, wiem, ale jeszcze raz powtórzę – to nie jest takie super istotne dla przeciętnego amatora, żeby go koniami odciągać od Canona nie bacząc na inne liczne zalety tego systemu. Doradzamy przecież często Nikona, jeśli ktoś nie ma parcia na Canona (albo na filmowanie). Canon to naprawdę nie jest taki straszny system, żeby go kompletnie odradzać.

Z polecaniem Pentaksa zupełnym amatorom ja mam pewien problem/zgryz, bo oferta amatorskich obiektywów nie jest duża, dość szybko pojawiają się spore koszty. Przydałoby się trochę więcej. Co do bardziej zaawansowanych osób szukających systemu z perspektywą też jest pewien kłopot. Naprawdę uważam, że szkoda iż Pentax nie robi biznesu z Sigmą na wypuszczenie serii szkieł. Ricoh ma zdaje się udziały w Tokinie czy Tamronie, tak? To pewnie blokuje taki deal, a szkoda, bo jednak zarówno Tamron jak i Tokina nie mają takiego potencjału jak Sigma obecnie. Pentax powinien stanowczo albo wypuszczać szybkiej i więcej szkieł, albo mocno podpierać się producentami trzecimi. Korpusy są fajne i ja osobiście nie mam parcia, żeby co rok czy dwa był kolejny nowy model. Ale szklarnia!

PDamian - Pon 09 Lip, 2018

Tokina też w hibernacji https://www.dpreview.com/...iew=Grid&page=1

Może komor załóż temat "Dlaczego aparaty Canon nie są gorsze od Pentaksów" [tytuł jest "luźną" propozycją]
...do którego będziesz przenosił zewsząd dyskusje "nie na temat" z Andrzejem M. M. z krakowskiego Kazimierza.

Ciekawe czy poza paroma osobami chce się to czytać w np. "Jaki bezlusterkowiec: OLYMPUS, PANASONIC, Fujifilm?"

Andrzej.M. - Wto 10 Lip, 2018

komor napisał/a:
mam pewien problem/zgryz, bo oferta amatorskich obiektywów nie jest duża,

Kitowe są 18-50 i 50-200, jest do tego genialny i w sumie niezbyt drogi 55-300 (w trzech wersjach). Czego jeszcze trzeba? 16-85? Jest. 17-70/4? Też jest. 35? Jest. 50? Jest. Może 18-135? Albo 18-200? Jest 18-250. Z jasnych zoomów można podpiąć i tamrona 17-50/2,8, 10-24 i sigmę 17-50/2,8 , sigmę 17-70/2,8-4, 10-20 i 8-16. Nie jest duża? To znaczy że nie ma każdego szkła w kilku odmianach czy jak?
komor napisał/a:
to nie jest takie super istotne dla przeciętnego amatora, żeby go koniami odciągać od Canona nie bacząc na inne liczne zalety tego systemu.

Oczywiście - można sobie przepłacać kupując czterocyfrową wydmuszkę czy 3 cyfrowego kastrata zamiast pełnowartościowy korpus Pentaxa. Tylko dlatego że canon jest w każdym kiosku... I że teoretycznie można do niego kupić "miliard" szkieł... kiedyś jeszcze był argument że canon ma FF czego nie ma Pentax - co też już jest nieprawdą. Więc jakie zalety? Że można do canona kupić YN a do Pentaxa nie? :lol:
komor napisał/a:
albo mocno podpierać się producentami trzecimi.

Jeszcze kilka lat temu właśnie tak było. To razem z kolegami mówiłeś że podpieranie się "kundelkami" jest "be". :zalamany:

komor - Sro 11 Lip, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
Oczywiście - można sobie przepłacać kupując czterocyfrową wydmuszkę czy 3 cyfrowego kastrata zamiast pełnowartościowy korpus Pentaxa.

To jest tylko Twoje, niezbyt uzasadnione merytorycznie zdanie. 3-cyfrowe korpusy są zarówno wystarczająco wygodne, ergonomiczne i wyposażone, żeby brać je pod uwagę. Istotną zaletą korpusów Pentaksa, którą bodaj każdy doceni, jest na pewno lepszy wizjer. Reszta niekoniecznie jest istotna dla amatora. Oczywiście oferta Nikona, Pentaksa czy świat bezlusterkowców też są dobrymi opcjami, zależy co kto potrzebuje i preferuje.

Andrzej.M. napisał/a:
To razem z kolegami mówiłeś że podpieranie się "kundelkami" jest "be".

Ja? Pierwszy obiektyw, jaki sobie kupiłem do kitowego zestawu Canon 400D+18-55 to była Sigma 17-70. Więc podpieram się kundelkami w zasadzie od początku…

Andrzej.M. - Czw 12 Lip, 2018

komor napisał/a:
3-cyfrowe korpusy są ...wystarczająco wygodne, ergonomiczne i wyposażone,

Wystarczająco wygodne... :lol:
Wykastrowane z drugiego pokrętła, trybów użytkownika na pokrętle programów, przycisków programowanych , pryzmatu i uszczelek... że tak mało merytorycznie przypomnę... :roll:

komor napisał/a:
podpieram się kundelkami w zasadzie od początku…

To przepraszam, zwracam honor - Ciebie widać w tym "chórze" nie było... :cool:

komor - Czw 12 Lip, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
Wykastrowane z drugiego pokrętła, trybów użytkownika na pokrętle programów, przycisków programowanych , pryzmatu i uszczelek...

A mimo to da się nimi wygodnie robić zdjęcia, dzięki dobrze rozplanowanym przyciskom. Nie każdy potrzebuje drugiej rolki i robi zdjęcia w trybie manualnym. Rozmawiamy o amatorach szukających pierwszego aparatu, pamiętasz?

Andrzej.M. - Czw 12 Lip, 2018

komor napisał/a:
A mimo to da się nimi wygodnie robić zdjęcia, dzięki dobrze rozplanowanym przyciskom.
na tej zasadzie to chyba wszystkimi...
komor napisał/a:
Rozmawiamy o amatorach szukających pierwszego aparatu, pamiętasz?

Tutaj to akurat chyba o bezlusterkowcach powinniśmy... :razz:

komor - Czw 12 Lip, 2018

Andrzej.M. napisał/a:
na tej zasadzie to chyba wszystkimi...

Wypróbuj kastraty różnych firm i porównaj, którym brakuje czegoś naprawdę ważnego, a którym brakuje mniej istotnych pierdół. Równie dobrze można dyskutować, czy komuś przeszkadzał brak podświetlenia punktów AF w kastratach Pentaksa. Niektórym to nie przeszkadzało, bo i tak korzystają tylko ze środkowego albo z pełnego automatu.

Dla początkujących osób naprawdę waga i rozmiary małych puszek to jest maks. tego, co potrzebują. Coraz więcej osób widzę robiących zdjęcia 3-cyfrowymi Canonami bez używania wizjera optycznego, tylko na zombie, jak kompaktem. Co prawda Dual-Pixel-AF umożliwia sprawne ostrzenie w takim trybie, ale mnie się flaki przewracają, jak to widzę. I co poradzisz na to? Czy takim osobom jakieś drugie kółko jest potrzebne albo uszczelnienia?

Andrzej.M. - Czw 12 Lip, 2018

komor napisał/a:
Coraz więcej osób widzę robiących zdjęcia 3-cyfrowymi Canonami bez używania wizjera optycznego, tylko na zombie, jak kompaktem. Co prawda Dual-Pixel-AF umożliwia sprawne ostrzenie w takim trybie, ale mnie się flaki przewracają, jak to widzę.

Niech robią kompaktami albo co najwyżej bezlusterkowcami... Może w dziale lustrzanek pierwsze pytanie powinno brzmieć - a jak będziesz ustawiał ostrość i kadrował? Bo jak w LV -to rzeczywiście wydmuszki im proponować? :lol:

T.B. - Czw 12 Lip, 2018

Lubię jak w życiu jest coś stałego - ale kto prowadzi? :zalamany:
Bo prawie cztery dni mnie nie było.

komor - Sob 14 Lip, 2018

T.B. napisał/a:
Lubię jak w życiu jest coś stałego - ale kto prowadzi?

W sprzedaży prowadzi Canon. :mrgreen:

Andrzej.M. - Nie 15 Lip, 2018

komor napisał/a:
W sprzedaży prowadzi Canon.

A kogo to obchodzi? Wiesz ... zasada Pareto... :lol:

Krzysztof48 - Pią 14 Wrz, 2018

Kupione: Aparat Olympus OM-D M-5 MII + Obiektyw M.Zuiko Digital M1240 PRO + Battery grip Olympus HLD-8 + Obiektyw M.Zuiko Digital ED 75-300mm f4.8-6.7 II.
Zestaw ma swoje plusy, ale i minusy.
Bardzo wnerwia menu, ale może się przyzwyczaję.
Jestem amatorem, używam tylko trybów automatycznych. Nie mnie oceniać jakość robionych nim zdjęć - dla mnie ok.
W porównaniu do niego, ostatnio używany Sony DSC-V1 to kompletny złom.
Trzeba jeszcze trochę zainwestować, szkoda, że brak mu możliwości współdziałania z GPS.

Przepraszam, za długie milczenie na forum, ale inne pilne zajęcia tu uniemożliwiały.
W każdym razie dziękuję za pomoc w wyborze.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group